Nieuws van politieke partijen over PvdA inzichtelijk

88 documenten

Persbericht GroenLinks, VVD en PvdA

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 Renkum 08-09-2020 17:13

GroenLinks, VVD en PvdA houden vast aan raadsbreed gesprek toekomst gemeente

GroenLinks, VVD en PvdA houden vast aan een open proces met raadsbreed overleg over samenwerking. Na het vertrek van D66 zetten de overgebleven coalitiepartners daarmee de vorige week met alle fractievoorzitters ingeslagen weg voort.

Het besluit van D66 om uit de coalitie te stappen is voor hen geen reden om terug te komen op het op 3 september door alle fractievoorzitters genomen besluit om, op uitnodiging van GroenLinks, samen in gesprek te gaan over de financiële situatie van de gemeente, de keuzes waar we voor staan en de manier waarop de vervanging van de vertrekkend wethouder geregeld moet worden. Die uitnodiging was een reactie op de open brief van drie fracties waarin D66 gevraagd werd af te zien van vervulling van de door het vertrek van Jasper Verstand ontstane vacature.

De gesprekken zijn bedoeld om overeenstemming te bereiken over de stappen die we moeten nemen om Renkum toekomstbestendig te maken als zelfstandige gemeente en een zo breed mogelijke samenwerking in de raad tot stand te brengen.

GroenLinks, VVD en PvdA hebben nog geen standpunt ingenomen over de invulling van de ontstane vacature. De partijen hechten aan overleg hierover op basis van feiten, in een gezamenlijk proces dat in de openbaarheid plaatsvindt.

De partijen wensen te benadrukken dat het college het volste vertrouwen van deze partijen geniet en tijdens dit proces gewoon kan blijven functioneren.

 

Het bericht Persbericht GroenLinks, VVD en PvdA verscheen eerst op PvdA Renkum.

Politiek voor óf met de burger?!

PvdA PvdA Gouda 21-12-2019 11:37

De politiek moet niet op afstand staan van de burger, maar burgers dienen. In Nederland lijkt het alsof de politiek zich steeds verder vervreemd van de maatschappij. PvdA Gouda probeert dit niet te laten gebeuren. Door actief ons oor te luister te leggen in de maatschappij, ons open te stellen voor input en suggesties van inwoners en door bijeenkomsten te organiseren. In deze blog geeft Ahmed el Haddaoui enkele voorbeelden van hoe de Goudse maatschappij onze fractie input geeft om de stad verder te verbeteren. 

Om mensen te betrekken organiseren we niet alleen politieke cafés, maar organiseren we ook netwerkbijeenkomsten op wijkniveau. Bijeenkomsten in Korte Akkeren en Oosterwei waren drukbezocht. Deze bijeenkomsten waren primair om de wijk met elkaar in verbinding te brengen. Maar gaf ons ook input van zorgen en klachten die leefden bij de inwoners van deze wijken. Een van de zorgen was de kruising in Korte Akkeren van de Bosweg, Walvis en Heerenstraat. Nu ligt er een kleine drempel maar betere en toekomstbestendige oplossingen worden onderzocht.

Ook specifieke vragen bespreken met de belanghebbenden. Zo hebben we binnen de fractie contact gehad met Moskee Nour aan de Raam. Hier bleek tijdens de gebedstijden een gebrek aan fietsenstallingen. Dit hebben we samen met afgevaardigden van de moskee bespreekbaar gemaakt bij de gemeente. De gemeente is zich op dit moment aan het beraden op het oplossen van het probleem.

Een andere mogelijkheid is dat Gouwenaars ons fractieoverleg bezoeken. Hier kaarten zij problemen aan, brengen suggesties in ter verbetering of willen gewoon eens meeluisteren. Zo zijn onlangs afgevaardigden van bewonersinitiatief Calslaan aangesloten. Zij hadden zorgen over de verkeersveiligheid in hun wijk naar aanleiding van het verkeerscirculatieplan. Uiteindelijk hebben zij niet alleen hun zorg besproken maar hebben we ze enkele suggesties gedaan om de gemeente en omgevingsdienst tot bewegen te brengen.

Soms trekken we ook gewoon de wijk in naar aanleiding van signalen die we opvangen. Dit jaar hebben we bijvoorbeeld een wijkonderzoek gedaan rondom Winkelcentrum Bloemendaal. Hier bleek veel geluidsoverlast van de vrachtwagens die de winkels kwamen bevoorraden. Dit was niet alleen overdag, maar bracht zeker ’s nachts veel overlast met zich mee. Naar aanleiding van dit bezoek hebben we de klachten besproken met B&W en in de gemeenteraad. Op basis van dit initiatief heeft de omgevingsdienst geluidsmetingen uitgevoerd waaruit blijkt dat er inderdaad geluidsnormen worden overtreden. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt tussen de gemeente en de winkels in het Winkelcentrum.

