Nieuws van GroenLinks over PvdA inzichtelijk

112 documenten

Een wijntje drinken met; Hans Marskamp | Assen

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Assen 09-09-2020 00:00

Voor dit gesprek ben ik te gast bij Hans thuis, en kunnen we erg prettig in de schaduw van de bomen in de tuin zitten, het is een zeer warme dag, bijna 30 graden. De honden lopen wat snuffelend langs mij heen, in de tuin verderop scharrelen wat kippetjes rond en ook de kat komt even snuffelen.

Hans, fijn dat je wilde meewerken aan dit interview,

Je bent nu inmiddels 12 jaar raadslid voor GroenLinks Assen?

Niet 12 jaar als raadslid actief maar wel al 12 jaar actief in Assen voor GroenLinks. Eerst 4 jaar als raadslid, toen 4 jaar plaatsvervangend raadslid en nu weer een nieuwe periode als raadslid, daarvoor was ik al een tijdje aangehaakt bij de fractie.

 

Hoe ben je in de gemeente politiek terecht gekomen?

Wij zijn in 2008 naar Assen verhuisd, daarvoor hebben we 10 jaar in Exloerveen gewoond. In Exloerveen ben ik politiek actief geworden, er werd daar een werkgroep GL opgericht, want GL was nog niet actief daar. Daar heb ik toen bij aangehaakt, we hebben eerst 4 jaar de plaatselijke politiek gevolgd daar, en toen de verkiezingen kwamen moest er iemand als nr 1 op de lijst. Niemand van de werkgroep voelde zich daartoe echt geroepen, maar uiteindelijk werd ik de lijsttrekker en kwam ik als ‘eenpitter’ nieuw in de raad. Op een gegeven moment verhuisden we naar Loon en moest ik daar uit de raad. In Assen ben ik al vrij snel bij de fractie terecht gekomen, eigenlijk omdat de gemeente toen een fietsbrug vlakbij onze woning wilde verwijderen waar zwaluwen onder zaten te broeden. Toen heb ik contact gezocht met de GL fractie, of die er nog wat aan konden doen. Vanaf toen ben ik vaker aangeschoven bij de fractie en raadsvergaderingen. Toen de verkiezingen in Assen kwamen gaf Ger Meijer - de toenmalige fractievoorzitter - aan te willen stoppen. Ik heb mij toen opgegeven voor de kandidatenlijst en omdat ik al politieke ervaring had kwam ik op plek 2 achter Laura. We haalden toen 2 zetels en kwam ik direct in de raad. Als je kijkt naar intrinsieke motivering, zat ik altijd al wel aan de linkerkant van het spectrum, ik was erg begaan met natuur en milieu en dan kom je algauw bij GL terecht.

Stel dat GL bij een volgende verkiezing zo groot wordt dat we 2 wethouders mogen aanstellen zou jij dan wethouder willen worden?

Als 2de misschien wel, alleen zie ik dat (denk ik) niet zitten. Als ik zie wat Karin allemaal doet. Wethouder is echt heel iets anders als raadslid zijn, je moet soms ook echt op je strepen kunnen staan en ik weet niet of ik daar echt een type voor ben. Ik heb nu een baan van 40u en dan zeker meer als 60u. Aan de andere kant, als ik mijn huidige baan en raadslidmaatschap bij elkaar optel, dan zit ik ook wel aan die 60 uur.

Wat doe je voor werk naast raadslid zijn?

Ik werk bij een planschade-adviesburo als juridisch planschade adviseur en taxateur. Wij beoordelen planschades, dus als een bestemmingsplan verandert en dit is nadelig voor iemand, omdat er bijvoorbeeld ineens nieuwe woningen vlakbij jouw woning komen  te staan en daarbij gaat de waarde van je woning achteruit, dan kijken wij of er echt schade is, of het juridisch klopt en hoeveel schade er is. Het kantoor zit in Rotterdam maar ik werk vanuit huis in vooral Groningen Friesland en Drenthe.

Heeft je werk ook raakvlakken met het Groene en Linkse?

