Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

31 documenten

Bezorgde Bootbezitters

VVD VVD Bodegraven-Reeuwijk 15-03-2024 04:17

Op 28 december legde de gemeente het parapluplan Doorvaarthoogtes Reeuwijk-Brug ter inzage. Dat biedt enige rechtszekerheid aan veel inwoners van Reeuwijk-Brug met een bootje achter hun huis. Want met een bootje kun je alleen maar varen als het water diep en breed genoeg is. En natuurlijk als er een redelijke doorvaarthoogte onder de bruggen is.

https://bodegraven-reeuwijk.vvd.nl/nieuws/55059/bezorgde-bootbezitters

Het interessante van het plan is dat er minimummaten worden vastgesteld waaraan zowel de gemeente als particuliere eigenaren zich moeten houden. Het zorgelijke is dat de matente beperkt zijn voor normaal recreatief gebruik van de watergangen. 

In het plan worden 90 cm doorvaarthoogte en 150 cm doorvaartbreedte als minimummaten vastgesteld. Met name dat laatste is ook voor een bescheiden sloep veel te weinig. De gemeentelijke bruggen in bijvoorbeeld het Treebord, de Roland-Holstlaan en de ‘s Gravenbroekseweg zijn dan ook aanzienlijk ruimer bemeten. Er is dus zeker reden tot zorg alsbijvoorbeeld de doorvaartbreedte tot het minimum wordt beperkt.

 

Bestemmingsplannen zijn een juridische grondslag voor wat in de ruimtelijke praktijk moet en mag. Of het nu gaat over een uitbreiding van een horecagelegenheid,  de bouw van een stal, plaatsing van een 100 meter hoge windturbine, of de aanleg van een woonwijk, voor deze zaken maakt de gemeente een bestemmingsplan. Het parapluplan Doorvaarthoogtes Reeuwijk-Brug lag tot 7 februari ter inzage. Tot die datum konden belanghebbenden zienswijzen indienen. Mocht u uwmoment gemist hebben, dan is het goed te weten dat het bestemmingsplan naar de commissie Ruimte gaat voor het inde gemeenteraad wordt behandeld. Ik voorzie nog veel werk voor de commissie.

Deze column verscheen in de Kijk op Bodegraven-Reeuwijk

Het bestemmingsplan is te vinden op de gemeente website.

https://www.bodegraven-reeuwijk.nl/ontwerpbestemmingsplan-parapluplan-doorvaarthoogtes-reeuwijk-brug-ter-inzage#

Woningbouw in Asenray-Oost: 40 woningen erbij!

VVD VVD Limburg 12-10-2023 08:40

https://roermond.vvd.nl/nieuws/54118/woningbouw-in-asenray-oost-40-woningen-erbij

12 oktober 2023 - Ruimte voor Ruimte Limburg heeft bij de gemeente Roermond een plan ingediend om ten oosten van de kern Asenray een nieuwe woonbuurt bestaande uit 40 kavels te ontwikkelen. De woonbuurt zal door middel van een nieuwe ontsluitingsweg worden ontsloten op de Maalbroek. De beoogde ontwikkelingen zijn niet mogelijk op basis van het huidige bestemmingsplan. Daarom moet het bestemmingsplan 'Buitengebied Asenray' gedeeltelijk worden herzien.

Dit kon rekenen op brede instemming van de gemeenteraad van Roermond. Met dit plan worden 40 kwalitatief hoogstaande kavels toegevoegd aan de Roermondse planvoorraad. Relevant om te benoemen is dat er tevens een stedenbouwkundig plan van het gebied is gemaakt. Daarbij is gekeken naar de bebouwing in de omgeving, zodat de nieuwe woningen kwalitatief ingepast kunnen worden in Asenray. Bijgaand enkele impressies.

