Nieuws van CDA over VVD inzichtelijk

19 documenten

Geen turborotondes bij de Van Pallandtlaan in Sassenheim

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie VVD PvdA Teylingen 28-02-2020 10:33

De CDA-fractie heeft zich van het begin af aan verzet tegen plannen van de provincie Zuid Holland om aan weerszijden van de Van Pallandtlaan turborotondes aan te leggen. Het gaat om een zeer ingrijpend plan dat mensen rechtstreeks raakt in hun woon-en leefomgeving. De aanleg ad-hoc van een turborotonde biedt geen oplossing en zal problemen verplaatsen, waar het de doorstroming en de verkeersveiligheid betreft. Het is als een ketting. Volgend knelpunt is dan de kruising buurtschap Teylingen / Carolus Clusiuslaan, die nu al heel gevaarlijk is, maar ook de kruising bij ’t Soldaatje en vervolgens bij de spoorwegovergang bij de Piet Gijsenbrug. Het CDA wil daarom eerst een integrale regionale visie en dan pas een daarop gebaseerd regionaal verkeer- en vervoerplan. In de laatste raadsvergadering heeft het CDA samen met GroenLinks, de PvdA en de Christenunie een motie ingediend, waarin gevraagd wordt om een regeiovisie. Deze motie is aangenomen. VVD en Trilokaal stemden tegen. Een motie om per direct te stoppen met de plannen voor een turborotonde is aangehouden, in afwachting van een gesprek dat wethouder Volten zal voeren met het burgercomité van Pallandtlaan, dat actief actie voert tegen de turborotondes.Hieronder ter informatie beide moties: Motie regiovisie verkeer Motie direct stoppen plan Turborotondes

VVD/CDA: Aanpak Laan van Leidschenveen

CDA CDA VVD 's-Gravenhage 23-01-2020 11:41

Sinds dit jaar stelt het kabinet 50 miljoen euro beschikbaar voor het verbeteren van lokale verkeersveiligheid.Wat de VVD en het CDA betreft een mooie gelegenheid om vaart te maken met het opknappen van onder andere de gevaarlijke kruising Laan van Leidschenveen met Cicerostrook in Leidschenveen. Det Regts (VVD) en Kavish Partiman (CDA) vragen het college dit kruispunt prioriteit te geven en te kijken hoe geld van het rijk hiervoor ingezet kan worden. @De Posthoorn Den Haag