 Mijn kennis en ervaring op het gebied van ruimtelijke ordening komt soms wel goed van pas, maar voor de rest, word je wel geacht je politieke kleur geen rol te laten spelen in de advisering als het gaat om bv windmolens. Ik kan dat wel goed van elkaar scheiden.

Als er binnen GL Assen mensen zijn die twijfelen om zich kandidaat te stellen voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen, wat zou je dan tegen ze zeggen om ze te motiveren?

 

        Hartstikke leuk! Doen!

Gemeente politiek is leuk, je moet er aardigheid in hebben, het staat heel dicht bij de mensen, het gaat om heel concrete dingen van lantaarnpalen tot beleidsnota’s, Je hebt veel contact met inwoners die je benaderen voor van alles en nogwat, dat vind ik erg leuk, om die mensen te helpen, te woord te staan. Het debat in de raad vind ik ook leuk, om daar inbreng in te hebben, je hebt direct invloed in je eigen gemeente. Dus als je daarin raakvlakken ziet, en denkt dat lijkt mij ook leuk dan zeker doen!

De invloed van GL is ook groter geworden in de 12 jaar dat je raadslid bent?

Ja nu op 4 zetels, dat is natuurlijk ongekend, dat waren er altijd 2 of 1. En nu dus 4 en dan ook in het college. Je merkt wel als je in het college zit dat het een heel andere positie is als wanneer je in de oppositie zit. Ook qua invloed maar ook hoe je in de raad functioneert.

Je hebt een andere balans moeten vinden daarin?

Ja, in de oppositie kun je roepen wat je wil om je standpunt te verkondigen, bij wijze van spreken. In de coalitie moet je soms ook wel eens rekening houden met het collegestandpunt of wat je met elkaar hebt afgesproken in het coalitieakkoord, dus meer rekening houden met elkaar. Elkaar niet verrassen is een woord wat veel genoemd wordt in coalitie verband.

Het lijkt mij dan wel lastig, wanneer laat je echt je GL geluid horen en wanneer moet je even een stap opzij doen om de afspraken niet te schaden?

Je probeert natuurlijk al wel in het collegeprogramma en coalitieakkoord je GL punten te hebben binnengehaald en ik denk dat we er wel een groot aantal dingen in te hebben staan waar we goed mee uit de voeten kunnen o.a. op gebied van duurzaamheid. Daar zit Karin (Dekker) natuurlijk ook bovenop, die heeft dat in haar portefeuille Binnenkort komt de verduurzaming van de pacht in de raad, dat hebben we vorige periode al aangezwengeld, en daar komt dan nu een beleidsnota over hoe de gemeente wil omgaan met haar pachters. Dat zijn leuke dingen die we als GL hebben bereikt.

Als je terugkijkt op de afgelopen 12 jaar, waar ben je dan het meest trots op, wat je met GL bereikt hebt?

Dat we nu met 4 in de raad zitten, dat was wel een enorme opsteker, we hadden wel op winst gerekend maar 4 hadden we niet direct verwacht. We hebben het in Assen bovenmatig goed gedaan. En de werkgroep duurzaamheid, die hadden we in de vorige periode, dat was een werkgroep die niet direct politiek gedreven was maar met allemaal mensen die iets hebben met duurzaamheid, zowel uit de coalitie als oppositie, iemand van de PvdA, D66 en CU en ik dan van GL. Met die werkgroep hebben we best veel voor elkaar gekregen, raadsavonden georganiseerd, iets met zonnepanelen. Dat was een heel vruchtbare samenwerking. Daar is wel een basis gelegd voor het duurzame beleid van Assen.

En zijn er zo terugkijkend ook zaken waarvan je denkt, als ik dat van te voren had geweten, of met de kennis van nu dan zou ik dat anders aanpakken?

Ik kan zo niet iets concreets benoemen, maar bijvoorbeeld bij het indienen van een motie die er net niet doorkomt  dat ik dan achteraf iets meer had kunnen lobbyen bij de anderen, meer samenwerking had kunnen opzoeken.  

