Nieuws van ChristenUnie over ChristenUnie inzichtelijk

34 documenten

Stadserfcomplex: van station naar binnenstad

ChristenUnie ChristenUnie Schiedam 10-03-2021 19:00

https://schiedam.christenunie-sgp.nl/k/n6144/news/view/1366418/636408/STADSERF20200505_220155.jpg

Hoe mooi zou het zijn om in 2025 alle Schiedammers een stadstheaterplein cadeau te geven. Schiedam viert dan dat het 750 jaar geleden stadsrechten ontving. We zijn trots op die historie binnen onze gemeentegrenzen. De historische karakteristieken van Huis te Riviere, een open verbinding naar en langs de Schie en het zicht op het Proveniershuis, de brug, de molen en de Doelen vormen de entree waaruit onze stad, en haar binnen- en buitenhavens, verder verkend kunnen worden. Met een theatrale entree en groene verblijfplek voegen we waarden toe die nu gemist worden. Het Stadserfcomplex is dan niet langer een obstakel, maar als ontmoetingsruimte en verblijfsgebied een aantrekkelijke verbindende schakel geworden naar de binnen- en buitenhavengebieden. Het theater zou het theaterplein kunnen beheren en exploiteren. 

In de Raad van 2 februari werd het stadscomplex besproken, en haar rol in de verbinding van het station met de stad. De ChristenUnie-SGP fractie gaf hierin haar zienswijze op de voorgestelde plannen.

Woningen kunnen een obstakel vormen voor de loop van het station langs de Schie of over de Singel om op het theaterplein te komen. Door de sloop van bouwdeel 1 tot de eerste twee etages te beperken, zou je een loop onderdoor kunnen realiseren. De vraag is of de wethouder in het nadere onderzoek zou willen meenemen dat de loop langs de theatergevel aan beide zijden in zekere mate open dient te blijven, zodat je op meerdere manieren op het stadstheater plein kan komen. Stedenbouwkundig is het namelijk van belang dat de gevels van de te bouwen woningen aansluiten bij het karakter van de bebouwing eromheen. Het kan daarom van meerwaarde zijn wanneer de architect de verbinding blijft zoeken met het historische karakter. 

De wethouder bleek bereid om in het onderzoek mee te nemen of het archief tijdelijk in één van de panden van het gemeentelijk vastgoed zou kunnen worden ondergebracht. De huidige klimaatinstallatie voldoet niet aan de wettelijk gestelde eisen en zal vernieuwd moeten worden. Dan is dit ook het moment om te onderzoeken of het archief beter elders geplaatst kan worden, bijvoorbeeld naar leegstaande kantoorpanden. Voor de bibliotheek bleek uitplaatsing namelijk ook succesvol. De vraag is echter of de wethouder eveneens hiertoe bereid is.De wethouder vond het jammer, dat deze fractie in de oordeelsvorming tegen leek te zijn. De woonfunctie kan andere functies gaan overschaduwen. Wanneer daar doelbewust rekening mee gehouden wordt, moet de wethouder opnieuw worden teleurgesteld: dan zal deze fractie voor stemmen. Gepaste aandacht voor de genoemde bezwaren zou daarom niet te veel gevraagd moeten zijn.

Parkeervisie Abcoude

ChristenUnie ChristenUnie De Ronde Venen 21-12-2020 12:17

De raad heeft in 2018 een motie aangenomen over het vaststellen van gedifferentieerde parkeernomen per kern. Op 15 december lag de eerstE parkeervisie, voor Abcoude, voor ter beoordeling door de raad. Grootste discussiepunt was zondermeer de parkeerdruk rondom het station van Abcoude. Vanuit de ChristenUnie-SGP hebben we daarover het volgende ingebracht.

De visie gaat feitelijk ervan uit dat de kern Abcoude als één gebied gezien moet worden, maar onderkent vervolgens wel dat de parkeerproblematiek aan de oostkant (stationsgebied) van een heel andere orde is dan aan de westkant (A2-zijde). En het centrum, door haar krappe straten en oude dorpskern, heeft ook zo haar eigen dynamiek. Dan is het vreemd als er een soort eenduidige visie voor verschillende problemen wordt geformuleerd.

