Nieuws van CDA over VVD inzichtelijk

10 documenten

Geen turborotondes bij de Van Pallandtlaan in Sassenheim

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie VVD PvdA Teylingen 28-02-2020 10:33

De CDA-fractie heeft zich van het begin af aan verzet tegen plannen van de provincie Zuid Holland om aan weerszijden van de Van Pallandtlaan turborotondes aan te leggen. Het gaat om een zeer ingrijpend plan dat mensen rechtstreeks raakt in hun woon-en leefomgeving. De aanleg ad-hoc van een turborotonde biedt geen oplossing en zal problemen verplaatsen, waar het de doorstroming en de verkeersveiligheid betreft. Het is als een ketting. Volgend knelpunt is dan de kruising buurtschap Teylingen / Carolus Clusiuslaan, die nu al heel gevaarlijk is, maar ook de kruising bij ’t Soldaatje en vervolgens bij de spoorwegovergang bij de Piet Gijsenbrug. Het CDA wil daarom eerst een integrale regionale visie en dan pas een daarop gebaseerd regionaal verkeer- en vervoerplan. In de laatste raadsvergadering heeft het CDA samen met GroenLinks, de PvdA en de Christenunie een motie ingediend, waarin gevraagd wordt om een regeiovisie. Deze motie is aangenomen. VVD en Trilokaal stemden tegen. Een motie om per direct te stoppen met de plannen voor een turborotonde is aangehouden, in afwachting van een gesprek dat wethouder Volten zal voeren met het burgercomité van Pallandtlaan, dat actief actie voert tegen de turborotondes.Hieronder ter informatie beide moties: Motie regiovisie verkeer Motie direct stoppen plan Turborotondes

