Nieuws van D66 over GroenLinks inzichtelijk

34 documenten

Servicebureaucratie

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Eindhoven 10-09-2020 18:17

D66 Eindhoven is al jaren kritisch op de zorg in Eindhoven. Zowel op de organisatie van de zorg als de kwaliteit van zorg. Vooral raadslid Betty van Geel bijt zich vast in deze dossiers van het sociaal domein. Betty stelt bijvoorbeeld al langere tijd vragen over de nut en noodzaak van het servicebureau. Deze extra administratieve laag doet een deel van het werk van de generalisten van WIJEindhoven opnieuw, dit kost menskracht en geld. Ook zorgt dit voor extra wachttijden. We hebben daarom al meerdere malen gevraagd om deze administratieve laag af te schaffen.Daarnaast maken we ons zorgen of de Eindhovenaren wel de zorg en ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. De wantoestanden en schrijnende verhalen rondom de huishoudelijke ondersteuning en de wachtlijsten in de jeugdzorg baren zorgen. Elke Eindhovenaar heeft recht op tijdige en goede zorg op maat. Aan ons als gemeenteraad de taak dit te controleren, maar dat is vaak lastig. Worden we als gemeenteraad wel goed en tijdig geïnformeerd? Cijfers en informatie die we ontvangen is vaak algemeen en lastig te duiden.

Op 7 juli debatteerde de gemeenteraad over de jaarrekening. Oftewel de uitgaven van de gemeente Eindhoven in 2019, waar de bezuinigingen in de zorg ook een onderdeel van waren. Vreemd genoeg was er 23 miljoen zorggeld over. Gezien de zorgelijke geluiden over onder andere huishoudelijke hulp vroegen wij ons af hoe dat kan. Is de gemeente een stuk beter geworden in het omgaan met geld, of is er iets anders aan de hand, zoals kwalitatief minder goede zorg of langere wachtlijsten? D66, SP, OAE, LPF, Denk, en onafhankelijk raadsleden de Leeuw en Schreurs vroegen daarom om een onafhankelijk onderzoek. Volgens de wethouder kwam alles goed en was er geen reden voor onafhankelijk onderzoek. Coalitiepartijen GroenLinks, PvdA VVD, CDA en oppositiepartijen 50plus, CU en Leefbaar vonden het onderzoek niet nodig, er kwam geen onderzoek. Ook het verzoek van Betty om het servicebureau af te schaffen haalde het niet. Link naar ED artikel.

2 dagen later, op 9 juli, ontving de gemeenteraad de resultaten van een onderzoek dat inspecties hebben uitgevoerd in opdracht van de rijksoverheid. Dat onderzoek liep al vanaf januari en de resultaten waren al enkele weken in bezit van het college. Hier werd in de vergadering van 7 juli en in eerdere vergaderingen met geen woord over gerept door de wethouder! Het rapport is kritisch over de wachttijden en ook over het overhouden van zorggeld en geeft dus een ander beeld dan het verhaal van de wethouder in de vergadering 2 dagen eerder.

Het kritische rapport én het feit dat het niet zo snel mogelijk verzonden is naar de gemeenteraad, was genoeg reden voor bijna alle oppositiepartijen om de wethouder op het matje te roepen. SP, D66, OAE, LPF, Denk, 50plus, CU en onafhankelijk raadsleden Schreurs en de Leeuw vroegen daarom een interpellatiedebat (spoeddebat) aan dat vorige week dinsdag plaatsvond. Het college van burgemeester en wethouders heeft informatieplicht naar de gemeenteraad, want alleen zo kan de gemeenteraad haar werk goed doen en controleren of onze inwoners wel goede zorg krijgen!

Het was een lang en intensief debat. De wethouder legde uit hoe het gelopen is en bood excuses aan. Ook bood ze aan met de gemeenteraad in gesprek te gaan en beter samen te werken. We hebben besloten deze handschoen met haar op te pakken en – zeker in deze tijden – niet in de aanval te blijven. We willen graag samen met de wethouder en onze collega-raadsleden samenwerken aan goede zorg voor alle Eindhovenaren. Uiteraard blijven we wél, zoals jullie van ons gewend zijn, kritisch op de informatieplicht en ook op de organisatie en kwaliteit van zorg.

Terugblik raadsperiode 2019-2020

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie Gouda 06-07-2020 13:25

https://gouda.d66.nl/2020/07/06/terugblik-raadsperiode-2019-2020/Egbert Jan Kuijlaars
D66 Gouda
Egbert Jan Kuijlaars reflecteert op het afgelopen jaar.

