Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

396 documenten

Progressief Ermelo vraagt om actie voor terugkeer dubbeldekker op treintraject Utrecht – Zwolle

Progressief Ermelo Progressief Ermelo Ermelo 12-04-2024 14:42

Progressief Ermelo heeft woensdagavond in de raadsvergadering aan het College gevraagd om in gesprek te gaan met NS, ProRail, provincie en buurgemeenten met als doel de dubbeldekker terug te laten keren op het treintraject Utrecht – Zwolle. Veel Ermeloërs worden regelmatig geconfronteerd met overvolle treinen op het traject. Ook is gevraagd om te zien of de dienstregeling iets kan worden verruimd in de avond.

“Dagelijks maken veel Ermelo gebruik van de trein voor woon-werkverkeer, familie- of vriendenbezoek of uitstapjes. Al jaren zijn de treinen op het traject erg druk en de drukte lijkt alleen maar toe te nemen”, stelt Rene Arts, raadslid van Progressief Ermelo. “Op een groot deel van de dag is staan noodzakelijk en vaak staan reizigers zelfs opgepropt als sardientjes in blik. Dit is een zeer onprettige manier van reizen, helemaal voor mensen op leeftijd of met een beperking.”

Ook zou Progressief Ermelo graag zien dat in de avond, zeker in het weekend, de laatste trein later gaat dan nu het geval is. Het bezoeken van een theatervoorstelling of concert in Amersfoort, Utrecht of Zwolle is nu haast niet mogelijk vanwege het relatief vroege tijdstip van de laatste trein op het traject.

De wethouder zegde op vragen van Progressief Ermelo toe zich in te zullen zetten door in gesprek te gaan met buurgemeenten met als doel gezamenlijk bij NS, ProRail en provincie te pleiten voor meer treincapaciteit en een ruimere dienstregeling.

Is Noordhove goed bereikbaar met het openbaar vervoer?

SP SP Zoetermeer 27-02-2024 22:11

Het openbaar vervoer is van essentieel belang voor de inwoners van de metropoolregio. Van wonen naar werk of studie, naar familie, vrienden of er lekker op uit: we kunnen niet zonder bus, tram of metro. Noordhove is een betrekkelijk geïsoleerde wijk en tevens één van de kleinste wijken binnen Zoetermeer met een klein winkelcentrum. Veel oudere mensen, en mensen die slecht ter been zijn, moeten dan uitwijken naar winkelcentrum Leidsewallen aan het Meeuwenveld of winkelcentrum Seghwaert aan de Petuniatuin. Er is beperkt aanbod van openbaar vervoer. Er is geen aansluiting op het netwerk van de Randstadrail en vanuit Centrum West gaan overdag slechts 2 bussen per uur naar de wijk Noordhove.

 

Een oplossing voor de bewoners in Noordhove zou bijvoorbeeld een opstaphalte voor de Randstadrail kunnen zijn die gerealiseerd wordt aan de Ruimtebaan waar het een afsplitsing van Seghwaert naar Oosterheem heeft. Een andere mogelijkheid is buslijn 70 een korte lus te laten maken via station Seghwaert en Leidsewallen. Over de situatie van het openbaar vervoer vanuit Rokkeveen is in 2022 ook al eens e-mailcorrespondentie naar de raad gestuurd. Op 15 november 2023 besloot de bestuurscommissie Vervoersautoriteit over plannen die perspectief bieden op het openbaar vervoer dat de metropoolregio nodig heeft. Op 15 december is het algemeen bestuur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag ermee akkoord gegaan (bron: Herstel van OV | MRDH Metropoolregio Rotterdam Den Haag)

De schriftelijke vragen staan hieronder in de bijlage.