Kamervragen over A79 bij Vroenhof/Goudenrood

CDA CDA VVD PvdA Valkenburg aan de Geul 14-12-2019 12:29

Afgelopen week hebben CDA kamerleden Wytske Postma (CDA woordvoerder infrastructuur) en Martijn van Helvert (ons CDA kamerlid in Regio Zuid-Limburg), op verzoek van CDA Valkenburg aan de Geul, kamervragen gesteld aan minister Cora van Nieuwenhuizen, minister van infrastructuur en waterstaat. Sinds 1991 vragen de inwoners van “Het Goudenrood” al om geluidswerende maatregelen i.v.m. geluidsoverlast van de A79 in hun achtertuin. Bijna 30 jaar na de eerste stappen van de werkgroep uit Houthem-Sint Gerlach om voor geluidswering te strijden, wordt het tijd dat er echt concrete actie komt. Eerder pleite CDA gedeputeerde Hubert Mackus al voor een snellere realisatie van het aanbrengen van een ZOAB wegdek, waardoor sprake zal zijn van geluidsvermindering. Recent is daar nog een opmerkelijke tijdelijke snelheidsverlaging op de A79 aan toegevoegd, dit i.h.k.v. “veiligheid” van het wegdek. De gesprekken tussen de initiatiefnemers van “Wij zijn Houthem-St.Gerlach” en vertegenwoordigers van Rijkswaterstaat Zuid-Nederland lijken een positief resultaat te gaan opleveren. CDA Valkenburg aan de Geul probeert met het gebruik maken van het provinciaal en landelijk (politiek) netwerk deze positieve ontwikkeling te versterken. Initiatieven CDA Valkenburg aan de Geul In het bericht van 22 januari 2018 van TV Valkenburg werd vermeld dat het vorige college tegenstander was van geluidsschermen, sterker nog dat het college aan Rijkswaterstaat heeft geadviseerd dat inwoners het moesten oplossen met gevelisolatie. Het CDA heeft daarom gemeend dit thema te moeten opnemen in haar verkiezingsprogramma. Zeker na zoveel jaar vindt het CDA dat inwoners recht hebben op een passende oplossing voor de overlast. Na de verkiezingen heeft CDA in de nieuwe coalitie, in goed overleg met de coalitiepartners, gezorgd voor een andere zienswijze. Inmiddels heeft het college, bij monde van wethouder Remy Meijers, gezorgd dat Rijkswaterstaat is geïnformeerd over de positieve grondhouding van de gemeente Valkenburg aan de Geul ten opzichte van het plaatsen van geluidsschermen in “het Goudenrood” en bij het viaduct bij “Vroenhof”. Deze nieuwe stand van zake heeft ertoe geleid dat Rijkswaterstaat Zuid-Nederland heeft aangegeven aan zowel wethouder Meijers als in gesprekken met “Wij Houthem-St.Gerlach” dat de geluidsschermen er zeer mogelijk toch gaan komen. In verband met aangescherpte regelgeving valt de overlast in ieder geval binnen de kaders van het Meerjarenprogramma Geluidssanering (MJPG) van Rijkswaterstaat. Het programma is bedoeld om de leefbaarheid te vergroten bij mensen/woningen die overmatig overlast hebben van het geluid afkomstig van rijkswegen. Als er geen actie wordt ondernomen bestaat het risico dat deze situatie wederom “aan de kant wordt geschoven”. Het CDA zal zich blijven inspannen om dit dossier onder de aandacht te blijven brengen. Uiteraard staan de inspanningen van het CDA in geen verhouding met het jarenlange doorzettingsvermogen van dit inwonersinitiatief vanuit het kernoverleg “Wij Houthem-St.Gerlach”. Bezoek CDA Tweede Kamerlid Martijn van Helvert Op zaterdag 2 februari heeft Martijn van Helvert, op uitnodiging van CDA Valkenburg aan de Geul, de wijk “het Goudenrood” in Houthem bezocht. Het CDA en een afvaardiging van PGP Valkenburg waren daar destijds ook bij aanwezig. Hij heeft daar met diverse inwoners zelf gesproken over hun zorgen en de last die zij ervaren van het geluid afkomstig van de A79. Martijn van Helvert heeft destijds aangegeven zich hard te zullen maken in Den Haag voor een positieve beïnvloeding van de plannen ten gunste van de wensen van de inwoners van Houthem. Hij heeft tijdens zijn bezoek ook een petitie, die door de wijk reeds in 1991 was aangeboden aan lokaal en provinciaal bestuur, in ontvangst genomen. Martijn van Helvert heeft in aanloop naar het stellen van de kamervragen deze “historische” petitie aan de Minister aangeboden. Noodzaak stellen kamervragen Ondanks zeer voorzichtige positieve stappen aan Rijkswaterstaat zijde is i.o.m. Martijn van Helvert toch besloten om kamervragen te stellen. Daarnaast bieden diverse vertragingen van grote projecten i.h.k.v. de stikstof- en PFAS discussie openingen/mogelijkheden om onderhoud en geluidswerende maatregelen eerder te laten uitvoeren. Ondanks dat het geen onwil is van Rijkswaterstaat (RWS) zijn de voorgenomen projecten steeds verschoven. De vragen aan de minister zijn bedoeld om nu maar eens helder te laten worden waarom het zolang moet duren voordat de passende maatregelen getroffen worden om de ontzettende geluidsoverlast voor de inwoners van “het Goudenrood” en “Vroenhof” te minimaliseren. De vragen zijn in goed overleg met de werkgroep “Goudenrood” van kernoverleg “Wij Houthem-St.Gerlach” gesteld. Bij het stellen van de vragen is rekening gehouden met de positieve ontwikkelingen met betrekking tot de ophanden zijnde oplossing en het willen behouden van de goede relatie met Rijkswaterstaat Zuid-Nederland, zowel vanuit de werkgroep als met wethouder Remy Meijers, verantwoordelijk wethouder voor dit dossier. Politieke steun Om de kamervragen kracht bij te zetten heeft CDA Valkenburg aan de Geul in de voorbereiding contact gehad met gedeputeerde Hubert Mackus. Hij zegde toe om Rijksaterstaat te blijven herinneren aan het belang van een goed onderhouden ZOAB-wegdek. Uiteraard in het belang van de inwoners, maar zeker ook vanuit het belang dat Maastricht en Heerlen (via Valkenburg aan de Geul) een goede verbinding verdienen. Daarnaast heeft CDA Valkenburg aan de Geul meerdere gesprekken gevoerd met Tweede Kamerlid Martijn van Helvert over dit thema. Martijn van Helvert heeft zich bereid verklaard om kamervragen aan minister Cora van Nieuwenhuizen te stellen over deze langslepende kwestie. Dit heeft hij gezamenlijk gedaan met CDA collega Tweede Kamerlid Wytske Postma, die vanuit de CDA Tweede Kamerfractie o.a. de woordvoerder is op het thema infrastructuur. Op verzoek van CDA Valkenburg aan de Geul hebben de lokale fracties van PGP en VVD hun eigen “Haagse” netwerk benaderd om steun voor de vragen (en suggesties) aan de minister te vergaren. PvdA Tweede kamerlid Gijs van Dijk (woordvoerder infrastructuur) heeft inmiddels steun toegezegd en aangegeven zich te zullen aansluiten en zal met Van Helvert en Postma meepraten over dit dossier na de beantwoording van de vragen door de minister. De verwachting is dat VVD Tweede Kamerlid Remco Dijkstra (woordvoerder infrastructuur) dit ook zal doen. Belangrijk om zowel een coalitiepartner als een oppositiepartij als medestander te hebben. De kamervragen zijn te benaderen via: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail?id=2019Z25013&did=2019D51499 foto: TV Valkenburg

