Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

21 documenten

Kabinetsplannen voor Schiphol desastreus voor Noord-Holland

SP SP ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Noord-Holland 29-06-2020 05:52

Wanneer de plannen van het kabinet voor Schiphol ongewijzigd doorgaan, zal de volksgezondheid, leefbaarheid en de woningbouw zeer ernstig bedreigd worden. Een aantal partijen in Provinciale Staten wil dat er een zienswijze op de ontwerp-Luchtvaartnota wordt ingediend. Statenlid Remine Alberts: “Er moet veel meer op de volksgezondheid worden ingezet. Het gevolg daarvan zal zijn dat het aantal vluchten flink zal moeten verminderen. Schiphol en het kabinet denken nog steeds alleen maar aan groei.”

Er ligt al een zienswijze van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS), een samenwerkingsverband van vier provincies en zesenvijftig gemeentes rondom Schiphol. In niet mis te verstane woorden wordt de ontwerp-Luchtvaartnota van minister Van Nieuwenhuizen (I&M) terugverwezen naar de tekentafel. “De Luchtvaartnota is zwaar onder de maat. Een toename van het aantal vluchten betekent toename van de overlast een verslechtering van de leefbaarheid en maakt woningbouw en andere ruimtelijke ontwikkelingen op veel plekken onmogelijk,” zo valt in de BRS-zienswijze te lezen. De SP steunt deze zienswijze.

De SP wil echter verder gaan. Bij de besprekingen van de Luchtvaartnota en de BRS zienswijze werd duidelijk dat meerdere politieke partijen dat ook willen. Omdat in de BRS-zienswijze toch nog ruimte wordt gelaten voor toename van het aantal vluchten zullen SP, Partij voor de Dieren en ChristenUnie met een voorstel komen om de provincie Noord-Holland een eigen zienswijze te laten indienen. Daarin moet de volksgezondheid voorop komen te staan, waardoor voor groei veel minder ruimte komt. Alberts: “Wij doen een beroep op andere partijen die de volksgezondheid een warm hart toedragen, zoals GroenLinks, D66 en PvdA, om ons voorstel te steunen.”

1. Artikel NH Nieuws, 22 juni 2020: ‘Nieuwe rekenmethode vliegtuiglawaai legt bom onder woningbouw’

2.  Artikel NH Nieuws, 24 juni 2020: ‘Schipholwethouders en -gedeputeerden luiden noodklok over toename vluchten’

3. Artikel Noord-Hollands Dagblad, 22 juni 2020: “Streep door plannen voor honderdduizenden woningen na nieuwe rekenmethode geluid rond Schiphol” ​

 

Een dienstbare luchtvaart

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 12-06-2020 15:05

Door Eppo Bruins op 10 juni 2020 om 07:00

Het was heel onwerkelijk. Waar normaal gesproken elke dag duizenden vliegtuigen witte strepen aan de hemel achterlieten, was de lucht nu helderblauw. De vliegtuigen die zich dagelijks, vol met duizenden vakantiegangers, zakenmensen en andere reizigers een weg door ons luchtruim baanden, stonden nu aan de grond. De normaal gesproken volle vertrekhallen in de luchthavens waren nu leeg. Aan de groei leek geen einde te komen. En opeens stond de luchtvaart stil, waren mensen thuis en vroeg het kabinet om na te denken over het ‘nieuwe normaal’.

Morele vragen

In andere tijden sprak ik vaak in de Tweede Kamer over de luchtvaart. Over de rol van luchtvaart voor de economie, over verduurzaming, over geluidsoverlast. Vaak zijn dat technische discussies over regels, technologie, aanvliegroutes en geluidsnormen.

Tegelijkertijd ligt onder al die discussies, hoe technisch ook, ook een morele vraag. Wat is goede luchtvaart? Wat draagt bij aan het goede leven en wat niet meer? Waar ligt de grens tussen de zegen van mobiliteit en de vloek van overlast en schade aan de schepping? Het antwoord op die vragen bepaalt in grote mate hoe we ook veel praktischere vragen uiteindelijk van een antwoord voorzien. Hoe kijken we naar groei van de luchtvaartsector? Hoe gaan we om met geluidshinder en CO2-uitstoot? Vertrouwen we op technologische oplossingen om de negatieve gevolgen van de luchtvaart te compenseren, of moeten we ook onszelf begrenzen? Wat is de rol van de overheid hierin?