Gemeenteraad kritisch op schrappen treinverbinding Schiphol

CDA CDA Dinkelland 15-02-2024 17:13

De gemeenteraad van Dinkelland is kritisch op het schrappen van de rechtstreekse treinverbinding met Schiphol. ''Ook een tijdelijke maatregel als deze is voor ons onacceptabel'', vindt CDA-fractievoorzitter Marc Smellink. ''Zet verslechtering niet door'' Alle partijen in de gemeenteraad van Dinkelland sturen een stevige brief naar de NS, Minister van Infrastructuur & Waterstaat en het college van B&W. ''Via deze brief willen wij, de gemeenteraad van Dinkelland, ons ongenoegen uitspreken over het voorgenomen schrappen van de rechtstreekse treinverbinding van Enschede, Hengelo, Almelo naar Amsterdam-Zuid en Schiphol Airport. Met klem verzoeken wij de Nederlandse Spoorwegen (NS) en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om deze voorgestelde verslechtering van de dienstregeling niet door te (laten) voeren'', begint de brief namens alle partijen. Gewijzigde dienstregeling 2025 Afgelopen week werd duidelijk dat de NS van plan is vanaf 2025 de directe intercityverbinding van Twente met Schiphol te schrappen, door de treinen van Twente naar Den Haag te laten rijden. Volgens de gemeenteraad is dit de zoveelste grote verslechtering in de dienstregeling tussen Twente en de Randstad van de afgelopen jaren. Twente is de directe en frequente verbinding met Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal eerder al kwijtgeraakt. Daar waar Amsterdam en Schiphol nog via Amsterdam-Zuid rechtstreeks te bereiken was, komt deze mogelijkheid nu ook te vervallen. ''Dit is een groot nadeel voor mensen, die om welke reden dan ook, baat hebben bij een directe verbinding van en naar Twente'', legt Smellink uit. ''Het gaat om veel meer reizigers dan mensen met een aansluitende vlucht vanaf Schiphol. Het gaat ook om mensen die slechter ter been zijn. Een overstap op Amersfoort zal voor deze mensen extra reistijd betekenen, omdat de drie minuten geen realistische betrouwbare overstaptijd is.'' Tijdelijke maatregel De NS geeft aan dat het gaat om een tijdelijke maatregel. Er wordt echter geen zicht geboden wanneer deze maatregel ongedaan wordt gemaakt. Ook blijft het onduidelijk of de crossplatform aansluiting van drie minuten op Amersfoort wordt gewaarborgd, met het risico dat reizigers de aansluiting missen. ''De voorgestelde maatregel is ook als tijdelijke maatregel voor ons onacceptabel'', vindt Smellink. ''Daar waar voor veel verbindingen in Nederland wordt gewerkt aan hoogfrequente verbindingen en reistijdverkorting, is de reistijd tussen Twente en de Randstad al jaren niet noemenswaardig verbeterd. De frequentie is slechts op de uiteinden van de dienstregeling marginaal verbeterd. Om dan de rechtstreekse verbindingen één voor één te verliezen is, voor ons als gemeenteraad van Dinkelland, niet acceptabel'', aldus Smellink. Ondersteunen wethouders mobiliteit Met de brief ondersteunt de gemeenteraad van Dinkelland de oproep en inspanningen van de wethouders mobiliteit in de regio Twente om het openbaar vervoer van en naar Twente (blijvend) te verbeteren. ''Dit is namelijk cruciaal voor de leefbaarheid en werkgelegenheid van onze prachtige regio. Immers, elke regio telt!'', sluiten de partijen af.

Problemen station Dieren oplossen

VVD VVD Rheden 29-01-2024 01:55

De grens is bereikt, de problemen bij station dieren moeten opgelost worden Inwoners van Dieren zijn de problemen bij het station inmiddels meer dan zat. Kapotte liften, overlast van jeugd en zelfs brandstichting hebben zich ondertussen al afgespeeld bij het station. VVD-Rheden heeft daarom het voortouw genomen om samen met andere partijen dit probleem aan te pakken.

https://rheden.vvd.nl/nieuws/54747/problemen-station-dieren-oplossen

Dit gaan we doen:

Minder vaak kapotte en sneller gerepareerde liften.Overlast op en rondom station aanpakken.

Het is een maand die in het teken moest staan van actie schreven wij aan het begin van de maand. Dit lijkt gelukt te zijn, in de raadsvergadering op 30 januari gaan wij noodzakelijke maatregelen voorstellen om de problemen op te lossen. Het is namelijk tijd dat de gemeente haar verantwoordelijkheid (nogmaals) neemt en ProRail duidelijk maakt dat de grens bereikt is en het probleem nu écht opgelost moet worden.

De huidige situatie is voor ons als raad absoluut onacceptabel. Mensen die afhankelijk zijn van de liften missen afspraken, omdat zij het station niet op kunnen komen. Daarnaast ervaart de buurt al geruime tijd overlast, waar nog geen passende oplossingen voor zijn gevonden. 

