Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

431 documenten

Stovonde en op-en afritten A28

ChristenUnie ChristenUnie Staphorst 27-05-2021 20:40

Afgelopen dinsdag stond de bespreking van de verkenning van capaciteitsvergroting van de stovonde opnieuw op de agenda van de raad. In oktober 2020 deed het college een voorstel aan de raad om deze verkenning uit te voeren. De reden waarom dit voorstel naar de raad kwam was het alsmaar drukker worden verkeer in die omgeving. Enerzijds zorgt dit voor een steeds minder veilige situatie. Juist op deze plek waar veel fietsers, automobilisten en vrachtverkeer elkaar veelvuldig kruisen. Daarnaast loopt Staphorst mogelijk tegen nog een ander probleem aan. Doordat het verkeer, vooral tijdens de spits niet snel genoeg kan doorstromen, verwacht Rijkswaterstaat problemen op de A28.

Motie Stedin en motie Dukaton

ChristenUnie ChristenUnie De Ronde Venen 01-05-2021 12:38

Door RVB werd een motie ingediend over de energietransitie en de rol van Stedin daarbij. Door de PvdA/GL werd een motie ingediend over verkeersmaatregelen op de Dukaton in Mijdrecht.

Over de motie Stedin hebben we het volgende aangegeven. De motie heeft de verkeerde titel. De motie had moeten heten “verbod op windmolens” want dat is wat het dictum feitelijk beoogd. De ChristenUnie-SGP gaat daar niet in mee, in ons verkiezingsprogramma hebben wij altijd aangegeven geen problemen met windmolens te hebben en wat ons betreft zijn er ook best geschikte locaties te vinden (bijvoorbeeld langs het ARK en langs provinciale wegen N212 en N201) waar een aantal molens geplaats kunnen worden zonder hinder voor de bebouwde omgeving en (mits zorgvuldig in lijn geplaatst) ook acceptabel in het landschappelijk beeld.

De aanleiding van de motie Dukaton waren enkele brieven van omwonenden in de buurt van de Dukaton die erg veel overlast (verkeersveiligheid en lawaai) ervaren van met name het vrachtverkeer, wat de Dukaton als ontsluitingsroute ziet. In het verleden (2009) is daar ook al het nodige over te doen geweest en toenmalig wethouder Dekker heeft toen onder andere omleidingsborden laten plaatsen die nu weer verdwenen zijn. In de commissie is hier al uitvoerig over gesproken en de wethouder heeft aangegeven met de bewoners in gesprek te zullen gaan om te zien wat er mogelijk is.

Wij hadden er twee vragen over:

Zijn er gegevens over de overlast? Geluidsmetingen? Verkeerstellingen? Volgens de brief van de inwoners wel, maar wij als raad hebben die gegevens niet. We begrepen dat de Dukaton, omdat het een ontsluitingsweg is, geen 30km weg kan zijn? Dus maatregel vier als vermeld in de motie zou dan niet uitvoerbaar zijn. Daarnaast is er al een kort stukje een 30km deel (hoe kan dat dan).

De motie vroeg enerzijds die borden weer terug te plaatsen en anderzijds van de Dukaton gedeeltelijk een 30km route te maken.

De wethouder heeft aangegeven inmiddels al een afspraak te hebben met de bewoners. Omdat we dat eerst een kans willen geven, vonden wij het niet nodig om nu een motie te steunen. Als de resultaten niet goed zijn en de gegevens over overlast overtuigend zijn, kunnen maatregelen per motie alsnog gevraagd worden. 

Vier de liefde!

ChristenUnie ChristenUnie Ede 15-02-2021 13:43

Op zaterdag 13 februari hebben Dirjanne van Drongelen, Cora Otter en Sandra Kooij bij vijf Edese stellen een 'Vier de liefde-pakket' bezorgd. Aanleiding hiervoor is Valentijnsdag, een dag in het jaar waarop de liefde extra wordt gevierd.