Ben je als je puur naar jezelf kijkt, meer Groen of meer Links?

Als je groen ziet als meer voor duurzaamheid e.d. en links meer het sociale van GL, dan heb ik wel wat met het links maar inhoudelijk zit ik daar veel minder goed in en dan leun ik meer op Summer en Laura die daar veel meer inzitten ook vanuit hun eigen vakgebied en achtergrond. Ik vind het sociale heel belangrijk maar mijn voorliefde ligt dat wel meer bij de duurzaamheid en dus het groene.

Heb je dat van huis uit meegekregen?

Nee, nou ja wat is van huis uit meegekregen, ik ben opgegroeid op een boerderij in een CDA gezin en die waren niet echt groen. Als ik nu mijn broers spreek en we hebben het bv over de herenboeren dan hoor ik vooral, kan niet, lukt niet, wordt niks. Mijn broer die nu de boerderij doet vindt het ook heel normaal om allerlei “gewasbeschermingsmiddelen” te gebruiken. Wel grappig trouwens dat ik vanuit die achtergrond wel veel interesse heb in de landbouw en alles wat daar speelt maar dan vanuit de groene hoek.

 

Vanuit het vorige “Een wijntje drinken met” heb ik van Bram ook nog een vraag voor je meegekregen: Als je geen beperkingen zou hebben qua geld en beslissingsbevoegdheid, wat zou dan het eerst zijn wat je in Assen zou aanpakken?

Dan zouden we een volledig klimaatneutraal Assen hebben.

 

Van wie zou jij wel wat meer willen weten? Met andere woorden, met wie zou ik de volgende keer een wijntje moeten gaan drinken? 

Moeilijke vraag, als ik een keuze moet maken dan zou ik zeggen Sam Pormes. Omdat hij een zeer uitgesproken mening heeft over veel zaken.  

Hans, bedankt voor dit leuke gesprek, ik hoop dat jullie als lezers dit ook een leuk gesprek vonden.

Een inclusieve en rechtvaardige stad: resultaten van GroenLinks Den Haag sinds het coalitieakkoord | Den Haag

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie CDA SGP PvdA Partij voor de Dieren Den Haag 03-08-2020 00:00

Den Haag is de internationale stad van vrede en recht en daar komt veel verantwoordelijkheid bij kijken. Wat GroenLinks betreft dragen we als Den Haag bij aan een rechtvaardige wereld, en wordt Den Haag zelf een inclusieve en veilige stad voor al haar bewoners.

Raadsmeerderheid én stadsbestuur voor opvang vluchtelingenkinderen Herdenking koloniaal en slavernijverleden Betere monitoring mogelijk etnisch profileren Staatloze burgers 100% toegankelijk Den Haag Monument Srebrenica Ethische waarborgen bij digitalisering
Een inclusieve en rechtvaardige stad Raadsmeerderheid én stadsbestuur voor opvang vluchtelingenkinderen

Momenteel bevinden zich 19.000 mensen in het overvolle Griekse vluchtelingenkamp Moria, waaronder duizenden vluchtelingenkinderen zonder ouders, terwijl er slechts plek is voor 3.000 mensen. Dit leidt  tot mensonterende situaties voor vluchtelingen en hulpverleners, tegen wie het geweld vanuit de lokale bevolking is toegenomen. Bovendien zou een eventuele corona uitbraak in het kamp rampzalige gevolgen hebben. Dankzij een oproep van raadslid Serpil Ates, die hier ook een meerderheid in de gemeenteraad achter kreeg, was Den Haag één van de eerste gemeenten die de regering oproept 500 kinderen op te vangen en daar ook zelf een deel van op te nemen. Recentelijk bevestigde het stadsbestuur bereid te zijn een deel van deze kinderen op te vangen. Helaas houdt het Kabinet dit tot nu toe tegen. Lees hier meer.

