Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

2532 documenten

CDA: houdt gemeente voldoende controle op onderhoud balkons?

CDA CDA 's-Gravenhage 06-09-2021 10:20

Het CDA in Den Haag vraag zich af of de gemeente wel genoeg toezicht uitoefent op de staat van de balkons in de stad. Mocht dat niet het geval zijn, dan dringt de partij aan op meer toezicht. Dit blijkt uit raadsvragen van raadslid Cees Pluimgraaff. Bij eigen huizen is de eigenaar verantwoordelijk voor de balkons en is een meerjarenplan voor onderhoud verplicht. Daar moet dan ook een bedrag voor worden gereserveerd. Het raadslid vraagt zich af of een dergelijk meerjarenplan ook geldt voor woningcorporaties. Bovenal wil Pluimgraaff graag weten of de gemeente controle over dit onderhoud heeft en ook maatregelen kan nemen bij nalatigheid. De vragen komen op de dag dat er juist in Noord-Brabantse Oudenbosch een balkon spontaan naar beneden is gestort, waarbij het een tweede balkon in zijn val meenam. Overigens worstelt de de residentie al jaren met de verwaarlozing van gebouwen die buitenlands staatseigendom zijn. Ook daar is al aantoonbaar gevaar gebleken voor neervallende gevelonderdelen. Bij die gebouwen lijkt overheidsingrijpen helemaal onmogelijk. Artikel @Dagblad070

Archeologische opgravingen stadspark

CDA CDA Weert 01-09-2021 20:33

Op 4 augustus hebben leden van de raad in het stadspark van archeoloog Kortlang en vrijwilligers van de Aldenborgh en de Stichting stadsgidsen regio Weert uitleg gekregen over de archeologische opgravingen in het stadspark. Door de uitleg werd duidelijk (of beter gezegd: werd nog duidelijker dan al in berichten naar voren was gekomen) dat er een spanning was tussen enerzijds het belang van verdergaand onderzoek en het zichtbaar houden van een deel van de restanten van het kasteel de Nijenborgh en anderzijds de uitvoering van het inrichtingsplan voor het nieuwe stadspark. Wethouder Van den Heuvel vertelde dat de raad voor de vergadering van 6 oktober een voorstel zal krijgen over dit onderwerp. Volgens recente berichten wordt het gebied waar de zogenoemde tussengracht heeft gelegen nu al afgedekt met een laag aarde en zal verder onderzoek in dit gebied niet meer mogelijk zijn. Juist in dit gebied worden nog veel vondsten verwacht die veel informatie kunnen geven over de geschiedenis van het kasteel. Het verbaast de CDA-fractie dat deze keuze voor het gebied van de tussengracht kennelijk nu al gemaakt is. In feite gaat het om twee belangrijke keuzes. Op de eerste plaats die tussen het wel of niet verder onderzoek doen dat waarschijnlijk veel informatie over de Nijenborgh, en dus over een belangrijk deel van de geschiedenis van Weert, kan opleveren. Ten tweede de keuze over de manier waarop bij de inrichting van het nieuwe stadspark de historie van de Nijenborgh een plaats moet krijgen in het park. Bij het besluit over het nieuwe stadspark is er van uitgegaan dat het historisch onderzoek een ondergeschikt onderdeel zou zijn van het project. Het blijkt nu dat het gebied veel meer informatie over de geschiedenis van Weert biedt dan bij het besluit is verondersteld. Gezien het grote belang voor Weert dat hier speelt, zijn wij van mening dat de gemeenteraad betrokken moet worden bij de keuzes die in deze nieuwe situatie moeten worden gemaakt.

Helaas koopt de gemeente het gebouw coffeeshop Xpresso

ChristenUnie ChristenUnie Zwijndrecht 31-08-2021 19:36

https://zwijndrecht.christenunie.nl/k/n6199/news/view/1375909/62926/coffeeshop.jpgDe gemeenteraad van Zwijndrecht heeft eind juni 2021 ingestemd met de aankoop van het gebouw aan het IJsselmeer 27 in Zwijndrecht, waar vroeger coffeeshop Xpresso in was gevestigd. Daarmee koopt de gemeente het pand terug, dat in 2015 was verkocht aan stichting Het Dilemma, de stichting die Xpresso exploiteerde. Met de aankoop van het gebouw is €425.000 gemoeid. De ChristenUnie-SGP is hier als enige partij absoluut op tegen.

