Nieuws van SP over CDA inzichtelijk

12 documenten

SP steunt motie Gebruik geld Bravoflex voor verbetering bestaand openbaar vervoer.

SP SP VVD CDA Eindhoven 22-05-2020 14:51

Bravoflex is een flexibele vervoerservice op afroep die zonder vaste route rijdt van halte naar halte. Er is dus géén dienstregeling. Je bestelt Bravoflex via een app, website of door even te bellen. Je reserveert een zitplaats in een voertuig en bepaalt zelf wanneer je bij welke halte wordt opgehaald en naar welke halte je reist.

Bravoflex wordt gesubsidieerd door de provincie, het gaat over een bedrag van rond 900 duizend euro per jaar.

In de gemeenteraad van Eindhoven zijn er regelmatig discussies gevoerd afgelopen jaren, over dienstregelingen van openbaar vervoer. Jaar in jaar uit zagen we dat er regelmatig dienstlijnen verdwijnen in Eindhoven. Een van de belangrijkste argument van Hermes was dat deze dienstlijnen onderbezet zouden zijn en daardoor het te duur was om bussen te laten rijden.

De fractie van de SP heeft zich afgelopen jaren ingezet voor de verbetering van kwalitatief betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor alle inwoners.

Als we naar de kostendekkingsgraad van Bravoflex kijken dan zien we dat het zeer laag ligt en dat gemiddeld één ritje in februari €46,- belastinggeld heeft gekost.

De fractie van de SP vindt dat het Bravoflex niet gelukt is om een succes te maken van dit vervoermiddel als alternatief voor een gewone buslijn. Ook is  er weinig belangstelling vanuit inwoners van Eindhoven.

De fractie van de SP Eindhoven heeft de motie die oproept om te stoppen met het subsidiëren van dit dure experiment. Dit geld kunnen we inzetten om het bestaande openbaar vervoer als basisvoorziening nog meer te stimuleren zodat het een goed alternatief is voor de auto. Daarvoor moet de bus ook vaker rijden en op een redelijke loopafstand te bereiken zijn. De motie is met de steun van de SP en CDA-GL-50plus-CU-LPF-Denk-LE-OAE-VVD op 19 mei 2020 in de gemeenteraad van Eindhoven aangenomen. (link naar de motie: https://eindhoven.parlaeus.nl/user/showdoc/action=view/id=9701/type=pdf/Aangekondigd_Vrije_motie_VM3_Bravoflex__CDA__GL__50PLUS__CU__LPF__DENK__LE_.pdf )

Murat Memis Fractievoorzitter 

SP steunt motie Gebruik geld Bravoflex voor verbetering bestaand openbaar vervoer.

SP SP VVD CDA Nuenen, Gerwen en Nederwetten 22-05-2020 14:51

Bravoflex is een flexibele vervoerservice op afroep die zonder vaste route rijdt van halte naar halte. Er is dus géén dienstregeling. Je bestelt Bravoflex via een app, website of door even te bellen. Je reserveert een zitplaats in een voertuig en bepaalt zelf wanneer je bij welke halte wordt opgehaald en naar welke halte je reist.

Bravoflex wordt gesubsidieerd door de provincie, het gaat over een bedrag van rond 900 duizend euro per jaar.

In de gemeenteraad van Eindhoven zijn er regelmatig discussies gevoerd afgelopen jaren, over dienstregelingen van openbaar vervoer. Jaar in jaar uit zagen we dat er regelmatig dienstlijnen verdwijnen in Eindhoven. Een van de belangrijkste argument van Hermes was dat deze dienstlijnen onderbezet zouden zijn en daardoor het te duur was om bussen te laten rijden.

De fractie van de SP heeft zich afgelopen jaren ingezet voor de verbetering van kwalitatief betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor alle inwoners.

Als we naar de kostendekkingsgraad van Bravoflex kijken dan zien we dat het zeer laag ligt en dat gemiddeld één ritje in februari €46,- belastinggeld heeft gekost.

De fractie van de SP vindt dat het Bravoflex niet gelukt is om een succes te maken van dit vervoermiddel als alternatief voor een gewone buslijn. Ook is  er weinig belangstelling vanuit inwoners van Eindhoven.

