Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

44 documenten

Democratie kun je leren

Groen Laren Groen Laren Partij voor de Vrijheid Laren 09-04-2024 12:53

De gemiddelde leeftijd was zeker 50 jaar lager in vergelijking met een gewone gemeenteraadsvergadering. Maar dat is niet zo vreemd als de zetels bezet worden door de leerlingen van groep zeven van de Binckhorst.

De leerlingen waren met hun juf naar de raadszaal in Eemnes gekomen om een speciale zitting onder leiding van Prodemos te beleggen. Een speciaal programma om leerlingen bekend te maken met de werking van de gemeentepolitiek. Nadat ze in groepen een eigen politieke partij (waaronder de Partij voor het Milieu en de Partij voor de Vrije Kinderen) met naam en uitgangspunten hadden gevormd gingen ze met elkaar in debat om te bepalen hoe hun ideale stad eruit zou moeten komen te zien. Op een speelse en doordachte manier werd ze door Thijs van Prodemos geleerd hoe het er in de gemeenteraad aan toe gaat. Bijvoorbeeld kiezen voor een zwembad of een bos. Opvallend en mooi om te zien wat de leerlingen belangrijk vinden; groen, scholen, huizen en sport.

Na de gemeenteraadsvergadering hadden de leerlingen veel, leuke en goede vragen aan het aanwezige raadslid. Een invulling van onderwijs zoals dat misschien nog veel meer plaats zou moeten vinden.

Aandacht voor laaggeletterdheid

Progressief Westerveld Progressief Westerveld Westerveld 20-09-2023 14:03

Op de Politieke Avond van 19 september stelde Judith Staalman een rondvraag naar aanleiding van de Week van de Laaggeletterdheid:

Vorige week was het de Week van de Laaggeletterdheid. Daaraan is door organisaties en media redelijk veel aandacht besteed. Alle fracties en het College hebben een brief gekregen van een van onze inwoners, waarin hij een aantal zaken aan de orde stelt. De fractie van Progressief Westerveld is met deze inwoner in gesprek gegaan en heeft naar aanleiding daarvan deze rondvraag ingediend.

De briefschrijver schat het aantal laaggeletterden in de gemeente op 9%. De gemeente zelf noemt op haar website een getal van 11 tot 13%. Hoe dan ook, het is een omvangrijke groep mensen, die in deze op informatie en tekst gebaseerde samenleving ernstig gedupeerd is. Deze groep is echter – zoals de briefschrijver ook aangeeft – niet gemakkelijk in beeld te krijgen doordat er een zekere schaamte aan gekoppeld is.

In Westerveld bestaat het Taalpunt: een mooi initiatief, werkend vanuit en samen met de bibliotheek Diever, dat cursussen en taalcoaches aanbiedt voor iedereen ‘die beter Nederlands wil lezen, schrijven, luisteren en spreken’. Dat aanbod geldt zowel laaggeletterden als anderstaligen die hun inburgeringstraject al hebben afgerond.

De vragen aan het College zijn als volgt:

1. Heeft het College in beeld hoeveel personen het Taalpunt daadwerkelijk bereikt in de beide doelgroepen, dan wel, wil het College die gegevens bij het Taalpunt opvragen?

2. Heeft het College er zicht op hoe het Taalpunt in samenwerking met partners probeert de doelgroep laaggeletterden in beeld te krijgen, dan wel wil het College daarover in gesprek?

3. Heeft het College een eigen beleid om laaggeletterdheid te herkennen en te signaleren, dan wel wil het College daarop beleid ontwikkelen?

Onderwijsachterstandenbeleid

Vrij! Vrij! Beverwijk 08-05-2023 11:19

Tijdens de commissievergadering van donderdag 13 april stond het onderwijsachterstandbeleid 2023 – 2026 op de agenda, hierbij nam Roderick Waijers het woord namens de fractie Vrij!