Eerlijk aan de slag

VVD VVD Bodegraven-Reeuwijk 23-06-2022 03:56

Op de voorpagina van het coalitieakkoord zien we de afbeelding van een aan de wind zeilende Pampus. Zo’n afbeelding heeft wat weg van een rorschachtest, want net als bij de vlekkentest zeggen de commentaren meer over degene die ze maakt dan over de afbeelding zelf. Met dat risico zal ook ik moeten leven.

https://bodegraven-reeuwijk.vvd.nl/nieuws/50189/eerlijk-aan-de-slag

De foto zou zomaar op de Reeuwijkse plassen gemaakt kunnen zijn. De boot maakt een flinke helling die past bij de koers en de snelheid is in orde. De bemanning, stuurman en fokkenist, blijven verborgen achter de zeilen. Zij doen hun werk vanaf de hoge kant vanwaar ze het beste zicht hebben op wind en water en het meest bijdragen aan de snelheid van de boot.

Vanuit mijn perspectief als zeiler zie ik een boot die wordt gevaren zoals het past bij de omstandigheden. Bemanning en schipper doen wat noodzakelijk is. En de koers die zij varen past bij de richting van het doel dat nu eenmaal in de wind ligt. Dat de boot schuin gaat is onvermijdelijk. 

De analogie met het coalitieakkoord “Eerlijk aan de slag” is duidelijk. Veel van de ingezette koers is niet in detail uitgewerkt, maar de richting is bekend. We willen een financieel gezonde gemeente met een degelijke uitvoeringsorganisatie. Dat is de stip op de horizon.

Zwaar weer op komst voor Roerdelta?

VVD VVD Limburg 23-02-2022 02:53

https://roermond.vvd.nl/nieuws/48417/zwaar-weer-op-komst-voor-roerdelta

Met slechts een kleine meerderheid van 16 stemmen voor en 13 stemmen tegen heeft de gemeenteraad afgelopen maandagavond ingestemd met drie scenario’s voor de verdere ontwikkeling van Roerdelta fase 2 (woongebied) en Roerdelta fase 3 (haven).

De VVD-fractie heeft haar bezwaren tegen de voorgestelde aanpak niet onder stoelen of banken gestoken (zie bijgevoegd videofragment van onze inbreng tijdens het raadsdebat).

Wethouder Waajen heeft de VVD-fractie allerminst kunnen overtuigen.

Onze fractievoorzitter Vincent Zwijnenberg sprak op 4 april 2019 bij de behandeling van het Programma van Eisen al zijn zorgen uit over de stedenbouwkundige kwaliteiten van de Roerdelta: “Hebben wij hierop voldoende grip? Wordt onze identiteit en historie voldoende doorleefd? Mijn fractie zit niet te wachten op leuke tekeningetjes en schetsjes waarop wandelende mensen staan afgebeeld, met hondje, een enkel voertuig in het straatbeeld, prachtige groene bomen … “.

Deze zorgen zijn er drie jaar later nog altijd. Gelukkig staan de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur.

Willen wij voor toekomstige generaties Roermondenaren op deze klungelige manier een stukje geschiedenis van onze stad vertellen én de verbinding maken met het water? Roermond, het kan anders!

https://fb.watch/bmaP9DIG_b/

Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66

D66 D66 VVD Vught 24-07-2020 22:51

Verschillende keren moest de fractie van D66 Vught erom vragen, maar eindelijk zijn de illegaal aangelegde parkeerplaatsen bij de IJzeren Man niet meer in gebruik. De extra parkeerplaatsen die de uitbater eigenhandig, zonder enig overleg had aangelegd door bomen om te hakken, zijn afgezet met paaltjes. Ook de inderhaast aangeplante laurierhaag, die de auto’s moest verhullen, is weggehaald. De weg is dus vrij voor herstel van deze bosgrond van de gemeente Vught.

Het kostte de fractie van D66 veel moeite om het college van Burgemeester en Wethouders zo ver te krijgen dat er actie werd ondernomen tegen de aanleg van de illegale parkeerplaatsen. D66 heeft meerdere keren schriftelijke en mondelinge vragen moeten stellen, nadat een half jaar terug een stuk bosgrond illegaal veranderd was in een parkeerplaats. Ook een elektriciteitshuisje was illegaal verplaatst. In eerste instantie wilde het college kijken of een en ander gelegaliseerd kon worden. Met name Gemeentebelangen (‘best wel handig die parkeerplaatsen’) voelde hier wel voor en de VVD noemde dat destijds ‘heel logisch’. Voor D66 was dat een onbegaanbare weg: een ondernemer die bewust dingen doet die niet mogen, ook al steekt hij naar eigen zeggen ‘zijn nek uit’, kun je met legalisatie niet tegemoet komen. Terugbrengen in oude staat van dit stuk gemeentegrond blijft de inzet van D66. En met succes nu. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft eindelijk gedaan wat zij beloofde: handhaven.