Op basis van deze voorbeelden kunnen we stellen dat het loont om aan de bel te trekken. Dit kan zeker bij de PvdA, maar ook andere partijen staan hiervoor zeker open. Heb je dus een vraag, suggestie klacht en word je niet gehoord, benader ons dan! Ook als je gewoon een keer wil meeluisteren waar wij het tijdens ons fractieoverleg over hebben ben je van harte welkom.

The post Politiek voor óf met de burger?! appeared first on PvdA Gouda.

Onderhandelen met idealen in de EU

PvdA PvdA Limburg 16-12-2019 13:18

Je inzetten voor fatsoenlijk werk, een net salaris en voldoende rust, dat was de inzet voor PvdA-Europarlementariër Vera Tax bij de onderhandelingen rondom de Mobility Package. Een van de grootste wetgevende deals die op dit moment door de EU worden gemaakt. Hier worden de werkomstandigheden en voorwaarden geregeld voor bus- en vrachtwagenchauffeurs in heel Europa.

Wie kent de beelden niet in Limburg, geparkeerde vrachtwagens, meestal uit Oost-Europa, die wachten tot ze weer verder mogen rijden? De concurrentie vanuit andere delen van de EU is enorm voor de Nederlandse chauffeurs. Vaak krijgen Roemeense, Bulgaarse of Poolse chauffeurs veel minder betaalt dan hun Nederlandse collega’s, blijven ze weken van huis en slapen ze weken aan een stuk in hun cabines.

Dat gaat nu (deels) veranderen. Na dagenlange onderhandelingen, soms tot 7 uur in de ochtend, hebben het EP en de Raad een akkoord bereikt. De vele belangen tussen Oost- en West-Europa, tussen werkgevers en werknemers en tussen de verschillende politieke partijen, maakte dit een zeer lastige onderhandeling. De belangrijkste resultaten:

Fatsoenlijke werkroosters voor bus- en vrachtwagenchauffeurs; Chauffeurs krijgen betaalt naar de maatstaaf van het land waarin ze rijden; Normale weekendrust en niet in de cabine slapen; Dezelfde regels voor grote en kleine vrachtwagens; Meer veilige parkeerplaatsen met strengere eisen; Het aanpakken van brievenbusfirma’s.

Dit eindresultaat moet nu in stemming worden gebracht in het Europees Parlement, de Europese Commissie en de Europese Raad.

Het bericht Onderhandelen met idealen in de EU verscheen eerst op PvdA Limburg.

VVD en CDA stemmen vóór terughalen IS-kinderen

Forum voor Democratie Forum voor Democratie D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Nederland 28-11-2019 17:12

Op dinsdag 26 november hebben VVD en CDA in het Europees Parlement gestemd vóór het terughalen van IS-kinderen naar Europa. Mede door hun stem kon een EU-resolutie worden aangenomen die kinderen van IS-strijders laat terugkeren naar de Europese landen waar hun IS-ouders verbleven.

FeitenDe resolutie op initiatief van Groenlinks, D66 en PvdA, roept lidstaten op om “alle kinderen van buitenlandse strijders in het noordoosten van Syrië te repatriëren”. VVD en CDA stemden hier vóór. Het Europees Parlement dringt er nu bij EU-lidstaten op aan om “alle kinderen te repatriëren, rekening houdend met hun specifieke gezinssituatie en het belang van het kind als belangrijkste overweging”. De resolutie “betreurt” ook “dat de EU-lidstaten tot nu toe geen actie in die richting hebben ondernomen.”1 

Juist kinderen van IS-strijders zijn vatbaar voor radicalisering op latere leeftijd. Van jongs af aan zijn ze geïndoctrineerd met de giftige, kwaadaardige ideologie van de radicale islam. Ze zijn vanaf hun geboorte blootgesteld aan ongeëvenaarde gruwelijkheden en geweld en zijn opgevoed met wapens, trainingen en uiterst strenge islamitische beginselen. We weten dat het levensgevaarlijke, tikkende tijdbommen zijn die op ieder moment kunnen ontploffen. Het zijn bovendien kinderen die op geen enkele relevante manier Nederlands of Europees zijn. Het is dus niet alleen zeer gevaarlijk en volkomen strijdig met onze belangen om ze terug te halen; ook de argumenten om ze wél hierheen te halen, blijken flinterdun.

Verweer van VVD en CDAVVD en CDA verweren zich voor dit stuitende stemgedrag door te zeggen dat zij tegen de  omstreden tekst uit paragraaf 61 hebben gestemd.  VVD en CDA stemden weliswaar tegen dit stukje tekst, maar stemden uiteindelijk gewoon vóór de resolutie waar de betreffende tekst uit paragraaf 61 nog steeds onderdeel van was. Ze stemden dus vóór het halen van IS-kinderen naar Europese landen.

Illustratief voor probleem EUDeze hele gang van zaken is natuurlijk tekenend voor de onacceptabele opstelling van VVD en CDA in Brussel; ondanks alle verkiezingsbeloftes en praatjes voor de bühne stemmen ze uiteindelijk in met alle bizarre Brusselse plannen.

