Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

32 documenten

Keolis verliest busvervoer IJssel-Vecht: PvdA wil snel zekerheid voor reizigers en chauffeurs

PvdA PvdA Overijssel 09-07-2020 06:30

Keolis verliest de gunning van het busvervoer in de regio IJssel-Vecht. De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel zijn voornemens de concessie in te trekken. Keolis heeft gefraudeerd bij de aanbesteding. De juiste beslissing, vindt PvdA-Statenlid Hans Nooter: “dit is een principekwestie. Valsspelen bij een aanbesteding mag niet lonen. We maken dus nu een pas op de plaats. Maar dat betekent ook dat we nu snel stappen moeten gaan zetten om snel duidelijkheid te scheppen voor de reizigers en voor de medewerkers van het bedrijf.”

“Wat er ook gebeurt, onze inwoners moeten gewoon met de bus naar hun werk, de supermarkt of hun familie kunnen. Het belang van de reizigers staat voorop. En ook de buschauffeurs verdienen duidelijkheid over de toekomst van hun werk. Het geknoei bij de aanbesteding is het gesprek van de dag in menige chauffeurskantine. Die vrouwen en mannen op de werkvloer moeten niet het slachtoffer worden van gerommel in directiekamers.”

Noodconcessie

Het intrekken van de concessie betekent dat Keolis niet kan gaan rijden. Toch moeten er vanaf december bussen op de weg zijn. De provincie wil er via een noodconcessie voor zorgen dat er straks ‘gewoon’ vervoer is. Voor de duur van de noodconcessie zal volgens de huidige dienstregeling worden gereden. In de tussentijd wil de provincie opnieuw om tafel met de andere twee partijen die in de race waren om de gunning. Dit moet leiden tot een duurzame en blijvende oplossing die uiterlijk eind 2022 van start gaat.

Het bericht Keolis verliest busvervoer IJssel-Vecht: PvdA wil snel zekerheid voor reizigers en chauffeurs verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Iedereen mee met het ov

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 25-06-2020 08:33

Door Stieneke van der Graaf op 25 juni 2020 om 10:17

In dit land moet iedereen kunnen meedoen. Hiervoor is het heel belangrijk dat mensen zelfstandig met het openbaar vervoer kunnen reizen, ook als ze een beperking hebben. Hoewel veel vervoersbedrijven aandacht hebben voor de toegankelijkheid van het vervoer, schiet het in de praktijk nog vaak tekort. Daarom presenteert de ChristenUnie vandaag een tienpuntenplan om de toegankelijkheid in het ov te verbeteren.

Geweigerd in de bus

Op de meeste stations zijn er bijvoorbeeld wel rolstoelplanken aanwezig, maar is er niet altijd reisassistentie beschikbaar om rolstoelgebruikers de trein in te helpen. Nog niet in elke trein zijn toegankelijke toiletten. Voor reizigers is het bovendien voorafgaand aan hun reis niet duidelijk of alle vervoerders waar zij mee reizen, daadwerkelijk voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Je zou maar bij de halte moeten blijven staan, omdat je wordt geweigerd in de bus.

Als je met het openbaar vervoer wilt reizen, moet dat mogelijk zijn. Ongeacht een lichamelijke of visuele beperking. Begin dit jaar riep ik middels een aangenomen motie de regering op om samen met andere overheden, vervoerders en ervaringsdeskundigen concrete afspraken te maken over de toegankelijkheid in het ov. Deze afspraken moeten als minimumeisen gelden voor nieuwe aanbestedingen in het openbaar vervoer. Zo moeten we ervoor zorgen dat bovenstaande situaties voortaan tot het verleden behoren.

Tienpuntenplan

Vandaag doen we als ChristenUnie alvast een schot voor de boeg. Met allerlei (belangen)organisaties hebben we een tienpuntenplan gemaakt, om ervoor te zorgen dat iedereen met het ov moet kunnen reizen. Dit plan overhandigen we aan het kabinet. We willen namelijk dat de vervoerders aan de slag gaan met toegankelijke toiletten, reisassistentie en de mogelijkheid om overal hulpmiddelen mee te nemen. Bij nieuwe plannen moeten mensen met een beperking altijd worden meegenomen. En blijkt het openbaar vervoer toch niet toegankelijk te zijn, dan moet de overheid de vervoerders hierop aanspreken.