Het zijn, kortom, morele vragen en antwoorden die bepalen hoe we in de Tweede Kamer uiteindelijk praten over luchtvaart en wat we daarmee willen. Om die reden werd er in november 2018 door het ChristenUnie congres gevraagd om een algemene visie op de luchtvaart vanuit christelijk-sociaal perspectief. Nu, anderhalf jaar later en in een heel andere tijd dan we toen konden bedenken, ligt die visie er.

Nieuwe normaal

En ik ben blij dat deze visie er juist nú ligt. Aanstaande zaterdag, bij de online partijbijeenkomst, wordt de visie in ontvangst genomen door het partijbestuur van de ChristenUnie en vervolgens meegenomen bij het schrijven van het verkiezingsprogramma.

Dat is belangrijk. Juist in deze rare tijd, waarin de meeste vliegtuigen aan de grond staan, vormt deze visie inspiratie om ons te bezinnen op de toekomst. Wat is voor ons het ‘nieuwe normaal’ van de luchtvaart? Hoe maken we de luchtvaart dienstbaar aan de samenleving en beperken we de impact op de schepping?

Het is duidelijk dat het nog jaren zal duren voordat de luchtvaart op haar oude niveau is als vóór de crisis. Schiphol is leeg, onze nationale luchtvaartmaatschappij wordt in haar voortbestaan bedreigd. Waar we eerder spraken over het openen van een ‘overloopluchthaven’ in Lelystad, lukt het Schiphol zelf niet eens om haar ‘slots’ (ruimte voor vluchten) vol te krijgen. De discussie daarover is daarmee ineens in een heel ander licht komen te staan. De reden daarvoor is simpel: een overloopluchthaven bestaat alleen als er sprake is van schaarse ruimte op Schiphol – nu die schaarste er niet is, wordt niet aan een belangrijke voorwaarde voor de airport voldaan.

Maar voor de ChristenUnie is het belangrijk dat we in tussentijd niet stilzitten. Juist niet! Laten we een goed gesprek voeren. Een goed gesprek over niet zomaar teruggaan naar de ongebreidelde groei van hiervoor. Over een luchtvaart die bijdraagt aan het welzijn van de samenleving, nu en in de toekomst.

De nieuwe luchtvaartvisie van de ChristenUnie geeft een aantal voorzetten voor dat goede gesprek. Groei is geen natuurwet, de overheid hoort gezonde grenzen te stellen. Eérst verminderen van uitstoot en hinder, voordat we kunnen spreken over groei. De rekening voor milieuschade van de luchtvaart niet zomaar afschuiven richting de toekomst, maar nú in rekening brengen voor wie die schade toebrengt. Stuk voor stuk wijze adviezen uit de nieuwe luchtvaartvisie.

De coronacrisis zal ontegenzeggelijk impact hebben op de toekomst van de luchtvaart. Samen hebben we de kans om te bepalen hoe die toekomst eruit ziet. Hoe we het ‘nieuwe normaal’ in de luchtvaart graag willen zien. Met belangrijke morele vragen in ons achterhoofd en een prachtige nieuwe luchtvaartvisie in de hand.

Reactie op luchtvaartnota kabinet

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 15-05-2020 14:35

Door Webredactie op 15 mei 2020 om 16:34

Reactie op luchtvaartnota kabinet

Vandaag verschijnt de luchtvaartnota 2020 - 2050. In dit document legt het kabinet uit wat zijn visie is op de luchtvaart voor de lange termijn.

Eppo Bruins: "De ChristenUnie pleit voor een luchtvaart die dienstbaar is aan mens en maatschappij. Het is goed dat de concept-luchtvaartnota sterk de nadruk legt op minder hinder en minder uitstoot. De tijd van ongebreidelde groei is echt voorbij. De luchtvaart staat nu nagenoeg stil en wanneer er weer sprake zal zijn van groei, stelt het kabinet heldere voorwaarden. Zo komt er een CO2-plafond en neemt het kabinet het voortouw om internationaal te komen tot milieuafspraken en betere beprijzing. Hoewel het nog (te) lang zal duren voordat vliegen een duurzame manier van reizen wordt, is deze nota wel een eerste stap op weg naar het behandelen van de luchtvaart als een gewone economische sector.

Er is afgesproken dat over de opening van Lelystad Airport pas een besluit wordt genomen wanneer alle informatie op tafel ligt en wanneer de luchthaven aan alle voorwaarden voldoet. Dat is nu nog niet het geval.