Leidse Ring Noord in de remmen

CDA CDA VVD Partij voor de Dieren Leiden 22-11-2019 13:19

Vorige week donderdag behandelde de gemeenteraad de Leidse Ring Noord. Nadat in de commissievergadering al duidelijk was geworden dat behalve het CDA, enkel de PvdD en de SP tegen het 130 miljoen kostende project waren, bleek het ook in de Raad vechten tegen de bierkaai. De CDA-fractie bracht nogmaals haar bezwaren tegen de Leidse Ring Noord op tafel: een slecht en traag proces, gigantische kosten en een suboptimale oplossing voor het bereikbaarheidsprobleem van Leiden. Raadslid Roeland Storm bracht eens te meer naar voren dat het CDA een groot voorstander is van investeringen in de bereikbaarheid aan de Noordkant van Leiden, maar alleen als de investering daadwerkelijk hout snijdt. De Leidse Ring Noord, die slechts enkele luttele seconden aan tijdswinst voor de automobilist oplevert, doet dit niet, en is daarmee de 130 miljoen gemeenschapsgeld het CDA niet waard. Zeker nu Leiderdorp de snelheid op hun tracé van 70 km/u terug naar 50 km/u leek te willen brengen, is de investering – waarvan Leiden 26 miljoen voor Leiderdorp betaalt – moeilijk te rechtvaardigen. Net als in de commissie stelde het CDA daarom voor om terug naar de tekentafel te gaan, en te komen met een wél doelmatige oplossing. Leiderdorp Afgelopen week kreeg het debat over de Leidse Ring Noord echter een nieuwe dimensie. Waar het CDA in de commissievergadering al voor gewaarschuwd had, vond daadwerkelijk plaats. Sterker nog, onenigheid over de snelheid op Leiderdorps grondgebied bracht het College van Lokale Partij Leiderdorp (LPL), VVD en CDA ten val. Waar de Leiderdorpse CDA en VVD zich aan de afspraak van 70 km/u wilden houden, wilde de LPL van deze afspraak af, en terug naar 50 km/u. Deze crisis bij de buren heeft er voor gezorgd dat het hele project LRN vol in de remmen is gegaan. Zolang Leiderdorp zich niet aan de afspraak van 70 km/u houdt investeert Leiden de afgesproken 26 miljoen niet voor de buurgemeente. En zonder de 70 km/u, daar zijn zelfs de Leidse voorstanders van de LRN het mee eens, is de gehele Ring waardeloos. Het CDA volgt de gebeurtenissen in Leiderdorp en ons eigen Leiden met belangstelling. Wat ons betreft biedt de patstelling een mooie kans om terug naar de tekentafel te gaan, en met een werkende oplossing te komen! Wilt u het CDA iets meegeven, mail dan naar fractie@cdaleiden.nl of neem contact op met CDA woordvoerder Bereikbaarheid & Mobiliteit, Jonathan Provoost, j.provoost@gemeenteraadleiden.nl