Wij hebben samen met verschillende politieke partijen een motie op gesteld om er samen voor te zorgen dat het station in Dieren goed gaat functioneren. Voor ons is duidelijk wat moet gebeuren: Voorkomen dat liften kapot gaan, snelle reparatie en een versterking van de handhaving op het station.

Dit is de motie die wij zullen gaan indienen: 

WijApeldoorn op bezoek bij modelspoorders

Wij Apeldoorn Wij Apeldoorn Apeldoorn 20-01-2024 11:32

Omdat raadswerk veel meer is dan vergaderen in het stadhuis legt de fractie van WijApeldoorn met grote regelmaat werkbezoeken af bij Apeldoornse verenigingen en instellingen.

Deze keer toog de fractie op een koude vrijdagmiddag naar het ‘Wewelergebouw’ aan de Kayersdijk waar de VAMES (Vereniging Apeldoornse Modelspoorders en Spoorvrienden) zijn clubruimte heeft. Daar wordt gebouwd aan clubbanen en gepraat ‘over spoorse ontwikkelingen’. En af en toe is er een voordracht over een (model)spoorthema. Op de middag dat WijApeldoorn bij VAMES was werd er door een grote groep enthousiastelingen hard gewerkt aan spoorbanen en aan locomotieven. De verschillende ‘spoorgroepen’ bouwen bestaande situaties na. Zo zijn onder andere het station Nordhalben, Merzebach en een Amerikaanse modulebaan te bewonderen. Kunstzinnig vakwerk waar naast gedrevenheid vooral ook technische kennis vereist is.

VAMES bestaat 35 jaar. De club is naarstig op zoek naar een nieuw verblijf omdat de huur van de ruimte in het ‘Wewelergebouw’ per 1 januari aanstaande is opgezegd. Alle tips zijn welkom aan info@vames.nl.

Foto’s: Andrea Ooms

AMENDEMENT: Gehoord aangenomen

CDA CDA Amersfoort 19-12-2023 17:38

De raad van de gemeente Amersfoort overwegende dat: a. De uitslag van het referendum, als ook het Amersfoort Panel, hebben aangetoond dat met name in de noordelijke wijken een ruime meerderheid van de inwoners geen noodzaak ervaart; b. Een raadgevend referendum de Raad aanspoort om het voorstel van het College te heroverwegen; c. Amersfoort in de komende jaren tienduizend huizen binnen de huidige bebouwing bijbouwt. Dat is meer dan alle huizen van Woudenberg en Hoevelaken tezamen; d. De noodzaak groeit om voor steeds meer wijken extra parkeermaatregelen te treffen vanwege de toename van auto’s a.g.v. de extra huizen; e. Het waterbed-effect bij lagere parkeernormen, horend bij dichtere bebouwing zoals in Langs Eem en Spoor en de Hoef, onvermijdelijk in steeds grotere delen van de stad voelbaar is, maar dat dit het noordelijk deel van de stad vooralsnog niet raakt; besluit: daarom beslispunt 1: 1. Het Deelomgevingsprogramma Parkeren: Deel 1 vast te stellen met als belangrijkste uitgangspunten: a. We breiden betaald parkeren met vergunningen in twee fases stapsgewijs uit naar de hele stad; b. We realiseren een dekkend netwerk van collectieve parkeervoorzieningen, zogenaamde wijk- en stadsrandhubs; c. We beperken de uitgifte van vergunningen in gebieden waar de alternatieven op orde zijn; d. We hanteren een lage parkeernorm bij nieuwbouwlocaties met hoogwaardig OV, zoals Langs Eem en Spoor en Hoefkwartier. te wijzigen in: 1. Het Deelomgevingsprogramma Parkeren: Deel 1 vast te stellen met als belangrijkste uitgangspunten: a. We breiden gereguleerd parkeren met vergunningen uit naar alle wijken te beginnen met de wijken waar het waterbedeffect speelt of gaat spelen, bijvoorbeeld als gevolg van de grootschalige woningbouw in Langs Eem en Spoor en op De Hoef. b. Pas na 2035 volgen de wijken, Vathorst (uitgezonderd Bovenduist), Kattenbroek, Hoogland, Hooglanderveen en Nieuwland. Of zo snel als noodzakelijk door één of meerdere van de volgende gebeurtenissen: 1. Er ligt een verzoek van de inwoners zelf; 2. Er is sprake van parkeeroverlast en/of het waterbedeffect; 3. Er is sprake van inrichting van leefstraten of andere grootschalige herinrichting; 4. Noodzakelijk voor woningbouw; 5. Noodzakelijk voor klimaatadaptatie. c. We roepen de wethouder op om de wijken in te gaan en het gesprek met de inwoners van de wijken aan te gaan. Om daarna terug te komen bij de raad met de uitkomst van die gesprekken. d. We realiseren een dekkend netwerk van collectieve parkeervoorzieningen, zogenaamde wijk- en stadsrandhubs; e. We beperken de uitgifte van vergunningen in gebieden waar de alternatieven op orde zijn; f. We hanteren een lage parkeernorm bij nieuwbouwlocaties met hoogwaardig OV, zoals Langs Eem en Spoor en Hoefkwartier. Alex Engbers Hans Bol Dillian Hos Kirsten Mik CDA ChristenUnie GroenLinks D66

