Nieuws van ChristenUnie over VVD inzichtelijk

13 documenten

Verhuiskostenvergoeding wordt niet gekort

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA GroenLinks VVD CDA Heemstede 08-11-2019 20:23

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281383/48317/2 Euromunt.jpgTijdens de tweede dag van de begrotingsbehandeling zijn een aantal voorstellen van de ChristenUnie overgenomen door de gemeenteraad. Zo gaat dankzij amendementen van de ChristenUnie de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding voor mensen met een lichamelijke beperking niet door en wordt er niet bezuinigd op het budget voor de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Tenslotte werd een motie aangenomen om een vuurwerkverbod in Haarlem te onderzoeken. Op voorstel van de ChristenUnie werd daarbij wel expliciet opgenomen dat de komende maanden hierover eerst participatie met de stad plaatsvindt. De motie van PvdA GroenLinks ChristenUnie en Actiepartij haalde een meerderheid doordat enkele individuele D66 en VVD raadsleden deze motie ook steunden.

Er was in de gemeenteraad en het college veel waardering voor de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Uiteindelijk dienden de coalitiepartijen een amendement in om een aantal bezuinigingsvoorstellen te schrappen waarbij gebruik gemaakt werd van een financieel dekkingsvoorstel van de ChristenUnie. Onderdeel van het amendement was het terugdraaien van de bezuiniging op de subsidie voor breedtesport, ook een voorstel uit de alternatieve begroting van de ChristenUnie. Daarnaast werd via dit amendement besloten om ook de eigen bijdrage voor dakloze gezinnen niet te verhogen.

Spannend werd het bij een motie van de ChristenUnie om het mantelzorgcompliment weer te introduceren. Haarlem is een van de weinige gemeenten in Nederland die deze jaarlijkse waardering in de vorm van een cadeaubon of een klein geldbedrag niet meer verstrekt. Coalitiepartij CDA steunde deze motie, maar dit was net niet genoeg voor een  meerderheid. Raadslid Frank Visser: “Ik blijf mij de komende tijd inzetten voor de mantelzorgers in onze stad. Zij verdienen meer waardering!”

Uiteindelijk heeft de ChristenUnie als enige oppositiepartij voor de begroting gestemd. Dat wil niet zeggen dat we alle bezuinigingsvoorstellen steunen, maar het totale pakket is wel evenwichtig en noodzakelijk om de financiën van de gemeente gezond te houden. Wel heeft de ChristenUnie aangegeven tegen de bezuinigingen op onderhoud te zijn en ook tegen de keuze om te stoppen met extra aflossen van de schuld van Haarlem.

Lees hieronder onze bijdrage in de 2e en 3e termijn, onze stemverklaring en de gewijzigde moties en amendementen. Wil je onze bijdrage in de 1e termijn lezen? Klik dan hier.

2e termijn

Voorzitter, ik begon mijn eerste termijn namens de ChristenUnie met verzoek om een menukaart voor de bezuinigingen zodat we als Raad ook eventuele alternatieven konden kiezen, zoals we vier jaar geleden ook hebben gedaan. Dat is dit keer niet gebeurd maar het is al een paar keer gezegd: volgend jaar volgt de afgesproken herijking. Graag krijgt de ChristenUnie de toezegging dat bij herijking wel zo’n menukaart komt. Daar lijkt mij een motie niet voor nodig.

De vraag van de Actiepartij zojuist over de post onvoorzien vond ik intrigerend. Ik snap dat er een post onvoorzien is, ik steun dan ook niet de motie van de Actiepartij om deze hele post maar te besteden aan het klimaatbeleid. Maar met de Actiepartij wil ik graag horen van het college of er wel eens geld uit deze post wordt overgehouden en vervolgens wordt teruggestort in de reserve. Dan doen we immers aan schuldreductie.

Ik constateer dat de coalitie met een amendement komt om een aantal bezuinigingen terug te draaien zoals die op de breedtesport en daarbij deels dekkingen gebruikt uit mijn alternatieve begrotingen. Ik ben blij met dit voorstel als vind ik het jammer dat het nu zo kort voor dit debat komt zonder overleg met de rest van de raad.

Ik ben wat teleurgesteld in de reactie van het college en coalitiepartijen op veel andere voorstellen. Mevrouw de Raadt zei geloof ik net dat ze niet opgeeft. De ChristenUnie doet dat ook niet en ik hoop dat vanavond meer voorstellen de eindstreep zullen halen dan alleen het terugdraaien van de bezuiniging op de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit. Overigens wel dank voor de steun van de coalitie voor dit amendement van de ChristenUnie!

Ik loop een paar van de andere voorstellen af in de hoop dat een aantal uiteindelijk op uw steun kan rekenen. Wat betreft de ChristenUnie mag de dekking in ieder geval geen reden zijn om ergens tegen te stemmen want wij staan open voor alternatieven.

Amendement 7 Inkomensgrens kwijtschelding gehandicaptenparkeren naar 120%

Amendement 7 heb ik ingetrokken want de SP heeft mij er terecht op gewezen dat hoe graag wij de regels over kwijtschelding ook zouden willen verruimen: op grond van landelijke wetgeving is dit niet toegestaan.

Amendement 8 Mantelzorgcompliment

Ik snap de reactie van het college op het amendement o ver het mantelzorgcompliment niet. Het college vindt dat je lasten niet incidenteel kunt verhogen. Maar dat doe ik helemaal niet. De verhoging van de OZB voor niet woningen is slechts een versnelde invoering van een reeds door het college geplande structurele verhoging waardoor er incidenteel geld beschikbaar komt, dat is iets heel anders!

Ik ben bereid het amendement aan te passen naar eenmalig proef en bedrag te verlagen naar 210.000 euro. Ik hecht zeer aan het aannemen van dit amendement. De ChristenUnie heeft begrepen dat een aantal bezwaren blijven houden tegen de dekking. Het zou wat mij betreft ook uit het cultuurbudget kunnen. Ik zei net tijdens een interruptie dat 20 mln euro per jaar naar cultuur gaat. Ik zei het niet helemaal goed. Naar de grote cultuur instellingen gaat jaarlijks 18 miljoen. Daarnaast zijn er nog wat kleine potjes, het totaal bedrag kon ik net niet zo snel vinden maar zal ongeveer 20 miljoen euro zijn.

Amendement 9 Meer havengeld is meer onderhoud

Ik betreur het dat de coalitie vasthoudt aan een bezuiniging van meer dan een half miljoen op onderhoud. En dat terwijl we nog spijt hebben van een vergelijkbare bezuiniging 4 jaar geleden.

Volgens het college is er geen achterstallig onderhoud want al het werk wat gedaan moet worden kan financieel gezien binnen vier jaar. De wethouder zag het fietspad vol gaten en hobbels op de Rijksstraatweg niet als achterstallig onderhoud omdat het via het IP moet worden opgeknapt gezien het bedrag. Maar ook als het via IP moet dan is dit toch wel achterstallig onderhoud? Anders kan op deze manier het cijfer achterstallig onderhoud kunstmatig laag gehouden worden en dat lijkt mij niet te bedoeling. De wethouder zei dat het om 4,5 miljoen euro gaat om dit knelpunt op te lossen. Daar ben ik echt van geschrokken. Is de wethouder het met mij eens dat onderhoudsprojecten in het IP meegeteld moeten worden bij het achterstallig onderhoud zolang ze niet de komende 4  jaar zijn geprogrammeerd?

Amendement 10 Verhuiskostenvergoeding niet verlagen

Ook bij amendement 10 is discussie over de dekking. Ik haal het uit de hondenbelasting. Maar er zijn ook alternatieven. Bijvoorbeeld hogere toeristenbelasting voor campings aangevuld met cultuurbudget. Of hogere leges voor verstrekking van gegevens uit de GBA en voor kansspelvergunningen. Wat heeft de voorkeur van coalitiepartijen?

Motie 11 Meer investeren in groei toegankelijkheid en fiets door efficiënt inkopen

Motie 11 handhaaf ik omdat ik vind dat gemeente sowieso veel sneller facturen moet betalen! Het college heeft mijn voorstel ook verkeerd gelezen. Ik loop helemaal niet vooruit op de besteding van de reserve groei van de stad. Ik zeg alleen maar: als de opbrengst boven een bepaalde drempel komt dan gaat niet 100% meer naar deze reserve maar gaat een deel ook naar toegankelijkheid en fiets.

Voorzitter, gisteren heb ik tijdens het debat digitaal nog twee amendementen ingediend. Amendement 33 beoogd minder te bezuinigen op de subsidie breedtesport. Ik haal dit uit de verhoging van het campingtarief uit de toeristenbelasting. Ik kan inmiddels echter dit amendement weer intrekken nu de coalitie met een eigen voorstel is gekomen.

Daarnaast heb ik amendement 34 ingediend dat beoogd de bezuiniging op de urgente digitale transformatie te voorkomen. Ik dek dit uit hogere leges.

 

Een aantal vragen staat nog open. Ik heb geen antwoord gehoord op mijn vraag over de aanschaft van software die helpt bij de bestrijding van mensenhandel. Ik heb ook geen antwoord gehoord op mijn vragen over de aanpak van vuurwerkoverlast deze weken.

De ChristenUnie heeft besloten de motie over een onderzoek naar een vuurwerkverbod van PvdA en GroenLinks mee te tekenen. Op ons verzoek zijn namelijk wat aanpassingen aan de motie gedaan zodat er eerst een gesprek met de stad plaatsvindt. Ook kan de uitkomst zijn dat er niet in de hele stad een vuurwerkverbod komt maar in een deel van de stad.

 

3e termijn

Voorzitter ik heb zojuist een nieuwe versie van amendement 10 over de verhuiskostenvergoeding ingediend. Dekking komt nu niet meer uit hondenbelasting maar uit verhoging leges GBA en kansspelvergunning en het amendement is nu meegetekend door de Actiepartij.

Het amendement 2 over bewindvoerders heb ik omgezet in een motie die het college oproept naar het voorbeeld van Rotterdam een convenant te sluiten met bewindvoerders.

Er is discussie over amendement 8 over het mantelzorgcompliment gezien de dekking uit OZB niet woningen. Ik heb het amendement daarom vervangen door een motie die oproept tot een voorstel bij de kadernota. Ik noem wat suggesties voor dekking in de motie maar ik laat het verder open.

 

Stemverklaring

Voorzitter, het zijn moeilijke besluiten vanavond. Het gaat immers om 10 miljoen bezuinigingen. Er zijn een paar aanpassingen gedaan waar de ChristenUnie blij mee is. Zo zijn de bezuinigingen op de verhuiskostenvergoeding, de eigen bijdrage daklozen, de zelforganisaties, de breedtesport en de ARK teruggedraaid.

Wat wij betreuren is dat de bezuiniging op onderhoud is blijven staan en dat we minder gaan aflossen van de schuld.

De ChristenUnie zal de begroting wel steunen maar tegen deze twee onderdelen stemmen. Verder roep ik u allemaal op om straks de motie te steunen over het mantelzorgcompliment. Laten we tenminste een pilot doen om in termen van Trots Haarlem te spreken.

