Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

100467 documenten

05 september 2021

CDA CDA Wierden 02-05-2024 06:00

Aanstaande zaterdag 11 september vindt het bijzonder partijcongres plaats in Den Bosch. Samen met veertien CDA-afdelingen hebben we een brief naar het partijbestuur gestuurd. Met deze brief willen we bouwstenen aandragen voor het CDA-verhaal, de veranderingen die wat ons betreft noodzakelijk zijn om het CDA bijeen te houden en het vertrouwen van CDA-leden en stemmers te herwinnen. We geven hiermee gehoor aan de oproep van het partijbestuur. Bepaal een heldere christendemocratische koers Ten eerste moet het CDA weer duidelijk staan voor een heldere christendemocratische koers. Deze uitgangspunten zijn nu voor de kiezer niet meer herkenbaar. Geef duidelijk invulling aan onze CDA-kernwaarden: rentmeesterschap, gespreide verantwoordelijkheid, publieke gerechtigheid en solidariteit. Ga verder met het toekomstperspectief voor 2030 ‘Zij aan Zij’en kom met concrete plannen. Nederland heeft onze kernwaarden nu meer dan ooit nodig. We komen als christendemocraten op voor gezinnen, familiebedrijven, het verenigingsleven en sociale cohesie. Hier moeten we met overtuiging voor staan en dit ook duidelijk uitdragen in onze politieke koers en in de organisatie van het CDA. Toon het sociale gezicht Ten tweede moet het CDA in haar beleid haar sociale gezicht tonen en uitdragen. Inwoners en ondernemers komen steeds vaker tussen de wielen van de overheid terecht en worden daar vermorzeld. Er ontstaat een tweedeling in de maatschappij. Mensen met wie het goed gaat en die zichzelf goed redden en mensen die aan hun lot worden overgelaten. We hebben een overheid nodig die benaderbaar is en een menselijk gezicht heeft en toont, zeker aan inwoners die van de overheid afhankelijk zijn. Stel mensen en hun rechtsbescherming weer centraal, in plaats van planbureaus en modellen leidend te laten zijn. Pak met concrete voorstellen de tweedeling in de maatschappij aan op het gebied van wonen, inkomen, onderwijs en zorg. Maak zo snel mogelijk werk van haalbare en betaalbare oplossingen voor het klimaatprobleem en maak wetgeving, EU-richtlijnen en internationale verdragen juridisch ondergeschikt aan het klimaatdoel. Kies voor Europese samenwerking en sta daarbij pal voor de rechtsstaat. Bied perspectief voor de boeren en het platteland, de natuur én iedereen die daarin woont en werkt. Pleit voor duurzame leefbaarheid van (kleine) kernen en het ommeland, nu en in de toekomst. Doe dit in een tempo dat de samenleving kan volgen. Voer ook het regionale kiesstelsel in om de band tussen kiezer en gekozene te versterken. Doorbreek de huidige bestuurscultuur Ten derde moet de huidige bestuurscultuur doorbroken worden. Als CDA moeten we bijdragen aan transparantie en actief zorgen dat tegenmacht de ruimte krijgt in het openbaar bestuur. Blijf weg van de achterkamertjes en de daaruit voortvloeiende akkoorden. Blijf open staan voor kritische geluiden. De Haagse ‘ons-kent-ons’ bubbel moet plaats maken voor een open beleid dat recht doet aan allen, zowel binnen als buiten het CDA. Zorg ervoor dat politiek Den Haag het goede voorbeeld geeft en wet- en regelgeving niet alleen voor inwoners en ondernemers geldt maar ook voor de bewindspersonen en hun organisaties. Het is essentieel dat de impact en effectiviteit van nieuwe wet- en regelgeving vooraf aan introductie wordt getoetst in een pilotproject waarin doelgroep, stakeholders en testregio deelnemen. Verenig de partij Ten vierde moet de partij verenigd worden. Maak van het CDA weer de brede volkspartij die het altijd is geweest, voor jong én oud, stad én platteland. Doe dit door het mogelijk te maken dat iedereen kan meepraten en zich gehoord voelt in de partij. Versterk daarvoor het democratische gehalte van het CDA. Concreet betekent dit dat een conceptregeerakkoord voorgelegd moet worden aan het congres. Daarnaast moet het CDA openlijk afstand nemen van de gevoerde praktijken in het CDA rond donaties, omgangsvormen, bestuursamendementen en andere parallelle circuits die voor het gewone lid ongrijpbaar en onbegrijpbaar zijn en waarop bestuurders en politici moeilijk aangesproken kunnen worden. Zorg voor transparante en controleerbare procedures waar iedereen weer vertrouwen in kan hebben. Herstel de verbroken verbinding Ten vijfde moet het CDA als partij, gelet op alle commotie, de geconstateerde afdwaling van de oorspronkelijke beginselen, en de grote afstand tussen partij en haar leden gereorganiseerd worden. Herstel de verbroken verbinding tussen lokale en provinciale afdelingen en de landelijke partij. Het CDA wordt in de eerste plaats gedragen door de vele leden die lokaal actief zijn en hun steentje bijdragen aan hun afdeling. Zij vormen de basis van het CDA en de partij moet dan ook meer van onderop georganiseerd worden, in plaats van door een kleine selecte groep in Den Haag. Maak dankbaar gebruik van de eigen identiteit en authenticiteit van lokale CDA’ers en afdelingen. Denk nog eens kritisch na over de manier waarop leden van de verenigingsraad en het landelijk bestuur worden voorgedragen. Het rechtstreeks laten verkiezen van leden van de verenigingsraad door de leden in de provincies dient serieus onderzocht te worden om een betere binding tussen de landelijke partij en lokale en provinciale afdelingen te krijgen. Reorganiseer op basis van deze punten de partijorganisatie. Wat ons betreft vormt het partijcongres van 11 september 2021 de start van een nieuwe fase in het CDA waarin we aan de slag gaan met de noodzakelijke veranderingen zodat we onze christendemocratische waarden geloofwaardig kunnen uitdragen. Hartelijke groet, CDA Dinkelland CDA Enschede CDA Losser CDA Oldenzaal CDA Tubbergen CDA Deventer CDA Raalte CDA Almelo CDA Hardenberg CDA Berkelland CDA Borne CDA Wierden CDA Haaksbergen CDA Twenterand CDA Bronckhorst