Kamervragen over A79 bij Vroenhof/Goudenrood

CDA CDA VVD PvdA Valkenburg aan de Geul 14-12-2019 12:29

Afgelopen week hebben CDA kamerleden Wytske Postma (CDA woordvoerder infrastructuur) en Martijn van Helvert (ons CDA kamerlid in Regio Zuid-Limburg), op verzoek van CDA Valkenburg aan de Geul, kamervragen gesteld aan minister Cora van Nieuwenhuizen, minister van infrastructuur en waterstaat. Sinds 1991 vragen de inwoners van “Het Goudenrood” al om geluidswerende maatregelen i.v.m. geluidsoverlast van de A79 in hun achtertuin. Bijna 30 jaar na de eerste stappen van de werkgroep uit Houthem-Sint Gerlach om voor geluidswering te strijden, wordt het tijd dat er echt concrete actie komt. Eerder pleite CDA gedeputeerde Hubert Mackus al voor een snellere realisatie van het aanbrengen van een ZOAB wegdek, waardoor sprake zal zijn van geluidsvermindering. Recent is daar nog een opmerkelijke tijdelijke snelheidsverlaging op de A79 aan toegevoegd, dit i.h.k.v. “veiligheid” van het wegdek. De gesprekken tussen de initiatiefnemers van “Wij zijn Houthem-St.Gerlach” en vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland lijken een positief resultaat te gaan opleveren. CDA Valkenburg aan de Geul probeert met het gebruik maken van het provinciaal en landelijk (politiek) netwerk deze positieve ontwikkeling te versterken. Initiatieven CDA Valkenburg aan de Geul In het bericht van 22 januari 2018 van TV Valkenburg werd vermeld dat het vorige college tegenstander was van geluidsschermen, sterker nog dat het college aan Rijkswaterstaat heeft geadviseerd dat inwoners het moesten oplossen met gevelisolatie. Het CDA heeft daarom gemeend dit thema te moeten opnemen in haar verkiezingsprogramma. Zeker na zoveel jaar vindt het CDA dat inwoners recht hebben op een passende oplossing voor de overlast. Na de verkiezingen heeft CDA in de nieuwe coalitie, in goed overleg met de coalitiepartners, gezorgd voor een andere zienswijze. Inmiddels heeft het college, bij monde van wethouder Remy Meijers, gezorgd dat Rijkswaterstaat is geïnformeerd over de positieve grondhouding van de gemeente Valkenburg aan de Geul ten opzichte van het plaatsen van geluidsschermen in “het Goudenrood” en bij het viaduct bij “Vroenhof”. Deze nieuwe stand van zake heeft ertoe geleid dat Rijkswaterstaat Zuid-Nederland heeft aangegeven aan zowel wethouder Meijers als in gesprekken met “Wij Houthem-St.Gerlach” dat de geluidsschermen er zeer mogelijk toch gaan komen. In verband met aangescherpte regelgeving valt de overlast in ieder geval binnen de kaders van het Meerjarenprogramma Geluidssanering (MJPG) van Rijkswaterstaat. Het programma is bedoeld om de leefbaarheid te vergroten bij mensen/woningen die overmatig overlast hebben van het geluid afkomstig van rijkswegen. Als er geen actie wordt ondernomen bestaat het risico dat deze situatie wederom “aan de kant wordt geschoven”. Het CDA zal zich blijven inspannen om dit dossier onder de aandacht te blijven brengen. Uiteraard staan de inspanningen van het CDA in geen verhouding met het jarenlange doorzettingsvermogen van dit inwonersinitiatief vanuit het kernoverleg “Wij Houthem-St.Gerlach”. Bezoek CDA Tweede Kamerlid Martijn van Helvert Op zaterdag 2 februari heeft Martijn van Helvert, op uitnodiging van CDA Valkenburg aan de Geul, de wijk “het Goudenrood” in Houthem bezocht. Het CDA en een afvaardiging van PGP Valkenburg waren daar destijds ook bij aanwezig. Hij heeft daar met diverse inwoners zelf gesproken over hun zorgen en de last die zij ervaren van het geluid afkomstig van de A79. Martijn van Helvert heeft destijds aangegeven zich hard te zullen maken in Den Haag voor een positieve beïnvloeding van de plannen ten gunste van de wensen van de inwoners van Houthem. Hij heeft tijdens zijn bezoek ook een petitie, die door de wijk reeds in 1991 was aangeboden aan lokaal en provinciaal bestuur, in ontvangst genomen. Martijn van Helvert heeft in aanloop naar het stellen van de kamervragen deze “historische” petitie aan de Minister aangeboden. Noodzaak stellen kamervragen Ondanks zeer voorzichtige positieve stappen aan Rijkswaterstaat zijde is i.o.m. Martijn van Helvert toch besloten om kamervragen te stellen. Daarnaast bieden diverse vertragingen van grote projecten i.h.k.v. de stikstof- en PFAS discussie openingen/mogelijkheden om onderhoud en geluidswerende maatregelen eerder te laten uitvoeren. Ondanks dat het geen onwil is van Rijkswaterstaat (RWS) zijn de voorgenomen projecten steeds verschoven. De vragen aan de minister zijn bedoeld om nu maar eens helder te laten worden waarom het zolang moet duren voordat de passende maatregelen getroffen worden om de ontzettende geluidsoverlast voor de inwoners van “het Goudenrood” en “Vroenhof” te minimaliseren. De vragen zijn in goed overleg met de werkgroep “Goudenrood” van kernoverleg “Wij Houthem-St.Gerlach” gesteld. Bij het stellen van de vragen is rekening gehouden met de positieve ontwikkelingen met betrekking tot de ophanden zijnde oplossing en het willen behouden van de goede relatie met Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, zowel vanuit de werkgroep als met wethouder Remy Meijers, verantwoordelijk wethouder voor dit dossier. Politieke steun Om de kamervragen kracht bij te zetten heeft CDA Valkenburg aan de Geul in de voorbereiding contact gehad met gedeputeerde Hubert Mackus. Hij zegde toe om Rijksaterstaat te blijven herinneren aan het belang van een goed onderhouden ZOAB-wegdek. Uiteraard in het belang van de inwoners, maar zeker ook vanuit het belang dat Maastricht en Heerlen (via Valkenburg aan de Geul) een goede verbinding verdienen. Daarnaast heeft CDA Valkenburg aan de Geul meerdere gesprekken gevoerd met Tweede Kamerlid Martijn van Helvert over dit thema. Martijn van Helvert heeft zich bereid verklaard om kamervragen aan minister Cora van Nieuwenhuizen te stellen over deze langslepende kwestie. Dit heeft hij gezamenlijk gedaan met CDA collega Tweede Kamerlid Wytske Postma, die vanuit de CDA Tweede Kamerfractie o.a. de woordvoerder is op het thema infrastructuur. Op verzoek van CDA Valkenburg aan de Geul hebben de lokale fracties van PGP en VVD hun eigen “Haagse” netwerk benaderd om steun voor de vragen (en suggesties) aan de minister te vergaren. PvdA Tweede kamerlid Gijs van Dijk (woordvoerder infrastructuur) heeft inmiddels steun toegezegd en aangegeven zich te zullen aansluiten en zal met Van Helvert en Postma meepraten over dit dossier na de beantwoording van de vragen door de minister. De verwachting is dat VVD Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (woordvoerder infrastructuur) dit ook zal doen. Belangrijk om zowel een coalitiepartner als een oppositiepartij als medestander te hebben. De kamervragen zijn te benaderen via: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2019Z25013&did=2019D51499 foto: TV Valkenburg