Op basis van het 'Coffeeshopbeleid Zwijndrecht 2021' is in Zwijndrecht één, niet-commerciële coffeeshop toegestaan. De ChristenUnie-SGP is hier per definitie op tegen. Jarenlang was Xpresso de coffeeshop in de gemeente, maar deze zaak sloot in november 2019 zijn deuren, omdat er geen geldige exploitatievergunning meer was.Als het aan de gehele raad ligt, met uitzondering van onze partij, komt de nieuwe, niet-commerciële coffeeshop terug in het pand aan het IJsselmeer 27. De gemeente is van mening dat het gebouw vele jaren dienst heeft gedaan als geschikte locatie voor een coffeeshop.

Voor ons is duidelijk dat het gedoogbeleid in Nederland failliet is. Het toestaan van een coffeeshop is niet een verbetering voor de gezondheid. Er is nog steeds geen controle op de kwaliteit van de drugs. Het blijft een criminele activiteit aan de achterkant met alle gevaren van doen, waarbij zelfs ripdeals normaler worden in deze wereld.

De ChristenUnie-SGP is er van overtuigd dat een gemeente niet een dergelijke activiteit mag en moet faciliteren. Daarbij vinden wij het erg storend dat de gemeente het pand in het verleden onder de marktwaarde is verkocht aan de stichting Dilemma, waaronder Xpresso viel, en dat het pand nu wordt teruggekocht boven de marktwaarde. Dit is publiek geld stoppen in een activiteit waar wij absoluut niet achter staan. Laten we inzetten op een gezonde samenleving waarin preventie en educatie een belangrijkere prioriteit wordt, dan het faciliteren van een coffeeshop.

Vragen VVD over milieubeoordeling windturbines

VVD VVD Meierijstad 02-07-2021 07:09

https://meierijstad.vvd.nl/nieuws/44781/vragen-vvd-over-milieubeoordeling-windturbines

De Raad van State heeft op 30 juni 2021 uitgesproken dat de landelijke normen voor het bouwen van windturbines in strijd zijn met het Europees recht en een eerdere uitspraak van het Europees Hof. De regering moet aan de slag om de algemene normen voor geluid, slagschaduw en veiligheid aan te passen. Bij deze normen moet volgens de Raad van State ook een beoordeling worden gemaakt op gevolgen voor het milieu. Tot die tijd mogen deze algemene normen in het Activiteitenbesluit en de Activiteitenregeling niet worden gebruikt voor windturbineparken.

Wij hebben hierover enkele vragen aan het College gesteld:

1. Wat betekent de uitspraak van de Raad van State voor de recent vastgestelde Regionale Energiestrategie (RES) 1.0?

2. Wat zijn de gevolgen voor de voortgang en het onderzoek naar de verschillende zoekgebieden die zijn aangewezen? Worden deze nu tijdelijk on-hold gezet?

3. Wat betekent de uitspraak voor de nog te realiseren windmolens nabij de A50?

4. De Raad van State biedt ruimte aan de lokale overheid om eigen normen te stellen in het bestemmingsplan die - mits goed gemotiveerd – afwijken van de landelijke windturbine-normen. Is het college voornemens om hier gebruik van te maken of wachten we in het kader van zorgvuldigheid tot de nieuwe normstelling vanuit het Rijk?

SP roept raad op: kijk verder dan details en ontwikkel visie

SP SP Meppel 29-06-2021 14:32

Tijdens de behandeling van de Persoectiefnota, het document waarin de plannen voor de begroting staan, deelde SP-fractievoorzitter Xander Topma een harde constatering met de collegaraadsleden: 'Volgens mij heeft deze gemeenteraad geen flauw idee wat voor gemeente ze willen zijn.'

'Elke partij pakt kleine puntjes uit de nota die ze belangrijk vinden", zegt hij. 'De kleine puntjes zijn niet onbelangrijk, maar laten we eerst erkennen dat er een onderliggend probleem zit.'

Dat onderliggende probleem zit volgens Topma in de visie op Meppel. In de raad wordt het vaker gekscherend gezegd: Meppel is te groot voor een servet maar te klein voor een tafellaken. Dat klonk terug in Topma's verhaal. Hij vraagt de raad om nu eens duidelijke keuzes te maken. Wordt Meppel een voorstad van Zwolle, of een stad met eigen faciliteiten?

