Nieuws van ChristenUnie over VVD inzichtelijk

14 documenten

Doorsteek Veenman

ChristenUnie ChristenUnie SGP D66 VVD CDA De Ronde Venen 17-02-2020 07:58

In de raad van januari kwam ook het voorstel van het college op tafel om de verbinding tussen de wijk Marickenzijde en Veenzijde III (via de Veenman) open te stellen voor autoverkeer. De raad was hier totaal verdeeld over. De ChristenUnie-SGP heeft een alternatief voorgesteld.

De directe aanleiding voor dit voorstel is de inbreng van bewoners van de Van Damlaan, die van mening zijn dat het onterecht is als hun weg (behalve de uitgang via de Mijdrechtse Dwarsweg) de enige ontsluiting van Marickenzijde zou worden en de ontsluiting via de Veenman dicht zou blijven.

Vervolgens hebben wij dit voorstel beoordeeld met de vraag “levert de ontsluiting van de Veenman verlichting op voor andere ontsluitingen, met name de Van Damlaan”.

Onze fractie komt tot de conclusie, dat dit niet zo is. Nergens in de stukken vinden we voldoende overtuigend onderbouwd dat dit het geval is en dat die ontsluiting dus bijdraagt aan verlichting van de ontsluiting van de Van Damlaan.

Sterker nog, uit de diverse rapporten leiden wij af dat er wel eens een tegengestelde richting kan ontstaan, dat er verkeer via de Veenman de wijk Marickenzijde ingaat. En wie weet, gaat dat verkeer dan via de Van Damlaan de wijk weer uit?

Om die reden hebben wij de suggestie gedaan om eens te denken aan het Houtens model, maak ontsluitingen van Marickenzijde naar andere wijken wel voor fiets en voetgangers mogelijk, maar ontsluit die wijk voor autoverkeer alleen naar de Mijdrechtse Dwarsweg, maar dan wel op meerdere punten. De Mijdrechtse Dwarsweg moet in dat model ook gewoon onderdeel van de bebouwde kom worden, dus een 50 km weg. Dat zou namelijk ook veel overlast voor de Van Damlaan schelen. Ik besef dat de inwoners van de Marickenzijde hier misschien niet allemaal bij staan te juichen, maar het is wat de ChristenUnie-SGP betreft wel een interessante optie.

U zult begrijpen dat wij dit voorstel niet gaan steunen omdat het feitelijk geen oplossing biedt voor het gestelde probleem.

Naschrift: door (alleen) de steun van de coalitiepartijen CDA, VVD en D66 werd het voorstel aangenomen. Wij verwachten dat omwonenden hiertegen in bezwaar zullen gaan en het nog geen gelopen race is. Onze suggestie was kennelijk voor de coalitie ook niet relevant.

'Niet mopperen, maar meedoen' - Charlotte over het thema 'mobiliteit' en verbinding maken

ChristenUnie ChristenUnie VVD Gorinchem 07-11-2019 21:12

https://gorinchem.christenunie.nl/k/n42426/news/view/1272988/43688/charlotte Scholtens - de Vries.jpg‘Af en toe moet je je grenzen verleggen,’ zegt Charlotte Scholtens. Vrienden gaven haar het laatste zetje om de wereld van de politiek in te stappen. ‘Ik vind het best spannend.’ Er waren mensen in mijn omge­ving die zeiden: ‘Dat is wel iets voor jou.’ Maar ik leverde mijn bijdrage liever achter de schermen. Ik stond niet echt op de voorgrond, maar als je denkt dat het anders en beter kan, moet je niet aan de zijlijn blijven staan. Iedereen die moppert op de politiek, zou actief mee moeten doen. Dan bereik je veel meer.’

Spoorverbinding Breda - Utrecht

Charlotte zet haar sociale vaardigheden in. ‘Ik ben iemand die graag verbinding maakt met anderen en graag samenwerkt. Dat komt in de politiek goed van pas. Het is echt niet nodig om het over alles eens te zijn om te kunnen samenwerken. Een poosje geleden stond ik te blauwbekken bij de verkiezingskraam. Ik ben toen gaan buurten bij de SP en de VVD: ‘Kunnen we die verkiezingen niet in de zomer organiseren?’ Zo'n vraag breekt het ijs en helpt om elkaar wat beter te leren kennen.

