Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

36 documenten

Bouw sociale huurwoningen Koningin Julianastraat Krimpen aan de Lek

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 26-11-2023 12:00

Carolien Jordaan gaf namens Gemeente Belang Krimpenerwaard in de commissievergadering aan blij met het plan voor de bouw van sociale huurwoningen in de Koningin Julianastraat te Krimpen aan de Lek te zijn ondanks de weerbarstige aanloopperiode.

Het plan betreft een herstructurering waarbij 60 woningen worden gesloopt en er 72 woningen terug worden gebouwd. Vervolgens gaf Carolien aan verheugd te zijn met de kwaliteit van de te bouwen huizen en gaf aan om bewoners te betrekken bij de groeninrichting van het gebied. Een punt van zorg voor Gemeente Belang Krimpenerwaard was de afsluiting van de Koningin Julianastraat tijdens de bouw van de woningen. De wethouder gaf in zijn beantwoording aan daar schriftelijk op terug te komen. Zo snel als mogelijk beginnen besloot Carolien haar inbreng af.

QuaWonen is volop bezig met de voorbereidingen voor de bouw van 72 nieuwe sociale huurwoningen in Krimpen aan de Lek. Op de website van Qua Wonen wordt een globale planning van de bouwwerkzaamheden aangegeven: (Als alles voorspoedig loopt kan de gemeenteraad het bestemmingsplan eind 2023 definitief vaststellen. Voor de start van de bouwwerkzaamheden gaan we uit van het tweede kwartaal van 2024. We schatten in dat de bouwwerkzaamheden 17 tot 18 maanden in beslag nemen).

Het bestemmingsplan Koningin Julianastraat, Krimpen aan de Lek staat geagendeerd voor definitieve besluitvorming voor de raadsvergadering van 28 november.

Fietsers van de fiets gejaagd bij Den Haag Centraal

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij 's-Gravenhage 23-08-2023 12:15

Bij de bouw van de woontorens op het KJ plein moet de fietsenstalling onder het plein voor minimaal een jaar dicht. Dit is vanwege de bouwveiligheid. De gemeente heeft recentelijk bekend gemaakt waar men dan moet parkeren. De Fietsersbond is niet te spreken over deze oplossingen. Zo ook Tim de Boer: “De geboden oplossingen zijn zwaar onvoldoende en betekenen dat mensen de fiets thuis zullen laten staan en in het ergste geval kiezen voor de auto”.

Zo ontbreekt een beveiligde stalling aan de binnenstadszijde. Ook kan je daar alleen parkeren via een hellingbaan, bijzondere fietsen zijn niet welkom. De Haagse Stadspartij vindt dat als we in Den Haag fietsvriendelijk willen zijn we betere oplossingen moeten maken.

Ook is de bedachte omleiding niet verkeersveilig. “De Bezuidenhoutseweg kent nu al een problematische kruising met de Rijnstraat. Op dit stukje weg van 500 meter zijn in 2021 alleen al 11 ongelukken gebeurd”.

De Haagse Stadspartij heeft aan het college vragen gesteld om met betere oplossingen te komen!

Schriftelijke vragen: Gemeente jaagt mensen van de fiets

Aan de voorzitter van de gemeenteraad,

Op 20-8-2023 vroeg de Fietsersbond Haagse Regio aandacht voor de ontwikkelingen rondom het bouwproject op het KJ-plein. (zie bijlage)

Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stelt raadslid Faïd, Haagse Stadspartij de volgende vragen:

Heeft het college kennisgenomen van de meegestuurde X (voorheen twitter) –draad? Zo ja, wat vindt het college daarvan?

Kan het college aangeven hoe de belanghebbenden zijn betrokken bij het maken van de plannen voor de inrichting van de bouwplaats op het KJ-plein, de vervangende fietsenstallingen en de omleidingen? Graag een uitgebreid antwoord.