De ChristenUnie-fractie neemt kennis van de inzet van de minister, maar is daar niet aan gebonden. Bovendien lijkt het, gezien de huidige situatie in de luchtvaart, onwaarschijnlijk dat het nodig is om deze kabinetsperiode een besluit te nemen."

Uitstel opening Lelystad Airport

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 31-03-2020 13:21

Door Eppo Bruins op 31 maart 2020 om 12:25

Vandaag maakte het kabinet bekend dat Lelystad Airport voorlopig niet open gaat. Dat is het enige juiste en terechte besluit. Lelystad kan in ieder geval nu niet functioneren als overloopluchthaven, als gevolg van de coronacrisis. Bovendien zijn er zoveel vragen over de effecten van Lelystad Airport op de natuur, bijvoorbeeld als het gaat om de hoeveelheid stikstof die daardoor in de natuur terecht komt.

De commissie die hierover gaat bevestigt nu wat we al langer vermoedden: dat de berekeningen over die milieueffecten niet goed zijn uitgevoerd. Dat betekent simpelweg: ‘ga terug naar start’.

De ChristenUnie heeft continu benadrukt dat een zorgvuldig proces belangrijker is dan de openingsdatum van het vliegveld. Kloppende berekeningen en een kloppende natuurvergunning zijn dan wel het minste wat burgers mogen verwachten.

De afspraken die over het vliegveld zijn gemaakt zijn gelukkig helder, ook als het gaat om de functie van Lelystad Airport. Lelystad zou geen nieuwe, zelfstandige luchthaven worden, maar alleen Schiphol ontlasten. Met de huidige situatie van de luchtvaart en de eisen die de Europese Commissie stelt aan de verdeling van vliegtuigen over verschillende luchthavens, is het maar zeer de vraag of dat wel haalbaar is. Ook daar moet opnieuw naar worden gekeken.

Ik kan dus niet anders concluderen dan dat het kabinet het enige juiste en terechte besluit heeft genomen door opening van Lelystad Airport opnieuw uit te stellen.

Denk met ons mee!

ChristenUnie ChristenUnie Delfzijl 03-03-2020 12:24

https://delfzijl.christenunie.nl/k/n1235/news/view/1311312/43652/Gae.png

De laatste tijd is het vliegveld in Eelde veel in het nieuws. Opnieuw moet er besloten worden over de toekomst van deze regionale luchthaven. De Statenfractie is benieuwd hoe u hierover denkt!

Groningen Airport Eelde wordt op veel verschillende manieren gebruikt. Er vertrekken en landen vakantievluchten en zakelijke vluchten, vliegscholen leiden er hun piloten op en de traumahelikopter is er gehuisvest.

Samen met de provincie Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo is de provincie Groningen aandeelhouder van het vliegveld. Dat betekent dat de provincie besluiten neemt over het vliegveld en ook betaalt voor het openhouden van het vliegveld.

De aanwezigheid van de luchthaven zorgt voor werk. Direct door de mensen die op en rond het vliegveld werken voor bijvoorbeeld de vliegscholen. Maar ook indirect bij internationale bedrijven, zoals Google, die het belangrijk vinden om zich in de buurt van een luchthaven te vestigen. Ook voor mensen die via Eelde op vakantie gaan is de aanwezigheid van de luchthaven prettig. Dit jaar zullen naar verwachting 157.000 passagiers via Eelde reizen.

Aan de andere kant brengt de aanwezigheid van een vliegveld ook geluidsoverlast en negatieve gevolgen voor het milieu met zich mee. Daarnaast kost vliegveld Eelde, zoals bijna alle kleine luchthavens, veel geld. Geld dat de provincie ook anders zou kunnen besteden. 

In de afgelopen jaren is er op verschillende manieren geprobeerd om de luchthaven aantrekkelijker te maken voor meer vliegmaatschappijen. Bijvoorbeeld door middel van een baanverlenging en het meebetalen aan nieuwe vliegverbindingen. Helaas heeft dit niet tot geleid tot vaste verbindingen en hogere inkomsten. Mogelijk biedt het wel of juist niet opengaan van vliegveld Lelystad nieuwe kansen, maar zeker is dat niet. Meer informatie over de stand van zaken bij de luchthaven vindt u hier.

De ChristenUnie Statenfractie heeft de aanwezigheid van de luchthaven altijd van waarde gevonden. En iets van waarde mag ook wat kosten. Maar we vragen ons af hoeveel het ons nog waard is en hoe de toekomst van het vliegveld eruit zou kunnen zien. Daarom zijn we benieuwd wat onze leden en andere mensen die betrokken zijn bij de ChristenUnie vinden.