Korte berichtjes uit de raadsvergadering van april 2024

Open-Groen-Progressief Midden-Delfland (OGP) Open-Groen-Progressief Midden-Delfland (OGP) Midden-Delfland 01-05-2024 20:10

Nieuw afvalbeleidsplan voor Midden-Delfland

In het nieuwe plan over het afval zijn er belangrijke doelen om de hoeveelheid afval die in Midden-Delfland wordt weggegooid te verminderen. We willen dat mensen minder dan 100 kilogram restafval per jaar per persoon produceren, in plaats van ongeveer 165 kilogram nu. Dit komt omdat het steeds duurder wordt om afval te verwerken, wat kan leiden tot hogere kosten voor inwoners. Een groot deel van het plan is om mensen te laten betalen voor de hoeveelheid afval die ze produceren, zodat mensen worden gestimuleerd om beter te scheiden en minder afval te hebben. Mensen die dit goed doen, betalen hetzelfde of minder dan nu. Als je meer afval produceert, moet je ook meer betalen, dit wordt ook wel “de vervuiler betaalt” genoemd.

We denken dat er nog veel verbeterd kan worden aan dit plan. Bijvoorbeeld, het idee dat je per keer moet betalen wanneer je een zak restafval bij de ondergrondse container weggooit. Dit kan nadelig zijn voor ouderen die vaker kleine hoeveelheden afval weggooien, terwijl ze eigenlijk weinig afval hebben. Ook kan dit problemen veroorzaken voor mensen met medische behoeften, zoals incontinentiemateriaal. We hebben aan de gemeente gevraagd om actief met inwoners te praten, inclusief ouderen en andere groepen, en duidelijk uit te leggen wat de voor- en nadelen zijn.

Het besluit is genomen dat de gemeente met inwoners in gesprek gaat, en na overleg zal het plan weer terugkomen bij de raad voor definitieve besluitvorming. Op dat moment zullen ook de suggesties van de raadsleden worden meegenomen. We houden jullie op de hoogte.

Vervoersplan openbaar vervoer MRDH

Vanuit OGP hebben we akkoord gegeven op een plan voor het openbaar vervoer vanuit de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH). We zijn blij dat er genoeg aandacht is voor het behouden van onze buslijnen 33 en 37, en ook voor het terughalen van buslijn 456 via het Westland en het viaduct bij Maasland naar Schiedam. Veel mensen uit Maasland gebruikten deze buslijn voordat hij uit de dienstregeling verdween. We hebben ook gevraagd om meer betrouwbaarheid in de dienstregeling, omdat bussen vaak te laat zijn of soms helemaal niet rijden. Dit is vooral belangrijk omdat de N468 wordt verbeterd en de bereikbaarheid met het openbaar vervoer daardoor moeilijker kan worden.

Naast de twee onderwerpen die besproken worden tijdens de raadsvergadering, waren er ook verschillende besluiten die al breed werden goedgekeurd tijdens de commissie en daarom niet opnieuw besproken hoefden te worden. Deze zijn echter zeker de moeite waard om kennis van te nemen:

Een goedgekeurd plan voor de bestemming van Korte Buurt 16 in Maasland, waar een theeschenkerij en 4 B&B eenheden worden gerealiseerd;

De goedkeuring van een lening voor TV de Commandeur in Maasland voor de aanleg van padelbanen;

Het toevoegen van de mogelijkheid om groene daken aan te leggen in project Keenenburg V in Schipluiden, om zo te helpen bij het vergroenen van dit nieuwbouwproject;

Het gebruik van geld van de overheid voor bibliotheken om in alle dorpen een bibliotheekfunctie te hebben, gekoppeld aan “ontwikkelpleinen” voor bredere ondersteuning aan inwoners, bijvoorbeeld voor informatie en hulp bij het aanvragen van maatschappelijke voorzieningen.

KOM IK IN AANMERKING VOOR DE HUURVERLAGING IN 2024 VOOR LAGE INKOMENS?

