Nieuws van VVD over D66 inzichtelijk

9 documenten

De voorzitter spreekt... Een gelukkig en gezond 2020!

VVD VVD SGP D66 CDA Leiderdorp 11-01-2020 06:26

https://leiderdorp.vvd.nl/nieuws/37941/de-voorzitter-spreekt-een-gelukkig-en-gezond-2020

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van de lokale afdeling van de VVD Leiderdorp-Zoeterwoude op 8 januari jl. blikte voorzitter Frans Zonneveld terug op 2019 en keek hij alvast vooruit naar 2020. 

Beste Amices, Vrienden en vriendinnen van de VVD van lokaal VVD netwerk Leiderdorp-Zoeterwoude. 2020, een nieuwe ronde, met nieuwe kansen en dit jaar zeker ook weer nieuwe prijzen voor een nieuwe coalitie, daarover later meer. Dit jaar beperk ik me tot de regio en Zoeterwoude/Leiderdorp, met name voor Leiderdorp genoeg vuurwerk in 2019… toch?

Want als VVD zijn we bestuurslijk ook verdergegaan met vernieuwen en door de fusie met Zoeterwoude zijn we nu als lokaal netwerk “Leiderdorp-Zoeterwoude” niet alleen formeel erkend door het landelijk VVD hoofdbestuur, maar ook vol op stoom met een vernieuwd bestuur. Een regisseur Zoeterwoude (Jaap Hage), een nieuwe regisseur Leiderdorp/penningmeester en vice-voorzitter (Ino Cooijmans), Ledenwerving/Opleiding/Training (Tom Mentink) en niet te vergeten secretaris (Ingrid Pieterse).

Er blijft meer aandacht komen voor regionale samenwerking.Het Leiderdorpse bestuur heeft een aantal jaren het  initiatief genomen om de regio Leiden te verbinden in het zogenaamde  “Kaag-Rijn-Vliet overleg” met Kaag&Braassem, Zoeterwoude, Oegstgeest, Leiden, Leiderdorp en Voorschoten. Helaas is dat in 2019 een beetje stilgevallen. Voornaamste reden was de voorkeur voor een lokaal VVD netwerk met een groot Alphen aan den Rijn en een groot Den Haag.

Door lokale ontwikkelingen in 2019 voorzie ik weer kansen voor het “Kaag-Rijn-Vliet overleg” in 2020. Een paar pijnpunten blijven: de druk op de limiet van "circa 120 leden" alsmede de beperkte toegang tot de Masterclass opleiding, maar misschien kunnen we hier samenwerken met Leiden?Ondanks deze druk beschouw ik het toch als een voorrecht om aan de VVD netwerkstructuur bij te dragen met het bestuur van Leiderdorp-Zoeterwoude en ik wil hierbij dan ook alle bestuursleden bedanken voor jullie geweldige ondersteuning in deze ….. CHAPEAU. ==================================================================================== BESTUREN en POLITIEK 2019De Leiderdorpse en Zoeterwoudse politiek hebben ook zo hun perikelen.Natuurlijk zien we net als in andere gemeentes dat het effect van de decentralisaties naar de toekomst toe toch wat budget gaten gaat trekken (“budgettaire uitdagingen” zo te zeggen). Zoeterwoude had wat rimpelingen rond de financiering van grote projecten en OZB, wat elegant werd opgelost door de fractie onder leiding van Matthieu Paardekoper.Leiderdorpse politiek heeft in 2019, nou noem het maar gewoon politiek vuurwerk mogen ervaren.

De coalitie van VVD/CDA/LPL, gevormd na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 werd op 18 november jl. op brute wijze opgeblazen door de LPL, sorry milder kan ik het niet verwoorden.  Eerder werd al de eigen wethouder Angelique Beekhuizen naar huis gestuurd op basis van totaal geen argumenten, totaal geen overleg (lees geen samenwerken)… EN JA, nu ga ik toch even een paar kritische noten plaatsen bij de LPL leiding ……..  voordat we weer positief vooruit kijken naar 2020 en vanuit VERTROUWEN praten over samenwerken en samen besturen.

De LPL waar veel Leiderdorpers op gestemd hebben (Lokale partij lijkt immers beter lokaal te kunnen begrijpen, LIJKT de simpele gedachte hierachter, echter niets is minder waar..…). De kiezers hebben zich niet verdiept in wat de partij is en hoe de partij wordt geleid en bestuurd, of juist het gebrek hieraan want een (echt) bestuur en statuten heb ik bij de LPL nog niet gezien.

Hopelijk kunnen de Leiderdorpers nu stap voor stap beter inzicht krijgen in wat de LPL is, en wat de leiding doet of juist niet doet met betrekking tot verantwoording nemen en samenwerken en samen besturen. Maar ja, wat wil je, zonder partij statuten en bestuur zijn natuurlijk alle CHECKS en BALANCES weg…. DUS….…

Op 18 november was er crisis in Leiderdorp en het vertrouwen in het bestuurlijk vermogen van de gemeente werd ernstig bedreigd. Leiderdorp stevende na 18 november af om de “bestuurlijke schlemiel van de provincie Zuid-Holland” te worden, met velen zo niet alle Leiderdorpers als gedupeerden. Dat was de bijdrage van de LPL leiding in 2019 aan Leiderdorp.

Maar nu vooruit 2020.VERTROUWEN, SAMEN WERKEN en SAMEN BESTUREN.

Zowel Leiderdorp als ook Zoeterwoude zijn mooie dorpen die liggen als kloppend hart tussen stad en land. Met mooie voorzieningen er geweldig werk van de vele vrijwilligers, ook in de politiek; politiek van welke kleur dan ook.

Maar toch SAMEN…. In korte tijd na 18 november slaagden D66, CDA, VVD en CU/SGP erin om een nieuwe coalitie te vormen met hulp van formateur Robert Strijk. En op 20 december kon het persbericht eruit. Pluim voor al deze politieke kleuren. De nieuwe coalitie gaat nu gezamenlijk de bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen richting de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. Er zijn genoeg uitdagingen…. Maar…Het doet me deugd om te zien hoeveel positieve energie er vrij komt, er is VERTROUWEN, we gaan het SAMEN doen, SAMEN WERKEN, SAMEN BESTUREN.

