Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

2004 documenten

Eerste paal voor nieuwe Gemeentewerf geslagen

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 21-04-2024 10:41

Gemeente Belang Krimpenerwaard is content met het slaan van de eerste heipaal voor de nieuwe Gemeentewerf voor de buitendienst van onze gemeente. De eerste paal werd geslagen door wethouder Leo Barth (SGP).

De gemeenteraad heeft op 21 december 2021 een krediet beschikbaar gesteld voor het ontwerp en de realisatie voor een nieuwe centrale huisvesting van de buitendienst aan de Veerweg in Bergambacht. Op de locatie waar de nieuwe gemeentewerf gebouwd wordt was voorheen een steunpunt van de Provincie Zuid-Holland gevestigd. Op de locatie is al een kantoordeel, werkplaatsen en stallingsruimte aanwezig om het verder geschikt te maken is er een uitbreiding nodig van de bestaande bebouwing. Het hergebruiken van geschikte panden sluit aan bij de huidige opvattingen over circulaire economie.

De buitendienst werkt momenteel op vier locaties: Krimpen aan de Lek, Ouderkerk, Bergambacht en Schoonhoven. Deze locaties voldoen momenteel niet aan de duurzaamheidsambities. Met de realisatie van een centrale huisvesting voor de buitendienst kan deze efficiënter en functioneler ingezet worden.

Wat er met de oude vier locaties gebeurd is nog niet helemaal duidelijk. “Er zijn meerdere varianten mogelijk”, gaf wethouder Barth aan. “De meeste locaties zullen wel verkocht gaan worden. Dat geven we dan weer terug aan het bedrijfsleven, want ze liggen op een bedrijventerrein.”

Klik hier voor het artikel: Eerste paal gemeentewerf voor de buitendienst geslagen.

Klik hier voor meer informatie Nieuw kantoor buitendienst.

NK-wielrennen, plaag of zegen?

VVD VVD Rheden 20-04-2024 01:47

We lezen dat terreineigenaar Natuurmonumenten voor het laten doorgaan op de Posbank-wegen, eigendom van Gemeente Rheden, van het NK-wielrennen 2024 een vergoeding wil hebben. Maar als de Schaapsallee, Beekhuizenseweg, Schietbergseweg en de opgang bij De Steeg tijdens het NK zijn afgesloten voor auto’s, hoeveel auto’s rijden er dan nog? Alleen de elektrische auto’s van de ploegleiders, zijn dat er niet veel minder dan op een gewone zondag in juni?

Het klinkt logisch - en ze zijn ook nog elektrisch, dus geen stikstofuitstoot en veel beter voor de natuur! Een punt van zorg dat wordt gehoord is de rust op de Posbank. Tijdens het NK van 1988 en 1989 was het door de afsluiting voor auto’s van het Nationaal Park Veluwezoom nog nooit zo rustig in het natuurgebied. Daarnaast is wielerpubliek geinteresseerd in de rijders, dat staat dicht langs het parcours en zo min mogelijk in het groen.

Met deze feiten concludeer je makkelijk dat een NK wielrennen beter is voor de natuur dan normale drukke weekenden. Waarom zou dan het NK-wielrennen voor het gebruik van de wegen van de gemeente aan Natuurmonumenten moeten betalen? Natuurmonumenten zou eerder aan het NKmoeten betalen! Dus Natuurmonumenten: tel je knopen!

Ook drie B’s

Groen Laren Groen Laren Laren 16-04-2024 10:40

Die mevrouw met die groene trekker heeft er drie maar ook Laren, net als alle andere gemeenten, heeft drie B’s. Drie belangrijke B’s die met elkaar strijden als het gaat om ruimte, aandacht en geld. Niet die B’s van de BBB maar heel andere; Bewoners, Bedrijven en ten derde de Bezoekers.

De Bewoners van Laren, de Bedrijven/organisaties hier en natuurlijk de Bezoekers die naar ons dorp gelokt zijn door Singer, horeca en winkeliers.

Binnen de beperkte speelruimte proberen de drie hun belangen zo veel mogelijk zeker te stellen. En over die zekerheid gaat de raad als het gaat om een maatregelen en beslissingen; bestemmingsplannen, vergunningen, subsidies en steun, belastingen, woningbouw, mobiliteit, onderwijs, gezondheid etc. etc.