SP SP Meierijstad 01-05-2024 18:02

Corporatiehuurders (oa Woonmeij en Area) met een laag inkomen hadden in 2023 recht op eenmalige huurverlaging. Wie deze huurverlaging in 2023 niet kreeg maar er wel recht op had, kan deze nog tot eind 2024!!!! aanvragen.  Het kan u honderden euro's per jaar opleveren . (besparen)

U komt mogelijk in aanmerking voor de huurverlaging voor lage inkomens als u een laag inkomen heeft, en:

vanaf 1 maart 2023 of eerder een sociale huurwoning of een woonwagen huurt bij een woningcorporatie; u voor die woning of woonwagen niet in 2023 een huurverlaging voor lage inkomens heeft gehad; en voor die woning of woonwagen meer dan € 577,91 (in 2024) aan kale huur per maand betaalt. 

Voor huurcontracten die na 1 maart 2023 zijn ingegaan, kunt u geen huurverlaging voor lage inkomens aanvragen.

Deze huurverlaging voor lage inkomens staat los van de andere redenen om huurverlaging aan te vragen.

Huurverlaging vragen als u nu een laag inkomen heeft Huurt u (vanaf 1 maart 2023 of eerder) een sociale woning van een woningcorporatie (woningcorporatie is uw verhuurder)? En heeft u voor die woning in 2023 geen huurverlaging naar € 575,03 voor lage inkomens gehad? En betaalt u voor die woning in 2024 een hogere (kale) huur dan € 577,91? En heeft u nu gezamenlijk een laag inkomen?  Of huurt u (vanaf 1 maart 2023 of eerder) een woonwagen van een woningcorporatie (woningcorporatie is uw verhuurder)? En heeft u voor die woonwagen in 2023 geen huurverlaging naar € 575,03 voor lage inkomens gehad? En betaalt u voor die woonwagen een hogere (kale) huur dan € 577,91? En heeft u nu gezamenlijk een laag inkomen? 

Dan kunt u zelf tot en met 30 december 2024 om huurverlaging naar € 577,91 vragen aan de woningcorporatie. U moet de huurverlaging zelf aanvragen bij de woningcorporatie, omdat de woningcorporatie niet weet dat u nu een laag inkomen heeft.

Bent u huurder van Woonmeij?

 Klik dan hier om uw aanvraag te doen 

Bent u huurder van Area?

 Klik dan hier om uw aanvraag te doen 

Bent u niet zeker van uw zaak, of wilt u meer informatie raadpleeg dan uw woningbouwvereniging.  Natuurlijk kunt u ook contact opnemen met onze SP hulpdienst 

Om in aanmerking te komen voor huurverlaging, moet u kunnen bewijzen dat uw gezamenlijk bruto-inkomen over de laatste 6 maanden laag was. In onderstaande tabel staat wat uw maximale inkomen mag zijn geweest over de afgelopen 6 maanden.

  Uw huishouden Inkomensgrens, uw gezamenlijke bruto inkomen over de laatste 6 maanden is niet hoger dan Huishouden van 1 persoon, die geen AOW krijgt € 12.420 Huishouden van 1 persoon, die AOW krijgt € 13.215 Huishouden van 2 of meer personen, die allemaal geen AOW krijgen € 16.185 Huishouden van 2 of meer personen, van wie minimaal 1 persoon AOW krijgt € 17.575

Poller of camera – wat werkt nu wel?

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij 's-Gravenhage 01-05-2024 17:25

Onder druk van auto-liefhebbende partijen zijn de pollers op de Escamplaan verwijderd en vervangen door camera’s. Uit de eerste observaties blijken er vervolgens nog heel veel auto’s door te rijden. Tim de Boer: “Recentelijk was ik in de buurt en bleef ik 15 minuten kijken. In die tijd waren er 3 doorrijders waarvan er eentje duidelijk 80 km/u reed”. Dit levert zeer gevaarlijke situaties op voor kinderen en anderen die willen oversteken naar het stadspark en vice versa. Alleen een nagezonden boete lijkt niet te helpen. Fatima Faïd: ” Van buurtbewoners horen we dat ook ’s nachts veel te hard gereden wordt op dit stukje weg”. Daarom de volgende vragen:

Aan de voorzitter van de gemeenteraad,

Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Fatima Faïd, de volgende vragen:

Kan het college inzicht geven in het aantal geregisteerde doorrijders en boetes sinds de camera’s aan staan? Is er een trend zichtbaar?

Kan het college aangeven hoeveel procent doorrijders zij acceptabel vindt? Zo nee, waarom niet?

Ter plekke is de verkeerssituatie extreem gevaarlijk aangezien overstekende wandelaars en fietsers geen auto’s verwachten vanuit de richting van de voormalige pollers. Kan het college aangeven of de huidige situatie met duizenden doorrijders per week nog wel verkeersveilig is? Zo ja, waarop baseert het college dat?

Met camerasystemen wordt er achteraf een boete opgelegd. De overtreding heeft dan al plaatsgevonden. Daarmee hebben de camera’s, volgens de Haagse Stadspartij, niet het gewenste effect. Is het college het daarmee eens?

Hoe lang gaat het college proefdraaien met de camera’s? Wanneer is de proef geslaagd volgens het college?

Welke andere oplossingen ziet het college om te voorkomen dat auto’s afgesloten wegen toch gebruiken als blijkt dat achteraf beboeten onvoldoende resultaat geeft?

Onafhankelijk Delft: extreme huurverhoging en de ellende met blokverwarming

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 01-05-2024 15:04

Dit stuurde een inwoner uit Delft ons.