Volgens Topma is het tijd voor harde keuzes. 'Maar deze raad kiest ervoor om alles te willen en maakt daardoor geen echte keuzes. Aan de ene kant wil de raad voorzieningen van hoog niveau, een piekfijne binnenstad, geen tekortkomingen in het sociaal domein en vol inzetten op duurzaamheid. Tegelijkertijd moeten de lasten ook zo laag mogelijk blijven. Dat is uiteindelijk gewoon onhoudbaar.'

'Als je kijkt naar de plek van Meppel in de regio kun je die op meerdere manieren analyseren. Elke manier heeft zijn eigen consequenties', aldus Topma. 'Je zou kunnen zeggen dat we ons vol op Zwolle moeten richten. Daar is veel bedrijvigheid en er zijn behoorlijke voorzieningen. Je kijkt dan naar Meppel als woonstad voor mensen die in Zwolle werken. De consequentie is dat je hier dan de lasten laag wil houden om zo mensen te verleiden hier te komen wonen. Je investeert dan minder in voorzieningen, maar dat is niet erg. We zijn toch al op Zwolle gericht.'

'Je kunt het ook totaal anders bekijken', vervolgt de SP'er. 'Dat Meppel groot genoeg is om zelf een hoog voorzieningenniveau te realiseren. Dan moet je daarin investeren als gemeente. Dat houdt wel in dat je niet langer kampioen lage lasten van Drenthe kunt zijn. Anders is je begroting niet groot genoeg om de voorzieningen op termijn in stand te houden.'

Het is volgens Topma niet te laat: 'We hoeven het niet op deze manier af te sluiten. Ik hoop dat andere partijen wegblijven uit het motiemoeras. Ik hoop de tijd te gebruiken voor zinnige gesprekken. We hebben nog één kans. Wat voor gemeente willen we zijn en wat voor strategische keuzes horen daarbij?'

Topma diende een motie in genaamd 'Keuzeopties voor begroting'. Het college stelt in de perspectiefnota voor om enkele bezuinigingen door te voeren om zo de begroting rond te maken. Topma vraagt het college om een overzicht van andere manieren om dat te doen, zodat alle opties bekeken en overwogen worden.

Voor de SP-fractie was met name de bezuiniging van 500.000 euro per jaar een doorn in het oog. Met de motie wilde de partij alternatieven organiseren voor die bezuiniging.

Het is de hoop van de SP-fractie dat hierdoor de raad beter weet wat ze wil, en ook keuzes durft te maken op basis van een weloverwogen totaalbeeld van wat voor Meppel we willen zijn.

Voor de SP-fractie betekent dat een samenleving waarbij menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit centraal staan. Een Meppel waar je betaalbaar en gezond kan wonen, waar je jezelf als mens kunt ontwikkelen op cultureel en sportief gebied, waar je met een fatsoenlijke baan kan voorzien in je levensonderhoud en waarbij het voor je kansen niet uitmaakt of je wieg in de Haveltermade of de Berggierslanden staat.

SP roept raad op: kijk verder dan details en ontwikkel visie

SP SP Steenwijkerland 29-06-2021 14:32

Tijdens de behandeling van de Persoectiefnota, het document waarin de plannen voor de begroting staan, deelde SP-fractievoorzitter Xander Topma een harde constatering met de collegaraadsleden: 'Volgens mij heeft deze gemeenteraad geen flauw idee wat voor gemeente ze willen zijn.'

'Elke partij pakt kleine puntjes uit de nota die ze belangrijk vinden", zegt hij. 'De kleine puntjes zijn niet onbelangrijk, maar laten we eerst erkennen dat er een onderliggend probleem zit.'

Dat onderliggende probleem zit volgens Topma in de visie op Meppel. In de raad wordt het vaker gekscherend gezegd: Meppel is te groot voor een servet maar te klein voor een tafellaken. Dat klonk terug in Topma's verhaal. Hij vraagt de raad om nu eens duidelijke keuzes te maken. Wordt Meppel een voorstad van Zwolle, of een stad met eigen faciliteiten?