Onderzoek naar verbetering veiligheid wielerparkoers Sportpark Cromwijck

CDA CDA SGP VVD Woerden 28-06-2019 19:00

ONDERZOEK NAAR VERBETERING VEILIGHEID WIELERPARKOERS SPORTPARK CROMWIJCK (foto Marnix Schmidt / Algemeen Dagblad) In de aanloop naar de begroting 2020 gaat het College van B&W in Woerden de onveilige situatie bij de oversteek van het wielerparkoers op sportpark Cromwijck vanaf de Waardsebaan onderzoeken. Met een motie op initiatief van CDA Woerden, VVD en CU-SGP is het college opgeroepen met onder andere de wielervereniging WTC Woerden te zoeken naar oplossingen en deze voor te leggen aan de gemeenteraad. Meerdere malen per week gebruikt de wielervereniging het parkoers voor trainingen en wedstrijden. De oversteek vanaf de Waardsebaan wordt op die momenten door vrijwilligers beveiligd, maar de ervaring heeft geleerd dat dit risicovol is. Om grote problemen in de toekomst te voorkomen heeft WTC Woerden oplossingen aangedragen, bijvoorbeeld in de vorm van een brug. De CDA Woerden fractie hecht grote waarde aan verkeersveiligheid, en heeft daarom samen met CU-SGP en VVD een motie opgesteld waarin het college werd verzocht oplossingen te onderzoeken, uit te werken en met voorstellen richting de begroting te komen. De motie is met steun van bijna de gehele raad aangenomen. CDA Woerden raadslid Marco Hollemans, zelf een enthousiast wielrenner : "Op deze manier kunnen WTC Woerden, andere betrokkenen en de gemeente Woerden samen werken aan goede en haalbare oplossingen om Woerden verkeersveiliger te maken". Het college gaat nu uitvoering geven aan de motie, en gaf aan deze uit te zullen werken in een keuze bij de begroting. Bijgaand een link (KLIK HIER) naar een screenshot van het volledige artikel.

Geen aanpak Steenbergerweg

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA ChristenUnie De Wolden 28-06-2019 07:00