MOTIE Mantelzorgcompliment

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

 

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

In 2018 in Haarlem 4041 mantelzorgers geregistreerd waren en 16% overbelast was; Mezzo schat dat in Haarlem een kleine 7000 inwoners langdurige en intensieve zorg verlenen[1]; Veel gemeenten zoals in onze regio Velsen, Zaanstad en Haarlemmermeer, een mantelzorgcompliment verstrekken als blijk van waardering en als middel om met meer mantelzorgers in contact te komen; In de gemeente Hilversum het aantal aanvragen voor het mantelzorgcompliment sinds 2015 is verdubbeld en dit heeft geholpen om nieuwe mantelzorgers in beeld te krijgen; Haarlem in het verleden ook een mantelzorgcompliment verstrekte, maar nu alleen een slecht bezochte “Dag van de mantelzorger” aanbiedt naast het aanbod van collectieve en individuele ondersteuning en respijtvoorzieningen; Artikel 2.1.6 van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning bepaalt dat “Bij verordening wordt bepaald op welke wijze het college zorg draagt voor een jaarlijkse blijk van waardering voor de mantelzorgers van cliënten in de gemeente.”;

Overwegende dat:

Ondersteuning iets vanzelfsprekends zou moeten zijn en dit wat anders is dan een jaarlijkse blijk van waardering;

Verzoekt het college

Voor de Kadernota te komen met een voorstel voor het houden van een proef met het mantelzorgcompliment en hiervoor bijvoorbeeld dekking te vinden binnen verhoging kostendekkingsgraad leges, het niet houden van de dag van de mantelzorger of budget participatie en leefbaarheid,

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] https://mantelzorg.nl/uploads/content/file/1802%20MEZZO%20-%20gemeenteraadsverkiezing%20Mantelzorgers%20per%20gemeente%20DEF.pdf

MOTIE Bewindvoerders belonen voor goed gedrag

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Overwegende dat:

Er voor bewindvoerders momenteel geen prikkel is om beschermingsbewindtrajecten zo kort mogelijk te laten zijn omdat zij een landelijk vastgesteld tarief krijgen en trajecten jaarlijks kunnen worden verlengd; Bij de aanvraag reeds een bewindvoerder wordt aanbevolen, ook door de medewerkers van de gemeentelijke Schulddienstverlening, sociale raadslieden, maatschappelijk werkers, etc.[1]. De gemeente op basis van goede ervaringen, of intentieafspraken met bewindvoerders kan komen tot een lijst van bewindvoerders die zij, rechtstreeks dan wel via maatschappelijke partners, aan de kwetsbare inwoners van Haarlem wil aanbevelen; De gemeente Rotterdam met bewindvoerders een ‘samenwerkingsconvenant’ heeft opgesteld gericht op verbetering van de onderlinge werkprocessen, communicatie, integrale kwaliteitsborging en rol- en taakverdeling[2] Er ook winst te boeken is door de tijd te verkorten die zit tussen onderbewindstelling en aanmelding voor schulphulp;

Verzoekt het college:

Te onderzoeken hoe bewindvoeringstrajecten effectiever en korter gemaakt kunnen worden, bijvoorbeeld door bewindvoerders die aantoonbaar werk maken van het verkorten van trajecten, het reduceren van de schuldenlast van hun cliënten, en/of toewerken aan afschaling naar lichtere vormen van inkomensbeheer worden beloond voor goed gedrag middels een financiële prikkel en het werken met ‘preferred supplierschap’” Hierover afspraken te maken in een convenant met bewindvoerders naar het voorbeeld van Rotterdam..

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] Zie p.4 van het Verzoek tot onderbewindstelling en/of instelling van mentorschap, onder 5e. Te benoemen tot bewindvoerder(s).

[2] Zie https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/prikkel-bewindvoerders-om-mensen-daadwerkelijk-uitschulden-te-helpen~bcaf7c6c/ en https://www.rotterdam.nl/wonen-leven/beschermingsbewind/1718_9023-covenant-bewindvoering-0506B.pdf

AMENDEMENT Verhuiskostenvergoeding niet verlagen – dekking 2

 

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 4 november 2019,

In beraadslaging over de programmabegroting 2020-2024,

Constaterende dat:

Inwoners die moeten verhuizen om langer zelfstandig te kunnen worden in sommige gevallen een verhuiskostenvergoeding kunnen krijgen van € 3.500 bedoeld als een bijdrage in de kosten voor transport, wand-, vloer- en raambekleding; Het college voorstelt deze vergoeding met € 1.000 te verlagen en daarmee per jaar € 35.000 te besparen; Haarlem deze vergoeding in 2018 juist heeft verhoogd om beter aan te sluiten bij de Nibud normen voor de kosten voor raam-, vloer- en wandbedekking en de transportkosten[1]; Bij verplichte verhuizing bij sloop en renovatie huurders op grond van regels van het Rijk recht hebben op €6.095[2].

Besluit:

Beslispunt 2 onder a en b te hernoemen naar b en c; In beslispunt b (nieuw) “De aanvullende voorstellen” te wijzigen in “De aldus gewijzigde aanvullende voorstellen”; Een nieuw beslispunt 2 a in te voegen luidende “De aanvullende voorstellen voor een sluitende begroting als volgt te wijzigen: De verhuiskostenvergoeding wordt niet verlaagd. De geraamde opbrengst van circa € 35.000 per jaar wordt gedekt door de kostendekkingsgraad van leges te verhogen: Verstrekking gegevens GBA, huidige kostendekkingsgraad 86%, opbrengst € 31.000 Kansspelvergunningen, huidige kostendekkingsgraad 75%, opbrengst € 2.000”. En alle overige verwijzingen in de onderliggende stukken conform bovenstaand aan te passen.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

 

Artikel 1 van de grondwet ineens in de gemeenteraad aan de orde

ChristenUnie ChristenUnie D66 VVD CDA PvdA Dalfsen 21-02-2019 19:53

https://dalfsen.christenunie.nl/k/n6022/news/view/1264897/430241/201902-05.jpgIn de gemeenteraadsvergadering van januari diende bij de agendavaststelling de PvdA een motie in onder de titel “regenbooggemeente”. De bedoeling van de motie was, om meer aandacht te verkrijgen voor de groep LHBTI’ers. De fracties van PvdA, VVD en D66 riepen het college onder andere op om activiteiten te organiseren, die ervoor moeten zorgen dat de sociale acceptatie van genoemde groep zou worden vergroot. Eén van die activiteiten is het hijsen van de regenboogvlag; jaarlijks op 11 oktober.

Een motie, die rechtstreeks op de agenda komt, is niet voorzien van een ambtelijk stuk en gaat ook niet verder dan een verzoek aan het college vanuit de gemeenteraad.

We hadden enige dagen van tevoren van de initiatiefnemer een conceptmotie gekregen. Hierover hebben we ons in de steunfractie dan ook bezonnen, waarbij we de volgende overwegingen hebben gehad:

Alle mensen zijn schepselen van onze God en verdienen bescherming tegen discriminatie (art 1 van de Grondwet) We hadden moeite met het moment en de symboolpolitiek die dit onderwerp net na de Nashville verklaring agendeert. We herkennen veel platvloerse afwijzing en belediging en erkennen wel dat deze specifieke groep bescherming verdient. Moeiten met en rond geaardheid kennen een verbinding met zonde en beperktheid in de wereld. Dit vraagt soms erg veel van mensen en laat in ieder geval ook zien dat er zwaar leed is. Het is ook onze christelijke plicht mensen hierin te helpen, te steunen en te beschermen waar nodig en mogelijk. Tegengaan van afwijzing van deze doelgroep is dus een christelijke plicht. We willen ons niet verbinden aan de oproep aan de gemeente om actief mee te werken en initiatieven te nemen tot allerlei activiteiten om deze specifieke doelgroep te steunen. Dat zou ons monddood kunnen maken als er ook bijv. provocerende (polariserende/kwetsende) gay-prides o.i.d. worden georganiseerd. We ondersteunen niet alle overwegingen om de motie in te dienen en nemen daarom geen verantwoordelijkheid voor de integrale tekst. Omdat we wel tegen discriminatie zijn, de 'zwakkeren' willen beschermen en geen bezwaar hebben tegen een symbolische vlag op een bepaalde dag zouden we delen van de motie kunnen steunen.

Je kunt je dan gelukkig prijzen met een goed bezette steunfractie.

Dan de behandeling in de gemeenteraad.In de eerste ronde van de bespreking, werd door het CDA en GemeenteBelangen het probleem feitelijk gebagatelliseerd. Onze fractie heeft haar bijdrage positief kritisch willen oppakken. Artikel 1 van de grondwet gaat ons allemaal aan en is groot goed. En uit rapportages van de organisatie “artikel 1 provincie Overijssel” blijkt dat er jaarlijks in onze provincie nog veel meldingen zijn van discriminatie; ook meldingen over seksuele geaardheid. Inhoudelijk hebben we onze bijdrage als volgt verwoord:

De motie bepaalt ons bij het onderwerp discriminatie. Dat dit een belangrijk onderwerp is blijkt wel uit het feit dat artikel 1 van de grondwet juist hierover gaat. In deze motie wordt met name aandacht gevraagd voor de groep LHBTI’ers. Dat is goed, omdat ook deze groep geraakt kan worden door discriminatie. De ChristenUnie heeft niet voor niets het lokale programma de titel “samen waardevol” meegegeven. Wij willen blijven werken aan een inclusieve samenleving. Iedereen – ook deze groep - doet mee. In die zin steunen we deze motie. Ook het jaarlijks hijsen van de regenboogvlag vinden we een mooi signaal. Overigens zou je op basis van artikel 1 wel meer soorten vlaggen mogen aanvragen. Er zijn immers meer discriminatiegronden dan seksuele geaardheid.Waar we niet aan toe zijn, is de oproep aan het college om allerlei impulsen en speciale activiteiten te organiseren. Hiervoor is ook geen aanleiding aangegeven.

Vervolgens heeft ook het college in deze lijn haar standpunt verwoord. In een hierop volgende schorsing hebben de initiatiefnemers de motie (het verzoek) aangepast en zijn de activistische benaderingen eruit gehaald. In die zin hebben we onze invloed gehad op dit traject.

Bij hun uitleg gaven de initiatiefnemers aan dat er nog steeds sprake is van moeiten bij het uitkomen voor seksuele geaardheid en dat deze geaardheid als scheldwoord frequent wordt gebruikt. In die zin is het geen loze oproep.

De fractie van de ChristenUnie heeft de motie niet mee ingediend/ondertekend. Wel hebben we het verzoek in de motie in de uiteindelijke stemming in de gemeenteraad gesteund. Dat hebben we gedaan met een stemverklaring. In die stemverklaring hebben we gesteld dat we het beschreven verzoek zien als een oproep aan het college om in beleid en uitvoering waakzaam te zijn / te blijven om discriminatie te voorkomen en te bestrijden. En dat dit alle in artikel 1 genoemde gronden van de grondwet betreft. Tevens dat wat ons betreft bij signalen van discriminatie ingezet moet worden op verbind

Open brief : Onze mooie stad Vlaardingen in bestuurlijke chaos

ChristenUnie ChristenUnie D66 GroenLinks SGP VVD CDA Vlaardingen 17-11-2018 15:16

https://christenunie-sgpvlaardingen.nl/content/open-brief-onze-mooie-stad-vlaardingen-bestuurlijke-chaos

De raadsvergadering van donderdag 15 november is een nieuw dieptepunt in de Vlaardingse politieke historie. Raadsbreed wordt geconstateerd dat het werken met het raadsprogramma uiterst moeizaam en traag verloopt. Het verlanglijstje van alle partijen heeft ertoe geleid dat de  begroting voor 2019 nu al tekort heeft van meer dan 2 miljoen. En dan hebben we het nog niet over nieuwe tegenvallers vanuit het rijk en belangrijke zaken zoals de Marathonweg, arbeidsmigratie, onderwijshuisvesting, het Vlaardings Museum etc.