Een jaar waarin D66-Gouda veel heeft bereikt. Een jaar waar we met trots op terug kijken. Daarnaast was 2019 een jaar van afscheid nemen en verwelkomen en plaatst hij enkele kritische kanttekeningen bij de jaarrekening.

Voorzitter, 2019 was voor D66 een jaar van afscheid nemen en verwelkomen. We namen afscheid van de burgemeesters Schoenmaker en Salet, en we verwelkomden burgemeester Verhoeve. We namen afscheid van raadslid Zouhair Saddiki en verwelkomden Frank de Pont in ons midden. We namen definitief afscheid van Harry van den Haak, hij laat een gat bij ons allen achter dat moeilijk te vullen is.

2019 was een jaar van politieke successen en politieke tegenvallers.

We zijn trots op:

het raadsbesluit dat de eerste oh zo noodzakelijke investeringen in onderwijshuisvesting binnen het IHP mogelijk maakt en de vergroening in de gemeentelijke gebouwen, met de Lekkenburg als lichtend voorbeeld; de motie en daarop volgende festiviteiten rondom 100 jaar algemeen kiesrecht; het besluit om het leegstaande weeshuis te herbestemmen; onze bijdrage aan het onderwerp klimaatadaptatie en het Dashboard Duurzaam Gouda dat de voortgang op klimaatmaatregelen inzichtelijk gaat maken, we zien tot onze grote vreugde het aantal vierkante meters groen in de stad weer stijgen, waarmee het leefklimaat voor alle Gouwenaars verbeterd, en onze motie om lokaal de ruimte te creëren om 100 kilometer te gaan rijden op de A12 en de vermindering van de geluidsoverlast die dat heeft gebracht heeft in Gouda Noord.

Er zijn ook zaken waarmee D66 in 2019 niet gelukkig mee was.

We maken ons zorgen over de ontwikkelingen binnen het (sociaal-)veiligheidsbeleid, met name op het gebied van transparantie: zelfs voor de raad ontstaan er steeds meer geheime werkwijzen en ontbreekt er informatie hetgeen schuurt met onze kader stellende en controlerende rol.

Voorzitter, over de jaarrekening 2019 en ten aanzien van de eerste begrotingswijziging:

Gouda sluit 2019 positief af. Dat is nu nog te danken aan de reserve Sociaal Domein die we op basis van de meevallers in voorgaande jaren hebben gevuld. Regeren is vooruitzien, en we gaan het daar woensdag weer verder over hebben. Wat ons opvalt in de jaarrekening is de wederom grote hoeveelheid doorgeschoven projecten. Realistisch begroten kan een steuntje in de rug gebruiken. We sluiten daarom aan bij een motie op initiatief van de Christen Unie. D66 vindt dat er nog meer middenhuur moet komen, dat er kwaliteitsafspraken gemaakt moeten worden met bewindvoerders. We zullen dat het komende jaar onder de aandacht blijven brengen.

Tenslotte nog twee opmerkingen voorzitter:

We maken zorgen over een aantal projecten die op stapel staan in het kader van het Verkeerscirculatieplan Gouda. Het college lijkt bij een aantal projecten vooruit te lopen de besluitvorming in de raad. D66-Gouda ziet meer in een fietsverbinding met Westergouwe, dan in extra fietsbruggen over de Karnemelksloot. We wachten met smart op de antwoorden op onze art. 38 vragen. Tenslotte voorzitter overwegen wij een motie op de art. 213a onderzoeken. De huidige interpretatie van het college op de informatieplicht die zij heeft naar de raad, is in onze ogen te beperkt. Die motie is afhankelijk van de informatie die de raad krijgt, na de oproep van Groen Links vorige week.

Terugblik begroting 2019: “Niet schreeuwen, maar leveren”

D66 D66 GroenLinks VVD 's-Gravenhage 30-06-2020 17:43

De raad bespreekt op 30 juni de financiën van het afgelopen jaar. Woordvoerder financiën Daniel Scheper blikt terug en kijkt vooruit.

Voorzitter. 2019 was op zijn zachts gezegd een turbulent jaar voor Den Haag. Vreugdevuren laaiden op tot vonkenregens, integriteitsschandalen zorgen voor een uitslaande brand op het stadhuis. In de storm viel het college en de burgemeester was de brand niet meester en trad af.

Natuurlijk hoort reuring bij onze grote stad aan zee. Maar dit werd te gortig. Hierbij wil ik de collegeleden bedanken doorgingen met besturen in moeilijke omstandigheden. In het bijzonder wil ik de rots in de branding bedanken; de heer Remkes. Dank voor uw inzet, uw geduld, uw duidelijkheid en uw tijd. Ik hoop dat veel van uw adviezen beklijven.

