Nieuws van PvdA over D66 inzichtelijk

9 documenten

PvdA en D66 stellen vragen over Gelderse klimaatadaptatie

PvdA PvdA D66 Gelderland 10-06-2020 14:04

Het klimaat verandert. De provincie Gelderland heeft ambitieuze doelstellen met betrekking tot het matigen van de klimaatverandering. Zo wil de provincie bijvoorbeeld 55% minder CO2 uitstoten in 2030. We kunnen alleen niet blind vertrouwen op onze ambities, want op dit thema zijn wij ook erg afhankelijk van het gedrag van andere regio’s en landen. Precies om deze reden is er aandacht voor klimaatadaptatie, het verminderen van de effecten van de klimaatverandering, in het coalitieakkoord. Hierin is te lezen dat de provincie een wettelijke, maar ook een stimulerende en faciliterende rol heeft wat dit betreft.

In de Perspectiefnota 2021 schrijft Gedeputeerde Staten dat ze in het najaar van 2020 het Integraal Programma Klimaatadaptatie 2020-2023 willen voorleggen aan Provinciale Staten. Het belang van een goede strategie op klimaatadaptatie mag absoluut niet onderschat worden: het is potentieel van levensbelang.

Het belang van een goede strategie op klimaatadaptatie mag absoluut niet onderschat worden: het is potentieel van levensbelang.

Nu al heeft Vitens de druk op waterleidingen verlaagd in verband met de huidige droogte, die naar verwachting nog wel even duurt. Dit is slechts een voorbeeld van wat we de komende jaren gaan zien: van grote droogte tot overstromingen en veel stormschade.

Afgelopen week lazen we in De Gelderlander een uitgebreid stuk over de nu al zichtbare effecten van klimaatverandering in Gelderland. Hieruit maken we op dat Gelderse gemeenten vaak geen beleid hebben op het aanpassen op de huidige omstandigheden, wat ook onder klimaatadaptatie valt. Dit terwijl we momenteel de allerdroogste lente hebben sinds de metingen zijn gestart. De hittestresskaart wijst zelfs aan dat in een flink aantal plaatsen in Gelderland de gevoelstemperatuur potentieel kan oplopen tot 52 °C. Dit is zeer zorgwekkend. Naar aanleiding hiervan hebben wij samen met D66 Gelderland een aantal vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten.

We hebben momenteel de allerdroogste lente sinds het begin van de metingen.

Is Gedeputeerde Staten het met ons eens dat beleid op klimaatadaptie in toenemende mate belangrijker worden naarmate de gevolgen van de klimaatverandering steeds zichtbaarder worden? Klopt het dat alleen de regio Rijk van Maas en Waal een Regionale Adaptiestrategie (RAS) heeft opgesteld? Is de gedeputeerde voornemens om zo spoedig mogelijk ook met andere egio’s om tafel te gaan om een RAS op te stellen en uit te voeren? Indien ja; hoe zijn deze regio’s opgesteld? Wanneer verwacht de gedeputeerde dat alle Gelderse regio’s een RAS hebben? Gaat de gedeputeerde erop toezien dat de regio’s hun actiepunten zo concreet mogelijk maken in hun RAS, zoals het Rijk van Maas en Waal dat al heeft aangegeven als leerpunt? Hoe kijkt de gedeputeerde naar de bestuurlijke verhoudingen bij het opstellen van Regionale Adaptiestrategieën en welke rol ziet de gedeputeerde weggelegd voor de provincie hierin? Heeft Gedeputeerde Staten al concretere doelstellingen, naast de benoemde integrale blik in het coalitieakkoord, op klimaatadaptatie in de komende jaren? Kunnen we erop rekenen dat, ondanks eventuele vertraging door de coronacrisis, het Integraal Programma Klimaatadaptatie 2020-2023 dit najaar wordt voorgelegd aan Provinciale Staten?

Het bericht PvdA en D66 stellen vragen over Gelderse klimaatadaptatie verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Geen vrachtwagenverbod Maastricht-West: bewoners in de steek gelaten

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Maastricht 10-10-2019 13:21

Geen vrachtwagenverbod voor Maastricht-West, ondanks alle beloftes. Dat is het resultaat van het debat in de gemeenteraad van dinsdag 8 oktober jl.. De bewoners aan de Tongerseweg voelen zich terecht in de steek gelaten.