Het CDA had de aanpak van de Steenbergerweg in Zuidwolde geagendeerd in de raadsvergadering van 27 juni. Doel was om de snelheid op de weg en de geluidoverlast te verminderen. Een ingediende motie om dat te realiseren werd door de collegepartijen verworpen. Aan- en omwonenden van de Steenbergerweg ondervinden veel hinder van hard rijdend verkeer en zij hebben last van geluidsoverlast. In december 2018 nam de gemeenteraad al een motie aan om te onderzoeken welke maatregelen er genomen zouden kunnen worden en wat de kosten zouden zijn. Het college stelt een aantal maatregelen voor, maar geeft aan dat er geen budget hiervoor beschikbaar is. Daarom is voorgesteld om de aanpak van de Steenbergerweg in het nieuwe Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan mee te nemen. Het nieuwe plan moet nog gemaakt worden. Het CDA is mening dat herinrichting van een gedeelte van de Steenbergerweg niet los gezien kan worden van de aanpak kruising Hoofdstraat. Daar wordt een 30 km zone ingericht, wat gevolgen zal hebben voor de toevoerwegen. Wanneer het gedeelte van de weg tussen Hoofdstraat en Steenberger Esweg tezamen met de kruising Hoofdstraat wordt aangepakt, komt dit de verkeersveiligheid ten goede. Door tevens de klinkers in de kruising Steenberger Esweg te vervangen door asfalt wordt de geluidsoverlast drastisch verminderd. Het CDA diende hiervoor samen met de ChristenUnie, GroenLinks en PvdA een motie in om dit te verwezenlijken.Zie motie Collegepartijen VVD en GemeenteBelangen stemden echter niet met de motie in. Zij willen een integrale aanpak van de Steenbergerweg en willen daarom wachten op het nieuwe GVVP. Volgens de wethouder kan besluitvorming over dit plan al in het voorjaar van 2020 plaatsvinden, waarna het in de kadernota voor 2021 meegenomen kan worden. Uitvoering kan dan in 2021 of latere jaren plaatsvinden. Het CDA wil echter niet langer wachten. Het is zeer twijfelachtig of het nieuwe GVVP al zo snel kan worden vastgesteld, aangezien het vorige traject ook een langdurig proces was. Aangezien uitvoering niet eerder dan in 2021 kan plaatsvinden, vindt het CDA dat dat te lang duurt.Woordvoerder Karin Brouwer: “De kruising Meppelerweg/Hoofdstraat/ Steenbergerweg wordt aangepakt en er komt een 30 km zone. En de kruising wordt in plaats van een voorrangskruising een kruisingsvlak met gelijkwaardige wegen. Dit betekent dat de snelheid op de Steenbergerweg omlaag moet. Ook als de Steenbergerweg een doorgaande route blijft. Je kunt niet hebben dat mensen met 50 km per uur aan komen stuiven en dan voordat ze het weten zich in de 30 km zone bevinden en al op de kruising Hoofdstraat staan. Dat komt de veiligheid niet ten goede”.

DE POSBANK DICHT ?

CDA CDA VVD Rheden 30-03-2019 17:05

Vragen in de Raadsvergadering Monique Reinders brandden dinsdagavond vele vragen op de lippen. ,,Waarom heeft u voor deze optie gekozen?”, hield zij de verantwoordelijke wethouder Haverkamp (VVD) voor. ,,Heeft u nagedacht over de verkeersveiligheid op de Schietbergseweg, waar al het verkeer naar en van de Posbank overheen moet en dus veel meer elkaar tegemoetkomend verkeer zal moeten passeren? Zijn hier maatregelen voorzien? Hoe moet het met de toename van de parkeerdruk bij het Posbankpaviljoen enbij het Bezoekerscentrum Veluwezoom?” Reinders wilde ook weten of er ook nog naar alternatieve oplossingen is gekeken. Zou afsluiting alleen op zondagen, of alleen op drukke dagen wellicht een optie zijn? Op hoeveel dagen in het jaar is er eigenlijke sprake van een problematische verkeerssituatie op de Posbank? Zie verder artikel ion de Gelderlander Rheden bekijkt welke aanvullende maatregelen nodig zijn voor afsluiting Posbank https://www.ad.nl/…/rheden-bekijkt-welke-aanvullende-maatr…/

Raad past collegevoorstel herinrichting Herenweg Warmond aan: 30 km zone verlengd