Uit de Wet primair onderwijs krijgt de gemeente de taak om uitvoering te geven aan het onderwijsachterstandenbeleid. Dit beleid heeft als doel om onderwijsachterstanden bij kinderen tot en met 12 jaar te bestrijden en te voorkomen. De nadruk ligt hierbij op taalachterstanden van kinderen.

Uit de Wet primair onderwijs krijgt de gemeente verder een aantal, in de wet opgenomen, taken toebedeeld op het gebied van de voor- en vroegschoolse educatie, dit is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid. De gemeente heeft onder andere als taken: het maken van resultaatafspraken aan het eind van de vroegschoolse periode en het voorzien in de organisatie van een doorlopende leerlijn van voorschoolse (peuters van 2.5 tot 4 jaar) naar vroegschoolse educatie (groep 1 en 2 basisschool).

Aanleiding voor een nieuw onderwijsachterstandenbeleid is dat eind 2022 de huidige rijksbeleidsperiode onderwijsachterstandenbeleid afgelopen is. Het onderwijsachterstandbeleid 2023 – 2026 is tot stand gekomen door middel van een proces van intensieve samenwerking van onder andere schoolbesturen, de bibliotheek, Jeugdgezondheidszorg, voor- en vroegschoolse educatie kinderopvangaanbieders en samenwerkingsverbanden. Het plan is samen opgesteld en afgestemd op de onderwijsachterstandsbeleidsplannen van de gemeenten Heemskerk en Velsen.

De fractie Vrij! noemt het onderwijsachterstandbeleid een goed en gedegen plan waarin goed samengewerkt wordt met de buurgemeenten.

Echter, is de fractie wel geschrokken van het hoge percentage van 22% kinderen die een risico hebben op een onderwijsachterstand. Dit zou betekenen dat, gezien het percentage, 1/5 van de leerlingen niet voldoende zou hebben aan het reguliere onderwijssysteem. Dit roept bij de fractie dan ook vragen op: hoe is dit bijvoorbeeld landelijk en zouden we hier meer geld van het rijk voor moeten vragen als dit een hoger percentage is dan in andere regio’s?

Verder valt de fractie Vrij! op dat er in wijken als de Oranjebuurt en Oosterwijk sprake is van  het hoogste percentage van leerlingen met een risico op een onderwijsachterstand. Hierbij valt op bladzijde 16 van het onderwijsachterstandbeleid te lezen (onder het kopje IJmondiaal plan) dat er een wijkgerichte aanpak is opgenomen, deze wijkgerichte aanpak ziet de fractie dan ook graag tegemoet. Waarbij wel de vraag aan de wethouder onderwijs wordt gesteld, wanneer gaat deze wijkgerichte aanpak tot stand komen?

Verder is er te lezen dat het geld voor het onderwijsachterstandbeleid van het rijk naar bijna 2 miljoen euro is gestegen, maar dat daarbij er ook meer eisen vanuit het rijk komen voor gemeenten voor de uitvoering van dit beleid. De fractie stelt dan ook de vraag aan de wethouder of dit budget afdoende is of dat de gemeente te weinig geld krijgt voor te veel taken die zij moet uitvoeren, zoals bij meer jeugdzorgonderdelen nu het geval is? Aansluitend vraagt de fractie of er aanvullende aanvragen voor het budget verwacht worden op dit dossier?

De fractie leest nog te weinig in het stuk hoe ouders betrokken worden bij de (ontwikkeling van de) taalvaardigheid van hun kinderen. Roderick geeft hierbij uit eigen ervaring aan dat hij meemaakt dat voor- en vroegschoolse voorziening veel voor kinderen probeert te doen, maar dat het thuisfront dan niet mee ontwikkelt. De uren die het kind beleeft in de taal die thuis wordt gesproken wegen niet op tegen de lessen in de Nederlandse taal. De vraag aan de wethouder hierbij is, wat voor beleid gaat de gemeente hiervoor hanteren?

In het stuk wordt een beroep gedaan op de internationale schakelklas van De Fakkel om hun expertise te gebruiken voor peuters, die bijvoorbeeld gevlucht zijn uit Oekraïne, is hier extra gemeentelijk budget voor nodig? Of past het in het, door het Rijk beschikbaar gestelde, AOB-budget*?