Dit alles vraagt om een zeer krachtig college, dat zich (pro)actief en verantwoordelijk durft op te stellen. Maar daarin worden ze wel belemmerd, want het werken met een raadsprogramma legt het initiatief bij de raad en degradeert de wethouders slechts tot uitvoerders. Dat zou misschien kunnen wanneer de raad initiatiefrijk en voortvarend te werk gaat en niet eindeloos over procedures praat of elkaar onderling dwarszit. En vooral wanneer er voldoende vertrouwen is als basis voor het werken met een raadsprogramma. En aan dit alles ontbreekt het nu juist in onze Vlaardingse raad …….! De CU/SGP heeft dit alles zowel bij het bespreken van het raadsprogramma, de begroting als tijdens de ~vergadering van 15 november naar voren gebracht.

Tijdens deze raadsvergadering heeft de SP via een motie aandacht gevraagd voor de bestuurlijke problemen van onze stad. Daarbij riep deze partij op terug te gaan naar de tekentafel om een duidelijke koers en krachtig bestuur voor onze stad te bepleiten. Immers 8 maanden na de verkiezingen wordt onze stad nog steeds niet echt bestuurd. Dat moest echt beter, anders zouden zij hun wethouder (Arnout Hoekstra van o.a. financiën) terug trekken uit het college. Feitelijk een heel zachte motie, waar geen enkele partij tegen zou kunnen zijn. Was immers de week daarvoor niet een amendement van D66 aangenomen dat eveneens opriep tot een meer (pro)actief beleid van het college? Dan zou toch deze motie raadsbreed gesteund kunnen worden? De fractie van CU/SGP en enkele andere partijen hebben hiervoor gepleit. Maar nee, een meerderheid van de raad dacht daar anders over. Zelfs ‘de collegevormende partijen’ (ONS, CDA, VVD, Groen Links) stemden tegen deze motie, waarbij ze vooraf wisten wat de consequentie zou zijn. Voor de SP restte toen niets anders meer dan de eigen wethouder  terug te trekken. Een blamerende stellingname van deze tegenstemmers, te meer daar deze motie in het vooroverleg met een aantal ‘collegepartijen’ reeds aan hun wensen was aangepast. Voor de partijen die al deel uit maken van het college was het wethouders-pluche blijkbaar veel belangrijker dan de bestuurbaarheid van onze stad…….  Andere partijen zien mogelijk kans een wethouder te gaan leveren, dus waarom zou je deze dan niet inruilen?............

Onze mooie stad Vlaardingen wordt door deze raad zo in bestuurlijke chaos achter gelaten. De meest ervaren wethouder is afgetreden en een aantal mensen met weinig bestuurlijke ervaring moet Vlaardingen nu verder leiden. Volgens de CU/SGP is een fors ingrijpen van buitenaf hard nodig. Daarbij dient het raadsprogramma vervangen te worden door een duidelijk collegeprogramma, waarbij de echte problemen van de stad flink worden aangepakt. En het oeverloze geleuter en gebakkelei over procedures en bijzaken in de raad dient uitgebannen te worden.

Vlaardingen heeft recht op een goed bestuur. Dat vindt u toch ook?

Fractie ChristenUnie-SGP Vlaardingen

Kennis sociale werkvoorzieningen ‘duidelijke plaats’ bij aan werk helpen arbeidsbeperkten

ChristenUnie ChristenUnie VVD D66 CDA Waadhoeke 21-09-2018 18:01

https://www.christenunie.nl/blog/2018/09/21/Werknemer

Samen met de andere coalitiepartijen willen we de kennis en infrastructuur van de sociale werkvoorzieningen benutten om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. CDA, D66, ChristenUnie en VVD willen dat de kennis en ervaring van sociale werkplaatsen blijvend worden ingezet om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen en te houden.

Staatssecretaris Van Ark kondigde twee weken geleden aan dat er een streep ging door het plan om loondispensatie in te voeren. In plaats daarvan wil zij een ‘breed offensief’ om mensen die bijvoorbeeld door een handicap moeilijk aan het werk komen. Volgens ons moet de kennis en infrastructuur van de huidige sociale werkvoorzieningen daarbij ‘een duidelijke plaats’ krijgen.

 

Het kabinet wil dat iedereen naar vermogen mee kan doen op de arbeidsmarkt. Toch komen mensen met een arbeidsbeperking nog lang niet altijd aan de slag. Sociale werkvoorzieningen hebben veel kennis van de doelgroep en wat passend werk voor hen betekent. Dat, in combinatie met sociale ondernemers én een dienstbare overheid die hieraan bij wil dragen, moet nieuw perspectief geven voor deze mensen om volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving.

Labels: Gert-Jan Segers

Kennis sociale werkvoorzieningen ‘duidelijke plaats’ bij aan werk helpen arbeidsbeperkten

ChristenUnie ChristenUnie VVD D66 CDA Kies Gemeente/Lokale afdeling 21-09-2018 18:01

https://www.christenunie.nl/blog/2018/09/21/Werknemer

Samen met de andere coalitiepartijen willen we de kennis en infrastructuur van de sociale werkvoorzieningen benutten om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. CDA, D66, ChristenUnie en VVD willen dat de kennis en ervaring van sociale werkplaatsen blijvend worden ingezet om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen en te houden.

Staatssecretaris Van Ark kondigde twee weken geleden aan dat er een streep ging door het plan om loondispensatie in te voeren. In plaats daarvan wil zij een ‘breed offensief’ om mensen die bijvoorbeeld door een handicap moeilijk aan het werk komen. Volgens ons moet de kennis en infrastructuur van de huidige sociale werkvoorzieningen daarbij ‘een duidelijke plaats’ krijgen.

 

Het kabinet wil dat iedereen naar vermogen mee kan doen op de arbeidsmarkt. Toch komen mensen met een arbeidsbeperking nog lang niet altijd aan de slag. Sociale werkvoorzieningen hebben veel kennis van de doelgroep en wat passend werk voor hen betekent. Dat, in combinatie met sociale ondernemers én een dienstbare overheid die hieraan bij wil dragen, moet nieuw perspectief geven voor deze mensen om volwaardig mee te kunnen doen in de samenleving.

Labels: Gert-Jan Segers

Bijdrage ChristenUnie programmabegroting 2018

ChristenUnie ChristenUnie VVD GroenLinks SGP D66 CDA Zaltbommel 28-08-2018 12:07

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1137743/1046610/CU ZaltbommelAlgemene beschouwingen van de fractie van de ChristenUnie over de programmabegroting 2018

Allereerst wil de fractie van de ChristenUnie  het college, en daarmee ook de organisatie, bedanken voor weer een overzichtelijke begroting. Tot onze tevredenheid een sluitende begroting zonder lastenstijging.  Tevens de laatste begroting van het huidige college en samenstelling van gemeenteraad.

Dit geeft ons als fractie van de ChristenUnie ook even de gelegenheid om terug te blikken op de zaken die gerealiseerd zijn in deze periode, of in deze begroting staan om gerealiseerd te worden. En dat is veel..

Op het gebied van verkeer:  de situatie rondom de school in Gameren, de rotonde bij de Jumbo, de rotonde  voor de MaasWaalweg bij Delwijnen, op het gebied van zorg: preventieve relatieondersteuning en meer uren huishoudelijke hulp. op het gebied van voorzieningen: realisatie van een centraal gelegen zwembad op het gebied van milieu en energietransitie: subsidie zonnepanelen, een groot succes op het gebied van handhaving: extra budgetten op het gebied van kosten: geen verhoging OZB over 2017

Ik ga niet alle besluiten en realisaties van de afgelopen jaren door, dat zou slaapverwekkend zijn in het geheel van woorden die hier over u uitgestort worden. Maar wil wel enkele successen naar voren brengen. Soms lijkt raadswerk klachtenafhandeling, en het is een baantje met vooral negatieve input: als het goed gaat hoor je niets of weinig… Ter bemoediging bovenstaande voorbeelden…

Gelukkig blijft er ook werk. Er is nog genoeg te regelen of beter te regelen.  Om een betere gemeente te krijgen…

Ik noem een aantal punten waarop we als ChristenUnie de nadruk willen leggen:

Wonen en Ruimtelijke Ordening

De economische crisis na 2008 heeft grote impact gehad op de woningmarkt, de woningbouw en de capaciteit van de bouwsector. Nu de economie sterk aantrekt, is de vraag naar woningen weer enorm toegenomen. Er zijn meer woningen nodig van goede kwaliteit, passend bij de financiële mogelijkheden en hedendaagse wensen van mensen.

Hoe kunnen we binnen de gemeente sturen op betaalbaar wonen voor iedereen? En hoe kunnen we anticiperen op krimp en groei in onze gemeente? De nieuwe Omgevingswet komt eraan, weliswaar met vertraging, maar omgevingsvisie en maatwerk zijn belangrijke termen voor de komende jaren.

Uitgangspunt in het bestuursakkoord was bouwen in de kernen naar behoefte met keuzevrijheid voor alle generaties. Vergroten van levensloopbestendige woningen door aanpassing van de woningvoorraad en door nieuwbouw. In de afgelopen jaren is in een aantal kernen fors gebouwd. Er moet, zo vindt de ChristenUnie, aandacht blijven voor de woningvoorraad in de toekomst en voor een leefbare woonomgeving met voldoende voorzieningen. Dit heeft met name op korte termijn de aandacht nodig:

400 arbeidsplaatsen wildeman I, 400 op Wildeman II, zoals de wethouder aangaf; minimaal 400 in kassen, naast de vele woningzoekenden die er al zijn.  Inschatting geeft aan dat er in ieder geval al een 600 woningzoekenden bijkomen op korte termijn, en dat is een lage schatting, met name in de sociale huur en goedkopere koopwoningen. En dan nog niet te spreken over de onttrekking van woningen aan de markt door de huidige tendens van opkopen van woningen door bijvoorbeeld tuinders voor huisvesting van medewerkers.  Een betaalbare, leefbare, en toekomstbestendige woningmarkt. Belangrijk daarbij is om hierover in gesprek te blijven met bestuurders van woningbouwcorporaties, de provincie en private partijen.

Initiatieven als Knarrenhof , maar ook het mogelijk maken van innovatieve en duurzame manieren van wonen, ook off grid als bijv. Tiny Houses,  zou wat ons betreft tot de mogelijkheden moeten behoren.

We willen één groep in het bijzonder aanhalen. En dat is de ontwikkeling van de woningmarkt voor de doelgroep senioren. Die blijft in onze beleving achter. Ouderen zijn steeds vitaler, leven langer en willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en is er dus meer behoefte aan geschikte woningen voor ouderen, eventueel met 24 uur per dag zorg op afroep. Daarom roepen we het college op extra aandacht te hebben voor het plegen van nieuwbouw voor deze doelgroep in de diverse kernen en ouderen te stimuleren door te stromen vanuit hun bestaande woning naar deze nieuw te bouwen woningen.

VRAAG: Wellicht kan het college aangeven wat hier op korte termijn aan gaat gebeuren?

En is het mogelijk belemmeringen als verplichte aansluiting op riolering en grootte van woningen , eventueel op uitzonderingsbasis,  weg te nemen?

handhaving en veiligheid;

Het lijkt dat de overlast weer toeneemt. We zijn toch wel geschrokken van het rondje door De Vergt en van de verschillende geluiden op straat. Nu het reclamebeleid vastgesteld is hopen we ook op handhaving van de wildgroei aan reclameborden, met name langs de N322 (Van Heemstraweg), met name bij de verschillende rotondes. Verbeteren van veiligheid en tegengaan van verrommeling van het landschap. Er is 100.000 euro extra ter beschikking gesteld voor handhaving en de raad zou daarover een informatienota ontvangen. Waar blijft die?