Dinsdag 8 oktober jl. werd in de gemeenteraad weer gesproken over wat “Verkeersmaatregelen Maastricht-West” is gaan heten. Het gaat hier om maatregelen die eindelijk eens een keer een einde gaan maken aan de jarenlange ernstige overlast en onveiligheid aan de Tongerseweg.

Deze weg wordt namelijk dag-in-dag-uit misbruikt als sluiproute voor zwaar vrachtverkeer. Vrachtwagens die de ramen in hun kozijnen doen trillen en die met een rotvaart over de toch al zo smalle weg razen en zo een gevaar voor elke kleinere verkeersdeelnemer zijn. Vrachtwagens die bovendien rampzalig zijn voor de luchtkwaliteit.

Al jaren doen bewoners van de Tongerseweg en directe omgeving de ene poging na de andere om bij de politieke partijen gehoor te vinden. Dat lukt rond verkiezingstijd uiteraard heel aardig. Dan hebben partijen alle begrip voor de situatie. Zelfs tot na de verkiezingen blijft hun verzoek de aandacht krijgen: een vrachtwagenverbod voor de Tongerseweg. Geen enkele vrachtwagen meer doorlaten vanaf de Belgische grens. En ook eindelijk eens de lang-beloofde reconstructie van de weg: de fundering, het asfalt en wegversmallingen vervangen of aanbrengen.

Die belofte mag toch eindelijk eens ingevuld gaan worden, want in het Coalitieakkoord van CDA, Groen Links, Seniorenpartij Maastricht, D66, VVD en SP staat letterlijk opgenomen:

“Vrachtverkeer uit België dat Maastricht niet als eindbestemming heeft, rijdt ook niet door de stad.

Op basis van dit uitgangspunt komen we tot een structurele oplossing voor de lange termijn met vooruitlopend hierop reducerende maatregelen op de korte termijn.”

Een vrachtwagenverbod dus, voor heel Maastricht-West.

Tijdens de raadsvergadering van 8 oktober wilde de PvdA – gesteund door 50plus, de Liberale Partij Maastricht, Groep Gunther, de PVV en Groep Maassen – het college en de coalitiepartijen houden aan deze belofte. Hierbij hadden we zelfs de steun van het CDA als enige coalitiepartij.

In een soms fel debat hebben we samen met de oppositiepartijen gepleit voor een vrachtwagenverbod op korte termijn. En niet weer jarenlang proberen of andere maatregelen ook de vrachtwagens zouden weghouden. De PvdA was en is van mening dat het nu klaar is: de bewoners zijn lang genoeg proefkonijn geweest van allerlei lapmiddeltjes.

Helaas werd het debat vooral gevoerd op basis van discutabele rapporten en tellingen. Cijfers gebruiken om gevoelens te meten. Cijfers die soms oud en soms ronduit gekleurd zijn of naar believen als positief uitgelegd worden. De bewoners vonden bij het college en bij een overgroot deel van de gemeenteraad nu geen gehoor meer…

Omdat de voltallige coalitie uiteindelijk toch voor de lapmiddelen en nieuwe beloftes stemde, heeft een concrete, haalbare en effectieve kortetermijnoplossing het niet gehaald: er komt definitief geen vrachtwagenverbod voor Maastricht-West.

Het bericht Geen vrachtwagenverbod Maastricht-West: bewoners in de steek gelaten verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Plan nachtvluchten op MAA roept vragen op

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD Maastricht 11-06-2019 17:34

Uit Dagblad de Limburger vernam PvdA Maastricht het bericht dat op Maastricht Aachen Airport (MAA) mogelijk in de toekomst nachtvluchten gaan plaatsvinden. Dit zou blijken uit een ambtelijke conceptnotitie van het Ministerie van Infrastructuur. Nachtvluchten zijn nu tussen 23.00 uur en 06.00 uur verboden bij wet.