Ze richt zich vooral op het thema ‘mobiliteit’. ‘Daarin gaat het ook over verbinding maken, maar dan letterlijk.’ Charlotte woont in Gorinchem, op de grens van drie provincies. ‘Er is nu een snelle busverbinding van Breda naar Utrecht, maar een nieuwe brug over de Merwede biedt kansen voor een spoorverbinding van zuid naar noord. Het is haar wel duidelijk dat het openbaar vervoer nog een stuk beter kan. ‘In de spits ben ik met de auto in anderhalf uur in Den Haag. Met de trein ben ik een uur en een kwartier kwijt, maar daar moet ik de wandeling van en naar het station nog bij optellen. Er moet geïnvesteerd worden in de reis van deur tot deur.’

Files

Het verkeer in Zuid-Holland staat regelmatig muurvast. Dat is Charlotte een doorn in het oog. ‘Mijn man werkt langs de A15. Om half vier 's middags komt daar de brigade van witte busjes langs. Het zijn de bouwvakkers die weer naar hun Brabantse thuis gaan na een klus in de Randstad. Er zitten toch ook aannemers in het westen van het land?’ Soms worden er bij grote projecten aannemers ingeschakeld die mee kunnen doen met een Europese aanbesteding. ‘Misschien moet er in de regels dan ook wel iets veranderen.

‘Het verkeer in Zuid-Holland staat regelmatig muurvast, dat is Charlotte een doorn in het oog’

De hele dag is het druk op de A15. ‘Om vijf uur komen de leasebakken voorbij en de vrachtwagens komen het klokje rond langs. Het aantal files neemt of tijdens de schoolvakanties. ‘Op 23 januari was de eerste sneeuwdag. In het hele land stonden er files, maar niet op de A15. Mensen werkten massaal thuis. Er zijn dus blijkbaar oplossingen voor het fileprobleem. Een spreiding van de verkeersintensiteit over de hele dag betekent ook een verbetering van de luchtkwaliteit.’

Stad en platteland

Charlotte kan zomaar in de Provinciale Staten terechtkomen. Wanneer is haar missie daar geslaagd? ‘Als het landelijk gebied in onze provincie het gevoel krijgt dat het in het provinciehuis niet alleen om Rotterdam en Den Haag draait.

Charlotte: "Ik zie het als mijn taak om verbinding te maken tussen de stad en het platteland".

Het is belangrijk dat de mensen op het platteland ook in beeld zijn. Ik zie het als mijn taak om verbinding te maken tussen de stad en het platteland. Dat geeft ons meer het gevoel dat Zuid-Holland de provincie van ons allemaal is’.

Complimenten en felicitaties voor ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 27-05-2019 20:04

Complimenten en felicitaties voor Dirk Vreugdenhil, Peter van ‘t Hoog en de fractie.

VVD Meppel zet geloofwaardigheid gemeenteraad op het spel

ChristenUnie ChristenUnie VVD Meppel 07-02-2019 18:09

Het leek zo onschuldig. De VVD stelde aanvullende vragen op de vragen van de ChristenUnie over het uitblijven van snelheidsbeperkende maatregelen bij de kruising Setheweg. Natuurlijk mag de VVD aanvullende vragen stellen, maar de vragen die ze stelden, zetten de geloofwaardigheid van de gemeenteraad op het spel.

In oktober 2018 had de raad over allerlei verkeersmaatregelen gesproken en besluiten genomen. Met uitzondering van de VVD vond de hele gemeenteraad dat er wel iets aan de veiligheid van de kruising Setheweg moest worden gedaan, maar dat het uitgeven van 5 ton aan een rotonde te veel was. De raad heeft dan ook besloten in een wijzigingsbesluit (amendement) om het bedrag niet uit te geven. Wel werd zowel in de discussie op die avond als in de toelichting van het wijzigingsbesluit aangegeven dat er (andere) snelheidsbeperkende maatregelen moesten worden genomen. Die blijven tot op heden uit en inmiddels waren er al weer twee ongelukken gebeurd. Vandaar dat de ChristenUnie vroeg wanneer het college de maatregelen gaat nemen en waar ze aan denkt. De VVD stelt hierop als aanvullende vragen of het college een rotonde ook als snelheidsbeperkende maatregel ziet en of ze toch niet een rotonde wil aanleggen.