Bovendien laat het zien op welke wijze de Europese Unie constant de eigen macht weet te vergroten - en fundamenteel onhervormbaar is. Tussen een groot aantal bepalingen waar niemand het eigenlijk mee oneens kan zijn - maar die ook niet veel uithalen - wordt een kleine passage verwerkt waarin de soevereiniteit van EU-lidstaten wordt ondermijnd, immigratie verder wordt aangewakkerd, klimaatmaatregelen worden opgedrongen of transfers van Noord naar Zuid worden geregeld.

Omdat deze bepaling slechts een kleine speld in de hooiberg van wollige algemeenheden is, zien de meeste partijen altijd wel een reden om er toch voor te stemmen. Of voelen ze zich opgelaten om tegen te stemmen. Of lopen ze dan de beloofde toezegging die zij - op hun beurt - dan weer wilden opstrijken mis.

Zo dijt het bureaucratische monster in Brussel telkens weer een stukje verder uit. VVD en CDA zijn daaraan volledig medeplichtig.

1 Zoals de resolutie onder punt 61 bepaalt: “Toont zich uiterst bezorgd over de humanitaire situatie van kinderen van buitenlandse strijders in het noordoosten van Syrië en dringt er bij de lidstaten op aan alle Europese kinderen te repatriëren, rekening houdend met hun specifieke gezinssituatie en het belang van het kind als belangrijkste overweging, en de nodige steun te verlenen voor hun rehabilitatie en herintegratie; betreurt het dat de EU-lidstaten tot nu toe geen actie in die richting hebben ondernomen en dat er geen sprake is van coördinatie op EU-niveau”.

Een nieuwe subsidieverordening … en hoe nu verder?

PvdA PvdA Rijswijk 30-10-2019 11:00

Rijswijk heeft een nieuwe subsidieverordening, en dat werd tijd. Het betekent een verbetering voor wie wat wil ondernemen op het gebied van kunst en cultuur, onderwijs, jeugd etc. Maar het betekent nog niet dat alles nu goed geregeld is. Het is vooral een procedureel verhaal. Op dit moment zijn geen actuele en duidelijke kaders op welzijn en cultuur beschikbaar, die de basis vormen voor subsidieverstrekking. Daardoor kan de gemeenteraad te weinig sturen op de besteding van het geld.

De gemeente Rijswijk heeft in september eindelijk een nieuwe Algemene Subsidieverordening vastgesteld. Daar was al lang door verschillende partijen om gevraagd. De oude verordening dateerde namelijk nog uit 2005 en voldeed absoluut niet meer aan veranderende maatschappelijke eisen. Eenmalige kleine initiatieven hadden bijvoorbeeld geen kans op subsidie en er was weinig ruimte voor maatwerk per beleidsterrein.

Kortom, alleen al vanwege het statische karakter was de oude regeling absoluut aan vervanging toe. Maar ook omdat de administratieve lastenverplichting ongeacht de omvang van een te subsidiëren initiatief groot was. Daarnaast werd de verdeling van de subsidiepot in de oude regeling door de gemeenteraad besproken, met alle verhitte discussies en onvoorspelbaarheid van dien. Dat kon en moest anders.

De nieuwe verordening is wat betreft de procedures (=aanvragen en verantwoording) beslist beter. We geven als raad het mandaat aan het College om op basis van kaders in beleidsnota’s en de begroting het geld te verdelen over kunst/cultuur, onderwijs, jeugd etc. In theorie prima, maar in de praktijk staat de Raad nu met lege handen als het om controle gaat. Want op dit moment is er in onze gemeente geen actuele cultuurnota en geen actuele welzijnsnota waar we ons op kunnen baseren. Er ligt een cultuurvisie uit 2017, maar die geeft enkel de richting aan, en geen kaders. Op onze vragen wanneer we dan de nieuwe kaders voor cultuur en welzijn bespreken, werd geantwoord dat het College ons op de hoogte houdt over de uitvoering van de subsidieregeling. Voor de PvdA volstrekt onvoldoende, want dat biedt geen garantie dat we onze kader stellende en controlerende rol goed kunnen vervullen.

De meeste partijen waren echter meer bezorgd over de achterkant van het proces, zoals een transparante en uitgebreide motivatie van uitgegeven gelden. Een motie van meerdere partijen die hierop aandrong, werd met enige tegenzin door het College overgenomen.

Voor de PvdA blijft het nu noodzaak om de volgende stappen in het proces goed te volgen. Het antwoord van de wethouder Cultuur en Welzijn dat subsidies vooral worden gegeven aan initiatieven/instellingen die laagdrempeligheid en toegankelijkheid nastreven is mooi, maar is voor ons geen goed en onderscheidend toetsingskader om de verdeling van gelden te beoordelen.

Wil van Nunen

Het bericht Een nieuwe subsidieverordening … en hoe nu verder? verscheen eerst op PvdA Rijswijk.