Leidse Ring Noord in de remmen

CDA CDA VVD Partij voor de Dieren Leiden 22-11-2019 13:19

Vorige week donderdag behandelde de gemeenteraad de Leidse Ring Noord. Nadat in de commissievergadering al duidelijk was geworden dat behalve het CDA, enkel de PvdD en de SP tegen het 130 miljoen kostende project waren, bleek het ook in de Raad vechten tegen de bierkaai. De CDA-fractie bracht nogmaals haar bezwaren tegen de Leidse Ring Noord op tafel: een slecht en traag proces, gigantische kosten en een suboptimale oplossing voor het bereikbaarheidsprobleem van Leiden. Raadslid Roeland Storm bracht eens te meer naar voren dat het CDA een groot voorstander is van investeringen in de bereikbaarheid aan de Noordkant van Leiden, maar alleen als de investering daadwerkelijk hout snijdt. De Leidse Ring Noord, die slechts enkele luttele seconden aan tijdswinst voor de automobilist oplevert, doet dit niet, en is daarmee de 130 miljoen gemeenschapsgeld het CDA niet waard. Zeker nu Leiderdorp de snelheid op hun tracé van 70 km/u terug naar 50 km/u leek te willen brengen, is de investering – waarvan Leiden 26 miljoen voor Leiderdorp betaalt – moeilijk te rechtvaardigen. Net als in de commissie stelde het CDA daarom voor om terug naar de tekentafel te gaan, en te komen met een wél doelmatige oplossing. Leiderdorp Afgelopen week kreeg het debat over de Leidse Ring Noord echter een nieuwe dimensie. Waar het CDA in de commissievergadering al voor gewaarschuwd had, vond daadwerkelijk plaats. Sterker nog, onenigheid over de snelheid op Leiderdorps grondgebied bracht het College van Lokale Partij Leiderdorp (LPL), VVD en CDA ten val. Waar de Leiderdorpse CDA en VVD zich aan de afspraak van 70 km/u wilden houden, wilde de LPL van deze afspraak af, en terug naar 50 km/u. Deze crisis bij de buren heeft er voor gezorgd dat het hele project LRN vol in de remmen is gegaan. Zolang Leiderdorp zich niet aan de afspraak van 70 km/u houdt investeert Leiden de afgesproken 26 miljoen niet voor de buurgemeente. En zonder de 70 km/u, daar zijn zelfs de Leidse voorstanders van de LRN het mee eens, is de gehele Ring waardeloos. Het CDA volgt de gebeurtenissen in Leiderdorp en ons eigen Leiden met belangstelling. Wat ons betreft biedt de patstelling een mooie kans om terug naar de tekentafel te gaan, en met een werkende oplossing te komen! Wilt u het CDA iets meegeven, mail dan naar fractie@cdaleiden.nl of neem contact op met CDA woordvoerder Bereikbaarheid & Mobiliteit, Jonathan Provoost, j.provoost@gemeenteraadleiden.nl

Camera's bij afvalcontainers

CDA CDA VVD Apeldoorn 22-07-2019 12:54

De raadsfracties van VVD, CDA Apeldoorn en Lokaal willen van het college van B&W weten of cameratoezicht gaat worden ingezet bij de meest vervuilde afvalcontainerplaatsen. Dit hebben zij in de gemeenteraadsvergadering van 18 juli jl. gevraagd aan het college. In De Stentor van zaterdag 13 juli werd aandacht geschonken aan het al jaren bestaande probleem. Circulus en het college spannen zich in om de overlast terug te dringen. De verwachting van hen is dat met overwegend zachte middelen als een vriendelijke inrichting en teksten/foto’s van omwonenden, de bezoeker zich netjes gaat gedragen. CDA is van mening dat goed beleid pas gaat werken als een zachte en harde aanpak elkaar aanvullen. De partijen zijn overtuigd dat camera’s voor een sterke verhoging van de pakkans zorgen. BOA’s kunnen op elk moment met een app op de smartphone real-time kijken wie er in de fout gaat. Hessel Dooper