Betaald parkeren Zandberg e.o. Parkeerzone 1314

ChristenUnie ChristenUnie Breda 02-12-2020 03:00

https://breda.christenunie.nl/k/n6015/news/view/1322462/385388/BetaaldParkerenZandberg.jpg

De inwoners van de wijk zijn het erover eens: het parkeren beïnvloedt de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de wijk sterk. Dat moet anders. Maar is betaald parkeren dé oplossing? Daar zijn de meningen weer wel over verdeeld.Toch heeft de gemeente Breda het betaald parkeren doorgezet. Dat is vandaag ingegaan, op 1 december 2020. De protestmars van inwoners uit de wijk op 28 mei 2020 en het onderzoeksrapport van het Bredase adviesbureau DTV Consultants hebben dit besluit niet kunnen tegenhouden.Volgend jaar evalueert de gemeente Breda de situatie, samen met bewoners, ondernemers en belanghebbenden uit de wijk. Hopelijk blijkt het effect, maar het blijft zorgelijk dat de hoeveelheid (onderbouwde) weerstand genegeerd wordt. We houden het in de gaten! 

Overlast voor Maarssen, Nieuwersluis en Loenen aan de Vecht

ChristenUnie ChristenUnie Stichtse Vecht 27-10-2020 08:37

https://stichtsevecht.christenunie-sgp.nl/k/n28038/news/view/1321046/450154/Vechtbrug Breukelen.pngDe overlast voor Maarssen, Nieuwersluis en Loenen aan de Vecht die wordt veroorzaakt door de vervanging van de Vechtbrug in Breukelen is tijdelijk maar wordt permanent tenzij het college een alternatieve oplossing (opnieuw) bespreekbaar maakt.

Het college is zich zeer bewust van de overlast die vervanging van de de Vechtbrug Breukelen met zich mee zal brengen. 'Ook omliggende plaatsen zullen last krijgen van de omleiding', aldus het college bij monde van wethouder Klomps in de VAR van 15 oktober jongstleden. De indruk wordt gewekt dat deze overlast tijdelijk is. Maar als de plannen met de afsluiting van de Brugstraat voor autoverkeer verdere vorm krijgt is dat niet tijdelijk maar permanent.

Autoverkeer door de Brugstraat is niet meer van deze tijd. Het hele centrum van Breukelen zou autovrij moeten worden gemaakt. De ChristenUnie-SGP is het daar volmondig mee eens. Maar niet ten koste van overlast voor Maarssen en Nieuwersluis, en in het verlengede daarvan ook Loenen aan de Vecht.

Wij hadden verwacht dat het college de vervanging van de Vechtbrug in Breukelen zou aangrijpen om toch nog naar een meer structurele oplossing voor het verkeersprobleem in Breukelen centrum te kijken. Maar het lijkt erop dat zij het probleem daar wil 'vernieuwen' in plaats van uit de weg ruimen.

Daarom nogmaals de oproep aan het college: 'Haal de plannen voor een tweede Vechtbrug in Breukelen uit het stof en onderzoek nog eens goed of een financieel aantrekkelijk fietsbrug in het centrum naast een betaalbare tweede Vechtbrug niet toch een veel betere oplossing zou kunnen zijn. Voor het centrum van Breukelen maar voor de bewoners van Maarssen, Nieuwersluis en Loenen aan de Vecht.

Voorlopig geen CU-Fietstocht

ChristenUnie ChristenUnie Lansingerland 09-10-2020 09:27

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1320373/113707/Dames uit de fractie

We hebben in de afgelopen jaren mooie fietstochten gehad met elkaar. En wat zouden we er graag weer een organiseren. Na tochten in het teken van de kunst, de historische gebouwen en de actuele politieke situatie wilden we nu graag fietsen langs de plekken die veranderen door de aanleg van de verbinding tussen de A13 en de A16. Gezien de maatregelen die er gelden om de verspreiding van COVID-19 in te dammen, moeten we er voorlopig helaas van afzien. Fietsen op 1,5 meter van elkaar is al lastig genoeg. Maar dat geldt nog meer voor het onderweg stoppen om te luisteren naar wat er verteld wordt over de plekken waar we langs komen. We hopen op een later moment deze fietstocht alsnog te kunnen organiseren. Blijf vooral trainen!