Tijdens de commissievergadering is het vooral gegaan over de parkeerproblemen rondom het stationsgebied. De cumulatie van enerzijds een overvol P&R terrein, de verwachte parkeerdrukte bij het sporthuis en de inperking van de parkeermogelijkheden op het industrieterrein Hollandse Kade vergroten de parkeerdruk en problematiek voor de aanliggende straten. Nu is het in Corona-tijd lastig om te zien hoe dit uitpakt omdat het parkeergedrag nu heel anders is dan een jaar geleden. En niemand weet hoe het zich ontwikkeld in de toekomst. Maar wij gaan ervan uit dat de parkeerdrukte bij het station gewoon weer terugkomt. Daarbij is ook van belang dat de provincie al jaren categorisch weigert een bus-OV aansluiting op het station te realiseren. Met andere woorden: mensen buiten Abcoude hebben nauwelijks een alternatief dan de auto.

Het college laat in de visie de keuze van een oplossing open, maar in het raadsvoorstel wordt die keuze wel gemaakt: een blauwe zone als vorm van parkeerregulering. Verder geeft het college nu aan de bewoners van de aangrenzende wijk en de ondernemers van de Hollandse Kade bij de totstandkoming te zullen betrekken. Maar het is volstrekt onduidelijk wat dat betekent? De bewoners hebben een aantal wensen neergelegd, onder andere over het parkeerterreintje aan het begin van de Ereprijs en over de parkeervergunningen die nodig zijn. Betekent “betrekken” inwilligen van die wensen? Hoe verloopt het proces nu verder? Wat als de bewoners van mening zijn bij dat “betrekken” met een kluitje het riet in gestuurd te zijn?

Daarnaast vinden wij het vreemd dat het college in de parkeervisie zegt 12 parkeerplekken voor het Sporthuis te zullen realiseren op gemeentegrond maar dat dit tijdelijk is. Hoezo tijdelijk? Waarom tijdelijk? En wanneer zijn die plekken er dan? En tot wanneer dan? Ook hebben wij grote vragen of 12 plekken voldoende zijn. Het college schermt met onderzoeken, maar 12 plekken voor een zo groot sportgebouw komt op ons niet als erg plausibel over. En we hebben in het verleden wel vaker parkeerrapporten gezien waar je vraagtekens bij kunt zetten.

Kortom: wij zijn eigenlijk nog niet overtuigd, dat deze parkeervisie en de voorgestelde uitwerking nu echt de problematiek gaat oplossen.

Motie van RVB “Parkeerproblematiek station Abcoude” kunnen wij ons heel goed in vinden en zullen we dan ook steunen. Ik vraag bij deze alvast of die motie in stemming gebracht kan worden voor het raadsvoorstel om dat onze steun voor het voorstel daar mede van zal afhangen.

 

Naschrift: het voorstel werd uiteindelijk zonder aanpassing aangenomen. Alle moties en het ingediende amendement werden verworpen. Tussen de behandeling in de commissie en de raad was het voorstel al op een aantal punten aangepast en tijdens de behandeling werden ook toezeggingen gedaan over communicatie en het schrappen van de tijdelijkheid. Uiteindelijk hebben we toch voor gestemd met de volgende stemverklaring: “Hoewel de motie van RVB is verworpen, zijn de aanpassingen en toezeggingen oa in de raad van gisteren voor ons voldoende om dit voorstel te steunen.”

Vanavond bijeenkomst in Nieuwe Doelen over Parkeren

ChristenUnie ChristenUnie Enkhuizen 03-02-2020 12:51

https://enkhuizen.christenunie.nl/k/n6049/news/view/1310379/63543/ZebrapadVanavond is er in de Nieuwe Doelen een bijeenkomst over Parkeren. Binnenkort staat Verkeer en Parkeren in Enkhuizen op de agenda. Afgelopen jaren is er rondom Verkeer wel van alles aangepakt zoals..

de oversteekplaats voor school De Klaverweid aan de Sebastiaan Centenweg, fietsstroken op Gerard Brandweg en Piets Smitsstraat en de rotonde daar is prachtig geworden met jaarrond bloeiende beplanting en zo is er meer.

Onlangs echter heeft wethouder Struijlaard uitgelegd dat hij met het Parkeerterrein aan de Flevolaan nog niet veel verder is gekomen, heel jammer! Graag willen wij als fractie dat alsnog het raadsvoorstel uit 2017 -om dit parkeerterrein geschikt te maken voor langparkeren voor zeilers en bussen - verder ontwikkeld wordt. Alles in goed overleg met Pipelife natuurlijk. Als het parkeerterrein verder uitgebreid wordt in westelijke richting, zoals al in het raadsvoorstel van 2017 staat, dan zou er genoeg ruimte zijn ook voor personeel van de bedrijven. Vervolgens zou op de P-plaats bij het NS-Station meer plaats vrijkomen voor kort parkeren.