Denk met ons mee!

We horen graag hoe u erover denkt. U kunt contact met ons opnemen via christenunie@ps-provinciegroningen.nl en bijvoorbeeld antwoord geven op onderstaande vragen. 

Hoe ziet u de toekomst van vliegveld Eelde en wat is u dat waard? 

Heeft u wel eens gevlogen vanaf Eelde of ontvangt u mensen die via het vliegveld komen?

Heeft u via uw werk of eigen zaak te maken met de luchthaven?

Wat wilt u verder nog kwijt over vliegveld Eelde?

Onbegrip bij Gelderse Staten: luchtverkeersleiders Lelystad Airport oefenen alvast op laagvliegen

VVD VVD GroenLinks SGP CDA ChristenUnie Berkelland 14-10-2019 08:13

Wat politiek Gelderland niet wilde, gaat nu toch alvast gebeuren: vanaf begin november gaan de laagvliegroutes gelden voor vliegtuigen vanaf Lelystad Airport. En dat terwijl het vliegveld voorlopig nog niet open gaat. Maar, zo zegt de minister: er moet geoefend worden.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/36809/onbegrip-bij-gelderse-staten-luchtverkeersleiders-lelystad-airport-oefenen-alvast-op-laagvliegen

© Casper Schwarz Architecten

Hoewel de opening van Lelystad Airport is uitgesteld, onder meer door de stikstofuitspraak van de Raad van State, starten op 7 november wel luchtverkeersleiders om alvast te oefenen. Dat houdt ook in dat de huidige toestellen die gebruik maken van het vliegveld, vooral lesvliegtuigjes en zakenjets, met hoogtebeperkingen te maken krijgen.

Coalitie is ook tegen

En dat is tegen het zere been van de provincie Gelderland. De Gelderse Staten hebben altijd gezegd: het vliegveld kan pas in gebruik worden genomen als de laagvliegroutes, die onder meer over de Veluwe gaan, van tafel zijn. Een motie daartoe werd vorig jaar november met een grote meerderheid aangenomen, en het nieuwe Gelderse college nam er een passage over op in het coalitieakkoord: ‘Lelystad Airport kan pas opengaan als er een oplossing is gevonden voor laagvliegen boven Gelderland’.Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur lijkt die oproepen volledig in de wind te slaan. En dat wekt wrevel bij Gelderse politici, die opnieuw het college hebben gevraagd in Den Haag aan de bel te trekken. ,,Ik zie dit als het negeren van het geluid zoals wij dat hebben laten horen”, zegt Wouter Witteveen van GroenLinks, die samen met VVD, CDA, ChristenUnie en SGP de kwestie weer aanhangig heeft gemaakt op het provinciehuis. ,,We zijn erg verbaasd over het handelen van de minister. Waarom toch voorsorteren op laagvliegroutes als die er wat ons betreft sowieso niet zouden moeten komen?”

Nu geen verkeersleiding

Nu er geoefend gaat worden met laagvliegroutes, betekent dat dat organisaties die gebruikmaken van het vliegveld zich daar ook aan moeten houden. ,,Maar zij zeggen: we hebben het helemaal niet nodig en het beperkt ons”, stelt Witteveen. Saillant: op dit moment is er geen luchtverkeersleiding op Lelystad Airport voor de bestaande vluchten. ,,Ons bestuur moet echt bij het ministerie van zich laten horen”, zegt het GroenLinks-Statenlid. ,,Wij willen het signaal afgeven dat het erg vreemd is dat dit nu zo is besloten.”

Haagse raad: ‘Groei lucht­haven heeft grens bereikt’

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren CDA PvdA GroenLinks SGP D66 ChristenUnie 's-Gravenhage 11-09-2019 00:00