Motie uitval treinen Heino – Zwolle

Gemeentebelangen Gemeentebelangen Raalte 08-12-2023 18:56

Motie Vreemd aan de Orde t.a.v. uitval treinen Heino – Zwolle.

Inleiding op de motie door GemeenteBelangen raadslid Irene Weertman-Halfwerk:

“Ik dacht vanochtend laat ik nog even op de NS app kijken hoe de treinen vanuit Heino naar Zwolle voor vanochtend rijden. En wat bleek……

Rechtstreekse trein, die van 8:00 uur naar Zwolle reed niet, dus dan eerst met de trein naar Raalte en vandaar uit met de intercity naar Zwolle.

Reisadvies van 8:30 vervalt , voor het reisadvies van 9:00 uur wordt er melding gedaan dat er minder treinen rijden door een tekort aan personeel.

Dit is iets wat de afgelopen tijd erg veel gebeurd….uitval van treinen wegens logistieke beperkingen. En als er dan een trein komt dat is deze zo vol dat niemand er meer in past en dus de reizigers die vanuit het station in Heino willen vertrekken op het perron achterblijven.

Dit heeft gevolgen voor al die inwoners die naar school, stage of werk moeten.

Motiveert niet om de trein te nemen, dus wordt indien mogelijk de auto gepakt en rijden ouders op en neer naar Zwolle om de kinderen naar school te brengen….moeten de ouders wel thuis zijn.

Dan geeft de NS app als alternatief de bus aan (53 minuten met de bus van Heino naar station Zwolle) maar ook hierbij horen we frequent verhalen van inwoners die op de bus staan te wachten en dat ze dan ineens op de borden zien dat de bus is komen te vervallen. Hoe kom je dan optijd in bijvoorbeeld het ziekenhuis?

Wij weten dat de raad hier niet over gaat en dat dit licht bij de provincie, maar de inwoners weten dat niet altijd en zien ons als één overheid.

Wat wij dan als raadsleden kunnen doen is onze wethouder oproepen om in gesprek te gaan met de Gedeputeerde, dus daar roept deze motie dan ook toe op”.

Deze motie is raad breed ingediend.

Lees hieronder de Motie:

Motie-vreemd-uitval-Openbaar-Vervoer

Interessant? Deel het direct met uw netwerk

Auvergnepolder Hoogspanningsstation TenneT

SAMEN0164 SAMEN0164 Bergen op Zoom 02-10-2023 13:38

Auvergnepolder Hoogspanningsstation TenneT

Op de valreep van de vorige collegeperiode heeft het toenmalige college vlak voor de verkiezingen de gemeenteraad een voorkeurslocatie aan laten wijzen bij de gemaal De Pals in de noordelijke Auvergnepolder. Een gebrekkige omgevingsdialoog en ondeugdelijke informatie aan de raad gingen hieraan vooraf. Daarbij werd iedereen een paar maanden later verrast over het feit dat het HS-station op een terp moet worden gebouwd.

Dit gaf aanleiding voor SAMEN0164 om de nota Herstellen & Versnellen op te stellen. Deze is te vinden op de site of bij ons op te vragen.