Zo zijn er meer punten uiteraard over Parkeren, dus denk mee deze avond of laat het ons horen via de mail of telefoon.

Startnotitie integrale visie stationsgebied

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 21-12-2019 20:36

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1283041/48317/DSC02807.JPGAuto, fiets, voetganger en OV zitten elkaar in de weg rond het station van Haarlem. Daarom werkt de gemeente samen met de provincie aan een nieuw inrichtingsplan dat het gebied klaar moet maken voor de toekomst. Zo wordt er gedacht aan de komst van een tram naar Amsterdam langs de A9, een ondertunneling van de N200 ten noorden van het station en aan bouwen van nieuwe woningen en andere voorzieningen boven het busstation.

Al deze denkrichtingen staat in de startnotitie integrale visie stationsgebied. Er staan nog geen stedenbouwkundige schetsen op papier. Er is alleen nog op hoofdlijnen gekeken wat de mogelijkheden zijn in het gebied. De verschillende vervoersstromen zijn daarin leidend. Zo wordt er gekeken of er meer buslijnen elders in Haarlem kunnen komen, met name in Haarlem Oost, zodat de groei van het busverkeer bij station Haarlem kan worden geremd. Niet iedereen die in de bus zit naar het station moet immers in het centrum zijn.

Lees hieronder de bijdrage van de ChristenUnie aan het debat over de startnotitie in de commissie ontwikkeling:

 

Voorzitter, de ChristenUnie wil in heel Haarlem goed openbaar vervoer en we willen bij het station een mooie stadsentree met voldoende ruimte voor voetgangers en fietsers en extra woningen. Daarom zijn we blij dat nu een plan wordt gemaakt voor de hele omgeving van het station. Nu eigenaar Pinnacle met de Beyneshal aan de slag wil heeft Haarlem de kans om een mooie nieuwe entree voor de stad te maken.

Het college schetst een aantal hoofdkeuzes zonder zelf nu al te kiezen. Daar is het ook nog te vroeg voor. In hoofdlijnen steunt de ChristenUnie de denkrichting van het college. Maar voorzitter, dit is typisch een gevalletje waar het om de details gaat en daarom heeft de ChristenUnie nog wel een paar punten die wij aan de wethouder willen meegeven voor de verdere uitwerking.

Allereerst de omvang en de locatie van het busstation. Het college redeneert dat herrouteren van bussen betekent dat het aantal bussen niet zal groeien en dat dus het busstation niet groter hoeft. Voorzitter, dat is echt een misrekening. De huidige perrons zijn gevaarlijk smal en bieden geen ruimte om te schuilen. Ook zitten de bussen elkaar in de weg omdat ze achter elkaar moeten stoppen en pas weg kunnen rijden als de voorganger vertrokken is. Er zijn dus sowieso meer en bredere perrons nodig zelfs als het aantal bussen niet groeit. Maar meer en bredere perrons hoeft niet perse extra ruimte te kosten. Je kunt beter 16 korte brede perrons hebben dan 8 lange smalle perrons.

Met meer perrons zit de Beyneshal wel in de weg. Het stuk schetst daarvoor een goede oplossing: een dubbel maaiveld of te wel bebouwing boven het busstation. Dan heb je voldoende ruimte voor de bussen en hopelijk in de toekomst de tram, dan staan de reizigers droog en dan heb je tegelijkertijd onderhandelruimte met Pinnacle om de noodzakelijke sloop van de Beyneshal te regelen.

Een optie die wordt genoemd is om het busstation te verplaatsen naar de noordkant van het station. Dat lijkt de ChristenUnie een slecht idee. Dat wordt heel onoverzichtelijk voor reizigers en het leidt tot lange loopafstanden als dan de tram wel aan de zuidzijde is.

Dan de fietsenstallingen. Volgens het stuk zijn er 5000 extra nodig. In de stukken over de structuurvisie openbaar ruimte die we donderdag bespreken wordt gesproken over een optie van een kelder voor 2000 plekken die op korte termijn mogelijk is zelfs als het Beresteyncomplex niet bij de ontwikkeling wordt betrokken. Het lijkt mij dat een stalling met 2000 plekken verhoudingsgewijs duurder is dan een stalling voor 5000 plekken. Maar sowieso wil de ChristenUnie geen halve oplossingen. Dus wethouder hoe zit dit?