VRAAG: Wanneer gaat het college concreet handhaven? En waar blijft dus de informatienota die de raad nog zou ontvangen?

Spoorveste

 

Ook worden we graag geïnformeerd over de ontwikkelingen rondom de Spoorveste (Leisuredome): VRAAG: wat is de status op dit moment?

Er zou inzicht gegeven worden rondom de verkeerssituatie en mogelijke oplossingen (een voorwaarde om daar te kunnen ontwikkelen).

VRAAG: Wanneer kunnen we die informatie verwachten?

 

Er staan  ook nog een aantal andere uitdagingen voor de toekomst op de rol:

 Huisvesting van arbeidsmigranten

VRAAG: Hoe gaan we dat goed vormgeven?  De ChristenUnie staat voor het goed huisvesten van deze mede-inwoners, waarbij integratie bevorderd wordt en de groepen niet te groot worden. Ons uiteindelijke doel is: huisvesten zoals ook voor de andere inwoners van onze gemeente gebeurt, onder dezelfde regels en voorwaarden.  Toch zal er voor de tussentijd een oplossing gevonden moeten worden: er zijn nu simpelweg niet genoeg huizen voor de interne én externe groei. We hebben daar geen pasklaar antwoord op, maar de huidige ontwikkelingen staan niet stil. Dat legt een grote druk op het snel realiseren van een duidelijk beleid. We zullen linksom of rechtsom ook voor deze inwoners een goede huisvesting moeten realiseren, met de nadruk op tijdelijkheid tot er in het normale contingent woningen passende oplossingen zijn. Een eerste aanzet is in ieder geval de motie die het CDA mede namens ons in zal dienen.

Vormgeving Buitenstad 

We zijn blij dat er ontwikkelingen zijn: hoe kunnen we het momentum gebruiken om tot een goede ontwikkeling te komen inclusief wonen? De benadrukking van de oproep hiertoe is verwoord in een motie die mede namens ons wordt ingediend door het CDA.

Gratis parkeren rondom de Binnenstad.

Waar kunnen op korte termijn goede locaties gerealiseerd worden, met een korte loopafstand tot de binnenstad, met name aan de zuidkant.  Uitbreiden van de locatie bij de Wasserij (Rotterdamse bol) en alternatieve voorstellen (Gisbert Schairtweg met brugverbinding?) zijn door het college aangegeven als “in behandeling”.

VRAAG: Wanneer kunnen we hierover voorstellen verwachten?

Programma HSL en goederenspoor

Het wordt tijd hier als raad een uitspraak over te doen via het college. We willen dit graag zeer binnenkort op de agenda plaatsen om als Zaltbommel een geluid te laten horen. Over de aansluitingen die zoveel verslechterd zijn, maar ook over de zorg over de verwachte toename van risico en overlast van het goederenspoor. Vooruitlopend hierop heeft het ZVV, mede namens ons al een motie ingediend.

VRAAG: Heeft het college hierover al wat in voorbereiding?

Duurzaamheidsambitie

In navolging van de landelijke doelstelling heeft gemeente Zaltbommel haar ambitie op het gebied van de lokale duurzame opwekking van energie gesteld op 16 procent. Uit de begroting (6.1) blijkt dat we in 2016 nog maar op 2,3% zitten en de ambitie in 2018 is vastgesteld op 3,6 procent. Hoe verhoudt deze ambitie zich tot de 16 procent? De lat moet echt hoger!

De ChristenUnie wil dat er komend jaar voorstellen gepresenteerd worden met mogelijkheden om de verduurzaming van onze gemeente te versnellen. Nieuwe wijken van het gas af, is een goed begin, maar het mag wel een tandje meer. Ook bij renovaties moet er gestimuleerd worden om hoge energieprestaties te krijgen. We vinden dat we op deze doelstellingen meer moeten sturen als gemeente. Daarbij is het goed om jaarlijks de voortgang en resultaten van onze verduurzaming te rapporteren en daar als raad over te spreken. 

 

VRAAG: Is het college hiertoe bereid?

 

Huishoudelijk afval

De ambitie huishoudelijk restafval 2018 blijft gelijk aan 2016, dat is opvallend ten opzichte van de ambities die er liggen om het restafval terug te brengen. De gemeente zou in kunnen zetten op het verminderen van afval door het creëren van bewustwording en het wijzen op duurzame alternatieven.

Als laatste: de website 

Al meerdere keren is aangegeven dat de digitale bereikbaarheid van de gemeente niet up to date  gevonden wordt door de ChristenUnie. En daar zijn we niet de enige in. We roepen het college op om dit op korte termijn te verbeteren, en hier met een voorstel in te komen.  Ook de doorkoppeling op WMO gebied, en andere voorzieningen werkt voor geen meter. Bij doorbladeren kom je niet op de mogelijkheden terecht voor inwoners van onze gemeente, maar op een algemene website, en uiteindelijk is altijd het antwoord: “neem contact op met de gemeente”.  In deze tijd moeten mensen toch vooruit kunnen zien welke mogelijkheden er zijn, en wat er naast de gemeente nog meer mogelijk is? We noemen alleen maar de Brede beweging tegen armoede als verwijzingsmogelijkheid. Maar ook MEE bijvoorbeeld. Of meldpunt geweld. Of het kunnen invullen van een vraagformulier. Er zijn vele goede voorbeelden te vinden, bijvoorbeeld in Tubbergen/Dinkelland (www.socialekaartdinkellandtubbergen.nl) , Haarlemmermeer ( www.socialekaarthaarlemmermeer.nl)  en Spijkenisse.. Omdat wij toch wat vraagtekens hebben, mede gezien de ontwikkelingen op de uitgaven op het sociaal domein ( die lijken een lagere vraag aan te geven: dat kan een goed teken zijn dat er minder vraag is, maar het kan ook zijn dat het bereiken van de mogelijkheden een drempel is). Wij zullen dan ook op dit punt een motie indienen, mede namens CDA, VVD, ZVV , VVD, SGP, GroenLinks en D66,     om het college te vragen op korte termijn met een voorstel te komen om de website up to date te maken en de sociale kaart daarin te integreren, specifiek en toegankelijk voor onze inwoners. En zichtbaar te maken wat de kosten daarvan zijn, zodat we er als raad een besluit over kunnen nemen.

Tenslotte wil de fractie van de ChristenUnie het college, de organisatie en de mederaadsleden, Gods zegen toewensen in het komende begrotingsjaar. We hebben economisch de wind mee, daar mogen we voor danken ( zoals we dat vorige week in de kerken mochten doen). Tegelijkertijd is er zorg, met name over de verharding in de samenleving, de toenemende onverdraagzaamheid jegens anderen en de groepsvorming. (polarisatie met een deftig woord).  Dat tegen te gaan en hier anders mee om te gaan zijn we aan elkaar verplicht als samenleving. Met name de Bijbel roept op tot een open  houding ten opzichte van “de vreemdeling in ons midden” en tot een opnemen in de gemeenschap. Uiteraard binnen de rechtsverhouding: dat vraagt net zoveel van die nieuwkomer.

We roepen op om bezinning op dit punt: de toenemende wij/zij houding in deze past ons niet!

Algemene Beschouwingen bij Coalitieakkoord

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA Delft 14-06-2018 09:17

https://delft.christenunie.nl/k/n6025/news/view/1222090/131785/Lopen met oude vrouw en verzorgsterDe motie 'waardig ouder worden in Delft' is unaniem aangenomen bij de bespreking van het coaltieakkoord op woensdag 13 juni. Dit is de reactie die Joëlle Gooijer namens de fractie gaf op het akkoord.

Voorzitter,

Vanavond luiden we in deze zaal weer een nieuwe politiek periode in. Een nieuw college staat klaar om aan het werk te gaan – en het is mooi dat er vier nieuwe mensen en een al zittende wethouder bereid gevonden zijn om deze mooie stad de komende vier jaar te dienen als wethouder.

De coalitiepartijen hebben een akkoord getekend: de toekomst in uitvoering. Ik zou er vanavond even aan toe willen voegen: met het verleden als inspiratiebron. Enkele dagen geleden was er namelijk een (ander) historisch moment in deze stad, dat voor velen echter geruisloos voorbij is gegaan. Zondag jl. kwam er namelijk na ruim 600 jaar een einde aan de kerkelijke vieringen in het Prinsenhof. Sinds de 16e eeuw was daar de Waalse Kerk, daarvoor stond er een kapel al sinds 1414. Die Waalse kerk (Eglise Wallone) bood plek aan vervolgde Franse Hugenoten. Willem van Oranje kerkte er; twee van zijn kinderen zijn er gedoopt. Vijf kleinkinderen van hem liggen er begraven. Dat de vieringen nu stoppen, is iets om te markeren. Niet om te treuren over de ontkerkelijking van Nld (hoewel me dat aan het hart gaat), maar om na te gaan of dat ons wat te zeggen heeft:  

Wat zegt ons die historische plek: een plek waar zes eeuwen lang ruimte was voor beleving van het geloof, voor bezinning, voor viering van geboorten, van bruiloften, een plek soms van rouw, maar vooral ook van gemeenschap; voor dingen dus van waarde, die niet in euro’s zijn uit te drukken Een plek ook waar ruimte was voor vluchtelingen, voor een Franstalige gemeenschap. Ruimte dus voor andersdenkenden, voor minderheden.

Dat brengt mij bij deze coalitievorming. Het hoeft geen geheim te zijn dat de CU als kleine, maar fors groeiende, partij, graag mee had gedaan. We hadden een constructief programma en waren graag met partijen in gesprek gegaan om te kijken of we er op inhoud uit zouden komen. Dan is het best even frustrerend om zonder één overleg weer aan de zijlijn te staan – onnodig ook. De gekozen coalitie is vooral een coalitie waar geen van de partijen voor is gaan liggen, terwijl uit beide informatierondes bleek dat geen enkele partij door een partij werd uitgesloten. Vreemd. En dus lijkt dit een coalitie van angst. En een gemiste kans op vernieuwing – het toelaten van andere ideeën of partijen.

De ChristenUnie Delft adviseert het college, indachtig de Waalse kerk, er een eer in te stellen te besturen met de mentaliteit van een minderheidscollege. Zoek draagvlak buiten uw eigen royale meerderheid. En neem de vrijheid om bij onderwerpen buiten het coalitieakkoord als fractie mee te stemmen met voorstellen die u goed vindt van oppositiepartijen.