Herdenking koloniaal en slavernijverleden

Ook bij het erkennen van koloniale- en slavernijverleden bevindt Den Haag zich op een keerpunt. Den Haag speelde als administratief centrum een belangrijke rol in het Nederlandse koloniale verleden. Naar aanleiding van een aangenomen motie van raadslid Serpil Ates adviseerde een commissie eind 2019 al dat er een monument, herdenking en lespakketten moeten komen ter herdenking van het Haagse koloniale- en slavernijverleden. Dit advies is overgenomen in het nieuwe coalitieakkoord. Op 1 juli, tijdens Keti Koti, bood GroenLinks samen met NIDA, Haags Stadspartij, PvdA, CDA, SP, Islam Democraten en Partij voor de Dieren een initiatiefvoorstel aan dat de plannen voor een herdenking en erkenning van dit verleden concreet moet maken. Lees hier meer.

Betere monitoring mogelijk etnisch profileren

Veel Hagenaars (met name jongeren van kleur) hebben regelmatig te maken met etnisch profileren: dat betekent dat ze door de politie staande worden gehouden om niet-objectieve redenen, zoals hun huidskleur. Dit is een vorm van institutioneel racisme dat het veiligheidsgevoel van jongeren direct aantast. Om daar iets aan te doen werden in 2019 al verschillende moties van GroenLinks en NIDA aangenomen om het vertrouwen van Hagenaars in de politie te meten. Dankzij vragen van fractievoorzitter Arjen Kapteijns aan plaatsvervangend burgemeester Remkes gaat de gemeente nu meer op wijkniveau meten, waar ze dat eerder op het niveau van de stadsdelen deed. Daarmee zal er een correcter beeld ontstaan van de situatie en brengen we problemen tussen burgers en politie beter in beeld.

Staatloze burgers

Dankzij de staatloosheidsverdragen hebben staatloze mensen verschillende rechten, zoals bijvoorbeeld het recht om te reizen, trouwen en naturaliseren. Door de manier waarop de gemeente hen vaak registreert (‘nationaliteit onbekend’) kunnen zij daar nu echter vaak geen beroep op doen. Een Hagenaar kan pas de officiële status ‘staatloos’ krijgen als diegene kan aantonen dat geen enkele staat diegene als onderdaan beschouwd. Dat is een onmogelijke opgave, zeker voor kinderen. Daarom wil raadslid Serpil Ates in het gezamenlijke initiatiefvoorstel met NIDA, ChristenUnie-SGP en PvdA dat de gemeente onderzoek doet hoe het makkelijker gemaakt kan worden om de status van staatloos te verkrijgen. Het college zal eind dit jaar op het voorstel reageren. Lees hier meer.   

100% toegankelijk Den Haag

Vier jaar geleden ging het VN-verdrag voor vluchtelingen officieel in werking. Daarmee zijn Nederlandse gemeenten verplicht de samenleving zo in te richten dat mensen met een handicap volwaardig mee kunnen doen in de samenleving.  Hier zijn al een aantal stappen voor gezet, maar er moet nog veel gebeuren voordat Den Haag echt toegankelijk wordt. In samenwerking met andere politieke partijen, organisaties én ervaringsdeskundigen maakte raadslid Erlijn Wenink inspiratienota “100% toegankelijk Den Haag”, vol met ideeën vanuit de groep zelf voor een volledig inclusieve stad. Nu is het zaak om van die ideeën werkelijkheid te maken, iets waar raadsleden Erlijn Wenink, Maarten De Vuyst en Mariëlle Vavier kort geleden nog nieuwe schriftelijke vragen over stelden.

Monument Srebrenica

Den Haag krijgt een monument ter herdenking van de genocide in Srebrenica. Dit is niet direct het gevolg van een actie van GroenLinks, maar wat ons betreft is dit een hele belangrijke stap voor heel Den Haag!

