Nieuws van SP over VVD inzichtelijk

25 documenten

SP steunt motie Gebruik geld Bravoflex voor verbetering bestaand openbaar vervoer.

SP SP VVD CDA Eindhoven 22-05-2020 14:51

Bravoflex is een flexibele vervoerservice op afroep die zonder vaste route rijdt van halte naar halte. Er is dus géén dienstregeling. Je bestelt Bravoflex via een app, website of door even te bellen. Je reserveert een zitplaats in een voertuig en bepaalt zelf wanneer je bij welke halte wordt opgehaald en naar welke halte je reist.

Bravoflex wordt gesubsidieerd door de provincie, het gaat over een bedrag van rond 900 duizend euro per jaar.

In de gemeenteraad van Eindhoven zijn er regelmatig discussies gevoerd afgelopen jaren, over dienstregelingen van openbaar vervoer. Jaar in jaar uit zagen we dat er regelmatig dienstlijnen verdwijnen in Eindhoven. Een van de belangrijkste argument van Hermes was dat deze dienstlijnen onderbezet zouden zijn en daardoor het te duur was om bussen te laten rijden.

De fractie van de SP heeft zich afgelopen jaren ingezet voor de verbetering van kwalitatief betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor alle inwoners.

Als we naar de kostendekkingsgraad van Bravoflex kijken dan zien we dat het zeer laag ligt en dat gemiddeld één ritje in februari €46,- belastinggeld heeft gekost.

De fractie van de SP vindt dat het Bravoflex niet gelukt is om een succes te maken van dit vervoermiddel als alternatief voor een gewone buslijn. Ook is  er weinig belangstelling vanuit inwoners van Eindhoven.

De fractie van de SP Eindhoven heeft de motie die oproept om te stoppen met het subsidiëren van dit dure experiment. Dit geld kunnen we inzetten om het bestaande openbaar vervoer als basisvoorziening nog meer te stimuleren zodat het een goed alternatief is voor de auto. Daarvoor moet de bus ook vaker rijden en op een redelijke loopafstand te bereiken zijn. De motie is met de steun van de SP en CDA-GL-50plus-CU-LPF-Denk-LE-OAE-VVD op 19 mei 2020 in de gemeenteraad van Eindhoven aangenomen. (link naar de motie: https://eindhoven.parlaeus.nl/user/showdoc/action=view/id=9701/type=pdf/Aangekondigd_Vrije_motie_VM3_Bravoflex__CDA__GL__50PLUS__CU__LPF__DENK__LE_.pdf )

Murat Memis Fractievoorzitter 

SP steunt motie Gebruik geld Bravoflex voor verbetering bestaand openbaar vervoer.

SP SP VVD CDA Nuenen, Gerwen en Nederwetten 22-05-2020 14:51

Bravoflex is een flexibele vervoerservice op afroep die zonder vaste route rijdt van halte naar halte. Er is dus géén dienstregeling. Je bestelt Bravoflex via een app, website of door even te bellen. Je reserveert een zitplaats in een voertuig en bepaalt zelf wanneer je bij welke halte wordt opgehaald en naar welke halte je reist.

Bravoflex wordt gesubsidieerd door de provincie, het gaat over een bedrag van rond 900 duizend euro per jaar.

In de gemeenteraad van Eindhoven zijn er regelmatig discussies gevoerd afgelopen jaren, over dienstregelingen van openbaar vervoer. Jaar in jaar uit zagen we dat er regelmatig dienstlijnen verdwijnen in Eindhoven. Een van de belangrijkste argument van Hermes was dat deze dienstlijnen onderbezet zouden zijn en daardoor het te duur was om bussen te laten rijden.

De fractie van de SP heeft zich afgelopen jaren ingezet voor de verbetering van kwalitatief betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer voor alle inwoners.

Als we naar de kostendekkingsgraad van Bravoflex kijken dan zien we dat het zeer laag ligt en dat gemiddeld één ritje in februari €46,- belastinggeld heeft gekost.

De fractie van de SP vindt dat het Bravoflex niet gelukt is om een succes te maken van dit vervoermiddel als alternatief voor een gewone buslijn. Ook is  er weinig belangstelling vanuit inwoners van Eindhoven.