De fractie van de SP Eindhoven heeft de motie die oproept om te stoppen met het subsidiëren van dit dure experiment. Dit geld kunnen we inzetten om het bestaande openbaar vervoer als basisvoorziening nog meer te stimuleren zodat het een goed alternatief is voor de auto. Daarvoor moet de bus ook vaker rijden en op een redelijke loopafstand te bereiken zijn. De motie is met de steun van de SP en CDA-GL-50plus-CU-LPF-Denk-LE-OAE-VVD op 19 mei 2020 in de gemeenteraad van Eindhoven aangenomen. (link naar de motie: https://eindhoven.parlaeus.nl/user/showdoc/action=view/id=9701/type=pdf/Aangekondigd_Vrije_motie_VM3_Bravoflex__CDA__GL__50PLUS__CU__LPF__DENK__LE_.pdf )

Murat Memis Fractievoorzitter 

N640 moet veranderen, maar niet zoals de provincie het wil

SP SP CDA Halderberge 28-04-2020 14:32

Province Noord-Brabant wil in 2021 de N640 renoveren zonder naar de aanwonenden te luisteren. Gemeenten Halderberge en Etten-leur geven niet thuis als bewoners hulp zoeken.

Daarom is de SP Halderberge samen met het CDA Halderberge en de aanwonenden van de weg in actie gekomen.

De weg loopt over Halderbergs grond gebied van de Sprangweg in Hoeven tot aan afrit de Kralen van de A17 in Oud-gastel. Aanwonenden roepen al jaren dat de verkeersveiligheid verbeterd moet worden maar de gemeente wijst continu naar de provincie als eigenaar van de weg.

Er is nu een plan gemaakt door de provincie waar de mening niet is gevraagd of serieus genomen door de omwonenden. Het nieuwe plan is in onze ogen dan ook vragen om nog meer verkeersonveiligheid.

De leden van Provinciale staten zijn dan ook uitgenodigd om zelf te komen kijken naar de weg zoals deze nu is, met bewoners te praten en de plannen tegen het licht te houden.

De uitnodiging van de PS leden staat nog steeds open. de gemaakte afspraak om te komen kijken is door de maatregelen die zijn getroffen omwille van covid-19 uitgesteld tot dit op eniger wijze weer mogelijk is.

Zie ook: Actie N640

Rijbevoegdheid

SP SP D66 CDA Nieuwegein 17-11-2019 19:36

De demonstraties die er waren - en nog komen-  tonen aan dat  vele geledingen in onze samenleving helemaal klaar zijn met al die kabinetten Rutte. En terecht.

Al veel te lang hebben de slopers van schandaalpartij vvd zo goed als de vrije hand gehad in het  verder modelleren van de samenleving naar neoliberale asociale snit. Met steun van echt álle z.g. middenpartijen als Pvda, CDA, D66 en alles wat rechts daarvan zit,  was jarenlang het motto vermarkten, vermarkten en nog eens vermarkten. Een groot deel van de sociale samenleving werd zo met brede politieke coalitiesteun in rap tempo gedecimeerd.

 Ja, de economie gaat goed, de crisis schijnt voorbij, het geld klotst bij bedrijven tegen de plinten, de werkeloosheid is op een laagtepunt. Maar materiële welvaart heeft niets te maken met welzijn. Huisvesting, zorg, onderwijs, milieu, het is allemaal één grote puinhoop geworden. De vermarkting laat diepe sporen van ellende na. De kloof tussen arm en rijk groeit met de dag. Schulden nemen toe, een betaalbare woning is voor starters nauwelijks meer te vinden, de wachttijd voor een sociale huurwoning bedraagt inmiddels  ca. 9 jaar…maar de economie gaat goed. En Nederland is daarmee “het meest succesvolle land van Europa” aldus Mark Rutte recent in Nieuwsuur.

