Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

15 documenten

De PvdA in de digitale Raad van de Hoeksche Waard, Juno en July 2020

PvdA PvdA VVD ChristenUnie GroenLinks SGP D66 CDA Oud-Beijerland 24-08-2020 03:48

PvdA in de Raad, Juno en July.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/digitale-raad/

Op 9 en 30 juni (oordeelsvormend) en op 16 juni en 14 juli (besluitvormend) heeft de raad twee volledige besluitvormingstrajecten afgelegd. Dit stond los van de behandeling op 7 juli van de Jaarcijfers, de Zomerrapportage en de Perspectiefnota, waarin in één sessie werd geoordeeld en beslist. Uiteindelijk bleven er voor 16 juni twee bespreekstukken over, moties over de opvang van weeskinderen uit Griekse vluchtelingenkampen en over gelijke onderwijskansen. Beide moties werden doorgeschoven naar de besluitvormende vergadering van 14 juli. Tijdens de bespreking van de motie over de weeskinderen bleek dat het CDA een eigen motie paraat had die de oorspronkelijke motie zou moeten vervangen. Tegen alle afspraken in werd over dit stuk, dat vervolgens niet werd ingediend, gedebatteerd. Tegenstanders van het uitspreken van de bereidheid tot het opvangen van weeskinderen uit de Griekse kampen vinden dat het niet aan de gemeenteraad is. De portefeuillehouder, in dit geval de burgemeester, haalde er zelfs het huis van Thorbecke om zijn stelling te onderstrepen dat gemeenten niet gaan over landelijke beleid. Kern van zijn betoog was echter dat de gemeente Hoeksche Waard het al te druk zou hebben met de opvang van vluchtelingen en dat ‘we’ er niets bij konden hebben. De chaotische en kennelijk slecht voorbereide vergadering duurde tot als gevolg van die discussie tot rond middernacht

Hamerstukken De hamerstukken betroffen Zienswijzen op de ontwerpbegrotingen voor 2021 en de jaarrekening 2019 van de Gemeenschappelijke Regelingen Omgevingsdienst ZHZ, Veiligheidsregio ZHZ en de Dienst Gezondheid n& Jeugd. Ook de Coördinatieverordening Wro gemeente Hoeksche Waard 2020 was een hamerstuk, net als het Actieplan economische gevolgen voor ondernemers en nood steun opzetten in verband met de Coronacrisis. De fractie van de PvdA maakt zich in toenemende mate ongerust over de Dienst Gezondheid en Jeugd Zuid-Holland-Zuid omdat de tekorten groeien en de bijdrage van de gemeente daarmee ook. Een en andermaal heeft de fractie gewaarschuwd tegen optimisme over de plannen en de ramingen. Zij zal dat blijven doen.

Op 30 juni was er een oordeelsvormende vergadering met een overvolle agenda. Met als gevolg dat de voorzitter er voortdurend op hamerde dat de bijdragen kort moesten zijn en dat fracties elkaar niet moesten herhalen. Desondanks ontspoorde de vergadering qua tijd en werd de behandeling van de Harmonisatie Begraafplaatsen beleid wegens onbegrip over de cijfers uitgesteld tot september.

De fractie van de PvdA vond dat niet nodig. Er was gevraagd om uitleg van de cijfers, niet om nieuwe cijfers. Als iedereen voor de besluitvormende vergadering de cijfers zou begrijpen, kon de Harmonisatie van het Begraafplaatsenbeleid gewoon worden vastgesteld. Een probleem bij de agenda’s is dat de lijst van te behandelen onderwerpen voor de besluitvormende vergaderingen geregeld langer is dan die van de oordeelsvormende vergaderingen. Daarmee wordt het afgesproken vergadermodel geweld aan gedaan, omdat het beoordelen, oordeel vormen en besluiten samenvallen.

APV De fractie van de PvdA had voorgesteld de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van de agenda te halen. Dat was vooral omdat in september een aanpassing moet worden besproken over het nachtelijk luiden van de klokken. Op advies van de portefeuillehouder – de burgemeester – die behandeling ‘absoluut noodzakelijk’ achtte, steunde een meerderheid van de raad de PvdA niet. Het onderwerp verdween laat op de avond wegens tijdgebrek alsnog van de agenda en werd tijdens de besluitvormende vergadering op 14 juli in één keer besproken en afgehandeld. De PvdA heeft ervoor gepleit de APV in voor alle burgers begrijpelijke taal te schrijven. De voorgangers van de huidige burgemeesters hadden daarover toezeggingen gedaan, maar de nieuwe burgemeester vindt dat dit niet kan om het ‘het een juridisch stuk is, dat niet in begrijpelijke taal is te vatten’. Uiteindelijk heeft de fractie ingestemd met het voorstel, maar het onderwerp begrijpelijke taal is wat de PvdA betreft niet van tafel.

Voorschoolse Educatie 2020 De oordeelsvormende vergadering begon met een langdurige en verhitte discussie over de notitie Voorschoolse Educatie. De manier waarop dit onderwerp wordt behandeld door de gemeente verdient allesbehalve een schoonheidsprijs.

In de loop van de middag viel er nog een Raadsinformatiebrief op de mat waarmee de status van het besproken stuk alsnog werd aangepast. Geen fraaie vertoning. Dat is niet goed voor de raad, maar zeker ook niet voor het onderwerp. Voor de PvdA fractie is het van belang de VE uren worden aangeboden in alle dorpen van de Hoeksche Waard. Vooral de situatie in de kleinere dorpskernen baart de PvdA zorgen. Voor de leefbaarheid van de kernen is het in het belang van kinderen en ouders dat VE goed in alle dorpen wordt aangeboden.