Niet schreeuwen maar leveren Deze raad leek in 2019 van rel naar rel te leven. En de schreeuwers voerden meer dan eens de boventoon in onze debatten. Maar om Sigrid Kaag te parafraseren: de politiek moet niet schreeuwen maar leveren. Het is een wijsheid die past bij ons nieuwe college. En ondanks de grote druk en alle uitdagingen is het ze gelukt te leveren. We sluiten 2019 af met een plusje, ondanks de oplopende kosten van het sociale domein.

Corona Na dat onstuimige jaar 2019 hoopte we dat 2020 ons in rustiger vaarwater zou brengen. En toen kwam Corona. De stad kwam tot stilstand. Onze inwoners, ons sociale leven, onze economie, ons verkeer alles stopte abrupt. Ik wil een moment stil staan bij het verdriet, bij de angst, en bij het verlies wat corona teweeggebracht heeft….

Corona voor mij betekent ook eenzaamheid, de afstand ervaren tot naasten. Drie weken na de start van de lockdown, stond mijn moeder voor ons huis te zwaaien naar haar kleinkinderen die tweehoog vanuit het raam naar beneden terugzwaaiden. Achter haar kwam een fietser voorbij en die schoot ook vol van dit tafereel. Iedereen herkent denk ik het gemis. De eenzame ouderen in de verzorgingstehuizen, de alleenstaanden, de studenten maar ook de gezinnen thuis met elkaar maar ook in onzekerheid verkerend.

We zagen de effecten van Corona op ons afkomen. We zagen de economie bijna tot stilstand komen. We zagen werkgelegenheid voor zzp’ers en flexwerkers in gevaar komen, We zagen afval toenemen, we zagen theaters en musea sluiten, we zagen evenementen en congressen sneuvelen. En we zien nog steeds de kosten oplopen door de broodnodige steunpakketten en zorgkosten. We zien de economie nog steeds lijden onder corona, we zien het nieuwe normaal nog iedere dag invloed hebben op onze maatschappij.

Kansen en onderwijs Zo zaten wij ook thuis met mijn gezin verschillende ballen in de lucht houdend met de emoties van dat moment. Mijn kinderen hadden geluk dat er ouders waren die thuisponderwijs konden geven en dat er voldoende apparaten waren om in te loggen. Dit bleek lang niet voor iedereen vanzelfsprekend…

De crisis maakte eens te meer duidelijk dat er een tweedeling is in onze stad die toenam bij de leerlingen die nauwelijks thuisonderwijs konden krijgen, of geen toegang hadden tot computers en achterstanden opliepen. D66 is trots op de onze leraren die alles deden om toch les te kunnen blijven geven en trots op alle ouders die het beste ervan maakten. Maar toegang tot onderwijs moet altijd mogelijk blijven. Daarom dienen we samen met GroenLinks een motie in om de kwetsbare leerlingen niet zonder laptops en zonder onderwijs achter te laten.

Creatief en ondernemend D66 is trots op al die mensen die met creatieve ideeën zich hebben ingezet tijdens de crisis. Trots op onze inwoners die op eigen initiatief eenzame ouderen van boodschappen voorzien, op Hou-je-Haags, op de getoonde saamhorigheid. Trots op ambtenaren van de gemeente Den Haag die onder moeilijk omstandigheden het beste ervan maakten. Trots op al die mensen in zorg. De IC-medewerkers, de jeugd- en ouderenzorg, daklozenopvang. Mensen die zich met hart en ziel inzetten voor anderen.

En D66 is trots op de creativiteit en innovatiekracht van onze ondernemers om ondanks de duisternis toch kansen te zien. Zoals bijvoorbeeld horecaondernemers met hun transitie naar afhaallokketten en aangepaste terrassen waar D66 samen met de VVD voor pleitte. En trots op al die thuiswerkers die het beste ervan maakten.

Laten we die innovatiekracht, het doorzettingsvermogen en die toewijding koesteren. Want we zijn er nog niet. Er staat een recessie voor de deur en we moeten nu investeren in onze economie om banen te behouden. Bijvoorbeeld door investeringen naar voren te halen zoals de heer de Graaf voorstelde.

Groener de crisis uit Voorzitter. De klimaatcrisis is wellicht een nog grotere crisis. We wachten met smart op de uitwerking van de duurzaamheidsplannen van het college. Die zijn niet alleen goed voor het klimaat, maar ook voor de economie. Daarom wil ik hier stil staan bij de verduurzaming en de leefbaarheid van de stad.

Want juist nu moeten we investeren in verduurzaming. Samen met onderwijsinstellingen, gemeente en ondernemers kunnen we werkgelegenheid stimuleren en faciliteren. Graag hoor ik van het college welke acties worden ondernomen hierop.