Je moet eerst cookies accepteren voordat je deze video kunt bekijken Een meerderheid van de politieke partijen in de Haagse gemeenteraad spreekt zich kritisch uit over groei van Rotterdam The Hague Airport. Tien partijen laten weten dat de geluidsruimte niet moet worden verhoogd in verband met de omwonenden en het effect op het klimaat. Ook stellen zij voor om de krimp van de luchthaven te onderzoeken. Grens bereikt De Partij voor de Dieren stelt samen met GroenLinks, D66, PvdA, Haagse Stadspartij, CDA, SP, ChristenUnie/SGP, 50PLUS en Islam Democraten vragen aan het stadsbestuur over mogelijke groei van Rotterdam The Hague Airport. De partijen stellen dat groei niet wenselijk is vanwege de geluidsoverlast voor omwonenden en vragen daarbij om krimp van het vliegveld te onderzoeken. Deze roep sluit aan bij het nieuwe coalitieakkoord van Zuid Holland waarin is afgesproken dat de maximale geluidsruimte voor Rotterdam The Hague Airport niet wordt verhoogd. Ook de Rotterdamse gemeenteraad heeft zich onlangs uitgesproken tegen groei. Onlangs heeft Hart voor Den Haag/Groep de Mos in de Haagse gemeenteraad juist gepleit voor groei. Robert Barker, fractievoorzitter van de Partij voor de Dieren: ‘Om onze aarde leefbaar te houden moeten we drastisch minder CO2 uitstoten. Groei van vliegvelden past hier niet bij.’ Verplaatsen maatschappelijk vliegverkeer De luchthaven wordt ook gebruikt voor maatschappelijk vliegverkeer, zoals traumahelikopters en de helikopters van de politie. Het Haags stadsbestuur overweegt deze vluchten te verplaatsen om zo binnen de wettelijke regels ruimte te maken voor meer commerciële vluchten op het Rotterdamse vliegveld. Nieuw onderzoek van de Bestuurlijke Regiegroep Rotterdam The Hague Airport wijst echter uit dat het onhaalbaar is om een alternatieve locatie voor dit vliegverkeer te vinden. ‘. De tien Haagse partijen willen dat het stadsbestuur dit advies overneemt en uitdraagt dat het tegen verplaatsing is. Robert Barker, PvdD Den Haag: ‘Met het verplaatsen van traumahelikopters zorg je voor meer vluchten in Zuid-Holland en zorg je ervoor dat nog meer omwonenden last hebben van vliegtuigen. Dit terwijl we juist de geluidsoverlast en schade aan het milieu moeten beperken.’

Reactie ChristenUnie op artikel ...

ChristenUnie ChristenUnie Ede 03-05-2019 12:41

Reactie ChristenUnie op artikel ‘Wethouder, blijf wakker!’ ChristenUnie Ede is nog lang niet gerustgesteld door de laatste berichten over Lelystad Airport. Tegelijkertijd zijn we als fractie voorzichtig positief over de voornemens van de minister om hoger over de Veluwe en gemeente Ede te vliegen. Raadslid Niek van den Brink: “De minister lijkt autonome groei op Lelystad Airport toe te gaan staan wat op de langere termijn tot meer vliegbewegingen kan gaan leiden. Ook hebben we nog geen inzicht in de nieuwe vlieghoogte van de vliegtuigen. Hoeveel hoger wordt er straks gevlogen? Wat is het effect hiervan? Hoe worden die vlieghoogtes geborgd? Kortom, reden om het proces kritisch te blijven volgen. Wij roepen de Edese wethouder luchtvaart, Leon Meijer, op om hier aandacht voor te blijven hebben”. “Daarnaast vraagt de ChristenUnie zich af hoe de uitbreiding van Lelystad Airport zich verhoudt tot de groei van de luchtvaart, dan wel de wens om die groei te stoppen. Schoon vliegen zit er de komende decennia nog niet in. Tegelijkertijd weten wij dat we als lokale fractie hier niet over gaan. Op onze landelijke bestuurders ligt de opgave om voor wat betreft het klimaat i.r.t. de luchtvaart met een geloofwaardig verhaal te komen”. https://edestad.nl/lokaal/hoog-over-ede-wethouder-blijf-wakker-585187

‘VVD adviseert kandidaten te zwijgen over Lelystad Airport’

Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS Partij van de Arbeid (P.v.d.A.)/GROENLINKS VVD CDA GroenLinks D66 ChristenUnie Stede Broec 18-03-2019 04:46

In de aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen van woensdag raadt de VVD zijn eigen kandidaten af om over Lelystad Airport te praten. “Daar hebben we niets bij te winnen”, staat in een intern bericht aan de kandidaten. De landelijke campagneleider, het Tweede-Kamerlid Sophie Hermans, wil niets zeggen over “campagneoverwegingen”.

De geplande opening van Lelystad Airport in 2020 is een gevoelig onderwerp binnen de coalitie én binnen de VVD. De VVD-Tweede Kamerfractie is groot voorstander, maar bijvoorbeeld zes Veluwse VVD-afdelingen vinden dat het vliegveld pas open kan na de geplande herindeling van het luchtruim in 2023.

