Nieuws van ChristenUnie over SGP inzichtelijk

1170 documenten

Raadslid van de Bosse treedt af.

ChristenUnie ChristenUnie SGP Veere 02-03-2021 20:10

Het SGP bestuur Veere moet helaas mededelen dat dhr. M. (Marcel) van de Bosse met ingang van 1 maart 2021 aftreedt als raadslid van de gemeente Veere, vanwege persoonlijke omstandigheden.

Dhr. Van de Bosse is sinds maart 2014 lid van de gemeenteraad in Veere.

Het bestuur spreekt haar dank en waardering uit voor de betrokken en gedreven wijze waarop hij zijn werk voor de gemeente Veere namens de SGP-ChristenUnie in de afgelopen jaren heeft gedaan in de gemeenteraad, de commissie RO en diverse andere werkgroepen. De fractie zal zijn inbreng en deskundigheid gaan missen.

Drugsgebruik in Staphorst

ChristenUnie ChristenUnie SGP Staphorst 29-08-2020 20:58

Naar aanleiding van een onderzoek van de Jongerenraad in 2017 hebben wij als ChristenUnie in 2018, samen met de SGP, het college verzocht zelf een onderzoek uit te voeren naar drugsgebruik in onze gemeente. In het afgelopen jaar heeft de GGD dit onderzoek uitgevoerd. Daarbij hebben ze enerzijds gekeken naar de cijfers, maar ook tientallen gesprekken gevoerd met inwoners en vertegenwoordigers van allerlei instanties en verenigingen. Begin 2020 is het onderzoek afgerond. Vanwege de corona heeft de gemeenteraad afgelopen dinsdag het rapport met elkaar besproken.

Gemeenteraad verbiedt de verkoop van lachgas in horecagelegenheden.

ChristenUnie ChristenUnie SGP PvdA Kampen 17-06-2020 08:55

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1310400/631962/lachgas (2).jpgOp initiatief van de ChristenUnie heeft de gemeenteraad donderdagavond 30 januari 2020 een motie over lachgas behandeld. In de motie heeft de partij samen met SGP, PvdA en Kampen Sociaal het college van B&W gevraagd om de verkoop van lachgas in horecagelegenheden te verbieden. Martine Wiltjer lichte de motie toe en vroeg om een verbod op de verkoop van lachgas. Ook is gevraagd om met horecaondernemers in gesprek te gaan om het gebruik van lachgas in hun horecagelegenheden zoveel mogelijk te ontmoedigen, of liever nog, niet toe te staan.

Risico’s van het gebruik van lachgasDe ChristenUnie maakt zich al langer grote zorgen over het toenemend gebruik van lachgas tijdens het uitgaan, en heeft hierover al vaker vragen gesteld aan het college. Onder andere de GGD schrijft over de risico’s van het gebruik van lachgas. Samengevat: het is slecht voor je brein (ontwikkeling), je longen kunnen bevriezen, er ontstaat een tekort aan zuurstof voor de hersenen, je krijgt slechte concentratie en ga zo nog maar even door.

Nog geen landelijk verbodStaatssecretaris Blokhuis van de ChristenUnie wil het oneigenlijk recreatief gebruik verbieden door lachgas op de lijst van de Opiumwet te zetten. Dit is nog niet gelukt en daarom is verkoop en gebruik van lachgas op dit moment (nog) niet verboden. De risico’s van het gebruik van lachgas, zeker in combinatie met alcohol, worden steeds duidelijker. Veel gemeenten in Nederland proberen de verkoop en het gebruik van lachgas tijdens het uitgaan terug te dringen.