CDA CDA VVD D66 Teylingen 23-02-2019 12:54

Al jaren loopt er een discussie over de herinrichting van de Herenweg in Warmond. Inhoud: hoe de verkeersveiligheid van vooral fietsers en voetgangers te verbeteren. In de raadsvergadering van 31 januari werd een voorstel van het College besproken dat volgens het CDA te mager uitviel. Dit voorstel hield o.a. in het instellen van een 30 km-zone tussen de Laan van Oostergeest en de Padoxlaan alsmede het aanbrengen van verkeersdrempels voor oversteekplaatsen en de aanleg van zgn. fietsstraatprofielen. De CDA-fractie constateerde dat onmiddellijk na het begin van de 30 km-zone een zebrapad en een fietsersoversteekplaats liggen. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Ook insprekers tijdens de laatste vergadering van de Commissie Ruimte hebben hierop gewezen. Andere fracties signaleerden eveneens dit probleem. Met de kleinst mogelijke meerderheid, slechts één stem verschil, besloot de gemeenteraad daarom de toekomstige 30 km-zone al te laten beginnen bij de Beatrixlaan. Het huidige fietspad tussen de Beatrixlaan en de Laan van Oostergeest blijft daarbij behouden. Met dit besluit werd tevens een deukje geslagen in het coalitie-front omdat collegepartner D66 meestemde met de oppositie. VVD en Trilokaal stemden tegen het wijzigingsvoorstel.

Tolweg gesloten; verkeer omgeleid

CDA CDA VVD Heemskerk 24-12-2018 18:34

Tolweg afgesloten Vanaf 7 januari 2019 is de Tolweg in Heemskerk voor één jaar afgesloten. De weg wordt verlegd, krijgt twee gescheiden rijbanen en ook de kabels en leidingen onder de weg worden vernieuwd. Al met al een hele operatie, die nauw verband houdt met de vernieuwing van de flats van WoonopMaat aan de Debora Bakelaan. In de raad wilde Jan Schouw van CDA Heemskerk, van de wethouder weten of alles wel goed was voorbereid. De Tolweg is immers een belangrijke ontsluitingsweg voor het centrum en oostelijk Heemskerk, inclusief de Broekpolder. Wethouder Gaatze de Vries (VVD) kon geen garanties geven dat er geen verkeershinder zou optreden. Wel heeft de gemeente er alles aan gedaan om de verkeerhinder zo goed mogelijk te beperken. Forensen uit de Broekpolder wordt geadviseerd de afslag in Beverwijk te nemen en via het terrein van de Bazaar de wijk in te rijden. Ook een prima route voor verkeer vanaf de A9 richting Heemskerk overigens, maar dan via de Laan der Nederlanden, en de Beneluxlaan. Des ondanks wordt veel extra drukte op, met name, de Baandert en de Jan van Kuikweg verwacht. De gemeente zal de verkeersbewegingen nauwlettend volgen beloofde de wethouder aan CDA Heemskerk en de rest van de raad. Op dit moment heeft de wethouder geen alternatieven achter de hand voor het geval de verkeerssituatie toch te nijpend wordt. Ook op sociale media wordt druk gesproken over de aanstaande afsluiting. Vooral bewoners van de Broekpolder maken zich zorgen over de doorstroming naar de A9 voor de forenzen in deze wijk. Het aanleggen van een (nood)weg aan de Waddenlaan naar de Communicatieweg is een veel gehoorde suggestie. CDA Heemskerk gaat de verkeersontwikkeling nauwlettend volgen. Het kan evengoed geweldig meevallen, zoals ook bij de renovatie van de Velsertunnel het geval was. Maar mochten er toch nijpende problemen ontstaan, vragen wij de wethouder uiteraard om extra maatregelen.