De fractie van de SP Eindhoven heeft de motie die oproept om te stoppen met het subsidiëren van dit dure experiment. Dit geld kunnen we inzetten om het bestaande openbaar vervoer als basisvoorziening nog meer te stimuleren zodat het een goed alternatief is voor de auto. Daarvoor moet de bus ook vaker rijden en op een redelijke loopafstand te bereiken zijn. De motie is met de steun van de SP en CDA-GL-50plus-CU-LPF-Denk-LE-OAE-VVD op 19 mei 2020 in de gemeenteraad van Eindhoven aangenomen. (link naar de motie: https://eindhoven.parlaeus.nl/user/showdoc/action=view/id=9701/type=pdf/Aangekondigd_Vrije_motie_VM3_Bravoflex__CDA__GL__50PLUS__CU__LPF__DENK__LE_.pdf )

Murat Memis Fractievoorzitter 

Cromvoirt verdient beter

SP SP VVD Vught 17-04-2020 18:50

Tijdens de raadsvergadering van 16 april is renovering van de Battle Axe in Cromvoirt aan de orde geweest. Dit markante gemeenschapshuis is een belangrijk ontmoetingspunt en gemeenschappelijke voorziening in Cromvoirt. Het college beschikte toevallig over nog wat geld dat dit jaar besteed moest worden en deed daarom het voorstel om het gemeenschapshuis in Cromvoirt te renoveren. De SP heeft besloten tegen te moeten stemmen. Laten we helder zijn: Vanzelfsprekend vindt de SP dat de inwoners van Cromvoirt recht hebben op een goed en veilig gemeenschapsgebouw. Daar mag van ons ook (flink wat) geld naartoe. Maar dan structureel zodat Cromvoirt te allen tijde over een goed dorpshuis beschikt en niet eens in de 36 jaar als het college ergens nog geld in een oude sok heeft.

Er is in Vught namelijk een potje waar geld in zit en dat moet op. Dat verdomde potje is door de provincie gevuld met een flink bedrag (ruimte-voor-ruimte regeling) en dat geld mag onder bepaalde voorwaarden worden besteed. Het college heeft bij die voorwaarden een willekeurig doel gevonden. Als dat potje er dus niet was geweest, zou de Battle Axe niet worden gerenoveerd. Een basisprincipe van de SP is dat gemeenschappelijk geld alleen naar gemeenschappelijke gebouwen mag gaan. Dat betekent voor ons dat de Battle Axe dus eigendom zou moeten zijn of worden, van de gemeenschap. Daarmee hou je als samenleving de verantwoordelijkheid die je ook op een verantwoorde manier uitoefent. Als samenleving heb je immers ook de plicht om bv. de eigen gebouwen goed en veilig te onderhouden. Dat mag niet afhankelijk zijn van een toevallige financiële meevaller. Dat principe is eerder ook door het college onderschreven. In een recente brief van 11 maart jl. aan de Speeldoos schrijft B&W namelijk: “Het is evident dat wij enkel investeren in onroerend goed wanneer wij daarvan de eigenaar zijn”. Dit standpunt is ook bevestigd door de raad maar daar handelen zowel college als de meerderheid van de raad nu niet naar. Wij vinden dat meten met twee maten of eigenlijk zelfs hypocriet. Tijdens de commissievergadering van 9 april en de raadsvergadering van 16 april heeft de coalitie niet duidelijk kunnen maken waarom de Speeldoos wel afstand moet doen van het gebouw om de renovatie op gang te brengen en de Battle Axe niet. Oneigenlijke argumenten genoemd door van de drie partijen GB, VVD en Pvda-GL zijn dat het om een totaal andere situatie zou gaan gaat en dat de bedragen niet met elkaar te vergelijken zouden zijn. Volgens de SP gaat het om exact dezelfde situatie: een gebouw dat niet het eigendom is van de gemeenschap maar wel een belangrijke maatschappelijke functie vervuld, kampt met achterstallig onderhoud. De hoogte van de bedragen of de herkomst van het geld zou geen argument mogen zijn. De SP vindt het belangrijk dat de samenleving beschikt over goede en veilige gebouwen om de sociaal-culturele functies in te kunnen vullen. Daar stel je structureel geld voor ter beschikking in de begroting. Voor de gebouwen maak je als samenleving dan onderhoudsplannen. Je investeert dus in de eigen samenleving en maakt beleid op basis waarvan je besluiten neemt. Als er op een bepaald moment geld beschikbaar wordt gesteld door een derde partij waarbij aan voorwaarden moet worden voldaan voordat het vrijgegeven wordt, kijk je in die plannen en zoek je het doel op dat bij die voorwaarden past. De SP kon niet instemmen met het voorstel omdat Cromvoirt veel beter verdient. De renovatieplannen van de Battle Axe schieten tekort om het gemeenschapshuis voor de toekomst klaar te stomen. Zo blijft het gebouw ontoegankelijk; de lift wordt niet geplaatst omdat het onderhoud ervan niet door het bestuur kan worden betaald. Maar ook de energierekening blijft hoog omdat er onvoldoende geïnvesteerd wordt in de verduurzaming. De trieste conclusie is dat de inwoners van Cromvoirt blij worden gemaakt, nog niet met een dode mus maar dan toch met een half ei.