Moderniseren van de IJzeren Man ja, een pretpark nee

D66 volgt de ontwikkelingen bij de IJzeren Man nauwlettend. De IJzeren Man gaat ons aan het hart. D66 juicht nieuwe ontwikkelingen en investeringen toe, maar wil van het strandbad en het paviljoen geen pretpark maken. D66 is nog niet geheel gerustgesteld over de toekomstplannen. De gemeenteraad steunde destijds de het plan voor een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. De ambitieuze, te grootse, niet binnen het bestemmingsplan passende plannen van de huidige uitbater passen daar niet in. Als de IJzeren Man verandert van een zwemplas in een pretpark betekent dat meer mensen, meer verkeersbewegingen (ook in Cromvoirt), meer drukte, meer lawaai en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De uitbater krijgt echter alle ruimte en pakt die ook, mede doordat het college geen besluit durft te nemen over de grootse toekomstplannen (onder andere met een hotel) die al een jaar geleden gepresenteerd zijn. Over deze plannen is de raad niet geïnformeerd en heeft ook geen kaders kunnen stellen. Wel gaf het college groen licht voor drie plannen die buiten het bestemmingsplan vielen. Een daarvan was de bouw van een tijdelijk klimbos, al kun je je afvragen wat er tijdelijk is aan tien jaar.

Ook vragen over aanleg van ‘tijdelijk’ klimbos

Onlangs was in het Brabants Dagblad lezen dat de Natuur en Milieugroep Vught de provincie heeft gevraagd om in te grijpen bij de aanleg van het klimbos op basis van de wet Natuurbescherming. D66 wilde weten wat er precies fout gegaan is bij de vergunning. Het college geeft in de beantwoording ruiterlijk toe dat het verzuimd heeft (omissie) de uitbater van de IJzeren Man onderzoek te laten doen naar het voor komen van beschermde soorten. Dat is extra wrang omdat wethouder van Ven (PvdA-GroenLinks) bij het vragenuurtje over de illegale parkeerplaatsen toezegde dat hij in gesprek ging met ‘groene groepen’. Hier blijkt dat er niet wordt geluisterd naar hun inbreng. Ook het door de raad vastgestelde biodiversiteitsbeleid is niet meegenomen in de beoordeling van de vergunningsaanvragen. Of het doorboren van de bomen voor het klimbos slecht is voor de bomen, kon het college niet vertellen, dat wordt onderzocht. Het is in ieder geval beschadigen van bomen, en dat mag niet volgens de verstrekte vergunning. De D66 fractie is benieuwd hoelang het duurt voor hierop gehandhaafd wordt. Duidelijk is ondertussen dat de handelwijze van het college onnodig schade toebrengt aan natuur rondom de IJzeren Man.

https://vught.d66.nl/2020/07/24/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

De voormalige illegale parkeerplaats is afgesloten met paaltjesZie ook: – de ingediende vragen over de parkeerplaatsen en het klimbos en de antwoorden  (juli 2020) – D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man (12-3-2020) – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/07/24/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

The post Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66 appeared first on D66 Vught.

Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Vught 24-07-2020 22:51

Verschillende keren moest de fractie van D66 Vught erom vragen, maar eindelijk zijn de illegaal aangelegde parkeerplaatsen bij de IJzeren Man niet meer in gebruik. De extra parkeerplaatsen die de uitbater eigenhandig, zonder enig overleg had aangelegd door bomen om te hakken, zijn afgezet met paaltjes. Ook de inderhaast aangeplante laurierhaag, die de auto’s moest verhullen, is weggehaald. De weg is dus vrij voor herstel van deze bosgrond van de gemeente Vught.

