Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

242 documenten

Motie van afkeuring tegen college van burgemeester en wethouders

SP SP Maastricht 18-04-2021 12:30

Tijdens de afgelopen raadsvergadering heeft de SP-fractie samen met alle oppositiepartijen een motie van afkeuring tegen het college ingediend.

Het college verdedigde zich met de redenering dat de gemeentesecretaris het moreel kompas kwijt was, toen hij een interim-manager voor een schandalig hoog bedrag ingehuurd had voor wat wij het verslechterplan sociaal domein noemen. De gemeentesecretaris zou echter het college niet geïnformeerd hebben. Toen de oppositie vroeg hoe het college er al die tijd dan mee omgegaan was, informeerde het college op haar beurt de gemeenteraad daarover niet. Zogenaamd om de gemeentesecretaris niet te beschadigen, die door het college net alle schuld gekregen had als man zonder moreel kompas.

De coalitie nam dit voor zoete koek aan en stemde de motie weg. Het komt deze raadsperiode echt niet meer goed tussen coalitie en oppositie. De burgemeester sprak aan het einde uit dat de vergadering toch goed verlopen was, onbegrijpelijk. Ze hanteerde bij wijze van spreken zelfs de eierwekker bij het afkappen van de politieke afwegingen, die bij deze bestuurscrisis horen.

Deze week is SP Veldhoven live op locatie.

SP SP Veldhoven 10-03-2021 10:25

Ga met ons in gesprek: Vrijdag 12 maart: Nabij Plus Van Reijen Veldhoven, Dommelshei 10, van 10.00 tot ca. 12.00 uur. Zaterdag 13 maart: Nabij Blokker Veldhoven, De Pleintjes 48, van 13.30 tot ca. 15.30 uur. Graag tot binnenkort!

SP vragen over beleid bijstand, we hebben antwoord

SP SP Meierijstad 09-03-2021 11:58

Naar aanleiding van de toeslagenaffaire hebben we vragen gesteld hoe het beleid in Meierijstad is geregeld wat betreft de uitkerings gerechtigden. Lees het zeer uitgebreide antwoord: Jammer is het dat de fraude onderzoeken niet apart vermeld zijn van Meierijstad. Maar ook voor Bernheze en Boekel zijn opgenomen. Wij zijn wel gerustgesteld dat als een iemand met een uitkering boodschappen van iemand krijgt, niet meteen gekort wordt in Meierijstad.

1. Op welke wijze informeert de gemeente Meierijstad haar uitkeringsgerechtigde inwoners over de regels die met een uitkering samenhangen? 

Uitkeringsgerechtigden worden hierover geïnformeerd, vanaf het eerste intakegesprek bij een aanvraag van een bijstandsuitkering. Dit gesprek vind momenteel vanwege corona richtlijnen telefonisch plaats. Tijdens dit contact wordt uitgebreid stilgestaan bij de rechten en plichten die verband houden met een uitkering.De klantmanager die de aanvraag vervolgens overneemt ter verdere beoordeling, neemt alle rechten en plichten nogmaals in een dienstverleningsgesprek door. Bij dit dienstverleningsgesprek, wordt tevens een informatiemap verstrekt, met daarin o.a. alle regels die met een uitkering samenhangen. Nu er in coronatijd geen fysieke gesprekken worden gevoerd, wordt deze map per post toegestuurd. 

De klantmanager die een traject richting werk bespreekt, geeft een toelichting op de arbeidsverplichtingen. Gemaakte afspraken, worden per mail bevestigd en er wordt tevens een plan van aanpak toegestuurd.

Er wordt gebruik gemaakt van de tolkentelefoon, indien de belanghebbende onvoldoende Nederlands beheerst om het gesprek te kunnen voeren.

De inlichtingenplicht en de arbeidsverplichtingen, komen ook terug in alle beschikkingen die m.b.t. Participatiewet verzonden worden.

Spoort de gemeente actief fraude op? Ja Zo ja, om hoeveel gevallen gaat het dan over de afgelopen 5 jaar en wat voor bedragen zijn er teruggevorderd? 

Om binnen de gestelde termijn voor beantwoording van technische vragen te blijven beperken we ons hier tot de terugvorderingsperiode vanaf 1 maart 2018 2018: 50 onderzoeken, € 41.609,14 als terugvordering op geboekt *

2019: 68 onderzoeken, € 63.828,78 als terugvordering op geboekt

2020: 44 onderzoeken, € 152.606,28 als terugvordering op geboekt

*) op geboekt betekent het in de administratie vastleggen van een vordering in verband met vastgestelde fraude. Dit betekent niet dat er direct geïncasseerd gaat worden. Dit is maatwerk: afhankelijk van feiten en omstandigheden

Het gaat hier om terugvorderingen voor de gemeenten Boekel, Bernheze en Meierijstad bij elkaar. Tussen de gemeenten is geen beleidsmatig onderscheid in de uitvoering.