Ethische waarborgen bij digitalisering

De samenleving is in een hoog tempo aan het digitaliseren. Steeds meer zaken worden online geregeld en de gemeente werkt met haar nieuwe visie op digitalisering en dienstverlening steeds meer met data en algoritmes. Dat biedt allerlei kansen, maar neemt ook ethische risico’s met zich mee: immers, verschillende partijen hebben verschillende belangen bij digitalisering invulling krijgt. Dankzij twee aangenomen moties van raadslid Mariëlle Vavier houden we beter grip op de risico’s van digitalisering. Zo wordt er dankzij de motie ‘Grip op digitalisering’ beter in beeld gebracht hoe de gemeente met dilemma’s rondom onderwerpen als privacy om zal gaan en worden de betrokken marktpartijen bij grote projecten in beeld gebracht. Dankzij de motie ‘Bewonersbelangen voorop’ wordt er goed in beeld via welke wegen bewoners met eventuele klachten of ideeën naar de gemeente kunnen gaan.

Het is officieel: Den Haag is bereid tot opvang vluchtelingenkinderen | Den Haag

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA SGP D66 Partij voor de Dieren Den Haag 16-07-2020 00:00

Er was al een raadsmeerderheid, maar nu is het officieel: Den Haag hoort nu officieel bij de coalition of the willing. Daarmee is het stadsbestuur bereid vluchtelingenkinderen in Den Haag op te vangen.

Dat blijkt uit beantwoording op de schriftelijke vragen die raadslid Serpil Ates (GroenLinks) met een raadsmeerderheid achter zich stelde. Ates is blij dat dit nu ook definitief Haags beleid is: “Het is nu officieel collegebeleid dat Den Haag de regering oproept deze kinderen toe te laten én een deel daarvan in Den Haag te plaatsen. Daarmee willen we als stad de meest onschuldige slachtoffers van oorlog en geweld, kinderen, een warm thuis bieden.”

Momenteel bevinden zich 19.000 mensen in het overvolle vluchtelingenkamp Moria, waaronder duizenden vluchtelingenkinderen zonder ouders, terwijl er slechts plek is voor 3.000 mensen. Dit leidt  tot mensonterende situaties voor vluchtelingen en hulpverleners, tegen wie het geweld vanuit de lokale bevolking is toegenomen. Bovendien zou een eventuele corona uitbraak in het kamp rampzalige gevolgen hebben. “Deze mensen zijn al gevlucht voor oorlog en geweld, maar zitten nu opnieuw vast op een onveilige plek met een tekort aan voedsel en hygiëne.”, aldus Ates. “Dat mogen wij als welvarend land niet laten gebeuren.”

In navolging van een brede beweging van burgers, maatschappelijke organisaties, tientallen andere gemeenten en de Haagse raad reageert nu ook het stadsbestuur bereidwillig op de noodoproep van een Griekse minister om deze kinderen elders in Europa op te vangen. In de Nederlandse campagne wordt de regering opgeroepen 500 van die kinderen op zich te nemen. De Nederlandse regering heeft Griekenland bescheiden financiële steun voor opvang op het vasteland, maar wat GroenLinks betreft is dat onvoldoende en legt de regering alle verantwoordelijkheid ontercht bij Griekenland. Momenteel staat de Nederlandse regering opvang van vluchtelingenkinderen nog niet toe, maar als daar verandering in komt gaat Den Haag kijken op welke manier de stad hen het beste kan opvangen.

De schriftelijke vragen werden ondersteund door de fracties van D66, PvdA, Haagse Stadspartij, SP, NIDA, Islam Democraten, Partij voor de Dieren, Partij voor de Toekomst en ChristenUnie/SGP.

 

GroenLinks en PvdA: Welstandsregels maken verduurzamen huizen onnodig ingewikkeld | Den Haag

GroenLinks GroenLinks PvdA Den Haag 09-07-2020 00:00

Veel bewoners die hun huis willen verduurzamen lopen aan tegen Welstandsregels die onder meer de aanleg van zonnepanelen  bemoeilijken.  Wat de fracties van GroenLinks en PvdA betreft moet de gemeente Haagse bewoners die willen verduurzamen ondersteunen en moeten regels die dat bemoeilijken worden aangepast of afgeschaft.