Maar geld en mogelijkheden zijn schaars en om die zaken zijn de drie B’s in competitie en de raad bepaalt wie “de winnaar” is. Onze onbetwiste nummer een: de bewoners. Die hebben bij elke beslissing voorrang.

Enkele belangrijke beslismomenten; ruimte en voorrang voor de bewoners op de fiets of te voet als het om het verkeersplan gaat. Inzet op zo veel mogelijk betaalbare woningen als het om de woonvisie gaat. Beschermen en verbeteren van onze natuur en groene omgeving als er over de omgeving gepraat gaat worden en natuurlijk feesten en evenementen die vooral voor de Laarders en Laren leuk en goed zijn.

Het lijstje zegt waarschijnlijk heel duidelijk waar we voor staan en op in blijven zetten. De andere Larense partijen wisten het natuurlijk allang maar het kan nooit kwaad om het nog maar eens heel helder en duidelijk te stellen; onze B is bepaald.

In naam van klimaatverandering wordt ontbossing versneld

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 08-04-2024 15:33

Ruim 10 procent van het landoppervlak in Nederland is bos. Daarna nam het bosoppervlak af, tot nu ongeveer 363.800 hectare. De afgelopen vier jaar is geprobeerd meer bos te planten. Dat is deels gelukt, maar netto is er nog steeds een ontbossing

Als men op grote schaal bomen zou planten, in plaats van windmolenparken, lithiumbatterijen en andere hoogtechnologische onzin, dan zou het “klimaatprobleem” nog voor 2030 of 2050 zijn opgelost. Een verbod op het transport van biobrandstof zou daarbij behulpzaam zijn, want terwijl men in Afrika en Spanje bomen plant, worden massa’s bomen in Brazilie en Canada gekapt, versnipperd, in dieselschepen gestort en naar Europa vervoerd, om daar te worden verbrand in elektriciteitscentrales. En dat noemt men dan groene stroom. Bijna de helft van de oorspronkelijke bossen op aarde is al verdwenen. Een recente analyse van het Nederlandse bosareaal op basis van topografische kaarten en luchtfoto’s, die geplubiceerd is in het Vakblad Natuur, Bos en Landschap, laat zien dat ook de oppervlakte bos in Nederland sinds 2013 jaarlijks met 1350 hectare is afgenomen.

Per jaar is gemiddeld 3036 hectare bos verdwenen, terwijl we al het dunst beboste land van Europa zijn. Zijn we gek geworden? Als men zo bang is voor CO2, waarom plant men dan geen bomen, in plaats van die smerige windmolens? Bomen nemen CO2 op! Ze houden ook het grondwater vast met hun wortels en veranderen  zo woestijnen in parklandschappen. Geen windmolenparken, maar echte parken waarin je kunt wandelen, voedsel verbouwen en dieren laten grazen! Deze groene revolutie is goed voor de natuur, de planten en dieren, de mensen en het klimaat. Voor het bedrag van 1 miljard dollar kan men de hele aarde weer groen maken. In plaats daarvan pompt men miljarden in de strijd tegen CO2. Dat is toch te dwaas… Er is niets mis met CO2, maar de meeste mensen zijn dusdanig gefopt door het IPCC en de “groene” propaganda, dat ze deze simpele waarheid niet meer zien.

Grote delen van wat ooit vruchtbaar land was, veranderden langzaam maar zeker in woestijnen. Het gedrag van mensen heeft daar de laatste eeuw sterk aan bijgedragen. Verstedelijking maakt dat er minder bomen groeien, het rooien van oerwouden draagt daar ook flink toe bij. En het zogenaamde natuurbeheer blijkt vaak averechts te werken. Bomen nemen niet alleen CO2 op uit de lucht maar brengen ook nog eens de temperatuur naar beneden op het aardoppervlak. Bomen werken namelijk ook nog eens verkoelend waarbij die 1,5 graad Celsius makkelijk mee gehaald kan worden van dat oh zo goed uitgewerkte klimaat akkoord. Als je de geschiedenis boeken induikt werd er al 100 jaar geleden hierop ingespeeld want in heel Afrika werd verteld dat bomen je water opdrinken dus die moet je eruit halen.

Hier onder de werking van worteldruk, uitgelegd door een biologie leraar. Het water dat verdampt via de huidmondjes ontrekt de warmte uit lucht. En zo zie je maar weer dat een boom eigenlijk ook een warmtepomp is waar je de klimaatgekkies nog nooit over hebt gehoord en ook niets terug zal vinden in het klimaat akkoord.