Op inhoud denkt mijn fractie dat we er in de onderhandelingen uit hadden kunnen komen: we vinden veel goede zaken in dit akkoord:

Het koppelen aan de Global Goals- het verruimt onze blik – naar buiten Delft en naar de toekomst. Solidair zijn met mensen die minder hebben, en met generaties na ons: dat is goed. En mijn collega raadslid Bert had dit waarschijnlijk al voorvoeld: zijn 2 maanden geleden aangeschafte colbertje heeft in de voering alle global goals; er zit zelfs statiegeld op. We onderstrepen de aandacht die terecht uitgaat naar duurzaamheid, energietransitie en klimaatadaptatie. Een grote prioriteit. We zijn blij met de focus op ‘iedereen telt mee’ – dat had een CU zin kunnen zijn. En met extra geld voor het verminderen van armoede en extra aandacht voor schulden. We steunen de inzet op een gezonde economie met banen voor praktisch en theoretisch geschoolden. En we steunen een gezonde mix van woningen in alle wijken. En het bijbouwen van onzelfstandige studentenwoningen (daar dienden we immers zelf een motie over in in oktober 2017) Ook staan we achter de focus op de fiets: er is werk aan de winkel om Delft aantrekkelijker te maken voor de fietser. Om daarmee ook mensen te verleiden om de auto te laten staan of niet aan te schaffen.  Ook is het goed dat het college, lerend van het verleden, aandacht heeft voor een gezonde financiële situatie. Ook nu er weer meer financiële ruimte komt en er geïnvesteerd kan worden. Het is goed dat het een globaal akkoord is. Dat biedt ruimte aan inbreng van andere partijen, maar maakt ook duidelijk dat het aan zal komen op de uitwerking. Wat gaan we echt doen, wat gaat het kosten, en dat zal nog best wel eens politiek debat opleveren de komende jaren.

 

We herkennen als CU de uitdagingen van Delft

Ik noem er drie:

Hoe gaan we om met de stijgende kosten binnen het sociaal domein - hoe kunnen we iedereen helpen terwijl de vraag naar jeugdhulp en Wmo stijgt en de rijksbijdragen dalen? En; hoe goed en nodig het ook is om te streven naar efficiëntie en effectieve zorg; Het doel van de decentralisaties en de transformatie van het sociaal domein is en blijft wat de CU betreft meer oog voor cliënt – die we kennen -  en meer samenhang. Hoe kan Delft groeien (woningen, banen, en toerisme) en toch leefbaar blijven? Delft kent nu al beperkte ruimte, maar heeft toch plannen voor 15.000 extra woningen, voor 10.000 extra banen, voor extra fietspaden, nieuwe stallingen enzo. Dat klinkt mooi, maar lijkt niet allemaal realiseerbaar. Welk belang gaat dan voorop? Student of oudere, starter op de woningmarkt of ex-dakloze? Hoe voorkomen we dat ontwikkelaars bepalen wat in Delft waar gebouwd wordt? De omgevingsvisie is hierbij cruciaal – de CU is benieuwd hoe we die gaan vormgeven. Hoe halen we de klimaatdoelen van Parijs - met als dieperliggende doel: hoe geven we dit stukje aarde door? Het is goed dat het college die urgentie voelt (het als eerste hoofdstuk noemt). De CU blijft de urgentie onderstrepen dat juist ook mensen met lage inkomens hier aan mee moeten kunnen doen en de effecten van moeten kunnen merken.

 

De CU heeft vragen bij een aantal zaken uit die akkoord: De ov-paragraaf is erg kort. Terwijl goed openbaar vervoer – een dekkend netwerk van ov in je stad – van groot belang is voor mensen die zich geen auto kunnen of willen veroorloven. De enige concrete wens, die ook nog eens uit de lucht komt vallen, is dan een onderzoek naar een tram naar het Reinier de Graaf ziekenhuis – een dure, inflexibele oplossing die wordt voorgesteld zonder een analyse van waar nu de knelpunten of witte ov-vlekken liggen. Waar komt dit ineens vandaan – vraag ik aan de coalitiepartijen? De wens voor een poppodium: Natuurlijk moet en kan er ruimte zijn voor nieuwe culturele spelers/ nieuw cultureel aanbod. Mits we als gemeente niet financieel verantwoordelijk zijn gelet op de recente historie met Speakers. Hoe kijken coalitiepartijen hier tegenaan? Wat hebben zij voor ogen? Wat is nu de visie van deze vijf partijen op de lokale lasten: Citaat p 23: We vinden het belangrijk dat lokale lasten bij voorkeur dalen… en in de volgende zin: we streven ernaar dat de kosten niet stijgen? Eerste deel zin lijkt van de VVD - daarna heeft GL hem afgetypt?

 

CU zou aan dit akkoord een aantal dingen willen toevoegen

We waarderen de uitgestoken hand van de coalitiepartijen.

Meer nadruk op openbaar vervoer – In MDRH verband kan het lastig genoeg zijn om onze lokale belangen te verdedigen; we moeten dus goed beslagen ten ijs komen en tijdig formuleren wat er nodig is om ov een beter alternatief voor de auto te laten zijn Meer aandacht voor vrijwilligers en verenigingen: het cement van de samenleving. Er zijn zoveel waardevolle initiatieven in onze stad – cultureel, sociaal. Wat voor bestuur bent u/ zijn wij voor hen? De ambitie om de lokale lasten naar beneden te brengen. Niet allen de OZB naar het gemiddelde van de grootste gemeenten, maar ook de riool en reinigingsheffing. Bijv. een actieplan om het aantal kg restafval te verminderen (vlg. Leidschendam Voorburg – ook Avalex) Wat we echt onvoldoende terugvinden in dit akkoord is de aandacht voor onze ouderen / senioren. Wat hebben zij nodig om in onze stad waardig ouder te kunnen worden? De CU heeft in maart een actieplan waardig ouder worden gelanceerd omdat we vinden dat er bijvoorbeeld moet worden geïnvesteerd in aantrekkelijk vrijwilligerswerk, goede ondersteuning van mantelzorgers, omdat er een ouderenwoonakkoord moet komen, en een lokale aanpak van eenzaamheid. Met de uitdrukkelijke wens dat andere partijen, maar ook ouderenbonden, vrijwilligersorganisaties en zorg- en welzijnsorganisaties zich aansluiten.

> We dienen vanavond samen met CDA en VVD een motie in om hier meer aandacht aan te besteden, in de uitwerking van het coalitieakkoord in het bestuursprogramma

We willen daarbij de suggestie doen om binnen het college één wethouder aan te wijzen die plannen toetst aan de belangen van ouderen – of het nu gaat om het ontwerp van de openbare ruimte, de ov-plannen van de MRDH of het culturele aanbod in de stad.

Voorzitter, het is een akkoord op hoofdlijnen, waar nog veel moet worden uitgewerkt – in een bestuursprogramma in bugdetten. Wethouders moeten aan de slag met de raad. Wat de CU betreft houden we daarbij steeds voor ogen: 

Voor wie doen we het?

Doen we het goede, voor de juiste mensen? Verkleinen we kloven? En – voorzitter - ‘het goede’ is niet altijd meetbaar. Sociale gerechtigheid is wat anders dan meetbare doelen- en is niet af te dwingen met outcome financiering of realistische begrotingen en correcte jaarrekeningen.

Het is goed om kritisch te zijn waar we ons geld aan uitgeven en daarover zullen we ook van mening verschillen in deze zaal. Maar laten we daar niet stoppen met nadenken of we het goede doen.

Er is terugkijkend naar de historie genoeg af te dingen op de handelswijze van onze vader des vaderlands – Willem van Oranje. Maar hij streed voor de vrijheid van ons volk en ons land voor een goede zaak.

Daarmee zijn we terug in het Prinsenhof. En bij het vertrek van de laatste kerkelijke gemeente uit dit gebouw. Eén laatste waarschuwing: Laten we in alle ambities, investeringen en actieplannen ook oog hebben voor wat stilletjes verandert of verdwijnt (kerken, sociale verbanden, winkels (bv. Piet Vonk), groen, rust, stabiele gezinnen) – voor wat waarde heeft, maar waarvan je pas ontdekt hoe waardevol als het verdwenen is.

In de wetenschap dat als we aandacht geven aan wat klein en kwetsbaar is, soms ook weer op kan bloeien. Daarin weten we ons als CU geïnspireerd door de Bijbel waarin we leren dat God juist omziet daar wat klein en kwetsbaar is en dat ook van ons vraagt; en zo vrede en recht én hoop brengt in deze wereld – en dus ook in deze tijd in deze stad.

Voorzitter, we zullen instemmen met de benoeming van de wethouders – en wensen hen veel wijsheid en de juiste inspiratie toe bij het uitoefenen van hun ambt.

Bijdrage Fractiebreed overleg

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks D66 CDA Stadskanaal 06-04-2018 18:52

https://stadskanaal.christenunie.nl/k/n8632/news/view/1208722/65056/5 zetels - 06-04-18Voorzitter, overige fracties, en een ieder op de tribune of zij die meeluisteren. Als we kijken naar de verkiezingsuitslag dan zijn wij onze Hemelse Vader dankbaar, omdat we nu 5 zetels hebben en de grootste partij in Stadskanaal zijn geworden. Wij zien dit als de zegen van God. Dit was boven onze verwachting. We zijn dankbaar voor de stemmenwinst. Meer dan 20% van de stemmers stemde op de ChristenUnie. Wij willen ook vanaf deze plek een ieder die op de ChristenUnie heeft gestemd daarvoor bedanken.

Als we naar het totale beeld kijken, zien we geen hele grote verschuivingen, zoals we de afgelopen verkiezingen sinds 2002 wel hebben gezien. Wij willen de VVD feliciteren met hun verdubbeling van het aantal zetels. Ook de partij Lokaal Betrokken is met 1 zetel in de raad gekomen. Een prestatie van formaat. GroenLinks heeft ondanks een stemmenwinst geen zetel kunnen bemachtigen. Het CDA heeft weliswaar stemmen verloren maar heeft haar 5 zetels toch weten te behouden. Gemeente Belangen heeft ondanks verlies toch 2 zetels gekregen. D66 heeft haar zetel net kunnen vasthouden. SP en de PvdA hebben elk een zetel verloren.

Toch voorzitter, wil ik iedereen die verkozen is door de inwoners in deze raad feliciteren met hun verkiezing. Aan ons als raad nu de taak ons de komende vier jaar met al onze capaciteiten in te zetten voor de toekomst van onze gemeente Stadskanaal en al haar inwoners.

Helaas was de betrokkenheid van onze bevolking bij de verkiezingen laag, wat blijkt uit een laag opkomstpercentage. Dit ondanks de inspanningen van de gemeente met o.a. de campagne om de jeugd bij de verkiezingen te betrekken op verschillende manieren met o.a. de mobiele stembus. Ook nog een woord van dank aan de griffie en de afdeling communicatie en alle ambtenaren en vrijwilligers, discotheek Fox en RTV1 die deze verkiezingen/de uitslagen en de verkiezingsavond in goede banen hebben geleid.

Voorzitter, als ChristenUnie Stadskanaal hebben wij, in overleg met de fractievoorzitters/lijsttrekkers, besloten om de start van de coalitiebesprekingen opnieuw in de openbaarheid te laten starten. Onze inwoners hebben hun stem laten horen. Zij hebben nu het recht om van de politiek te horen hoe zij reflecteren op die uitslagen en wat dat zou moeten betekenen voor het gemeentebestuur. Eveneens in overleg hebben wij dhr. Nederveen wethouder van de gemeente Zuidhorn gevraagd als informateur. Hij is vanavond dan ook aanwezig om naar een ieder te luisteren. We zijn dankbaar dat hij dit wil doen en verwelkomen hem dan ook hier vanavond. Uiteraard zullen we na vandaag enige tijd achter gesloten deuren doorpraten en zullen diverse gesprekken gevoerd worden. Maar dit lijkt ons de enige juiste start. Wat dit ook als voordeel heeft is dat ook partijen die uiteindelijk niet tot een coalitie gaan behoren hun bijdrage kunnen leveren aan een bestuursakkoord, want het is onze insteek om zeer goed te luisteren wat hier raadsbreed wordt ingebracht en zoveel als mogelijk de ingebrachte zaken mee te nemen!