Dan de N200: het college schetst de opties korte tunnel, lange tunnel of stadsstraat. Bij de optie korte tunnel valt op dat het niet meer mogelijk is om via het Kennemerplein de Kennemerbrug op te gaan. Dat lijkt mij een groot probleem want dan kunnen bussen uit Haarlem Noord niet meer verder rijden dan het station. Er zijn volgens mij meer opties. In het verleden is gesproken over een knip voor auto’s op de Schoterweg. Je zou ook kunnen denken aan een knip op de N200 voor auto’s om zo het autoverkeer om de stad heen te leiden.

Dan het herrouteren van bussen. Prima om in Haarlem oost nieuwe buslijnen te ontwikkelen om zo een deel van de groei af te vangen. Daar hoeven we niet mee te wachten. Waarom niet in december 2021 al met enkele nieuwe buslijnen starten? Dan kunnen we ook de effecten zien aan de hand van de keuzes die reizigers maken. Zelfde geldt voor bussen van Schalkwijk naar Amsterdam Zuid. Ik heb daar wel wat ideeën voor en ik vermoed andere fracties ook. Normaal kunnen gemeenteraden in december of januari input geven voor het vervoerplan 2021. Gaat het college die input nog ophalen?

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van het plan is de gewenste komst van de tram. Wij zijn het met het college eens: de komst is urgent. Maar het geld is er nog lang niet. Als we voor elkaar willen krijgen dat de tram er komt is een hele stevige lobby nodig. We moeten investeren in onderzoeken maar tegelijk niet wachten tot dit allemaal klaar is. Kijk hoe Noord-Nederland dat heeft gedaan. Een paar maanden geleden was pas het eerste symposium en nu al heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen om de Lelylijn te onderzoeken. Dit komt omdat een breed platform onvermoeibaar aan het lobbyen is. De motie is perfect getimed om het onderzoek klaar te hebben bij de kabinetsformatie 2021 als het geld verdeeld gaat worden. Ook een aantal andere grote projecten zijn politiek gezien inmiddels goed voorgesorteerd zoals lightrail in Den Haag, een nieuwe metrolijn in Rotterdam en een nieuw intercity station in Utrecht. Haarlem is nog niet zo ver. De ChristenUnie wil dat het college een tandje bij gaat zetten voor lightrail langs de A9 dat tot in de Tweede Kamer de urgentie gevoeld gaat worden.

Tenslotte nog een technisch puntje: ik zie alleen een bovengrondse oplossing getekend voor de tram. Maar in het regionale OV-toekomstbeeld zit ook een tunnelvariant. Neemt de wethouder die ook mee in een volgende fase? Het lijkt de ChristenUnie verstandig om in elk geval bouwkundig een tunneltracé beschikbaar te houden, bijvoorbeeld als we een tweede fietsenkelder gaan bouwen is het slim om daar rekening mee te houden.

Lobby voor verbeterde buslijn 673 succesvol.

ChristenUnie ChristenUnie Geldermalsen 20-11-2019 10:51

https://westbetuwe.christenunie.nl/k/n6097/news/view/1281696/1084246/Arriva buslijk 673 foto.jpgDe dreiging van het wegvallen van een goede openbaar vervoer regeling in het westen van gemeente West Betuwe is teniet gedaan. Door stevig lobbywerk van onze fractie samen met de directies van de scholen voor voortgezet onderwijs in Gorinchem heeft Arriva een verbeterde dienstregeling tussen Leerdam en Gorinchem vastgesteld. De nieuwe buslijn 673 vervangt de lijnen 73 en 141 en gaat per 15 december 2019 in. Goed nieuws voor met name scholieren uit Asperen, Heukelum en Spijk die in Gorinchem naar school gaan. Lijn 673 rijdt dan zowel 's morgens als 's middags vier keer en wel van maandag tot en met vrijdag. De dienstregeling staat op internet bij Arriva:

https://www.arriva.nl/consumenten/reisinformatie-1/dienstregeling.htm?city=Gorinchem&travelby=bus&line=673:1&direction=1&start=&end=&stop=Gorinchem%2C+Anna+Blamanstraat&stopcode=&tmgpoint=&tripdate=15-12-2019&action=SWITCH_DIRECTION#dienstregeling