Het kostte de fractie van D66 veel moeite om het college van Burgemeester en Wethouders zo ver te krijgen dat er actie werd ondernomen tegen de aanleg van de illegale parkeerplaatsen. D66 heeft meerdere keren schriftelijke en mondelinge vragen moeten stellen, nadat een half jaar terug een stuk bosgrond illegaal veranderd was in een parkeerplaats. Ook een elektriciteitshuisje was illegaal verplaatst. In eerste instantie wilde het college kijken of een en ander gelegaliseerd kon worden. Met name Gemeentebelangen (‘best wel handig die parkeerplaatsen’) voelde hier wel voor en de VVD noemde dat destijds ‘heel logisch’. Voor D66 was dat een onbegaanbare weg: een ondernemer die bewust dingen doet die niet mogen, ook al steekt hij naar eigen zeggen ‘zijn nek uit’, kun je met legalisatie niet tegemoet komen. Terugbrengen in oude staat van dit stuk gemeentegrond blijft de inzet van D66. En met succes nu. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft eindelijk gedaan wat zij beloofde: handhaven.

Moderniseren van de IJzeren Man ja, een pretpark nee

D66 volgt de ontwikkelingen bij de IJzeren Man nauwlettend. De IJzeren Man gaat ons aan het hart. D66 juicht nieuwe ontwikkelingen en investeringen toe, maar wil van het strandbad en het paviljoen geen pretpark maken. D66 is nog niet geheel gerustgesteld over de toekomstplannen. De gemeenteraad steunde destijds de het plan voor een pleisterplaats met het accent op dagrecreatie. De ambitieuze, te grootse, niet binnen het bestemmingsplan passende plannen van de huidige uitbater passen daar niet in. Als de IJzeren Man verandert van een zwemplas in een pretpark betekent dat meer mensen, meer verkeersbewegingen (ook in Cromvoirt), meer drukte, meer lawaai en meer belasting van het water en de groene omgeving van de IJzeren Man. De uitbater krijgt echter alle ruimte en pakt die ook, mede doordat het college geen besluit durft te nemen over de grootse toekomstplannen (onder andere met een hotel) die al een jaar geleden gepresenteerd zijn. Over deze plannen is de raad niet geïnformeerd en heeft ook geen kaders kunnen stellen. Wel gaf het college groen licht voor drie plannen die buiten het bestemmingsplan vielen. Een daarvan was de bouw van een tijdelijk klimbos, al kun je je afvragen wat er tijdelijk is aan tien jaar.

Ook vragen over aanleg van ‘tijdelijk’ klimbos

Onlangs was in het Brabants Dagblad lezen dat de Natuur en Milieugroep Vught de provincie heeft gevraagd om in te grijpen bij de aanleg van het klimbos op basis van de wet Natuurbescherming. D66 wilde weten wat er precies fout gegaan is bij de vergunning. Het college geeft in de beantwoording ruiterlijk toe dat het verzuimd heeft (omissie) de uitbater van de IJzeren Man onderzoek te laten doen naar het voor komen van beschermde soorten. Dat is extra wrang omdat wethouder van Ven (PvdA-GroenLinks) bij het vragenuurtje over de illegale parkeerplaatsen toezegde dat hij in gesprek ging met ‘groene groepen’. Hier blijkt dat er niet wordt geluisterd naar hun inbreng. Ook het door de raad vastgestelde biodiversiteitsbeleid is niet meegenomen in de beoordeling van de vergunningsaanvragen. Of het doorboren van de bomen voor het klimbos slecht is voor de bomen, kon het college niet vertellen, dat wordt onderzocht. Het is in ieder geval beschadigen van bomen, en dat mag niet volgens de verstrekte vergunning. De D66 fractie is benieuwd hoelang het duurt voor hierop gehandhaafd wordt. Duidelijk is ondertussen dat de handelwijze van het college onnodig schade toebrengt aan natuur rondom de IJzeren Man.