Kijken of wij het op de politieke agenda in Den Haag kunnen krijgen!

Geacht bestuur, mag ik U verzoeken met klem binnen de regering, 2e kamer, te verzoeken de extreme huurverhoging ongedaan te maken. Ik bewoon persoonlijk een sociale huurwoningen Faunapad 5, delft 261wn, en ga van 730 naar 770. 40 euro meer!!!!! Per maand Terwijl de woning en ons complex is overgedaan met behulp van de wethouder, van Duwo naar Bergopwaarts. Als de huidige bewoners de pijp uit gaan worden de woningen verkocht en staat de waarde op een bedrag tussen de 404.000 en 450.000 euro. Kijk maar op Huispedia. Ik kan dat geen sociale woningbouw meer benoemen. Deze activiteiten schaar ik onder criminele activiteiten. Ik eis met klem dat u en gelijk denkende uit andere sociale partijen ons, de bevolking steunt. Ik schrijf dit uiteraard voor velen die niet zo vaardig hier in zijn. Ik stuur een bcc naar Mevr Gaal van onafhankelijk delft die vaak net zo als de SP voor de mensen opkomt. Hoogachtend en met vriendelijke groet,………. sp lid delft.

Een fijne meivakantie!

ChristenUnie ChristenUnie Wierden 01-05-2024 14:17

https://wierden.christenunie.nl/k/n6181/news/view/1495768/43838/20240430_130632.jpgDit keer geen politiek onderwerp. We genieten immers van de meivakantie.

In deze vakantie vieren we in Wierden de tradities van de lintjesregen, Koningsdag, Dodenherdenking en Bevrijdingsdag met groot respect en betrokkenheid. Allereerst de lintjesregen, waarbij de gemeenschap haar waardering en erkenning uit voor de buitengewone inzet en verdiensten van haar medeburgers. Op het moment van schrijven, was nog niet bekend wie deze medeburgers zijn. Uit ervaring weten we dat de plechtige uitreiking van de Koninklijke onderscheidingen de gelukkige ontvangers ontroert. Verrast door het eerbetoon dat ze onverwachts ten deel valt. De onderscheidingen weerspiegelen niet alleen individuele prestaties, maar ook de gemeenschappelijke kracht en solidariteit van Wierden.

We vierden Koningsdag, waarin veel festiviteiten werden georganiseerd door de Oranjeverenigingen. Talloze vrijwilligers die met veel enthousiasme en inzet de festiviteiten organiseerden.

Op 4 mei, verandert de sfeer in de gemeente Wierden als we ons als inwoners verzamelen bij de indrukwekkende monumenten. In stilte worden slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en latere conflicten herdacht. Bloemen worden gelegd, gedichten worden voorgedragen en de kranslegging wordt gevolgd door het indrukwekkende geluid van The Last Post. Jong en oud staan zij aan zij om de herinnering aan de gevallenen levend te houden en te beloven: "We zullen hen niet vergeten." Hoe belangrijk om deze gedachte vast te houden. Ook en juist in deze tijd van polarisatie.

Na de herdenking volgt op 5 mei de viering van Bevrijdingsdag, een dag van vreugde en dankbaarheid voor de vrijheid waarin we leven. Dit jaar geen festiviteiten maar een viering in rust, het is immers zondag. In samenwerking met de Stichting Vier de Vrijheid heeft de gemeente besloten geen Vrijheidsmaaltijd te organiseren. Wij citeren Burgemeester Tigchelaar: “In vrijheid leven betekent ook respect hebben voor elkaar…… ik ben blij dat er al plannen zijn om dit initiatief volgend jaar een vervolg te geven.” Daar zijn wij het zeer mee eens. 2025 wordt een bijzonder jaar. We hopen 80 jaar bevrijding te vieren.

Prachtige momenten voor de gemeente Wierden om haar verbondenheid teversterken, haar geschiedenis te eren en haartoekomst te omarmen. Te midden van mooie jaarlijkse tradities ervaren we de saamhorigheid van ‘ons’ Wierden en daar mogen we trots op en dankbaar voor zijn.