Het referendum komt dichterbij

SP SP GroenLinks D66 PvdA Nederland 28-10-2019 11:38

De Raad van State ziet het referendum als een goede manier om de 'gevoelens van isolement, vervreemding en uitsluiting' onder bepaalde groepen mensen in de samenleving te verminderen. Dat blijkt uit het advies van de Raad van State over de wet van de SP voor een bindend correctief referendum.

SP-Tweede Kamerlid Ronald van Raak: 'Ik ben heel blij met dit advies, maar toch ook verrast, omdat de belangrijkste adviseur van de regering in het verleden erg kritisch was over het referendum, dat moeilijk te verenigen zou zijn met onze parlementaire democratie. Dat was ook het belangrijkste argument van premier Mark Rutte om het referendum af te schaffen. Nu ziet de Raad van State het referendum als een "positief te waarderen aanvulling en correctie" op ons huidige stelsel. Dat is een grote kanteling.'

De Raad van State ziet ook andere voordelen van het bindend correctief referendum. Zo zorgt het ervoor dat politieke partijen scherp blijven en er rekening mee houden dat de compromissen die zij sluiten ook echt kunnen rekenen op voldoende steun van de bevolking. Onvrede van burgers komt eerder op de politieke agenda en mensen die zich niet gehoord voelen kunnen op deze manier hun stem laten horen.

Van Raak: 'Mooi vind ik ook de opmerking van de Raad van State dat "voor een stabiele democratie meer nodig is dan handhaving van de status quo." De Raad van State wijst erop dat een grote meerderheid van de mensen in ons land voorstander is van een referendum. Het bindend correctief referendum zoals we dat voorstellen is daarom een 'sluitstuk' van het parlementaire stelsel.'

In december pleitte de Staatscommissie Parlementair Stelsel onder leiding van Johan Remkes ook voor een correctief referendum. 'De democratie werkt niet voor iedereen even goed. De stem van niet álle burgers wordt voldoende gehoord. De bestaande politieke onvrede bij een deel van de bevolking kan leiden tot afhaken en afkeer van de democratie,' stelde Johan Remkes. Volgens de Staatscommissie zijn referenda een goed 'ventiel' of goede 'veiligheidsklep' op het moment dat volksvertegenwoordigers dingen doen die het volk écht niet wil. Dit pleidooi was voor de SP reden om in januari een wetsvoorstel in te dienen voor invoering van een bindend correctief referendum. Een wet die nu wordt ondersteunt door de twee belangrijkste adviseurs van de politiek.

Van Raak: 'Het referendum is het kleefkruid van onze democratie. In februari 2018 verdedigde ik in de Kamer tevergeefs een wet voor een correctief referendum, een wet die ooit door GroenLinks, PvdA en D66 was gemaakt, maar die door deze partijen plotseling niet meer werd gesteund. Aanleiding was de uitslag van het raadgevend referendum over het verdrag met Oekraïne, waar deze partijen vóór waren, maar de bevolking tégen was. Dit was voor de regering aanleiding om het raadplegend referendum maar af te schaffen. Sindsdien is er echter veel veranderd. Het is bijzonder dat zowel een Staatscommissie als de Raad van State nu een bindend correctief referendum voorstellen, een echt referendum waarvan het kabinet en de Kamer de uitslag niet meer naast zich neer kunnen leggen.'

Dinsdag debatteert de Tweede Kamer over de begroting van Binnenlandse Zaken. Daar wil de SP een begin maken met een nieuwe discussie over het correctief referendum. 'Ik hoop dat we na het mooie pleidooi van de Staatscommissie en het interessante advies van de Raad van State nu een inhoudelijke discussie kunnen voeren. Over de vraag hoe we onze parlementaire democratie kunnen versterken en wat daarbij de rol is van het referendum. De wetgeving is ingediend en de adviezen liggen op tafel. Ik denk dat het referendum plotseling een stuk dichterbij is,' zegt Van Raak.

Brexitpuinhoop

PvdA PvdA Nederland 05-09-2019 12:01

Door Lodewijk Asscher op 5 september 2019 Delen  

Verbijsterd en bezorgd. Dat is hoe ik nu kijk naar de situatie in Londen. Bijna ieder uur lijkt er weer nieuws te zijn. Johnson die probeert het parlement buitenspel te zetten. Het parlement dat Johnson’s plannen voor een no-deal probeert te blokkeren. Een-en-twintig parlementariërs die vervolgens uit de conservatieve partij worden gezet. Vier stemmingen, vier nederlagen voor de nieuwe premier. De oudste partij van Europa – en met haar de hele Britse politiek – schudt op haar grondvesten.

Populistische politici pokeren met onze zekerheden.