Na het bekend worden van de voorgestelde nieuwe dienstregeling voor 2020 bleek dat Arriva de route Leerdam - Gorinchem zodanig gewijzigd had, dat dit grote nadelige gevolgen had voor reizigers, en met name scholieren, uit de kernen Asperen, Heukelum en Spijk. De ChristenUnie heeft toen in de gemeenteraad het college gevraagd om haar invloed aan te wenden bij het provinciebestuur en bij Arriva om tot een acceptabele dienstregeling te komen voor deze buslijn. Ook de directies van de scholen in Gorinchem hebben hun bezwaar kenbaar gemaakt. Via onze Statenfractie hebben we ook nog aangedrongen om tot een goede regeling voor het openbaar vervoer in deze regio te komen. Al het lobbywerk heeft tot het gewenste resultaat geleid en daar zijn we heel tevreden over. Gedeputeerde Staten van provincie Gelderland hebben de nieuwe dienstregeling van Arriva inmiddels goedgekeurd.

Foto: van facebookpagina Waar zouden we zijn zonder deze LIJN - 73.

Lobby voor verbeterde buslijn 673 succesvol.

ChristenUnie ChristenUnie Lingewaal 20-11-2019 10:51

https://westbetuwe.christenunie.nl/k/n6097/news/view/1281696/1084246/Arriva buslijk 673 foto.jpgDe dreiging van het wegvallen van een goede openbaar vervoer regeling in het westen van gemeente West Betuwe is teniet gedaan. Door stevig lobbywerk van onze fractie samen met de directies van de scholen voor voortgezet onderwijs in Gorinchem heeft Arriva een verbeterde dienstregeling tussen Leerdam en Gorinchem vastgesteld. De nieuwe buslijn 673 vervangt de lijnen 73 en 141 en gaat per 15 december 2019 in. Goed nieuws voor met name scholieren uit Asperen, Heukelum en Spijk die in Gorinchem naar school gaan. Lijn 673 rijdt dan zowel 's morgens als 's middags vier keer en wel van maandag tot en met vrijdag. De dienstregeling staat op internet bij Arriva:

https://www.arriva.nl/consumenten/reisinformatie-1/dienstregeling.htm?city=Gorinchem&travelby=bus&line=673:1&direction=1&start=&end=&stop=Gorinchem%2C+Anna+Blamanstraat&stopcode=&tmgpoint=&tripdate=15-12-2019&action=SWITCH_DIRECTION#dienstregeling

Na het bekend worden van de voorgestelde nieuwe dienstregeling voor 2020 bleek dat Arriva de route Leerdam - Gorinchem zodanig gewijzigd had, dat dit grote nadelige gevolgen had voor reizigers, en met name scholieren, uit de kernen Asperen, Heukelum en Spijk. De ChristenUnie heeft toen in de gemeenteraad het college gevraagd om haar invloed aan te wenden bij het provinciebestuur en bij Arriva om tot een acceptabele dienstregeling te komen voor deze buslijn. Ook de directies van de scholen in Gorinchem hebben hun bezwaar kenbaar gemaakt. Via onze Statenfractie hebben we ook nog aangedrongen om tot een goede regeling voor het openbaar vervoer in deze regio te komen. Al het lobbywerk heeft tot het gewenste resultaat geleid en daar zijn we heel tevreden over. Gedeputeerde Staten van provincie Gelderland hebben de nieuwe dienstregeling van Arriva inmiddels goedgekeurd.

Foto: van facebookpagina Waar zouden we zijn zonder deze LIJN - 73.

Lobby voor verbeterde buslijn 673 succesvol.

ChristenUnie ChristenUnie Gelderland 20-11-2019 10:51

https://westbetuwe.christenunie.nl/k/n6097/news/view/1281696/1084246/Arriva buslijk 673 foto.jpgDe dreiging van het wegvallen van een goede openbaar vervoer regeling in het westen van gemeente West Betuwe is teniet gedaan. Door stevig lobbywerk van onze fractie samen met de directies van de scholen voor voortgezet onderwijs in Gorinchem heeft Arriva een verbeterde dienstregeling tussen Leerdam en Gorinchem vastgesteld. De nieuwe buslijn 673 vervangt de lijnen 73 en 141 en gaat per 15 december 2019 in. Goed nieuws voor met name scholieren uit Asperen, Heukelum en Spijk die in Gorinchem naar school gaan. Lijn 673 rijdt dan zowel 's morgens als 's middags vier keer en wel van maandag tot en met vrijdag. De dienstregeling staat op internet bij Arriva:

https://www.arriva.nl/consumenten/reisinformatie-1/dienstregeling.htm?city=Gorinchem&travelby=bus&line=673:1&direction=1&start=&end=&stop=Gorinchem%2C+Anna+Blamanstraat&stopcode=&tmgpoint=&tripdate=15-12-2019&action=SWITCH_DIRECTION#dienstregeling