Kees van Dijk

Fractievoorzitter

Klaas Harink beoogd opvolger van wethouder Wolbert Meijer

ChristenUnie ChristenUnie Heerde 01-05-2024 14:00

https://heerde.christenunie.nl/k/n19612/news/view/1495764/595646/KH.JPG

HEERDE- De gemeenteraadsfractie van ChristenUnie-SGP draagt Klaas Harink voor als nieuwe wethouder voor de gemeente Heerde. Als de gemeenteraad instemt met deze voordracht wordt Klaas Harink uit Heerde de opvolger van Wolbert Meijer die heeft laten weten komende zomer te willen stoppen als wethouder.
Een sollicitatiecommissie bestaande uit leden van de fractie en steunfractie van ChristenUnie-SGP en bestuursleden van de ChristenUnie en van de SGP heeft na gesprekken met verschillende kandidaten unaniem voor deze voordracht gekozen. Fractievoorzitter Gert van der Rhee legt uit dat de keus op Klaas Harink is gevallen vanwege zijn ruime bestuurlijke ervaring en brede maatschappelijke betrokkenheid. ‘We zien als fractie en besturen in hem een uitstekende opvolger van wethouder Meijer.’
De 58-jarige Harink is momenteel directeur-bestuurder van Verre Naasten, een landelijke mission-organisatie die geworteld is in de Nederlandse Gereformeerde Kerken. Deze functie bekleedt hij nu ruim elf jaar. Hiervoor was hij tien jaar directeur van Vluchtelingenwerk Fryslân en - later - Vluchtelingenwerk Noord-Nederland. Ook heeft hij jarenlang in Suriname en Congo gewerkt. Van jongs af aan heeft Harink veel bestuurlijk vrijwilligerswerk gedaan, van studentenvereniging tot sportvereniging, van voorzitter van ChristenUnie provincie Groningen tot voorzitter van een kerkenraad in zijn vorige woonplaats Loppersum en in zijn huidige woonplaats Heerde. Klaas Harink: ‘Ik werkte jarenlang voor organisaties (ngo's) in binnen- en buitenland, waarbij ik me onder meer inzette voor het verbeteren van levensomstandigheden van de lokale bevolking. Nu hoop ik deze kennis en ervaring dichter bij huis in te zetten, in mijn eigen gemeente Heerde, waar ik al sinds 2015 met veel plezier woon. Ik kijk ernaar uit om als wethouder bij te dragen aan een gemeente waar het goed wonen, leven en werken is.’ Vertrekkend wethouder Wolbert Meijer heeft er alle vertrouwen in en is blij dat er nu, in betrekkelijk korte tijd, een opvolger voor hem gevonden is: ‘Ik feliciteer Klaas Harink met zijn voordracht en wens hem succes bij en zegen in het besturen van de gemeente Heerde. Ik ben trots en dankbaar dat het onze fractie gelukt is een ervaren bestuurder naar voren te schuiven.’

Betreft: aanpak van woonoverlast Hofkampstraat

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 01-05-2024 10:59

Hofkampstraat

Brief aan raadsleden van de gemeente Almelo

Geachte heer/mevrouw,

Dankzij jullie wanbeleid hebben wij zojuist weer een heftige en bedreigende situatie mee moeten maken.

Omdat jullie nóóit controleren (en al helemaal niet in de weekenden en avonduren), weet elke gek dat je in de Hofkampstraat en aangrenzende straten op elke willekeurige plek je auto kunt dumpen om het centrum in te gaan. Daardoor hadden we weer eens een auto van zo’n dergelijk centrumbezoeker voor ons oprit staan. Dit gebeurt wekelijks meerdere keren.

Omdat we al weten dat we van jullie niets hoeven te verwachten, zijn we genoodzaakt de politie te bellen. Zij wisten aan de hand van het kenteken het telefoonnummer van de eigenaar te traceren en hebben deze persoon gevraagd de auto te verplaatsen. Even later had ik een tweetal van deze mensen voor mijn poort staan. Echt gezellige types die jullie aantrekken naar dat zogenaamde Amaliaplein van jullie. Ze rammelden hard aan onze poort en stonden in onze tuin.

Toen ze mij binnen zagen begonnen ze te schreeuwen. Ik negeerde dat, maar toen dat steeds luider werd en ze steeds harder aan onze poort begonnen te rammen, heb ik vanuit de deuropening gevraagd of ze wilden vertrekken. Het gevolg was een bult gescheld en doodsbedreigingen. Ik heb toen de deur uiteraard weer dichtgedaan en op slot gedraaid. Vervolgens kwamen er een boel vriendjes bij en auto’s die naast ons huis gingen staan. Nu weten wij niet wat er gaat gebeuren en of ze nog terugkomen.

Dus u wordt weer eens bedankt. Het lijkt me tijd om in ieder geval in de avonduren van de weekenden te gaan handhaven. Al te lang zien wij niemand van handhaving meer in onze wijk.

Met vriendelijke groet,

Bewoner Hofkampstraat.

Reactie Partij Vrij Almelo:

Als contacten tussen overheid en burger niet goed gaan, wordt zichtbaar hoe verschillend de overheid en de burger in hun specifieke rol functioneren.

De burger zit ergens mee, krijgt geen- of een onbevredigend antwoord op zijn of haar klachten. Maar zelfs als de burger contact weet te leggen dan is de kans aanwezig dat de burger zich niet serieus genomen voelt, of wordt “afgescheept”, of van het kastje naar de muur gestuurd. Niet omdat de overheid onwillig is, maar omdat de overheid niet met één burger te maken heeft maar met een veelvoud van burgers in een immer complexer wordender maatschappij en evenzo overheid. Deze kloof is in vele zaken herkenbaar.

De Partij Vrij Almelo vindt dat een transparante en zich naar burgers receptief opstellende gemeente de dure plicht heeft dit als primaire leidraad te verinnerlijken, zodat haar inwoners zich gehoord en gezien voelen!

Schriftelijke vragen op 4 maart 2020 aan het college van B&W Almelo

Behandeld door J.G.B. Veldschotten. Verkeersdrukte en baldadigheid Hofkampstraat

Geachte heer De Olde, Uw fractie heeft per brief van 4 maart 2020 vragen gesteld over de verkeersdrukte en de baldadigheid in de Hofkampstraat. Alvorens in te gaan op uw vragen, willen wij u het volgende laten weten. Sinds geruime tijd zijn wij zowel met de bewoners van de Hofkampstraat als ook Bewonersvereniging de Hofkamp in goed overleg over en aan de slag met het aanpakken van diverse leefbaarheids- en veiligheidsvraagstukken.