Voor veel mensen is een gevolg van de Coronacrisis meer thuiswerken en dit zal nog wel even duren. De verwachtingen zijn echter ook dat de energierekening voor particulieren toeneemt. D66 wil dat de gemeente particulieren informeert over verduurzamingsmogelijkheden van hun huizen, want dat gaan ze merken in hun portemonnee, levert en passant ook werkgelegenheid op en is goed voor milieu. Daarom dien ik deze motie in:

Roept het college op: Thuiswerkpakketten te realiseren met daarin tips en concrete voorbeelden om energie te besparen. En informatie over de mogelijkheden om woningen verder te verduurzamen, eventueel als aanvulling op de energiebesparingsboxen.

Autoluw en afvalvrij Gedurende de lockdown zagen we minder auto’s op straat. Het was veiliger en rustiger en kinderen konden spelen in de blauwe lucht. Deze autoluwe stad kan je zien als door kijkje naar een stad waarin de auto te gast is. Het biedt een stad waarin fiets en ov wel alternatieven moeten zijn, maar daar zetten we gelukkig net op in.

Thuisblijven betekent meer huisafval, meer afval op straat en meer overlast. De “sociale” media staan vol met asociale voorbeelden van afvaldumping. Eind van het jaar komt het college met een plan, maar na jaren van aanmodderen is het geduld op. Hoelang laten we de ratten op tafel dansen in onze wijken. Wanneer geeft het college thuis? Het antwoord moet nu zijn. Graag een reactie van het college hierop.

Te weinig geld uit het Rijk Voorzitter. Alles overziend zijn er vele uitdagingen. Maar de gevolgen van Covid-19 op onze gemeentefinanciën is een klap bovenop een langer structureel probleem. Al jaren worden de inkomsten van het gemeentefonds relatief kleiner en kleiner, terwijl ons takenpakket groter en groter wordt. Onze reserves raken op er is geen zicht op extra inkomsten van het rijk en veel speling in de gemeentelijke belastingen is er ook niet. Dit probleem lijkt maar niet te landen in het andere Den Haag. Daarom vraag ik enerzijds het college om via de VNG steviger te lobbyen voor meer geld voor gemeenten. En anderzijds: ik roep mijn collega raadsleden op om contact op te nemen met jullie collega’s in de 2e Kamer. We moeten een betrouwbare overheid kunnen blijven en daar hebben we de middelen voor nodig. Samen moeten ons hoofd bovenwater houden. Daarom deze motie.

Raad spreekt zich uit: Tegen verdere daling van de gemeentelijke inkomsten van het Rijk; Voor een nieuwe aanpak, waarin de gemeentelijke inkomsten van het rijk evenredig groeien met de gevraagde opgaaf. Een aanpak waarin ook de secundaire kosten die voortkomen uit de decentralisaties worden bekostigd.

Verzoekt het presidium: Deze uitspraak per brief te laten landen bij de Tweede Kamer en het kabinet.

Verzoekt het college: Zich in de lobby met het Rijk en VNG in te zetten voor meer financiële middelen voor de gemeenten om de structurele problemen als gevolg van de decentralisaties te kunnen opvangen. Samen met de VNG zich maximaal in te zetten om de extra incidentele uitgaven die het rijk doet wel te betrekken bij de trap-op systematiek en de extra kosten die de gemeente maakt vanwege Corona door rijksbeleid te laten vergoeden door het Rijk.

Toekomst van onze stad Voorzitter. Ik ga afronden. Onze mooie stad achter de duinen kent een roerige periode. Met de komst van de nieuwe burgemeester kunnen we symbolisch een nieuw hoofdstuk beginnen en kijken naar de toekomst. Naar een stad waar de tweedeling niet meer zijn stempel drukt op onze jeugd, onze mensen. Een stad waar het niet uitmaakt in welke postcode je geboren wordt om iets van je leven te maken. Naar een internationale stad met een bloeiende economie. Een studentenstad. Een duurzame stad, fietsvriendelijke stad met gezonde financiën. Een stad waar schreeuwers niet de boventoon voeren, maar de rede het wint van de angst.

Dat is de toekomst van onze stad.

The post Terugblik begroting 2019: “Niet schreeuwen, maar leveren” appeared first on D66 Den Haag.

Een geslaagde, digitale, Raadsvergadering

D66 D66 GroenLinks Amersfoort 26-05-2020 20:13

De eerst volledig digitale Raadsvergadering met de allereerste digitale stemming zit erop. Om 19 uur zaten alle raadsleden klaar, maar bleken er nog wel wat problemen te zijn met microfoons aan en uit krijgen. Ook de eerste ‘proefstemming’ verliep niet lekker, maar na een korte schorsing stroomden er bij een tweede proefstemming 39 stemmen binnen. Wij kijken terug op een geslaagde vergadering en behandelen hieronder onze moties.