In het coalitie-akkoord heeft het college aangegeven de lobby richting Den Haag te willen intensiveren. Met de wetenschap van de denkrichting die in de notitie van het ministerie staat vermeld, zou de PvdA dan ook graag willen weten wat de inzet van de lobby wordt. In het coalitie-akkoord gaat daarnaast ook een hele paragraaf over de economisch vitale stad. Het vorige van Senioren, GroenLinks, SP, VVD & D66 investeerde in 2015 al €2 miljoen in MAA. Wat zijn nu eigenlijk de plannen rondom MAA?

De PvdA stelt verder vast dat vanuit Maastricht er ook al de nodige ophef is uit verschillende buurten over de recente toename van het vliegverkeer.

Anita van Ham stelde daarom de volgende vragen aan het college van burgemeester en wethouders. vragen:

Gaat u voor of tegen nachtvluchten lobbyen in Den Haag? Wat is uw visie op de ontwikkelingen van MAA? Hoe ver mag MAA groeien & waarom? Bent u bereid om indien nodig nogmaals in MAA te investeren? Op welke wijze bent u met de verschillende buurten in gesprek? Bent u eventueel ook bereid om maatregelen te nemen ten einde de overlast van vliegverkeer voor omwonende te beperken?

 

Lees hier de berichten uit de krant:

Dagblad De Limburger: nachtvluchten op MAA

Dagblad De Limburger: omwonenden bezorgd over nachtvluchten op MAA

 

Het bericht Plan nachtvluchten op MAA roept vragen op verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Weesp in rep en roer om solistisch ...

PvdA PvdA D66 Weesp 15-05-2019 12:50

Weesp in rep en roer om solistisch opererende wethouder De raadzaal én de burgerzaal zaten gisteravond vol met bezorgde Weespers. Wethouder John Vos lanceerde zijn "Beleidsregel Terrassenlocaties Binnenstad". Kern: Iedere horeca gelegenheid mag een terras op publieke grond. Gras en parkeerplaatsen moeten in het seizoen wijken voor terrassen. Op een vraag van de PvdA bleek dat er in de binnenstad 45 terrassen bij kunnen komen (nu zijn er 16!). Dat werd zelfs de coalitie te gortig. De woordvoerders van D66 en de WSP haastten zich te zeggen dat zij voorstanders zijn van een maximaal aantal terrassen per gebied. Vraag van de PvdA: had deze commotie niet voorkomen kunnen worden? Had wethouder John Vos niet even kunnen aftasten bij zijn eigen coalitie hoe zijn radicale plannen zouden landen? Hoe moet het nu verder? Wat de PvdA betreft gaat de voorgestelde beleidsregel van tafel en gaan we eerst kijken hoeveel horecagelegenheden we maximaal in de stad willen. Daarna stellen we samen met bewoners en ondernemers een maximaal aantal terrassen per gebied vast. Of dit haalbaar is? We gaan het zien tijdens de raadsvergadering volgende week woensdag.

Met 4 zetels de onderhandelingen in

PvdA PvdA GroenLinks SGP D66 Partij voor de Vrijheid Amersfoort 29-03-2019 18:18

MET 4 ZETELS DE ONDERHANDELINGEN VOOR EEN GROEN, SOCIAAL EN TOEKOMSTGERICHT UTRECHT

Afgelopen half jaar hard is hard gewerkt om de PvdA met een sociaal en toekomstgericht verkiezingsprogramma, een goede kandidatenlijst en een stevige campagne goed in beeld te brengen bij de kiezers. Het resultaat is dat we in de provincie nu 4 zetels hebben; weliswaar 1 zetel minder dan 4 jaar geleden maar we doen er nog steeds toe.  Er lijkt enige verbetering te zijn ten opzichte van de laatste gemeenteraadsverkiezingen.Abrupt en vreselijk werd de campagne opgeschrikt door het schietincident in de tram. Dan blijkt campagnevoeren er helemaal niet toe te doen.