Aan de slag met een autoluwe binnenstad | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie D66 PvdA Partij voor de Dieren Leeuwarden 11-09-2020 00:00

In de anderhalvemetersamenleving is het gebruik van de openbare ruimte wezenlijk veranderd.  Aan de ene kant zijn er minder autobewegingen en wordt het openbaar vervoer minder gebruikt. Aan de andere kant hebben de toenemende aantallen voetgangers en fietsers meer ruimte nodig om veilig afstand te houden. Dit speelt met name in de binnenstad van Leeuwarden, waar de publieke ruimte schaars is. Wat PAL GroenLinks betreft is nu dan ook het uitgelezen moment om extra stappen te zetten om de binnenstad van Leeuwarden versneld autoluw te maken.

 

Een autoluwe stad is een gezonde en aantrekkelijke stad

Steeds meer steden kiezen voor een autoluwe binnenstad en dat is ook helemaal niet gek, want eigenlijk zijn er vooral voordelen aan verbonden. Minder autoverkeer draagt bij aan de volksgezondheid. De leefomgeving is prettiger, groener en schoner door minder uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof. Sowieso is het gezonder om de auto te laten staan en de fiets of benenwagen te nemen waar mogelijk. Daarnaast bevordert een autoluwe binnenstad ook de verkeersveiligheid: er zijn nou eenmaal minder verkeersongelukken als er minder auto’s rijden.

Een autoluwe binnenstad houdt meer publieke ruimte over voor terrassen, wandelaars en openbaar groen. Dit heeft ook positieve gevolgen voor winkeliers en horeca. Twee jaar geleden werd onder andere de Gran Vía - de grootste winkelstraat van Madrid - autoluw gemaakt tijdens de decembermaand en dat leidde tot een omzetstijging van maar liefst 9.5%.

 

Nieuwe manier van kijken door corona

Door de coronacrisis wordt anders naar de inrichting van de publieke ruimte gekeken. Grote Europese steden als Berlijn, Brussel, Parijs en Milaan kozen er enkele maanden geleden al voor om de rode loper uit te rollen voor fietsers en voetgangers. Zo werden stadscentra omgetoverd tot woonerven, zijn stille autowegen in gebruik genomen als (tijdelijke) fietspaden en zijn er plannen aangekondigd voor uitgebreide fietsnetwerken. Bestuurders van deze steden hebben al aangekondigd dat deze maatregelen om de steden fietsvriendelijker te maken niet weer onderaan de stapel belanden als de coronacrisis voorbij is.

Ook op nationaal niveau zijn er de nodige ontwikkelingen. Onder andere de gemeenteraden van Amersfoort, Amsterdam en Haarlem hebben al stappen gezet richting een autoluwe binnenstad en een groot deel van de binnenstad van Delft en Groningen is al geruime tijd autoluw. Partij voor de Dieren en PAL GroenLinks stelden voor de zomer al schriftelijke vragen over de maatregelen die het college treft om de publieke ruimte in Leeuwarden beter te verdelen tussen voetgangers, fietsers en auto’s.

 

Eerste stappen in Leeuwarden

Ook in de gemeente Leeuwarden zijn de eerste stappen richting een autoluwe binnenstad al gezet. Eerder dit jaar stemde een meerderheid van de Leeuwarder gemeenteraad in met een motie van PAL GroenLinks, D66, PvdA en de Christenunie om de binnenstad voor 2035 zo autoluw mogelijk te maken. Er wordt inmiddels hard gewerkt om het Gouverneursplein, Hofplein, Raadhuisplein en de Eewal en Wortelhaven autoluw te maken en er zijn ook al plannen in de maak voor de Korfmakersstraat.

 

Meer kansen

Wat PAL GroenLinks betreft zijn er nog wel meer mogelijkheden om de stad autoluwer en aantrekkelijker in te richten. Wat te denken van de Voorstreek, de Kelders, de Tuinen, de Tweebaksmarkt en het Ruiterskwartier? Op veel van deze straten is doorgaand autoverkeer nog steeds mogelijk. Wij zouden liever zien dat er geen sluiproutes meer mogelijk zijn, dat er alleen auto’s worden toegelaten voor mensen die in de binnenstad wonen en dat het aantal parkeerplaatsen wordt teruggedrongen ten bate van ruimte voor voetgangers, terrassen en openbaar groen.