Wij zetten nu alles in het werk om het station op het industrieterrein naast Sabic te krijgen.

Vasthouden aan “De Pals” zal de bouw van het HS-station zo’n tien jaar vertragen door procedurefouten. Daarnaast wordt met de bouw voorkomen dat onze wegen kapot worden gereden en dat met voorgestelde landschappelijke inpassing de natuur wordt aangetast.

Inmiddels is een brief gestuurd naar het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en hebben wij een initiatiefnota ingediend bij de gemeenteraad om de keuze van destijds te heroverwegen.

Retourtje Groningen

Gemeentebelang Gemeentebelang Nunspeet 22-09-2023 20:59

Afgelopen week ben ik met de trein op stap geweest. Het was volgens mij zo’n 37 jaar geleden dat ik van de diensten van de NS gebruik heb gemaakt. En het was echt een openbaring in meerdere opzichten.

Reis online uitzoeken en online een ticket kopen. Die staat dus in je app die ik ook moest installeren.

Dus nooit meer een conducteur die met een kniptang langs komt.

Op de heenreis was het knap druk in de coupé. Iedereen legt steevast zijn tas naast zich neer om aan te geven, niemand komt naast mij zitten! Iedereen, echt iedereen heeft oortjes in en een smartphone in de hand. Een volle coupé en geen enkel contact. Ik moest staan tot aan de overstap in Zwolle maar opstaan voor een ouwe man is er ook niet meer bij 😊

Eenmaal aangekomen in Groningen werd ik geconfronteerd met een, werkelijk prachtig station. Het is ontworpen door de architect Isaak Gosschalk en is geopend in 1896. Mijn dag in Groningen was een geslaagde dag. Eenmaal terug in Nunspeet dacht ik het station van Nunspeet een goed te bekijken. Eigenlijk is dit ook een prachtig station!

Het station Nunspeet is nog ouder dan dat van Groningen. Station Nunspeet is ontworpen door de architect N.J. Kamperdijk en is in 1863 geopend.

Je moet niet ver om je heen kijken want wat wordt er hard gewerkt aan onze nieuwe stationsomgeving. Uiteindelijk zal iedereen hier profijt van hebben en zal er een veiliger overgang (lees onder doorgang) zijn dan nu het geval is. Iets waar Gemeentebelang zich hard voor gemaakt heeft.

De voetgangerstunnel zal onder het station komen en laten we hopen dat dit goed gaat passen met de huidige schoonheid van ons Station.

Als je nu even genoeg hebt van alle drukte, werkzaamheden en ongemakken tijdens de werkzaamheden, loop dan even over het station en laat de schoonheid op je inwerken.

Namens Gemeentebelang,

Een goede intercityverbinding is voor de regio van groot belang

Senioren Partij Alkmaar Senioren Partij Alkmaar Alkmaar 10-09-2023 14:30

De vermindering van het aantal intercity’s tussen Amsterdam en Alkmaar en Haarlem en Alkmaar is een gevaarlijke ontwikkeling. Reizigers verdwijnen uit de trein en komen niet meer terug. En dat kan leiden tot een negatieve spiraal.

Dat zeggen vier politieke partijen in Heiloo en de Senioren Partij Alkmaar in reactie op het voornemen van NS om de intercity’s tussen Haarlem en Alkmaar af te schaffen en het aantal op vrijdag tussen Amsterdam en Alkmaar te verminderen.

Ook het schrappen van de helft van de intercity’s op vrijdag helpt niet mee, zegt Sasja Spek van de Senioren Partij Alkmaar. ,,Precies op de dag van de kaasmarkt is de stad slechter bereikbaar. De aansluiting op buslijnen in Alkmaar verslechtert. En mensen vanuit het noorden moeten dan een kwartier op station Alkmaar wachten op hun verbinding naar Haarlem. Dat is ook niet fijn.’’ De SeniorenPartij Alkmaar (SPA) heeft al vragen gesteld aan het college in Alkmaar hierover.

Er komt in elk geval al formele actie vanuit de gemeenten die een station hebben aan het traject Haarlem-Alkmaar. De colleges van b en w van Haarlem, Bloemendaal, Velsen, Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Castricum, Heiloo en Alkmaar gaan een gezamenlijke ’zienswijze’ geven op het besluit van NS.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.