Ook de provinciale VVD-afdelingen in Overijssel en Gelderland willen niet dat het vliegveld op relatief korte termijn opengaat. De Gelderse VVD sloot zich onlangs aan bij het verzet van de provincie Gelderland tegen het voorgenomen vliegen op lage hoogte. Twee andere VVD-afdelingen, in Flevoland en Utrecht, zijn juist wel voorstander van opening in 2020.

Ook binnen de coalitie leidt de kwestie tot verdeeldheid. Complicerende factor daarbij is dat VVD, CDA, D66 en ChristenUnie na de verkiezingen van woensdag waarschijnlijk hun meerderheid in de Eerste Kamer kwijt zijn en de coalitie afhankelijk wordt van de steun van andere partijen.

GroenLinks-leider Jesse Klaver kondigde dit weekend aan dat hij de opening van Lelystad Airport in de Eerste Kamer wil blokkeren.

Goedkoop stemmen trekken

VVD VVD D66 ChristenUnie Geldrop-Mierlo 17-03-2019 07:42

Mijn verbazing was groot toen ik in de media las dat D66 en de ChristenUnie alvast voor de Brainportregio bepalen dat de luchtvaart in Nederland niet verder mag groeien. Nemen deze Tweede Kamerleden onze regio maar vooral ook zichzelf wel serieus?

https://geldrop-mierlo.vvd.nl/nieuws/34570/goedkoop-stemmen-trekken

Ik vind het onbestaanbaar dat politici het proces voor de proefcasus denken te mogen frustreren enkel en alleen omdat er verkiezingen voor Provinciale Staten voor de deur staan. Niemand ontkent dat de toekomst van de luchtvaart in Nederland een ingewikkeld vraagstuk is. Mogelijke verdere groei van het vliegveld lijkt haaks te staan op het beschermen van het leefgenot van omwonenden. Het is daarmee een logische reactie om je in te graven en eisen te stellen. Maar vier jaar besturen heeft mij geleerd dat je ingraven en eisen stellen niet de manier is om tot een oplossing te komen. Dat was ook de reden dat ik het voortouw heb genomen om op een andere manier na te denken over de toekomst voor Eindhoven Airport. Onder leiding van Pieter van Geel doorlopen we met de proefcasus een zorgvuldig proces om te zien óf en zo ja onder welke voorwaarden het vliegveld mag groeien. Van Geel spreekt met iedereen die met Eindhoven Airport te maken heeft, er een boterham aan verdient of er overlast van ondervindt. Al die gesprekken en gedegen onderzoeken moeten leiden tot een advies aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Een advies met het grootst mogelijke draagvlak dat richting geeft voor de toekomst van de luchtvaart. Een advies waar ook de politici in de Tweede Kamer, provinciale staten en de gemeenteraden nog van alles van mogen vinden als het er ligt. Terwijl wij middenin dat zorgvuldige proces zitten en met begrip voor elkaar zoeken naar een balans tussen economische belangen en een fijne en gezonde leefomgeving, bepalen D66 en ChristenUnie in de Tweede Kamer alvast wat voor ons allemaal de beste oplossing is door een blokkade op te werpen. Nog geen twee maanden voor het advies opgeleverd moet worden. Dat vind ik onbestaanbaar en respectloos! Als lijsttrekker van de VVD snap ik dat je in campagnetijd op zoek gaat naar elke mogelijke stem. Maar daarmee lopen deze politici Pieter van Geel, maar vooral ook alle direct betrokkenen voor de voeten en frustreren ze een zorgvuldig proces. We mogen deze uitingen wat mij betreft dus in het hokje van goedkope verkiezingsretoriek plaatsen. Als politici hebben wij de verantwoordelijkheid om te zoeken naar oplossingen voor de uitdagingen waarmee onze maatschappij te maken heeft. Of dat nu gaat om het klimaatprobleem, het migratievraagstuk of de toekomst van de luchtvaart. We komen alleen tot oplossingen als we samen zoeken naar de overeenkomsten en niet vooraf al blokkades opwerpen. Dat is de manier waarop we dat in Brabant doen en daar kan Den Haag een voorbeeld aan nemen. Maar blijkbaar is het in deze tijd belangrijker in de media te scoren met boute uitspraken of een stoere tweet. Daar is de kiezer niet mee geholpen en daar wil ik niet aan meewerken.*uit het Eindhovens Dagblad, 14 maart 2019

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.