SP doet navraag over verkeer

SP SP GroenLinks VVD Wijk bij Duurstede 09-12-2019 11:17

WIJK BIJ DUURSTEDE – Het Wijkse college trekt 55 duizend euro uit voor een onderzoek rond rotonde De Geer. In de begroting rekent zij vanaf 2023 op een flinke investering. De betere doorstroming en veiligheid zijn hiervoor de argumenten. De SP heeft hier vragen over gesteld. ´De provincie investeert flink bij Bunnik en past de  snelheid na de rotonde Cothen past. Veiligheid staat daar op de agenda. De vraag is of dat lokaal ook zo is´, vertelt Jeroen Brouwer.

Het college investeert in verkeer. Er komen nieuwe voetpaden, een extra verkeersambtenaar en onderzoeken voor de rotonde De Geer, een parkeernota en naar verkeerstromen rond de binnenstad. ´Die onderzoeken kosten ruim twee ton. Voor sommige oplossingen is er nog niks. De VVD, GroenLinks en de PCG halen in het coalitieakkoord alleen één rotonde aan. Maar parkeren in Wijk, Cothen en Langbroek soms lastig en problemen rond de binnenstad worden groter´, aldus Brouwer.

Op meerdere plekken in de regio pakt de Provincie onveiligheid op. Met de gemeente Bunnik verbetert zij de kruising van de N411 en de Achterdijk. Tussen de rotonde Cothen en het Van Dijk bedrijventerrein gaat de snelheid omlaag. Voor Brouwer een teken dat de veiligheid belangrijker lijkt te worden. ´De gemeente en Provincie hebben blijkbaar gesprekken over de verlaging gehad. De vraag is of het punt waar de voor ons de meeste ongelukken gebeuren, bij rotonde De Geer, door de gemeente op tafel is gelegd. Ideaal moment, lijkt ons´, vindt hij.

Daarbij verwijst de socialist naar een amendement van de VVD in de Provinciale Staten. Bij de behandeling van de provinciale begroting vroeg de partij meer dan twee miljoen voor een oplossing. ´Waar komt dit bedrag dan vandaan? Aangezien het voorstel nu is afgeschoten is wel de vraag of de Provincie nu überhaupt mee wilt gaan betalen. Het is en blijft een provinciale weg, waarbij veiligheid meetelt? Jammer dat de Wijkse politiek van niets wist. Maar heeft het college wel meegekeken?´

Het is een gemiste kans. Door dit kabinet Rutte blijft de Wijkse portemonnee namelijk slecht gevuld. Brouwer merkte bij de begroting op dat de VVD, GroenLinks en PCG eigen keuzes voorop stellen. ´Logisch bij een coalitie. Maar wel voor twee ton onderzoeken doen, zonder geld is dan toch vreemd? Straks rijden we bij de rotonde De Geer wel door, maar vervolgens groeit de file tussen Werkhoven en Bunnik. Wat schieten we dan met de doorstroming op? Doe dan geen onderzoeken óf denk wat breder´, meent Brouwer.