Voor ik verder ga eerst iets over de ChristenUnie als partij:

Wij zijn een Christelijke partij voor alle inwoners van de gemeente Stadskanaal die gefundeerd op de Bijbel Christelijke politiek handen en voeten proberen te geven in afhankelijkheid van onze God. Onze verkiezingsslogan was “Geef Geloof een Stem.” Dat willen wij als nieuwe fractie van de ChristenUnie dan ook doen. Ons verkiezingsprogramma hadden wij als titel “waardevol” gegeven. Stadskanaal en al haar inwoners zijn voor ons waardevol. Wij zijn dan ook meer dan bereid onze verantwoordelijkheid te nemen om met andere partijen de komende 4 jaar Stadskanaal te besturen.

Voorzitter ik ga over naar onze speerpunten zoals verwoord in ons uiteraard leidende verkiezingsprogramma. Dit hadden we verdeeld in 3 hoofdstukken, namelijk Waardevol Leven, Wonen en Werken. Hier kan alles ondergebracht worden. Een aantal punten willen wij toch naar voren brengen:

1. Als eerste zou ik willen benoemen dat wij voor een daadkrachtig, stabiel en gedegen bestuur in Stadskanaal willen gaan. Als we terugkijken op de afgelopen 4 jaar is dat door allerlei omstandigheden niet altijd gelukt, wat het niet altijd makkelijk maakte. Sterke, liefst ervaren, bestuurders zijn wat ons betreft noodzakelijk, zeker in deze tijden van besturen in gemeenteland.

2. Verder zouden wij graag zien dat wij bij het opstellen van het bestuursakkoord het Koersdocument “Stadskanaal Koersvast,” dat wij in november 2017 unaniem hebben aangenomen, als leidraad gaan gebruiken. Daarmee hebben we als het ware een gedragen raadsakkoord vastgesteld. Het bijgevoegde projectenboek waarin de 3 thema’s Stadskanaal Leeft, pakt aan en werkt duurzaam zijn uitgewerkt in een 28 tal relevante projecten is een dynamisch document dat periodiek kan worden bijgesteld en/of aangevuld. Tijdens de coalitieonderhandelingen kan besproken worden in welke mate daar op dit moment aanleiding toe is. De ChristenUnie zou hier en daar nog wat willen aanvullen of prioriteren. Het maakt ook, dat als wij dit gaan doen, dat wij niet alles opnieuw hoeven te doen wat een aantal maanden geleden met enthousiasme werd omarmd door de vorige raad. Het zorgt er ook voor dat de snelheid erin blijft, zodat wij spoedig een nieuw college kunnen hebben.

3. Een aantal sociale problematieken zou wat ons betreft versterkt of versneld aangepakt moeten worden, we noemen armoede, eenzaamheid en kwetsbare gezinnen.

Het armoedebeleid moet breed, doelgericht, rechtvaardig en ruimhartig zijn. Er ligt een nota, maar de snelheid van uitwerking en uitvoering moet omhoog. Onze kwetsbare inwoners mogen zeker niet tussen wal en schip raken. Er is wat ons betreft ook zeker nog een verdiepingsslag te maken. De ChristenUnie staat voor een inclusieve samenleving waarin plaats is voor iedereen. Uitwerking van dit beleid dient in de komende periode gestalte te krijgen! Het raadsbreed ondersteunde beleid t.a.v relaties en relatieondersteuning dient te worden voortgezet.

4. Het Sociale Domein als geheel dient wat ons betreft qua uitvoering door te ontwikkelen en financieel goed op orde te komen. We zijn goed op weg na de invoering van de decentralisaties, de uitvoering loopt zo langzamerhand, en nu moet de inhoudelijke transformatie echt zijn beslag gaan krijgen. Financieel zijn er zowel op jeugd als werk beste opgaven. Het nieuwe college zal daar de komende periode een beste opdracht hebben. Want het doel moet blijven om dit op termijn structureel te bekostigen vanuit de door het Rijk ter beschikking gestelde financiële middelen.

5. Een gedegen financieel beleid is (namelijk) voor ons belangrijk. Een sluitende begroting en de lasten voor de burgers laag proberen te houden. Als er wel bezuinigd moet worden dienen de lasten verdeeld te worden en stapeling van lasten dient voorkomen te worden.

Voorzitter, er zijn nog vele zaken te benoemen waar wij graag extra aandacht voor willen zoals bv. meer werk, de TDC’s en de doorontwikkeling van Wedeka, een betere Infrastructuur, de omgevingswet, Groen, Grijs, Ruimte, Economie, Energie, Duurzaamheid en Veiligheid, Onderwijshuisvesting, met de situatie in Maarsveld voorop, realisatie van het taalhuis, etc. etc. Het zijn allemaal thema’s die wij belangrijk vinden maar die ook uitgewerkt worden in het genoemde projectenboek.

Als ChristenUnie hopen we op een constructieve manier van samenwerking van alle partijen zodat een nieuw college snel, maar wel zorgvuldig, gevormd wordt. Voorzitter hier wil ik het eerst bij laten. Dank U wel.

ChristenUnie steunt motie tegen bedrijventerrein Ameronger Engh

ChristenUnie ChristenUnie VVD Utrechtse Heuvelrug 21-12-2017 11:01

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1146938/507362/Plaatje kantoorDe ChristenUnie-fractie heeft een motie van onder meer SP, BVH,Open en VVD mee ingediend om als Raad uit te spreken dat er te veel belemmerende  factoren zijn om op de Ameronger Engh een nieuw bedrijventerrein te maken. Deze motie is met 15 tegen 13 stemmen aangenomen.

Kernvraag bij ruimtelijke plannen is telkens: hoe richten wij de ruimte en het landschap in? Voor de herindeling van onze gemeente was de gedachte dat elk dorp een eigen bedrijventerrein zou moeten hebben. Vanaf het begin van onze gemeente heeft onze fractie er voor gekozen om in een wijder gebied te kijken naar bedrijfsvestigingen. Dat leidt tot minder verrommeling en versnippering in het landschap.

Er waren plannen om direct naast het bedrijventerrein van Amerongen een nieuw terrein te maken voor met name bedrijven uit Leersum. De Ameronger Engh is nu nog een prachtig open landschap. In 2013 heeft de Raad een bestemmingsplan goedgekeurd, zonder de steun van onze fractie, om daar een nieuw bedrijventerrein te maken. Om diverse redenen heeft de Raad van State dat plan afgekeurd. De vraag bij de initiatiefnemer ligt voor of er nu een verbeterd plan moet komen. Het voorstel is al jaren in procedure en een verbeterd plan gaat naar verwachting opnieuw jaren duren. Graag willen we ondernemers duidelijkheid geven op korte termijn. Verder lijkt de harde eis om de volkstuinvereniging te verplaatsen niet mogelijk te zijn. Om deze redenen hebben wij deze motie gesteund.

 

Begroting 2018: Recht doen aan anderen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks VVD PvdA Heemstede 10-11-2017 19:05

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1137980/48317/Frank Visser-02-p_164x164Tijdens de laatste begrotingsbehandeling van deze raadsperiode vroeg de ChristenUnie aandacht voor de onduidelijke regels in de bijstand en de bereikbaarheid van Haarlem. Raadslid Frank Visser: "Wij willen dat mensen in de bijstand als ze een bescheiden auto hebben niet gelijk worden gestraft. Mensen in de bijstand moeten ook kunnen sparen, dat voorkomt juist schulden. En investeer liever 4 miljoen euro voor extra fietspaden en fietstenstallingen of de verbreding van de Waarderweg dan dit geld te stoppen in een popcentrum in het voormalige slachthuis waar elk jaar ook nog een paar ton subsidie bij moet"

1e termijn

Voorzitter, nu bijna aan het eind van de raadsperiode is het goed om terug te kijken. Wat hebben we allemaal bereikt en wat niet. Hebben we het goede gedaan voor Haarlem? Ik zie een aantal mooie dingen. Er is een bed, bad, brood regeling gekomen, er zijn nieuwe scholen gebouwd, de schuldhulpverlening is verbeterd, er zijn twee nieuwe opvanglocaties voor daklozen geopend en de indicaties van thuiszorg zijn verbeterd. Er zijn letterlijk meters gemaakt met verbeteren van de wegen in onze stad door het budget werk met werk maken. Wel vindt de ChristenUnie het jammer dat hierbij een paar keer keuzes zijn gemaakt die niet optimaal waren voor fietsers. Minder mooi waren ook de bezuinigingen op onderhoud. Deze week draaien we deze bezuinigingen gelukkig terug.

Voor de ChristenUnie-fractie geldt als drijfveer een op het oog simpele opdracht uit de bijbel van de profeet Micha “God wil niets anders dan dat wij eerlijk en rechtvaardig zijn en ons best doen liefde te bewijzen aan anderen” (Micha 6:3)

Kortom: zoeken naar recht en gerechtigheid voor anderen. De gemeentelijke regels kunnen nog zo goed klinken op papier en de voorzieningen kunnen nog zo mooi lijken maar in de praktijk zie je soms toch gevolgen die niet rechtvaardig zijn of regels die onnodig drempels opwerpen. Dit vraagt om door de bril van de ander te kijken. Ik deed dat vorig jaar n.a.v. een tip van een gehandicapte die mij wees op het feit dat hij niet hoefde te loten voor een middelbare school omdat niet elke school een lift heeft. Ik ben blij dat het college in deze begroting het voorstel van de ChristenUnie heeft overgenomen om Haarlem inclusiever te maken door serieus aan de gang te gaan met toegankelijkheid en allerlei fysieke drempels in gebouwen en op straat te gaan aanpakken. Ik ben ook blij dat het college na ons voorstel aan de slag is gegaan met een Odensehuis om mantelzorgers beter te ondersteunen. En ik ben verheugd dat wethouder Botter zijn nek heeft uitgestoken en deze maand met Project Haarlem is gestart om zo te experimenteren met een andere methode om Haarlemse daklozen aan een nieuwe toekomst te helpen.

Voorzitter, op dit soort manieren maken we onze stad rechtvaardiger en socialer. Ook moderne middelen als internet kunnen daarbij helpen. Vorig jaar gaf ik een voorbeeld over de gebrekkige informatie op de gemeentelijke website over de WMO. Dit jaar ben ik in de minima-regelingen gedoken. Ik wil even alle raadsleden vragen hun browser te openen. Degene die binnen 2 minuten op internet het antwoord vindt op de volgende vraag en mij in een interruptie het antwoord geeft krijgt een minuut van mijn spreektijd cadeau, als de voorzitter dat goed vindt tenminste… De vraag luidt: hoeveel spaargeld mag je hebben om nog vrijstelling te krijgen van de afvalstoffenheffing. De tijd gaat nu in!

Ik zal ondertussen mijn eigen zoektocht illustreren. Natuurlijk begon ik op www.haarlem.nl en zocht op het woord kwijtschelding. Ik kreeg 4 zoekresultaten waarbij het woord kwijtschelding veruit het vaakst voorkwam op de pagina “regelingen bij krappe beurs”. Ik moet zeggen: ik kreeg op deze pagina een mooi overzicht van alle regelingen die er zijn. En ja hoor: de kwijtschelding voor gemeentelijke belastingen stond er ook bij. De tekst luidt: met een minimuminkomen komt u mogelijk voor vrijstelling in aanmerking. Voor meer informatie kreeg ik geen link maar moest ik zelf maar zoeken op www.haarlem.nl op het woord kwijtschelding… Ja dan is het cirkeltje rond. Voorzitter, dit kan toch niet?! Zo geven de mensen de moed op en missen regelingen waar ze wel recht op hebben. Of dan gaan burgers alsnog de gemeente bellen.