En de opkomst van Forum voor Democratie in heel Nederland was toch wel de grote verrassing en tegelijk ook de halvering van de PVV, de SP, de SGP en D66 in de provincie Utrecht. Groen Links is de grootste geworden. Eemland is goed vertegenwoordigd in de nieuwe PS-fractie met Wilma de Boer uit Eemnes, Osman Suna uit Soest en Rob van Muilekom uit Kattenbroek. Julie D’Hondt komt uit Utrecht. Marieke Lejeune uit Montfoort en Frank Slooten uit Doorn zijn beiden commissielid.

Inmiddels zijn de onderhandelingen in de provincie al gestart onder leiding van Bram van Oijk van GroenLinks. Als PvdA hebben we kenbaar gemaakt dat we mee willen praten over een nieuwe coalitie indien er een aantrekkelijk groen, sociaal en toekomstgericht akkoord in elkaar getimmerd kan worden. Waarbij we kunnen laten zien dat Utrecht er is voor iedereen. Ambitie, daadkracht en een goed bestuur in goede samenwerking met de inwoners, gemeenten,  het maatschappelijk middenveld en de waterschappen zijn daarbij hard nodig. Ik ben blij dat Groen Links het voortouw heeft bij de onderhandelingen dat verhoogt de kans op een positief resultaat.

https://amersfoort.pvda.nl/campagneactiviteiten/met-4-zetels-de-onderhandelingen-in/De PvdA heeft bij de waterschapsverkiezingen Vallei & Veluwe 2 zetels behaald en bij HD Stichtse Rijnlanden ook 2 zetels.

Alle campaigners ook in Amersfoort hartstikke bedankt voor jullie inzet.

Rob van Muilekom, lijsttrekker PvdA provincie Utrecht

 

Het bericht Met 4 zetels de onderhandelingen in verscheen eerst op PvdA Amersfoort.

Friese politiek doet nieuwe poging tot regenboogprovincie en vraagt steun voor COC en discriminatiemeldpunt Tûmba

PvdA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Friesland 13-03-2019 07:00

Tot nu toe is Fryslân de enige provincie die geen regenprovincie is. Daar komt snel verandering in als het aan de Friese Statenfracties van PvdA, D66, GrienLinks, SP, Partij voor de Dieren en onafhankelijk Statenlid Sietze Schukking ligt. Vandaag presenteren de politieke partijen hun initiatiefvoorstel ‘Fryslân Regenboogprovincie’. Zij komen daarmee hun belofte na die ze begin dit jaar deden, toen ze uit protest tegen de Nashvilleverklaring de regenboogvlag hesen voor het Provinciehuis in Leeuwarden.

Solidariteit

Fractievoorzitters Margreet Mulder (D66), Jan Atze Nicolai (GrienLinks), Remco van Maurik (PvdA), Rinie van der Zanden (PvdD), Fenna Feenstra (SP) en Sietze Schukking spreken de verwachting uit dat het initiatief, nadat een eerder voorstel in 2016 drie stemmen tekortkwam, dit keer wel een meerderheid behaalt. Destijds had Fryslân na Drenthe de tweede regenboogprovincie van Nederland kunnen zijn.

Het huidige voorstel sluit volgens de ondertekenaars aan bij de wens uit de samenleving en de ophef rond de Nashvilleverklaring. “We willen met dit voorstel bijdragen aan een samenleving waarin vrijheid, gelijkwaardigheid, solidariteit en gelijke behandeling centraal staan.” Het voorstel zal na de verkiezingen op 20 maart in stemming komen, waardoor de stemverhouding vermoedelijk anders zal zijn dan in 2016.

Veilige haven

De initiatiefnemers willen met actief regenboogbeleid en steun voor COC Friesland en discriminatiemeldpunt Tûmba acceptatie en gelijke behandeling bevorderen. Zij beschrijven COC en Tûmba als „een veilige haven” voor mensen, in het bijzonder LHBTIQ’s, die in toenemende mate te maken hebben met verbale en fysieke agressie. Voor deze belangrijke rol en de activiteiten op het gebied van voorlichting, belangenbehartiging, onderzoek en advies van deze organisaties willen de politieke partijen jaarlijks 200.000 euro vrijmaken. “Het gaat ons erom dat alle discriminatie op basis van geaardheid, sekse, religie en afkomst wordt tegengegaan.”