De uitvoering van de TOZO is niet meegenomen in deze cijfers.

Zo ja, op welke wijze gebeurt dit? Worden hiervoor bankafschriften na gekeken zonder dat er sprake is van verdenking van fraude? Wordt voor het opsporen van fraude gebruik gemaakt van ingehuurde bureaus? 

Wij sporen actief fraude op met behulp van interne en externe signalen. Soms voeren we themaonderzoeken uit. Zonder redenen (of zoals hier beschreven verdenkingen) worden er geen bankafschriften opgevraagd en nagekeken door de sociaal rechercheurs. Dit komt praktisch niet voor.

De gemeente Meierijstad heeft eigen sociaal rechercheurs in dienst. Alleen bij de start van de gemeente Meierijstad is gewerkt met externe bureaus. Maar vanaf maart 2018 met eigen medewerkers.

Maakt de gemeente gebruik van algoritmes of digitale opsporingssystemen?  Nee Zo ja, kunnen we dan inzicht krijgen in de werking van deze systemen? n.v.t. Zo ja, hoe wordt gewaarborgd dat deze systemen niet discrimineren? n.v.t. Vindt het college dat er voldoende ruimte is voor maatwerk om onderscheid te maken tussen mensen die een relatief kleine of onbewuste misstap hebben gepleegd tegenover mensen die met opzet frauderen? 

Ja. Het gemeentelijk beleid biedt ruimte om hierin onderscheid te maken en ook ruimte voor individueel maatwerk. De gemeentelijke regelgeving op het gebied van o.a. afstemming, terugvordering, boetes, het kwijtscheldingsbeleid P wet en onze schuldhulpverlening maken het mogelijk rekening te houden met de individuele (gezins)omstandigheden en  verzachtende omstandigheden. De inzet van preventieonderzoeken en Sociaal Recherche onderzoeken en het handhavingsbeleid is er in eerste instantie op gericht oneigenlijke instroom in de uitkering te voorkomen, en bij mensen die onterecht in de uitkering zitten de uitkering stop te zetten. Het gaat ons minder om terugvordering van de eventueel onterecht ontvangen uitkeringen. Gemeenten zijn wettelijk verplicht vastgestelde boetes te administreren (op boeken) De medewerkers wegen tijdens het onderzoek en de afhandeling daarvan mee om wat voor soort fraude het gaat en de opzet die hier achter zit. Bij sommige gevallen is een goed gesprek vooraf beter dan een groot fraude onderzoek. Deze werkwijze heeft de voorkeur van de gemeente Meierijstad en wordt vaak toegepast. We constateren dat dit een leereffect heeft en meer invloed heeft op het (toekomstig) gedrag van mensen dan het opleggen van een boete.

Hoe verhouden de maatschappelijke kosten van de terugvorderingen zich tot de opbrengsten? 

Onder maatschappelijke kosten van de terugvordering verstaan wij dat mensen daardoor in de schulden komen, onder het bestaansminimum, dakloos wellicht, in de criminaliteit belanden. Met ons huidige terughoudende beleid is dit niet aan de orde is. We leveren maatwerk en we stemmen de boete en invordering af op de mogelijkheden van de betrokkene. We passen waar dat nodig is ook de omgekeerde toets toe en handelen naar de geest van een regeling. Terugvordering van boetes sec leidt daarom niet tot maatschappelijke kosten in die zin. Zie verder onder 8

Met vriendelijke groet,

Meldpunt misstanden UWV & Bijstand

SP SP Hilversum 19-01-2021 10:46

Heeft u ervaringen of een klacht over het UWV of de bijstand? Meld het ons. De meldingen zullen worden overhandigd aan de regering en worden gebruikt in onze strijd om de overheid beter en eerlijker te maken.

Naar meldpunt UWV Naar meldpunt Bijstand

Meldpunt Bijstandsfraude

SP SP Heerenveen 09-01-2021 07:16

De berichten over de bijstand en aanpak van fraude zijn ook bij onze afdeling ingeslagen als een bom.