En ook vind ik dat we best trots mogen zijn op de bijdrage die onze VVD fractie en wethouder hier leveren. De in 2018 bijna geheel vernieuwde fractie met Bart voorop, Martine, Brigitte, Niels en Frank heeft zich al goed geprofileerd en gepositioneerd. Al was 2019 een emotionele rollercoaster voor jullie met vele up’s en down’s en lange avonden, ook voor Willem onze wethouder. Maar het resultaat is er. Dankjewel VVD fractie, Dankjewel wethouder. Dankjewel ook Ino voor jouw ondersteuning. We kunnen met recht trots zijn op alle VVD teamleden die met zoveel energie hieraan bijdragen, dat is een geweldige ervaring.Natuurlijk vergeet ik onze fractie in Zoeterwoude niet met Mathieu, Roel, Patricia, Kitty dankje   SAMEN EEN VVD TEAM OM TROTS OP TE ZIJN! (CHAPEAU…)

Ik hoop dat de energie komend vanuit het vertrouwen om samen te werken en te besturen, U allen toch zullen inspireren… Niet alleen in Leiderdorp/Zoeterwoude, maar in de hele regio. Natuurlijk met een steeds grotere VVD impact… daarom.

Een VVD-team om trots op te zijn!.Dank voor uw komst, en de beste Wensen voor 2020!

Op weg naar Ede 2039: bijdrage Perspectiefnota

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Ede 04-07-2019 09:23

Op 4 juli vond de bespreking plaats van de Perspectiefnota in eerste termijn. Als VVD Ede blikken we vooruit op 2039 en of we nu de juiste keuzes maken. Lees hier onze bijdrage:

https://ede.vvd.nl/nieuws/35938/op-weg-naar-ede-2039-bijdrage-perspectiefnota

"Voorzitter,

Stelt u zich voor: het is 4 juli 2039 ...

De gemeenteraad van Ede, ondertussen een opgeschaalde gemeente met Wageningen, Veenendaal en Barneveld er als kleinere plaatsen bijgevoegd, heeft haar jaarlijkse bespreking van de perspectiefnota. Terwijl mijn kleinkinderen na een drukke dag nog even in de tuin spelen, zit ik via Omroep Foodvalley rustig mee te kijken.

Het gaat goed met onze gemeente. 

De fractie van SGP is verheugd dat er steeds meer ondernemers in het buitengebied de energietransitie omarmen. Zo gaan we die doelstellingen van 2050 op het gebied van klimaat toch maar mooi halen! De ChristenUnie is tevreden met het feit dat er goed voor onze kwetsbare inwoners wordt gezorgd en is verheugd met een steeds verdere terugloop aan mensen in de bijstand, nadat in 2029 de laatste dak- en thuisloze in Ede was geholpen aan een woning.

Het CDA is blij te zien de maatschappelijke dienstplicht weer is afgeschaft en jongeren gewoon weer eens wat tijd thuis binnen het gezin besteden. Kan er gelijk weer wat geoefend worden met het Wilhelmus, want de kennis van het 6e couplet loopt toch wat terug. Voor de PvdA is het de vraag of we niet teveel sociale woningen bouwen. Moet er niet ook eens gewerkt worden aan de doorstroom? Gemeentebelangen brengt nogmaals onder de aandacht dat we de inwoners af en toe een beetje lucht moeten geven. Elke maand een groot landelijk evenement in het centrum is immers ook wat veel van het goede gebleken.

D66 geeft aan dat het goed is om te zien dat het vertrouwen in de overheid steeds meer toeneemt. Ze nemen zich voor om deze keer eens géén voorstel te doen voor een raadgevend referendum. Groen Links ziet dat we grote stappen maken met de transformatie naar een CO2 neutraal Ede. Wel blijft de fijnstof van al die elektrische auto’s een dingetje. Moeten we niet meer gaan vliegen? En de VVD is blij dat we weer in staat zijn gebleken om ons huishoudboekje op orde te houden en de belastingen te verlagen. Een fantastisch resultaat!

De nestor van de raad, Stephan Nijenhuis, verzucht nog maar eens dat hij blij is dat we in 2019 de juiste keuzes hebben gemaakt. Het was niet makkelijk, maar daarmee kon onze gemeente wel door met groeien terwijl gemeenteraden in omliggende gemeenten elkaar de tent uit vochten.

Natuurlijk was het lastig om op basis van bepaalde aannames door te zetten met de maatregelen in het sociaal domein. Maar door de inzet van alle betrokken, gemeenteraad, college, ambtenaren, partners, zorginstellingen en natuurlijk onze vrijwilligers, bleek het toch mogelijk om enerzijds te bezuinigen en anderzijds de zorg op een goed niveau te houden. Wat hadden we toen een topbezetting in alle onderdelen!

Tijdens de raadsvergadering destijds werden nog een aantal kleine wijzigingen voorgesteld ten aanzien van de maatregelen op bijvoorbeeld het leerlingenvervoer en de eigen bijdrage van de mantelzorgers, waarvan sommige breed werden gedeeld en andere niet werden aangenomen. Ondanks de druk op de financiën, een mooi democratisch proces waar de standpunten inhoudelijk al deels waren gewisseld in themasessies (die later weer verdwenen), maar uiteindelijk uitmondden in wisselende stemmingen.

En dan zonder allerlei verhogingen van lasten voor onze inwoners. Heel verstandig van de VVD destijds om de extra winst van de ACV die jaarlijks gewoon in de algemene reserve verdween, onderdeel te maken van het complete kostenplaatje, waardoor extra stijging van de afvalstoffenheffing op korte termijn niet nodig was. Het amendement werd met ruime meerderheid aangenomen.