Verbod op de verkoop van lachgas in horecagelegenhedenOok in Kampen wordt lachgas in verschillende horecazaken veel verkocht. De ChristenUnie is van mening dat de volksgezondheid een belangrijke taak is van de overheid. Waar dat mogelijk is, moet de gemeente dan ook krachtig en actief inzetten op een verbod van de verkoop van lachgas. En ook het gebruik van dat gas ontmoedigen. En daar heeft de gemeente de mogelijkheden voor. Via de Drank- en Horecawet of via de Milieuwet (zoals o.a. gebeurt in gemeente Arnhem). De ChristenUnie is blij dat de gemeente zich inzet voor de veiligheid en gezondheid van onze inwoners. En daarmee het signaal afgeeft dat Kampen de strijd tegen lachgas aangaat. De motie werd met een meerderheid aangenomen.

MW

Beantwoording art. 42 vraag klachten regiotaxi

ChristenUnie ChristenUnie SGP Westland 02-06-2020 10:09

In november 2019 hebben wij vragen gesteld naar aanleiding van de grote hoeveelheid klachten over het functioneren van de regiotaxi.

Hieronder vindt u de beantwoording door wethouder Varekamp.

Op 26 november 2019 hebben wij vragen ontvangen van de fractie CU-SGP over “functioneren Regiotaxi”. Ingevolge artikel 42 van het Reglement van Orde informeren wij u als volgt.

“Het regent klachten over de regiotaxi”, luidt de kop van een artikel op WOS.nl. Een uitzending van TV West bevestigt deze berichtgeving. Na klachten in het verleden, beloofde de Regiotaxi beterschap. Een korte tijd verbeterde de situatie, maar nu is het weer helemaal mis. Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder! De klachten variëren: ernstige vertragingen, slechte telefonische bereikbaarheid, verkeerde taxi’s die voorrijden of helemaal niet komen opdagen. Navraag bij ervaringsdeskundigen bevestigen de situatie. Gebruikers van de Regiotaxi behoren tot een kwetsbare doelgroep, meestal ouderen en gehandicapten. Deze mensen zijn vaak niet in staat om te klagen en afhankelijk van deze wijze van vervoer.

Vraag 1 Bent u bekend met deze schrijnende situatie en bent u het met ons dat dit niet kan voorbestaan?

Antwoord 1 Wij zijn bekend met de managementrapportage over de Regiotaxi in 2019. Daarin wordt de stiptheid (niet of tijd of in sommige gevallen niet komen) minder goed beoordeeld. Daarnaast scoort (ook regionaal) de bereikbaarheid van het callcenter minder goe d.

Vraag 2 Heeft u inmiddels contact opgenomen met Regiotaxi?

Antwoord 2 Ja.

Vraag 3 Zo niet, waarom niet

Antwoord 3 N.v.t.

Vraag 4 Zo ja, kunt u dan aangeven wat de oorzaak is van deze onacceptabele situatie?2 –

Antwoord 4 In de periode juni – september van vorig jaar zijn er meer vertragingen geweest als gevolg van het faillissement van één van de taxibedrijven die de Regiotaxi rijden (De Roo). Hierdoor was er een tekort aan voertuigen en personeel. Inzet van andere taxibedrijven heeft ervoor gezorgd dat vanaf oktober dit probleem was opgelost. Helaas zagen we in oktober wederom grote vertragingen door de stakingen in die maand. Wegen waren daardoor afgesloten en de Regiotaxi moest dus flink omrijden en kon ook niet overal komen. Daarnaast hebben zaken als toenemend verkeer op de weg invloed op de mate van stiptheid van de Regiotaxi. Ook is binnen de huidige aanbesteding een bepaalde marge van stiptheid afgesproken (een kwartier eerder of later dan afgesproken tijd).

Vraag 5 Welke actie gaat worden ondernomen om de werkwijze van de Regiotaxi op de kortst mogelijke termijn te verbeteren?