Keuzes zijn er met genoeg. Brouwer denkt bijvoorbeeld aan het verlagen van de snelheid. ´We zeggen niet dat dit dé oplossing is. Maar dat doet de provincie elders toch ook? Bekijk daar het idee van WijkNu bij, waar wij mee instemden, van betere verlichting. Dat geeft wellicht een betaalbaardere oplossing. Houden we geld over voor de andere onderzoeken. Bekijken we tevens de wens om tractoren in Cothen en Langbroek over de veilige plekken te laten rijden. Drie keer winst. Én een veiligere rotonde én geld voor andere zaken én de wens van inwoners worden meegenomen. Maar dan moet je over de schaduw van een coalitieakkoord durven kijken. En dat is lastig´, eindigt Brouwer.

Ingezonden brief: De jacht op de Jagersboschlaan is geopend

SP SP VVD Vught 24-09-2019 14:46

PvdaGroenlinks, Gemeentebelangen en VVD in Vught zijn ervan overtuigd dat het verharden en openstellen van de Jagersboschlaan de best mogelijke oplossing is voor een niet bestaand probleem en het ‘algemeen belang’ het beste dient. Deze coalitie durft zelfs te beweren dat de Provincie de kwaaie pier is. De provincie wil namelijk geen parallelweg langs de rijksweg N65 maar een snelfietsroute Tilburg-Den Bosch en streeft ernaar om auto- en fietsverkeer zo veel mogelijk te scheiden. Blijkbaar is het mengen van fiets- en autoverkeer op de Jagersboschlaan, geen enkel probleem, alhoewel op die laan nauwelijks ruimte is. Of schuift men de schuld af op Rijkswaterstaat? Het is namelijk wethouder Van Woesik die weigerde om de provincie te vragen een onderzoek te doen naar een ander snelfietstraject.

Arrogantie van de macht Het college hoopt dat de N65  na de reconstructie veiliger wordt en beter doorstroomt maar de problemen voor Vught nemen in de woonkern fors toe en dat lijkt voor het college slechts bijzaak te zijn. Bijvoorbeeld (slechts één van de vele): de Jagers-boschlaan loopt pal achter de woningen van het Jachterf, waar veelal senioren wonen, en bestaat nu uit een verhard fietspad en een onverhard wandelpaadje. Het wordt intensief gebruikt door: •    leerlingen van het Maurick College; •    iedereen die van het centrum richting Cromvoirt of Helvoirt fietst; •    bewoners van Woonzorgcentrum Theresia; •    lopers van Prins Hendrik; •    mensen die er de hond uitlaten; •    overige wandelaars en fietsers die een van de uitgezette routes                   gebruiken.

Veel meer mensen in de omgeving krijgen door de maatregel last van geluidshinder en luchtvervuiling. De verkeersveiligheid voor gebruikers van de Jagersboschlaan gaat gigantisch en onverantwoord achteruit. De woningen in de omgeving dalen in prijs waardoor er zogenaamde planschade ontstaat die op de gemeente verhaald wordt én dan hebben we het nog niet eens écht over de enorme gevolgen voor de natuur en het milieu. Het is onbegrijpelijk dat de gemeente dit durft door te zetten. Zo'n ingrijpende maatregel en dat zónder echt overleg met betrokkenen. Dat kun je toch niet maken! Of is de openstelling alleen nodig voor de toekomstige projectontwikkeling van een braakliggend stukje grond? Bewoners zijn niet betrokken bij het plan, zijn nauwelijks en te laat geïnformeerd en op vragen wordt niet ingegaan. Zienswijzen zijn nog niet beantwoord en er worden tot nu toe nog steeds geen geldige argumenten gegeven voor verharding van de Jagersboschlaan. Er is bovendien ook geen leefbaarheidsonderzoek verricht, wel voor de vleermuizen (ook heel belangrijk) maar niet voor de mensen die er wonen. Dus college, wiens belang wordt er eigenlijk gediend?