Een extra update vanuit de GGD voorafgaande aan de Amersfoortse begroting

Als Raad ontvingen wij een zienswijze op de begroting van de GGD. De begroting voor 2021 was in maart 2020 al vastgesteld, maar hierin stond dat er geen rekening gehouden hoefde te worden met extra kosten in 2021 vanwege het coronavirus. Daar komt de GGD nu op terug. Wij zijn als fractie trots op al het werk wat de GGD in deze tijd verzet, maar vinden dat wij als gemeenteraad ook de verbonden partijen moeten blijven controleren. Vandaar verzochten via een motie om aan de zienswijze een extra beslispunt toe te voegen; een update van de begroting nog voor de bespreking van de Amersfoortse begroting van 2021.  Een andere reden voor deze motie was dat ons al eerder was opgevallen dat de GGD áltijd al met zienswijzes op de begroting komt. Op elke begroting een zienswijze moeten inleveren, hoeft niets te betekenen, maar moet je wel goed blijven controleren.In augustus/september kan de verwachte financiële impact van COVID-19 dan ook besproken worden. De Raad was het met ons eens, 35 stemmen voor.

Amersfoort Centraal met levendige plint

In deze raadsvergadering is de gebiedsvisie van het nieuwe Amersfoort Centraal vastgesteld. Een weloverwogen plan waarbij er veel input is geweest van omwonenden en van de Fietsersbond, een belangrijke partner in dit project. In het plan werd gesproken over levendige plinten, waarbij ons opviel dat hiermee vooral gedacht wordt aan winkels of horeca. En levendige plinten zijn in veel projecten al ingezet, maar de plinten zijn lang niet altijd gevuld. En leegstand heeft een negatief effect op het gebied. Daarom hebben wij in een motie aangegeven dat wij het College verzoeken om alle mogelijkheden te onderzoeken. Een levendige plint kan namelijk ook bestaan uit broedplaatsen, kantoor of zelfs wonen. Uiteraard kan horeca of detailhandel ook, maar wij willen gaan voor een duurzame constante bezetting. De Raad was het met ons eens, 37 stemmen voor.

Geef voetgangers en fietsers hun anderhalve meter

Corona en de nieuwe anderhalvemetersamenleving. Iedereen heeft er mee te maken en zo ook de voetgangers en fietsers. Toch merkten wij dat dit in Amersfoort op bepaalde plekken zorgt voor knelpunten, zo ook bij de wegwerkzaamheden aan de Leusderweg en het Smallepad. Samen met GroenLinks en SP hebben wij een motie geschreven waar wij het College verzoeken om te inventariseren waar de knelpunten zitten en het moeilijk of zelfs onmogelijk is om de anderhalve meter in acht te kunnen nemen. Een bijna unamiem besluit, 38 stemmen voor.

Meer tijd (mogelijk) voor participatie bij de RES

De coronamaatregelen zorgen ervoor dat fysieke bijeenkomsten niet gehouden mogen worden, waardoor ook de participatiebijeenkomst voor de RES van Regio Amersfoort op 15 april geen doorgang kon vinden en is omgezet in een online mogelijkheid om een reactie te geven op het conceptbod. Begin april door de NP RES is besloten tot een verruiming van het tijdschema voor de RES, wat inhoudt dat het conceptbod voor de RES niet op 1 juni, maar op 1 oktober 2020 moet worden ingediend. Die uitstel biedt ruimte voor een betere invulling van de participatie. Daarom verzochten wij het College van die extra tijd gebruik te maken om inwoners breed te informeren over de RES zodat na dit informatietraject de participatie beter ingevuld kan worden dan hoe dit nu vanuit Regio Amersfoort is opgepakt. Dit zou wellicht nog kunnen zorgen voor een extra ambitie vanuit inwoners van Amersfoort in de RES. De resultaten van de participatie kunnen dan 1 oktober worden meegenomen. Ook deze laatste motie van ons op deze avond is aangenomen, unaniem met 39 stemmen.

Een geslaagde vergadering dus! En de eindtijd? Nog net voor 23 uur; ook dat is redelijk.

Vragen over een van deze onderwerpen?

GGD en verbonden partijen: Irma Dijkstra Gebiedsvisie Amersfoort Centraal: Dirk-Joost van Hamersveld Corona (Tyas Bijlholt) en mobiliteit: Dirk-Joost van Hamersveld RES: Marjolein Perdok

Bossche variant op de G1000

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA s-Hertogenbosch 05-03-2020 14:30

Ook in ’s-Hertogenbosch gaat er een variant op de G1000 georganiseerd worden. Op initiatief van D66 komt er een grote dialoog in het traject ’s-Hertogenbosch Centraal, waarvoor inwoners via loting worden geselecteerd.