Antwoord 5 Het contractbeheer- en management wordt in de regio Haaglanden uitgevoerd door de MRDH. Met de taxibedrijven die Regiotaxi rijden heeft de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag) regelmatig overleg om de oorzaken van de vertragingen te achterhalen en wat eraan gedaan kan worden. Daarom controleert MRDH de ritgegevens en gaat met Regiotaxi in gesprek over verbeteringen en wordt Regiotaxi aangesproken op de zaken die niet goed gaan (bijv. het niet halen van de afgesproken aanrijtijden). De MRDH legt ook boetes op bij vertragingen van een uur of langer als er geen aanvaardbare reden is voor de vertraging. Ook met de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek kan MRDH zaken bijsturen. Wij zien dat vertragingen vaak worden veroorzaakt door de drukte op de wegen. Ook andere vervoerders hebben hiermee te maken.

Onderwerpen als “stiptheid” nemen we mee in de nieuwe regionale (met Haaglanden-gemeenten) aanbesteding van de Regiotaxi, waarbij wel opgemerkt dient te worden dat, hoe hoger de kwaliteitseisen die daarin gesteld worden, des te duurder (deze vorm van) doelgroepenvervoer wordt. Deze regionale aanbesteding gebeurt op basis van criteria, zoals prijs en kwaliteit. Daarbij is niet vooraf te zeggen dat een Westlands bedrijf, zoals in het verleden de Roo, de gunning zal krijgen.

Raadsvergadering 14-05-2020 ChristenUnie-SGP

ChristenUnie ChristenUnie SGP Vlaardingen 27-05-2020 09:03

https://christenunie-sgpvlaardingen.nl/content/raadsvergadering-14-05-2020-christenunie-sgp

Op donderdag 14 mei heeft de gemeenteraad van Vlaardingen vergaderd over verschillende zienswijzen op de begrotingen van de gemeenschappelijke regelingen en heeft het de woonruimteverordening vastgesteld. Helaas bleek de verbinding van deze digitale raadsvergadering voor een groot deel te zijn weggevallen en daarom willen wij u graag informeren over het verloop ervan en onze bijdrage aan deze raadsvergadering.

Bij de zienswijze op de begroting van de MRDH (Metropoolregio Rotterdam-Den Haag) heeft de ChristenUnie-SGP een amendement ingediend om aandacht te vragen voor de regionale fietssnelwegen. Ook heeft onze partij zich kritisch uitgelaten over de zienswijzen op de begrotingen van ROG-Plus, de GRJR (Jeugdhulp Rijnmond) en Stroomopwaarts.

 

De ChristenUnie-SGP heeft het amendement voor de fietssnelwegen ingediend, omdat door de extra bouwopgaven van 2000 woningen en het groeiende bedrijventerrein het aantal verkeersbewegingen in de regio zal toenemen. Naar verwachting levert dit ook meer files op; daarom is de ChristenUnie-SGP een groot voorstander van alternatief vervoer. Vanwege de ambitie van de gemeente Vlaardingen om fietsstad 2022 te worden en de ambitie van de regio om innovatief met alternatieve vervoersmiddelen bezig te zijn, heeft de ChristenUnie-SGP extra aandacht voor de aanleg van ontbrekende fietssnelwegen toegevoegd in de zienswijze. Het amendement is met een ruime meerderheid aangenomen: 19 stemmen voor en 13 stemmen tegen.

 

Helaas was de ChristenUnie-SGP niet tevreden met alle begrotingen en/of zienswijzen en heeft daarom ook de nodige kritiek geuit. Het is volgens de partij uiterst merkwaardig hoe de meervraag van de GRJR over 2019 tot stand is gekomen. Er zijn geen extra - maar alleen meer langdurige gebruikers. We moeten meer betalen voor de zorg voor hetzelfde aantal zorgbehoevenden als in 2018.  Het is daarom goed dat een verzoek tot onderzoek naar deze stijging in de zienswijze is opgenomen.

De zienswijzen van ROG-Plus en Stroomopwaarts vindt de ChristenUnie-SGP conflicteren. In de zienswijze op de begroting van ROG-Plus wordt besloten niet in te stemmen met de begroting vanwege het ontbreken van de taakstellingen zoals vastgesteld in het Herstelplan. Terwijl het ontbreken van eenzelfde taakstelling geen breekpunt blijkt te zijn voor het vaststellen van de begroting van Stroomopwaarts. Een gevalletje van het meten met twee maten.