Op televisie lijkt het soms fantastisch entertainment. Onverwachte plotwendingen, verraad, tranen: eigenlijk ontbreekt alleen een goed liefdesverhaal. Maar dat doet geen recht aan de serieuze gevolgen van dit ‘spektakel’. Het is een potje poker van een stel kostschooljongens met als inzet de zekerheden van de Britse bevolking. Want in tegenstelling tot een goede soap zijn de gevolgen bij de Brexit wel echt. Verlies van banen, waardoor mensen op straat komen te staan. Medicijntekorten, brandstoftekorten en voedseltekorten. De economie die na jaren van groei weer in een recessie terecht dreigt te komen door de handelsoorlogen van Trump en de chaos van Brexit.

En toch zijn er in Nederland nog populistische politici die flirten met een Nexit. Wilders en Baudet. Ook zij pokeren met onze zekerheden. Er komt nooit een duidelijk antwoord hoe zij de economische schade gaan opvangen. Hoe ze Nederland veilig en welvarend willen houden buiten de samenwerking in EU verband. En uiteindelijk zijn het gewoon de mensen thuis die de rekening gepresenteerd krijgen van dit spelletje poker.

Wij moeten Nederlandse werknemers en bedrijven beschermen.

Werknemers mogen niet de dupe worden van de grillen van Johnson. Daarom heb ik aan het begin van dit jaar een voorstel gedaan om werknemers te beschermen. Het is dan ook goed nieuws dat de Europese Commissie deze week heeft aangekondigd bereid te zijn om Europese fondsen in te gaan inzetten. De PvdA roept het kabinet op om een gedeelte van deze fondsen te claimen voor Nederlandse werknemers en bedrijven. Zij moeten er zeker van kunnen zijn dat ze beschermd worden.

We moeten door met het ons eigen alternatief voor een beter Europa. Een positiever verhaal dan het destructieve Nexit/Brexit-verhaal. Want de onvrede over hoe Europa nu werkt bestaat nog steeds en vraagt een serieuzer antwoord. Gelijk loon voor gelijk werk, geen oneerlijke loonconcurrentie binnen Europa meer. Grote bedrijven netjes belasting laten betalen, en een einde aan de race naar de bodem voor het laagste winstbelasting tarief. Werken aan nieuwe zekerheden. Minder spektakel dan het Lagerhuis, maar een betere toekomst voor ons allen.

Tweede Kamerlid

De lange weg naar een democratischer Europa

PvdA PvdA Nederland 16-07-2019 17:36

Door Kati Piri op 16 juli 2019 Delen  

Eindelijk ging het in Nederland niet over meer of minder Europa, maar over het soort samenwerking dat nodig is om de klimaatproblematiek aan te pakken, werknemers te beschermen en bedrijven eerlijke belastingen te laten betalen. Met de inzet van de hele partij en met Frans Timmermans als lijsttrekker, hebben we een fantastische uitslag gehaald en ons aantal zetels in het Europees Parlement verdubbeld! Met zes PvdA-Europarlementariërs gaan we de komende jaren dan ook hard werken aan een socialer en eerlijker Europa.

Veel kiezers hebben op de PvdA gestemd ook omdat Frans kans maakte om de voorzitter te worden van de Europese Commissie. Hij was immers de kandidaat van alle Europese sociaaldemocraten. Maar uit de hoge hoed van de regeringsleiders kwam uiteindelijk niet een van de Europese lijsttrekkers, maar de in Europa onbekende Duitse minister van defensie Ursula von der Leyen. Een klap in het gezicht van de kiezers en een meerderheid van het Europees Parlement, dat met de spitzenkandidaten achterkamertjespolitiek had willen voorkomen.

Frans Timmermans was erg dichtbij

Uit allerlei reconstructies blijkt dat Frans Timmermans er dicht bij was. Maar de man die de afgelopen jaren keihard vocht voor onze Europese waarden en de autoritaire regeringen in Europa aanpakte, is mede door diezelfde regeringen geblokkeerd als voorzitter van de Commissie. De Hongaarse premier Orbán en zijn Poolse vrienden vieren het als hun grote politieke overwinning. Dat kan Von der Leyen moeilijk persoonlijk worden aangerekend. Wat dat betreft had de voorzitter van de Europese Raad, Donald Tusk, vandaag aanwezig moeten zijn om het debat met het Europees Parlement aan te gaan.

Het feit dat de regeringsleiders de spitzenkandidatenprocedure niet hebben gerespecteerd, in tegenstelling tot vijf jaar geleden, gaf voor de PvdA-Eurodelegatie in het Europees Parlement de doorslag om tegen te stemmen. Het gedoe rond de voordracht voor een nieuwe Europese Commissie laat zien dat we nog een lange weg te gaan hebben om Europa democratischer te maken. De PvdA zal daarin voorop gaan – gesterkt door de prachtige campagne die we hebben gevoerd.

De PvdA-Eurodelegatie zal voorstellen steunen die bijdragen aan een duurzaam, rechtvaardig en sociaal Europa

De speech van Von der Leyen vanmorgen in het Europees Parlement bevatte ambities die ons als sociaaldemocraten aanspreken. De PvdA-Eurodelegatie zal de komende jaren voorstellen van de Europese Commissie die bijdragen aan een duurzaam, rechtvaardig en sociaal Europa steunen. We zijn er dan ook trots op dat veel punten waar we samen met Frans Timmermans in de campagne voor hebben gestreden door haar zijn overgenomen.