Hamerstukken waren enkele bestemmingsplannen: Dorpsgaard Nieuw- Beijerland (voor zeven woonkavels) en Raadshuispark Mijnsheerenland (een kleine aanpassing van het door de voormalige gemeente Binnenmaas vastgestelde plan).

De Toekomstvisie Buitendienst behelst het herschikken van de diverse werklocaties van de voormalige gemeenten. De nieuwe locaties van de buitendienst zijn nu de hoofdvestiging in Mijnsheerenland (recreatieoord) en twee lokale steunpunten in Numansdorp en bij HW Werkt! in Oud-Beijerland.

Het beeld van de arbeidsmarkt (Uitvoeringsagenda 2020-2023) is diffuus. Corona laat zijn sporen na binnen bedrijven en organisaties. Zelfstandigen en flexwerkers raken aan de kant, velen met een vast arbeidscontract moeten vrezen voor het moment dat ze het predicaat boventalligheid krijgen opgeplakt en hun baan verliezen. Tegelijkertijd bestaan er nog tekorten. Er is vraag naar zorgpersoneel, naar medewerkers in de ICT en techniek. Dat blijft en neemt zelfs toe. De PvdA kon instemmen, maar heeft wel een aantal kanttekeningen gemaakt. Volgens ons kan de uitvoeringsagenda concreter en moet er actief worden gewerkt aan samenwerking met bedrijfsleven en onderwijs zowel binnen als buiten onze gemeente. Ook hebben wij aandacht gevraagd voor de positie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Duurzaamheidsprijs Het voorstel is om op de dag van duurzaamheid (10 oktober) te beginnen met de campagne voor de Duurzaamheidsprijs die dan in het voorjaar van 2021 kan worden uitgereikt. Een jury zal voorstellen beoordelen. De PvdA fractie was één van de indieners van de motie om een dergelijke prijs in te voeren. Voor ons is het van belang dat de inwoners van de gemeente nu zelf ideeën en initiatieven kunnen aandragen die met de prijs verder kunnen worden ontwikkeld.

Opheffing Gemeenschappelijke Regeling Ombudscommissie De evaluatie van de Ombudscommissie was een hamerstuk, maar tijdens de oordeelsvormende vergadering heeft de fractie van de PvdA erop gewezen dat een bijgesloten brief van de voorzitter geen fijn beeld schetst van de omgang met externe adviesorganen. Vooral de constatering dat de Ombudscommissie na de fusie heeft geleden onder een kwalitatieve vermindering van de ambtelijke ondersteuning ondersteunt het beeld dat de fractie heeft van de ontoereikende bejegening van kwaliteitsbewakers en een onmisbare onafhankelijke klachtencommissie. Die heeft wat de PvdA betreft een lage drempel. De bejegening van de Ombudscommissie is een weerspiegeling van de ongemakkelijk manier waarop wordt omgegaan met de adviesketen in het kader van de Omgevingswet.

Voorlopig concept regionale energie strategie (RES)

 

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/digitale-raad/

Het voorlopige bod Regionale Energie Strategie is voor de PvdA prima, al is onze mening eigenlijk niet relevant. Er lag geen te nemen besluit voor. Er wordt gesproken van een voorlopige concept-RES, waarmee dubbelop een voorwaardelijk karakter wordt gegeven aan de inbreng van Hoeksche Waard. Die regionale bijdrage lijkt ruim voldoende. De fractie van de PvdA kijkt met belangstelling uit naar het verdere besluitvormingsproces. De conceptbrief van de raad (met alleen inbreng van de VVD, GroenLinks en D66) die voorlag achtten wij, net als de meerderheid, niet relevant en is niet verstuurd.

https://hoekschewaard.pvda.nl/nieuws/digitale-raad/

Regiodeal Overal in Nederland worden regiodeals ontwikkeld. De gemeente Hoeksche Waard heeft de handen ineen geslagen met de Brielle, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Nissewaard en Westvoorne. Op thema’s als agrifood, arbeidsmarkt, duurzaamheid, landschap en toerisme kan intensief worden samengewerkt. De PvdA fractie vindt dit allemaal heel mooi, maar heeft kritische vragen gesteld over de financiering. Vooral als de bijdrage van bijvoorbeeld het Rijk achterblijft, wat gebeurt er dan met de programma’s en de bijdragen van de gemeenten? Ook hoopt de fractie dat de uitvoeringsorganisatie echt slank en slagvaardig wordt. Tevens heeft de fractie vragen gesteld bij de rol en betrokkenheid van de gemeenteraad, die niet goed lijkt te zijn geregeld.