Tot slot stelde de fractie nog een vraag over de tabel omtrent de uitvoeringsagenda, waarbij de fractie meer kruisjes en open vlakjes ziet en nauwelijks concrete data. De fractie vraagt hierbij aan de wethouder wanneer de concrete data verwacht kan worden?

*AOB staat voor Algemeen Onderwijs Budget

ZomerTalent010 voor leerlingen groep 6, 7 en 8

D66 D66 Rotterdam 24-06-2021 12:11

Voor het tweede jaar op rij organiseert de gemeente Rotterdam een zomerprogramma voor Rotterdamse kinderen. Het programma heet ZomerTalent010 en vindt plaats van 26 juli tot en met 6 augustus. Wethouder Said Kasmi: “Mooi dat we Rotterdamse kinderen uit de groepen 6, 7 en 8 een taalrijk programma kunnen aanbieden. Daardoor hebben ze minder last van een zomerdip en kunnen ze bij de start van het nieuwe schooljaar weer vlot aan de slag.”

Talenten ontdekken In een programma van twee weken zijn leerlingen volop bezig zijn met taal, muziek, kunst, sport, wetenschap, techniek, weerbaarheid en beroepsoriëntatie. Zo blijven ze bezig met taal en ontdekken en ontwikkelen ze hun talenten. Kinderen krijgen dit jaar de opdracht om voor hun eigen wijk  reclame te maken, zoals een reclamebureau dat doet. Ze maken met tekst en beeld hun eigen promotiemateriaal. De helft van de tijd werken ze aan dit project. De andere helft is er ruim aanbod in verschillende activiteiten.

Kasmi is blij dat de gemeente samen met partners in de stad voor het tweede jaar op rij een mooi programma heeft gemaakt voor de zomerweken. ‘Het is voor veel kinderen nog steeds een rare tijd. De zomercampus heeft een uitdagend, leerzaam en leuk aanbod van activiteiten op het gebied van sport, spel en cultuur waar Rotterdamse kinderen het beste uit zichzelf kunnen halen. Ik zou zeggen: “meld je vooral aan!”

Meerdere locaties ZomerTalent010 wordt georganiseerd op locaties in de gebieden Charlois, Delfshaven, Feijenoord, Kralingen Crooswijk en Noord. De activiteiten vinden plaats in kleine groepjes met een vaste docent en mentor. Kinderen krijgen daardoor persoonlijke aandacht en hebben altijd een vast aanspreekpunt. Nieuw dit jaar is het aanbod voor ouders én een programma voor leerlingen uit het speciaal basisonderwijs.

Speciaal basisonderwijs Dit jaar komt er ook een programma voor leerlingen van het speciaal basisonderwijs. Daar is plaats voor tachtig leerlingen. En er is dit jaar aanbod voor de ouders van aangemelde kinderen. Zij kunnen gebruik maken van taalworkshops. Deze worden gegeven door professionele taalaanbieders waar de gemeente Rotterdam mee samenwerkt. Ouders kunnen ook informatie krijgen over financiën en hoe ze hun kinderen kunnen helpen met school.

Aanmelden ZomerTalent010 wordt dit jaar georganiseerd door welzijnsorganisatie SOL. Er is nog plek. Aanmelden kan nog tot en met 30 juni!

Het bericht ZomerTalent010 voor leerlingen groep 6, 7 en 8 verscheen eerst op Rotterdam.