Mark Rutte, ras vvd’er, dus zo glad als een paling in een emmer snot,  de man bij wie problemen en protesten simpelweg leken af te gljiden, en alles vooral olijk weglachend. Maar plots was hij somber, excuseerde zich over een “rotmaatregel”. Fractieleden van zijn huisjesmelkerspartij deden hetzelfde. Er werd een aantal bijeenkomsten georganiseerd voor leden van die club om het één en ander uit te leggen. Ging het over de teloorgang van verpleeghuizen door de  opgelegde berzuinigingen, betrof  het soms een reactie op noodkreten vanuit het onderwijs en alle zorggeledingen, had hij het over het onbereikbaar zijn van fatsoenlijke huisvesting voor starters of de dreigende korting op miljoenen pensioenen, bedoelde hij wellicht de verhoging van het lage btw-tarief? Nee natuurlijk niet, want dat waren maatregelen die mensen persoonlijk raken. En die club heeft nou eenmaal niets met menselijkheid. Het ging om een verlaging. Die van de maximum snelheid op snelwegen naar 100 km/u overdag. Een maatregel die door Rutte zelfs  zo’n beetje “de grootste crisis” uit zijn minister-presidentschap genoemd werd. En die de fractie van de vroem vroem partij in diepe rouw leek te dompelen. Echt hè…..

Het Rutte-vvd vehikel, waar de afgelopen jaren vele passagiers van ogenschijnlijk diverse politieke pluimage gretig in hebben meegelift, slingert levensgevaarlijk met 130 km/u over het bestuurlijke race circuit  en zal hopenlijk binnenkort met een enorme dreun  in de vangrail terechtkomen. Na die onvermijdelijke klap zal het voertuig total-loss worden verklaard en worden afgevoerd naar de sloop.  Bestuurder en bijrijders moet vervolgens vanwege jarenlang bestuurlijke wegpiraterij  en puur asociaal rijgedrag de rijbevoegdheid definitief worden ontzegd. Mochten ze de klap overleven….

Emile Grivel

Antwoord GS Limburg op vragen SP over veiligheid Stationsomgeving

SP SP CDA Horst aan de Maas 27-04-2019 14:26

Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg heeft antwoord gegeven (zie bijlage) op vragen van de SP-fractie in Provinciale Staten over de onveilige verkeerssituatie bij het station Horst-Sevenum (lees hier het artikel over de door de SP-fractie gestelde vragen). Kort samengevat komt het er op neer dat het College van GS van mening is dat Horst aan de Maas aan zet is om een keuze te maken uit drie mogelijkheden: een rotonde, een fietstunnel of een voetgangersbrug. Volgens GS bieden deze drie opties voldoende verkeersveiligheid, ook voor fietsers en voetgangers.

Opvallend in het antwoord van GS: het college doet geen uitspraak over de meest verkeersveilige oplossing. De tunnel is - volgens de SP - de meest verkeersveilige optie. Dat blijkt ook uit nader onderzoek van Bureau Kragten. De provincie heeft - zo blijkt uit de antwoorden aan de SP - in een ambtelijk overleg met de gemeente Horst aan de Maas wel aangegeven wat men maximaal vanuit de provincie wil bijdragen om prijsstijgingen in de bouwsector en een lagere dan verwachte rijksbijdrage op te vangen. Daarbij gaat het om een extra bijdrage tot maximaal € 2,45 miljoen voor een veilige oplossing met gelijkvloerse oversteek voor fietsers en voetgangers en tot maximaal € 3,1 miljoen voor een oplossing die voorziet in een fietstunnel. Daarmee resteert een tekort van € 1.36 miljoen. Dat vraagt volgens GS om een aanvullende gemeentelijke financiering, waarover de gemeente Horst aan de Maas nog dient te besluiten, aldus GS.

De gemeenteraad heeft signalen ontvangen dat B&W van Horst aan de Maas bereid zou zijn de portemonnee te trekken voor de helft van het bedrag dat ze tekort komt, dus zo'n 6 ton, onder de voorwaarde dat de Provincie dit ook zal doen. Naast de SP staat het CDA ook voor de veiligste oplossing, de fietstunnel! En ook andere partijen in de gemeenteraad van Horst aan de Maas lijken voor deze oplossing te kiezen. De provincie is nu dus aan zet.