Verder vindt de ChristenUnie-SGP dat het innovatiebudget van €375.000 onvoldoende wordt onderbouwd en de partij kon daarom niet instemmen met de voorgeschreven zienswijze. Wel is ingestemd met de zienswijze op de begroting van ROG-Plus, mede omdat er vast wordt gehouden aan beleid zoals deze is vastgesteld door de gemeenteraad. Hier werd wel  de juiste maat gehanteerd.

Bijdrage van de ChristenUnie-SGP over het Herstelplan

ChristenUnie ChristenUnie SGP Vlaardingen 30-04-2020 17:40

Zoals uitgesproken door raadslid Erik van Pienbroek op de vergadering van donderdag 23 april 2020.

Voorzitter, Iedere fractie heeft 3 minuten de tijd om zijn mening over het Herstelplan te geven. Met de opdracht om niet te interrumperen, amenderen of ‘grote’ wijzigingen aan te brengen. De CU-SGP is niet blij met deze situatie, omdat dit naar onze mening niet bijdraagt aan de democratische behandeling van een belangrijk stuk als het Herstelplan. In de voorgestelde drie minuten kunnen wij niet al onze punten uitwerken.

 

Toch doen we ons best om de meeste van onze punten kort, maar duidelijk toe te lichten. Voorzitter, allereerst zijn we van mening dat het Herstelplan geactualiseerd moet worden. De financiële en sociale situatie van de gemeente Vlaardingen verandert door de coronacrisis. Veel andere gemeenten wachten dan ook de gevolgen van deze crisis af en proberen rekening te houden met te verwachten tekorten. Omdat dit Herstelplan niet up-to- date is, weten we niet of de voorgestelde maatregelen daadwerkelijk van invloed zijn. Voorzitter, daarmee maken we gelijk een bruggetje naar het tweede punt.

 

Het Herstelplan is gebaseerd op aannames. Het is niet duidelijk of deze aannames gebouwd zijn op drijfzand of een stevig fundament. Iedere vorm van toelichting ontbreekt en daarom lijkt het Herstelplan gebouwd op drijfzand; harde cijfers ontbreken en de reserves worden leeggehaald. Vorige week hebben wij een memo van het college ontvangen. Hierin werd ons medegedeeld dat het tekort met drie miljoen is toegenomen zonder dat het college dit zag aankomen. We willen voorbereid zijn op het ergste, maar zijn we dat ook als er zomaar een tekort van drie miljoen euro uit de hoge hoed komt? Verder geeft het college aan dat de realiteit weerbarstiger kan zijn dan verwacht. Zijn we dan wel klaar voor extra kosten die gemaakt moeten worden door de coronacrisis? Zeker nu de reserves leeg worden gehaald!

 

Worden er dan helemaal geen harde cijfers genoemd? Jawel, de enige maatregel waarvan zeker is hoeveel geld er binnenkomt, is de verhoging van de OZB. Dit betekent dat pandeigenaren en gebruikers meer moeten gaan betalen zonder daar enige verbetering van de voorzieningen voor terug te zien.

Voorzitter onze spreektijd zit er bijna op, maar we hebben niet over alle dingen uit het Herstelplan ons licht laten schijnen, bijvoorbeeld : de samenwerkingsverbanden van onze stad met de naburige gemeenten, het bestedingsplafond en de gevolgen voor alle Vlaardingers? Had het Herstelplan niet uitermate interessant geweest voor een generatietoets?