Zoals bij elke perspectiefnota werd er ook toen al gesproken over de formatie. Waar bij de huidige perspectiefnota van 2039 meer de aandacht ligt op het behoud van banen in onze sterk geautomatiseerde wereld, ging het in 2019 meer om de balans tussen inhuur en vaste formatie. De gemeente moest enerzijds groeien om de ontwikkelingen in Ede de baas te kunnen blijven, maar anderzijds toch erg blijven letten op de kosten van de formatie. Een spannende balans, maar door een stevige reductie van de inhuur kon de raad hier wel mee instemmen.

Ook werd er nog even gesproken over het beheer van de openbare ruimte. Stevige zorgen of de inspanningsverplichting van 500k wel gehaald zou kunnen worden zonder een grote aderlating op de leefbaarheid van onze stad. De wethouder kwam hier bij de begroting van 2019 op terug en daar konden de meeste partijen wel mee leven.

Een mooie politieke tijd in 2019!

….en terwijl de gemeenteraad in 2039 verder vergadert, besluit ik maar eens een ijsje te gaan halen met mijn kleinkinderen in het nieuwe station. Ze zijn moe van weer een mooie dag in het World Food Experience center. 

Wat is het toch fijn in Ede…

——————-

Geacht college van 2019,

Durft u te zeggen dat we met onze huidig ingeslagen koers op weg zijn naar dit Ede van 2039?

Is de zorg nog steeds op orde en hebben we het kind niet met het badwater weggegooid met onze maatregelen? Krijgen we de kosten weer in de hand, wethouder Veltman?

Wordt er voldoende gebouwd in Ede en doen we de juiste dingen om voldoende woningen te krijgen en te houden? Wethouder Hoefsloot: Hoe trekken we ons been bij en zorgen we dat Ede kan blijven groeien?

En nog een vraag aan u: Hoe houden we het tempo in onze ambitie ten aanzien van de energietransitie en gaan we de eventuele achterstand inhalen? 

Houden nieuwe (startende) ondernemers de ruimte om zich nu en in de toekomst in Ede te vestigen? Doen we de juiste dingen en creëren we voldoende capaciteit voor bedrijven, wethouder Vreugdenhil?

Is de ruimte in onze perspectiefnota voldoende om Ede bereikbaar te houden? Krijgen we snel een nieuw station, wethouder de Pater?

En tot slot, wethouder Meijer, hebben we onze zaakjes nog steeds financieel goed op orde? Zelfs met het geplande negatief resultaat op onze begroting in 2023?

Wij zien uit naar de beantwoording van het college.

Dank u wel!"

VVD in Edam-Volendam blijft knokken voor goede doorstroming N247

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Edam-Volendam 15-06-2019 02:58

Woensdag hebben de onderhandelende partijen in Noord-Holland (GroenLinks, VVD, D66 en PvdA) hun programma voor de komende jaren gepresenteerd. In het akkoord is afgesproken dat er een tweebaans onderdoorgang komt om de extreme files in en rondom Broek in Waterland aan te pakken. Hoewel dat een goed begin is, ziet de VVD in Edam-Volendam nog wel ruimte voor verbetering.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/35694/vvd-in-edam-volendam-blijft-knokken-voor-goede-doorstroming-n247

Grote en langdurige files

 

Veel inwoners en bedrijven hebben hinder van de grote en langdurige files op de provinciale wegen en met name de N247. Dit brengt schade toe aan onze regionale economie en de bereikbaarheid van alle gemeenten in ons gebied. Jarenlang is er gesproken over het maken van een onderdoorgang onder Broek in Waterland, om zo het fileprobleem op te lossen. Hoewel het eerst een bovengrondse oplossing leek te worden, kwamen politieke partijen in de provincie uiteindelijk tot de logische conclusie dat dit geen langdurige oplossing is. Onderzoeken wezen uit dat de weg dan snel weer vol zou lopen met auto’s.

Liefst duurzame oplossing voor komende 30 jaar

 

De afgelopen tijd is er veel onderzoek gedaan naar de verschillende opties, hun voor- en nadelen. Uitgewezen is dat alleen een tunnel die breed genoeg is om een 2x2-baans weg te herbergen op lange termijn de fileproblemen oplost. Een 2x1-baans weg (50km/u of 80km/u) doet dit alleen tijdelijk.

 

Fractievoorzitter Emile Karregat (VVD):  “Natuurlijk zijn wij ook blij voor de inwoners van Broek in Waterland die minder verkeersoverlast gaan krijgen, maar als zo’n forse investering wordt gemaakt moet dat wel het hele probleem op lange termijn oplossen. We pleiten dus nadrukkelijk voor de duurzame oplossing, want we willen natuurlijk niet over tien tot twintig jaar dezelfde of nog grotere fileproblemen hebben.”

 

Dit is tijdelijke oplossing

 

Karregat is blij dat er grondige aandacht is in het akkoord voor een onderdoorgang in Broek in Waterland: “Maar we zijn er nog niet. Een oplossing voor de doorstromingsproblemen in de regio zou geen tijdelijke oplossing moeten zijn. We gaan als VVD graag het gesprek aan binnen de regio, met de nieuw te installeren gedeputeerde Adnan Tekin (Mobiliteit) maar ook binnen de Vervoerregio Amsterdam om de belangen van onze inwoners en bedrijven te blijven behartigen. Want dit is een van de grootste regionale problemen die iedereen raakt.”

Meer kwaliteitseisen aan bewindvoerders moet bijdragen aan betere schuldhulpverlening.

VVD VVD SGP D66 CDA Harderwijk 20-05-2019 00:27

VVD Harderwijk-Hierden wil zich inzetten om een pakket van kwaliteitseisen op te stellen waar bewindvoerders aan zullen voldoen. In samenwerking met onder andere ervaringsdeskundigen, Meerinzicht, ZorgDat, de voedselbank en een verscheidenheid aan werkgevers, willen we een lokaal Harderwijks keurmerk opstellen, om op deze manier de kwaliteit van de bewindvoering in Harderwijk te waarborgen. Het is van groot belang dat de inwoners die afhankelijk zijn, dan wel worden, van bewindvoerders, op een eenvoudige manier de kwaliteit van deze bewindvoerders kunnen achterhalen.

https://harderwijk.vvd.nl/nieuws/35392/meer-kwaliteitseisen-aan-bewindvoerders-moet-bijdragen-aan-betere-schuldhulpverlening

© Bron: Om-bewindvoering

Schaamte en stress spelen een belangrijke rol bij financiële problemen. Kleine problemen groeien snel tot problemen die levens van mensen kunnen beheersen en bepalen. Helaas stijgt het aantal mensen met financiële problemen en schulden, ook in Harderwijk.