Inclusief onderwijs | Opinie Raadslid Puck de Nijs

CDA CDA Schagen 10-05-2021 19:19

We zijn met z’n allen bezig om onze samenleving inclusief in te richten, waarom zouden we dan niet beginnen bij de basis. Het onderwijs, kunnen we niet beginnen om de geldstromen van de scholen wat inclusiever te maken? Onlangs stond er een artikel in de krant dat eenzaamheid de samenleving miljoenen kost. Waarom proberen we niet om die verbondenheid voor kinderen al op school te krijgen? . Hoeveel kinderen uit de dorpen gaan er wel niet naar de scholen in Alkmaar of Schagen om daar speciaal onderwijs te volgen? Zou het niet mooi zijn als kinderen met een aantal aanpassingen en samenwerkingen tussen het reguliere onderwijs en speciale onderwijs gewoon les kunnen volgen in hun eigen dorp of stad? Er wordt heel vaak gesteld dat een kind floreert bij rust en regelmaat en niet te veel indrukken en verschillende locaties op een dag? Hoe fijn zou het zijn als kinderen wel de aansluiting bij andere leeftijdsgenoten kunnen vinden, wel samen met hun vriendjes kunnen spelen. En niet eenzaam na een dag op een school in een andere stad thuiskomen omdat de vriendjes van je klas in een ander dorp of stad wonen? We willen heel graag werken naar een inclusieve samenleving. Laten we daar dan al op school mee starten om kinderen van kleins af aan al meekrijgen wat een inclusieve samenleving is. En niet het kind wat anders of moeilijker leert naar speciaal onderwijs sturen. Zal niet ontkennen dat voor sommige kinderen het met de grote klassen, en voor de leerkrachten ook heel lastig is om de juiste manier les te kunnen geven aan elk individueel kind. Maar dat moet toch niet een hoofdreden zijn om een kind naar het speciaal onderwijs te sturen, omdat ze daar die aandacht nu nog wel redelijk kunnen krijgen?Maar wat als een kind toch niet zo goed op zijn plaats is in het speciale onderwijs? Dan blijven ze daar, want de weg naar speciaal onderwijs is een goed belopen weg. Maar de weg terug naar een reguliere school is door weinigen met enig succes belopen. Hoe mooi zou het zijn om alle kinderen onderwijs te laten volgen in hun eigen dorp hetzij met aanpassingen in de les hetzij in een aparte groep. Om zo te voorkomen dat zoveel kinderen zich elke dag een beetje meer eenzaam gaan voelen. Waar zij hun eigen leeftijdsgenoten kunnen ontmoeten op het schoolplein en met hun samen naar de school kunnen fietsen. Geldstromen van regulier en speciaal onderwijs inclusief te maken, dat is het begin. Puck de Nijs

Gemeente en partners binden strijd aan tegen onderwijsachterstanden

CDA CDA Rijswijk 27-11-2020 16:20

Goed voorschools aanbod en goed onderwijs vergroot de kansen van kinderen om op te groeien tot zelfstandige volwassenen. Dat is de visie van de gemeente Rijswijk in het onderwijsachterstandenbeleid en peuteropvang dat gisteren is vastgesteld door het college van B&W. In de nu opgestelde nota staat de voor- en vroegschoolse aanpak beschreven die de gemeente voor de komende jaren met samenwerkingspartners wil gaan uitvoeren. Vier hoofdthema’s staan centraal: voorschools aanbod voor alle peuters, voor- en vroegschoolse educatie voor peuters en kleuters die dat nodig hebben, (taal)onderwijs aan nieuwkomers en andere activiteiten ter bestrijding van onderwijsachterstanden. De gemeente Rijswijk wil voorkomen dat onderwijsachterstanden ontstaan en dat al opgelopen achterstand vermindert. Dit begint al op het consultatiebureau en met een aanpak op maat. Cruciaal in de aanpak is taal. Door kinderen, die thuis geen of te weinig Nederlandse taal aangeboden krijgen, vroegtijdig te helpen bij het leren van de Nederlandse taal, komt uitval op school meer onder controle. Zij zullen een betere aansluiting vinden om de lesstof in groep 3 en verder te kunnen begrijpen. Bovendien is het juist nu extra belangrijk om in te zetten op het bestrijden van achterstanden aangezien ten tijden van corona de scholen gesloten waren. “De ontwikkeling van kinderen op jonge leeftijd is van grote invloed op hun verdere leven. Echt mee kunnen doen in de samenleving begint bij het goed begrijpen, spreken en lezen van de Nederlandse taal. Daarom verdient ieder kind in Rijswijk een goede start bij de eerste stappen in zijn of haar leven en is het nodig om al op jonge leeftijd in te zetten op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden waarbij ouders actief betrokken worden,” aldus wethouder Johanna Besteman (Welzijn & Onderwijs). Voorschoolse voorzieningen, schoolbesturen en de gemeente Rijswijk dragen hiervoor vanuit hun (wettelijke) rol en taken een gezamenlijke verantwoordelijkheid. De samenwerking tussen de diverse partners is gebaseerd op duidelijke, meerjarige afspraken. Bron: Rijswijk.nl