 

Voorzitter, nu rest alleen nog onze conclusie. Wij zijn als fractie bij de verschillende bijeenkomsten over het Herstelplan geweest en hebben zo geprobeerd te delen in de verantwoordelijkheid. Het is onze intentie geweest constructief te handelen ondanks de turbulente tijd die wij als raad achter de rug hebben. Wij hebben goed overwogen wat het wel of niet goedkeuren van het Herstelplan door de gemeenteraad of provincie voor gevolgen kan hebben. Helaas loopt het Herstelplan door de coronacrisis achter de feiten aan. De manier van behandelen laat te wensen over. Er worden, op de OZB na, geen harde cijfers en conclusies gedeeld. Als gemeenteraad kunnen wij ons, om van het provinciaal toezicht af te komen, rijk rekenen met dit Herstelplan, maar het lijkt de CU-SGP beter dat dit plan eerst geactualiseerd en goed onderbouwd wordt, waarna we het bij de volgende begrotingsronde aan de provincie aanleveren en tot die tijd nog onder toezicht zullen staan.

Wij zijn van mening dat het Herstelplan niet realistisch en haalbaar is. Wij zien daarom zonder vertrouwen het oordeel van de provincie tegemoet.

Harderwijk, toon bereidheid om kinderen uit Griekse vluchtelingenkampen op te vangen!

ChristenUnie ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Harderwijk 29-04-2020 08:49

In het vluchtelingenkamp Moria op het Griekse eiland Lesbos verblijven momenteel duizenden kinderen in slechte omstandigheden onder de dreiging van een corona-uitbraak. De Harderwijkse fracties van CDA, ChristenUnie, PvdA, GroenLinks, D66 en SGP vragen het college om het kabinet op te roepen om net als andere Europese landen ook 500 kinderen in Nederland op te vangen.

Fractievoorzitter Mirjam Driest legt hieronder uit waarom.

Bezuinigingen mogen mensen onder armoedegrens niet raken

ChristenUnie ChristenUnie SGP Woerden 24-04-2020 12:32

De ChristenUnie-SGP wil voorkomen dat inwoners die onder armoedegrens leven, door de aanstaande bezuinigingen worden geraakt. Hiervoor diende Daphne van der Wind een motie in namens de ChristenUnie/SGP tijdens de eerste digitale raadsvergadering. De motie werd met brede steun aangenomen.

Begroting 2020

ChristenUnie ChristenUnie SGP VVD Gorinchem 16-04-2020 19:45

https://gorinchem.christenunie.nl/k/n42426/news/view/1281365/43688/photo-1443110189928-4448af4a2bc5.jpeg

De begroting 2020 lijkt qua stijl veel op het coalitieakkoord: veel gepraat, maar weinig wol. Er wordt veel geld geclaimd, waar weinig concrete plannen tegenover staan. Veel is ook gerecycled: mobiliteitsvisie, de subsidioloog, de veerdienst allemaal al in 2018 beloofd. Verder wordt er veel ‘samen met inwoners’ gedaan, het ‘contact met inwoners en actief verbinding met de wijkpartners’ gezocht, maar veel concreter dan onderzoeken, aanscherpen of evalueren wordt het niet. De topprioriteiten, prioriteiten en aandachtspunten zijn na bijna 2 jaar uitgesleten termen en Visie van de stad lijkt ver weg.

Financiën

Een begroting terwijl er sprake is van afkoeling van de economie, stikstof en Pfas: de BV Nederland lijkt op slot te raken. Voor Gorinchem is uitstel van de ontwikkeling van Groote Haar helaas realistisch en we zijn verbaasd dat dit risico als zeer laag ingeschat wordt. De coalitie gaat naar ons idee van zeer scherp aan de wind naar onverantwoord scherp aan de wind varen:

0% investeringsruimte tot 2023 ondanks dalende baten worden forse meerjarenclaims ingeboekt: 7 miljoen DND, 15 miljoen scholencampus en 5 miljoen veerboten onze schuld per inwoner, onder het vorige college afgebouwd van € 4400,- naar 3900,- wordt weer naar grote hoogte opgestuwd: 4600 euro terwijl het landelijk gemiddelde op 2500 euro ligt. Het beleid om meer met eigen middelen te realiseren is losgelaten en dit legt een zware hypotheek op de toekomst. Dat in de Kbg Fin gesproken gaat worden over het evt. inzetten van Eneco-opbrengsten voor de schulden lijkt een doekje voor het bloeden. Eenmalige risico’s kunnen worden opgevangen door de algemene reserve, maar wat als de uitgaven structureel gaan stijgen of de inkomsten gaan dalen: minder legesopbrengsten of korting op het gemeentefonds. Willen we onze inwoners dan direct met de gevolgen confronteren:stijgende OZB-aanslagen of bezuinigingen? Wij hebben met de PPN het college het vertrouwen willen geven een verantwoorde begroting op te stellen, maar zien nu dat nieuwe structurele tegenvallers niet op te vangen zijn en de enorme uitgaven ons de komende 20 jaar vastzetten. Dat er een advies ligt om de raad beter te informeren (kbg fin van 4 nov) stelt ons nog niet gerust en is een gele kaart voor het college. Het meerjarig perspectief lijkt niet sluitend en dat baart ons zorgen. Motie: Stel scenario’s op (zie bijlage onderaan de pagina), waarin we het college vragen om keuzeopties in het geval dat.

Mobiliteit en bereikbaarheid

Er zijn op dit programma nauwelijks ambities, die ons gerust stellen. Ondanks alle mooie woorden over topprioriteit, lijkt het bij bamboeborden te blijven. De geconstateerde oost-west problematiek vraagt om een gedurfd plan voor fietsmobiliteit. Zoals in Zwolle, met een oude binnenstad zoals wij ook hebben, waar fietser en wandelaar uitgangspunt zijn gemaakt: een goede en snelle fiets-infrastructuur werpt daar vruchten af voor mobiliteit en bereikbaarheid, maar ook voor de economie. 

In het persbericht over de proef met het doseerlicht wordt wel aangegeven welke omleidingsroutes niet gewenst zijn (Concordiabrug naar Avelingen en Paardenwater, Heerenlaantje en Westwagenstraat), maar niet welke dan wel: de ChristenUnie-SGP stelt al langer voor om het autoverkeer om de binnenstad heen te leiden door slimme verbindingen aan te gaan: rondweg Noord ligt er al voor een groot deel. Mag deze wethouder in 2020 geld claimen? Dan graag hiervoor! Verder: ga parkeerterreinen buiten de stad benutten voor park&ride en zorg voor het opwaarderen van de carpoolplaatsen. Dit zijn nu een soort zompige crossterreinen, waar je ’s avonds liever niet alleen bent.

Onderwijs

Wethouder van Doesburg is aan de beurt om een groot bedrag vragen en wel voor een beroepen en innovatiecampus. Maar we gaan precies hetzelfde doen als in Drechtsteden met de RBIC. Doen we dat samen met Drechtsteden of niet en wat betekent dit voor de Gorcumse kansen.

Voor het technasium Fortes wordt dan weer een ander traject gevolgd, wat 1,5 miljoen gaat kosten. Welke relatie dit heeft met het leerpark is onduidelijk. 

In februari van dit jaar heeft ook Gorinchem het Taalpact ondertekend om laaggeletterdheid te bestrijden. Ik heb toen met de wethouder afgesproken later terug te komen op de gemeentelijke website in begrijpelijke taal. Dus bij deze: hoe staat het daarmee?

Sociaal Domein

Twee grote onzekerheden:

uitvoering participatiewet en BUIG (budget uitkeringen)  Uitvoering Jeugdwet 

Gorinchem heeft kunnen profiteren van een reserve, maar dat gaat knellen. Het lijkt onze fractie wijs te blijven investeren op preventie. Bij de DG&J zien we nog steeds te weinig grip en met een woud aan instellingen en behandelaars is sturing haast onmogelijk.

De aangekondigde Omdenknotitie biedt niet veel nieuws: al 4 jaar is het streven de kosten af te laten nemen, ook in de Knoppennotitie werd dat beoogd, maar de kosten nemen elk jaar toe! Het college meldt, dat alle huisartsen gebruik maken van de Jeugd-GGZ expertise, maar dit is dure generalistische basiszorg. Wij pleitten met onze motie juist voor brede uitrol POH-GGZ jeugd, die elders 50% minder verwijzingen oplevert. Wat is daar tot nu toe mee gedaan? 

