Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

491 documenten

Verkeer in Bemmel

PvdA PvdA Lingewaard 22-09-2020 13:02

De discussie over het toenemende verkeer tussen Nijmegen en Bemmel kwam lange tijd geen steek verder. Totdat mede op initiatief van de PvdA in Nijmegen, Lingewaard en Provinciale Staten in 2017 een doorbraak geforceerd werd. De Dorpensingel zou er onder voorwaarden komen, de provincie zou meebetalen. Onze in samenwerking met anderen opgestelde motie werd op 9 november 2017 door de raad van Lingewaard aangenomen.https://lingewaard.pvda.nl/nieuws/verkeer-in-bemmel/Image may contain: outdoor and nature

Nu is er vanuit inwoners van Bemmel een initiatief om voor de verbinding tussen de Ovatonde en Bemmel een andere route te kiezen. Geen aansluiting op de Zandsestraat, maar een route ‘door de weilanden’ richting de rotonde bij Klein Rome. Vooral omdat het verkeer op Vossenhol en Teselaar gaat toenemen. Vraag van de werkgroep aan de gemeenteraad is het project Dorpensingel nu stop te zetten en hun alternatief te onderzoeken.

Omwonenden zijn boos dat zij door de gemeente de afgelopen jaren niet of nauwelijks zijn betrokken bij het verder uitwerken van de plannen. Die boosheid is te begrijpen. Al in november 2014 (!) stelde de PvdA hierover schriftelijke vragen. Het verkeer dat via de Dorpensingel naar Bemmel gaat rijden kwam bij hen door de straat, logisch dus dat aanwonenden van Vossenhol en Teselaar uitgenodigd zouden worden mee te praten. Het college zegde dat ook toe, maar het gebeurde vervolgens te laat. Dat had beter gekund en beter gemoeten.

Dat betekent echter niet dat we nu alles stil kunnen leggen. Voor het project Dorpensingel zijn afspraken gemaakt tussen Nijmegen, Lingewaard en de provincie Gelderland. De provincie legt een fors bedrag bij, geld onder meer nodig voor het veiliger maken van Vossenhol en Teselaar, maar ook voor de veiligheid op de Ressensestraat. Als we nu stoppen zijn we het geld kwijt en gebeurt er niks. En dat kan niet.

In de discussie over de Dorpensingel en mogelijke alternatieve oplossingen stond voor ons altijd een ding centraal: spreiding van verkeer. De afgelopen jaren zijn in Nijmegen én Bemmel veel meer mensen komen wonen. Meer verkeer dus. Dat moet ergens heen, en dan kan je niet alle auto’s over dezelfde wegen sturen.

Nu de Dorpensingel stilleggen is onverantwoord. De verkeersdruk op vooral de Papenstraat is veel te groot en neemt alleen maar toe. Er moet wat gebeuren. Ook aan het Vossenhol. Dat was en is een doorgaande verbinding tussen Bemmel en Nijmegen. De weg moet daaraan worden aangepast, juist ook voor de veiligheid. Daar is in het project Dorpensingel geld voor, dat nu weggooien is onverstandig.

Tegelijkertijd is het goed de plannen van de werkgroep verder te onderzoeken. Want als het gaat om spreiding van verkeer, kan de route die deze inwoners voorstellen wellicht een aanvulling zijn. Er zijn echter ook problemen: hoe gaan we die weg betalen? Willen we een nieuwe weg door Park Lingezegen? Is er ruimte voor woningbouw daar? Wat offeren we op? Want de route door de weilanden is ook een route dwars door een perenboomgaard. Dat zijn vragen die we eerst moeten beantwoorden. Juist daarom zal de PvdA de raad voorstellen goed te kijken naar voor én nadelen van het voorstel. Maar dan niet als alternatief, maar als eventuele aanvulling. Zodat we een faire, feitelijke afweging kunnen maken.

Het aantal auto’s dat een weg moet vinden tussen Nijmegen en Bemmel is de afgelopen jaren enorm toegenomen en zal nog verder groeien. Dat kunnen en mogen we niet afwentelen op nu al overbelaste straten. Daarom is de Dorpensingel nodig. De plannen van de werkgroep kunnen we vervolgens op basis van alle feiten beoordelen. Zodat we blijven werken aan een veilige en goede ontsluiting van onze gemeente.