Daarmee gaat de VVD op het randje van wat behoorlijk is. Als de gemeenteraad met een amendement iets heeft besloten, kun je niet door middel van het stellen van vragen dit weer proberen terug te draaien. Ook het college kan niets anders dan het besluit van de gemeenteraad te respecteren. Het is op zich al opmerkelijk dat de VVD, die altijd zo de financiën voorop stelt, nu perse 5 ton wil uitgeven. En dat, terwijl er andere, goedkopere oplossingen zijn. De VVD is kennelijk gewend om zijn zin te krijgen. De besluitvorming over de rotonde was een bittere pil voor de VVD. Maar wat gaat nu voor? Het eigen gelijk of het democratisch proces?

‘Coalitie weigert boter bij de visafslag te leveren’

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD 's-Gravenhage 13-11-2018 13:34

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1234729/487158/Visafslag

Eindelijk gaat de gebiedsontwikkeling ter versterking van het Scheveningse viscluster op het Noordelijk Havenhoofd van start. Essentieel onderdeel daarvan is de broodnodige renovatie van de visafslag. Deze had dit jaar al moeten starten, maar omdat de gemeente weigert financieel over de brug te komen, gaat de schop voorlopig nog niet de grond in, terwijl vertraging natuurlijk leidt tot steeds hogere renovatiekosten. Fractievoorzitter Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP): “Ik ben ronduit teleurgesteld in het college en vooral in de verantwoordelijk wethouders Revis en De Mos. Waar is het kloppende hart voor de Scheveningse visafslag en visserij gebleven? Wel tientallen miljoenen extra uitgeven aan het toch al dure cultuurcomplex in het Haagse centrum en aan een hip, maar voorlopig nog leeg bedrijfsverzamelgebouw De Titaan op de Binckhorst, maar niet een paar miljoen aan de renovatie van de visafslag op Scheveningen? VVD en Groep de Mos hebben duidelijk andere prioriteiten dan de ChristenUnie/SGP.” Een motie van de ChristenUnie/SGP, ingediend bij de begrotingsbehandeling afgelopen donderdag, om als gemeente ‘boter bij de visafslag’ te leveren kreeg geen steun van de coalitie en haalde daardoor geen meerderheid.

Vandaag in Het Parool een artikel ...

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks VVD CDA Amsterdam 31-07-2018 11:08

Vandaag in Het Parool een artikel over hoe de politiek omgaat met de wetteloze jungle in de binnenstad: "Diederik Boomsma (CDA) en Don Ceder (CU) dragen tenminste mogelijke oplossingen aan voor de structurele problemen en blijven niet hangen in symtoombestrijding. De grote partijen zoals GroenLinks, D66, VVD en PvdA zijn veel minder duidelijk en wijzen naar Den Haag." De CU wil zo snel mogelijk een hoorzitting met bewoners en betrokkenen. Don Ceder: "Meer agenten, meer handhavers, dat is de achterkant van het probleem. We moeten nu eens erkennen dat het niet meer zo langer door kan gaan met de manier waarop we de binnenstad hebben ingericht." https://www.parool.nl/amsterdam/politieke-wil-ontbreekt-voor-aanpak-van-de-urban-jungle~a4602256/

Coalitie gaat voor Barendrecht

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA SGP D66 CDA Barendrecht 17-07-2018 20:43

https://barendrecht.sgp-christenunie.nl/k/n23412/news/view/1224560/355363/Gemeentehuis Barendrecht v2In de raadsvergadering van 10 juli is de voorjaarsnota vastgesteld. Met deze voorjaarsnota worden de kaders meegegeven voor de begroting van 2019. En hoewel dit nieuwe college start met een financiële uitdaging, zijn de ambities en wensen om voor Barendrecht het beste te bereiken onverminderd. De coalitie van de Barendrechtse CDA, SGP-CU, VVD, PvdA, GL en D66 heeft de handen stevig ineengeslagen om met elkaar het goede en mooie voor Barendrecht te doen. Naast een financieel degelijk en stevig kader, zonder belastingverhogingen, zijn er een aantal echte lokale plannen neergelegd. Het college heeft van ons de opdrachten gekregen om te investeren in Barendrecht. Zo pakken we het onderhoud van de buitenruimte aan, want de klachten en onvrede nemen toe. Gaan we een dag van waardering organiseren voor de vrijwilligers en mantelzorgers die Barendrecht rijk is. Investeren we in verkeersveiligheid, o.a. door snel met een voorstel te komen om de veiligheid voor fietsers en voetgangers bij de Ziedewij te vergroten. En gaan we onderzoeken hoe we jongeren meer bij beleidsvorming kunnen betrekken middels een jongerenraad. Eenheid in verscheidenheid om gezamenlijk Barendrecht nog mooier te maken!