De wet Gemeentelijk Schuldhulpverlening is op 1 juli 2012 in werking getreden. Met deze wet zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor de hulp bij schulden van hun burgers. Veel gemeenten, waaronder de gemeente Harderwijk, hebben deze nieuwe wet aangegrepen. Zelfredzaamheid blijft hierin centraal staan. Hoewel financiën in principe een ieders eigen verantwoordelijkheid zijn, blijft de mate waarin iemand zijn eigen verantwoordelijkheid aan kan, een persoonsafhankelijke zoektocht.

Wanneer iemand schulden heeft of om welke reden dan ook niet in staat is om zijn eigen financiële zaken te regelen, kan er door de kantonrechter een bewindvoerder worden toegewezen. Het doel van deze bewind voering is om het vermogen van de cliënt te beschermen, financiële problemen op te lossen en verdere financiële problemen te voorkomen. Helaas kunnen mensen die onder bewindvoering staan dieper in de problemen komen door slechte bewindvoering. De gemeente Harderwijk heeft helaas ook nauwelijks regie over de kwaliteit van deze bewind voering, iets wat de VVD Harderwijk- Hierden niet kan tolereren. Daarom hebben we samen met het CDA en D66 een motie opgesteld met als mede-indieners de SGP en de PVDA om een pakket met kwaliteitseisen op te stellen om de kwaliteit van de bewind voering in de gemeente Harderwijk te waarborgen.

Voorbereidingskrediet Arendsplein, ruimtelijke visie Arendshof en motie Groenfonds

VVD VVD D66 Oosterhout 24-04-2019 02:31

https://oosterhout.vvd.nl/nieuws/35074/voorbereidingskrediet-arendsplein-ruimtelijke-visie-arendshof-en-motie-groenfonds

 

De VVD is akkoord gegaan met het voorbereidingskrediet van  €75.000,-- voor Arendsplein en Arendshof. De middelen zijn bedoeld om de financieel-economische haalbaarheid van de stedenbouwkundige visie Arendsplein te onderzoeken en voor het opstellen van een ruimtelijke toekomstvisie voor het Arendshof. De VVD vindt dat het aantal vierkante meters winkelgebied ook in Oosterhout sterk gereduceerd moeten worden. Gesproken wordt over een vermindering van minimaal 8000m2. De Oosterhoutse VVD waarschuwt wel om het proces kritisch in te gaan want wat eenmaal gesaneerd is komt niet meer terug. Er zijn ook voorbeelden waarbij door goede samenwerking tussen gemeente en ondernemers (exploitanten en pandeigenaren) er uiteindelijk minder winkels zijn verdwenen. Informeer Oosterhout zo veel mogelijk over de plannen van de binnenstad. Het gaat iedereen aan en het kan helpen om sneller met elkaar met meer vertrouwen naar de toekomst te kijken. Natuurlijk worden alle winkeliers en pandeigenaren maximaal bij de plannen betrokken maar ga de omgevingsdialoog aan met alle betrokkenen in de binnenstad.

 

Motie Groenfonds

Het vergroenen van de binnenstad heeft wat de VVD betreft topprioriteit en vraagt door middel van een motie, het college een voorstel te doen tot aanpassing van (de regels van) het groenfonds, zodat middelen ook ingezet kunnen worden voor binnenstedelijk groen, zoals vergroening van het gebied Arendsplein en Arendshof dat momenteel erg versteend is en weinig groen kent. Op dit moment mogen de middelen uit het groenfonds enkel ingezet worden voor kwaliteitsverbetering in het buitengebied, terwijl investeringen in groen in de stedelijke omgeving eveneens gewenst zijn. Het voorstel werd samen met D66 ingediend en met 21 stemmen voor en 10 tegen aangenomen.

 

ZORGEN MOET JE DOEN NIET MAKEN - Loesje

VVD VVD D66 Landsmeer 02-04-2019 02:03

De Landsmeerse liberalen slaan handen ineen: De Landsmeerse VVD heeft namelijk in samenwerking met D66 Landsmeer vragen gesteld aan het College van Landsmeer over de schuldhulpverlening en dak- en thuislozen in Landsmeer. De beantwoording schetst een helder beeld. Wij zijn blij te lezen dat de gemeente Landsmeer erkent dat er ruimte is voor verbetering en dat er specifieke aandacht moet zijn voor vroegsignaleren van armoede- en schuldenproblematiek.

https://landsmeer.vvd.nl/nieuws/34836/zorgen-moet-je-doen-niet-maken-loesje

Schuldhulpverlening
In het beleidsplan 'armoedebestrijding en schuldhulpverlening 2016-2020' werd het belang van vroegsignalering al benadrukt., maar de kredietbank heeft momenteel geen actieve rol als het gaat om vroegsignalering. 
Naar aanleiding van onze vragen zullen er in 2019 duidelijke afspraken worden gemaakt. Wat deze afspraken in zullen houden wordt nog niet benoemd.
De kredietbank richt zich op dit moment op het tot stand brengen van schuldregelingen, maar kan zich ook beperken tot het stabiliseren van schulden. 
Er zijn landelijke afspraken gemaakt over oa. de toegankelijkheid van de schuldhulpverlening en verkorting van de wachttijden die worden meegenomen in de evaluatie.
Het contract met de kredietbank loopt eind 2019 af en bij de opdrachtverkenning voor de periode vanaf 2020 zal het thema vroegsignalering nadrukkelijk ter sprake komen.
De woningcorporaties (Eigen Haard en Rochdale) zijn bereid om de komende tijd samen met de gemeente naar oplossingen te zoeken, waarbij het wetsvoorstel wordt betrokken (om te komen tot aanpassing van de wet gemeentelijke schuldhulpverlening). Als het wetsvoorstel Wgs wordt aangenomen is er een wettelijke basis om gemeenten in te lichten als inwoners betalingsachterstanden hebben. De betrokken partijen kunnen dan in een vroeg stadium actie ondernemen, de schulden in eerste instantie proberen te stabiliseren en vervolgens af te bouwen.
De wet beslagvrije voet, die ervoor moet zorgen dat een minimuminkomen van 90% van het bijstandsniveau is gegarandeerd, is met 2 jaar uitgesteld.
 