De G1000 is een burgertop waarbij een grote groep inwoners via een dialoog directe invloed heeft op de beleids- en besluitvorming van de overheid. Veel gemeenten in Nederland en België gingen ‘s-Hertogenbosch al voor in het toepassen van een burgertop. En met succes. Een G1000 leidt tot een breed gedragen plan voor een bepaald onderwerp én tot maximale betrokkenheid bij de uitvoering ervan.

Op dit moment werkt de gemeente aan een toekomstvisie onder de naam ‘s-Hertogenbosch Centraal. De gemeente wil weten wat inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties op de lange termijn verwachten van hun woon- en werkomgeving. In de tweede fase van dit traject wordt een prikkelend toekomstverhaal op basis van acht thema’s opgemaakt. In de derde fase zou dit toekomstverhaal getoetst kunnen worden in een G1000-setting. Voor D66 is de G1000 een zeer geschikte methode om in te zetten in het traject. De partij diende daartoe in de raadsvergadering een motie in samen met de PvdA, GroenLinks, de VVD, Rosmalens Belang, Bosch Belang en Lokaal Gestemd.

Fractievoorzitter René van den Kerkhof: “D66 is altijd voorstander van het organiseren van een G1000 bij grote beleidswijzigingen. Met ‘s-Hertogenbosch Centraal is er nu een unieke kans om een variant op de G1000 toe te passen. Doordat er via loting inwoners worden uitgenodigd, worden niet alleen mensen die al heel betrokken zijn bij de inrichting van hun stad of buurt bereikt. Maar juist ook die mensen die daar van zich zelf niet zo snel toe geneigd zijn, maar die barstensvol goede ideeën zitten over de toekomst van onze gemeente. Wij kijken dan ook uit naar de Bossche variant op de G1000!”

Bossche variant op de G1000

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA s-Hertogenbosch 05-03-2020 14:30

Ook in ’s-Hertogenbosch gaat er een variant op de G1000 georganiseerd worden. Op initiatief van D66 komt er een grote dialoog in het traject ’s-Hertogenbosch Centraal, waarvoor inwoners via loting worden geselecteerd.

De G1000 is een burgertop waarbij een grote groep inwoners via een dialoog directe invloed heeft op de beleids- en besluitvorming van de overheid. Veel gemeenten in Nederland en België gingen ‘s-Hertogenbosch al voor in het toepassen van een burgertop. En met succes. Een G1000 leidt tot een breed gedragen plan voor een bepaald onderwerp én tot maximale betrokkenheid bij de uitvoering ervan.

Op dit moment werkt de gemeente aan een toekomstvisie onder de naam ‘s-Hertogenbosch Centraal. De gemeente wil weten wat inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties op de lange termijn verwachten van hun woon- en werkomgeving. In de tweede fase van dit traject wordt een prikkelend toekomstverhaal op basis van acht thema’s opgemaakt. In de derde fase zou dit toekomstverhaal getoetst kunnen worden in een G1000-setting. Voor D66 is de G1000 een zeer geschikte methode om in te zetten in het traject. De partij diende daartoe in de raadsvergadering een motie in samen met de PvdA, GroenLinks, de VVD, Rosmalens Belang, Bosch Belang en Lokaal Gestemd.

Fractievoorzitter René van den Kerkhof: “D66 is altijd voorstander van het organiseren van een G1000 bij grote beleidswijzigingen. Met ‘s-Hertogenbosch Centraal is er nu een unieke kans om een variant op de G1000 toe te passen. Doordat er via loting inwoners worden uitgenodigd, worden niet alleen mensen die al heel betrokken zijn bij de inrichting van hun stad of buurt bereikt. Maar juist ook die mensen die daar van zich zelf niet zo snel toe geneigd zijn, maar die barstensvol goede ideeën zitten over de toekomst van onze gemeente. Wij kijken dan ook uit naar de Bossche variant op de G1000!”

Birgül Özmen in vertrouwenscommissie nieuwe burgemeester

D66 D66 GroenLinks VVD PvdA Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 18-02-2020 09:22

De gemeenteraad heeft op 17 februari ingestemd met de nieuwe vertrouwenscommissie. Deze speciale commissie gaat in de komende maanden in stilte aan de slag met de voorselectie van de nieuwe burgemeester van Den Haag. In de commissie zitten zeven raadsleden van verschillende partijen, waaronder D66-raadslid Birgül Özmen.