Daarom openen wij vandaag een meldpunt voor gedupeerde in de bijstand. Wij horen graag hoe uw ervaring als inwoner van de gemeente Heerenveen m.b.t. de uitvoering van de bijstand-en participatiewet. Er zal vertrouwelijk met uw informatie worden omgegaan. U kunt mailen naar: heerenveen@sp.nl of bellen : 0634338425  

SP komt met drie wetten voor een eerlijke economie

SP SP Nederland 16-09-2020 17:44

Ook wil de SP dat niet alleen aandeelhouders, maar ook werknemers mee gaan delen in de winst. Al dertig jaar wordt aan bedrijven alle ruimte gegeven om te streven naar winstmaximalisatie voor de aandeelhouders. De gedachte hierachter was dat winst voor de bedrijven goed is voor ons allemaal. Maar dat is niet zo: zo belandde zeventig procent van de totale winst van de 75 grootste beursfondsen in de zakken van aandeelhouders. Marijnissen: ‘Afgelopen decennia zagen we dat het razend goed ging met bedrijven waardoor de uitkeringen aan aandeelhouders door het dak gingen, maar de werknemers die het werk deden, zagen er weinig van. Dat moet anders. Daarom hebben we ook een wet gemaakt voor eerlijke winstdeling.’

Tot slot komt de SP met een Wet Eerlijk Inkomen waarmee het minimumloon wordt verhoogd van 10 naar 14 euro. Door de koppeling stijgen de uitkeringen en de AOW automatisch mee. Daarmee bestrijd je niet alleen de ongelijkheid, het is ook goed voor de economie doordat de koopkracht toeneemt. Marijnissen: ‘Het reëel besteedbaar inkomen van mensen stijgt al 40 jaar nauwelijks. Dit in tegenstelling tot de winsten van bedrijven. Veel van de mensen met ‘cruciale beroepen’, zoals schoonmakers, winkelpersoneel en pakketbezorgers werken voor het minimumloon. Zij werken hard en krijgen weinig.’ De Wet Eerlijk Inkomen zorgt voor een loonsverhoging voor meer dan twee miljoen werknemers die nu op of rond het minimumloon verdienen.

Algemene Ledenvergadering 30 september

SP SP Alphen aan den Rijn 14-09-2020 17:57

Op 30 september is onze algemene ledenvergadering. Dit is een belangrijk overleg, want er worden nieuwe bestuursleden gekozen en gesproken over het eerste concept van het verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart 2021. Daarnaast bespreken we de kandidatenlijst. Dat eerste verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst komt op 21 september op SPnet te staan.

U bent allen van harte uitgenodigd om mee te praten, uw mening te geven en uw stem uit te brengen. Er is genoeg ruimte in de zaal zodat iedereen de anderhalve meter kan aanhouden. Neem bij vragen of opmerkingen contact op met de voorzitter.

Algemene Ledenvergadering 30 september 2020 20:00 – 22:00, deur open om 19:30 Locatie staat op het inlegvel dat bij de tribune zit of neem contact op met de voorzitter.

ARMOEDEVAL EN ARMOEDPACT

SP SP Midden-Groningen 10-09-2020 10:06

Op 3 september was er een avond over de armoedeval bij werk en de ontwikkelingen in het armoedepact. Tijdens deze avond werd een presentatie gegeven door Karen Nuland van Stimulanz over een onderzoek dat zij hadden gedaan naar de armoedeval in Midden-Groningen als je aan het werk gaat of op een andere manier meer inkomen krijgt.

Kortom bij welk inkomen krijg je ineens minder geld, terwijl je eigenlijk meer inkomen hebt. Het grootste gedeelte waardoor dit komt is door de landelijke regelingen (dus huurtoeslag, zorgtoeslag enzovoorts). Dus hier kunnen we als gemeente heel weinig aan doen. Ook als je de gemeentelijke bijzondere bijstand trapsgewijs nog zou toestaan voorkom je dit niet helemaal en de uitvoeringskosten voor de gemeente zullen enorm gaan stijgen. Wel werden ideeën als maatwerk en goede nazorg door de Peter Verschuren omarmd. Hij gaat hier zeker naar kijken. Ook is het niet-gebruik van alle regelingen nog steeds een probleem. Mensen zien door de bomen het bos niet meer en dit zou bespreekbaar gemaakt moeten worden in de spreekkamer. Ook komt er een armoedevalberekening vanuit het ministerie waardoor het makkelijker wordt om dit bespreekbaar te maken. Daarna kwam er een presentatie door Miriam Krans (armoederegisseur) over de ontwikkelingen in het armoedepact. Vooral het vergroten van het netwerk en dat armoede goed op de agenda van de politiek en maatschappij staan wordt als een voordeel gezien. Ook zijn er al verschillende coalities gestart die ook echt al punten bereikt hebben (bijvoorbeeld een moestuin, kinderdisco een leenlaptops). Maar blijft wel een feit dat het beter kan. Daarom wordt er nu een kerngroep van partners die een actieve bijdrage willen leveren gestart en wordt er een armoede-agenda opgesteld waarbij een groep zich richt op concrete activiteiten. De andere partners blijven betrokken via nieuwsbrieven en bijeenkomsten en kunnen een bijdrage leveren indien dat mogelijk is bij deze concrete activiteiten. Hopelijk wordt er zo minder gepraat en meer gedaan. Maar zoals Miriam Krans al aangaf: "Armoede bestrijden is moeilijk en gaat eigenlijk niet". Je kunt hoogstens naast de mensen staan en ze wijzen op de mogelijkheden die er zijn. Daarna kwamen er nog een paar zeer bevlogen organisaties aan het woord die in de kerngroep zitten en dus echt actief naast de mensen staan (de Toverboom, Kledingbank Maxima en de Computerbank). Kortom een fijne avond waarbij weer eens extra duidelijk werd armoede voor enorm veel stress zorgt en dat je eerst die stress moet wegnemen voordat mensen over andere zaken kunnen nadenken.