Het blijft afwachten wat uiteindelijk het resultaat zal zijn van het overleg tussen de gemeente Horst aan de Maas en de provincie. De SP in Provinciale Staten en in de gemeenteraad van Horst aan de Maas zullen er alles aan doen om de bestuurders te overtuigen dat ze die bijdrage voor een veilige oplossing in de vorm van een fietstunnel verstrekken.

Zie ook: Verkeer

Mieke Visser over verbindingsweg: 'De macht zit in de weg'

SP SP CDA Borne 12-12-2018 09:45

Hoeveel argumenten zijn er niet aangevoerd tegen de aanleg van de verbindingsweg, het stokpaardje van de coalitiepartijen. Niet alleen alle oppositiepartijen, maar ook de bevolking van Zenderen en vele anderen gaven aan dat het geld beter bewaard kon worden voor de 5 variant om Zenderen heen. De oppositie hield de raad voor dat in de toekomst nog veel geld benodigd zal zijn voor de ontwikkeling van het nieuwe Wooldrik en om tekorten op het Sociaal Domein aan te vullen. Maar CDA, GB90 en Borne Nu steunden het raadsvoorstel voor een soberder aanleg van de weg zonder een gegarandeerde aansluiting vanuit bedrijventerrein De Molenkamp. Die veel te dure en heilloze weg moet er gewoon komen volgens hen omdat zij de meerderheid hebben. ‘De macht zit in de weg’, aldus Mieke Visser. Zie hieronder het volledige betoog van de fractievoorzitster van de SP.

‘Het budget is niet toereikend, de ondernemers voelen zich niet gehoord in een gestelde voorwaarde en moeten genoegen nemen met één ontsluitingspunt, de stichting Twickel wil niet meer meewerken,  de protesten vanuit Zenderen blijven aanhouden, de stichting Gemeenschapsbelangen Groot Azelo wijst nog maar weer eens op de eensgezindheid van een brede gemeentelijke adviescommissie t.a.v. de 5 b variant in de periode voor 2014 en roept het college en raad op om te stoppen met het plan voor de gemeentelijke verbindingsweg, insprekers hebben nog eens gewezen op het risico van te grote schade aan natuurgebieden. Kortom voorzitter, hoeveel argumenten hebben coalitie en wethouder nog nodig om in te zien dat het plan voor de gemeentelijke verbindingsweg niet meer is dan een uit de hand gelopen verkiezingsstunt in 2014 van partijen, die daarvoor, blijkens een interview in 2012, breed de voordelen van de 5b variant als westelijke randweg verkondigden. De wethouder noemt autonome groei van het verkeer in Zenderen als tegenargument voor de aangevoerde hogere verkeersdruk als gevolg van een gemeentelijke verbindingsweg. Maar autonome groei is, hoe op zichzelf staand ook, gewoon groei. Het verkeer door Zenderen neemt dus gewoon toe. Daar helpt dit plan ook niet bij. De aanleg van wegen is doorgaans onomkeerbaar. Er worden nieuwe wegen aangelegd, of veranderd of verbreed, maar je ziet zelden of nooit dat een weg wordt afgebroken, dat de grond wordt gereinigd en weer teruggegeven aan de natuur. - Voor de provincie zijn t.a.v keuzes in de aanleg van wegen van belang - Verkeer: een goed functionerende provinciale wegenstructuur - Ruimtelijk: beperkt beslag op de groene omgeving- Sociaal: leefbaarheid in de kernenHet college maakt zich met steun van de raad ook sterk voor het realiseren van de 5b variant, als oplossing voor de verkeersproblematiek in Zenderen en in relatie tot de verkeersproblematiek A1/A35 Buren-Azelo. De provincie wil daarin meegaan.Dat zou dus betekenen de aanleg van twee westelijke randwegen, met eenzelfde beginpunt vanuit de Zuidelijke Randweg.De afwegingsnotitie van de vorige maand heeft voldoende aanknopingspunten opgeleverd, die de conclusie rechtvaardigen dat twee wegen te veel van het goede is.De SP fractie stelt voor dat vertegenwoordigers van college, raad, belangengroeperingen met deskundigen en beleidsambtenaren bijeen komen om vooral naar elkaar te luisteren en aan de hand van data over verkeersstromen, tracéstudies, tekeningen, landschapskenmerken, spoorveiligheid etc. met elkaar een afweging maken voor een verantwoord en rendabel alternatief voor een deel van de N743. Want zoals we het nu doen, zit de macht in de weg.’