Het bericht Verkeer in Bemmel verscheen eerst op PvdA Lingewaard.

Parkeerproblematiek

PvdA PvdA Zandvoort 20-09-2020 10:32

Het parkeerbeleid is een hot item in Zandvoort. Er zijn grote problemen in buurten waar nu nog geen parkeerregime is. Toeristen en kamerverhuurders weten de weg naar gratis plaatsen goed te vinden. Ook de aantallen vergunningen voor hotels en Bed & Breakfasts zorgen voor problemen. Voorstel is straks overal betaald parkeren in Zandvoort. U kunt

Het bericht Parkeerproblematiek verscheen eerst op PvdA Zandvoort.

PvdA Nieuwegein onthutst over blunder provincie

PvdA PvdA Nieuwegein 17-09-2020 11:30

De PvdA-fractie van Nieuwegein heeft met ongeloof kennis genomen van het bericht dat de ingebruikname van de nieuwe tramlijn Utrecht – Nieuwegein/IJsselstein opnieuw wordt uitgesteld door een blunder bij de Provincie. De PvdA zal vanavond in de Raad hierover vragen stellen aan het College.

Het blijkt dat de provincie Utrecht een verkeerde vergunning heeft aangevraagd om de tram in gebruik te nemen, zodra de renovatie van deze zomer is afgerond. Het lijkt erop dat de vergunningaanvraag zwaar is onderschat en dat de gevolgen desastreus zijn. Zeker voor de reizigers uit Nieuwegein, maar ook uit IJsselstein.

De PvdA stelt de volgende vragen aan het college: – Hoe gaat u kenbaar maken dat dit onacceptabel is. – Hoe gaat u er voor zorgen dat het uitstel zo kort mogelijk is, waardoor reizigers niet nog langer gedupeerd worden? Is bijvoorbeeld een verkorte procedure mogelijk? – Gaat u zorgen voor goed (vervangend) openbaar vervoer gedurende de hele periode dat het tramtraject nog niet in gebruik kan worden genomen?  – Wie draait erop voor  de meerkosten van dit wanbeheer?  – Kunt u ons informeren over hoe lang het gaat duren alvorens de tramlijn in gebruik kan worden genomen? – Indien dit onverhoopt lang gaat duren, Is het dan mogelijk de vervanging van de tramlijn bij halte Stadscentrum nu versneld uit te voeren? Anders hebben we over een jaar tijdens de zomer opnieuw een tramloze periode.

Het bericht PvdA Nieuwegein onthutst over blunder provincie verscheen eerst op PvdA Nieuwegein.

De PvdA heeft gekozen voor renovatie van het stadhuis

PvdA PvdA Hoorn 16-09-2020 19:51

Gisteravond is er in de raad een keuze gemaakt aangaande renovatie of nieuwbouw van het stadhuis. De PvdA heeft gekozen voor renovatie van het stadhuis. Lees hieronder de pitch van Arnold over het waarom: Vanaf het begin was de PvdA-Hoorn niet voor of tegen nieuwbouw en stonden wij open voor een goed plan en een

Het bericht De PvdA heeft gekozen voor renovatie van het stadhuis verscheen eerst op PvdA Hoorn.

Gemeentelijk verkeer- en (openbaar)vervoerplan ter inzage !

PvdA PvdA Oud-Beijerland 13-09-2020 14:50

Tot en met 23 oktober ligt het plan ter inzage en kunnen alle inwoners hun zienswijze hierop indienen.

Er zijn weinig politieke onderwerpen die zo’n grote invloed hebben op het dagelijks leven van alle inwoners van de Hoeksche Waard. Laat deze kans niet voorbijgaan!