Kan het college ruim voor de start bouw een kaart of afbeelding naar de raad sturen met daarop de exacte maten van het bouwterrein, de geplande omleidingen, de (extra) fietsenstallingen, verkeersstromen en de oversteekplaatsen?

Klopt het dat er aan de zijde van de binnenstad een jaar lang geen bewaakte en s ’nachts afgesloten fietsenstalling meer is? Zo ja, ziet het college kans om deze alsnog te realiseren?

Hoe kijkt het college naar de kritiek van de Fietsersbond dat de fietsflat in de Rijnstraat zowel fysiek als sociaal onveilig is?

Hoe gaat het college de sociale veiligheid verbeteren in de avond- en nachturen?

Hoe gaat het college de toegankelijkheid van de fietsflat verbeteren?

In 2019 heeft de gemeenteraad een motie van Groenlinks aangenomen over het oa. uitvoeren van quickscans naar sociale veiligheid bij bouwplaatsen (RIS302608). Heeft het college zo’n quickscan bij dit project uitgevoerd? Zo ja, kan deze naar de raad worden gestuurd?

Hoeveel medewerkers werken er momenteel in de stalling onder het KJ-plein? Kan het college aangeven waar deze medewerkers naartoe gaan bij de sluiting? Kunnen deze medewerkers niet worden ingezet bij de fietsflat om zo de bewaakte openingsuren te verlengen?

Kan het college aangeven hoeveel plek er momenteel in de stalling onder het KJ-plein is voor fietsen met een afwijkend formaat? Waar kunnen deze fietsen gestald worden tijdens de sluiting?

Klopt het dat er aan de zijde van de binnenstad een jaar lang geen bewaakte of onbewaakte stalling is voor dit soort fietsen? Kan het college dit alsnog realiseren?

De Bezuidenhoutseweg heeft nu een fietspad, stoep, parkeerplaatsen en een haal- en brenglocatie voor het NS-station aan de KJ-pleinzijde. Kan het college aangeven of de haal- en breng ophaallocatie bij het station ook verplaatst wordt? Zo ja, waarheen? Zo nee, hoe kan deze nog veilig gebruikt worden tijdens de bouwfase?

Kan het college aangeven of inderdaad de gehele stationszijde van de Bezuidenhoutseweg binnen de bouwplaats komt te liggen? Is dat inclusief parkeerplaatsen?

Het kruispunt Bezuidenhoutseweg – Rijnstraat is nu al onoverzichtelijk en uit gemeentelijke cijfers blijkt dat er op de Bezuidenhoutseweg tussen de Oranjebuitensingel en de Prins Clauslaan (afstand- 500 meter) 11 ongelukken zijn geweest in 2021. Is het fietspad op de Koekamp berekend op de toename van het aantal fietsers dat er dan gebruik van gaat maken in de richting van Bezuidenhout? Hoe gaat het college de situatie monitoren?

Kan het college aangeven of er is overwogen de Bezuidenhoutseweg aan de stationszijde af te sluiten voor autoverkeer om zo ruimte te creëren voor het fietspad en voetgangers? Zo nee, waarom niet? Graag een uitgebreid antwoord.

Kan het college aangeven of er overwogen is om op de haal- en brenglocatie, boven de tunnelmond op de Bezuidenhoutseweg, op het Prins Bernardviaduct of busplatform een extra tijdelijke fietsenstalling te realiseren? Zo nee, waarom niet?

Kan het college aangeven hoe de tijdelijke oversteek van de fietsers naar de Koekamp-zijde verkeersveilig wordt vormgegeven? Hoe gaat het college ervoor zorgen dat er op dit hele traject minder ongelukken gebeuren tijdens de bouw?

Het college wil in 2040 de meest fietsvriendelijke stad van Nederland zijn. Is het college het dan met de Haagse Stadspartij eens dat we dan eerst moeten beginnen het serviceniveau en de bereikbaarheid van Den Haag Centraal op peil te houden? Zo ja, hoe gaat het college dat dan doen? Zo nee, waarom niet?