De columnisten: Westzijde verdient eindelijk dertig kilometerzone

SP SP CDA Noord-Holland 21-09-2018 21:03

Welke stad kent niet het probleem van verkeer dat in overvloed beheerst wordt door automobilisten die met hun vervoermiddel op pad zijn? Een beetje gemeentebestuur propageert daarom een autoluwe binnenstad omdat het vastloopt, zelfs buiten de spits.  Het gaat echt niet alleen om grote steden zoals Amsterdam, maar zeker ook om Zaandam. De SP Zaanstad is één van de partijen in de Zaanse gemeenteraad die zich hard maakt voor een dertig kilometerzone op de Westzijde.

Vijftien jaar lang woonde ik met mijn gezin op het Kauwerspad in de Harenmakersbuurt, vlak om de hoek van de Westzijde. Een heerlijk buurtje van waaruit je alle kanten op kon, dichtbij het centrum van Zaandam en vrij vlug op de snelwegen A8 of A7 om naar het zuiden of het noorden af te reizen. Niks mis mee zou je zo zeggen. Er was wel één groot probleem, namelijk het verkeer op de Westzijde. Altijd overdag druk met voetgangers, fietsers, bromfietsers, automobilisten, bus- en vrachtverkeer. Het was en is niet anders.

Wanneer je in zo’n buurt woont is het een kwestie van opletten voor wat de veiligheid in het verkeer betreft, want voordat je het weet word je voor de sokken gereden. Mij overkwam deze pech op 22 maart 1999 om half vijf ‘s middags. Ik zat in mijn auto, stond stil om rechtsaf te slaan vanaf de Westzijde het Kauwerspad in. Even wachtten op de buurvrouw die linksaf moest vanuit het pad, zij wachtte immers op het verkeer dat van rechts kwam. Het was druk.

Ik keek in mijn binnenspiegel en zag een wit bestelautootje met een bloedgang van naar bleek tachtig kilometer per uur op mij afkomen. De bestuurder ramde mijn auto van achteren en aan de linkerkant van mijn Volkswagen Passat met kooiconstructie die na de klap twintig centimeter korter was geworden. Twee auto’s in de puinpoeier én ik had meteen nek- en rugproblemen. Zonder mijn medisch dossier prijs te willen geven bleef ik achter met levenslang whiplash, kapotte nek- en rugwervels, dagelijks pijn, en ik was mijn baan kwijt, werd afgekeurd, huwelijk naar de knoppen, zevenenhalf jaar letselschadezaak en nog veel meer van dat soort ellende.

De pijn en het verdriet was en is groot. Het leven ging en gaat verder en is naar omstandigheden vrij goed. Toen mijn verhaal destijds in de krant stond werd ik uitgenodigd bij een buurvrouw die aan de Westzijde woonde. Zij vertelde over het zware en vooral snelle verkeer dat voorbij haar woning dagelijks denderde. De koffiekopjes trilden op tafel toen wij elkaar spraken. “Dit kan echt niet meer”, dacht ik. En in het voorjaar van 2018 kwam mijn partijgenoot en SP-fractielid Roland van Braam samen met andere partijen in de raad met een motie die werd aangenomen om van de Westzijde een dertig kilometerzone te maken.

Ik huilde, tranen van geluk biggelden over mijn wangen, en ik was zo blij. Maar de wethouder van verkeer Addy Verschuren (CDA) wenste dit niet uit te voeren net als in de tijd van mijn ongeluk toen zijn partijgenote Nel Kroesen-Van Gelderen in die functie het slechts afdeed dat je klachten kon melden. Roland van Braam ging deze week in de herhaling met andere partijen door wederom een motie in te dienen voor een dertig kilometerzone op de Westzijde en niet alleen om verkeersveiligheid, maar ook omdat woningen niet uit elkaar schudden door het getril van verkeer en de omgeving niet zwart wordt van de roet door de gigantische vracht aan CO² uitstoot.