Donderdagochtend spreekt de gemeenteraad over de Haagse plannen voor de  energietransitie. Het verduurzamen van woningen is hier een belangrijk onderdeel van, maar veel Hagenaars die dat willen doen lopen aan tegen de zogeheten welstandsregels. Deze regels gaan over toegestane veranderingen aan het uiterlijk van je huis, maar ze maken het  vaak moeilijker of zelfs onmogelijk om zonnepanelen te plaatsen of je huis te isoleren. 

Fractievoorzitter Arjen Kapteijns (GroenLinks): “Het is goed dat de Welstandscommissie er is, maar wij horen te vaak dat ze verduurzaming in de weg staan. Zo moet je bij het plaatsen van zonnepanelen aan maar liefst zeven verschillende eisen voldoen. Als gemeente ondersteunen we bewoners al met allerlei subsidies en advies, maar dan is het extra zonde belemmeringen aanlopen. Dat willen wij veranderen."

Raadslid Janneke Holman (PvdA): "Als we ervoor willen zorgen dat Den Haag klimaatneutraal wordt, dan is het alle hens aan dek. ​Er zijn nog zoveel lege daken in de stad waar zonnepanelen op kunnen, maar de vele regels en eisen maken dat nu nodeloos ingewikkeld. Terwijl we het Hagenaars juist zo makkelijk mogelijk moeten maken om hun huis te verduurzamen." 

Daarom stellen de beide partijen  voor om bij de nog dit jaar aangekondigde herziening van de welstandsregels voor duurzaamheidsmaatregelen een uitzondering te maken.  “Zonnepanelen en isolatie zijn niet alleen goed voor het klimaat.”, aldus Kapteijns. “Het is ook een investering waarbij bewoners uiteindelijk veel lagere vaste energielasten krijgen en dus meer geld overhouden voor andere dingen. Dat moeten we als gemeente makkelijker maken, niet moeilijker.”

Herontwikkeling voormalige V&D locatie | Sittard-Geleen

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Sittard-Geleen 07-07-2020 00:00

Onze motie gaat niet over de verwerving door onze gemeente van het V& D gebouw. Daarin kan de Groenlinks fractie zich goed vinden. De motie gaat over de herontwikkeling van het V& D gebouw. Als er 1 gebouw in onze gemeente is dat al bij start bouw controversieel was dan is het wel het V&D gebouw aan de Markt in Sittard. Nog voor de sloop van zijn voorganger op die plek, het karakteristieke Stadhuis, waren de gemoederen verhit in onze gemeente. Er is ongetwijfeld veel gevloekt over de herontwikkeling destijds.

Het V&D gebouw heeft ruim 50 jaar een belangrijke stempel op de Markt van Sittard gedrukt en iedereen mag zelf vinden of dat een mooie of lelijke stempel is. Feit is wel dat zeer veel inwoners en middenstanders van onze gemeente daar een mening over hadden en hebben. Daarmee wordt het strategische belang van deze plek op de Markt voor onze identiteit, waar wij voor willen staan, alleen maar benadrukt. Inmiddels staat het gebouw wel vier jaar leeg.

En nu kom ik op mijn motie. Hierin wordt de raad aangesproken op zijn kaderstellende en volksvertegenwoordigers rol. De motie vind ik zelf een mooi voorbeeld van de gewenste nieuwe bestuursstijl en nu citeer ik het coalitieakkoord daarover.

‘ Kernwoorden in de ontwikkeling van een nieuwe bestuursstijl zijn transparantie en integriteit aan de ene kant en inspraak, participatie en samenwerking aan de andere kant’.

En dan het addendum op het coalitieakkoord. Ik citeer; ‘ door de raad vroegtijdig te betrekken kan de rol en de positie van de raad in het geval van grote onderwerpen worden versterkt. In feite gaat het om de zogenaamde beginspraak van de raad’. Beginspraak dus. Dat ademt deze motie.

 

De motie:

De gemeenteraad van Sittard-Geleen, in vergadering bijeen op 8 juli 2020.