Zo creëren we een toegankelijk openbaar vervoer, zodat iedereen zelfstandig kan reizen. Iedereen verdient immers de kans om mee te doen in de samenleving.

Bravoflex | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks CDA ChristenUnie Eindhoven 26-05-2020 00:00

Bravoflex is een flexibele vervoerservice die op afroep en zonder vaste route van halte naar halte rijdt. Deze aanvulling op het openbaar vervoer is anderhalf jaar geleden gestart, maar zonder succes.

Maar weinig mensen maken gebruik van deze dienst. Ook is het niet toegankelijk voor alle inwoners; reisproducten en kortingsproducten worden niet geaccepteerd en de ticketprijs ligt hoger dan in het reguliere ov. Wij vinden dat het geld dat nu in Bravoflex gestopt wordt, beter besteed kan worden aan een upgrade van het reguliere openbaar vervoer. Hier liggen namelijk nog een hoop verbeterpunten. Daarnaast mag het ov nog meer gestimuleerd worden als een goed en betaalbaar alternatief voor de auto.

Op initiatief van het CDA en samen met de ChristenUnie, 50PLUS, LPF, DENK en Leefbaar Eindhoven hebben wij een motie ingediend. We roepen het college op om te stoppen met Bravoflex en het geld dat hiervoor vrijkomt in te zetten voor een verbetering van het reguliere openbaar vervoer. Verder willen we dat zij de gevolgen gaan onderzoeken van een aantal oplossingen voor het verbeteren van het openbaar vervoer. Deze lees je hier. De motie is aangenomen en hier zijn wij natuurlijk heel blij om!

Meer ruimte voor de fiets | Assen

GroenLinks GroenLinks Assen 26-05-2020 00:00

Schriftelijke vragen aan het college 

Geacht college

Met belangstelling heeft GL  kennisgenomen van uw brief van 20 mei jl. over de maatregelen en activiteiten die de gemeente heeft ondernomen rond de coronacrisis. We willen het college complimenteren met deze aanpak en zien dat op vele fronten actie wordt ondernomen U geeft aan in de binnenstad te kijken naar ingrepen in de openbare ruimte om ook daar de drukte in goede banen te leiden. Als fractie van GL  willen we daarbij uw extra aandacht vragen voor de fiets.

We zien dat bepaalde corona-maatregelen, zoals niet meer met de fiets over de markt, het fietsverkeer direct raken en doorgaande routes daardoor onderbroken worden. Ook zou de fiets bijvoorbeeld  ‘te gast‘ kunnen worden toegelaten in voetgangersgebieden in het centrum. Zoals ook blijkt uit recent onderzoek van de ANWB is de verwachting dat de switch naar alternatief vervoer ook na de crisis zich zal doorzetten. Een derde van de door de ANWB ondervraagden wil na de crisis minder vaak gebruik maken van het openbaar vervoer. Maar liefst 27% geeft aan vaker de fiets of e-bike te willen pakken. Een kleiner gedeelte (17%) wil vaker met de auto, motor of bromfiets reizen.

Onderzoek ANWB vervoer na corona

Ook de Fietsersbond Assen heeft langs de ambtelijke weg, zo hebben wij begrepen, aandacht gevraagd voor het verkeer in de binnenstad en dan met name de fiets. Zij doen suggesties hoe de fiets meer ruimte gegeven kan worden, ook in verband met de 1,5 m maatschappij. 

De fractie van GL  verzoekt het college hiervoor dan ook aandacht te hebben en heeft de volgende vragen:

Is het college met ons van mening dat de corona-crisis aanleiding kan zijn voor aanpassingen aan de verkeerssituatie in de binnenstad?