Klik op de afbeeldingen voor een leesbare versie.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/

 

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/ https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/plannen-verkeer-en-vervoer/

 

Het bericht Gemeentelijk verkeer- en (openbaar)vervoerplan ter inzage ! verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

Verkeersveiligheid Sion

PvdA PvdA Rijswijk 12-09-2020 15:27

In het verleden hebben we al vaker aandacht gevraagd voor een aantal onveilige situaties in Sion. Afgelopen juni liep ik mee tijdens een wijkschouw op het gebied van verkeersveiligheid in deze wijk. Tijdens deze schouw, waar ook de wethouder verkeersveiligheid (Björn Lugthart) aanwezig was, kwamen nog meer punten naar voren dan al bekend waren voor de fractie. Toegezegd werd dat alle punten zouden worden verzameld en er een terugkoppeling naar bewoners zou komen. Eind augustus hebben bewoners deze terugkoppeling ontvangen en helaas ontbraken er toch nog een aantal punten op deze lijst. We hebben de wethouder hiervan op de hoogte gebracht en houden de vinger aan de pols of alle punten meegenomen worden in de evaluatie en eventuele verbeteringsslag. Het streven is dat we een veilige en overzichtelijke wijk krijgen waar iedereen op een veilige manier zich kan verplaatsen met de auto of fiets of lopend.

Het bericht Verkeersveiligheid Sion verscheen eerst op PvdA Rijswijk.

Aan de slag met een autoluwe binnenstad | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie D66 PvdA Partij voor de Dieren Leeuwarden 11-09-2020 00:00

In de anderhalvemetersamenleving is het gebruik van de openbare ruimte wezenlijk veranderd.  Aan de ene kant zijn er minder autobewegingen en wordt het openbaar vervoer minder gebruikt. Aan de andere kant hebben de toenemende aantallen voetgangers en fietsers meer ruimte nodig om veilig afstand te houden. Dit speelt met name in de binnenstad van Leeuwarden, waar de publieke ruimte schaars is. Wat PAL GroenLinks betreft is nu dan ook het uitgelezen moment om extra stappen te zetten om de binnenstad van Leeuwarden versneld autoluw te maken.

 

Een autoluwe stad is een gezonde en aantrekkelijke stad

Steeds meer steden kiezen voor een autoluwe binnenstad en dat is ook helemaal niet gek, want eigenlijk zijn er vooral voordelen aan verbonden. Minder autoverkeer draagt bij aan de volksgezondheid. De leefomgeving is prettiger, groener en schoner door minder uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof. Sowieso is het gezonder om de auto te laten staan en de fiets of benenwagen te nemen waar mogelijk. Daarnaast bevordert een autoluwe binnenstad ook de verkeersveiligheid: er zijn nou eenmaal minder verkeersongelukken als er minder auto’s rijden.

Een autoluwe binnenstad houdt meer publieke ruimte over voor terrassen, wandelaars en openbaar groen. Dit heeft ook positieve gevolgen voor winkeliers en horeca. Twee jaar geleden werd onder andere de Gran Vía - de grootste winkelstraat van Madrid - autoluw gemaakt tijdens de decembermaand en dat leidde tot een omzetstijging van maar liefst 9.5%.

 

Nieuwe manier van kijken door corona

Door de coronacrisis wordt anders naar de inrichting van de publieke ruimte gekeken. Grote Europese steden als Berlijn, Brussel, Parijs en Milaan kozen er enkele maanden geleden al voor om de rode loper uit te rollen voor fietsers en voetgangers. Zo werden stadscentra omgetoverd tot woonerven, zijn stille autowegen in gebruik genomen als (tijdelijke) fietspaden en zijn er plannen aangekondigd voor uitgebreide fietsnetwerken. Bestuurders van deze steden hebben al aangekondigd dat deze maatregelen om de steden fietsvriendelijker te maken niet weer onderaan de stapel belanden als de coronacrisis voorbij is.

Ook op nationaal niveau zijn er de nodige ontwikkelingen. Onder andere de gemeenteraden van Amersfoort, Amsterdam en Haarlem hebben al stappen gezet richting een autoluwe binnenstad en een groot deel van de binnenstad van Delft en Groningen is al geruime tijd autoluw. Partij voor de Dieren en PAL GroenLinks stelden voor de zomer al schriftelijke vragen over de maatregelen die het college treft om de publieke ruimte in Leeuwarden beter te verdelen tussen voetgangers, fietsers en auto’s.