Motie opvang kwetsbare kinderen vanuit Griekse vluchtelingenkampen Na een eerdere warrige discussie over onze motie op 30 juni, betreffende een oproep aan de staatssecretaris om alleenstaande minderjarigen op te nemen vanuit de overvolle Griekse vluchtelingenkampen, kwam op 14 juli een aangepaste versie aan de orde. Kern van de motie bleef oproep vanuit de raad aan de staatssecretaris. De motie werd ingediend door onze fractie, GroenLinks, Burgerbelangen, D66, Pahladsingh en Rood en de Christen Unie. Helaas werd de motie verworpen, ook al waren de aanpassingen in lijn met de wensen van de SGP. Daarmee kiest de meerderheid van de gemeenteraad, met het CDA voorop, voor een andere opstelling dan 150 andere Nederlandse gemeenten en de provincie Zuid-Holland. Wat ons betreft is daarmee de discussie nog niet afgelopen. Het staat ons immers vrij om zelf een signaal af te geven richting de staatsecretaris. Vragen met betrekking tot LHBTI beleid Mede naar aanleiding van een brochure van de Evangelische Gemeente Hoeksche Gemeente heeft de fractie vragen gesteld naar het LHBTI beleid van geloofsgemeenschappen binnen de gemeente Hoeksche Waard. Uitgangspunt voor ons dat iedereen zichzelf mag zijn en dat de sociale veiligheid binnen geloofsgemeenschappen moet worden gewaarborgd. De vrijheid van godsdienst staat voor ons niet ter discussie. Daarom is over het betoog dat eigenlijk geen beantwoording is van ons vragen, het laatste woord nog niet gezegd.

Het gaat om artikel 1 van de grondwet dat discriminatie verbiedt.

 

 

Het bericht De PvdA in de digitale Raad van de Hoeksche Waard, Juno en July 2020 verscheen eerst op PvdA Hoeksche Waard.

Urgentieagenda

D66 D66 IJsselstein 04-10-2019 12:39

In de raad van 3 oktober 2019 is de urgentie-agenda vastgesteld. Een grote meerderheid van de raad stemde voor. Alleen de lijst-Willems was tegen. De urgentie-agenda is een lijst met 40 punten die tot stand is gekomen door de aanpak van het bureau Castro.

Meer dan 1.500 mensen hebben een enquête ingevuld, er zijn drie avonden georganiseerd over thema’s als samenwerking, binnenstad en ondernemen en wonen. Voor D66 weegt de inbreng van de inwoners zwaar. Als D66 vinden wij het bijzonder waardevol dat de 40-puntenlijst mede tot stand is gekomen door de inbreng van inwoners. Op deze wijze worden inwoners van IJsselstein bij het bestuur van de stad betrokken en dat is een goede zaak. Voor D66 zijn deze 40 punten geen verrassing. Het zijn herkenbare punten voor ons en we beschouwen dit als een belangrijk signaal vanuit de samenleving.

Het verplicht ons als politiek om daar mee aan de slag te gaan en er iets van te vinden. Daarom heeft D66 voor dit voorstel gestemd. De D66-fractie heeft wel een voorbehoud gemaakt en dat betreft de uitwerking. De uitwerkingen zijn nog niet bekend. Die komen in de vorm van raadsvoorstellen naar de raad. Op voorhand met de uitwerking instemmen ging de fractie te ver.

In het debat heeft D66 er op gewezen dat de raad er zit voor alle inwoners bedrijven en instellingen. Alhoewel ruim 1.500 inwoners de enquête hebben ingevuld ontslaat dat raad en college niet van hun verantwoordelijkheid om te staan voor het algemeen belang van IJsselstein. Het komt er dus straks heel erg op aan hoe in de diverse raadsvoorstellen deze adviezen worden uitgewerkt en wanneer. In de urgentie-agenda wordt veelal wel een startdatum genoemd, maar in heel veel gevallen geen einddatum. Communicatie naar de inwoners wordt van wezenlijk belang voor de uitvoering van deze agenda. Geef helder aan wanneer een onderwerp wordt opgepakt, wat het voorstel is en wanneer tot uitvoering wordt overgegaan.

Met deze aanpak heeft dit college een geweldige verantwoordelijkheid op zijn schouders genomen als het gaat om vertrouwen in de politiek. De verwachtingen van de inwoners zijn nu torenhoog. Als de verwachtingen niet goed worden gemanaged komt deze aanpak als een boemerang terug op de gehele politiek in IJsselstein.

Naar de mening van D66 hebben wij vanuit het algemeen belang als raad ook de taak om IJsselstein verder vooruit te helpen. We moeten nadenken over het lange termijn perspectief van IJsselstein. Waar willen we als stad naar toe? En hoe zien we ons zelf in 2040, 2050. Deze 40 punten zullen daar zeker een rol inspelen maar daarmee zijn we er nog niet. IJsselstein staat voor enorme uitdagingen en keuzes als het gaat om de energietransitie, over de ruimtelijke economische koers in de regio, komt er een regionale omgevingsagenda voor de Lopikerwaard?

De woonvisie heeft de raad onlangs vastgesteld en is al een belangrijke bouwsteen. Maar andere thema’s zijn eveneens van belang: Hoe gaan wij om met de consequenties van de klimaatverandering, hoe willen wij IJsselstein economisch vooruit helpen, hoe gaan we om met onze kunst en cultuur en historische erfgoed?

Die 40 punten zullen in het kader van het lange termijn perspectief een plaats moeten krijgen. Wij missen van het College een afweging van deze 40 punten in het licht van het lange termijn perspectief. Naar de mening van D66 is het noodzakelijk de ontwikkeling van dat lange termijn perspectief echt op te gaan pakken.

Zonneparken op platte daken

D66 D66 Meierijstad 16-04-2019 14:00

De discussie over het veranderende klimaat lijkt groter en groter te worden. Ook D66 Meierijstad voegt zich trots bij de klimaatdrammers. Met de motie “Meierijstad pakt kansen voor duurzame energieopwekking” wil de partij dat Meierijstad in 2050 energieneutraal is. Door middel van deze motie kunnen de, door Meierijstad zelf opgestelde, hogere doelen dan in de Regionale Energiestrategie worden opgepakt.