N271 Gennep – Heijen blijft 2x2 baans

CDA CDA VVD Gennep 21-11-2018 18:03

De reconstructie van de N271 tussen Gennep en Heijen is al enkele jaren een hoofdpijndossier voor de lokale en provinciale politiek. De oorspronkelijke plannen werden na het dodelijk ongeluk heroverwogen, maar er kon de afgelopen jaren geen overeenstemming worden gevonden over de wijze waarop reconstructie zou moeten plaatsvinden. Laat duidelijk zijn dat verkeersveiligheid de hoogste prioriteit heeft en dat we ongelukken moeten voorkomen. De tijdelijke maatregelen die er nu liggen dragen wat ons betreft eveneens niet bij aan de verkeersveiligheid. Naast deze prioriteit zijn er ook andere belangen: denk aan het signaal van de hulpdiensten dat een eenbaansweg een obstakel kan zijn voor de spoedeisende hulpverlening of een goede bereikbaarheid van onze bedrijven voor behoud van werkgelegenheid in de regio. In het coalitieakkoord van CDA-SP-VVD is afgesproken dat wij gezamenlijk zullen aandringen op een snelle reconstructie van deze rondweg om Gennep. Uitgangspunt was voor ons een verkeerskundig goed en gedragen voorstel met een tweemaal twee-baans inrichting van de weg, toegankelijkheid voor landbouwverkeer en een maximumsnelheid van 80 km/uur. De afgelopen maanden is door het nieuwe College op constructieve wijze met de provincie en betrokken stakeholders gezocht naar een oplossing. Een oplossing die zowel bij de Provincie Limburg, de gemeente Gennep, het bedrijfsleven en de inwoners op breed draagvlak kan rekenen.. Een lang lopende discussie met een positieve uitkomst. Wij zijn verheugd dat de veelvuldige overleggen in de afgelopen tijd nu daadwerkelijk resultaat hebben en gedeputeerde Geurts een oplossing heeft gepresenteerd die staat voor een goede verkeersveiligheid en het verbeteren van de infrastructuur in de kop van Noord-Limburg. Door het handhaven van een 2x2 baans weg met 80 km/uur kunnen we de bereikbaarheid van de regio garanderen, maar er wordt door aanvullende maatregelen veel aandacht besteed aan de verkeersveiligheid. Namens de coalitiepartijen: Twan Reintjes, fractievoorzitter CDA Gennep Rob Janssen, fractievoorzitter SP Gennep Holger Rodoe, fractievoorzitter VVD Gennep

Kort verslag infoavond Schutterspark

CDA CDA VVD PvdA Brunssum 21-05-2018 18:24

Op dinsdag 17 april vond een openbare infoavond plaats over het Schutterspark. De gemeente en Schutterspark BV, de exploitant, presenteerden de plannen met het park. Met een klimparcours, met toestellen die iedereen moet stimuleren tot (meer) beweging en met mooie wandel- en hardlooproutes. Dit past in een beleid waarin gezond ouder worden hoog op de agenda staat. De toestellen in de speeltuin waren erg verouderd en worden vervangen en uitgebreid door eigentijdse exemplaren die aan alle veiligheidseisen voldoen. Verder zijn er een waterpartij en skelterbaan gepland. In een erg vol Schuttershüske waren veel buurtbewoners aanwezig. De betrokkenheid was zichtbaar groot en doet ons goed. Dat men echter tijdens die avond ontdekte dat deze avond alleen was bedoeld om te informeren én om de overeenkomst met de ondernemer te ondertekenen, zonder dat er vanuit het publiek nog inspraak mogelijk was, leverde veel gemor op: Wat pijn deed is dat de buurt niet vanaf de allereerste fase bij het plan betrokken geworden was. Vooral toen er sprake was van een mogelijke naamsverandering van de speeltuin, losgekoppeld van ‘Schutterspark’, leverde dat emotionele reacties op. Men is erg gehecht aan deze historische naam. Er waren uitvoerige informatieronden over het hele park. De informatie werd ondersteund door foto’s, plaatjes en kaarten en hier en daar een filmpje. Een mooie presentatie met mooie plannen, zodat het park het hele jaar open kan blijven. De aanpak vindt in drie fasen plaats: (a) Toestelplaatsing, (b) aanpak van gebouwen en (c) realisering van skelterbaan en waterpartij. Dat eerste zal bij het schrijven van dit verslag volgens planning afgerond zijn en vormt het leeuwendeel. De gebouwen zijn verouderd en toe aan modernisering en deels vervanging. Als CDA blijven wij betrokken bij het Schutterspark. Immers, in de oude coalitie met onder andere VVD en PvdA is hiertoe destijds het initiatief genomen en een begin mee gemaakt. Heeft u vragen of opmerkingen die u graag aan ons kwijt wilt over dit mooie park, dan horen wij graag van u.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.