Mijn zoektocht ging verder. Gelukkig wordt er ook nog verwezen naar onze belastingdienst Cocensus. Op www.cocensus.nl staat voor welke gemeentelijke belastingen ik allemaal vrijstelling kan krijgen maar nog steeds niet wat nu de vermogensnorm is. Verder dus maar zoeken in de belastingverordeningen, die op deze site keurig op een rij staan. Een gemiddelde burger zal daar niet zoeken en dat is ook niet nodig zo blijkt… want ook hier geen antwoord op mijn vraag.

Dan maar op Google zoeken op kwijtschelding en Haarlem. Ik kom dan uit bij het besluit kwijtscheldingsregels 2018 die toevallig afgelopen week in de commissie bestuur was. Maar ook dat besluit geeft geen antwoord op de vraag wat nu de vermogensgrens is. Oh wacht, er staat bovenaan een verwijzing artikel 255 van de gemeentewet, artikel 26 van de Invorderingswet 1990 en de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990, alsmede de Leidraad Invordering Cocensus. Ja in Nederland regelland hebben we het ingewikkeld gemaakt.

Voorzitter, de 2 minuten zijn om…. Kwijtscheldingsregels liggen landelijk vast en zijn afhankelijk van de persoonlijke situatie. Je kunt narekenen of je in aanmerking komt op www.berekenuwrecht.nl. Voor een alleenstaande bijstandsgerechtigde gaat het om ongeveer 1400 euro vermogen. Waarom zegt de gemeente dat niet gewoon op de website? Vandaar mijn motie 23 “Voorwaarden voor regelingen op website” die ik samen met Trots Haarlem en OPHaarlem indien.

Is die 1400 euro een goede grens? Nee, het NIBUD adviseert huishoudens met een inkomen op bijstandsniveau om minimaal 3500 euro spaargeld als buffer te hebben en roept daarom op om de vermogensgrens voor vrijstelling van gemeentelijke heffingen gelijk te trekken aan de vrijstellingen die binnen de Participatiewet zijn gesteld om in aanmerking te komen voor de bijstand. Dit maakt het voor iedereen eenduidig en mogelijk wordt daarmee het beroep op de bijzondere bijstand lager, dus minder rondpompen van geld. Daarvoor moeten we dus vreemd genoeg bij het Rijk zijn, gaat de wethouder hiervoor lobbyen bij het nieuwe kabinet?

Ik noemde net al de participatiewet. Daar geldt een vermogensgrens van een kleine 6000 euro voor een alleenstaande om bijstand te kunnen krijgen. Diezelfde grens hanteren we in Haarlem voor het krijgen van de HaarlemPas en om mee te kunnen doen aan de collectieve zorgverzekering. Deze grens is ook landelijk bepaald maar hier zijn lokaal afwijkingen mogelijk. Wij doen dit in Haarlem echter voor zover ik heb kunnen nagaan niet en dat kan tot onrechtvaardige situaties leiden. Stel je zit in de bijstand en een familielid bekostigd een nieuwe auto voor je. Je leeft zo zuinig mogelijk om de benzine te kunnen betalen en kunt zo je kleinkind bezoeken die aan de andere kant van het land woont. Het kan er in Haarlem toe leiden dat je vervolgens je bijstand kwijt raakt of geen Haarlem Pas meer krijgt. Want ook je eigen auto wordt als vermogen gezien. Als je dus 3500 euro spaargeld hebt, prima volgens de NIBUD normen en je hebt een auto van 3000 euro die dat familielid voor jou betaald heeft, dan kan je ineens het recht verliezen op de Haarlem Pas, op bijstand en op de gemeentelijke zorgverzekering. Dat kan toch niet waar zijn? Vandaar mijn motie 22 “Auto niet in vermogenstoets Bijstand en HaarlemPas” die ik samen met Trots Haarlem en OPHaarlem indien.Ja een keer een automotie van de ChristenUnie en dat is niet de enige.  Want afgelopen jaar hebben wij nog een motie hebben ingediend over het verbreden van de Oudeweg die toen geen meerderheid kreeg in deze raad. Ik ben benieuwd hoe de wethouder daar nu tegenaan kijkt.

Maar ik heb uiteraard ook een voorstel voor fietsers want de ChristenUnie ziet nog veel kansen voor de groei van het fietsgebruik in onze stad. Er zijn meer stallingsplekken nodig, en comfortabele fietspaden en fietsstraten. De ondergrondse fietsenstalling op de Botermarkt is vooralsnog geschrapt maar wat komt er voor in de plaats? Er wordt nu gehint op een ondergrondse stalling op het Houtplein en verdubbeling van de capaciteit op het Stationsplein. Klinkt goed, maar daar is nog geen geld voor. Wanneer gaan we hier meters in maken? Dit soort investeringen vinden wij belangrijker voor de stad dan de komst van de Popschool. Vandaar mijn amendement 29 “Bereikbaarheid belangrijker dan popschool”. De VVD suggereerde eerder vanavond het geld van de popschool in te zetten voor de reserve groei van de stad. Als we elkaar daar als raad in kunnen vinden vind ik het ook prima. Ook als het naar duurzaamheid gaat, want daar hebben we nog grote stappen te maken. Dan heb ik dus al 3 prioriteiten genoemd die volgens de ChristenUnie belangrijker zijn dan de popschool.

Voorzitter, begroten is niet alleen keuzes maken maar ook een goed risicomanagement. De top 10 risico’s staan in deze begroting maar wat gaat het college doen om te voorkomen dat deze risico’s optreden. Graag een toezegging van de wethouder Financiën dat bij de volgende begroting ook de maatregelen die gericht zijn op de risico’s worden opgenomen. Ik heb wat vragen gesteld over het grootste risico: de ICT-infrastructuur. De antwoorden stelden mij eerlijk gezegd niet gerust. Als de computers op de fractiekamers illustratief zijn voor die van ambtenaren dan gaat er ook nog eens veel kostbare tijd en werkplezier van onze ambtenaren verloren. De ChristenUnie vindt het daarom tijd voor een onafhankelijke audit van het ICT beleid van de gemeente. Vandaar mijn motie 26 Onafhankelijke audit ICT gemeente Haarlem

En nu ik het toch over ICT heb. Een ander speerpunt van mijn fractie is het goed benutten van subsidies. Het college heeft vorig jaar deze handschoen opgepakt en ik ben benieuwd naar de resultaten. Sinds kort is er een nieuwe Europese subsidie voor het realiseren van gratis wifi in de openbare ruimte. In mijn motie 25 “Meer gratis WIFI in Haarlem” vraag ik het college deze subsidie te benutten. Het is niet alleen handig voor toeristen zoals ik noem in mijn motie, maar ook voor mensen voor wie een internetabonnement te duur is. De bibliotheek zit nu vol met mensen die daar gebruik maken van internet.

Voorzitter ik begon mijn bijdrage dat de drijfveer van de ChristenUnie het zoeken naar het goede voor Haarlem is en dan vooral het zoeken naar recht en gerechtigheid voor inwoners van onze gemeente. Een steeds belangrijker thema wordt het wonen. Ik denk zelfs dat dit het belangrijkste thema zal worden in de volgende raadsperiode naast duurzaamheid. De woningnood is hoog. In 2016 zijn er netto slechts 363 woningen bij gekomen. Dat is veel te weinig. Het aantal sociale huurwoningen daalt zelfs terwijl de wachttijd is toegenomen. Het is echt hoog tijd voor een soort deltaplan om te zorgen dat jonge Haarlemmers voor Haarlem behouden blijven. Ik heb daarom grote moeite dat we nu bezig zijn te handhaven op illegale bewoning van de Waarderpolder. Ja adresfraude is illegaal, maar veel mensen wonen hier omdat ze niet anders kunnen. Er is toch geen haast, geen urgente reden om dit nu te doen? Vandaar mijn motie 24 “Geen mensen uit de Waarderpolder zetten als er onvoldoende wordt gebouwd”. Kom eerst met plannen om nog voor 2020 1000 woningen extra te bouwen bovenop de huidige plannen. 

Mijn fractie vindt sowieso dat aan de zuidzijde van de Waarderpolder ruimte moet komen voor woningbouw. Een aantal bedrijven kan daarbij verhuizen naar de Noordkop waarbij we gelijk moeten zorgen voor een efficiënter grondgebruik door in 3 of 4 lagen te bouwen in plaats van de huidige bebouwing die vaak mar 2 lagen hoog is.

Waar het tekort aan woningen extra pijnlijk zichtbaar wordt is als je onverwacht te maken krijgt met een echtscheiding. Ik werd afgelopen week nog benaderd door iemand die in zo’n situatie zit. En je hebt dan echt een probleem want je hebt in Haarlem dan geen recht op een urgentieverklaring. Een urgentieverklaring is in veel gevallen ook niet nodig maar er zijn jaarlijks zo’n 30 situaties dat mensen echt in de problemen komen en mijn fractie vindt dat onverteerbaar, zeker als er sprake is van minderjarige kinderen. Op grond van artikel 9 lid 11 en 12 van de huisvestingsverordening kan in zulke gevallen wel inschrijftijdverlenging worden verleend aan woningzoekenden met maximaal vier jaar inschrijftijdverlenging, maar ja de wachttijd is uit mijn hoofd inmiddels al zo’n 7 jaar. Vindt de wethouder dit echt rechtvaardig? We willen dit soort gezinnen toch niet opvangen in de daklozenopvang? In veel andere gemeenten is in de huisvestingsverordening opgenomen dat in specifieke situaties echtscheiding wel reden kan zijn voor het geven van een urgentieverklaring. Deze optie is ook opgenomen in de VNG-modelverordening. In 2015 stelde ik de wethouder voor dit over te nemen. De wethouder was toen tegen. Is de wethouder bereid haar standpunt te wijzigen? Ik dien hierover de motie 49 Urgentieverklaring bij relatiebreuk met kinderen in.

Voorzitter, tenslotte liggen er nog 3 moties van mij uit de raad van 19 oktober die toen vanwege de tijd niet aan de orde zijn gekomen. Ik dien ze bij deze opnieuw in. Het gaat om:

Motie 21: Beleidskaders hoogbouw en bescherming erfgoed. Deze dien ik samen in met PvdA, GroenLinks en Actiepartij. Motie 27: Nieuwe periode voor stadsbouwmeester Motie 28: Een goede stadsbouwmeester laat je lang bouwen aan de toekomst  van Haarlem

 

 

MOTIE Voorwaarden voor regelingen op website

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

Op de gemeentelijke website regels voor kwijtschelding van gemeentelijke heffingen zoals de geldende inkomensgrenzen en vermogensgrenzen niet te vinden zijn;

Verzoekt het college

De informatie over alle gemeentelijke regelingen zoals voor minima, subsidieregels en WMO-voorzieningen op www.haarlem.nl na te lopen en waar nodig aan te vullen zodat alle voorwaarden zijn opgenomen en burgers maximaal worden ondersteund om informatie over regelingen digitaal in te winnen,

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

Sander van den Raadt, Trots Haarlem

MOTIE Auto niet in vermogenstoets Bijstand en HaarlemPas

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat

Artikel 34 lid 2 van de Participatiewet stelt dat bezittingen in natura die naar hun aard en waarde algemeen gebruikelijk zijn dan wel, gelet op de omstandigheden van persoon en gezin noodzakelijk zijn niet als vermogen in aanmerking worden genomen bij de vermogenstoets voor de bijstand Artikel 34 lid 3 van de Participatiewet vermogensgrenzen vaststelt voor deze toets en dat deze bijvoorbeeld voor alleenstaanden €5.940,00 is De Beleidsregels HaarlemPas in artikel  3 en 7 bepalen dat dezelfde vermogenseisen gelden als in artikel 34 lid 3 van de Participatiewet Haarlem bij het vermogen ook de waarde van een eigen auto meetelt; Andere gemeenten zoals bijvoorbeeld Maastricht [1] en Amsterdam [2] auto’s tot een bepaalde waarde of met een bepaalde ouderdom beschouwen als algemeen gebruikelijk en niet meerekenen in de vermogenstoets;

Verzoekt het college

De raad een voorstel voor te leggen waarmee een auto tot een bepaalde waarde of met een bepaalde ouderdom niet mee te rekenen in de vermogenstoets op grond van artikel 34 lid 3 van de Participatiewet voor het bepalen van het recht op bijstand en de HaarlemPas en de kosten hiervan te dekken uit de reserve sociaal domein.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

Sander van den Raadt, Trots Haarlem

[1] http://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-83962.pdf Uitvoeringsbesluit vermogensvaststelling Participatiewet Maastricht-Heuvelland 2016 e.v. artikel 1, 2 en 3.