Duurzame energieopwekking draagt hier aan bij. Zo zijn er in Meierijstad veel bedrijven met een plat dak. Hier kunnen zonnepanelen en zonnepaneelfolie met gemak op worden geïnstalleerd.

Het installeren van zonnepanelen op daken is beter dan het plaatsen van zonneparken in het buitengebied, blijkt uit onderzoek. “Uit onderzoek van experts bleek dat zonneparken in het buitengebied, los van of het fraai is, ook nogal wat negatieve gevolgen heeft voor het bodemleven.” zegt Pieter Siroen, lid van de werkgroep Botsende belangen in het buitengebied.

Fractievoorzitter Marrik van Rozendaal voegt daar aan toe: “Hoe makkelijk is het alternatief. Met het op grote schaal plaatsen van zonnepanelen op platte daken wordt in feite ook een zonnepark gecreëerd. Misschien wel het grootste zonne-energiepark van Nederland. Dit lijkt me op z’n minst het onderzoeken waard”.

D66 hoopt met deze motie te bereiken dat het college in de gesprekken over een energiestrategie het opwekken door middel van zonnepanelen en folie ziet als een serieuze mogelijkheid. Ook zou D66 graag willen dat er in september 2019 een eigen, lokaal plan van aanpak wordt opgesteld om het ‘energie opwekken via de platte daken van Meierijstad’ ook daadwerkelijk te kunnen uitvoeren.

Het bericht Zonneparken op platte daken verscheen eerst op Meierijstad.

Pilot Koopzondagen Initiatief in commissie

D66 D66 VVD PvdA Gelderland 10-10-2018 08:28

Afgelopen dinsdag 9 oktober verdedigde Marieke Vermeulen voor D66 West Betuwe het door haar gemaakte initiatief tot twee koopzondagen in de commissie Bestuur & Middelen in december 2018  voor de winkeliers in de gemeente Geldermalsen.

Zij stelde: “Tijdens de vorige commissie vergadering is er ingesproken door de voorzitter van de ondernemersvereniging van Geldermalsen. Het is al een lang gekoesterde wens van Leefbaar Geldermalsen, VVD en de PvdA om iets aan de zondagsopenstelling te doen. Tijdens deze vergadering heeft D66 de handschoen opgepakt om een initiatief voorstel te formuleren.

De laatste weken is er en wordt er nog steeds veel gesproken over dit voorstel om eenmalig 2 zondagen in december de winkeliers de vrijheid te geven om hun winkel open te doen en de zondagsopenstelling in zijn algemeenheid. Er wordt gesuggereerd dat met het voorliggende voorstel een opening gecreëerd moet worden voor het vrijgeven van de winkeltijden in de nieuw te vormen gemeente, dit is echter zeker niet onze intentie. Het is bekend dat D66 de keuze bij de ondernemer willen laten en niet van overheidswege op willen dragen wat iedereen wel of niet moet doen. Dit met respect voor ieders overtuigingen en inzichten. Maar we hebben met elkaar afgesproken dat we deze discussie in de nieuwe gemeenteraad gaan voeren, dit ligt nu dan ook niet voor. Nu ligt de vraag voor om eenmalig een uitzondering te maken op de huidige verordening voor 2 zondagen, als pilot, op initiatief van een aantal ondernemers uit Geldermalsen. Het gaat hierbij om het winkelplezier, om sfeervol de kerstinkopen te kunnen doen in je eigen gemeente. Niet zozeer voor de dagelijkse boodschappen, het is dan ook niet aannemelijk dat bijv. In Deil of Beesd de winkels de deuren zullen openen, maar dit initiatief maakt geen beperking en geldt voor de hele gemeente, het is aan de ondernemer of zij hun deuren willen openen.

Wij willen graag aan het verzoek van de ondernemers tegemoet komen en daarom hebben we dit voorstel ingediend, wat in ieder geval kan rekenen op de steun van de gehele oppositie, en waarvoor in de vorige commisie ook binnen een deel van de coalitie sympathie leek te zijn, waarvan ik hoop dat die er nog steeds is.

Tijdens de behandeling van de plannen voor de Lingeoever in de laatste raadsvergadering werd de vraag gesteld of lokale ondernemers voorrang kunnen krijgen bij het inschrijven of maken van plannen voor de nieuw te ontwikkelen horeca gelegenheid. Het antwoord van de wethouder was toen dat dit niet kon en dat je moet uitgaan van de kracht van de ondernemers, dat zij heel goed kunnen regelen wat goed voor hen is. D66 was erg blij met dit argument, “geef de ondernemer de vrijheid en laat hen doen waar ze goed in zijn, namelijk ondernemen”. Wij vinden dit argument zeker ook van toepassing op dit dossier en hadden dan ook vanuit het college een andere reactie op dit voorstel verwacht.

Tot slot, bij een pilot hoort een soort evaluatie, wanneer is het geslaagd? Wat D66 betreft is het geslaagd als het voor de ondernemers geslaagd is. Is het dat niet, verwacht ik niet dat er nogmaals een verzoek komt.”

Het debat zal tijdens de raadsvergadering van 30 oktober worden voortgezet en tot een besluit leiden.