We zien verder genoeg gespreksstof voor het overleg Sociaal domein: de samenwerking, afstemming en coördinatie binnen dit domein, respijtzorg en voorkomen overbelasting mantelzorgers en de decentralisatie Beschermd Wonen. 

Wij willen aandacht vragen voor de schuldenproblematiek en vooral voor snel en preventief handelen. De lichtste vorm van budgethulp wordt niet vergoed, wat een drempel kan opwerpen, met risico op grotere problemen. Wij zijn benieuwd of er mogelijkheden zijn drempels weg te nemen: Motie: Voorkomen is beter (zie bijlage onderaan de pagina).

We zitten onder de norm voor wijkagenten, terwijl er signalen zijn dat de handhaving te wensen over laat: Ziet het college voldoende aanleiding om het op de agenda te zetten bij het Regionaal Veiligheidsoverleg en te gaan lobbyen voor meer wijkagenten. In sommige gemeenten wordt geëxperimenteerd met de inzet van wijk BOA’s: ziet het college iets in dit idee?

Dan de Gorcumse mogelijk- makers: de folder deed ons geloven dat iedere medewerker een Gorcumse mogelijkmaker kan worden mits het juiste traject van opleiding e.d gevolgd zou worden, maar de operatie MENS kost over 2 jaar 1,5 miljoen euro. De beantwoording geeft aan dat de FV’s 1x per jaar worden bijgepraat, wanneer was dat?

Op onze vraag wat de ruimtecoaches gaan doen, was het antwoord: een begrip dat in het coalitieakkoord is opgenomen om de dienstverlening aan de samenleving te verbeteren. Tja….dan weten we nog niks.

Speelruimteplan

Positief dat er speeltoestellen voor kinderen met een handicap worden neergezet, maar het blijkt dat deze kinderen vaak erg eenzaam zijn door hun geïsoleerde bestaan. Wat is er mogelijk om dit te doorbreken?

Digtalisering

de dienstverlening wordt verregaand gedigitaliseerd, maar steeds meer mensen hebben moeite met de complexiteit van de samenleving. De nationale ombudsman heeft onlangs gepleit voor een laagdrempelig fysiek loket in elke gemeente waar inwoners met al hun vragen terecht kunnen en ze verder geholpen worden. Hoe staat het college tegenover dit pleidooi?

Gorinchem inspireert

Gorkum Beweegt voor cultuureducatie en participatie. Alles voor het geluk van de Gorcummers. Gaat het college dit ook meten? Want wij zijn reuze benieuwd of onze inwoners de komende jaren nu ook echt gelukkiger worden en waarvan dan precies. 

Uit onderzoek blijkt, dat cultuur het meeste bijdraagt aan het geluk van mensen, als ze het zelf beoefenen. Dat betekent prioriteit voor amateurkunst. 

Dit brengt ons bij het cultuurfonds, door de VVD bij de PPN geopperd en waar een aantal partijen en de wethouder positief over waren. Wij vinden het een interessant idee: dan hoeven partijen in ieder geval niet meer voor losse cultuurinitiatieven moties en amendementen in te gaan dienen, maar kan verwezen worden naar het fonds, dat onafhankelijk en vanuit een goed omschreven kader kan toebedelen, wellicht zelfs door de cultuursector zelf beheerd. N.a.v de berichtgeving over geld voor IFFG kregen we een noodkreet binnen van de Gorcumse uitdaging, die blijkbaar niks meer krijgt. Welke overwegingen heeft het college daarbij gehad?

Wat betreft het restafval lijkt de dalende tendens gestopt te zijn. In hoeverre is de landelijke streefnorm van 100 kg restafval per inwoner realistisch en welke stappen overweegt het college om daar in de buurt te gaan komen? In Horst aan de Maas is er per inwoner slechts 23 kilo restafval. Het kan dus wel! Wij willen in ieder geval zo min mogelijk verspilling en afval vandaar de motie Reclamefolders? Nee tenzij (zie bijlage onderaan de pagina).