Onderzoek naar verbetering veiligheid wielerparkoers Sportpark Cromwijck

CDA CDA SGP VVD Woerden 28-06-2019 19:00

ONDERZOEK NAAR VERBETERING VEILIGHEID WIELERPARKOERS SPORTPARK CROMWIJCK (foto Marnix Schmidt / Algemeen Dagblad) In de aanloop naar de begroting 2020 gaat het College van B&W in Woerden de onveilige situatie bij de oversteek van het wielerparkoers op sportpark Cromwijck vanaf de Waardsebaan onderzoeken. Met een motie op initiatief van CDA Woerden, VVD en CU-SGP is het college opgeroepen met onder andere de wielervereniging WTC Woerden te zoeken naar oplossingen en deze voor te leggen aan de gemeenteraad. Meerdere malen per week gebruikt de wielervereniging het parkoers voor trainingen en wedstrijden. De oversteek vanaf de Waardsebaan wordt op die momenten door vrijwilligers beveiligd, maar de ervaring heeft geleerd dat dit risicovol is. Om grote problemen in de toekomst te voorkomen heeft WTC Woerden oplossingen aangedragen, bijvoorbeeld in de vorm van een brug. De CDA Woerden fractie hecht grote waarde aan verkeersveiligheid, en heeft daarom samen met CU-SGP en VVD een motie opgesteld waarin het college werd verzocht oplossingen te onderzoeken, uit te werken en met voorstellen richting de begroting te komen. De motie is met steun van bijna de gehele raad aangenomen. CDA Woerden raadslid Marco Hollemans, zelf een enthousiast wielrenner : "Op deze manier kunnen WTC Woerden, andere betrokkenen en de gemeente Woerden samen werken aan goede en haalbare oplossingen om Woerden verkeersveiliger te maken". Het college gaat nu uitvoering geven aan de motie, en gaf aan deze uit te zullen werken in een keuze bij de begroting. Bijgaand een link (KLIK HIER) naar een screenshot van het volledige artikel.

Geen aanpak Steenbergerweg

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA ChristenUnie De Wolden 28-06-2019 07:00

Het CDA had de aanpak van de Steenbergerweg in Zuidwolde geagendeerd in de raadsvergadering van 27 juni. Doel was om de snelheid op de weg en de geluidoverlast te verminderen. Een ingediende motie om dat te realiseren werd door de collegepartijen verworpen. Aan- en omwonenden van de Steenbergerweg ondervinden veel hinder van hard rijdend verkeer en zij hebben last van geluidsoverlast. In december 2018 nam de gemeenteraad al een motie aan om te onderzoeken welke maatregelen er genomen zouden kunnen worden en wat de kosten zouden zijn. Het college stelt een aantal maatregelen voor, maar geeft aan dat er geen budget hiervoor beschikbaar is. Daarom is voorgesteld om de aanpak van de Steenbergerweg in het nieuwe Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan mee te nemen. Het nieuwe plan moet nog gemaakt worden. Het CDA is mening dat herinrichting van een gedeelte van de Steenbergerweg niet los gezien kan worden van de aanpak kruising Hoofdstraat. Daar wordt een 30 km zone ingericht, wat gevolgen zal hebben voor de toevoerwegen. Wanneer het gedeelte van de weg tussen Hoofdstraat en Steenberger Esweg tezamen met de kruising Hoofdstraat wordt aangepakt, komt dit de verkeersveiligheid ten goede. Door tevens de klinkers in de kruising Steenberger Esweg te vervangen door asfalt wordt de geluidsoverlast drastisch verminderd. Het CDA diende hiervoor samen met de ChristenUnie, GroenLinks en PvdA een motie in om dit te verwezenlijken.Zie motie Collegepartijen VVD en GemeenteBelangen stemden echter niet met de motie in. Zij willen een integrale aanpak van de Steenbergerweg en willen daarom wachten op het nieuwe GVVP. Volgens de wethouder kan besluitvorming over dit plan al in het voorjaar van 2020 plaatsvinden, waarna het in de kadernota voor 2021 meegenomen kan worden. Uitvoering kan dan in 2021 of latere jaren plaatsvinden. Het CDA wil echter niet langer wachten. Het is zeer twijfelachtig of het nieuwe GVVP al zo snel kan worden vastgesteld, aangezien het vorige traject ook een langdurig proces was. Aangezien uitvoering niet eerder dan in 2021 kan plaatsvinden, vindt het CDA dat dat te lang duurt.Woordvoerder Karin Brouwer: “De kruising Meppelerweg/Hoofdstraat/ Steenbergerweg wordt aangepakt en er komt een 30 km zone. En de kruising wordt in plaats van een voorrangskruising een kruisingsvlak met gelijkwaardige wegen. Dit betekent dat de snelheid op de Steenbergerweg omlaag moet. Ook als de Steenbergerweg een doorgaande route blijft. Je kunt niet hebben dat mensen met 50 km per uur aan komen stuiven en dan voordat ze het weten zich in de 30 km zone bevinden en al op de kruising Hoofdstraat staan. Dat komt de veiligheid niet ten goede”.