 

D66 pleit voor betere uitvoering armoedebeleid en ondersteuning studenten

D66 D66 Houten 29-06-2018 09:58

Houten heeft de afgelopen jaren een behoedzaam financieel beleid gevoerd. Het succes daarvan zien we terug in de jaarstukken over 2017. We sluiten het jaar af met een positief resultaat, ondanks een paar grote tegenvallers. En vanuit de bestemmingsreserve economische crisis kunnen we een miljoen euro terug geven aan onze inwoners, dat is 50 euro per huishouden. Een knappe prestatie.

Toch ziet D66 in de jaarstukken twee ontwikkelingen die aandacht vragen:

Allereerst het niveau van de reserves. In de crisisjaren is een deel van de beklemde reserves ingezet. Dat was nodig om de pijn van de crisis te verzachten. Voor de komende jaren zullen we daar voorzichtiger mee moeten zijn. We hebben een buffer nodig om tegenvallers op te kunnen vangen. En we hebben een buffer nodig om ook de volgende crisis weer soepel door te komen. D66 roept het nieuwe college daarom op om de beklemde reserves intact te laten. Wij weten ons daarin gesteund door de opmerking van de externe accountant. Die meldde dat de solvabiliteit van de gemeente Houten achterblijft bij soortgelijke gemeenten. Er is dus geen ruimte voor potverteren.

Een tweede aandachtspunt is de veelheid aan kleine overschotten. Eerder vroeg D66 naar de overschotten op het armoedebeleid en op de ondersteuning van studenten die geen mogelijkheid tot bijverdiensten hebben. Er is geld voor armoedebeleid overgebleven omdat de uitvoering vertraagd was. Er is geld voor ondersteuning van studenten overgebleven, doordat de doelgroep de regeling niet weet te vinden. En deze regeling bleek inmiddels zelfs verdwenen van de website van de WIL. We zijn blij dat op beide fronten actie wordt ondernomen en steunen het amendement om het overschot op het armoedebeleid (39K) over te hevelen naar 2018.

Nog blijer zijn we met de pilot die dit jaar wordt uitgevoerd binnen het programma samen leven. Door tijdig bij te sturen op de benutting van de beschikbare budgetten zal het beschikbare geld effectiever worden ingezet. Dat betekent dat het beschikbare geld ook daadwerkelijk terecht komt bij de inwoners die dat hard nodig hebben. D66 is nu al benieuwd naar de resultaten van deze pilot. Graag een toezegging van de wethouder dat we volgend jaar de resultaten van deze pilot gerapporteerd krijgen.

Tot slot: het solide financieel beleid van de afgelopen jaren heeft Houten door de crisis geloodst en de rekenkamercommissie heeft geconstateerd dat Houten er sterker uit is gekomen. Er ligt dus een stevig fundament voor de komende jaren. Dat is een bijzondere prestatie van het vorige college en van alle ambtenaren die daarbij betrokken waren. En natuurlijk van D66 wethouder Van Liere in het bijzonder.

Dankuwel!