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

De voormalige illegale parkeerplaats is afgesloten met paaltjesZie ook: – de ingediende vragen over de parkeerplaatsen en het klimbos en de antwoorden  (juli 2020) – D66 wil meer openheid over ontwikkelingen IJzeren Man (12-3-2020) – Oplegger D66 – Beantwoording schriftelijke vragen IJzeren Man (5-3-2020) – D66 vraagt duidelijkheid over nieuwe ontwikkelingen bij de IJzeren Man (29-1-2020) – D66 bezorgd over allerlei nieuwe plannen bij de IJzeren Man (22-4-2019)

Reacties? fractie@d66vught.nl

https://vught.d66.nl/2020/07/illegale-parkeerplaatsen-ijzeren-man-opgeheven-na-nieuwe-vragen-d66/

The post Illegale parkeerplaatsen IJzeren Man opgeheven na lang aandringen D66 appeared first on D66 Vught.

Haarlem vanaf het water

VVD VVD Haarlem 12-02-2020 09:21

De rekening voor mensen die een bootje hebben in Haarlem loopt hoog op.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/38318/haarlem-vanaf-het-water

Het water in Haarlem is misschien wel de beste en leukste manier om de stad van een andere kant te bekijken. Alleen voor mensen die een bootje hebben in Haarlem loopt die rekening hoog op. In 2020 betalen bezitters van een bootje opnieuw 28% meer dan afgelopen jaar. Daar krijgen ze maar weinig voor terug. Handhaving op het water is er nauwelijks omdat diezelfde mensen ook nog eens de bruggen bedienen. Daarbij zijn er nog altijd veel wrakken waar ook niet op gehandhaafd kan worden wegens het gebrek aan middelen. Weet jij van deze bootjes te liggen die al half gezonken zijn? Deel het met ons met een foto en/of bericht. Zo gaan we ermee aan de slag om Haarlem ook op het water een beetje mooier te maken.

Wensen en bedenkingen bij overdracht van aandelen in Evides naar aandeelhouders PZEM

SGP SGP VVD ChristenUnie PvdA D66 CDA Zeeland 13-12-2019 00:00

Het is een langgekoesterde wens dat de aandelen die PZEM NV heeft in Evides NV rechtstreeks in eigendom komen van de aandeelhouders van de PZEM NV. Op 1 maart 2019 hebben Provinciale Staten via wensen en bedenkingen aangegeven dat er geen bezwaar is tegen het verder uitwerken van het omhangen van de aandelen van PZEM in Evides naar de huidige aandeelhouders van PZEM (Provincie en gemeenten in Zeeland). 

Mogelijke scenario’sTwee scenario’s zijn uitgebreid onderzocht: een scenario waarbij de aandelen worden verkocht en een scenario waarbij het juridisch en economisch eigendom in de aandelen wordt gesplitst. Na dit onderzoek is voorgesteld om het laatstgenoemde scenario verder te gaan uitwerken. Bij dit scenario worden de aandelen Evides afgesplitst naar een door PZEM op te richten BV administratiekantoor.

Splitsing juridisch en economisch eigendomDe voordelen van dit scenario zijn dat de aandeelhouders PZEM NV (waaronder de Provincie Zeeland) directe zeggenschap krijgen over de aandelen in Evides. De aandeelhouders lopen minder risico, waardoor het gemakkelijker is dat alle aandeelhouders participeren. Er lekt bovendien geen geld weg naar derde financierende partijen. Jaarlijks keert Evides zo’n 15-20 miljoen euro aan dividend uit. De centrale vraag volgens de SGP is: Wie heeft daar maatschappelijk recht op? SGP-Statenlid Kok: ‘’Deze vraag motiveert mij om alle Zeeuwen te vertegenwoordigen en er voor op te komen.’’