[2] https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/hoe-vraag-ik-een-bijstandsuitkering-aan/?caseid=%7bFDCBC68C-A8E1-4572-AECB-FF2A0800FF37%7d

AMENDEMENT Bereikbaarheid belangrijker dan popschool

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

De popschool in het Slachthuis duurder uitvalt dan voorzien en er nu wordt uitgegaan van € 4.300.000 (inch btw) waarbij het overige deel wordt verkocht in de aanbestedingsprocedure De opbrengst van het overige deel van het gebouw mogelijk lager is doordat het gebouw niet als één geheel wordt verkocht Bij het popcentrum bovendien wordt uitgegaan van een nadelig exploitatieresultaat van  € 350.000 per jaar De extra lasten van de popschool er toe leiden dat de saldi van de jaarschijven 2021 en 2022 negatief worden Een brede coalitie heeft aangedrongen op het aanpakken van de mobiliteitsknelpunten van Haarlem

Besluit:

In beslispunt 3 te schrappen “, kapitaallasten popschool” Beslispunt 5 te wijzigen in “De raad stelt het Investeringsplan 2018-2022 (bijlage 5.1) vast met uitzondering van de opname van het popcentrum in het Investeringsplan zoals genoemd als nieuwe investering op blz. 9, 10, 16 en 21”

Verzoekt het college:

Voor de Kadernota met voorstellen te komen voor investeringen in bereikbaarheid waaronder in ieder geval extra investeringen in fietsparkeren in de binnenstad.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Onafhankelijke audit ICT gemeente Haarlem

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

Uitval van ICT systemen als gevolg van problemen met de interne ICT infrastructuur volgens de Programmabegroting het grootste bedrijfsvoeringsrisico is; De komende jaren wordt geïnvesteerd om de ICT-infrastructuur weer toekomstbestendig te maken; Er nog geen externe audit gedaan is naar het risico van uitval van ICT systemen; Medewerkers van de gemeente Haarlem klagen over trage computers en dat dit mogelijk gevolgen heeft voor de arbeidsproductiviteit; De gemeente de toegang tot voorzieningen steeds verder digitaliseert en hierdoor afhankelijker wordt van ICT;

Verzoekt het college:

Een onafhankelijke audit te doen naar de kwaliteit van de ICT systemen en de (voorgenomen) maatregelen voor de aanpassing van de ICT-infrastructuur t.a.v. risico’s op uitval en toekomstbestendigheid en de raad zo nodig voor de Kadernota aanvullende maatregelen voor te leggen om het risico op uitval terug te brengen tot een aanvaardbaar niveau en te zorgen dat de ICT systemen en de software van de gemeente bij de tijd zijn;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Meer gratis Wifi in Haarlem

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

Haarlem een aantrekkelijke stad wil zijn voor toeristen; Een deel van de Haarlemse binnenstad rond de Grote Markt een gratis wifi-netwerk heeft maar dat dit slechts om een klein gebied gaat; De Europese Unie 120 miljoen euro beschikbaar heeft gesteld voor gemeenten voor het creëren van vrije, draadloze internettoegang in de omgeving van de voornaamste centra van het openbare leven; Dat voor deze subsidie geldt dat deze wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de aanvragen;

Verzoekt het college:

Een aanvraag te doen voor de Europese subsidie om het gebied van het gratis wifi-netwerk in Haarlem te vergroten en daarbij in ieder geval te kijken naar de mogelijkheden in de rest van de binnenstad en rond winkelcentra;

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

MOTIE Geen mensen uit Waarderpolder zetten als er onvoldoende wordt gebouwd

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

in beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

De gemeente bezig is op te treden tegen illegale bewoning in de Waarderpolder Veel mensen noodgedwongen in de Waarderpolder wonen omdat de wachtlijsten in Haarlem voor een sociale huurwoning hoog zijn en ook middeldure huurwoningen en goedkope koopwoningen lastig te vinden zijn in onze stad Betreffende bewoners van de Waarderpolder geen hinder veroorzaken voor bedrijven met een milieucontour en ook geen beroep kunnen doen op overlast van deze bedrijven, juist omdat ze er niet legaal wonen;

Verzoekt het college:

De handhaving op illegale bewoning in de Waarderpolder met tenminste 1 jaar op te schorten en de gemeenteraad binnen een jaar plannen voor te leggen die voorzien in een stijging van de woningbouw in Haarlem met tenminste 1000 woningen bovenop de huidige plannen tot en met 2020;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Frans Smit, OPHaarlem

MOTIE Urgentieverklaring bij relatiebreuk met kinderen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

In de huidige huisvestingsverordening relatiebreuk geen reden is voor het geven van een urgentieverklaring; Dit in veel gevallen ook niet nodig is omdat mensen zelf een oplossing vinden voor hun huisvesting; Er desondanks met name als er sprake is van minderjarige kinderen, sprake kan zijn van schrijnende situaties die buiten de huidige urgentie categorieën vallen; Op grond van artikel 9 lid 11 en 12 van de huisvestingsverordening inschrijftijdverlenging kan worden verleend aan woningzoekenden met kinderen die niet in aanmerking komen voor een urgentieverklaring, met maximaal vier jaar inschrijftijdverlenging; Jaarlijks circa 30 verzoeken worden ingediend voor inschrijftijdverlenging; Deze inschrijftijdverlening door de lange wachtlijsten in Haarlem niet altijd tijdig voor het ontstaan van dakloosheid of binnen de maximale geldigheidstermijn van een jaar tot het toewijzen van een woning leidt; In veel andere gemeenten in de huisvestingsverordening in specifieke situaties echtscheiding wel reden kan zijn voor het geven van een urgentieverklaring en deze optie ook is opgenomen in de VNG-modelverordening; Het beter is als kinderen in dergelijke situaties terecht komen in een woning en niet in de daklozenopvang;

Verzoekt het college:

De raad voor de Kadernota een wijziging van de huisvestingsverordening voor te leggen waarin wordt geregeld dat mensen die een woonruimte hebben of zullen moeten verlaten in verband met echtscheiding, verbreking samenwoning of verbreking geregistreerd partnerschap en waarbij sprake is van niet verwijtbare dreigende dakloosheid en sprake is van aantoonbare zorg voor één om meer minderjarige kinderen een urgentieverklaring kunnen krijgen dan wel de termijn voor de inschrijftijdverlenging te verlengen met 2 jaar;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Beleidskaders hoogbouw en bescherming erfgoed

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

Sprake is van een toenemend aantal projecten, gebiedsontwikkelingen en ontwikkelvisies met een verdichtingsopgave en daarbij vaak sprake is discussies over hoogte accenten en over de toekomst van niet door de Monumentenwet beschermde objecten en gebieden;

Verzoekt het college:

Zo spoedig mogelijk maar uiterlijk bij de Kadernota gebaseerd op onder andere de Nota Ruimtelijke Kwaliteit een stadsbrede ontwikkelstudie inclusief een hoogtevisie aan de Raad aan te bieden met daarin:

Toetsingskaders voor ontwikkelingen, met name ten aanzien van voorstellen tot wijzigingen in hoogte en daarmee het silhouet van de stad Toetsingskaders voor transformatie, betreffende niet door de Monumentenwet beschermde objecten en gebieden die toch waardevol zijn om te behouden (Erfgoed & Ruimte).

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Jan Baaijens, Actiepartij

Marceline Schopman, PvdA

Robbert Berkhout, GroenLinks

MOTIE Een goede stadsbouwmeester laat je lang bouwen aan de toekomst  van Haarlem

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

Stadsbouwmeesters in het rijke verleden van de stad voor langere termijn verbonden zijn geweest aan de gemeente Haarlem; Een langere termijn van de stadsbouwmeester kan bijdragen aan de continuïteit bij stedelijke ontwikkelingen die vaak langer dan 9 jaar duren; De stadsbouwmeester daarom bij uitstek verbanden kan leggen bij ontwikkelingen door de jaren heen en zijn kennis over de regio kan inbrengen bij nieuwe projecten;

Verzoekt het college:

De maximale termijn van 3x3 jaar voor de stadsbouwmeester los te laten en te vervangen door elke 3 jaar te evalueren waarna de periode van de stadsbouwmeester kan worden verlengd,

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

MOTIE Nieuwe periode voor stadsbouwmeester

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 6 november 2017,

In beraadslaging over de programmabegroting 2018-2022,

Overwegende dat:

De positie van de Stadsbouwmeester in deze raadsperiode onder druk heeft gestaan en dat dit mede samenhangt met de plaats in de organisatie [1]; De Stadsbouwmeester bezig is met voor de Stad zeer belangrijk projecten die niet zomaar kunnen worden overgenomen[2]; Voor zover aan de orde[3] - de Raad het samenstel van werkzaamheden van de Stadsbouwmeester ziet als een unieke artistieke prestatie in de zin van de Aanbestedingswet 2012[4];

Verzoekt het college:

Het contract met de Stadsbouwmeester met een periode van drie jaar te verlengen; De Stadsbouwmeester binnen de gemeentelijke organisatie te positioneren rechtstreeks onder het College van B&W; de adviezen van de Stadsbouwmeester telkens aan de Raad aan te bieden tegelijk met de beleidsstukken; Budget vrij te maken voor de eigen website van de Stadsbouwmeester; De positie, taken, bevoegdheden en de onafhankelijkheid van de Stadsbouwmeester vast te leggen in een verordening;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

[1] Jaarverslag 2016, Hoofdstuk 10

[2] Zoals onder meer (Jaarverslag 2016, o.a. Hoofdstuk 0)

* supervisor transformatie Brinkmann

* supervisor gebiedsontwikkeling station Haarlem Centraal

* voorzitter regieteam ‘Schalkwijk-Midden’

* atelier meester ‘ontwikkelzone Europaweg , met Spaarne Gasthuis + Schalkwijk-Midden en Schalkstad ‘.

* ateliermeester ontwikkelzone Zuid-West

* expert bij OV-knooppunten Kennemerlijn, Alliantie gesprekken / expert-meetings Oostpoort en Haarlem Centraal i.s.m. Noord-Zuiden en Provincie

* lid atelier verstedelijkingsvisie, met Heemschut en Historische Vereniging Haerlem

[3] Het bedrag van de opdracht blijft met 180.000 euro ex btw over drie jaar, onder de drempel voor een Europese aanbesteding.

[4] De uitzonderingsbepaling van artikel 2.32.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.