Uit de Raad van 12 & 19 juni 2018

CDA CDA D66 VVD PvdA Smallingerland 24-06-2018 07:56

Uit de raad: Op 12 juni j.l. stond het Hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitie (ELP/PvdA/VVD/FNP/GL) geagendeerd in de gemeenteraad. Elke fractie kreeg 3 minuten spreektijd om haar mening te geven over dit akkoord. Karin verwoordde het CDA standpunt als volgt: "Het is een akkoord dat volgens de oude politiek tot stand is gekomen en er is een traditionele collegevorming. Dat mag, maar wees er dan open en transparant over", waarbij ze recente besluit over de koopzondag als voorbeeld noemde. "Inbreng van burgers is blijkbaar nog niet gewenst”. Verder benoemde zij o.a. het gemis van de ambitie van een spoorlijn en een snelle glasvezel verbinding in Smallingerland, waar het CDA nu al jaren voor wedijvert. Het akkoord loopt niet over van ambitie en richt zich tot nu toe vooral op lopende zaken. Volgens de grootste partij, ELP, kan dit ook nog niet en komt dit allemaal goed met het uitvoeringsprogramma wat nog volgt. Kritische vragen uit de andere fracties op het akkoord werden door de fractievoorzitter van de ELP vakkundig “politiek” beantwoord, waarbij menig vraagsteller enigszins ontevreden het spreekgestoelte verliet. Uiteraard hebben wij als fractie het nieuwe college veel succes gewenst met de boodschap hen constructief en kritisch te volgen. Met het aanstellen van de nieuwe wethouders en toetredende fractieleden en een afsluitende foto van de gemeenteraad, werd de vergadering afgesloten. Op 19 juni j.l. stonden voornamelijk financiële stukken en jaarverslagen geagendeerd, waaronder de Concernrapportage kwartaal 1 van 2018. De fractie had hierbij een aantal financiële vragen die wat ons betreft om verheldering vragen. Deze worden doorgeleidt naar het college ter schriftelijke beantwoording. Als belangrijkste thema stond de winkeltijdenverordening op de agenda, dus een besluit om koopzondagen mogelijk te maken in onze gemeente. Tijdens de ronde tafel waren er vertegenwoordigers van onder andere ha&ie (winkeliers), AH/Jumbo, CNV en kerken aanwezig, die elk hun kijk op de zaak gaven en met argumenten voor en tegen kwamen. Deze argumenten liepen uiteen van vrijheid voor de winkeliers, mogelijke parkeer problematiek bij kerken die bij winkelcentra liggen en de noodzaak voor een dag rust in de week. Het voorstel en plan van ha&ie voor de “open zondagen”, zoals zij de koopzondag liever noemen, is als volgt: in het centrum van Drachten elke laatste zondag van de maand en 2 extra zondagen in december van 12-17 uur en Jumbo/AH elke zondag van 11-19 uur. De fractie had hierbij enkele vragen aan de gasten, onder andere over hoe men om wil gaan met medewerkers die niet op zondag willen werken, hoe gaat men specifiek om met de veelal jonge medewerkers van 15-16 jaar en hoe zit het met de toeslagen met werken op zondag? In het debat wat volgde tussen de fracties gaf Minke aan, dat wat het CDA betreft, het plan van ha&ie past in de visie van het CDA: voor verruiming van koopzondagen, maar niet alle zondagen, recht doen aan de wens van de bewoners en onder een aantal voorwaarden. Niet elke zondag open, aandacht en respect voor medewerkers die niet op zondag willen werken en een tussenevaluatie met winkeliers hoe alles in de komende maanden bevalt en gaat. Bij het debat dienden CU en D66 moties en amendementen in, variërend van het later open gaan van de winkels (alles om 12 uur ipv 11 uur) en om de winkeltijdenverordening dusdanig aan te passen dat er echt volledige vrijheid van winkeltijden komt. En met name de motie van D66 om opening te allen tijde mogelijk te maken zorgde voor hectiek, schorsingen, de vraag voor een hoofdelijke stemming en stemverklaringen. Hierbij viel op dat de huidige coalitiepartners FNP/GL tegen de motie waren, terwijl dit wel in het Hoofdlijnenakkoord staat. De motie kreeg echter een meerderheid, waarbij vooral de angst meespeelde dat bij tegen stemmen, de koopzondag voorlopig van de baan zou zijn. Het gevolg was dat alle fracties toch wel schrokken over wat ze nu net hadden besloten. De CDA fractie stelde voor om het besluit uit te stellen en eerst te onderzoeken of volledige opening dag en nacht überhaupt mag en hoe het zit met de openbare veiligheid en orde. Dit voorstel werd niet aangenomen. Gezien het unieke besluit voor volledige openstelling dag en nacht en 365 dagen per jaar zal de burgemeester wel uitzoeken hoe dit allemaal moet. Minke verwoordde het CDA standpunt aan het einde van het besluit: ,,Dit is onverantwoord. Wij hebben als raad geen idee wat hier gebeurt. Het is van God los”. http://www.lc.nl/friesland/Drachten-%E2%80%98van-God-los%E2%80%99-winkels-247-open-endat-is-uniek-23292041.html Reacties welkom via cdarijpma@hotmail.com Sjouke Rijpma (fractiesecretaris CDA Smallingerland) 06-470 56 678

Gemeente Belangen spreekt algemene politieke beschouwing uit

Gemeente Belangen Voorst Gemeente Belangen Voorst D66 CDA Voorst 19-06-2018 07:42

UIT DE RAADZAAL – De coalitieonderhandelingen waren een intensief en lang traject waaruit Gemeente Belangen, CDA en D66 als coalitiepartners een nieuw vierjarig traject in zullen gaan. De verkiezingsuitslag gaf niet direct de aanzet om met dezelfde coalitie verder te werken. Na langdurige onderhandelingen gaf onder andere het vertrouwen in de bestaande coalitie dit wel.

Vier belangrijke thema’s hadden een prominente rol in de coalitieonderhandelingen. Dit waren voor Gemeente Belangen de randweg Twello, renovatie van het gemeentehuis, windmolens en het gratis sporten voor kinderen onder de 12 jaar. Daarnaast zijn er andere belangrijke thema’s zoals PlusOV, jongerenhuisvesting en Voorst onder de Loep die blijvend de aandacht van ons zullen houden.

RANDWEG TWELLO

Gemeente Belangen is verheugd dat de raad zich in de vorige raadsperiode heeft uitgesproken over de aanleg van de Randweg Twello. Verkeersveiligheid is voor ons al sinds mensenheugenis één van de belangrijkste thema’s in Twello en zeker ook in de andere kernen.

Het in de toekomst afwaarderen van bijvoorbeeld de Molenstraat heeft een positief effect op het fietsverkeer. Ook neemt de kans op ongevallen af doordat het gebruik van de Molenstraat beter aansluit bij zijn vormgeving. Met de toekomstige tunnel in de randweg is er minder druk op alle spoorwegovergangen in Twello.

Ook neemt de verkeersdruk op de H.W. Iordensweg en Domineestraat af. Voor de H.W. Iordensweg geldt dat ondersteunende maatregelen nodig zijn om meer verkeer te verleiden via de randweg te rijden en daarmee kansen te creëren om kruispunten veilig in te richten en minder verkeer door de kern te laten rijden.

RENOVATIE GEMEENTEHUIS

In de vorige raadsperiode heeft de raad middels een motie het college opdracht gegeven om met een voorstel te komen voor een energieneutraal gemeentehuis; gebaseerd op de huidige contouren, of nieuwbouw op de bestaande locatie.

In de winter stoken we voor de mussen, in de zomer sta ik hier te zweten in mijn lange broek tijdens de algemene beschouwingen en vele inwoners en bedrijven doen er alles aan om energie neutrale maatregelen te treffen. Gemeente Belangen opteert voor een renovatie van dit gemeentehuis tegen zo laag mogelijke kosten.