Kan het college aangeven hoe zij daarmee omgaat en welke concrete maatregelen getroffen zijn of nog gaan worden?

Is het college met ons van mening dat dit wellicht ook kansen biedt voor een versnelde optimalisering van het fietsbeleid van het college gezien ook de verwachtingen van de ANWB wat betreft de situatie na de crisis? 

 

Openbaar Vervoer van ons allemaal

SP SP Veenendaal 07-04-2020 06:46

85% steun voor Nationalisatie OV

Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen; vindt de SP. Uit een poll in het AD blijkt, dat 85% van de mensen het hiermee eens is.

Op 27 maart gaven Andrea Poppe (fractievoorzitter SP Provincie Utrecht), Michel Eggermont (Statenlid SP Provincie Utrecht), Joop Welter (regiovertegenwoordiger SP Utrecht) en Tim Schipper (fractievoorzitter SP Utrecht-stad) een statement af, waarin zij de nationalisatie van het openbaar  vervoer bepleitten.

Twee bedrijven

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen.

Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Andrea Poppe (L), Fractievoorzitter SP Provinciale Staten Utrecht Tim Schipper (R), Fractievoorzitter SP Utrecht stad

Belangrijke verantwoordelijkheid

"We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt," aldus de opstellers van het statement. "De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie."

Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft. Deze stelling in goede aarde. Naar aanleiding van het statement heeft het AD een poll opgesteld. Op het moment van schrijven hebben er 1138 mensen gestemd; 85% daarvan steunt de nationalisatie van het OV.

Zie ook:

provincieutrecht.sp.nl AD: Opinie: Coronacrisis bewijst dat...
Zie ook: Provincie/regio

Provincie Utrecht moet het openbaar vervoer nationaliseren

SP SP Stichtse Vecht 31-03-2020 20:55

Sinds 12 maart ziet Nederland er anders uit dan we gewend zijn. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven. Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.

Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt. De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Nu kan de Provincie Utrecht er ook voor kiezen om deze bedrijven extra financieel te ondersteunen, maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan, ten tweede maakt de Provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de Provincie garanderen.

Andrea Poppe, fractievoorzitter SP Provincie UtrechtMichel Eggermont, Statenlid SP Provincie UtrechtJoop Welter, regiovertegenwoordiger SP UtrechtTim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht-stad

Provincie Utrecht moet het openbaar vervoer nationaliseren!

SP SP Leusden 31-03-2020 13:12

Sinds 12 maart ziet Nederland er anders uit dan we gewend zijn. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven. Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.

Foto tijdens demonstratie bij de Gemeente Leusden in 2017

Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt. De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze  weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Nu kan de Provincie Utrecht er ook voor kiezen om deze bedrijven extra financieel te ondersteunen, maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan, ten tweede maakt de Provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de Provincie garanderen.

PROVINCIE UTRECHT MOET HET OPENBAAR VERVOER NATIONALISEREN

SP SP Nieuwegein 30-03-2020 15:36

Sinds 12 maart ziet Nederland er anders uit dan we gewend zijn. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven. Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.

Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt. De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Nu kan de Provincie Utrecht er ook voor kiezen om deze bedrijven extra financieel te ondersteunen, maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan, ten tweede maakt de Provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de Provincie garanderen.

Andrea Poppe, fractievoorzitter SP Provincie UtrechtMichel Eggermont, Statenlid SP Provincie UtrechtJoop Welter, regiovertegenwoordiger SP UtrechtTim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht-stad

Provincie Utrecht moet het openbaar vervoer nationaliseren

SP SP Utrecht 30-03-2020 13:32

Sinds 12 maart ziet Nederland er anders uit dan we gewend zijn. Met z’n allen proberen we de verspreiding van het Corona-virus tegen te gaan door zo veel mogelijk thuis te blijven. Maar we zijn ook met onze neus op de feiten gedrukt welke voorzieningen in onze samenleving van vitaal belang zijn. Natuurlijk de zorg en de voedselvoorziening, maar ook het openbaar vervoer. Juist om de andere vitale sectoren overeind te houden is het noodzakelijk dat we gegarandeerd goed functionerend openbaar vervoer hebben, ook in tijden van crisis.