DE POSBANK DICHT ?

CDA CDA VVD Rheden 30-03-2019 17:05

Vragen in de Raadsvergadering Monique Reinders brandden dinsdagavond vele vragen op de lippen. ,,Waarom heeft u voor deze optie gekozen?”, hield zij de verantwoordelijke wethouder Haverkamp (VVD) voor. ,,Heeft u nagedacht over de verkeersveiligheid op de Schietbergseweg, waar al het verkeer naar en van de Posbank overheen moet en dus veel meer elkaar tegemoetkomend verkeer zal moeten passeren? Zijn hier maatregelen voorzien? Hoe moet het met de toename van de parkeerdruk bij het Posbankpaviljoen enbij het Bezoekerscentrum Veluwezoom?” Reinders wilde ook weten of er ook nog naar alternatieve oplossingen is gekeken. Zou afsluiting alleen op zondagen, of alleen op drukke dagen wellicht een optie zijn? Op hoeveel dagen in het jaar is er eigenlijke sprake van een problematische verkeerssituatie op de Posbank? Zie verder artikel ion de Gelderlander Rheden bekijkt welke aanvullende maatregelen nodig zijn voor afsluiting Posbank https://www.ad.nl/…/rheden-bekijkt-welke-aanvullende-maatr…/

Raad past collegevoorstel herinrichting Herenweg Warmond aan: 30 km zone verlengd

CDA CDA VVD D66 Teylingen 23-02-2019 12:54

Al jaren loopt er een discussie over de herinrichting van de Herenweg in Warmond. Inhoud: hoe de verkeersveiligheid van vooral fietsers en voetgangers te verbeteren. In de raadsvergadering van 31 januari werd een voorstel van het College besproken dat volgens het CDA te mager uitviel. Dit voorstel hield o.a. in het instellen van een 30 km-zone tussen de Laan van Oostergeest en de Padoxlaan alsmede het aanbrengen van verkeersdrempels voor oversteekplaatsen en de aanleg van zgn. fietsstraatprofielen. De CDA-fractie constateerde dat onmiddellijk na het begin van de 30 km-zone een zebrapad en een fietsersoversteekplaats liggen. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Ook insprekers tijdens de laatste vergadering van de Commissie Ruimte hebben hierop gewezen. Andere fracties signaleerden eveneens dit probleem. Met de kleinst mogelijke meerderheid, slechts één stem verschil, besloot de gemeenteraad daarom de toekomstige 30 km-zone al te laten beginnen bij de Beatrixlaan. Het huidige fietspad tussen de Beatrixlaan en de Laan van Oostergeest blijft daarbij behouden. Met dit besluit werd tevens een deukje geslagen in het coalitie-front omdat collegepartner D66 meestemde met de oppositie. VVD en Trilokaal stemden tegen het wijzigingsvoorstel.

Aanpassing winkeltijdenverordening.

CDA CDA SGP VVD Tholen 28-01-2019 09:03

Ondanks alle misverstanden en discussies hebben CDA en VVD een initiatiefvoorstel voorbereid dat ruimte wil bieden aan enkele ondernemers om service te kunnen bieden aan recreanten. Wij hebben de veroorzaakte ophef rondom dit onderwerp betreurd, met name het misverstand dat het om openstelling van talloze winkels zou gaan. CDA hecht veel waarde aan de zondagsrust op Tholen en streeft niet naar een 24 uurseconomie gedurende 7 dagen per week Er kan gediscussieerd worden of er meer of minder ruimte zou moeten worden geboden maar VVD en CDA hebben dit initiatiefvoorstel opgesteld en voorgelegd met de gedachte dat dit voorstel op een meerderheid zou kunnen rekenen. Wij hebben het voorstel ter instemming aangeboden en dankzij de steun van alle partijen behalve SGP en CU is het voorstel aangenomen. Hiermee hopen we een eind te hebben gemaakt aan de discussie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.