Opnieuw problemen met de Elburgerbrug

ChristenUnie ChristenUnie Elburg 05-09-2020 18:00

https://elburg.christenunie.nl/k/n1802/news/view/1318899/67149/Omrijroute.jpg

Er zijn de laatste jaren veelvuldig problemen met en rond de Elburgerbrug. Van wekenlange afsluitingen als gevolg van onderhoud tot technische storingen die urenlange stremmingen veroorzaken.

Vandaag is de brug na 1 week onderhoud weer open voor verkeer maar helaas bleek de schade groter dan gedacht en zijn de werkzaamheden niet afgerond.

Een woordvoerder van de provincie Flevoland gaf hierover aan: "Er is noodbeton gestort en tijdelijke belijning aangebracht en dat houdt het niet lang vol”.

Het omrijden over Kampen of Harderwijk of het wachten voor een niet functionerende brug kost veel tijd. Raadslid Maroeska Veldkamp-Magre wil dat het nu eens ophoudt met de overlast; “Voor agrariërs en andere ondernemers is het in deze lastige tijd een extra kostenpost. Ook automobilisten en fietsers zijn nu regelmatig veel langer onderweg voor woon-werk verkeer. Dit kan zo niet langer maar ik weet ook dat de brug van de provincie Flevoland is. De wethouder ga ik maandagavond dan ook vragen of hij dit op de kaart kan zetten bij de bestuurders van de provincie Flevoland. Zelf heb ik ook onze provinciale fractie geïnformeerd. Ik hoop dat de provincie Gelderland dit ook aan gaat kaarten bij de provincie Flevoland.”

Dertig kilometer per uur: snel genoeg | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Amersfoort 31-08-2020 00:00

Op initiatief van D66, GroenLinks en ChristenUnie praat de gemeenteraad dinsdag 1 september over het verlagen van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom. Want van wie is de openbare ruimte eigenlijk? Deze vraag hebben wij de afgelopen jaren al regelmatig in de gemeenteraad opgeworpen. Dillian Hos licht toe.

 

De vraag van wie de openbare ruimte nu eigenlijk is, brengen wij vaak ter sprake in de context van het parkeerbeleid. Al die auto’s in onze woonstraten die daar een groot deel van de dag onze ruimte innemen… Al dat stilstaande blik beperkt de ruimte tussen onze woningen waar je kunt verblijven, spelen, wandelen, fietsen, neemt ruimte in waar je niets meer mee kan. De omgekeerde wereld, vinden wij.

Het recht van de snelste?

Hetzelfde geldt voor de manier waarop we met ons verkeer omgaan. In mei verscheen het boek ‘Het recht van de snelste’, van Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet. Ik vind het een geweldig boek. Het beschrijft, zeer goed en feitelijk onderbouwd, hoe wij in de loop der jaren als vanzelfsprekend het gemotoriseerde verkeer de inrichting van onze openbare ruimte hebben laten domineren.

De straat is van de auto, die er met flinke snelheid doorheen mag rijden. Voor kinderen die willen spelen, hebben we aparte speelplaatsen ingericht waar ze naartoe moeten wandelen. Voor kinderen die veilig naar school willen kunnen, maakten we oversteekplaatsen waar je op een knopje moet drukken om de weg over te kunnen. Voor mensen die een balletje willen trappen, maakten we parken en sportterreinen. Het boek is geschreven vanuit een verwondering, die maakt dat je je ook zelf afvraagt: waarom moeten kinderen leren uitkijken voor de dode hoek, terwijl zij niet het probleem zijn?

Waarom nemen we beslissingen over verkeer vooral vanuit het idee dat automobilisten zo snel mogelijk moeten kunnen doorstromen?

 

Wat GroenLinks betreft is het tijd dat we veranderen wat we eerder hebben laten ontstaan. Onze stad, onze straten kunnen we weer zo inrichten dat je er fijn kunt verblijven, veilig kunt oversteken en we de meest kwetsbaren beschermen. Denk aan de spelende kinderen, voetgangers, ouderen die een ommetje maken, mensen met een scootmobiel, fietsers. Waarom zijn zij degenen die moeten oppassen? Dat kan anders! Vandaar dat wij het samen met D66 en ChristenUnie over verlaging van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom willen hebben. Waar nu 50 km/u de norm is en 30 km/u de uitzondering, willen wij dit omdraaien.