Hierbij moet onder andere worden gedacht aan verkeersoverlast, overlast gerelateerd aan de uitgaansfunctie van het Amaliaplein en nabije omgeving alsook het versterken van het groen in de straat.

Onze reactie op uw afzonderlijke vragen vindt u hieronder. Wij hebben uw vragen cursief weergegeven en daaronder ons antwoord gezet.

Vraag 1.

Bent u ervan op de hoogte dat een groot gedeelte van de gevels ín de Hofkampstraat beschermd stadsgezicht is of zelfs een status monument heeft?

Antwoord:

Ja, daar is het college van op de hoogte.

Vraag 2.

Graag horen wij van u wanneer er voor het laatst groot onderhoud aan de Hofkampstraat is gepleegd. Ook zouden wij graag van u horen of en wanneer er groot onderhoud gepland staat.

Antwoord:

Om een zo compleet mogelijk beeld te creëren, hebben wij zowel het onderhoud van de verharding als de staat van de riolering in beeld gebracht. Het laatste onderhoud aan de verharding van de rijbaan van de Hofkampstraat dateert van 1991. Het volgende onderhoud staat (theoretisch) gepland voor 2027. De laatste inspecties geven geen aanleiding om eerder onderhoud uit te voeren. In 2007 is een deel van de trottoirs opnieuw bestraat. Het eerstvolgende onderhoud aan de trottoirs staat nu gepland voor 2022. De leeftijd van het hoofdriool in de Hofkampstraat varieert van 1980 — 2015. De levenscyclus van de riolen bedraagt gemiddeld 65 jaar. Op basis van laatste inspecties zijn er geen bijzonderheden geconstateerd en worden de rioleren op basis van de normale inspectie en onderhoudscyclus gereinigd en geïnspecteerd. Een eerstvolgende inspectie staat gepland in 2024/2025.

Vraag 3.

Graag horen wij wat de toekomstvisie is wat betreft het groen in de Hofkampstraat.

Antwoord:

Er bestaat geen concrete toekomstvisie voor het groen in de Hofkampstraat. De wens van de bewoners (meer bomen in de straat) is bij ons bekend. In de Hofkampstraat en omgeving zijn er problemen op het gebied van grondwater en hemelwater. Binnen de afdeling Uitvoering Fysiek zullen hier plannen voor uitgewerkt moeten worden. Hierbij bekijken we ook welke mogelijkheden er zijn om werk met werk te maken en zodoende stappen te zetten richting het eergroenen van de Hofkampstraat en omgeving. Het bepalen wat wel en niet wenselijk en mogelijk is zal in nauwe samenspraak en samenwerking met bewoners plaatsvinden. Dit geldt voor zowel de kansen die deze plannen bieden dan wel wat betreft andere mogelijkheden die er zijn om de Hofkampstraat en omgeving te vergroenen. Dit kan ertoe leiden dat er situaties ontstaan waarbij een keuze gemaakt moet worden tussen aanplanten van bomen en parkeergelegenheid.

Vraag 4.

Om de hoek van de Hofkampstraat is onlangs het kinderspeel/park Het Doepark aangelegd, aan het einde van de Hofkampstraat zit een basisschool en middenin de Hofkampstraat ligt een muziek-, dans- en kunstenschool (Kaliber). Bent u het met ons eens dat dit het beeld schept dat de Hofkampstraat een kindvriendelijke straat zou moeten zijn?

Antwoord:

Het feit dat er aan de Hofkampstraat meerdere niet-woonfuncties zijn gehuisvest geeft aan dat de Hofkampstraat meer is dan een gewone woonstraat. Desondanks is de Hofkampstraat, gedeelte Schipbeekstraat — Grotestraat Zuid, aangewezen als 30 km/u-zone. De hoeveelheid extra verkeer dat in deze straat rijdt, past binnen de uitgangspunten van een 30 km/u-zone (duurzaam veilig). De Hofkampstraat is echter fysiek niet volledig ingericht als 30 km/u-straat. Dit is een knelpunt dat opgelost dient te worden. Een adequate inrichting als 30 km/u-straat zorgt ervoor dat de straat meer kindvriendelijk wordt en dat desondanks de genoemde functies goed bereikbaar blijven. Ook hiervoor geldt dat, als er mogelijkheden zijn om de inrichting van de straat aan te pakken, de bewoners bij de planvorming zullen worden betrokken.

Vraag 5.

Bent u ervan op de hoogte dat er al sinds de jaren negentig onvrede is vanwege de beslissing om verkeer, o. a. vanuit de Grotestraat, in de straat toe te laten?

Antwoord:

Ja, daar is het college van op de hoogte. De Hofkampstraat ligt tegen het centrum aan en in dergelijke straten zie je meer verkeersproblemen dan in woonstraten in een buitenwijk.

Vraag 6.

Waarom heeft de gemeente al die tijd niets gedaan aan de verkeersklachten uit de wijk, ondanks dat deze ambtelijk worden erkend?