Oproep aan de gemeente Het volgende zou voor de cultuurhistorisch en bijzonder waardevolle Jagersboschlaan moeten worden verboden:

•    Het aanleggen of verharden en het aanbrengen van andere       oppervlakteverhardingen; •    Het aanbrengen van ondergrondse of bovengrondse transport-,       energie- of telecommunicatieleidingen en de daarmee verband       houdende constructies, installaties of apparatuur; •    Het vellen en/of rooien, of het verrichten van werkzaamheden, die de       dood of ernstige beschadiging van houtgewas ten gevolg kunnen       hebben. Het verwijderen of kappen van bos-, natuur- en       landschapselementen en ander opgaand houtgewas zonder agrarische       productiefunctie. •    Het roeren van gronden op de Jagersboschlaan.  

De genoemde politieke partijen en het College schermen vaak met het algemeen belang als omwonenden met bezwaren komen. Maar interpreteer in het huidige Vught het algemeen belang voortaan maar vooral als Gemeentelijke belang. En dat lijkt sterk op gemeentelijke belangenverstrengeling.

Nelly Theunissen, voorzitter werkgroep JB-laan, en lid kerngroep belangen Vught. Sjoerd Janssens, werkgroep SP

Zie ook: Spoor&N65

Geen cent meer voor gemeentehuis!

SP SP VVD Dronten 22-07-2019 05:26

Dat er iets moest gebeuren met het gemeentehuis en dat daar kosten aan verbonden zijn is logisch te noemen. Niet zo logisch is dat terwijl het college in de kadernota 2019 sprak van “Nieuwe verbindingen” en daarin vermelde zelf geen keuzes te maken, maar die ruimte aan de gemeenteraad te laten, daar in de praktijk geen invulling aan weet te geven.

Het college volstond met een schatting van de kosten voor nieuwbouw en heeft de uitkomst daarvan genoemd tijdens de raadsvergadering in november 2018. Hoewel de keuze voor renovatie gerechtvaardigd lijken, heeft dit zonder serieus onderzoek geen enkele waarde.

De coalitie vermeldde in de kadernota open te staan voor initiatieven uit de samenleving, transparantie en participatie, maar over de renovatieplannen zijn de inwoners niet geïnformeerd en vragen stellen was er ook niet bij. De participatie betreffende deze renovatie werd pas gestart na de besluitvorming, voor dat lege gebaar is door de coalitie aanvankelijk bovenop het budget van 24,9 miljoen € 350.000,00 vrijgemaakt. Onze fractievoorzitter Peter Duvekot noemde dat voorstel tot “inspraak” destijds absurd en een nijntjepleister.

Peter Duvekot: "Een nijntjepleister"

De SP heeft gezamenlijk met de andere oppositiepartijen middels een motie tot uitstel opgeroepen om de optie renovatie serieus te vergelijken met de mogelijkheid van nieuwbouw. Die motie is met een verschil van één stem verworpen.

De kosten van deze renovatie vormen een ongekend hoog bedrag voor de gemeente Dronten. Wethouder van financiën Ton van Amerongen (VVD) wijst erop dat de kosten voor de verbouwing van het gemeentehuis volledig zullen worden betaald uit de reserve van 86 miljoen euro die de gemeente in kas heeft. 

De inwoners van Dronten kunnen er daarbij volgens wethouder Roelof Siepel (CU) volledig op rekenen dat de renovatie geen cent meer zal kosten dan de genoemde 24.9 miljoen en dat is dan weer een hele geruststelling voor de burgers van Dronten.

De SP blijft een en ander nauwlettend volgen en hoopt dat een financieel debacle achterwege zal blijven.

Het stadhuis, straks weer om door een ringetje te halen?

[Bronnen: De Drontenaar | Gemeente Dronten | Omroep Flevoland | De Flevopost] 

Zie ook: Gemeentehuis

Nog steeds onduidelijkheid over posterboxen

SP SP VVD D66 PvdA Gennep 29-05-2019 15:00

De SP-fractie heeft samen met andere partijen stevig op de rem getrapt aangaande het plan voor posterboxen en digitale reclamezuilen in Gennep.