Is het college het met de Haagse Stadspartij eens dat met deze maatregelen de mensen van de fiets worden gejaagd in plaats van gestimuleerd worden meer met de fiets te rijden?

Nieuwsbrief week 23-2023

Lijst Samenwerking Lijst Samenwerking Echt-Susteren 15-06-2023 17:04

Beste leden van Lijst Samenwerking,

Hierbij de wekelijkse nieuwsbrief .

Geef gerust zaken door die van belang zijn voor publicatie in de nieuwsbrief.

Gemeente Echt-Susteren.

Woensdag 14 juni om 19.30 uur: Werksessie Omgevingsvisie 2040 in MFC, Roosteren. Aanmelden via omgevingsvisie@echt-susteren.nl

Donderdag 15 juni om 19.30 uur: Fractievergadering over met name de financiële stukken in de fractiekamer.

Donderdag 29 juni om 19.30 uur: Fractievergadering als voorbereiding op de Raadsvergadering (Algemene Beschouwingen) in de fractiekamer.

WOENSDAG 12 JULI OM 19.30 UUR: ALGEMENE LEDENVERGADERING.

Kernenrit vrijdag 16 juni.

Lijst Samenwerking organiseert sinds het ontstaan van de gemeente Echt-Susteren, dit jaar 20 jaar geleden kernenritten. De eerste kernenrit van 2023 wordt gehouden op vrijdag 16 juni van 09.30 tot 17.00 uur. Het programma ziet er als volgt uit: in de ochtend bezoeken we het distributiecentrum van de Voedselbank Limburg in Landgraaf voor tekst en uitleg én een rondleiding. De gemeente Echt-Susteren subsidieert de voedselbank en (steeds meer) inwoners maken gebruik van de voedselbank. ’s Middags hebben wij de lunch gereserveerd bij Number 10 te Nieuwstadt. Vervolgens bezoeken we het Grenspark Maas-Swalm-Nette (waar onze gemeente lid van is). We hebben dan een rondleiding door het Meinweggebied met 2 gidsen (korte en langere route indien gewenst). Om 17.00 uur zijn we weer terug bij de opstapplaats: Nieuwe Markt 55 (gemeentehuis) te Echt. Voor de liefhebbers (en voor eigen rekening) staat dan in Grieks restaurant Parthenon te Susteren het diner gepland. De eigen bijdrage voor leden bedraagt € 10,- en voor niet leden € 15,- Opgeven bij joverheesen@hotmail.com / 06-34034515 / 0475-485487. Er zijn nog plaatsen beschikbaar!

Fusie BS Pey en Slek.

Donderdag jl. ontvingen ook de raadsleden bericht dat de fusie tussen BS Patricius Pey en BS Op de Slek per 1 augustus a.s. een feit is. Na een lange strijd sluit binnenkort de derde basisschool in korte tijd. Na Dieteren en Roosteren nu dus op de Slek. Ondanks een tomeloze inzet van ouders en actiegroep is het niet gelukt de basisschool op de Slek te behouden.

In de politiek, ook landelijk, wordt veel gesproken over de leefbaarheid in de kleine kernen en op het platteland. Maar intussen sluiten scholen, banken, winkels, voorzieningen toch hun deuren. Ook in onze eigen gemeente met zijn 24 kernen is dat een voortdurend aandachtspunt. Het college legt met name de nadruk op de hoofdkernen als het gaat om woningbouw, investeren in voorzieningen. Toch heeft elke kern te maken met de behoefte aan woningen en daarmee het versterken van het verenigingsleven en het behoud van de basisschool. Nu is het de Slek die sluit, maar welke kern is daarna aan de beurt?

Tijdens de raadsvergadering van 4 juli a.s. worden de Algemene Beschouwingen gehouden. De kans voor Lijst Samenwerking om haar visie op de toekomst naar voren te brengen. Wat vindt u belangrijk? Laat het ons weten of praat mee tijdens de fractievergadering op 15 en 29 juni.