Na het bekend worden van de voorgestelde nieuwe dienstregeling voor 2020 bleek dat Arriva de route Leerdam - Gorinchem zodanig gewijzigd had, dat dit grote nadelige gevolgen had voor reizigers, en met name scholieren, uit de kernen Asperen, Heukelum en Spijk. De ChristenUnie heeft toen in de gemeenteraad het college gevraagd om haar invloed aan te wenden bij het provinciebestuur en bij Arriva om tot een acceptabele dienstregeling te komen voor deze buslijn. Ook de directies van de scholen in Gorinchem hebben hun bezwaar kenbaar gemaakt. Via onze Statenfractie hebben we ook nog aangedrongen om tot een goede regeling voor het openbaar vervoer in deze regio te komen. Al het lobbywerk heeft tot het gewenste resultaat geleid en daar zijn we heel tevreden over. Gedeputeerde Staten van provincie Gelderland hebben de nieuwe dienstregeling van Arriva inmiddels goedgekeurd.

Foto: van facebookpagina Waar zouden we zijn zonder deze LIJN - 73.

Meer treinreizigers van #Twente naar ...

ChristenUnie ChristenUnie Hengelo 16-07-2019 09:45

Meer treinreizigers van #Twente naar het hartje van #Berlijn. In 4,5uur kun je op ontspannen manier door rijden tot Berlin-Mitte. Met zitplek reservering van tevoren weet je zelfs op je aan het raam zit of aan een tafeltje met je gezin een spelletje kunt spelen. Mooi om te lezen, dat naast toerisme ook een positief effect op zakelijke relaties te zien is. Gaaf, want vanaf 2023 wordt deze verbinding met de Targo-trein nog sneller. #treintrots #Euregio https://www.tubantia.nl/hengelo/intercity-naar- berlijn-meer-in-trek-dan-ooit~a634ffdf/

Station Lansingerland-Zoetermeer geopend

ChristenUnie ChristenUnie VVD Lansingerland 27-05-2019 09:35

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1276474/113707/Station Lansingerland Zoetermeer.jpeg

Op vrijdag 17 mei is station Lansingerland-Zoetermeer officieel geopend door staatssecretaris Van Veldhoven. Met dit nieuwe station op de grens van Bleiswijk en Zoetermeer heeft Lansingerland voor het eerst in jaren weer een treinstation. Niet alleen treinen richting Den Haag en Utrecht, maar ook trams richting Zoetermeer en bussen richting Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs stoppen op het station. Daarmee wordt station Lansingerland-Zoetermeer een belangrijk vervoersknooppunt voor inwoners van Lansingerland.

De ChristenUnie is blij dat na jaren praten en werken, het station nu officieel is geopend. Aan de komst van station Lansingerland-Zoetermeer, ging dan ook een jarenlange lobby vooraf. In 2013 leidde dit tot een motie van ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber en haar VVD-collega Betty de Boer, waarin de regering werd opgeroepen om het station te realiseren. Deze motie werd in 2014 uitgevoerd met het besluit van de staatssecretaris om Prorail opdracht te geven het station te realiseren. Met de opening van het station is de Kamermotie van de ChristenUnie nu echt helemaal uitgevoerd.

Het station geeft een flinke impuls aan de bereikbaarheid van Lansingerland en de ontwikkeling van het gebied waarin het station is gelegen. Dat het station meerwaarde heeft voor Lansingerland, wordt wel duidelijk uit het aantal reizigers dat sinds december (toen het station door de NS in gebruik werd genomen) in- of uitstapt op Lansingerland-Zoetermeer. Op dit moment zijn dat er al 1.000 per dag. De verwachting is dat dit in de toekomst doorgroeit naar 2.500 reizigers per dag

Nog geen onderzoek naar station Haarlem West

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Heemstede 05-04-2019 16:29

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1273811/48317/Haarlem West.jpgHet college gaat met NS en ProRail praten over de mogelijkheid van het bouwen van station Haarlem West. De ChristenUnie riep in een motie op een haalbaarheidsonderzoek doen om zo alle argumenten op een rij te hebben voor een lobby bij de staatssecretaris. Een raadsmeerderheid heeft deze motie echter verworpen.