Die zouden de vertrouwde sandwich-borden moeten gaan vervangen maar volgens de partij gaat dat verenigingen klauwen vol met geld kosten, zo leerde navraag van SP-raadslid Hendrik Jan van Essen. Bovendien is de SP er niet van overtuigd dat reclamezuilen de verkeersveiligheid bevorderen, zoals het college van B&W belooft; eerder zouden de zuilen voor afleiding van verkeersdeelnemers zorgen.

Tijdens de raadsvergadering drongen SP, VVD, PvdA en D66 aan op annulering van het plan. Onduidelijkheid over wie er precies wanneer en hoe geïnformeerd en betrokken werd bij de totstandkoming van het voornemen, maakte dat een motie van genoemde partijen vooralsnog werd aangehouden.

Wel vond er een dag later een informatiebijeenkomst plaats over het onderwerp. Die heeft bij SP-raadslid Fake Mulder nog lang niet alle onzekerheid en twijfel weggenomen. ‘Van het idee dat verengingen sponsors moeten gaan zoeken, word ik niet heel erg blij. Want wat als die sponsors niet gevonden worden? Dan moeten de verenigingen het alsnog zelf betalen. Verder: die beoogde 50 posterboxen komen naar verluidt alleen op uitvalswegen en niet in de kernen. Dan zouden mensen zonder vervoer nooit weten wat er te doen is in Gennep. Vooralsnog ben ik sceptisch over het plan.’

Het wachten is nu op nadere informatie van de kant van het college. Tot die tijd hangt genoemde motie ‘boven de markt’.

Coenbrug-soap wordt vervolgd...

SP SP VVD CDA PvdA Noord-Holland 06-08-2018 07:24

Is er nu wel of niet of toch wel (of misschien een beetje) iets aan de hand met de Coenbrug? Zeker is dat deze maand en in september opnieuw aan het viaduct gewerkt wordt. Bovendien heeft Zaanstad Rijkswaterstaat gevraagd om de maximum snelheid op de A8 naar 80 km terug te brengen.

Het begon met onderzoek van NH Nieuws en EenVandaag waaruit bleek dat er veel achterstallig onderhoud aan bruggen en viaducten in Noord-Holland was. Ook bij de Coenbrug en het viaduct in Koog a/d Zaan. VVD, PvdA en SP stelden B&W vragen.

B&W stuurden een brief naar Rijkswaterstaat om te informeren naar de veiligheid en het onderhoud. Rijkswaterstaat reageerde door te stellen dat de veiligheid niet in het geding was.

Na overleg met wethouders Krieger en Slegers stuurde Rijkswaterstaat opnieuw een geruststellende brief over de Coenbrug en het viaduct maar vrijwel tegelijkertijd begonnen stukken uit het viaduct te vallen waarop een spoedreparatie noodzakelijk was. Dus geen inspectiewerk waar Rijkswaterstaat het eerder over had. Loszittend beton op meer dan 60 plekken leverden ‘acuut gevaar’ op voor mensen en voertuigen onder het viaduct.

En nu kondigt verkeerswethouder Gerard Segers (CDA) aan dat de komende maanden onderhoud aan het viaduct zal plaatsvinden. Op 14 en 15 augustus is er brugonderhoud aan CCTV masten, verlichting, afsluitboominstallaties, land- en scheepverkeersseinen. In de eerste week van september wordt er ‘geveegd’ en gereinigd (toeritten kortstondig afgesloten). Op 21 en 22 september wordt voegovergang van de Coenbrug hersteld.

Loszittend spuitbeton (stucwerk) is inmiddels verwijderd. Het werk is op 1 augustus afgerond en “de situatie is veilig verklaard”.

80 km

Zaanstad heeft Rijkswaterstaat gevraagd om de maximum snelheid op de A8 naar 80 km terug te brengen, om stil asfalt op de A8 aan te brengen en om het groot onderhoud dat voor 2024 gepland is naar voren te halen.

Werkgroep A8 - Coenbrug

Meer lezen?

Coenbrug voor RWS veilig... Really?! SP, VVD en PvdA stellen weer vragen over staat Coenbrug SP ongerust over veiligheid Coenbrug SP wil schonere en stillere A8 Alles op onze site over de Coenbrug
Zie ook: Groen

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.