Dag van de bouw, zaterdag 17 juni van 10.00 – 13.00 uur.

Tijdens de Dag van de Bouw op zaterdag 17 juni kan iedereen ontdekken wat zich afspeelt achter de hekken van de bouwplaatsen die de rest van het jaar niet toegankelijk zijn voor publiek. Meer dan 150 Nederlandse bouwplaatsen openen deze dag vanaf 10:00 uur de deuren voor publiek. De toegang is overal gratis en er valt een hoop te zien, te leren en te doen voor jong en oud.

De jaarlijkse Dag van de Bouw is dé open dag van de Nederlandse bouwsector. Deze dag biedt een uitgelezen kans om te zien wat er allemaal komt kijken bij het bouwen van huizen, wegen, ziekenhuizen, stadions en andere gebouwen en infrastructuur in Nederland. Onderwijs, zorg, natuur, recreatie, wonen en transport: de bouw maakt het!

Dit jaar zijn dat er meer dan 150. Kijk voor meer informatie over de Dag van de Bouw en de meer dan honderd andere opengestelde bouwplaatsen in heel Nederland op

In Echt kan van 10.00 – 13.00 uur het project Bloemenhof (ingang Kerkveldsweg Oost) bekeken worden.

Vragen of suggestie? Heeft u opmerkingen, suggesties? Stel ze gerust. Tot de volgende keer.

Lokale gevolgen stikstof besluit

Heerenveen Lokaal (HL) Heerenveen Lokaal (HL) Heerenveen 02-11-2022 14:52

Vandaag heeft de fractie van Heerenveen Lokaal kennisgenomen van de uitspraak van de rechter inzake de bouwvrijstelling in het stikstofbesluit.HTTP://nos.nul/2450753 Heerenveen Lokaal is geschrokken van dit bericht en wil graag van het volgende van het college weten:Welke gevolgen dit heeft binnen onze gemeente betreffende alle nog vast te stelen bestemmingsplannen?

Gevolgen voor Gemeente Heerenveen

Welke gevolgen heeft de uitspraak voor alle nieuwe projecten waarvan nog een vergunning moet worden afgegeven of nog in het vergunningstraject zitten en de ter inzage liggende vergunningen?Welke gevolgen heft dit voor alle projecten genoemd in uw brief; vervolgproces lopende projecten na publicatie Didam? (kenmerk brief 2.22.380492/D.22.15825.13 Graag een afzonderlijke reactie per project voor alle genoemde projecten.Welke gevolgen kan dit hebben/krijgen voor het project rotonde Heerenveen?Heeft het college zicht op hoe bouwondernemingen, projectontwikkelaars en lokale bouw ondernemingen met deze uitspraak om zullen gaan, zijn deze hierop voorbereid? Zo ja graag uitleg.

Wat hebben we bereikt afgelopen 4 jaar

PvdA PvdA GroenLinks Sint-Michielsgestel 09-03-2022 18:48

Een lijstje wat GL/PvdA SMG de afgelopen vier jaar bereikt hebben:

Alle nieuwbouw bij Kentalis minimaal 20% goedkope koopwoningen en 20% sociale huur;Versterking ecologische hoofdstructuur rondom de Dommel;1,4 miljoen extra voor de bouw van sociale huurwoningen en vervanging voor basisschool de Bolster;Verduurzaming gemeentelijkvastgoed (inclusief de sportverenigingen);Omgevingsdialogen gerealiseerd bij verschillende nieuwe projecten en de belangen behartigd van mensen die niet gehoor zijn/worden bij lopende projecten;Afdwingen van een participatiebeleid;Een nieuwe op te stellen visie voor het buitengebied waardoor er meer ruimte komt voor natuur;Onderzoek naar de mogelijkheid voor warmtenetten voor duurzame en goedkopere collectieve energiegebruik;Versterking van het armoedebeleid;Bevriezen toeristenbelasting n.a.v. onbehoorlijke communicatie vanuit de gemeente richting ondernemers;Aandacht gevraagd voor alternatieve vormen van woningbouw en woningbouw voor doelgroepen zoals starters en senioren.