Volgens Topma is het tijd voor harde keuzes. 'Maar deze raad kiest ervoor om alles te willen en maakt daardoor geen echte keuzes. Aan de ene kant wil de raad voorzieningen van hoog niveau, een piekfijne binnenstad, geen tekortkomingen in het sociaal domein en vol inzetten op duurzaamheid. Tegelijkertijd moeten de lasten ook zo laag mogelijk blijven. Dat is uiteindelijk gewoon onhoudbaar.'

'Als je kijkt naar de plek van Meppel in de regio kun je die op meerdere manieren analyseren. Elke manier heeft zijn eigen consequenties', aldus Topma. 'Je zou kunnen zeggen dat we ons vol op Zwolle moeten richten. Daar is veel bedrijvigheid en er zijn behoorlijke voorzieningen. Je kijkt dan naar Meppel als woonstad voor mensen die in Zwolle werken. De consequentie is dat je hier dan de lasten laag wil houden om zo mensen te verleiden hier te komen wonen. Je investeert dan minder in voorzieningen, maar dat is niet erg. We zijn toch al op Zwolle gericht.'

'Je kunt het ook totaal anders bekijken', vervolgt de SP'er. 'Dat Meppel groot genoeg is om zelf een hoog voorzieningenniveau te realiseren. Dan moet je daarin investeren als gemeente. Dat houdt wel in dat je niet langer kampioen lage lasten van Drenthe kunt zijn. Anders is je begroting niet groot genoeg om de voorzieningen op termijn in stand te houden.'

Het is volgens Topma niet te laat: 'We hoeven het niet op deze manier af te sluiten. Ik hoop dat andere partijen wegblijven uit het motiemoeras. Ik hoop de tijd te gebruiken voor zinnige gesprekken. We hebben nog één kans. Wat voor gemeente willen we zijn en wat voor strategische keuzes horen daarbij?'

Topma diende een motie in genaamd 'Keuzeopties voor begroting'. Het college stelt in de perspectiefnota voor om enkele bezuinigingen door te voeren om zo de begroting rond te maken. Topma vraagt het college om een overzicht van andere manieren om dat te doen, zodat alle opties bekeken en overwogen worden.

Voor de SP-fractie was met name de bezuiniging van 500.000 euro per jaar een doorn in het oog. Met de motie wilde de partij alternatieven organiseren voor die bezuiniging.

Het is de hoop van de SP-fractie dat hierdoor de raad beter weet wat ze wil, en ook keuzes durft te maken op basis van een weloverwogen totaalbeeld van wat voor Meppel we willen zijn.

Voor de SP-fractie betekent dat een samenleving waarbij menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit centraal staan. Een Meppel waar je betaalbaar en gezond kan wonen, waar je jezelf als mens kunt ontwikkelen op cultureel en sportief gebied, waar je met een fatsoenlijke baan kan voorzien in je levensonderhoud en waarbij het voor je kansen niet uitmaakt of je wieg in de Haveltermade of de Berggierslanden staat.

Treasury verordening – Bettine van Boxel

D66 D66 Noord-Brabant 25-06-2021 14:13

Voorzitter,

Ik begin mijn bijdrage met een stukje uit het voorstel:

Door meer, maar wel gericht op de publieke taak van de provincie, te investeren wordt bijgedragen aan de maatschappelijke opgaven en wordt er een duurzame begroting gerealiseerd om ook in de toekomst mooie dingen voor Brabanders te realiseren.

Deze uitgangspunten juichen wij toe. Op deze manier kan de portefeuille renderen en worden er maatschappelijke opgaven gerealiseerd.

Wij zijn dan ook erg benieuwd naar de toekomstige voorstellen die GS aan ons Staten,  zal gaan voorleggen. Want wij vragen ons wel af wat er dan precies wel en niet onder die publieke taak gaan vallen. Wellicht kan hier nog wat meer duiding opgegeven worden.

Verder geeft U aan alleen te willen gaan investeren wanneer dit past binnen de financiële regels en bij een maatschappelijk belang voor onze provincie.  Dit is voor ons heel belangrijk.

U sluit niet uit dat er investeringen vanuit de publieke taak buiten onze provincie zullen worden gedaan.

Wij willen hierbij aangeven dat we investeringen binnen Brabant duidelijk verkiezen boven de mogelijkheid om buiten Brabant te gaan investeren. Het is daarbij goed om te lezen dat u geen minimaal rendement hanteert voor belangrijke maatschappelijke opgaven.

Zoals u stelt in uw voorstel zullen de regels waar binnen GS het beleid moet uitwerken en uitvoeren nog worden vastgelegd in een statuut.