Europa

GroenLinks krijgt met de VVD het voortouw in coalitieverkenning | Arnhem

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Arnhem 26-06-2019 00:00

Onlangs hebben GroenLinks en PvdA de samenwerking met VVD en D66 opgezegd. Daar lagen inhoudelijke meningsverschillen onder, en verschillen over hoe je samenwerkt. Woensdag 26 juni sprak de gemeenteraad over de ontstane situatie en het vervolg in een extra raadsvergadering. Daarbij werden enkele moties in stemming gebracht door andere fracties over een vervolg. Een motie voor een lijmpoging met de oude coalitie haalde geen meerderheid. Een motie om GroenLinks en VVD beide een verkenner aan te laten wijzen voor een ronde langs alle fracties haalde het wel. Fractievoorzitter Mark Coenders: “We zijn tevreden dat de gemeenteraad uitspreekt dat GroenLinks een rol moet hebben in toekomstige coalitiesamenwerking en we in de verkenning als GroenLinks met de VVD de leiding kunnen nemen. We gaan hier wat ons betreft snel mee aan de slag.”

Lees hieronder de spreektekst van Mark Coenders:

“Afgelopen vrijdag hebben we als GroenLinks een moeilijke beslissing moeten nemen. Ruim een jaar na de start hebben we de coalitiesamenwerking met VVD en D66 moeten opzeggen. Die breuk was niet voor niets. Daar lagen inhoudelijke meningsverschillen onder, en verschillen over hoe je samenwerkt. Zo’n besluit gaat niet over één nacht ijs. Zo’n besluit geeft ook verantwoordelijkheid.

Voorzitter. Een aantal mensen vroegen zich af: waarom, en waarom nu? De vraag kan wellicht beter zijn: waarom nu pas? Waarom zo lang gewacht, terwijl Arnhemmers wachten op een koers voor het oplossen van de enorme tekorten. Ik snap die vragen. En hoewel we vooral de behoefte hebben om vooruit te blikken, is het ook nog terug te blikken op de aanleidingen voor de ontstane situatie.

Een jaar geleden sloten GroenLinks, VVD, D66 en PvdA een coalitieakkoord. In dat akkoord zaten verschillende afspraken, met een aantal belangrijke ambities. We wilden een socialere stad, een duurzamere stad, een aantrekkelijke stad en goed en verantwoord bestuur. We spraken daarnaast onderling af dat we wilden werken in vertrouwen en het college in staat wilden stellen om te functioneren als boegbeeld van de stad.

Al snel bleek de samenwerking lastig te zijn, zo bleek bijvoorbeeld bij de begrotingsbehandeling. Na een aantal maanden bleek er een enorme stijging van de uitgaven in de zorg te zijn. Op 12 december ontvingen we daarover als gemeenteraad een brief.

In de tijd daarna bleek het niet mogelijk hier als coalitie over te spreken. Het college is wel aan de slag gegaan met mogelijke maatregelen. Na een zogenaamde college-tweedaagse begin maart hadden ze daarover een voorlopig akkoord. Het was de bedoeling om, zoals beloofd, daarover de gemeenteraad te informeren via een raadsbrief. Op 15 maart vroegen de wethouders ons als fractievoorzitters bij elkaar te komen om de situatie te bespreken. Het bleek immers ondanks keihard werk van de wethouders en de organisatie niet mogelijk om redelijke oplossingen te vinden zonder de kaders van het coalitieakkoord te raken. Het college gaf aan dat niet het doel was de raadsbrief te bespreken. Desondanks weigerde D66 aanwezig te zijn bij dit coalitieoverleg. Tijdens het overleg bleek dat het college haar verantwoordelijkheid had genomen om tot maatregelen te komen, maar dat daarbij iets gedaan werd aan de coalitieafspraak over de solvabiliteit. Al snel bleek dit voor de VVD niet acceptabel. Hiermee verviel de steun voor een oplossing en kwam het college niet tot een definitief besluit. Een oplossing werd er door partijen ook niet aangedragen. Door de opstelling van fractievoorzitters was een patstelling ontstaan die een collegebesluit onmogelijk maakte. En daarmee kon het college de raad niet informeren met een raadsinformatiebrief.

In de weken die volgden zijn er diverse coalitie-overleggen geweest. Vele malen zonder D66. En als het wel lukte gezamenlijk te spreken, wilde met name D66 niet over de inhoud spreken. Steeds werden de posities duidelijk: om tot oplossingen te komen is het nodig iets met de kaders van het coalitieakkoord te doen, maar dit was niet mogelijk voor D66 en VVD. Daarnaast wilde D66 niet over de inhoud spreken. Het niet over inhoud willen spreken maakt samenwerken als een coalitie niet alleen lastig, maar onmogelijk. Je bent dan geen coalitie, maar vier verschillende losse raadsfracties. Het was hierbij zelfs extra naar, omdat die opstelling ervoor zorgde dat het college niet tot besluiten kon en mocht komen, waardoor de rest van de gemeenteraad tevergeefs wachtte op een brief met maatregelen om de tekorten in de zorg op te lossen. Ondertussen liep hiermee de voorbereiding op de perspectiefnota ook vertraging op.