Antwoord:

In de afgelopen jaren ontbraken de financiën om de Hofkampstraat opnieuw in te richten. Daarnaast dienden zich ook geen mogelijkheden aan om mee te liften met onderhoudsprojecten. De aanpak van de waterproblematiek in de Hofkampstraat e.o. én de invoering van een camerahandhavingssysteem voor de binnenstad bieden wellicht wel mogelijkheden om in de komende jaren maatregelen te treffen in de Hofkampstraat. Ook dit zal in nauwe samenspraak en samenwerking met buurtbewoners worden opgepakt.

Vraag 7.

Hoe kijkt u aan tegen de wens van de bewoners om de gehele straat weer autoluw te maken, zoals het nog niet zo lang geleden ook was?

Antwoord:

Zoals al aangegeven is het beleidsmatig gewenst dat de Hofkampstraat tussen de Schipbeekstraat en de Grotestraat Zuid als 30 km/u-zone effectief wordt ingericht. Bij de invoering van het camerahandhavingssysteem wordt bekeken of het westelijk deel van de Hofkampstraat, het gedeelte tussen Vechtstraat en Grotestraat Zuid, meegenomen kan worden in dit project. Indien dit mogelijk is, dan kan ongewenst verkeer in dit deel van de Hofkampstraat geweerd worden. Daarmee wordt dit gedeelte van de Hofkampstraat autoluw. Doordat dit gedeelte van de Hofkampstraat erg smal is en de woningen ook dicht op de straat staan, is dit deel van de straat ook minder geschikt voor het aanbrengen van fysieke remmende maatregelen. Wij zien een camerahandhavingssysteem dan ook als beste oplossing. Voor het gedeelte Schipbeekstraat —Vechtstraat is het gewenst om snelheidsremmende maatregelen aan te brengen, zodat 30 km/u ook afgedwongen wordt. Realisatie op korte termijn is echter nog niet geregeld.

Vraag 8.

Bent u ervan op de hoogte dat alle bewoners van de Hofkampstraat jaarlijks bijna tachtig euro per auto betalen om te mogen parkeren in hun eigen straat?

Antwoord:

Bewoners in een blauwe zone, waar de Hofkampstraat onderdeel van uitmaakt, kunnen een ontheffing kopen, zodat zij geen gebruik hoeven te maken van de parkeerschijf. Deze ontheffing kost € 91,30 (prijspeil 2020) en is qua kosten gelijk aan een parkeervergunning, het product dat bewoners kopen die in het betaald parkeren gebied wonen.

Vraag 9.

Bent u er ook van op de hoogte dat de bewoners, ondanks hun parkeervergunning, dikwijls hun eigen auto niet in de straat kwijt kunnen omdat de parkeerplekken in beslag worden genomen door centrumbezoekers? Het ís algemeen bekend daf er in de Hofkampstraat e. o, niet of nauwelijks gehandhaafd wordt. Dit ís dan ook de reden dat vele centrumbezoekers hun auto onbetaald parkeren in de Hofkampstraat en de aangrenzende straten. Vindt u het terecht dat de parkeerplekken die voor bewoners bestemd zijn, en waarvoor deze bewoners jaarlíjks flink betalen, in beslag worden genomen door illegale parkeerders die een gratis plek om te parkeren in het centrum zoeken?

Antwoord:

Ja, wij zijn op de hoogte van de parkeerdruk. Dat is ook de reden waarom de Hofkampstraat onderdeel uitmaakt van het gebied waar sprake is van parkeerregulering, i.c. de blauwe zone. In de openbare ruimte maken 3 groepen gebruik van de openbare parkeerplaatsen: bewoners, bezoekers en werknemers. Door te reguleren proberen we deze balans zo goed mogelijk te vinden. Deze regulering bestaat voor de Hofkampstraat uit een verplichte parkeerschijf: de blauwe zone. Tijdens venstertijden mag men maximaal 1 uur geparkeerd staan met gebruik van de parkeerschijf. Voor bewoners is geregeld dat zij ontheffing hiervan kunnen kopen en dat hun bezoek, tegen geringe betaling, hier ook langer kan staan. Buiten de venstertijden staan deze plaatsen open voor iedereen, Deze openbare plaatsen zijn dan ook niet specifiek bestemd voor bewoners. Overigens geldt voor veel bewoners van de Hofkampstraat dat zij de mogelijkheid hebben om op eigen terrein te parkeren. Wij vinden het dan ook vanzelfsprekend dat men zo veel mogelijk hiervan gebruikmaakt.

Vraag 10.

Bent u het met ons eens dat het voor iedereen beter zou zijn als er door centrum bezoekers geparkeerd zou worden op goed gereguleerde parkeerplaatsen die niet in en om woonwijken liggen? Door het ontbreken van handhaving loopt de gemeente toch al parkeerinkomsten mis.

Antwoord:

In ons parkeerbeleid is opgenomen dat wij parkeren in de garage stimuleren. Daarom is parkeren in de garage ook goedkoper dan parkeren op straat. Daarnaast hebben wij speciaal voor de bewoners in de horecazone de venstertijden uitgebreid, zodat bezoekers hier niet langer dan 1 uur mogen staan. Er vindt wel degelijk handhaving plaats. Controles op illegaal parkeren vinden wel degelijk met regelmaat plaats. De momenten waarop dit gebeurt zijn mede na overleg met de bewoners uit de Hofkampstraat tot stand gekomen.

Vraag 11.