4 april: Wereld zwerfdierendag

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 03-04-2024 15:21

Oorspronkelijk ontstaan in Nederland, maar inmiddels een wereldwijd fenomeen

Op Wereld Zwerfdierendag wordt aandacht gevraagd voor deze dieren en wordt stil gestaan bij de verantwoordelijkheid van mensen voor deze dieren. Het leven van zwerfdieren is vaak hard. Ze lijden honger, worden verjaagd en mishandeld en soms zelf door de autoriteiten gedood.

Tijdens deze Dag zullen asiels over de hele wereld hun zwerfdieren extra verzorgen en proberen hen een goed huis te vinden. Er zijn ook enkele dierenartsen die geheel voor dit goede doel zwerdieren gratis zullen behandelen. U kunt zelf ook meehelpen door het asiel te bezoeken en één of andere verwaarloosde kat in huis te nemen. Als u ‘em maar niet de volgende dag weer naar buiten gooit.

Hoeveel zwerfdieren zijn er in Nederland?

Het is moeilijk te zeggen hoeveel zwerfkatten er precies zijn in Nederland. De schattingen lopen uiteen van 136.000 tot 1.2 miljoen zwerfkatten. Bekend is dat er jaarlijks meer dan 100.000 afstands- en zwerfdieren in het asiel terecht komen en dat het aantal zwerfkatten blijft groeien.

Gelukkig komen in Nederland nauwelijks zwerfhonden voor. Elders in de wereld, ook in Europa, vormen de zwerfhonden op sommige plekken echter een groot probleem. Het aantal zwerfhonden wereldwijd wordt geschat op 600 miljoen: een enorme hoeveelheid.

Wereld Zwerfdierendag wordt dit jaar alweer voor de negende keer gevierd. Deze dag is begonnen in Nederland, maar wordt inmiddels al in meer dan 80 landen gevierd. Het doel van Wereld Zwerfdierendag is aandacht vragen voor de miljoenen zwerfdieren wereldwijd en stil te staan bij de verantwoordelijkheid die wij mensen jegens deze dieren zouden moeten dragen.

Chippen en registreren voorkomt zwerfdieren

Actiecomité Het Hofland verzet zich tegen bouwplannen gemeente

Pro Krimpenerwaard Pro Krimpenerwaard Krimpenerwaard 29-03-2024 14:28

Actiecomité Het Hofland verzet zich tegen een nieuwe woonwijk van 270 woningen aan de noordzijde van Het Hofland, grenzend aan de Botersloot (rivier de Vlist), tegenover de voetbalvelden in Schoonhoven. Dit stuk natuurschoon heeft belangrijke cultuurhistorische waarde en mag niet worden vernietigd. Het is ontstaan in de 13e eeuw als onderdeel van het kasteel in Schoonhoven. Volgens onderzoek uit 2014, in opdracht van de toenmalige gemeente Schoonhoven en in samenwerking met de Historische Vereniging, heeft het gebied ‘hoge cultuurhistorische waarde’. Ook o.a. de Provincie Zuid-Holland noemen het Hofland en omgeving ‘een uniek stukje Zuid-Holland’. Juist de Provincie wil het cultureel historisch erfgoed beschermen en wil niet dat er gebouwd wordt in het weinige groen dat nog over is. Het is vooral ook een kwetsbaar en belangrijk leefgebied voor diverse beschermde vogel- en diersoorten en daarnaast een stiltegebied. Het Hofland maakt deel uit van de Oudhollandse Waterlinie en is daarmee een belangrijk deel van onze geschiedenis;

Pro Krimpenerwaard steunt het verzet om op locatie Hofland Noord in Schoonhoven te bouwen. Er is voldoende ruimte om binnenstedelijk te bouwen. Bovendien is dit geen straatje erbij bouwen, maar een natuurgebied vol bouwen. Op onze vragen ( in het verleden ook hierover een motie ingediend) weigerde het college tot op heden ons inzicht te geven in de binnenstedelijke bouwlocaties.