Die zullen wij dan ook weer beoordelen. Tot zover.

Onze motie om vooral in te zetten op de jeugd in de leeftijd van 10-18 jaar aangenomen

ChristenUnie ChristenUnie Nieuwkoop 09-06-2021 18:28

https://nieuwkoop.christenunie.nl/k/n12888/news/view/1373988/379288/jeugd.jpg

Op donderdag 3 juni heeft de gemeente raad een besluit genomen over het raadsvoorstel Beleids- en beheerplan Spelen 2021-2025: een leven lang spelen.

B&W stelde de raad o.a. voor het plan vast te stellen, in te stemmen met de voor de exploitatiebegroting en de voorziening Speelvoorzieningen en € 25.000 per jaar voor de komende 5 jaar (uit de Algemene Reserve) voor het realiseren van de ambitie 'een leven lang spelen'.

Samenvatting: In de gemeente Nieuwkoop hebben wij 118 speelplaatsen. Deze speelplekken moeten worden onderhouden zodat kinderen veilig kunnen blijven buitenspelen. Elke vijf jaar wordt het beleids- en beheerplan Spelen geactualiseerd. In dit plan wordt het beheer en onderhoud van het areaal, de nieuwe ambities en de bijhorende financiële consequenties beschreven. Dit plan is de leidraad voor het beleid en beheer van de speelvoorzieningen voor de komende vijf jaar.

 

De SGP-ChristenUnie heeft een motie ingediend waarbij het college wordt verzocht bij de uitvoering van het beleids- en beheerplan Spelen 2021-2025 de komende jaren

in te zetten op mooie, aantrekkelijke buitenspeel- en beweegplaatsen expliciet voor de jeugd in de leeftijd van 10-18 jaar. Deze motie in is unaniem aangenomen. Zie voor de inhoud van de motie de bijlage.

 

NB: de motie is voorbereid door onze fractie assistent Mariska van Buren

Goed voor je gasten zorgen

ChristenUnie ChristenUnie Dalfsen 08-06-2021 15:39

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1373948/430241/Stuw.PNGBij de stuw Vechterweerd staat dat “fietsen te gast” zijn. Wel zo veilig op zo’n plek. Maar veiligheid is niet vanzelfsprekend. Met het passeren op een duofiets moet je echt uitkijken. Nadat we samen met gebruikers van een dergelijke tweepersoons fiets hebben gekeken, hebben we schriftelijke vragen aan het college gesteld met als doel de overgang een stukje veiliger te maken.

Onlangs hebben we als gemeente de lokale inclusie agenda vastgesteld. Belangrijk punt is dat iedereen zo veel mogelijk kan meedoen. Ook hebben we belangrijke fietsverbindingen vastgesteld tussen Dalfsen en Zwolle; zowel voor woon-werkverkeer als voor recreatief gebruik. De overgang Vechterweerd is hierbij een belangrijke schakel.

Wat is het probleem?

Het benutten van de oversteek bij Vechterweerd is voor duofietsen nauwelijks mogelijk, omdat de noordelijke oprit van de overgang bij de sluis smal en (relatief) steil is. In ieder geval is er een (terecht gevoel van) onveiligheid.

Op de bijgevoegde foto’s is duidelijk te zien wat de huidige situatie is.

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1373948/430241/foto stuw 1https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1373948/430241/foto stuw 2https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1373948/430241/foto stuw 3

Mogelijke oplossingen die bij een lokale schouw werden ingebracht zijn:

- Verbreding van de oprit.- Opstaande rand zodat een duo-fiets niet zomaar van de oprit af raakt.- Verlening van veiligheidshek / leuning langs de bedoelde oprit.

We hebben daarom de volgende vragen aan het college gesteld:

1. Herkent u het beschreven en verbeelde probleem?2. Hoe beoordeelt u het belang voor een oplossing vanuit inclusiebeleid en verkeers-/ fietsveiligheid?3. Wilt u het Waterschap Drents Overijsselse Delta – als eigenaar van de stuw / sluis –benaderen om tot een oplossing voor dit probleem te komen?4. De gemeenteraad te informeren over de uitkomsten van dit contact. We verwachten daarbij een concrete oplossing,

Als het college nog voor de zomer reageert dan lees je de uitkomst in de volgende nieuwsbrief.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.