En dan is er nog een belanghebbende ambtenaar met twintig jaar politie-ervaring die op de Facebookpagina van SP’er Van Braam totaal uit de bocht vloog om te stellen dat dertig kilometer net zo goed vijftig kan zijn omdat hardrijders niet tegen te houden zijn. Na kritiek op zijn wezenloze commentaar verwijderde hij zijn berichten. Werd het te heet onder zijn voeten? Tijd voor de derde CDA-wethouder verkeer Gerard Slegers die hopelijk eindelijk luistert naar de bewoners van de Westzijde door de dertig kilometer zone in te voeren.

Willem Croese

Zie ook: Opinie

Coenbrug-soap wordt vervolgd...

SP SP VVD CDA PvdA Noord-Holland 06-08-2018 07:24

Is er nu wel of niet of toch wel (of misschien een beetje) iets aan de hand met de Coenbrug? Zeker is dat deze maand en in september opnieuw aan het viaduct gewerkt wordt. Bovendien heeft Zaanstad Rijkswaterstaat gevraagd om de maximum snelheid op de A8 naar 80 km terug te brengen.

Het begon met onderzoek van NH Nieuws en EenVandaag waaruit bleek dat er veel achterstallig onderhoud aan bruggen en viaducten in Noord-Holland was. Ook bij de Coenbrug en het viaduct in Koog a/d Zaan. VVD, PvdA en SP stelden B&W vragen.

B&W stuurden een brief naar Rijkswaterstaat om te informeren naar de veiligheid en het onderhoud. Rijkswaterstaat reageerde door te stellen dat de veiligheid niet in het geding was.

Na overleg met wethouders Krieger en Slegers stuurde Rijkswaterstaat opnieuw een geruststellende brief over de Coenbrug en het viaduct maar vrijwel tegelijkertijd begonnen stukken uit het viaduct te vallen waarop een spoedreparatie noodzakelijk was. Dus geen inspectiewerk waar Rijkswaterstaat het eerder over had. Loszittend beton op meer dan 60 plekken leverden ‘acuut gevaar’ op voor mensen en voertuigen onder het viaduct.

En nu kondigt verkeerswethouder Gerard Segers (CDA) aan dat de komende maanden onderhoud aan het viaduct zal plaatsvinden. Op 14 en 15 augustus is er brugonderhoud aan CCTV masten, verlichting, afsluitboominstallaties, land- en scheepverkeersseinen. In de eerste week van september wordt er ‘geveegd’ en gereinigd (toeritten kortstondig afgesloten). Op 21 en 22 september wordt voegovergang van de Coenbrug hersteld.

Loszittend spuitbeton (stucwerk) is inmiddels verwijderd. Het werk is op 1 augustus afgerond en “de situatie is veilig verklaard”.

80 km

Zaanstad heeft Rijkswaterstaat gevraagd om de maximum snelheid op de A8 naar 80 km terug te brengen, om stil asfalt op de A8 aan te brengen en om het groot onderhoud dat voor 2024 gepland is naar voren te halen.

Werkgroep A8 - Coenbrug

Meer lezen?

Coenbrug voor RWS veilig... Really?! SP, VVD en PvdA stellen weer vragen over staat Coenbrug SP ongerust over veiligheid Coenbrug SP wil schonere en stillere A8 Alles op onze site over de Coenbrug
Zie ook: Groen

Deelnemers burgerparticipatie N236 Franse Kampweg ontroostbaar

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD CDA Noord-Holland 18-07-2018 08:00

Boos en verdrietig zijn de deelnemers aan de 'pilot burgerparticipatie' N236 na de laatste statenvergadering. Zij hadden al vanaf 2012 aandacht gevraagd voor de onveiligheid op de Franse Kampweg bij Hilversum, onderdeel van de provinciale weg N236. Op voorstel van SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie namen provinciale staten op 27 juni 2016 daarom een motie aan. Daarin stond dat de provincie samen met de bewoners een plan zou gaan maken voor verbetering van de verkeersveiligheid. De motie werd gesteund door PvdA en D66. Maar toen er twee jaar later een gedegen plan op tafel lag, haakten deze twee partijen af.