De ChristenUnie kreeg voor de motie steun van D66, SP, OPHaarlem, Liberaal Haarlem, Hart voor Haarlem, Actiepartij en Trots Haarlem. PvdA, CDA, GroenLinks, Jouw Haarlem en VVD stemden echter tegen.

Raadslid Frank Visser: “Dit is een gemiste kans voor een betere bereikbaarheid van de ontwikkelzone Haarlem Zuid West waar 2100 woningen gebouwd gaan worden. Bij NS en ProRail zal zo’n station niet hoog op de prioriteitenlijst staan. Veel reizigers die van dit station gebruik zouden gaan maken reizen nu immers al via station Heemstede Aerdenhout of Haarlem. Een station Haarlem West zou echter naar mijn overtuiging ook een paar honderd extra reizigers per dag trekken. Dit kan voorkomen dat er files in en rond de stad komen te staan. Hopelijk kan de wethouder NS en ProRail overtuigen maar ik vrees dat als we dit najaar het mobiliteitsbeleid van de gemeente bespreken we nog geen meter opgeschoten zullen zijn met het station. Onze fractie zal zich wel hiervoor blijven inzetten. Zo hopen we dat de nieuwe coalitie die binnenkort in Noord-Holland wordt gevormd bereid zal zijn te investeren in een betere OV-bereikbaarheid van Haarlem Zuidwest.”

MOTIE Volgende halte station Haarlem West

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 28 maart 2019,

In beraadslaging over de concept ontwikkelvisie Haarlem Zuid West

Overwegende dat:

Een station Haarlem West een bijdrage kan leveren aan het oplossen van de bereikbaarheidsproblematiek die ontstaat bij de bouw van woningen in ontwikkelzone Haarlem Zuid West; Het college wil praten met NS en ProRail over realisatie van dit station; Uiteindelijk het Rijk beslist over de bouw van dit station en dat het Rijk hierbij onder andere kijkt naar de vervoerwaarde (verwachte aantal nieuwe reizigers) en de logistieke inpasbaarheid in de dienstregeling; Er een lange reeks projecten is waarvoor door diverse regio’s al gelobbyd wordt bij het Rijk en nieuwe projecten daarom alleen kans maken als ze goed zijn onderbouwd; De kans op een Rijksbijdrage groter is indien een regio bereid is een deel van de kosten zelf te dragen; Een belangrijk ijkpunt de nieuwe vervoerconcessie hoofdrailnet 2025-2035 is: als het station niet in deze concessie komt te staan dan is de kans groot dat de realisatie op de lange baan wordt geschoven; In 2020 de mid-term review wordt gedaan van de huidige vervoerconcessie 2015-2025 en spoedig daarna onderhandelingen zullen starten over de nieuwe vervoerconcessie; Haarlem daarom moet zorgen dat we ons huiswerk voor station Haarlem West goed en snel doen; Haarlem eerder voor de Mariatunnel een uitgebreide effectstudie heeft gedaan waarin varianten zijn uitgewerkt inclusief een kostenraming en inclusief de effecten voor verkeer, ruimte, economie en milieu[1], maar een dergelijke studie nog niet is gedaan voor station Haarlem West; Het spoorverkeer steeds drukker wordt, een nieuw station daarom mogelijk alleen inpasbaar is in de dienstregeling als bij het nieuwe station inhaalsporen beschikbaar komen en het daarom van belang is bij de verdere uitwerking van de ontwikkelvisie Haarlem Zuid West hier rekening mee te houden;

Verzoekt het college

Een haalbaarheidsstudie station Haarlem West uit te voeren waarin in ieder geval wordt gekeken naar vervoerwaarde, ruimtelijke mogelijkheden, bouwkosten, logistieke inpassing in de dienstregeling en de noodzaak en mogelijkheid van (een ruimtelijke reservering voor) inhaalsporen en dit onderzoek te financieren uit het onderzoeksbudget voor de ontwikkelvisie Haarlem Zuid West;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.