Ambtenaren moeten op een gedegen werkplek kunnen werken, inwoners op een fatsoenlijke plek kunnen trouwen, vergunning aanvragen of een paspoort op komen halen. Dat vraagt gewoonweg om een flinke investering en Gemeente Belangen is bereid die te doen.

WINDMOLENS

Een duurzame ontwikkeling van de gemeente Voorst is waar Gemeente Belangen voor opteert. Dit is meer dan alleen energieopwekking. De gemeente Voorst beschikt over toeristische trekkers als recreatiegebied Bussloo en Vliegveld Teuge, onze kernen, de prachtige natuur, de landgoederengordel en al het andere cultuurhistorisch erfgoed vormen een waardevolle basis. Daar passen wat betreft Gemeente Belangen absoluut geen windmolens.

Het is niet voor niets dat de gemeente Voorst is genomineerd als groenste en vitaalste gemeente van Nederland. Afgelopen vrijdag was een gerenommeerde 11 koppige jury van Entente Florale die zal beoordelen of we 1,2 of 3 van Nederland worden. Deze nominatie sterkt ons in de gedachte dat windmolens geen duurzame oplossing zijn voor deze prachtige gemeente.

GRATIS SPORTEN ONDER DE 12 JAAR

Sport en bewegen blijft voor Gemeente Belangen een speerpunt van beleid. Zeker voor de kleintjes. In de eerste levensjaren van een kind kan ontzettend veel ontwikkeld worden. Het blijkt dat kinderen tegenwoordig, met name op motorisch niveau, achterblijven op voorgaande generaties.

Het college doet in deze prioriteitennota een voorstel om gratis sport- en beweegaanbod buiten schooltijd te organiseren voor kinderen tot twaalf jaar. Wij zien dit als een eerste stap in de goede richting.

Goed voorbeeld doet volgen. Ook CDA Apeldoorn heeft in het verkiezingsprogramma de realisatie van gratis sporten in hun gemeente opgenomen. Ook in Zuid-West Friesland is ons voornemen voor gratis sporten niet onopgemerkt gebleven en willen ze meer weten over onze plannen. Daarnaast bleek tijdens de verkiezingen dat ons verkiezingsprogramma in de smaak viel bij Lijst Borger in Brunssum.

PlusOV

Bij de start van PlusOV heeft Gemeente Belangen continu het belang van goed opgeleide chauffeurs benadrukt. Het route gebonden vervoer betreft kwetsbare doelgroepen waarbij fouten in planning en vervoer een grote impact hebben op het welzijn van de reizigers en hun naasten. Helaas blijken er nog steeds schrijnende gevallen te bestaan.

Gemeente Belangen is van mening dat de geplande bezuinigingsoperatie niet leidend moet zijn in de toekomst. Het belang van de cliënten, zorgaanbieders en chauffeurs dient op de eerste plaats te komen. Wij verwachten in het najaar middels een uitgebreide evaluatie van PlusOV voldoende informatie in handen te hebben om vol vertrouwen een voortzetting te kunnen voorstaan.

JONGERENHUISVESTING

Woningbouw is een terugkerend thema. De behoefte aan meer woningen voor alleenstaanden, starters en tweepersoonshuishoudens is groot in onze gemeente. In de vorige coalitieperiode hebben we ons al velen malen hard gemaakt voor deze doelgroep. Wij denken dat het voor de

komende vier jaar realistisch is om 60 wooneenheden met een streefhuur van € 500 euro beschikbaar te stellen om aan de behoefte te kunnen voldoen.

VOORST ONDER DE LOEP

Gemeente Belangen is uitermate enthousiast over het project Voorst onder de loep die door de haarvaten van de Voorster samenleving loopt. Wij zijn erg benieuwd hoe de uitvoeringsorganisatie de verschillende streefbeelden uit gaat zetten in verschillende projecten en deze in de uitvoering coördineert en ondersteunt. Gemeente Belangen ondersteunt de gedachte om paden te bewandelen die buiten de bestaande systemen van een overheid liggen.

Tot slot, een nieuwe raadsperiode is aangebroken en wij hopen op constructieve raadsfracties zoals wij dat eigenlijk al jaren van u zijn gewend. Gemeente Belangen zal u de komende jaren met een constructieve houding en energie tegemoet treden.

Robert Bosch, fractievoorzitter Gemeente Belangen

18 juni 2018

Advies van de infomateurs

CDA CDA GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Enschede 20-04-2018 19:07

Afgelopen maandag hebben de informateurs op basis van hun gesprekken met partijen geadviseerd onderhandelingen te beginnen over een coalitie tussen BBE, D66, VVD, GroenLinks en ChristenUnie. Het mag duidelijk zijn dat het voor ons een teleurstelling is nu het CDA niet in dat rijtje is genoemd. Deelnemen aan het bestuur van de stad geeft immers de beste mogelijkheden om de ambities, waarvoor de kiezer ons een mandaat heeft gegeven, te realiseren. Zoals aangegeven op de ledenvergadering zijn de uitdagingen waar Enschede voor staat groot. Wij hebben in dat verband de kwaliteit en houdbaarheid van de zorg, de noodzakelijke investeringen in de stad en de veiligheid genoemd als belangrijke thema’s. Ook hebben we richting de informateurs aangegeven daarvoor weer bestuursverantwoordelijkheid te willen dragen. In de openbare bijeenkomst hebben we afgelopen maandag aangegeven dat de deur aan onze kant daarvoor nog steeds open staat. We zullen hoe dan ook onze verantwoordelijkheid blijven dragen voor Enschede. Is het niet vanuit college, dan in ieder geval vanuit de raad: constructief waar dat kan, kritisch waar dat nodig is, werkend vanuit het vertrouwen dat kiezers ons hebben gegeven.