Brandbrief

In een reactie laten COC Friesland en Tûmba weten blij te zijn met het voorstel. “Het betekent dat wij weer de provincie in kunnen trekken met preventie- en voorlichtingslessen daar waar nodig. De Friezen zijn dan verzekerd van een gedegen belangenorganisatie en een kenniscentrum op het gebied van diversiteit en inclusie”, aldus Anne de Groot (COC) en Mirka Antolovic (Tûmba).

Het bericht Friese politiek doet nieuwe poging tot regenboogprovincie en vraagt steun voor COC en discriminatiemeldpunt Tûmba verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

Vragen over Railterminal Gelderland

PvdA PvdA GroenLinks D66 Overbetuwe 15-01-2019 10:18

https://overbetuwe.pvda.nl/nieuws/vragen-over-railterminal-gelderland/Vandaag stelt de PvdA schriftelijke vragen aan het college rond de Railterminal Gelderland. Op verzoek van de gemeente is de Provincie Gelderland een inpassingsplan aan het opstellen om de aanleg van een Railterminal in onze gemeente bij Reeth, Valburg, Oosterhout, Elst-Zuid, mogelijk te maken. De PvdA Overbetuwe is tegenstander van die aanleg. De railterminal levert nauwelijks directe werkgelegenheid op en de kosten voor de overheid kunnen oplopen tot € 60 miljoen. Dat geld kan veel beter op een andere wijze worden besteed. Met de indiening van schriftelijke vragen wil de PvdA de inwoners van het gebied ondersteunen in hun verzet tegen de plannen.De PvdA Overbetuwe vindt dat de inwoners van het gebied rond Reeth, Valburg, Oosterhout, Elst-Zuid al enorm worden belast met tal van initiatieven. De rijksweg A15 wordt verbreed, er ligt een spoorlijn, de Betuweroute, bedrijvenparken zijn of worden aangelegd, Park A15, De Grift (bij Nijmegen), er staan windmolens en daar komen er nog een aantal bij. Kortom, de inwoners van het gebied hebben te maken met de gevolgen van veel ruimtelijke ingrepen in hun leefomgeving. Daar komt nu de aanleg van een Railterminal Gelderland bij. Volgens de provincie is de opgave voor dit gebied het genereren van meer werkgelegenheid uit het goederenvervoer langs de A15, de Betuweroute en de grote rivieren. De PvdA Overbetuwe is het niet eens met deze opvatting. Met de aanleg van een Railterminal wordt veel geld geïnvesteerd in de oude economie, in het denken, dat steeds snellere en meer consumptie door het faciliteren van gemakkelijker transport tot meer welvaart leidt.

Als provincie en rijksoverheid toch gaan besluiten tot de aanleg van een railterminal, dan vindt de PvdA dat dit moet gebeuren met zoveel mogelijk waarborgen voor de leefomgeving van de in het gebied wonende inwoners. Een veilige doorstroming van het verkeer, vooral voor fietsers, moet gegarandeerd zijn, voordat de Railterminal in bedrijf wordt genomen. Fietsers moeten niet kruisen met gevaar opleverend vrachtverkeer. Dit vereist de aanleg van enkele tunnels. Er moet voldoende geld aanwezig zijn voor een landschappelijke inpassing van het gebied. Inwoners, die de gevolgen van alle ruimtelijke veranderingen, niet meer willen meemaken, moeten een ruimhartige financiële compensatie krijgen.

Om antwoorden te krijgen op al dit soort kwesties vraagt de PvdA, samen met de fracties van GroenLinks, Burgerbelangen Overbetuwe, CU en D66 duidelijkheid aan de provincie en het college van burgemeester en wethouders. Onze inwoners van Reeth, Valburg, Oosterhout en Elst-Zuid hebben recht daarop.S- Schriftelijke vragen inpassingsplan Railterminal Gelderland

 

 

 

Het bericht Vragen over Railterminal Gelderland verscheen eerst op PvdA Overbetuwe.

SAM Waadhoeke: lijsttrekker is Govert Geldof uit Hitzum.