Zowel in de raad van de voormalige gemeente Schoonhoven als in de heringedeelde gemeente Krimpenerwaard hebben wij ons tegen bouwplannen in het buitenstedelijke gebied uitgesproken. Het is te danken aan de grote druk van Pro Krimpenerwaard dat in 2014 de voormalige wethouder Peter Matheij de raad meedeelde dat de bestemming wonen voor de locatie Het Hofland, van het bestemmingsplan is gehaald. Het college stelde toen al vast dat die bouwlocatie niet nodig was en bovendien uiterst waardevol. Eindelijk erkenning van het unieke gebied. Blijkbaar heeft wethouder Boere daar geen boodschap aan.

Pro Krimpenerwaard heeft inmiddels raadsvragen gesteld. Het college wordt o.a. gevraagd om het toenmalige collegebesluit en melding in de raadsvergadering eind 2014 aan de raad beschikbaar te stellen.

Waar en hoe werken we straks in de gemeente Aalten?

Progressieve Partij Progressieve Partij Aalten 28-03-2024 20:34

Meedenkavond PP  4 april /Gemeentewerf

Nu nadenken over later. Dat geldt voor heel veel terreinen. Ook voor industrieterreinen. Waar en hoe werken we in de toekomst? De Progressieve Partij organiseert een openbare “meedenkavond ”over dit onderwerp. Op woensdagavond 4 april. Op een toepasselijke locatie: de Gemeentewerf op het Industrieterrein in Aalten. We beginnen met een fietstocht over industrieterrein ’t Broek.

Regionaal Programma Werklokaties

Provincies, regio’s en gemeenten denken volop na over toekomstige uitbreidingen van werklocaties. Ook Gelderland, Achterhoek en gemeente Aalten. Er is een regionale studie verschenen die berekent dat voor de gemeente Aalten 11 ha nieuw terrein nodig is de komende jaren. In de hele regio Achterhoek maar liefst 179 ha. Maar moet dat wel, moeten we op dezelfde manier maar doorbouwen?

Vraagtekens bij maar doorgroeien.

In Oost-Gelre klonken kritische geluiden van bestaande ondernemers omdat grote bedrijven-van buiten-af hun schaarse personeel wegkapen. Het rapport over de bevolkingsgroei van de huidige informateur van Swol adviseerde scherper te kiezen voor sectoren. Klaas Knot, president van de Nederlandse Bank, niet de minste,  kopte’m erin en vroeg zich af wat de toegevoegde waarde voor de economie is van kassenteelt, slachterijen en grote distributiebedrijven. Daarbij komen nog een paar uitdagingen van de “strijd om de ruimte”, klimaat, stikstof, tot ruimte voor de natuur en netcongestie. Vòòr 2030  is er niet voldonede ruimte op het stroomnet. En oplopende onoplosbare tekorten in juist de diensten- en zorgsector. Tenslotte kan AI ons werkende bestaan op kop zetten.

Bestaande terreinen aanpassen?

Moeten we zo doorgaan? Welke bedrijven staan er nu op het industrieterrein. Welke mogelijkheden zijn daar al voor duurzame energie, groene inrichting, ombouw, architectuur, indikking enz.

De fractie van de  Progressieve Partij wil tijdig deze maatschappelijke discussie op lokaal niveau aanzwengelen. Dus organiseren we een openbare meedenkavond. Om 19.30 uur starten we met een fietstochtje over het industrieterrein ’t Broek: wat staat er welke mogelijkheden tot vergroening zijn er bijv.  Daarna gaan we met elkaar in gesprek in de kantine op de gemeentewerf, Derde Broekdijk 1

in Aalten . Toegang en koffie gratis. Moeten we een fiets voor je regelen? fractie@progressieve-partij.nl

Onafhankelijk Delft: geen megalomane projecten zonder transparantie naar inwoners en stadsbestuur

Onafhankelijk Delft Onafhankelijk Delft Delft 27-03-2024 16:54

Vergadering: Commissie Ruimte en Verkeer 19 maart 2024

Inbreng Carla van Tricht en Jolanda Gaal

Onafhankelijk Delft

Metropolitane Fietsroute Delft – Rotterdam Alexander

Een lijvige situatie met enorme complexiteit. Het komt vaker voor dat wij regionaal samenwerken, alleen, als wij van Onafhankelijk Delft de hele situatie bezien aangaande dit onderwerp, met een “”Gelatinebrug” eraan gekoppeld, rijzen er bij ons wel vele vragen.