Hoe kijkt u er tegenaan om alternatieve, reeds bestaande, parkeerplaatsen en/of parkeergarages buiten de woonwijken te onderzoeken, waar, eventueel binnen bepaalde tijdzones, gratis geparkeerd zou kunnen worden voor het uitgaanscentrum? (De Partij Vrij Almelo heeft hier diverse keren zowel mondelinge als schriftelijke vragen over gesteld). Hierdoor zou parkeren in de Hofkampstraat en de aangrenzende straten niet langer nodig zijn en zou er daar een algeheel parkeerverbod kunnen ingevoerd worden, dat geldt voor iedereen behalve de bewoners.

Antwoord:

Bezoekers van Almelo kunnen goed parkeren in de garages, daarvoor zijn geen alternatieve locaties nodig. Een proef met (deels) gratis parkeren is niet haalbaar gebleken. Wij zien geen noodzaak om parkeren in de Hofkampstraat specifiek voor te behouden aan bewoners. Wel zijn wij blijvend in gesprek met betrokkenen, ook met handhaving, om de ervaren overlast zo veel mogelijk binnen de perken te houden.

De Hofkampstraat heeft daarbij wel een stedelijke centrumfunctie en is niet goed vergelijkbaar met een woonwijk.

Hoogachtend, Burgemeester en wethouders van Almelo, de secretaris, de burgemeester,

Na jaren soebatten komt er een hellingbaan bij Molenslag

VVD VVD Westland 01-05-2024 10:30

In de Commissie Economie en Bestuur van 11 april 2024 heeft de Westlandse VVD zich geschaard achter het collegevoorstel om de hellingbaan bij het Monsterse Molenslag te realiseren. Al in 2015 heeft het College van B&W geld uitgetrokken voor een onderzoek naar het realiseren van deze toegang tot het strand. In november 2018 steunde VVD Westland de motie van CDA, D66, GBW en LPF. “Het heeft even geduurd, maar nu zijn de plannen concreet. Er zijn vier argumenten voor realisatie ervan: het voorkomt verkeersonveilige situaties in de duinen, het is beter voor het milieu, vergemakkelijkt bevoorrading strandpaviljoens en verbetert toegankelijkheid mindervaliden en hulpdiensten. Een voorstel kortom waar je niet tegen kunt zijn.” zei steunraadslid Roel Batelaan.

Wel stelde hij nog enkele kritische vragen over de ontsluiting voor hulpdiensten vanaf de hellingbaan naar het doorgaand verkeer. Ook wees hij op een sluitend vergunningsstelsel voor de toegang met gemotoriseerd verkeer. Op andere strandslagen is dit in het verleden enigszins uit de hand gelopen en waren er te veel vergunningen in omloop. Het College neemt de aandachtspunten mee in de uitvoering. 

Hulp bij het aanvragen van gratis OV voor AOW-gerechtigden met een laag inkomen

Leefbaar 3B Leefbaar 3B Lansingerland 01-05-2024 09:36

We willen het nog maar een keer onder de aandacht brengen: Leefbaar 3B vindt het belangrijk dat alle ouderen meedoen in de samenleving. Het helpt ouderen om er vaker op uit te gaan en meer sociaal betrokken te blijven. Daarom hebben wij op 3 november 2022 een amendement ingediend dat gratis openbaar vervoer mogelijk maakt voor AOW-gerechtigden met een laag inkomen. Dat amendement is met enthousiasme aangenomen en per 1 april is dit gratis openbaar vervoer werkelijkheid geworden. Daar zijn wij trots op!! Het doet ons ook deugd dat al veel inwoners van Lansingerland gebruik maken van deze mogelijkheid.

Aanvraag voor dit jaar moet vóór 1 juli

Komt u ook in aanmerking voor deze regeling en maakt u er nog geen gebruik van? U kunt voor dit jaar nog tot 1 juli a.s. een aanvraag doen via de website van de gemeente via deze link https://www.lansingerland.nl/direct-regelen/werk-en-inkomen/bijzondere-bijstand/gratis-ov-voor-aow-gerechtigden-met-een-laag-inkomen/36741/

Komt u in aanmerking voor deze regeling, dan kunt u op werkdagen vanaf 9.00 uur gebruik maken van het gratis OV. In de weekenden en op feestdagen is het vrij gedurende de gehele dag.

Als u hulp wenst bij het aanvragen van deze mogelijkheid, kunt u gebruik maken van het inloopspreekuur van het Ouderenadvies van Welzijn Lansingerland.

Die spreekuren vinden op de volgende locaties en tijdstippen plaats:

Bergschenhoek

Elke maandag van 10.00 tot 12.00 uur. Vestiging Ontmoet! Wilhelminastraat 1, 2661 CT Bergschenhoek.

Berkel en Rodenrijs

Elke dinsdag van 10.00 tot 12.00 uur. Vestiging De Naeldhorst. Van Naeldwijklaan 231, 2651 KJ Berkel en Rodenrijs.

Bleiswijk

Elke donderdag van 10.00 tot 12.00 uur. Vestiging De Leeuwerik. Leeuwerikstraat 2, 2665 VH Bleiswijk.

Loopt u tegen problemen aan? Mail ons dan op fractie@leefbaar3b.nl.

Betrokken, betrouwbaar en, hiermee nog meer, voor iedereen bereikbaar,

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.