Zie ook: Armoede

Gemeente Zwolle moet slachtoffers toeslagenaffaire helpen

SP SP GroenLinks D66 CDA PvdA Zwolle 09-09-2020 19:06

De Belastingdienst heeft veel gezinnen in grote problemen gebracht door de kinderopvangtoeslagaffaire. Renske Leijten zet zich vanuit de Tweede Kamer keihard in voor deze mensen. Deze mensen wonen ook in Zwolle.

Mensen raakten in de schulden, verloren hun baan en werden op andere manieren in de problemen gebracht. Samen met PvdA, D66 en CDA heeft de SP Zwolle het College van B&W gevraagd de slachtoffers te helpen. Wethouder Sloots van GroenLinks gaf aan dat de gemeente niet de kennis en kunde heeft om de problemen met de belastingdienst op te lossen. Dat toont nóg meer aan hoe diep de Belastingdienst deze mensen in de problemen heeft gestort!

De wethouder wilde niet voldoen aan een motie die de vier partijen klaar hadden liggen (zie hiervoor de bijlage). Onder druk van onze motie zegde de wethouder wel toe om alle slachtoffers actief op te roepen zich te melden bij het sociaal wijkteam. Zodat de gemeente hen kan helpen bij schuldhulpverlening, werk, inkomensondersteuning en op andere manieren. Ook gaat de wethouder onderzoeken hoeveel Zwolse gezinnen getroffen zijn en bekijken of er extra menskracht nodig is om deze mensen te helpen. 

Bent u slachtoffer van de toeslagenaffaire? Meld u dan bij het sociaal wijkteam voor hulp.    

Klik voor meer informatie over de toeslagenaffaire op deze link. 

3800 Wijkbrieven

SP SP Boxtel 04-09-2020 14:27

Vrijwilligers van de SP zijn bezig om 3800 Wijkbrieven te verspreiden in de gebieden waar de partij 2 à 3 jaar geleden buurtenquêtes gehouden heeft: Centrum-Breukelen, Selissenwal en het oude gedeelte van Boxtel-Oost. Sindsdien zijn er namelijk wat dingen veranderd, onder andere met betrekking tot de afhandeling van klachten. Met de Wijkbrieven wil de partij daarover buurtbewoners informeren, aldus coördinator buurtenquêtes Willem van Meurs.

Klachtenafhandeling is sterk verbeterd Op voorstel van de SP heeft de gemeente vorig jaar het Servicepunt Openbare Ruimte weer nieuw leven in geblazen. Sindsdien is de klachtenafhandeling sterk verbeterd. Voorheen werden mensen nogal eens van het kastje naar de muur gestuurd en hoorden ze vaak niets meer terug van hun klacht of melding. Dat is met het nieuwe systeem veranderd: de klachten worden nauwkeurig geregistreerd en afgehandeld en bewoners worden daarvan op de hoogte gebracht. Daarom adviseren wij bewoners die vroeger tevergeefs een melding of klacht ingediend hebben om dat nu weer te doen.

Meldingen en klachten Voor vragen, meldingen en klachten over afval, milieustraat, riolering, groenbeheer of wegbeheer: bel het Servicepunt Openbare Ruimte 0411-655944. Er kan ook gemaild worden naar gemeente@boxtel.nl. Bewoners kunnen ook meldingen en klachten doorgeven met de zogenaamde Fixi-app. Deze is beschikbaar in de Appstore en Google Playstore. Een melding doorgeven kan ook via www.fixi.nl.

Wijkmakelaars Als mensen een initiatief hebben om de straat/buurt (nog) leuker te maken en de leefbaarheid te vergroten, dan kunnen ze contact opnemen met de wijkmakelaars. Voor de wijken Centrum-Breukelen en Selissenwal is er een nieuwe wijkmakelaar: Mieke van de Donk, telefoon (0411) 655808 of 06-82872017. Voor Boxtel-Oost is dat Hans Mols, telefoon (0411) 655256 of 06-37708243.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.