Die zekerheid hebben we in het geheel niet. Het openbaar vervoer in de Provincie Utrecht is uitbesteed aan private bedrijven. We kunnen niet accepteren dat deze vitale functie in onze samenleving wegvalt als één van deze bedrijven in de financiële problemen komt. De Provincie is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer. Het is feitelijk één van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Provincie. Daarom pleit SP Utrecht voor de nationalisatie van het openbaar vervoer door de Provincie, zodat het openbaar vervoer gegarandeerd blijft.

Het openbaar vervoer in de Provincie wordt uitgevoerd door twee bedrijven: Syntus Utrecht, in handen van het Franse Keolis en Qbuzz, in handen van het Italiaanse BusItalia. In hevige concurrentie hebben deze bedrijven de aanbesteding gewonnen, waardoor ze in hun deel van de Provincie het openbaar vervoer mogen verzorgen. Aan deze aanbestedingsprocedure zit een groot nadeel: deze bedrijven hebben een lage prijs geboden die eigenlijk de kosten niet dekt, waardoor ze weinig vet op de botten hebben. Dat maakt het openbaar vervoer uiterst kwetsbaar. Daarnaast is hun uiteindelijke belang niet het verzorgen van openbaar vervoer in de Provincie, maar hun Franse en Italiaanse aandeelhouders.

Nu kan de Provincie Utrecht er ook voor kiezen om deze bedrijven extra financieel te ondersteunen, maar dat is volgens SP Utrecht water naar de zee dragen. Ten eerste blijft de oorzaak van de kwetsbaarheid van het openbaar vervoer bestaan, ten tweede maakt de Provincie zich dan volledig afhankelijk van deze private bedrijven met buitenlandse aandeelhouders. Deze crisistijd maakt duidelijk dat de Provincie zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen door het openbaar vervoer zelf in handen te nemen. Alleen zo kunnen we deze vitale voorziening voor de Provincie garanderen.

Andrea Poppe, fractievoorzitter SP Provincie Utrecht Michel Eggermont, Statenlid SP Provincie Utrecht Joop Welter, regiovertegenwoordiger SP Utrecht Tim Schipper, fractievoorzitter SP Utrecht-stad

Verbeteringen dienstregeling busvervoer Syntus

ChristenUnie ChristenUnie Bunschoten 24-02-2020 20:28

https://bunschoten.christenunie.nl/k/n6018/news/view/1311122/50529/Syntus_1040_76_Amf.jpegOp 13 december 2020 start de nieuwe dienstregeling van het busvervoer van Syntus. Ook in Bunschoten verzorgt Syntus het Openbaar vervoer. Nu kunnen we als gemeente wensen en suggesties aanleveren bij Syntus ter verbetering van de nieuwe dienstregeling.

De ChristenUnie wil dit breed onder de aandacht brengen. In de commissie Ruimte hebben we de volgende wensen kenbaar gemaakt:

Een snelbus van Bunschoten naar Amersfoort Centraal. Opstappen op één halte in Bunschoten en dan rechtsreeks vervoer naar station Amersfoort, zonder bij andere haltes te stoppen.

Een bushalte bij de Zuidwenk voor mensen die met het openbaar vervoer naar hun werk op de Zuidwenk gaan.

Het verbeteren van de bereikbaarheid van middelbare scholen in Baarn en Vathorst. De middelbare scholen in Baarn zijn nu niet te bereiken per OV vanuit Bunschoten. De middelbare school in Vathorst wel, maar de bustijden sluiten niet aan op de schooltijden. De eerste bus arriveert pas om 09:45 uur in Vathorst, terwijl de school al om 08:15 uur begint.

Heb jij ook suggesties om het busvervoer te verbeteren? Mail ze dan vóór 1 maart naar: fractie@bunschoten.christenunie.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.