Dak- en thuislozen.
De regiovisie en aanpak 2019-2020 beschermd wonen en maatschappelijke opvang is onlangs door het College van Landsmeer vastgesteld. 
Voor Landsmeer fungeert Purmerend als centrumgemeente en is daarmee verantwoordelijk voor het bieden van faciliteiten voor maatschappelijke opvang. 
Vanaf het moment dat iemand instroomt in een maatschappelijke opvang wordt hij/zij ingeschreven in Purmerend. 
Bij de instroom wordt niet geregistreerd uit welke gemeente men afkomstig is. Op dit moment worden er, per jaar, in totaal 160 mensen opgevangen in Purmerend, maar wij weten dus niet of daar Landsmeerders bij zitten. Landsmeer kent in haar basisregistratie dus geen dak- en thuislozen. Wij vinden dat bij een inclusieve samenleving ook een goede registratie hoort. Dat moet dus anders!
Daarnaast wensen wij voor deze mensen de mogelijkheid (indien zij dat zelf ook wensen) om (met ambulante begeleiding) terug te stromen naar een eigen zelfstandige woonplek binnen de gemeente van herkomst, zodat men in een vertrouwde omgeving de draad weer op kan pakken. 
De gemeente Landsmeer biedt de mogelijkheid om een briefadres (geen postadres) in Landsmeer te blijven gebruiken, maar dat moet dan via het eigen netwerk .... en dat heeft een dak- of thuisloze juist vaak niet (meer). 
Een inclusieve samenleving vraagt wat ons betreft om opnamen in de basisregistratie van de gemeente.
Er is dus zeker ruimte voor verbetering en wij kijken ernaar uit.

Papieren bezoekersschijf moet behouden blijven

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Haarlem 16-01-2018 01:03

Het afschaffen van de papierenbezoekersschijf. VVD Haarlem vindt het een slecht idee en vond het een slecht idee. Wij willen de papieren bezoekersschijf behouden. En wij niet alleen. Duizenden Haarlemmers willen de papierenschijf behouden. En waarom? Omdat het makkelijk is. Goed werkt en Het is gastvrij en sociaal. Het maakt wonen in Haarlem aantrekkelijk.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/26604/papieren-bezoekersschijf-moet-behouden-blijven

Maar wat hebben de coalitiepartijen, PvdA, D66, GroenLinks en CDA bedacht. De papierenbezoekersschijf moet weg. Linksom of rechtsom, maar weg moet de schijf.

Ze hebben de wethouder op pad gestuurd met de opdracht om een alternatief te bedenken, dat de klant en gebruiksvriendelijkheid evenaart. Nou daar is de wethouder in ieder geval niet in geslaagd. Dat bleek vorige week tijdens de bespreking hiervan.

Klantonvriendelijk

Allereerst moeten de Haarlemmers zich gaan activeren voor dit systeem. Anders kunnen ze sowieso geen bezoek meer ontvangen.

Daar voorziet de wethouder al zoveel problemen mee, dat ze extra capaciteit gaat inhuren bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Haarlem om alle telefoontjes te kunnen beantwoorden. Maar ze verwacht dat dat niet voldoende zal zijn.

Ze gaat zelfs huisbezoeken inplannen om mensen te helpen met het activeren. U kan zich voorstellen hoe blij de Haarlemmers met deze poespas zullen zijn.

Maar goed als dat allemaal is doorlopen komt het gebruik van het systeem.

Geschat wordt dat de Haarlemmers per jaar zich 2,1 miljoen keer zich digitaal gaan aan en afmelden met een code en kenteken. Ben je niet handig met de digitale wereld, dan mag je bellen.

De gemeente Haarlem gaat een heel Voice Response Systeem optuigen, waar de Haarlemmer heen mag bellen om zijn bezoek af en aan te melden bij een spreekcomputer.

Gezellig en makkelijk als je bezoek binnenkomt. Ik ga eerst even bellen hoor. Eerst even het menu doorlopen. Dan mijn code doorgeven. 8 tekens. Het liefst met gebruik van het NAVO spellingsalfabet.

Ja u leest het goed. Het liefst gebruik maken van het NAVO spellingsalfabet. Haarlem is een nieuwe militaire vesting geworden voor uw bezoek.

Eenzaamheid

Het wordt er niet makkelijker op om in Haarlem je bezoek te ontvangen. Sterker nog deze regeling maakt het ingewikkelder om bezoek te ontvangen. Veel maatschappelijke organisaties hebben al aangegeven in de problemen te komen.

En zo werk je inderdaad eenzaamheid in de hand. Weg gastvrije stad met een mooie bezoekersregeling.

Dankzij de coalitiepartijen krijgen we nu een Haarlem als militaire vesting met een NAVO spellingsalfabet. Registratie van uw bezoek en uren op, dan maar helemaal geen bezoek meer.

Duurder

Dan nog even kort over de kosten van de papierenbezoekersschijf.

Het versturen en drukken van de schijven kost jaarlijks € 20.000,- Daar tegenover krijgen we nu een nieuw facturatiesysteem dat € 130.000,-  per jaar gaat kosten met nog de kosten voor het Voice Respons Systeem en andere structurele kosten van een € 100.000,- per jaar.

We kunnen niet anders concluderen dat dit systeem ook nog een duurder is. En dat is goed te begrijpen als je 2,1 miljoen aan en afmeldingen moet gaan verwerken en factureren. Het wordt een administratief gedroogd.