Het bericht Wat hebben we bereikt afgelopen 4 jaar verscheen eerst op Groenlinks - PvdA Sint-Michielsgestel.

Wethouder Marlies Volten geeft startschot voor laatste fase aanleg Noordelijke Randweg Voorhout

VVD VVD Teylingen 12-04-2021 05:21

Met het intrillen van een damwand voor de nieuwe brug over de Haarlemmertrekvaart, gaf wethouder Marlies Volten vrijdag 9 april het startschot voor de laatste fase van de aanleg van de Noordelijke Randweg Voorhout. Aannemer Heijmans heeft het werk afgelopen periode voorbereid en is tot medio 2022 bezig met de uitvoering.

https://teylingen.vvd.nl/nieuws/43822/wethouder-marlies-volten-geeft-startschot-voor-laatste-fase-aanleg-noordelijke-randweg-voorhout

Eind vorig jaar gunde de gemeente Teylingen de aanleg van de Noordelijke Randweg Voorhout aan aannemer Heijmans. Het betreft de laatste fase van het project. Al eerder werd de voorbelasting op het tracé van de nieuwe randweg aangelegd.  In opdracht van ProRail en de gemeente is afgelopen anderhalf jaar de onderdoorgang onder het spoor gebouwd, eveneens door Heijmans. De spooronderdoorgang wordt deze maand opgeleverd en zo gaat het project de volgende fase in.

 

Met het intrillen van de damwand naast de Haarlemmertrekvaart door de wethouder, start de bouw van een nieuwe brug. De Noordelijke Randweg loopt via deze brug over de Haarlemmertrekvaart naar een nieuwe rotonde die de randweg aansluit op de provinciale weg N444. 

 

De wethouder is blij me deze volgende stap. “De Noordelijke Randweg is van heel groot belang voor een goede bereikbaarheid van Voorhout en voor de verbetering van de verkeersveiligheid in het centrum van Voorhout. Als gemeente zijn we ook bezig met de planvorming voor woningbouw op de locatie Nieuw Boekhorst en ook daarvoor is de randweg nodig. De samenwerking tussen Heijmans en de gemeente verloopt voorspoedig. Dat was afgelopen anderhalf jaar al zo met de bouw van de spooronderdoorgang en die goede samenwerking zetten we graag voort in deze nieuwe fase”.

 

Aannemer Heijmans beaamt de goede samenwerking. Projectmanager Pim den Besten: “Dit is de tweede keer dat we Marlies Volten op de bouwplaats mogen ontvangen en daar hebben we enorm naar uitgekeken. Voor Heijmans is dit de start van een project waar we ontzettend veel zin in hebben. Heijmans is trots om na eerdere projecten ook de aanleg van de randweg voor de gemeente Teylingen te realiseren.”

 

De komende maanden krijgen de bouw van de brug over de Haarlemmertrekvaart en de aanleg van de nieuwe aansluiting op de provinciale weg N444 hier verder vorm. Het totale project is volgens de planning in de zomer van 2022 gereed.

PvdA: Te weinig sociale huur in Harderweide

PvdA PvdA Harderwijk 11-09-2020 13:02

Deze week werd duidelijk dat de gemeente Harderwijk ruim 8,3 miljoen krijgt van het rijk om betaalbare woningen te bouwen in Harderweide. Goed nieuws, dacht de PvdA fractie. Totdat uit de cijfers van het ministerie bleek, dat maar 13% van dit programma van 762 woningen uit sociale huur gaat bestaan. Minder dan honderd woningen dus.

“Bijna 70% procent betaalbare woningen klinkt heel mooi, maar onder aan de streep doet het weinig voor de wachtlijsten”, aldus fractievoorzitter Wilco Bos, “Het klonk heel mooi, maar ook middenhuur wordt ineens betaalbaar genoemd, en het meeste is koop, waarvan de prijs nog onduidelijk is. En dat terwijl we in de jaarrekening al zagen dat Harderwijk flink achterloopt op planning met de bouw van sociale huur. De gemiddelde wachttijd is nu al opgelopen tot 13 jaar.”