Wensen en bedenkingen Provinciale StatenProvinciale Staten hebben hun wensen en bedenkingen bij de overdracht van de aandelen beschreven in een brief aan Gedeputeerde Staten. Over die brief is vandaag in de Statenvergadering gesproken. De SGP is altijd een groot voorstander geweest van het ontvlechten van Evides uit PZEM (voorheen Delta). De kern van het voorstel van Gedeputeerde Staten is om het scenario splitsing van juridisch en economisch eigendom in de aandelen verder uit te werken. De SGP is van mening dat deze stap als een processtap gezien moet worden en niet als een inhoudelijke stap. Daarbij hecht de SGP aan een goede voortgang in de tijd met als wens om voor de zomer van 2020 een besluit te kunnen nemen. Het ontvangen van nadere informatie over de marktwaarde van Evides en de risico’s rondom Pauliana of crediteurenbenadeling is daarbij van belang. Een steekhoudende opinie of onderzoek is momenteel namelijk niet voorhanden. Statenlid Kok: ‘’Wat ons betreft doen we daar nu, en vervolgens tenminste tweejaarlijks, deugdelijk onderzoek naar.’’

‘Om niet’ verhangen van aandelenDe belangrijkste vraag van de SGP is of het mogelijk is om de aandelen in Evides ‘om niet’ te verhangen. Het is namelijk nogal een verschil of de jaarlijkse 20 miljoen dividend van Evides in het verlies van PZEM verdwijnt of beschikbaar is voor de Zeeuwse samenleving. Met dit bedrag zou de Provincie namelijk hele mooie dingen voor de Zeeuwse samenleving kunnen realiseren. De SGP zou graag zien dat extern wordt onderzocht of het ‘om niet’ verhangen van de aandelen mogelijk is. Oftewel, wie het maatschappelijk recht heeft op dit dividend?

Amendement met wensen en bedenkingenAlle genoemde wensen en bedenkingen heeft de SGP samen met CDA, VVD, PvdA, Forum voor Democratie, ChristenUnie, D66 en ProZeeland vormgegeven in een amendement op de brief van Provinciale Staten. Het amendement is, op één partij na, Statenbreed aangenomen en geeft daarmee een helder signaal af namens een groot deel van de Zeeuwse samenleving.

Terugblik Motiemarkt 25 september.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 VVD CDA Grave 27-09-2019 12:21

GraverMaat: Dankzij iBabs kan ik het onderstaande bericht plaatsen over de Motiemarkt.

Op 25 september vond de eerste motiemarkt georganiseerd door de gemeenteraad van Grave plaats.

Maar liefst 13 ideeën werden eerst door de indieners kort toegelicht en daarna in persoonlijke gesprekken tijdens de markt aan de raads- en commissieleden “aan de man/vrouw gebracht”.

Het leverde geanimeerde en enthousiaste gesprekken op.

Vervolgens maakte de burgemeester bekend welke ideeën door één of meerdere politieke partijen zijn geadopteerd.

Zij gaan samen met de indiener(s) aan de slag om een motie voor te bereiden voor de raadsvergadering, in principe op 5 november

Volgende week verstuurt de griffie per idee een mail met het vervolg, zodat diegene die zich als aanspreekpunt heeft opgegeven, contact kan opnemen met de indiener van het idee.

Een overzicht van de geadopteerde ideeën:

Naam idee

Geadopteerd door: VPGrave, VVD, LLVCG, LPG, CDA.

Het labyrint dat Grave verbindt

Geadopteerd door: LPG.

Verbouwing wijkcentrum Esterade

Geadopteerd door: VPGrave, Keerpunt 2010, CDA.

Introduceren Socialapp om met eenzame ouderen in contact te komen.

Geadopteerd door: LPG

Lokaal energie-akkoord

Geadopteerd door: D66, LPG, CDA..

Opnieuw in gebruik nemen oude haven voor historische schepen.

Geadopteerd door: LPG.

Ontsluiting Visio terrein Hampoort met stad Grave en aanleg elektra en waterpunt op Visio

Geadopteerd door: LPG.

Interactieve vloer in bibliotheek Grave

Geadopteerd door: VVD.

Geef de mantelzorger een gezicht.

Geadopteerd door: VPGrave, LLVCG, LPG, CDA.

Betere aanwijzing ingang Hoofschestraat/Infirmerie.

Geadopteerd door: De burgemeester in het kader van veiligheid.

Realiseren Voetveerdiensten tussen Grave – Nederasselt en Gassel – Overasselt.