Langstzittend D66 raadslid Özmen zit sinds 2014 in de gemeenteraad, en is daarmee het langstzittende raadslid van de D66 fractie. Daarnaast heeft ze als beleidsmedewerker bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties een uitgebreide werkervaring in overheidsorganisaties en personeelsbeleid. Ze neemt dan ook de nodige ervaring mee naar deze complexe procedure.

“Het is een eer om onderdeel uit te mogen maken van de vertrouwenscommissie”, zegt Özmen. “We weten allemaal dat Den Haag veel te verduren heeft gehad in het afgelopen jaar. Een nieuwe, daadkrachtige en integere burgemeester is een belangrijke stap richting het herstel van het vertrouwen in ons openbaar bestuur.”

Saskia Bruines adviseur Naast de zeven raadsleden neemt ook één wethouder als adviseur zitting in de commissie. Dit is D66 wethouder en 2e locoburgemeester Saskia Bruines (economie, internationaal en dienstverlening).

De vertrouwenscommissie voert onder strikte geheimhouding sollicitatiegesprekken met de kandidaten die door de Commissaris van de Koning zijn uitgekozen. Uiteindelijk schuift de vertrouwenscommissie twee kandidaten naar voren waaruit de gehele gemeenteraad een burgemeester selecteert.

https://denhaag.d66.nl/2020/02/birgul-ozmen-in-vertrouwenscommissie-nieuwe-burgemeester/

v.l.n.r. Saskia Bruines (D66, wethouder), Arjen Dubbelaar (Hart voor Den Haag/Groep de Mos), Mikal Tseggai (PvdA), Chris van der Helm (VVD, voorzitter) Mariëlle Vavier (GroenLinks), Robin Smit (Partij voor de Dieren), Birgul Özmen (D66), Joris Wijsmuller (Haagse Stadspartij).

The post Birgül Özmen in vertrouwenscommissie nieuwe burgemeester appeared first on Onze stad.

D66 stemt voor woningen aan de Parkhaven

D66 D66 GroenLinks PvdA Rotterdam 06-02-2020 15:15

Een stevige meerderheid van de Rotterdamse gemeenteraad heeft donderdag groen licht gegeven voor de bouw van 640 woningen aan de Parkhaven, naast het Park en de Euromast. Ook D66 is voorstander: “Met dit plan worden op de Parkhavenstrook woningen gerealiseerd, maar wordt ook de kade aangepakt. Dit zorgt voor levendigheid in het gebied en de auto’s verdwijnen onder de grond” aldus raadslid Robin de Roon.

Aangepast plan

Het besluit om woningen te bouwen aan de Parkhaven heeft de gemoederen de afgelopen tijd behoorlijk beziggehouden. De afgelopen maanden heeft de fractie van D66 gesprekken gevoerd in en buiten de partij, met voor- en tegenstanders. Veel mensen vonden het plan te massaal. Na kritiek van onder andere D66 bij het stadsbestuur is het plan tussentijds gewijzigd. Er zijn zowel in aantal als in hoogte verbeteringen aangebracht.

Unieke locatie

Na deze veranderingen en na een lange discussie in de commissie, kon de fractie van D66 instemmen met het plan. “D66 heeft altijd gepleit voor binnenstedelijke verdichting. Daarnaast is het een unieke locatie om te kunnen bouwen voor verschillende groepen. Het is niet in het Park maar op de strook, waarmee ook een verbinding wordt gelegd met het Lloydkwartier en het Scheepvaartkwartier” aldus Robin de Roon.

Evaluatie

Met dit besluit was het voor het eerst dat er een plan uit de markt werd gebruikt voor de bouw van woningen, een zogeheten ‘unsolicited proposal’. D66 staat hier positief tegenover, maar we zijn wel kritisch: “Creatieve plannen uit de markt kunnen een goede aanvulling zijn, maar moeten wel democratisch worden gelegitimeerd.” Daarom diende Robin de Roon eerder al een voorstel in om dit traject te evalueren en te streven naar transparantie en eerlijke concurrentie. Daar kwam tijdens het laatste debat nog een motie bij – samen met de PvdA – om ook bewonersparticipatie hierin zoveel mogelijk mee te nemen.

Groen

Bij het besluit was ook nog de nodige aandacht voor groen. D66 steunde meerdere voorstellen om de stad groen te houden. Zo is er een voorstel aangenomen om tot dubbele groencompensatie te komen en wordt er gegarandeerd dat de groencompensatie ook daadwerkelijk binnen het gebied plaats zal vinden waar het groen weg gaat.