'PASSEND ONDERWIJS' KNELT AAN ALLE KANTEN'

SP SP Lingewaard 22-08-2020 21:50

Vijf jaar na het invoeren van de wet 'passend onderwijs' heeft de SP onderzoek gedaan onder leraren ouders met kinderen die onderwijs volgen of thuiszitten. De conclusies liegen er niet om. Mensen in het reguliere onderwijs krijgen veel te maken met leerlingen die steeds zwaardere zorg nodig hebben. Meer dan driekwart van de leraren geeft aan nooit of slechts soms voldoende aandacht te kunnen besteden aan hun leerlingen. In het speciaal onderwijs zijn er volgens een derde van de leraren weer wachtlijsten ontstaan voor de vele kinderen die dringend een plek nodig hebben. Sommige kinderen blijven daardoor te lang in het regulier onderwijs met alle gevolgen van dien. En ondertussen zitten duizenden kinderen thuis zonder onderwijs, omdat er geen passende plek in het onderwijs voor hen is gevonden. De wet 'passend onderwijs' knelt voor al deze leraren, kinderen en hun ouders dus aan alle kanten.

Volgens SP-fractievoorzitter Lilian Marijnissen laat dit rapport zien dat de wet 'passend onderwijs' heeft gefaald: 'Al onze kinderen hebben recht op goed onderwijs. Maar duizenden kinderen zitten door deze wet nu thuis en krijgen geen onderwijs. Maar liefst 40% van de docenten overweegt te stoppen. De werkdruk op de reguliere scholen is al zo hoog, waardoor kinderen die extra zorg en aandacht nodig hebben dat onvoldoende kunnen krijgen. We kunnen niet anders concluderen dan dat dit beleid faalt.'

Ouders en docenten zijn eensgezind in de oplossingen voor de problemen bij het speciaal onderwijs. Kleinere klassen, meer handen in de klas en meer plekken in het speciaal onderwijs, moeten veel problemen op kunnen lossen. Maar ondanks een aangenomen voorstel van de SP is het al jaren niet mogelijk om nieuwe scholen voor speciaal onderwijs te openen. Daarnaast moet volgens de SP het leerrecht verankerd worden in de wet. Dit geeft ouders en kinderen de kans om plaatsing in het onderwijs af te dwingen.

Marijnissen ziet bij het passend onderwijs hetzelfde patroon als bij de verzorgingshuizen: 'Toen de verzorgingshuizen dicht moesten werd er gezegd: ja maar iedereen wil toch liever thuis oud worden? Natuurlijk willen veel mensen dat, maar voor een deel van de mensen is een verzorgingshuis een goede oplossing. Dat geldt ook voor het speciaal onderwijs. Natuurlijk is het idee mooi dat alle kinderen samen naar school kunnen. En daar waar dat werkt is dat prachtig. Maar er is ook een deel van de kinderen dat juist baat heeft bij een (vaak kleinschaligere) speciale school. Het passend onderwijs is nu knellend, laten we ervoor zorgen dat het echt passend gaat worden.'