 

Eerste stappen in Leeuwarden

Ook in de gemeente Leeuwarden zijn de eerste stappen richting een autoluwe binnenstad al gezet. Eerder dit jaar stemde een meerderheid van de Leeuwarder gemeenteraad in met een motie van PAL GroenLinks, D66, PvdA en de Christenunie om de binnenstad voor 2035 zo autoluw mogelijk te maken. Er wordt inmiddels hard gewerkt om het Gouverneursplein, Hofplein, Raadhuisplein en de Eewal en Wortelhaven autoluw te maken en er zijn ook al plannen in de maak voor de Korfmakersstraat.

 

Meer kansen

Wat PAL GroenLinks betreft zijn er nog wel meer mogelijkheden om de stad autoluwer en aantrekkelijker in te richten. Wat te denken van de Voorstreek, de Kelders, de Tuinen, de Tweebaksmarkt en het Ruiterskwartier? Op veel van deze straten is doorgaand autoverkeer nog steeds mogelijk. Wij zouden liever zien dat er geen sluiproutes meer mogelijk zijn, dat er alleen auto’s worden toegelaten voor mensen die in de binnenstad wonen en dat het aantal parkeerplaatsen wordt teruggedrongen ten bate van ruimte voor voetgangers, terrassen en openbaar groen.

Waardenburg ontdekt door de Rode Ontdekking

PvdA PvdA Geldermalsen 08-09-2020 13:01

Vrijdag 4 september bezocht de Rode Ontdekking Waardenburg, een dorp dat grotendeels ligt ingeklemd tussen de te verbreden A2 en een steeds drukker wordende spoorlijn. Nu al is Waardenburg door sluipverkeer soms onbereikbaar door verkeersopstoppingen, ook voor nood- en hulpdiensten.  Wat gaat verbreding van de A2 betekenen voor de bewoners van Waardenburg?

https://westbetuwe.pvda.nl/nieuws/waardenburg-ontdekt-door-de-rode-ontdekking/

Er zullen woningen en sportvelden moeten verdwijnen en mogelijk ook bedrijven? Hoeveel meer overlast en gevaar zal er zijn door het intensievere gebruik van de spoorlijn dwars door Waardenburg. Met Henk de Jong en Gillis Terbrunsvelt wandelden 17 ontdekkers door Waardenburg.

https://westbetuwe.pvda.nl/nieuws/waardenburg-ontdekt-door-de-rode-ontdekking/

Zo werd voelbaar, zichtbaar en hoorbaar hoe zwaar dit West Betuwse dorp het heeft met de alsmaar toegenomen mobiliteit van ons allemaal. Nog zeker tot 2030 wacht de inwoners van dit dorp een tijd van onzekerheid en overlast.

De volgende Rode Ontdekking is op vrijdag 2 oktober.

Het bericht Waardenburg ontdekt door de Rode Ontdekking verscheen eerst op PvdA West Betuwe.

Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 31-08-2020 21:02

Inwoners van Helvoirt vrezen voor veel extra verkeersoverlast in het dorp als na de ombouw van de N65 alleen de Torenstraat als aansluiting op de N65 over blijft. Dat bleek uit een peiling van de D66 Stemtent, die afgelopen zaterdag bij de COOP in Helvoirt stond. Een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek zien mensen echter niet als oplossing. Meer dan twee derde van de stemmers liet weten hier niets in te zien. Van de helft van de stemmers mag het plan zelfs direct de prullenbak in.

De afdeling D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt peilt met haar Stemtent regelmatig de mening over actuele kwesties. Vanwege COVID-19 deden we dat een paar maanden niet, maar zaterdag wilden we, uiteraard op gepaste afstand, graag weer de mening van mensen horen. Er kon uiteraard gestemd worden, maar het hoofddoel is in gesprek komen met kiezers én niet-kiezers. Bovendien is op het stembiljet dat de mensen invullen ruimte voor nuanceringen of extra opmerkingen.