Kortom we krijgen een systeem dat klantonvriendelijker is, minder gastvrij is, een administratief gedroogd en duurder. Wij roepen de coalitiepartijen op een pas op de plaats te maken en de papieren bezoekersschijf te behouden voor wie dat wil.

Geld uitgeven? Eerst een plan!

VVD VVD D66 Ede 26-10-2017 09:05

Voorzitter, Allereerst: complimenten voor de nieuwe weergave die er op internet is van de begroting. Dit maakt het voor iedereen makkelijker. De inhoudelijke discussie over waar de gemeente in het komende jaar, in de komende jaren, haar geld aan gaat uitgeven hebben we vlak voor de zomer gehad. Voor de VVD-fractie was een zeer heikel punt de plotselinge gigantische verhoging van de uitgaven voor de gemeentelijke interne organisatie.

https://ede.vvd.nl/nieuws/24704/geld-uitgeven-eerst-een-plan

De raad was hier niet in meegenomen – iets wat ongebruikelijk is en het ook onmogelijk maakt om ons budgetrecht uit te oefenen en onze verantwoordelijkheid te nemen. Voor de VVD Ede staat voorop dat we zorgvuldig omgaan met het belastinggeld van onze inwoners. Het is vertrouwensgeld. Bij navraag naar de plannen en onderbouwing voor deze uitgaven zijn we niet gerustgesteld. De VVD Ede vindt dat er eerst een gedegen en uitgewerkt plan moet liggen, voordat er geld aan wordt uitgegeven – zeker omdat het gaat om grote bedragen. Twee dagen gelden kregen we iets meer informatie over hoe de gemeente de uitbreiding van de organisatie wil aanpakken. Dit is een memo waarin het college beschrijft dat de visies en plannen hiervoor later dit jaar en in 2018 gereed zijn.  Natuurlijk is het goed om voor de kwaliteit van het werk de organisatie onder de loep te nemen, maar dit is wat ons betreft echt de omgekeerde volgorde. 

Onze inwoners zijn gelukkig. Mede door besluiten die in het verleden zijn genomen, ook toen de VVD in het college zat, kunnen we zeggen dat het best goed gaat in onze gemeente: op de verschillende terreinen zien we beweging en mooie vooruitzichten die ons helpen de welvaart te behouden die we hier hebben en het voorzieningenniveau op pijl te houden. Het gaat goed met de economie en er is meer geld beschikbaar, maar wat zeggen we tegen onze inwoners? Dat de gemeente grotere uitgaven doet! We zijn blij met het amendement van D66 dat ruimte bood voor de verlaging van de kosten als onze inwoners een identiteitspas of paspoort aanvragen. Maar van ons mag er meer rechtstreeks ten goede komen aan de inwoners en bedrijven die ook een groot deel van onze gemeente bekostigen, dus via een verlaging van de OZB. De VVD Ede wil dat iedereen ervan kan meeprofiteren dat het beter gaat met de economie, dat zij het nu al concreet in hun portemonnee kunnen voelen, niet alleen als ze een nieuw paspoort moeten hebben. Maar goed, een amendement om dit te regelen kon niet op een meerderheid rekenen. 

Een aantal onderwerpen waar de gemeente aan zet is, wankelen wat ons betreft. Zo realiseert de gemeente zich dat ‘De verhalen van Ede (Veluwe, food, herinneringstoerisme) nog onvoldoende ‘geladen’ zijn en niet allemaal draagvlak hebben.’ Het thema food is nog niet iets van de inwoners en van veel ondernemers, het lijkt nog heel erg op een boel interne circuits en projectgroepen, het zegt de meeste bezoekers nog niets. Wereldvoedseldag is een mooi initiatief om het in de picture te zetten, maar slechts 5000 bezoekers vinden wij weinig voor het geld dat eraan is besteed. Het lijkt ook allemaal wat ad hoc: er is geen visie voor food voor de lange termijn, geen strategie die de activiteiten een kader meegeeft. Dus als we iets willen laden, hebben we dan helder wát we willen laden? 

Over Citymarketing willen nogmaals meegeven dat de dorpen om Ede heen zich hiermee niet verbonden voelen. Dat komt vooral door de term Citymarketing. Dat spreekt niet aan als je de cultuurhistorische waarde van het middelpunt van Nederland, midden in de natuur, een boost wil geven, het spreekt niet aan als je als dorp een pareltje van de Veluwe wil zijn. Dus ook al is het een gebezigde term in de wereld van recreatie en toerisme – hier past het gewoon niet. 

En ondertussen heb ik gisteren weer aan iemand uit moeten leggen waar Ede ligt en dat we toch écht veel groter zijn dan Hengelo – met alle respect voor Hengelo. 

We zijn in juli dit jaar mede indiener geweest voor een motie om de communicatie van de gemeente met de inwoners te verbeteren. Dat is hard nodig en hopelijk is de gemeente hier nu extra mee aan de slag gegaan. Dat dat nog niet goed gaat, zien we op de website van het afvalbedrijf: op 12 oktober zegt de wethouder ons toe dat inwoners een maand meer tijd krijgen om hun GFT- en papiercontainer in te wisselen. Maar op dit moment staat nog steeds op de site van het afvalbedrijf dat de wisseltermijn al op 16 oktober is afgelopen. Heel, heel jammer dat dit zo moet gaan. Kan dit vandaag of morgen nog rechtgetrokken worden?

Voorzitter, de gemeente doet de komende jaren nog veel uitgaven die gedekt worden door de opbrengsten uit de precariobelasting. Deze opbrengsten krijgen we tot 2022. Hoe ziet het college het daarna? Ontstaat er een gat? Zijn de activiteiten in 2021 afgerond? Er gaat tot en met 2021 ruim 19 miljoen naar het investeringsfonds – verwacht het college dat daarna inderdaad niets meer nodig is of ontstaat er tekort in de exploitatie? Is hier over nagedacht of schept u een probleem voor uw opvolgers?