LEES HET RAPPORT DE STAAT VAN PASSEND ONDERWIJS

Marijnissen: 'Passend onderwijs knelt aan alle kanten'

SP SP Nederland 22-08-2020 05:52

Vijf jaar na het invoeren van de wet 'passend onderwijs' heeft de SP onderzoek gedaan onder leraren ouders met kinderen die onderwijs volgen of thuiszitten. De conclusies liegen er niet om. Mensen in het reguliere onderwijs krijgen veel te maken met leerlingen die steeds zwaardere zorg nodig hebben. Meer dan driekwart van de leraren geeft aan nooit of slechts soms voldoende aandacht te kunnen besteden aan hun leerlingen. In het speciaal onderwijs zijn er volgens een derde van de leraren weer wachtlijsten ontstaan voor de vele kinderen die dringend een plek nodig hebben. Sommige kinderen blijven daardoor te lang in het regulier onderwijs met alle gevolgen van dien. En ondertussen zitten duizenden kinderen thuis zonder onderwijs, omdat er geen passende plek in het onderwijs voor hen is gevonden. De wet 'passend onderwijs' knelt voor al deze leraren, kinderen en hun ouders dus aan alle kanten.

Volgens SP-fractievoorzitter Lilian Marijnissen laat dit rapport zien dat de wet 'passend onderwijs' heeft gefaald: 'Al onze kinderen hebben recht op goed onderwijs. Maar duizenden kinderen zitten door deze wet nu thuis en krijgen geen onderwijs. Maar liefst 40% van de docenten overweegt te stoppen. De werkdruk op de reguliere scholen is al zo hoog, waardoor kinderen die extra zorg en aandacht nodig hebben dat onvoldoende kunnen krijgen. We kunnen niet anders concluderen dan dat dit beleid faalt.'

Ouders en docenten zijn eensgezind in de oplossingen voor de problemen bij het speciaal onderwijs. Kleinere klassen, meer handen in de klas en meer plekken in het speciaal onderwijs, moeten veel problemen op kunnen lossen. Maar ondanks een aangenomen voorstel van de SP is het al jaren niet mogelijk om nieuwe scholen voor speciaal onderwijs te openen. Daarnaast moet volgens de SP het leerrecht verankerd worden in de wet. Dit geeft ouders en kinderen de kans om plaatsing in het onderwijs af te dwingen.

Marijnissen ziet bij het passend onderwijs hetzelfde patroon als bij de verzorgingshuizen: 'Toen de verzorgingshuizen dicht moesten werd er gezegd: ja maar iedereen wil toch liever thuis oud worden? Natuurlijk willen veel mensen dat, maar voor een deel van de mensen is een verzorgingshuis een goede oplossing. Dat geldt ook voor het speciaal onderwijs. Natuurlijk is het idee mooi dat alle kinderen samen naar school kunnen. En daar waar dat werkt is dat prachtig. Maar er is ook een deel van de kinderen dat juist baat heeft bij een (vaak kleinschaligere) speciale school. Het passend onderwijs is nu knellend, laten we ervoor zorgen dat het echt passend gaat worden.'

Lees het rapport De staat van passend onderwijs

PvdA vraagt naar tijdelijke mogelijkheden voor ruimere terrassen in De Fryske Marren

PvdA PvdA De Fryske Marren 10-08-2020 13:49

Naar aanleiding van de weigering een vergunning te verlenen voor een terras op de Schulpen in Lemmer, heeft de PvdA schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W van gemeente De Fryske Marren. De PvdA vraagt zich af of het gezien de maatregelen die zijn ingesteld vanwege de Coronacrisis, niet voor de hand ligt om ruimere mogelijkheden te bieden voor terrassen in de zomerperiode.

Bovendien biedt een terras voor zowel bezoekers als bewoners van het gebied een meer uitnodigende uitstraling dan geparkeerde auto’s, wat gunstig is voor zowel het toeristische product als de werkgelegenheid van onze gemeente. Daarom heeft de PvdA gevraagd naar de beweegredenen van het college met betrekking tot dit besluit, en naar de mogelijkheden het besluit te heroverwegen.