In de meeste woonstraten is 30 al de norm, maar op de stedelijke verbindingswegen niet. Dat zijn de grotere wegen in de wijk, waar ook veel mensen wonen en waar veel fietsverkeer is. Wij willen de norm ook daar naar 30 km/u. En alleen 50 km/u - of meer - als er vrijliggende voet- en fietspaden liggen. Zijn die er niet, dan is het 30 km/u als het aan ons ligt. Voor straten als de ring in Kattenbroek, de Noordewierweg, de Jan van der Heijdenstraat, de Zevenhuizerstraat en vele andere is dit een verbetering. Op het kaartje is precies te zien welke straten nu nog een 50 km/u-regime hebben (de blauwe).

Scooters en critici

Groot voordeel van 30 km/u op deze straten: scooters kunnen makkelijker naar de rijbaan, omdat het verschil in snelheid met de auto dan kleiner is. En dat is veiliger en gezonder voor de fietser. Enig nadeel: een iets langere reistijd. Een paar minuten langer in de auto, voor de veiligheid van iedereen. Geen moeilijke keuze.

Critici komen met het voorspelbare argument ‘het is niet te handhaven’. Er staat inderdaad niet op elk hoek van de straat een handhaver of agent. Dat geldt voor heel veel meer zaken. Het gaat erom dat we een norm durven stellen, waarvan iedere verkeersdeelnemer weet dat deze geldt. Zonder die norm verandert er niks.

De meeste mensen zijn echt van goede wil, daar mogen we vertrouwen in hebben. Natuurlijk zal de inrichting van de weg soms aangepast moeten worden. Dat is niet van vandaag op morgen gebeurd, maar zal geleidelijk aan moeten. Eerst een begin maken. Wat we hebben laten ontstaan in vele jaren, kunnen we ook weer veranderen.

Dillian Hos

Wat vindt u van de rotonde op het Delflandplein?

ChristenUnie ChristenUnie Delft 27-08-2020 12:19

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1318745/131785/Delflandplein foto uit de lucht.jpgVlak voor de zomer zijn de resultaten van een verkeersveiligheidsonderzoek bekend gemaakt door de gemeente Delft. Deze resultaten zullen binnenkort in de gemeenteraad besproken gaan worden om het plein veiliger te maken! Als gemeenteraad willen we alle belangen, ideeën en suggesties wegen teneinde juiste keuzes te kunnen maken. Daarom willen we ook de mening en ideeën horen van mensen die de rotonde regelmatig gebruiken.

Gebruikt u de rotonde als voetganger, fietser of automobilist? Gebruikt u de rotonde vaak of weinig? Heeft u ideeën over hoe deze rotonde verbeterd kan worden of vindt u dat de rotonde goed is zoals hij nu is?

 Wij nodigen u graag uit voor een discussieavond over de rotonde op het Delflandplein.

 Deze avond zal (waarschijnlijk) bestaan uit:

Korte presentatie van het verkeersveiligheidsonderzoek Interview met Delftse rotonde expert Splitsing van de deelnemers in groepen om zo tot discussie te kunnen komen Samenvatting en afsluiting

 I.v.m. Corona is er maar ruimte voor een beperkt aantal deelnemers. Daarom vragen wij u aan te melden onder vermelding van naam, e-mailadres en/of telefoonnummer en op welke manier u over de rotonde reist. Dat kan door onderstaande enquête in te vullen of een mail te sturen naar pjvdvalk@Delft.nl.

 PLAATS EN TIJD

Donderdag 10 september Winkelcentrum In de Hoven, Unit 71B Inloop 19:00.   Start: 19:30.   Einde: ca 21:30 uur

Heeft u geen tijd maar wilt wel uw mening achter laten?

Vul dan onze enquête in. Dat kan t/m 8 september 2020

Dit kan online op:                                        https://nl.surveymonkey.com/r/qr_code/7PZ7MVG

Of via deze QR-code:

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1318745/131785/correcte qr Delflandplein.png

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1318745/131785/met vriendelijke groet.PNG           

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.