Net als in Vught geen plan van aanpak binnen de kom van Helvoirt

De problematiek die de aanpak van de N65 binnen de bebouwde kom van Helvoirt zal veroorzaken, is niet veel anders dan in Vught en Cromvoirt. Ook voor Helvoirt ligt geen plan klaar om de verkeersproblemen aan te pakken of te verzachten. Bijna 80 procent vindt één aansluiting op de N65 te weinig. Het merendeel daarvan wil dat ook in Helvoirt een verkeersplan moet komen met daarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen voor het extra verkeer binnen de kom, vergelijkbaar met het verkeersherstelplan dat D66 voorstelt voor Vught en Cromvoirt. Veel stemmers willen hoe dan ook dat de aansluiting op de N65 bij de Achterstraat richting Tilburg open blijft. 20 procent vindt het niet erg als Helvoirt wat minder bereikbaar wordt of vindt dat één aansluiting voldoende is.

Geen steun voor ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek

Het plan van Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks om een ontsluitingsweg voor zwaar verkeer aan te leggen door het Helvoirts Broek (van de industrieweg naar restaurant In ’t Groene Woud) werd niet erg serieus genomen. ‘Volstrekt onhaalbaar, want het is een beschermd gebied’, aldus een van de stemmers. Bijna de helft verwees het plan direct naar de prullenbak, terwijl ruim 20 procent denkt dat onderzoek zal aantonen dat het ‘niet meer dan een luchtballon’ is. Bijna een kwart staat open voor het idee, maar een deel van die stemmers gaf wel aan dat een volledige aansluiting bij restaurant In ’t Groene Woud dan een voorwaarde is, omdat de weg anders nutteloos is. Slechts 6 procent van de stemmers stelde ‘hoe meer wegen, hoe beter’.

Niki Lauda door de Kastanjelaan en de Lindelaan

Verder kwamen er nog tal van losse ideeën. Vooral de drukte op de Lindelaan en de Kastanjelaan werd vaak genoemd. ‘Niki Lauda is er soms niks bij’, aldus een van de stemmers over sommige hardrijders. Ook de volledige ondertunneling van de N65 was voor verschillende stemmers nog geen gepasseerd station. Het weren van zwaar verkeer dat niets in Helvoirt te zoeken heeft en een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur (ook in buurtschap Distelberg) werd regelmatig genoemd. Onvrede was er ook over de toekomstige aansluiting bij In ’t Groene Woud. Het geplande viaduct ligt daar verkeerd. Een halve aansluiting is nutteloos, want zwaar verkeer richting Vught gaat echt niet over de N65 terug om vervolgens te keren.

Meningen, tips en suggesties blijven welkom

De stemtent geeft zoals altijd een nuancerende en leerzame kijk op in dit geval de gevolgen voor Helvoirt van de verdieping van de N65. D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt dankt iedereen voor de prettige gesprekken en het invullen van de mini-enquête. En wil je nog iets kwijt? Mail dan naar fractie@d66vught.nl of bel een van onze fractieleden.

https://vught.d66.nl/2020/08/31/peiling-helvoirt-vreest-verkeersoverlast-in-dorp-na-aanpak-n65/

Eerdere berichten van D66 over Helvoirt – CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt (3-11-2019) – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (30-5-2020) – Team D66 doet mee aan de Helvoirt Kwis (21-5-2020) – Houdbaarheidsdatum van de nieuwe cultuurnota is beperkt: college is Helvoirt vergeten (13-1-2020) – Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe (17-12-2019) – Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen (2-10-2019) – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

The post Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65 appeared first on D66 Vught.

Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 31-08-2020 21:02

Inwoners van Helvoirt vrezen voor veel extra verkeersoverlast in het dorp als na de ombouw van de N65 alleen de Torenstraat als aansluiting op de N65 over blijft. Dat bleek uit een peiling van de D66 Stemtent, die afgelopen zaterdag bij de COOP in Helvoirt stond. Een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek zien mensen echter niet als oplossing. Meer dan twee derde van de stemmers liet weten hier niets in te zien. Van de helft van de stemmers mag het plan zelfs direct de prullenbak in.