Voor de volledigheid hieronder de schriftelijke vragen:

Geacht college,

Naar aanleiding van Uw besluit in de Collegevergadering d.d. 28 juli 2020, betreffende de weigering van een omgevingsvergunning voor een seizoensgebonden terras op de Schulpen te Lemmer, leven er bij de PvdA-fractie de navolgende vragen:

Ten tijde van de corona-periode is men gebaat bij spreiding van groepen in het openbaar gebied en dient concentratie daarvan waar mogelijk te worden voorkomen. Was de herinrichting van de Schulpen te Lemmer in eerste instantie niet bedoeld om in de zomermaanden de mogelijkheid te scheppen, hier terrassen toe te staan?  Wat is de reden van weigering van de omgevingsvergunning voor een terras op de Schulpen te Lemmer? Bent u met ons van mening dat het hebben van een terras aldaar, vriendelijker en meer uitnodigend in aanzicht is voor bewoner en toerist dan het parkeren van veel auto’s op zo’n mooie lokatie in het centrum van Lemmer? Zo ja, bent U bereid, indien mogelijk, het toestaan van een terras op de Schulpen te Lemmer in het zomerseizoen te overwegen, zodat in het kader van het toeristisch product en de werkgelegenheid, het centrum van Lemmer nog aantrekkelijker wordt?

Het bericht PvdA vraagt naar tijdelijke mogelijkheden voor ruimere terrassen in De Fryske Marren verscheen eerst op PvdA De Fryske Marren.

Op bezoek bij Vakantieschool Leeuwarden

D66 D66 Leeuwarden 27-07-2020 15:18

Vandaag waren wethouder onderwijs Hilde Tjeerdema en raadslid Johan Magré te gast bij de Vakantieschool Leeuwarden. De Vakantieschool zit in het gebouw van Comenius Zamenhof. De lessen worden gegeven door pabo-studenten. Deze school is bedoeld voor leerlingen uit het basisonderwijs die na de zomervakantie naar groep 6, 7 of 8 gaan én voor leerlingen uit het speciaal onderwijs die naar groep 7 of 8 gaan. In de laatste twee weken van de zomervakantie werken leerlingen ’s ochtends en een paar middagen aan een speciaal programma voor rekenen en taal, waarbij je ook zelf kunt aangeven wat je graag zou willen leren of waar je moeite mee hebt.

Alle leerlingen die meedoen krijgen van hun eigen docenten een persoonlijk leerdoel mee die ze moeten ontwikkelen op de Vakantieschool. Met hele creatieve werkvormen zoals dans, theater, sport en spel worden de hele dag activiteiten gedaan om dat persoonlijke leerdoel te behalen. De enthousiaste docenten en begeleiders gaven ons een kijkje in de keuken en lieten zien hoe een les met de verschillende groepen eruit zag.

De Vakantieschool is er al jaren om leerlingen extra te ondersteunen. Maar zeker nu er leerlingen zijn die door de coronamaatregelen leerachterstanden hebben opgelopen is deze school een mooie uitkomst voor veel leerlingen om deze achterstanden weg te werken. De gemeente heeft daarom dit jaar extra geïnvesteerd in de Vakantieschool zodat kinderen kunnen blijven leren. D66 staat voor kansen voor iedereen en goed onderwijs is de manier om dit te bewerkstelligen. Wij zijn daarom blij dat veel leerlingen uit Leeuwarden zich kunnen ontwikkelen op de Vakantieschool en met dezelfde kansen kunnen beginnen aan het volgende schooljaar.

Wij wensen de Vakantieschool de laatste paar weken nog heel veel succes!

 

https://leeuwarden.d66.nl/2020/07/27/op-bezoek-bij-vakantieschool-leeuwarden/ https://leeuwarden.d66.nl/2020/07/27/op-bezoek-bij-vakantieschool-leeuwarden/ https://leeuwarden.d66.nl/2020/07/27/op-bezoek-bij-vakantieschool-leeuwarden/ https://leeuwarden.d66.nl/2020/07/27/op-bezoek-bij-vakantieschool-leeuwarden/ https://leeuwarden.d66.nl/2020/07/27/op-bezoek-bij-vakantieschool-leeuwarden/

The post Op bezoek bij Vakantieschool Leeuwarden appeared first on D66 Leeuwarden .

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.