De PvdA fractie heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College, om meer duidelijkheid te krijgen over de prijzen van de koophuizen en het lage aandeel sociale huur.

Het bericht PvdA: Te weinig sociale huur in Harderweide verscheen eerst op PvdA Harderwijk.

Waar blijven die appartementen aan De Haag?!

PvdA PvdA Houten 10-06-2020 09:41

In september 2017 heeft de gemeenteraad ingestemd met een plan om bij de inprikker van de wijk De Hagen, twee kantoorgebouwen in koopappartementen te transformeren. De kantoorgebouwen stonden al enkele jaren gedeeltelijk leeg. Op het terrein ernaast zou nieuwbouw van zes betaalbare huurappartementen komen. In Houten is een schreeuwend tekort aan betaalbare huurwoningen. Dat was dus een mooi plan waar we graag mee instemden en dat ook door de gemeenteraad werd goedgekeurd. Het ombouwen van de kantoren is in maart van dit jaar gereed gekomen, maar van de bouw van de huurappartementen is nog geen spoor van activiteit te ontdekken. De bouw van de betaalbare huurappartementen was een integraal onderdeel van het plan, zoals dat aan de gemeenteraad is gepresenteerd, vooral met het oog op het nijpend gebrek aan betaalbare huurwoningen. Daarom heeft de PvdA Houten schriftelijke vragen gesteld aan het college, waarom er men nog niet aan de bouw van die huurwoningen is begonnen. Het blijkt dat de projectontwikkelaar Veluwsche Opstallen Combinatie, de VOC, geen interesse meer heeft en de woningen niet meer wil bouwen. De PvdA vindt dat geen manier van doen en de houding van de VOC onacceptabel. De handelswijze van het bedrijf staat in elk geval in flagrante tegenstelling tot hun eigen kernwaarden. Het bedrijf dat onderdeel uit maakt van Beheermaatschappij ULO B.V., pretendeert te werken vanuit de kernwaarden verbondenheid en eerlijkheid (‘We doen wat we zeggen en zeggen wat we doen’). Het bedrijf stelt zelfs dat we hen mogen aanspreken op het naleven van deze waarden. De PvdA fractie vindt dat we dat dus ook moeten doen. We vinden dat de projectontwikkelaar er aan gehouden moet worden om – in lijn met hun eigen kernwaarden – hun woord gestand te doen en te starten met de bouw van de huurappartementen. Verder valt het op dat de nieuwe bewoners van de koopappartementen er schijnbaar geen rekening mee houden dat er nog een gebouw met zes huurappartementen gerealiseerd moeten worden. Op de plek waar de appartementen moeten komen wordt een tuin aangelegd. Het lijkt de PvdA van belang dat de bewoners er door het college op gewezen worden dat het ongewenste uitstel van de bouw van de zes huurappartementen geen afstel betekent. De bewoners mogen er niet op gaan rekenen, dat de situatie zo blijft als die nu is. De PvdA is er beducht voor dat, wanneer niet opgetreden wordt, er vaker projectontwikkelaars zijn, die mooie dingen toezeggen, maar dan uiteindelijk hun beloften niet nakomen. En, alle beetjes helpen, die betaalbare huurwoningen moeten er komen.

Het bericht Waar blijven die appartementen aan De Haag?! verscheen eerst op PvdA Houten.

Ook leven moet wijken voor De Viking

VVD VVD Deventer 20-05-2020 00:19

https://deventer.vvd.nl/nieuws/39546/ook-leven-moet-wijken-voor-de-viking

We wisten al dat in Deventer veel moet wijken voor De Viking. Daar is nu ook de omgeving van het Filmtheater bijgekomen. Een slechte zaak, vindt VVD-gemeenteraadslid Bas Donkers.