Daarnaast diende Robin de Roon samen met andere partijen nog een voorstel in om te waarborgen de Rijksdienst Cultureel Erfgoed betrokken wordt bij het plan om rijksmonumenten zoals Het Park te beschermen en pleitte fractievoorzitter Chantal Zeegers samen met GroenLinks voor maatregelen om de luchtkwaliteit aantoonbaar te verbeteren in het gebied en te zorgen voor laagdrempelige toegang tot schoon verkeer tussen Rotterdam Noord en Zuid.

Het bericht D66 stemt voor woningen aan de Parkhaven verscheen eerst op Rotterdam.

D66 stapt uit coalitieonderhandelingen met LPL, PvdA en GroenLinks

D66 D66 GroenLinks PvdA Leiderdorp 30-11-2019 09:01

https://leiderdorp.d66.nl/d66-stapt-uit-coalitieonderhandelingen-met-lpl-pvda-en-groenlinks/

Zelf
D66 fractie

Op vrijdag 29 november heeft D66 Leiderdorp zich teruggetrokken uit de coalitieonderhandelingen met LPL, PvdA en GroenLinks. Vorige week heeft fractievoorzitter Jeroen Hendriks gezegd dat hij de mogelijkheden voor deze coalitie heel snel wil onderzoeken, vooral om te zorgen dat Leiderdorp niet te lang zonder volwaardig bestuur zit. Na iets meer dan een week onderhandelen heeft D66 te weinig vertrouwen in een goede afloop. Hoewel de gesprekken prettig en constructief waren, verschillen de partijen op enkele onderwerpen fundamenteel van mening. Het gaat dan met name over de financiën en de samenwerking in de regio. Daar lijken de verschillen niet te overbruggen.

Ook onder veel leden van D66 in Leiderdorp is er geen steun om de gesprekken voort te zetten.

De komende jaren krijgt de gemeente Leiderdorp te maken met stevige financiële tegenwind. De al jaren oplopende tekorten in de jeugdhulp nemen nog steeds toe en er moet bijvoorbeeld veel geld worden uitgegeven aan het vernieuwen van de schoolgebouwen. Dat betekent dat de gemeente op zoek moet naar bezuinigingen. D66 ervoer bij de andere partijen niet hetzelfde gevoel voor urgentie om maatregelen te nemen. Het alternatief van bezuinigen is het verhogen van de lokale lasten en D66 vindt dat niet wenselijk.

Ook op het punt van de regionale samenwerking verschillen partijen van mening. D66 is voorstander van verregaande samenwerking of zelfs een fusie tussen de gemeenten in de Leidse regio, LPL is hier verklaard tegenstander van. Volgens D66 is er bij deelname aan de beoogde coalitie de komende twee jaar onvoldoende ruimte om dit verschil in standpunten uit te kunnen dragen.

[persbericht D66 Leiderdorp – 29-11-2019]

Artikel 38-vragen: Actieprogramma kansrijke start

D66 D66 GroenLinks PvdA Halderberge 05-11-2019 09:36

Aan het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Halderberge Oudenbosch, 15 oktober 2018 Betreft: Raadsvraag ex art. 38 RvO Onderwerp: Actieprogramma Kansrijke Start Geacht college, De gezondheid van een kind rond de geboorte blijkt steeds duidelijker een belangrijke voorspeller te zijn van problemen op latere leeftijd. Gemeenten, JGZ en verloskundigen kunnen hierin het verschil maken. Via een recent gepubliceerd actieprogramma Kansrijke Start roept minister H. De Jonge o.a. gemeenten op hieraan actief hun bijdrage te leveren. Het actieprogramma biedt daarvoor concrete instrumenten o.a. hoe het beleid te onderbouwen en hoe als gemeente een sleutelrol te vervullen. https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2018/09/12/actieprogrammakansrijke-start Progressief Halderberge vindt dat ieder kind het verdient, om de best mogelijke start van zijn, of haar leven te krijgen en zo een optimale kans voor een goede toekomst. Circa 14% van de kinderen heeft geen goede start door sociale risicofactoren en het gebrek aan beschermende factoren. Het actieprogramma biedt concrete interventies die bewezen effectief zijn en de overheid stelt hierbij financiële middelen ter beschikking (€41 miljoen voor de komende 3 jaar). Wij vragen de portefeuillehouder: 1. Bent u al op de hoogte van het actieprogramma Kansrijke Start? 2. Onderschrijft u met ons dat ieder kind het verdient om een zo best mogelijke start te krijgen? 3. Bent u bereid deel te nemen aan het programma en dit actief op de agenda te zetten? Uw antwoorden zien we met belangstelling tegemoet, Met vriendelijke groet, Claudia van Domburgh Raadslid Progressief Halderberge (PvdA, D66, GroenLinks). afschrift aan BN DeStem, Halderbergse Bode

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.