Geadopteerd door: Keerpunt 2010, VPGrave, VVD, D66, CDA,

Aanleggen stroomkast voor evenementen op het Bikkelkampplein.

Geadopteerd door: LLVCG, CDA, LPG.

VVD Harderwijk Hierden ziet graag een extra aanlegsteiger in succes’volle’ haven en boulevard.

VVD VVD Harderwijk 25-07-2019 08:12

De nieuwe haven en boulevard is ontzettend in trek bij booteigenaren en toeristen. Dit succes heeft helaas ook een keerzijde. Veel booteigenaren zijn geen voorstander van het dubbel of driedubbel liggen in de haven. Dat betekent dat veel booteigenaren doorvaren omdat er geen plek is of een plek die aan de wensen voldoet. De VVD Harderwijk-Hierden is van mening dat dit bijzonder spijtig is en is benieuwd of er mogelijkheden zijn om een extra steiger te realiseren. Daarnaast wil de VVD graag weten wanneer het onderhoud aan de steigers in de Vissershaven uitgevoerd gaat worden.

https://harderwijk.vvd.nl/nieuws/36182/vvd-harderwijk-hierden-ziet-graag-een-extra-aanlegsteiger-in-succes-volle-haven-en-boulevard

© Bron foto: Julian ‘t Jong

De VVD is trots op de nieuwe boulevard de daarbij horende haven. Daarnaast is de VVD ook verheugd om te zien dat veel booteigenaren de route naar onze mooie stad weten te vinden.  In het zomerseizoen is te zien dat vrijwel alle aanlegplekken bezet en vaak ook ligt men dubbel of driedubbel om maar in de havens te kunnen liggen. Dit succes heeft helaas ook een keerzijde. Veel booteigenaren zijn geen voorstander van het dubbel of driedubbel liggen in de haven. Men gaat dan liever zoeken naar een plek waar men direct aan de kant kan liggen. De laatste tijd bereikte de VVD signalen dat op piekmomenten men doorvaart richting Elburg of Nijkerk, omdat men niet dubbel of driedubbel wil liggen. Uiteraard is dat bijzonder spijtig voor de booteigenaren dat ze graag willen aanmeren in Harderwijk, maar dit niet kan in Harderwijk zoals zij wensenBelangrijker is ook nog dat dit betekent dat er minder toeristen gaan genieten van de stad en alle daarbij behorende faciliteiten. Door het stellen van de vragen hoopt de VVD dat er op korte termijn duidelijkheid komt of het mogelijk is om een extra steiger of steigers te realiseren. Verder wil de VVD graag dat we het traject voor de nieuwe steiger tijdelijk in kunnen zetten, zodat we voor het nieuwe vaarseizoen klaar zijn om de booteigenaren te ontvangen. Aangezien de Gemeente Harderwijk bekend staan als een gastvrije stad en ook continue in beweging is om gastvrij te blijven, heeft de VVD daarom dus de volgende vragen voor het college.

Vragen:1. Is het college ook bekend met de hierboven genoemde signalen?

2. Onderschrijft het college de zorg van de VVD dat we moeten voorkomen dat er boten doorvaren omdat het te druk is in de haven? 

3. Heeft het college al mogelijkheden onderzocht of het mogelijk is om extra steiger capaciteit te plaatsen?

4. Zo ja, welke locaties zijn er al onderzocht? Zo nee, zou bijvoorbeeld de strook voor het waterpark gedeelte van het dolfinarium een optie zijn?

5. De wethouder heeft aangegeven om na de zomer een evaluatie te willen houden over het gebruik van de haven. Lopen we dan niet het risico dat we te laat zijn om nog acties te ondernemen die vóór het volgende seizoen klaar moeten zijn?

6. Verder is er al eerder gesproken over het vervangen / opknappen van de kades en sanitair voorziening in de Vissershaven. Hier is ook budget voor gereserveerd. Kan het college aangeven wanneer deze werkzaamheden op de nominatie staan om uitgevoerd te worden?

7. Ziet het college in de vissershaven ook nog uitbreidingsmogelijkheden qua steigers?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.