De afdeling D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt peilt met haar Stemtent regelmatig de mening over actuele kwesties. Vanwege COVID-19 deden we dat een paar maanden niet, maar zaterdag wilden we, uiteraard op gepaste afstand, graag weer de mening van mensen horen. Er kon uiteraard gestemd worden, maar het hoofddoel is in gesprek komen met kiezers én niet-kiezers. Bovendien is op het stembiljet dat de mensen invullen ruimte voor nuanceringen of extra opmerkingen.

Net als in Vught geen plan van aanpak binnen de kom van Helvoirt

De problematiek die de aanpak van de N65 binnen de bebouwde kom van Helvoirt zal veroorzaken, is niet veel anders dan in Vught en Cromvoirt. Ook voor Helvoirt ligt geen plan klaar om de verkeersproblemen aan te pakken of te verzachten. Bijna 80 procent vindt één aansluiting op de N65 te weinig. Het merendeel daarvan wil dat ook in Helvoirt een verkeersplan moet komen met daarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen voor het extra verkeer binnen de kom, vergelijkbaar met het verkeersherstelplan dat D66 voorstelt voor Vught en Cromvoirt. Veel stemmers willen hoe dan ook dat de aansluiting op de N65 bij de Achterstraat richting Tilburg open blijft. 20 procent vindt het niet erg als Helvoirt wat minder bereikbaar wordt of vindt dat één aansluiting voldoende is.

Geen steun voor ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek

Het plan van Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks om een ontsluitingsweg voor zwaar verkeer aan te leggen door het Helvoirts Broek (van de industrieweg naar restaurant In ’t Groene Woud) werd niet erg serieus genomen. ‘Volstrekt onhaalbaar, want het is een beschermd gebied’, aldus een van de stemmers. Bijna de helft verwees het plan direct naar de prullenbak, terwijl ruim 20 procent denkt dat onderzoek zal aantonen dat het ‘niet meer dan een luchtballon’ is. Bijna een kwart staat open voor het idee, maar een deel van die stemmers gaf wel aan dat een volledige aansluiting bij restaurant In ’t Groene Woud dan een voorwaarde is, omdat de weg anders nutteloos is. Slechts 6 procent van de stemmers stelde ‘hoe meer wegen, hoe beter’.

Niki Lauda door de Kastanjelaan en de Lindelaan

Verder kwamen er nog tal van losse ideeën. Vooral de drukte op de Lindelaan en de Kastanjelaan werd vaak genoemd. ‘Niki Lauda is er soms niks bij’, aldus een van de stemmers over sommige hardrijders. Ook de volledige ondertunneling van de N65 was voor verschillende stemmers nog geen gepasseerd station. Het weren van zwaar verkeer dat niets in Helvoirt te zoeken heeft en een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur (ook in buurtschap Distelberg) werd regelmatig genoemd. Onvrede was er ook over de toekomstige aansluiting bij In ’t Groene Woud. Het geplande viaduct ligt daar verkeerd. Een halve aansluiting is nutteloos, want zwaar verkeer richting Vught gaat echt niet over de N65 terug om vervolgens te keren.

Meningen, tips en suggesties blijven welkom

De stemtent geeft zoals altijd een nuancerende en leerzame kijk op in dit geval de gevolgen voor Helvoirt van de verdieping van de N65. D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt dankt iedereen voor de prettige gesprekken en het invullen van de mini-enquête. En wil je nog iets kwijt? Mail dan naar fractie@d66vught.nl of bel een van onze fractieleden.

https://vught.d66.nl/2020/08/peiling-helvoirt-vreest-verkeersoverlast-in-dorp-na-aanpak-n65/

Eerdere berichten van D66 over Helvoirt – CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt (3-11-2019) – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (30-5-2020) – Team D66 doet mee aan de Helvoirt Kwis (21-5-2020) – Houdbaarheidsdatum van de nieuwe cultuurnota is beperkt: college is Helvoirt vergeten (13-1-2020) – Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe (17-12-2019) – Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen (2-10-2019) – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

The post Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65 appeared first on D66 Vught.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.