Zoals, hoe kan het dat een MRDH zomaar uit het niets met zo een voorstel komt, terwijl inwoners, in dit geval van Delft, niet eens hiervan op de hoogte waren of waren gesteld.

‘Wij’ hebben hier in de Gemeente Delft, de mond vol van “Participatie” maar wij horen van inwoners, dat hier iig van “Participatie”, weinig sprake is.

Wethouder, hoe zit dat met die Participatie ?

Wethouder, waarom wordt zoiets Megalomaans niet op op de juiste wijze met onze stad gedeeld? Waarom geen transparantie!

En Wethouder, waarom is dit project gekoppeld aan de Gelatinebrug?

Onafhankelijk Delft is echt onder de indruk van het feit, dat de Gemeente Pijnacker-Nootorp, min of meer een dikke vinger in de pap heeft, over iets in Delft, namelijk de “Gelatinebrug.

Ons is ter oren gekomen, dat er een rekenmodule is gebruikt door het MRDH. Er vanuit is gegaan dat 600 mensen gebruik maken van het fietspad dat er nu ligt, Echter, belanghebbenden zijn zelf gaan tellen en komen op 176, waarvan 76 scholieren, deze scholieren dragen niets bij aan het verlagen van CO2. Zij laten immers geen auto staan.

Wij krijgen het idee dat de MRDH een module heeft gebruikt, om op het gewenste getal te komen, een slager die zijn eigen vlees keurt, zoiets.

Een recreatieve fietser heeft juist belang bij een langere route, zo ook de wielrenners.

De Gemeente Pijnacker-Nootdorp, heeft in de Raad gezegd, dat zij het in ieder geval kunnen doen voor het besproken bedrag.

Wij denken echter, dat er pas een klap op gegeven kan worden, als de aannemer, of aannemers het hebben aangenomen, want anders wordt het alleen maar duurder door inflatie.

Dan het piepschuim dat de boel op zijn plek moet houden, moet verzwaard worden met asfalt.

Om te verduidelijken; voor alleen al de eerste meter vanaf het viaduct, zijn 5 vrachtwagens materiaal nodig, waarvan 4 vrachtwagen piepschuim.

Plastic-soep je raakt er nooit meer vanaf.

Wat Onafhankelijk Delft betreft is dit je reinste Green-washing, zogenaamd groen zijn, maar dat eigenlijk niet zijn. Dat mag ook niet!

Wat vind de Wethouder hiervan, dat er piepschuim in de natuur nodig is om dit plan maar door te zetten ?

Een aantal ondernemingen aldaar o.a. Gasco aan de Delftse kant en de Belevenis-boerderij De Hoeve, aan de overkant plus een ecologisch bedrijf vd Helm in Berkel & Rodenrijs, zijn tot op heden niet geïnformeerd.

Wethouder waarom zijn deze ondernemers niet geïnformeerd?

Wat zijn de financiële gevolgen voor Delft aangaande de aangenomen amendementen in de Gemeente Pijnacker-Nootdorp, aangaande biodiversiteit langs de fietsroute en de dimbare verlichting.

In de krant op zondag van 17 maart 2024 valt namelijk te lezen dat Delft een soortgelijke benadering zal volgen.

Dan de volgende vraag aan de Wethouder:

Wethouder waarom is er geen MilieuEffectRapportage bekend?

De projectleider werd hiernaar gevraagd in de vergadering maar hij wist het niet, hij wist niet waarom dit niet zo was.

Wethouder, hebben wij in Delft een MilieuEffectRapportage gemaakt? Zo nee, waarom niet ?

Bezorgde burgers hebben contact gezocht met stichting Natuurmonumenten, deze organisatie geeft totaal niet thuis, wij zouden dan ook zeggen, wat heeft je lidmaatschap dan nog voor zin, zeg het op!

De Zwethtunnel, die er nu al ligt, is wat Onafhankelijk Delft betreft en in overleg met omwonenden, het beste alternatieve optie.

De IJsmeestertunnel ligt in Delfgauw en wat Onafhankelijk Delft betreft willen wij niet weer met de Gemeente Pijnacker-Nootdorp hierover om de tafel.

Naast dat het ook nog ten koste gaat van weiland en natuurgebied, want deze gebieden zijn een onderdeel van Natuurnetwerk Nederland en deze zegt DE NATUUR HEEFT VOORRANG

Onze conclusie is derhalve, gebruik maken van wat er is aan bestaande infrastructuur en laat de Natuur met rust. Dit is het onnodig verstoren van ecologische natuur.