Geef duidelijkheid over ontsluiting Moerkapelle

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks SGP D66 Zuidplas 02-03-2018 08:22

https://zuidplas.christenunie.nl/blog/2018/03/01/_DSC4386

Op uitnodiging van het Comité Ontsluiting Moerkapelle zijn op donderdag avond 22 februari jl. (bijna) alle fracties in Zuidplas bijgepraat over de voortgang van de ontsluiting van Moerkapelle. De ChristenUnie/SGP heeft samen met PvdA/GroenLInks, VVD, SP en D66 vragen gesteld aan het college.

Volgens een informatienota een jaar geleden zou de gemeenteraad na de zomer van 2017 een debat kunnen voeren over de ontsluiting van Moerkapelle. Daarbij zou ze het rapport van onderzoeksbureau Arcadis kunnen gebruiken. Op dit moment is er echter nog steeds niets. Daarom ben ik samen met de andere genoemde partijen in de pen geklommen. We hebben de volgende vragen.

Eindrapport Arcadis 

Klopt het dat de eindrapportage van onderzoeksbureau Arcadis nog niet is afgerond? Zo ja, wat is hiervan de reden? Wat is de huidige status van het onderzoek en wanneer verwacht u het eindrapport wel aan de gemeenteraad te kunnen aanbieden? 

Vrachtwagen verbod Moerkapelse Zijde

Daarnaast hebben wij vernomen dat het aantal vrachtauto's wat weer gebruikt maakt van het deel van de Moerkapelse Zijde waar een vrachtwagenverbod is, toeneemt. Verder hebben wij begrepen dat er niet gehandhaafd wordt op dit verbod. Naar aanleiding hiervan hebben de bovengenoemde partijen de volgende vragen:

Is het college bekend met de toename van het aantal vrachtauto's op dat deel van de Moerkapelse Zijde waar een vrachtwagen verbod is? Klopt het dat er (helemaal) niet gehandhaafd wordt op vrachtwagenverbod Moerkapelse Zijde? Zo ja, wat is de reden, bent u bereid om dit op te pakken en zo ja, per wanneer?

Verkeersveiligheid Moerkapelse Zijde

Tot slot hebben bovenstaande partijen nog een aantal vragen over de Verkeersveiligheid van de MKP Zijde, deels naar aanleiding van het gesprek met het COM en deels naar aanleiding van eerder gestelde vragen zie kenmerk: U13.006437

Is de verbetering van de fiets oversteek nabij de Hollevoeterbrug op de Moerkapelse Zijde al uitgevoerd? Zo nee, wat is de reden dat dit nog niet is uitgevoerd en wanneer vindt dit wel plaats? Zijn er de afgelopen 3 jaar, dus vanaf 2015 op de Moerkapelse Zijde en de Voorlaan snelheidsmetingen uitgevoerd, zoja hoeveel en wat zijn de uitkomsten hiervan? Zo niet, kunt u aangeven waarom deze niet zijn uitgevoerd ondanks eerdere toezegging en bent u voornemens dit (alsnog) te doen?

De vragen zullen schriftelijk door het college beantwoord gaan worden.

Peter Molenaar, raadslid ChristenUnie/SGP Zuidplas

Labels: Verkeer, Moerkapelle

ChristenUnie/SGP en VVD: maak haast met verkeersveilige Westduinweg

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD 's-Gravenhage 26-02-2018 15:29

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1195644/487158/WestduinwegDe afgelopen collegeperiode hebben de ChristenUnie/SGP en de Haagse VVD meerdere malen aandacht gevraagd en oplossingen aangedragen voor een verkeersveiliger Westduinweg die beter doorstroomt. Er zijn in reactie daarop enkele noodmaatregelen doorgevoerd, zoals betere belijning en markering van voetgangersoversteekplaatsen, maar er zijn meer en grootschaliger maatregelen nodig. Zo is er nog niets gedaan met de suggesties van deze partijen voor het verbeteren van de verkeerssituatie bij de Van Bergenstraat en de Koppelstokstraat. Volgens de raadsleden Grinwis (ChristenUnie/SGP) en De Graaf (Haagse VVD) is de situatie urgent met bijvoorbeeld afgelopen week opnieuw een ongeluk op de kruising van de Westduinweg met de Statenlaan. Daarom stelden zij opnieuw schriftelijke vragen aan het stadsbestuur met de oproep om snel met de toegezegde integrale verkeersstudie Westduinweg te komen en zo spoedig mogelijk goede maatregelen te treffen.

Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP): “Het college heeft al meer dan een jaar geleden een integrale verkeersstudie Westduinweg toegezegd, waarbij niet alleen naar die vermaledijde tram wordt gekeken - die niet over de Westduinweg mag komen - maar ook naar het verbeteren van de verkeersveiligheid en doorstroming. Inmiddels staat wethouder De Bruijn bijna op het punt om de harp aan de wilgen te hangen, maar we hebben nog steeds de resultaten van het onderzoek niet binnen, laat staan dat duidelijk is wat er nu concreet gaat gebeuren op en rond deze belangrijke verkeersader tussen de Geuzenwijk en het Havenkwartier." Zijn collega Frans de Graaf (VVD) vult aan: "Het is de hoogste tijd om tempo te maken. Nu de Hellingbaan Dr. Lelykade-Westduinweg door onze gezamenlijke inspanningen met tweerichtingsverkeer is teruggekomen, is het van belang de doorstroming van het verkeer in het Havenkwartier te verbeteren. Vorig jaar hebben we daar verschillende voorstellen voor gedaan. Het is nu zaak deze in goed overleg met Scheveningse bewoners en ondernemers snel uit te voeren.”

Plan en aanbesteding straatverlichting (vervolg)

ChristenUnie ChristenUnie VVD Utrechtse Heuvelrug 30-01-2018 19:54

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1184515/507362/SpaarlampWat zijn de standpunten van de Christen Unie ten opzichte van de plannen voor de vernieuwde straatverlichting?

Het is de bedoeling dat de nieuwe palen en het stroomnetwerk eigendom van de gemeente blijven. Plaatsing, onderhoud en beheer worden voor 15 jaar uitbesteed aan een uitvoerder. Dat kan tegen dezelfde jaarlijkse kosten als op dit moment. De beslissing die nu van de gemeenteraad wordt gevraagd gaat over de vormgeving van de aanbesteding en de randvoorwaarden daarbij.Zie ook de Nota Openbare Verlichting op de gemeente site

Vanuit de visie "verlichting waar het moet en duister waar het kan" staat de Christen Unie voor:

Bijdrage aan de verkeersveiligheid en sociale veiligheid door de openbare verlichting Beperking van lichthinder voor inwoners en de natuur Vermindering van het energiegebruik Zo veel mogelijk hergebruik van materialen Passende lantarenpalen bij de historische omgeving Daar waar nodig vereenvoudiging van beheer en onderhoud Een zo goed mogelijke verlichting tegen zo laag mogelijke kosten

Een groep bewoners heeft protest aangetekent tegen het in 2016 vastgestelde basis verlichtingsniveau. Dit is door de rechter verworpen. Aan de vaststelling van de nota is een uitgebreide testperiode met diverse afstanden tussen de palen en lichtniveaus in enkele straten in Doorn Noord voorafgegaan. Daarbij heeft ook het seniorenplatform zijn adviezen gegeven. De VVD wil echter alsnog het niveau in de hele gemeente verhogen. Daarvoor moeten honderden palen extra worden neergezet, met alle kosten van dien. De Christen Unie is van mening dat, als in de praktijk blijkt dat lichtniveau bijvoorbeeld rond verzorgingshuizen en andere plekken te laag is, het niveau voldoende kan worden bijgesteld met het computer systeem, waarmee de gemeente de lichtsterkte van de palen kan regelen.

De fractie van de ChristenUnie stelt voor dat er op de nieuwe palen geen wifi antennes worden geplaatst voor een toekomstig 5G netwerk. Een groep inwoners heeft aandacht gevraagd door de nadelen van dit soort wifi, zoals sterke korte golf electro magnetische straling. Onze voorkeur gaat er naar uit om de hele gemeente toegang tot internet te geven via een glasvezelkabel. In Doorn ligt dat er al.   Voor andere functies zijn de nieuwe lantarenpalen mogelijk wel geschikt, bijvoorbeeld voor het meten van de luchtkwaliteit, verkeersintensiteit en verkeersgeluid. De verzamelde data zullen goed moeten worden beveiligd en blijven eigendom van de gemeente.

Omdat er andere bekabeling voor nodig is, heeft de Christenunie het pleidooi voor laadstations in lantarenpalen gestaakt.  We gaan voor laadpalen die zowel een auto kunnen opladen als ontladen. Dat vraagt om andere technologie. Hiervoor loopt momenteel al een proef in de stad Utrecht

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.