Uiteindelijk deed ik een ultieme oproep tot oplossingen te komen. Hierbij werd duidelijk dat er volgens de VVD meer balans moest komen. Hier is naar gezocht. Zo is het dat ook aan afspraken van GroenLinks en PvdA geschaafd wordt, zoals te zien in de perspectiefnota. Die donderdag, inmiddels 18 april, kwam het college samen in een extra vergadering. Hierbij werd overeenstemming bereikt, na telefonisch contact met fractievoorzitters.

Eind goed, al goed, zou je zeggen. De brief en de perspectiefnota hebben weliswaar vertraging opgelopen, maar de coalitie heeft het college in staat kunnen stellen een sluitend verhaal met maatregelen vast te stellen. En voorzitter, dat dachten wij ook. Tot de perspectiefnota gedeeld werd. In coalitieoverleg gaf met name D66, maar ook VVD aan, dat zij nooit zullen instemmen met een ongewijzigde perspectiefnota. Al die maanden praten, accepteren, over grenzen heen stappen. Allemaal voor niets. Om nog maar te zwijgen over wat dit voor een signaal afgeeft aan ook de wethouders van VVD en D66, die keihard gewerkt hebben om tot zo’n akkoord te komen.

En laat helder zijn voorzitter: voor GroenLinks is dit een uiterst pijnlijk verhaal. Een bezuiniging van 7,5 miljoen op de zorg is niet onze keuze. Dat valt ons ontzettend zwaar, zeker wanneer we niet alleen belastingen niet verhogen maar zelfs niet indexeren. Zeker wanneer we als gemeente gewoon geld in kas hebben. Maar we snapten en snappen, dat je concessies moet doen in een coalitie. Dat er compromissen nodig zijn. In het belang van Arnhemmers. En ja, dan wilden we het nog wel hebben over de precieze invulling. Maar dat er maatregelen genomen zouden worden richting het coalitieakkoord, en dat dat ook wat betekende voor de zorgmaatregelen, dat was volstrekt helder voor alle coalitiepartijen. Een later voorstel van VVD en D66 om dan maar iets te doen aan bijvoorbeeld wijkvoorzieningen raakt Arnhemmers direct. De perspectiefnota was voor ons een ultiem compromis tussen de doelen van het coalitieakkoord, de nieuw onstane werkelijkheid en wat nodig is voor de stad. Wijzigingen daarop moeten verbeteringen zijn, en dat was dit niet voor GroenLinks en PvdA. Daarop gaven VVD en D66 aan dit amendement sowieso in te dienen. Ze vonden dat GroenLinks en PvdA niet konden instemmen met deze perspectiefnota.  En dat zij dat ook sowieso niet zouden doen.

GroenLinks en PvdA voelen de verantwoordelijkheid om te komen tot een goede begroting met maatregelen om het tekort in de zorg op te lossen. Je bent een coalitie omdat je samenwerkt in het belang van de stad. Niet om vast te blijven houden aan een papieren werkelijkheid terwijl de wereld buiten enorm veranderd. Het is betreurenswaardig dat we als coalitie hier niet eens samen over konden spreken, en als we daar samen over spraken, het niet over de inhoud mocht gaan. En als het eindelijk over de inhoud mocht gaan, daar keihard op terug onderhandeld werd. Te vaak lukte het niet op een constructieve manier met D66 in gesprek te komen. Helaas is het ook met de VVD in deze samenstelling niet mogelijk gebleken tot goede samenwerking te komen, die nodig is voor een stevige coalitie. Een fout die we wellicht wel gemaakt hebben, is de titel van ons persbericht. Daarin staat dat GroenLinks en PvdA de samenwerking met VVD en D66 opzeggen. Maar die samenwerking was er niet meer. We hebben het alleen maar openbaar gemaakt.

Hiermee zien we ook dat de discussie over deze situatie gaat over de bestuurscultuur. Een cultuur die we allemaal laten bestaan, actief of passief. Hoe pijnlijk de beslissing ook is die we hebben moeten nemen, we hopen hiermee een positieve stap te zetten. Naar een politiek van de stad, in plaats van een politiek die vooral met zichzelf bezig is. Naar een politiek van praten, in plaats van schreeuwen. Naar een politiek van empathie. Van elkaar dingen gunnen. Van werken voor Arnhemmers in plaats van om anderen te tackelen. Naar politiek zoals politiek bedoeld is.