Op naar een slagkrachtiger en professioneler Waddenfonds

D66 D66 Noord-Holland 26-03-2018 16:13

Op 26 maart bespraken Provinciale Staten het rapport van de Noordelijke en Randstedelijke Rekenkamer over het Waddenfonds. Het rapport doet een aantal aanbevelingen om de uitvoeringspraktijk van het fonds te verbeteren te professionaliseren, door onder andere de besluitvorming onafhankelijk te maken en te zorgen voor een evaluatiesysteem dat inzicht geeft aan de effectiviteit van de gesubsidieerde projecten.

D66 is positief over samenwerking binnen het Waddenfonds omdat hierin samengewerkt wordt aan het realiseren van gezamenlijke doelen en opgaven. Woordvoerder Amélie Strens: “Het waddengebied is een gebied met veel potentie, zowel qua ecologische ontwikkeling als qua economische mogelijkheden.”

D66 vindt dat binnen het algemeen bestuur een mogelijkheid ligt om als Provinciale Staten een stevigere positie in te nemen binnen het Waddenfonds. Het AB bestaat namelijk uit Statenleden van de drie deelnemende provincies. Amélie Strens: “D66 ziet graag dat we binnen de kaders van deze gemeenschappelijke regeling bekijken hoe we onze positie kunnen verstevigen. Open, transparante en onafhankelijke besluitvorming moet hier uiteraard het uitgangspunt zijn.”

De winkels open op zondag?

CDA CDA D66 VVD PvdA Krimpenerwaard 16-03-2018 13:00

Ineens staat in de politieke debatten in aanloop van de verkiezingen van 21 maart centraal het al of niet openen van de winkels op alle zondagen. Dit komt omdat zes van de negen deelnemende partijen (VGBK, VVD. PvdA, D66, PK, Lokaal op 1) dezelfde stelling hierover in hun verkiezingsprogramma hebben geschreven: "De winkelier bepaald zelf wanneer hij zijn winkel opent". Het volgende valt hierbij op: In de verkiezingsretoriek wordt dit aangevuld met de opmerking dat de "niet-christelijke winkelier" in dit verband geen last moet hebben van de "christelijke winkelier", waarbij er ineens ook een stigmatisatie aan de orde is op basis van geloofsovertuigingen.De kans is in belangrijke mate aanwezig dat er een tweespalt komt bij onze winkeliersverenigingen. Immers de Kruidvat, Hema of een AH zouden wellicht wel open zijn, terwijl de overige winkeliers de zondag willen besteden aan rust en gezin. En is de vrijheid van de één niet de onvrijheid van de ander? Immers als de één open gaat dan moet de ander om bedrijfseconomische redenen ook wel. Of dan toch maar stoppen en weer een lege winkel?Het thema wordt nu getrokken door de VVD en VGBK die als collegepartijen dit onderwerp de afgelopen drie jaar niet besproken hebben of wilden bespreken en nu hierop voorop lopen. Hoe staat het CDA Krimpenerwaard hierin?Het CDA is content met de status quo op dit moment in de Krimpenerwaard. Als toeristenstad kent Schoonhoven een 13-tal zondagen in het jaar waarop de winkels open zijn, de overige plaatsen niet. Natuurlijk knelt dit soms. Waarom in de ene kern wel en in de ander kern niet is dan de vraag. Dit gelijktijdig met de vraag: is er in de ander kernen wel een behoefte?De CDA-fractie heeft onlangs actief deelgenomen aan een thema-avond over de toekomst van de retail in de verschillende kernen van de Krimpenerwaard. Hier werd een degelijk onderzoek gepresenteerd met de blijde conclusie dat de winkelgebieden in onze kernen weliswaar met zorg en aandacht behandeld moeten worden, maar ook op langere termijn voldoende levensvatbaar zijn. Op mijn vraag of en hoeverre en vanuit de winkeliersverenigingen een wens is om op de zondag de winkels te openen, stelden ze dat dit zeker geen breed gedeelde wens is. Wat voor de aantrekkelijkheid van een winkelgebied van groot belang is dat er goede afspraken zijn tussen de winkeliers over de openingstijden. Dus niet de één wel open en de ander niet.Wij zijn geen voorstander van een 24/7-economie in de Krimpenerwaard, maar hebben natuurlijk wel oog voor bijzonder situaties. Zo kunnen wij ons prima voorstellen dat bij een evenement zoals de Tour de France in Haastrecht in 2015 winkels open kunnen zijn, wat onder de huidige coalitie met VVD en VGBK niet mogelijk was.Wat het CDA betreft is het standpunt van de VVD, VGBK, D66 etc. een standpunt wat ook niet past bij het karakter van de Krimpenerwaard. Je moet er toch niet aan denken dat een winkelier zomaar een nachtwinkel kan gaan beginnen of geen rekening houdt met de kerkgang op de zondagochtend. Samenleven doe je immers met elkaar toch?Als je dan toch wat wilt veranderen omdat er nu eenmaal een meerderheid hiervoor is, doe het dan met elkaar en vooral in goed overleg met de winkeliersverenigingen, maar laat het niet aan de individuele winkelier over.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.