De N236 is een drukke provinciale weg van Bussum en Hilversum via Weesp naar Amsterdam Zuidoost. Op het eerste stuk bij Bussum doorsnijdt de N236 de bossen van het Goois Natuurreservaat. De N236 heet daar de Franse Kampweg. Fietsers en voetgangers steken er op verschillende plaatsen de weg

over, met als gevolg verschillende aanrijdingen. Al vanaf 2014 is de provincie bezig met reconstructie van de N236. Begonnen werd aan de kant van Amsterdam, en als laatste kwam de Franse Kampweg aan de beurt. Daarvoor hield de provincie op 20 juni 2016 een inspraakbijeenkomst. Omwonenden kwamen met voorstellen voor verbetering van de verkeersveiligheid. Maar de provincieambtenaren zeiden toen - terecht - dat zij zich moesten houden aan de kaders die gedeputeerde Elisabeth Post hen had meegegeven. Bij de bijeenkomst waren echter ook statenleden aanwezig. Zij wezen er op dat provinciale staten nog altijd de hoogste 'baas' zijn van de provincie. Een week later dienden de SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie daarom twee moties in. Eén daarvan stelde voor het fietspad op het oostelijk deel van de Franse Kampweg een tweerichtingsfietspad te maken en verder van de autorijweg vandaan te leggen. Daarmee had gedeputeerde Post geen moeite. Dit voorstel van de omwonenden is inmiddels ook uitgevoerd. De andere motie vroeg om samen met de omwonenden plannen uit te gaan werken voor verbetering van de verkeersveiligheid op het westelijk deel van de Franse Kampweg. Daar was de gedeputeerde mordicus op tegen. Maar Commissaris van de Koning Johan Remkes was in die tijd juist bezig met nadenken over het beter betrekken van inwoners bij provinciale plannen. Op zijn voorstel werd daarom de motie omgedoopt in een 'pilot burgerparticipatie' – en vervolgens aangenomen.

Omwonenden, Fietsersbond en provincieambtenaren kwamen uiteindelijk met een gedegen plan. Bij de oversteek bij de Hocras en de Gamma zou een extra rotonde moeten komen. Ook zou er een tweerichtingsfietspad moeten komen met een vangrail tussen fietspad en autorijweg. Gedeputeerde Post zei dat dit een miljoen extra zou kosten, en dat daarvan geen sprake kon zijn. De omwonenden kwamen daarna met een soberder variant die hooguit 300.000 zou kosten. SP, GroenLinks, 50PLUS en ChristenUnie dienden een voorstel in

om in elk geval die drie ton beschikbaar te stellen én om het overleg met de omwonenden voort te zetten. PvdA en D66 steunden de voorstellen ditmaal niet, met het argument dat er bij de start van de pilot nooit afspraken waren gemaakt over extra geld. De SP vond dit een flauw argument. Wanneer je besluit om samen met omwonenden plannen te maken voor verbetering van de verkeersveiligheid, dan moet je niet raar opkijken dat uitvoering van die plannen ook geld gaat kosten. Wie A zegt moet ook B zeggen.

De moties werden desondanks door PvdA, D66, VVD, CDA en PVV weggestemd. De boze en teleurgestelde bewoners zeiden daarna tegen de pers dat 'de' provincie de hand op de knip houdt en dat provinciale staten besloten hadden geen extra geld beschikbaar te stellen. Dat de SP tot het laatst toe keihard had gevochten om de omwonenden wél tegemoet te komen kon hen niet meer troosten.

De SP gaat in elk geval nog vragen om een evaluatie van de pilot. Wat de SP betreft zullen er een volgende keer vooraf afspraken gemaakt moeten worden voor reële meerkosten. Wat iets anders is dan het vooraf uitdelen van een blanco cheque. Maar dat weten bewoners ook.

Ingezonden brief.

SP SP SGP VVD CDA PvdA Castricum 30-04-2018 18:10

Allereerst wil ik al die mensen bedanken die zich hebben ingezet voor de  protestactie bij Provinciale staten NH tegen het schrappen van de buslijnen in Noord-Holland Noord en buslijn 164 in het bijzonder. 