Dit grootse plan dat met de meeste Nevelen verhuld is, ziet Onafhankelijk Delft graag in alle openbaarheid, omdat een Openbaar Bestuur zo transparant mogelijk hoort te handelen en wij vinden, dat dit hier niet aan de orde is.

Onafhankelijk Delft wil een STOP op dit plan, totdat alle informatie boven tafel is om een zorgvuldige en gedragen afweging te kunnen maken over dit Megalomane plan, met enorm onnodig effect op de natuur.

Het Eco-viaduct is al jaren onderwerp van gesprek er moet verbinding zijn over de A13 die het fietsers makkelijker gaat maken.

De wens was om een goede fietsroute te maken en routes in de Regio te gaan koppelen spelen dan ook al jaren. Alles moet zo duurzaam en circulair mogelijk opgelost worden, dit geld ook voor de verlichting, de ecologische waarde moet gewaarborgd worden!

De punten die gemaakt zijn in Pijnacker-Nootdorp moeten ook door Delft goed nagekeken worden.

Een Eco-viaduct moet zo breed mogelijk om er zoals het college zegt er moeten zoveel mogelijk dieren gebruik van maken.

Onafhankelijk Delft heeft nog een vraag aan de wethouder:

Wethouder, als nou de Gelatinebrug geen issue zou zijn, hoe denkt u er dan over dat een geasfalteerd fietspad door een natuurgebied zou komen, terwijl er al een bestaande fietsroute ligt?

Met al dit gezwets neem Onafhankelijk Delft aan, dat ook de Groenen onder ons voor de Zwethtunnel gaan.

Onafhankelijk Delft komt in ieder geval met moties:

– Motie de enige juiste Zwethtunnel route

– Motie Natuurmonumenten

– Motie Natuurnetwerk Nederland Natuur heeft voorrang

Carla van Tricht, commissielid en Jolanda Gaal Raadslid voor Onafhankelijk Delft

Help, alle fietsroutes naar het strand zijn onbegaanbaar!

Hart voor Bloemendaal Hart voor Bloemendaal Bloemendaal 22-03-2024 20:15

Dit is waar wij al tijden voor waarschuwen: fietsers kunnen niet meer door de duinen naar het strand. Dat kan alleen nog maar via de Zeeweg. Het Haarlems Dagblad besteedde hieraan een groot artikel op 19 maart 2024.

https://hartvoorbloemendaal.nl/help-alle-fietsroutes-naar-het-strand-zijn-onbegaanbaar/
https://hartvoorbloemendaal.nl/help-alle-fietsroutes-naar-het-strand-zijn-onbegaanbaar/
https://hartvoorbloemendaal.nl/help-alle-fietsroutes-naar-het-strand-zijn-onbegaanbaar/

Bron: Haarlems Dagblad

Het Nationaal Park Zuid-Kennemerland ligt op het grondgebied van de gemeente Bloemendaal, Velsen en Zandvoort. Bezoekers worden momenteel actief geweerd. Recreanten zijn niet meer welkom. Dit blijkt ook uit borden en spandoeken van PWN. Wie zich buiten de paden begeeft loopt het risico een forse boete te krijgen.

Zo langzamerhand heeft PWN de totale heerschappij over onze duinen.

Bloemendaal aan Zee heet voortaan Bloemendaal onder PWN.

Hart voor Bloemendaal zegt: PWN moet terug in z’n hok.

We vragen ons ook af of wethouder Henk Wijkhuisen wel voldoende de belangen van onze inwoners vertegenwoordigt in het NPZK. Onze wethouder heeft diverse ‘petten’ op:

De wethouder zit in het bestuur van het NPZK;

Daarnaast zit de wethouder in Stichting Ondersteuning Overlegorgaan. Deze stichting ondersteunt het bestuur in het vaststellen en uitvoeren van beheer- en ontwikkelplannen;

Tenslotte vertegenwoordigt de wethouder de gemeente Bloemendaal.

Dat zijn drie functies waarbij sprake kan zijn van tegenstrijdige belangen. Het belang van het NPZK valt niet altijd samen met het belang van Bloemendaal. Vernatting van de duinen past in de strategie van ecologen van NPZK. Natuurbeheerders zijn misschien content dat de fietsers wegblijven want dat is goed voor de natuur. Maar voor de inwoners van Bloemendaal is dit slecht nieuws. Zij zitten met ondergelopen kelders, waterschade, gezondheidsschade, en voor talloze recreanten is het Nationaal Park onbegaanbaar terrein geworden.