Wat betreft het World Food Center: in 2014 is op initiatief van de VVD een amendement aangenomen waarin de kaders staan voor de financiële bijdrage van onze gemeente aan het WFC. De voorgenomen bijdrage is vijf miljoen euro. Er bestaan nu nog grote twijfels of er voldoende bijdrage komt vanuit het bedrijfsleven en de business case is nog niet rond. Begrijp ons goed, we zouden het echt fantastisch vinden als het WFC er komt. Maar we maken ons grote zorgen. Lopen we geen sluis in? We willen graag geïnformeerd worden en vragen het college dit jaar nog een tussentijdse toets op de kaders te agenderen in onze raad.   

Voorzitter, en dan het World Art Center. De VVD Ede fractie vindt het World Art Center een goed plan. We zijn wel zeer verbaasd dat we vanmiddag een collegevoorstel bespraken voor een World Art Center in het Exposeum waarbij jaarlijks EUR 500.000 gemeentesubsidie wordt geraamd, terwijl in de begroting die we nu behandelen vanaf 2018 de jaarlijkse subsidie van het Exposeum wordt verlaagd van 500.000 naar 250.000. Dit is namelijk destijds bij mEdemaken toegezegd als bezuinigingsvoorstel. Voor ons is dit onbegrijpelijk, het staat haaks op elkaar. We wachten de uitleg van de wethouder af.  

Verder: tuincentrum Houtman. De VVD Ede is er altijd voorstander van geweest dat de gemeente de grond weer in volle eigendom krijgt en toevoegt aan het prachtige landgoed Kernhem. We hopen dat de onderhandelingen die op stapel staan tot deze uitkomst leiden. We zijn van plan een amendement op de begroting hierover mede in te dienen. 

Tot slot, over het thema veiligheid. Wij willen graag een motie indienen over de Ingevalvannood kaart. Snel handelen door hulpverleners als de nood aan de man is, kan levens redden. Soms, vaak in noodgevallen, komen hulpverleners in de situatie dat ze graag snel contact leggen met familieleden of snel informatie over medicijnen willen achterhalen. Zeker nu veel mensen zelfstandig en vaak ook, als ze ouder worden, alleen langer thuis blijven wonen, loopt men ertegen aan dat deze informatie in noodgevallen niet voor handen is. Een simpele kaart in de meterkast met informatie over contactpersonen en medicatie kan dan de oplossing zijn. In Amstelveen en naar ik heb begrepen in meer gemeenten, heeft de gemeente een dergelijke kaart ontworpen en verstrekt aan alle inwoners. Wij vragen het college dat ook in onze gemeente te doen en hiervoor de meest simpele en efficiënte verspreidingsmethode te kiezen (dit kan zijn samen met een krant of een speciale editie ergens van). De ontwikkelkosten heeft Amstelveen al gedragen – zij stelt het ontwerp gratis ter beschikking aan andere gemeenten. Het betreft voor ons dus marginale kosten, voor drukken en verspreiden. De VVD Ede fractie gaat ervan uit dat dat binnen de huidige begroting gedekt kan worden. Eigenlijk juicht iedereen die van het initiatief hoort, ook hulpverleners, het idee toe. Natuurlijk is iedereen vrij er gebruik van te maken – maar het is een geste van de gemeente – een geste die levens kan redden. Wij hopen van harte op de steun van deze raad.

Dank u, voorzitter.

Kadernota 2015 unaniem aangenomen door Doesburgse Raad

VVD VVD GroenLinks D66 Doesburg 26-06-2015 09:56

Voorzitter, vanavond vindt de bespreking van de kadernota 2015 plaats. De nota waarin de hoofdpunten van beleid en de financiële kaders voor het komende jaar worden aangegeven.

Ik zal namens de VVD-fractie in mijn beschouwing ingaan op drie punten. Ik zal starten met het beschouwen van onze visie op de stimulering van de lokale economie. Vervolgens zal ik de stimulering van de lokale economie bespreken. Tot slot zal ik de stimulering van de lokale economie overwegen.

Laat het duidelijk zijn: het is voor VVD Doesburg van groot belang dat gewerkt wordt aan de stimulering van onze lokale Doesburgse economie, dat we blijven inzetten op werkgelegenheid, duurzaamheid en onze stad aantrekkelijk houden voor haar bewoners, ondernemers en bezoekers. Het afgelopen collegejaar is er flink geïnvesteerd en wij zien dit beleid de komende jaren graag voortgezet worden. Het is belangrijk dat de gemeenteorganisatie aanhaakt bij de grote ontwikkelingen in de stad. De gemeenteorganisatie moet ook fit blijven om de grote vaart die is ingezet bij te benen.

Ik ga in op mijn eerste punt: het stimuleren van de lokale economie –met als subthema een aantrekkelijke gemeente voor ondernemers en bewoners.Wij vragen niet alleen aandacht voor onze binnenstad. Maar ook aandacht voor de andere wijken en het buitengebied. Zeker het buitengebied wordt wel eens vergeten. We hebben ons hard gemaakt voor het glasvezelproject in het buitengebied. Goede infrastructuur en internet is nodig om de leefbaarheid in dit gebied te behouden. Niet alleen voor naar schoolgaande kinderen, maar ook voor agrariërs en ondernemers is een goede, snelle internetverbinding van groot belang. We vragen aandacht voor het bedrijventerrein op de Beinum. Willen we ondernemers naar Doesburg halen, dan moeten we zorgen dat de voorzieningen op orde zijn. Een industrieterrein met uitstraling. Als je er nu door heen rijdt, is de ‘uitstraling’ die wij bedoelen, ver te zoeken. We gaan ons hier komend jaar hard voor maken en zullen bij het college blijven aandringen op deze ontwikkeling. Heeft het college al concrete plannen? In de kadernota komen diverse plannen terug die te maken hebben met de aanpak van achterstallig onderhoud. Dat is hard nodig. Zie bijvoorbeeld het plan voor de openbare verlichting. In het buitengebied, de bedrijventerreinen en de Ooi is veel onderhoud te verrichten. We zijn blij dat college dit gaat aanpakken. Een ander voorbeeld is het boombeheer. Er is een aantal klachten binnengekomen over wortelopdruk en overlast bij woningen en erven. In de commissie VROM hebben we hiervoor meerdere malen aandacht gevraagd. Met dit voorstel kan er eindelijk hier echt wat gedaan worden. Wij gaan er op toezien dat het onderhoud snel gaat plaatsvinden. Ook in de lijst met voorstellen waar alternatieve dekking is gevonden komen plannen voor die maken dat we komen tot een aantrekkelijke gemeente voor ondernemers en bewoners. Er komt een planvoorbereiding voor de herinrichting Kloostertuin, Kernwinkel-gebied en het opknappen van het centrum in Beinum. De samenwerking tussen ondernemers uit de binnenstad, stichting Doesburgs Goed, Vereniging Culturele Zondag en gemeente Doesburg is van start gegaan. De Stichting Centrum Belang Doesburg heeft als doel de economische aantrekkingskracht van de binnenstad versterken. De VVD vindt het belangrijk dat er tussen verschillende partijen, zowel publieke als private, wordt samengewerkt. Samen kom je immers verder. Wij zijn blij met deze ontwikkeling. Een kritische noot, voorzitter. In de kadernota staat het plan opgenomen om de Onroerend Zaak Belasting (OZB) te verhogen met 5 procent vanaf 2017. Het lijkt ons niet wenselijk de OZB te verhogen. Daarom zijn we mede-indiener van het amendement. We willen de OZB-verhoging uit de kadernota.   