Tijdens de laatste Statenvergadering op 23 april is gebleken dat de Provincie zich niets aantrekt van het protest van duizenden mensen.                                                                   

De SP begon vorig jaar met een petitie en handtekeningenlijsten waar duizenden mensen voor hebben getekend. De opmerkingen bij de petitie logen er niet om. Veel, met name oudere mensen gaven aan  in een sociaal isolement te raken, als er geen bus meer rijdt.      De provincie en Connexxion geven als reden voor de opheffing, dat er alleen maar lege bussen op deze buslijnen rijden. Mensen die regelmatig met deze bussen reizen, weten wel beter!

Er was een dame zo vriendelijk om tellijsten bij te gaan houden en die aan ons toe te sturen. Deze tellijsten  bewijzen het tegendeel en zijn op 22 januari samen met de totaaltelling op dat moment,  van de petitie en de ondertekende lijsten, overhandigd aan gedeputeerde mevr. Post. De petitie is daarna nog vele malen ondertekend en de handtekeninglijsten ook. Het aantal ondertekenaars bleef groeien. 

Omdat aantallen op papier  blijkbaar niet genoeg tot de verbeelding van de statenleden spreekt, zijn we op 9 april opnieuw, ditmaal met 90 gedupeerde buspassagiers naar het Provinciehuis getogen.                                                                                                              Van het recht tot inspreken werd opnieuw door velen gebruik gemaakt die, op indrukwekkende en soms op ontroerende wijze, vertelden wat het voor hun betekend als de bus niet meer rijdt.

In Castricum werd de motie van de SP,  (om bij de Provincie op het behoud van buslijn 164 aan te dringen)  breed gesteund en o.a. door Groen Links, de VVD en het CDA mede-ingediend. Saignant detail is dat de commissieleden van dezelfde landelijke partijen bij de Provincie, met uitzondering van Groen Links, hier geen boodschap aan hadden en totaal geen rekening hielden met de oproep in de motie van hun lokale collega’s.                          Het enige voorstel dat werd aangenomen bij de provincie, was een voorstel van de PvdA om alleen nog de bussen in de spits te behouden. Dit wordt nu door de Provincie naar buiten gebracht als ‘’uitvoeren van een verbeterplan en inzetten van extra financiële middelen voor extra busritten’’. 

Echter, het gaat hier niet over verbeteringen en al helemaal niet over  extra financiële middelen omdat de doorgezette opheffingen en inkrimpingen al een besparing van miljoenen opleveren. Het gaat hier om een doekje voor het bloeden, een sigaar uit eigen doos, een schijntje in verhouding tot het bedrag dat  in totaal wordt bezuinigd. Er worden nog steeds 11 buslijnen geheel of gedeeltelijk opgeheven.                                                                              Het amendement (wijzigingsvoorstel) dat de  SP een paar weken voor  23 april jl. heeft ingediend,  bevatte een voorstel om de 5 miljoen ‘’vrijval’’ die nog bij de Provincie op de plank ligt,  te storten in de reserve 0V-Noord-Holland, waardoor de komende vijf jaar per jaar tenminste € 1 miljoen besteed kan worden aan het in stand houden van het bestaande buslijnennet in Noord-Holland-Noord” Met  Groen Links, CU/SGP en 50plus als mede-indieners,  werd verworpen.

Een overduidelijk signaal dat, met uitzondering van de politieke partijen die hierboven zijn genoemd, de Statenleden,  die een auto met chauffeur tot hun beschikking hebben, mijlenver van de echte wereld staan. De Provincie investeert overduidelijk liever in asfalt dan in openbaar vervoer.

Vanaf 22 juli rijdt er voor scholieren, stagiaires, schoolkinderen, kinderen/volwassenen met een beperking, vrijwilligers, recreanten en toeristen, mensen zonder rijbewijs en ouderen die geen auto kunnen rijden buiten de spitstijden en in het weekend, geen bus meer.                 Het geboden alternatief, een belbus, is voor  veel van deze mensen onhandig en ingewikkeld.                                                                                                                              Weer een stuk kaalslag, dankzij de Provincie.

De SP  neemt hier geen genoegen mee en is al bezig met het voorbereiden van de volgende stappen. We houden u op de hoogte!

Marjo Husslage

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.