We moeten door voorzitter. En we gaan door. Allemaal. De blik moet vooruit. GroenLinks voelt de verantwoordelijkheid en de plicht de volgende stap te zetten naar een coalitie die het beste is voor de stad. Als de gemeenteraad ons die ruimte geeft en gunt, willen we hier zo snel mogelijk mee aan de slag. We hebben namelijk geen tijd te verliezen. We staan voor enorme opgaven met grote gevolgen voor Arnhemmers. Deze stad verdient een coalitie die met elkaar- de stad en de rest van de gemeenteraad samenwerkt. Die staat voor empathie, de schouders eronder en vooruit. Voor Arnhem en Arnhemmers.

Dankuwel voorzitter.”

 

CDA blaast formatie Zuid-Holland op

Forum voor Democratie Forum voor Democratie D66 CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid VVD ChristenUnie Nederland 12-06-2019 13:15

Om volstrekt onduidelijke redenen heeft het CDA na bijna 3 maanden onderhandelen het reeds gesloten inhoudelijk hoofdlijnenakkoord in Zuid Holland de rug toegekeerd. Dit terwijl zicht was op een solide meerderheid en al was gesproken met kandidaat-gedeputeerden voor een te vormen college.

Als grootste partij nam FVD na de verkiezingen van 20 maart 2019 het initiatief in Zuid Holland en vroeg Hans Wiegel om als informateur op te treden. Vervolgens gingen FVD, VVD en CDA met elkaar aan tafel en werden het op hoofdlijnen eens. Zowel VVD-fractievoorzitter Floor Vermeulen als CDA-fractievoorzitter Adri Bom-Lemstra lieten tussentijds meermaals weten de samenwerking met FVD zeer constructief te vinden en vertrouwen te hebben in een stabiele samenwerking.

Op het moment dat zicht kwam op een daadwerkelijke meerderheid in de Staten van Zuid-Holland, is het CDA plots van de onderhandelingstafel weggelopen. Na bijna 3 maanden blijken de Christendemocraten, die zelf van 7 naar 4 zetels gingen, opeens toch niet bereid tot het nemen van bestuurlijke verantwoordelijkheid. Zowel FVD als VVD zijn verbijsterd over deze abrupte koerswijziging.

AchtergrondNa de verkiezingen van 20 maart is FVD de verkenning ingegaan met de inhoud van het eigen partijprogramma voorop. Op voorhand hebben we geen enkele partij uitgesloten. GroenLinks, D66 en PvdA bleken direct niet bereid om überhaupt aan tafel te komen. FVD-fractievoorziter Rob Roos over deze uitsluit-politiek van de linkse partijen: 

“Zeer ondemocratisch. Zorgelijk. Wanneer de kiezer heeft gesproken ga je met elkaar in gesprek. Partijen die de mond vol hebben over inclusiviteit en verbinding, blijken zélf juist extreem intolerant en eenkennig.”

Gesprekken met VVD en CDA leverden aanvankelijk wél resultaat op. Een inhoudelijk akkoord op hoofdlijnen volgde. Maar nog geen meerderheid in zetels - want FVD, VVD en CDA hebben tezamen 25 zetels, drie te weinig.

Verkennende gesprekkenDiverse partijen, waaronder CU/SGP, PVV en DENK waren bereid om daarop in gesprek te gaan om de benodigde 28 zetels te halen. CU/SGP (5 zetels) leek de voor de hand liggende coalitiepartner. Roos: 

“Maar de ChristenUnie hield ons drie weken lang aan het lijntje. Om zich vervolgens minutieus getimed en met veel bombarie terug te trekken. Namelijk op de dag van de stemming over toetreding van FVD tot de ECR-fractie in het Europees Parlement, waar zij ook in zaten.”

Roos stoorde zich aan die handelswijze. Het deed geen recht aan de inhoudelijke gesprekken die waren gevoerd. Een alternatief met enkele kleinere partijen bleek echter nog goed mogelijk. Op basis van het eerder gesloten akkoord op hoofdlijnen. Op de valreep trok CDA zich echter zonder inhoudelijke motivatie terug. Tot verbijstering van FVD en VVD. 

Terug- en vooruitblikRoos kijkt met opgeheven hoofd terug op de afgelopen drie maanden:

“We hebben verantwoordelijkheid getoond en er alles aan gedaan om mee te besturen. Helaas is het verantwoordelijkheidsgevoel en de bereidheid om de verkiezingsuitslag te respecteren niet bij iedereen aanwezig”. 

Roos heeft Wiegel inmiddels geïnformeerd. Wiegel beëindigt zijn opdracht. Roos: 

“Dankzij het CDA mag de VVD nu laten zien of zij zich net als in Rotterdam laat gijzelen door een kneiterlinks blok met GroenLinks, PvdA en D66. Wat dat oplevert kunnen we wel raden: “Geldsmijterij, belastingverhoging en een Zuid-Holland bezaaid met windmolens. Daar zal Forum voor Democratie zich in de statenvergaderingen in ieder geval stevig tegen verzetten!”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.