Wij kunnen ons voorstellen dat het verstandig is om een functiescheiding aan te brengen en nog eens heel kritisch te kijken hoe de belangen van Bloemendaal en van onze inwoners en onze duinen het meest effectief kunnen worden behartigd. Want zoals het nu gaat, gaat het niet.

Zie voor een overzicht van de structuur en de belangen in en van het NPZK het volgende overzicht:

https://hartvoorbloemendaal.nl/help-alle-fietsroutes-naar-het-strand-zijn-onbegaanbaar/

Daarnaast hebben wij de volgende vragen gesteld aan het college:

Wanneer vergadert het bestuur van het NPZK zodat wij daar kunnen gaan inspreken;

De bestuur verslagen van het NPZK;

Wat doet de gemeente om te zorgen dat de fietspaden door de duinen weer bereikbaar zijn?

Een kopie van de overdrachtsakte. Rond 1997 heeft de gemeente Bloemendaal de grond overgedragen voor EUR 1 en wij zijn benieuwd naar de afspraken die toen zijn gemaakt. Want het kan niet zo zijn dat PWN de dienst uitmaakt en Bloemendaal niets te zeggen heeft.

https://hartvoorbloemendaal.nl/help-alle-fietsroutes-naar-het-strand-zijn-onbegaanbaar/
Marielys Roos

Fractievoorzitter Hart voor Bloemendaal

Laatste nieuws:
https://hartvoorbloemendaal.nl/help-alle-fietsroutes-naar-het-strand-zijn-onbegaanbaar/Camping Vogelenzang verkocht
Camping Vogelenzang verkocht

door Marielys Roos | mrt 28, 2024

Er komen 350 luxe huisjes. Tja…hoe zou dat nu komen? Mogen we nog even in herinnering brengen...

Lees meer
https://hartvoorbloemendaal.nl/help-alle-fietsroutes-naar-het-strand-zijn-onbegaanbaar/Help, alle fietsroutes naar het strand zijn onbegaanbaar!
Help, alle fietsroutes naar het strand zijn onbegaanbaar!

door Marielys Roos | mrt 22, 2024

Dit is waar wij al tijden voor waarschuwen: fietsers kunnen niet meer door de duinen naar het...

Lees meer
https://hartvoorbloemendaal.nl/help-alle-fietsroutes-naar-het-strand-zijn-onbegaanbaar/Het is ons gelukt! 120 sociale huurwoningen op Blekersveld
Het is ons gelukt! 120 sociale huurwoningen op Blekersveld

door Marielys Roos | mrt 18, 2024

Ons amendement om het maximaal aantal sociale huurwoningen van 120 te bouwen op Blekersveld is op...

Lees meer

Kinderklimaattop Krimpenerwaard

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Krimpenerwaard 22-03-2024 08:31

Op woensdag 27 maart vindt de Kinderklimaattop plaats in Krimpenerwaard. Leerlingen van vijf basisscholen uit de gemeente doen hieraan mee. Ze hebben de uitdaging aangenomen om een speelplek in de gemeente opnieuw in te richten, groener te maken en aan te passen aan het veranderende klimaat (klimaatadaptatie). Kennis over leuke speelplaatsen hebben zij al, maar over klimaatadaptatie viel nog wat te leren. In de eerste les gingen ze daarmee aan de slag

In de natuur hangt alles met elkaar samen                                                 Tijdens de les onderzochten de leerlingen van alles over hitte, droogte, hevige regenbuien en biodiversiteit. Met een biodiversiteitsspel leerden de leerlingen hoe in de natuur planten en dieren elkaar nodig hebben. Als je meer insecten en vlinders wilt, heb je ook de juiste planten en bloemen nodig. In de natuur hangt alles met elkaar samen! Daarnaast zagen de leerlingen op een watertafel het effect van piekbuien op de bebouwde omgeving en hoe je hiermee om kunt gaan. Ook hitte kwam aan bod; welk effect hebben bomen op de gevoelstemperatuur? Na deze les nemen ze al hun kennis mee in hun ontwerp voor een duurzame speelplek.

Klik hier voor het hele artikel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.