In het kader van operatie Steenbreek en het vergroten van de biodiversiteit wordt de tuin achter het stadhuis aangepakt. Wij vinden dit niet de juiste prioriteit en voelen er veel meer voor de binnenstad te vergroenen met zgn boombakken en evt.banken die uitnodigen bij dat groen ook wat te verpozen. Motie: Vergroen de Binnenstad (zie bijlage onderaan de pagina).

Over verfraaiing gesproken: wij begrijpen dat de verbeelding van de industriële historie in de plannen voor de Lingeoevers is meegenomen en dat vinden we mooi. Tegelijk is er nog meer historie op dat gebied, die in en om de stad verbeelding verdient. Graag horen we of u dat ook vindt.

Tot slot

We zijn als oppositiepartij kritisch en zo hoort dat ook: juist door de tegenspraak van de oppositie worden plannen scherper, beter en concreter. We hopen dat vandaag inderdaad meer zal zijn dan een opvoering waarvan de afloop al vaststaat en de raad in de breedte betrokken wordt.

We wensen college, organisatie en raad daarbij Gods wijsheid en zegen toe.

Graag veel cultuur en liever minder steen

ChristenUnie ChristenUnie SGP Gorinchem 16-04-2020 19:43

https://gorinchem.christenunie.nl/k/n42426/news/view/1282517/43688/photo-1501837303764-ada599fdac6c.jpeg

De fractie van de ChristenUnie–SGP heeft in de maanden oktober en november voor de Gorcummers een enquête open gesteld om hun mening te geven over het cultuuraanbod in Gorinchem.

227 personen hebben de moeite genomen om de enquête in te vullen. Op 35000 inwoners zijn de resultaten niet representatief te noemen, maar er zijn wel een aantal lijnen zichtbaar in de antwoorden van deze mensen. De eerste weken hebben vooral onze eigen achterban gereageerd en na de eerste sessie met het culturele veld op 17 oktober en de oproep in het AD kwamen daar gelukkig ook veel reacties bij van mensen die wij niet direct tot onze achterban kunnen rekenen.

Ook voor ons mooi om te zien dat onze leden en achterban in grote lijnen weergeven hoe wij als fractie er in staan. De bijeenkomst met een aantal leden gaf hier ook al een aanzet toe.

Onze fractie staat positief tegenover cultuur en het cultuuraanbod in Gorinchem. We ervaren betrokkenheid op dit thema. Vanuit de enquête maken wij op: - De respondenten zijn blij met het huidige cultuuraanbod en vinden dit voldoende tot goed. - De meningen zijn verdeeld over wat dit de gemeente mag kosten, maar duidelijk is dat een grote groep vindt dat de gemeente aanjager en hierin een financier moet zijn. Dit in tegenstelling tot onze achterban die vooral het initiatief bij de inwoners wil laten.

Niet alle voorzieningen hoeven in de binnenstad gevestigd te zijn. Dit biedt ruimte om te zien welke voorzieningen op andere plaatsen kunnen worden aangeboden. We krijgen de indruk dat de behoefte aan een groot podium door 10% van de respondenten zeer gewenst is en aan de andere kant 10% dit compleet overbodig vindt. De overige respondenten gaan naar de kleinere podia in de stad of gaan incidenteel en ook buiten de stad naar het theater.

De uitkomsten van de enquête bevestigen voor de ChristenUnie-SGP fractie dat 7 miljoen in een theater met een groot podium investeren met het risico dat er geen goede exploitatie opgesteld kan worden niet wenselijk is. Liever investeren in meer cultuur dan in stenen, die geld blijven kosten. Voor de Gorcumse eigen verenigingen die koor-,dans-, operette en toneelvoorstellingen willen geven moet gezocht worden naar een flexibele en multi inzetbare plek.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.