‘Na alle blunders, tegenvallers en politieke perikelen bij de bouw van De Viking,’ zegt VVD-gemeenteraadslid Bas Donkers, ‘is men er nu eindelijk achter dat er nog iets vergeten is: fietsenstallingen. Nogal vreemd voor een college dat de auto liever helemaal uit het centrum ziet verdwijnen, maar ook tekenend voor hoe het project wordt uitgevoerd.’

Donkers benadrukt dat het niet om een kleinigheid gaat: ‘ De VVD maakt zich samen met de Fietsersbond en omwonenden al geruime tijd zorgen over de gevolgen van het ontbreken van aandacht voor fietsparkeren in de plannen. Zonder een gedegen oplossing krijg je nog meer overlast en verrommeling.’

‘Prima dus dat eindelijk tot de wethouder lijkt doorgedrongen dat hij een probleem heeft en hij aan het verkennen is hoe hij dat kan oplossen. Het vervelende is alleen dat de aangedragen oplossingen ieder voor zich weer aanzienlijke problemen met zich meebrengen. Het verknallen van de IJsselpromenade door er een fietsparkeerplaats van de maken bijvoorbeeld is onbegrijpelijk. Juist de IJsselkade is een geliefde wandelroute voor veel Deventenaren en daarnaast de stadsentree voor alle toeristen die Deventer bezoeken.’

‘Bij iedere nu voorgestelde variant in dit experiment wordt bovendien ruimte afgesnoept van voetpaden en trottoirs. Het is in de binnenstad nu al lastig om als voetganger anderhalve meter afstand tot anderen in acht te nemen. Zolang de pandemie nog niet bezworen is, en niemand weet hoe lang dat nog kan gaan duren, moeten we daarom de voetganger zoveel mogelijk ruimte geven en de volksgezondheid voorrang. Hoe we dan het fietsparkeerprobleem moeten oplossen weet ik ook niet, daar hadden de makers van de plannen al veel eerder aan moeten denken.’

Woont u in de buurt van het Filmtheater? De VVD-fractie is erg benieuwd naar uw mening over de fietsparkeerplannen van de gemeente. U kunt die mailen naar Bas Donkers.

Amsterdam start aanpak bouwafval op initi­atief Partij voor de Dieren

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren Amsterdam 15-01-2020 00:00

De gemeente gaat aan de slag met zwerfafval bij bouwterreinen. Rondslingerende piepschuimstukken en veel plastic zwerfafval zijn bekende fenomenen in de stad door de vele bouwprojecten en verbouwingen. Dankzij het initiatiefvoorstel ' Bezem door de Bouwplaats ' van raadslid Anke Bakker komt er meer aandacht voor het inzamelen en recyclen van piepschuim en het netjes houden van de bouwplaats. Zwerfafval door bouwmaterialen zorgt niet alleen voor een rommelige openbare ruimte, het kan grote gevolgen hebben voor de bodem- en waterkwaliteit en kan dieren verwonden of ziek maken. Voor vogels is piepschuim een bekend probleem, omdat zij ongemerkt kleine stukjes opeten. Dit werkt als een kunstmatige maagverkleining: ze sterven vroegtijdig door een tekort aan echt voedsel in hun maag. In de toekomst zal het schoonhouden van de bouwplaats worden opgenomen in bouwvergunningen, worden verwerkt in de werkinstructies en in de herziening van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. Zo werd duidelijk uit de reactie van het college van B&W en uit de bespreking van het voorstel in de raadscommissie Wonen en Bouwen. Met het initiatiefvoorstel vroeg de Partij voor de Dieren om verregaande verplichtende maatregelen ten aanzien van recycling van piepschuim en om extra handhavingscapaciteit, maar dit was helaas niet mogelijk. De fractie zal zich blijven inzetten om zwerfafval door bouwprojecten te voorkomen en houdt landelijke ontwikkelingen voor mogelijke maatregelen nauwlettend in de gaten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.