Het tweede punt van mijn beschouwing is het stimuleren van de lokale economie –met als subthema het vergroten van de bekendheid van Doesburg. Doesburg moet op de kaart: als prachtige, historische Hanzestad met allure en activiteiten voor jong en oud. Sinds dit jaar werkt de gemeente aan het merketingbeleid. Met het merketingbeleid kan de positie van Doesburg als toeristische trekker worden versterkt. Wij zijn tevreden dat het beleid zo professioneel wordt aangepakt. Wel zien wij graag de toeristenbelasting gekoppeld worden aan het merketingbeleid. Wij zijn daarom mede-indiener van een amendement over dit onderdeel. Een belangrijk project om Doesburg op de kaart te zetten, is de ontwikkeling van de Hoge Linie. Een ambitieus project met een grote budgetvraag. Met de gevraagde budgeten is het mogelijk om de verschillende deelprojecten uit te voeren: zoals het plaatsen van een uitkijktoren, infoborden, beheer en groenonderhoud. We vragen het college om in te zetten op het vinden van cofinanciering en aanvraag van subsidies, binnen onze landgrenzen maar ook in Brussel. We willen het volgende vragen aan het college: kan er een plan komen om het groenonderhoud uit te laten voeren door mensen uit onze kaartenbak in de vorm van een tegenprestatie?

Voorzitter, het derde en laatste punt ziet toe op het stimuleren van de lokale economie –met als subthema gezond financieel beleid. In de inleiding van de kadernota staat het verwoord: ‘Het financiële perspectief is niet rooskleurig’. Het herverdeeleffect van het gemeentefonds met betrekking tot het cluster werk en inkomen, is al zo’n voorbeeld voor financiële, negatieve effecten. Doesburg staat voor grote opgaven met diverse financiële risico’s. Sinds 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de AWBZ (begeleiding en verzorging van inwoners met een beperking), de Jeugdzorg (maatschappelijke zorgvoorzieningen voor jongeren) en de Participatiewet (re-integratie en deelname van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt). Dat zijn heel wat verantwoordelijkheden voor een kleine gemeente als Doesburg. Nu het laatste overgangsjaar er aan gaat komen, is het van belang dat de hervormingen in het sociaal domein medio 2016 zijn effect gaat hebben. Het uitvoeren van de taken dient te gebeuren binnen het budget dat ons beschikbaar wordt gesteld vanuit de rijksoverheid en zoals we hebben afgesproken in het coalitieakkoord. Onze fractie houdt de financiële kaders op het sociaal domein nauw in de gaten. We willen pleiten voor een goede poortwachtersfunctie. Wat we daar mee bedoelen? Er moet een goed controlesysteem zijn om te toetsen of personen die beroep doen op voorzieningen daar daadwerkelijk recht op hebben en ze te wijzen op eigen verantwoordelijkheden. Deze poortwachtersfunctie is in het nieuwe systeem van decentralisaties erg belangrijk. Hier ligt de sleutel in het beheersbaar houden van zorguitgaven en de financiële risico’s die de gemeente loopt. Wil het college een toezegging doen dat zij dit zo spoedig mogelijk toe gaat passen in haar beleid? Wij maken ons niet alleen zorgen over de toename van het aantal uitkeringen, maar  tegelijkertijd ook over de geringe uitstroom van mensen uit de bijstand. De bijstand is een vangnet, geen hangmat. Efficiënte en een effectieve organisatie is nodig. We zien graag de visie van het college hierover tegemoet, zeker gezien het amendement van D66 en Groenlinks. Een financieel gezonde stad, hoe kunnen we dat realiseren? In 2012 zeiden we het al: de kosten gaan voor de baten uit. We roepen het college op om een investeringsagenda te maken voor de komende jaren. Dit om de lokale, gezonde economie te stimuleren. Wij zullen met alle liefde hiervoor input leveren.

Voorzitter: ‘De weg naar succes is altijd onder constructie’. Ik kom tot een conclusie. Er is veel gedaan en ook nog veel te doen om een aantrekkelijke gemeente te zijn en te blijven voor bewoners, ondernemers en bezoekers. Doesburg moet op de kaart. Maar tegelijkertijd moeten we oog houden voor de financiële situatie van onze stad. VVD Doesburg ziet in deze kadernota een evenwichtig plan. We blijven investeren in onze gemeente en zorgen tegelijkertijd dat de begroting op orde blijft. Het zal u daarom niet verbazen dat wij instemmen met deze kadernota. Wij wensen het college en ambtenarenapparaat veel succes toe met de uitvoering van deze plannen voor een gezonde, lokale economie.  

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.