PvdA PvdA D66 Waadhoeke 13-09-2017 12:52

Gisteren, 12 september, was de 2e Algemene Ledenvergadering van SAM Waadhoeke, de nieuwe progressieve politieke partij in de nieuwe gemeente Waadhoeke. SAM Waadhoeke is een initiatief tot politieke samenwerking van PvdA, D66, Groen Links en Werkgroep het Bildt. Er waren 42 leden op komen dagen om aan de beraadslagingen en stemmingen deel te nemen.

Tijdens de vergadering werd het verkiezingsprogramma vastgesteld. Deze zal op een later moment worden gepubliceerd, omdat de vele opmerkingen tijdens de vergadering nog in het programma moeten worden verwerkt.

Tot lijsttrekker werd benoemd Govert Geldof uit Hitzum. Govert gaat met groot enthousiasme met de nieuwe club aan het werk te gaan.

https://waadhoeke.afdeling.pvda.nl/nieuws/sam-waadhoeke-lijsttrekker-is-govert-geldof-hitzum/

Boukje geeft een toelichting.

De vergadering werd geleid door voorzitter Hans Flaman. Hij sprak zijn waardering uit voor de vele mensen, die hard hebben gewerkt om alles voor elkaar te krijgen. Namens de werkgroep Inhoud gaf Boukje Tol een toelichting op de werkzaamheden rond het verkiezingsprogramma.

https://waadhoeke.afdeling.pvda.nl/nieuws/sam-waadhoeke-lijsttrekker-is-govert-geldof-hitzum/

Een blik op enkele aanwezigen.

Tijdens de pauze konden de aanwezigen zich even ontspannen.

https://waadhoeke.afdeling.pvda.nl/nieuws/sam-waadhoeke-lijsttrekker-is-govert-geldof-hitzum/

Sjoerd Simon voor de groep.

 

Voorafgaand op de vaststelling van  de kandidatenlijst konden de bovenste 15 kandidaten zich presenteren.

The post SAM Waadhoeke: lijsttrekker is Govert Geldof uit Hitzum. appeared first on PvdA Waadhoeke.

SAM Waadhoeke: lijsttrekker is Govert Geldof uit Hitzum.

PvdA PvdA D66 Waadhoeke 13-09-2017 12:52

Gisteren, 12 september, was de 2e Algemene Ledenvergadering van SAM Waadhoeke, de nieuwe progressieve politieke partij in de nieuwe gemeente Waadhoeke. SAM Waadhoeke is een initiatief tot politieke samenwerking van PvdA, D66, Groen Links en Werkgroep het Bildt. Er waren 42 leden op komen dagen om aan de beraadslagingen en stemmingen deel te nemen.

Tijdens de vergadering werd het verkiezingsprogramma vastgesteld. Deze zal op een later moment worden gepubliceerd, omdat de vele opmerkingen tijdens de vergadering nog in het programma moeten worden verwerkt.

Tot lijsttrekker werd benoemd Govert Geldof uit Hitzum. Govert gaat met groot enthousiasme met de nieuwe club aan het werk te gaan.

https://waadhoeke.afdeling.pvda.nl/nieuws/sam-waadhoeke-lijsttrekker-is-govert-geldof-hitzum/

Boukje geeft een toelichting.

De vergadering werd geleid door voorzitter Hans Flaman. Hij sprak zijn waardering uit voor de vele mensen, die hard hebben gewerkt om alles voor elkaar te krijgen. Namens de werkgroep Inhoud gaf Boukje Tol een toelichting op de werkzaamheden rond het verkiezingsprogramma.

https://waadhoeke.afdeling.pvda.nl/nieuws/sam-waadhoeke-lijsttrekker-is-govert-geldof-hitzum/

Een blik op enkele aanwezigen.

Tijdens de pauze konden de aanwezigen zich even ontspannen.

https://waadhoeke.afdeling.pvda.nl/nieuws/sam-waadhoeke-lijsttrekker-is-govert-geldof-hitzum/

Sjoerd Simon voor de groep.

 

Voorafgaand op de vaststelling van  de kandidatenlijst konden de bovenste 15 kandidaten zich presenteren.

The post SAM Waadhoeke: lijsttrekker is Govert Geldof uit Hitzum. appeared first on PvdA Waadhoeke.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.