Constaterende dat:

• Het voormalige V&D gebouw aan de Markt van Sittard na verwerving door de gemeente in ieder geval vóór 31 december 2021 getransformeerd of gesloopt moet worden;

• Hierdoor 12.000 m² bvo detailhandel uit het centrum van Sittard wordt gehaald;

• De verwerving van het voormalige V&D-gebouw plaats vindt in het kader van de afspraken met de Provincie, zoals vastgelegd in de herijkte Provinciale subsidiebeschikking voor de stedelijke ontwikkeling centrum Sittard;

• Door het College voorgesteld wordt het gebouw en de locatie in beheer te houden tot besluitvorming over de herontwikkeling in het kader van de toekomstvisie 2030;

• Het uitgangspunt van het College vooralsnog is; herontwikkeling van het voormalige V&D-gebouw en doorstoten van de locatie naar de markt;

• Er al diverse ontwikkelaars zich hebben gemeld met initiatieven voor herontwikkeling.

Overwegende dat:

• Het voormalige V&D-gebouw aan de Sittardse Markt met haar markante gevel een icoon en begrip is voor inwoners van onze gemeente;

• Het stadsvisie traject input moet opleveren ten aanzien van de ontwikkeling van de binnenstad van Sittard;

• Naar verwachting zeer veel inwoners uit Sittard-Geleen en de regio Westelijke Mijnstreek betrokken willen zijn bij de gewenste herontwikkeling van de voormalige V&D-locatie;

• Beginspraak een belangrijk democratisch uitgangspunt is bij mogelijke herontwikkeling van de V&D-locatie;

• De gemeenteraad op basis van de stadsvisie en de bijdragen van inwoners de randvoorwaarden moet vaststellen ten aanzien van de ontwikkeling van het V&D-gebouw.

Verzoekt het College:

1. Parallel aan het traject van de stadsvisie, een proces te organiseren van beginspraak door inwoners en ondernemers uit Sittard-Geleen ten aanzien van de herontwikkeling van het voormalige V&D-gebouw;

2. De gemeenteraad te betrekken bij het proces van beginspraak.

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Jos Janssen, raadslid

GroenLinks

 

Deze motie is mede ingediend door D66, PvdA en GOB. Met  uitzondering van raadslid Sergio Klein hebben alle raadsleden voor de motie gestemd.

Begroting omgevingsdienst afgekeurd | Eindhoven

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA Eindhoven 29-05-2020 00:00

De afgelopen jaren zat de gemeente financieel gezien in zwaarder weer en zijn er daarom duidelijke afspraken gemaakt over hoeveel procent alle organisaties er in de stad per jaar bij krijgen.

Gemeente Eindhoven werkt met andere gemeenten samen in samenwerkingsverbanden. Eén van deze samenwerkingsverbanden is de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant, kortweg ODZOB. Voor samenwerkingsverbanden zijn er ook duidelijkere afspraken gemaakt in het verleden, maar deze passen niet meer bij deze tijd. Jaarlijks krijgen zij er veel meer bij dan bijvoorbeeld de sport- of cultuurinstellingen in onze stad. Dat is niet eerlijk en daar willen we samen met de PvdA al jaren iets aan veranderen.

Afgelopen raadsvergadering hebben we daarom voor het eerst de begroting van de ODZOB afgekeurd. We vragen van ze om volgend jaar dezelfde percentages te gebruiken als dit jaar én om in 2022 een bezuiniging van 3% uit te voeren op de eigen organisatie. Dit was politiek een historisch moment omdat we samen met de PvdA, ChristenUnie, OAE, Denk en LPF een amendement ingediend hebben om hier verandering in aan te brengen.

Raadslid Jimmy Smet neemt je mee in het Eurovisie Songfestival | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Rotterdam 13-05-2020 00:00

Deze week zou het Eurovisie Songfestival plaatsvinden in Ahoy te Rotterdam. Zaterdagavond 16 mei zouden zo'n 200 miljoen televisiekijkers over de gehele wereld de finale bekijken en daarmee zou Rotterdam een waarschijnlijk onvergetelijk positieve indruk achter hebben gelaten. Echter: Corona zette een dikke streep door Rotterdam 2020 en noodgedwongen wordt het festival voorlopig een jaar uitgesteld. Het besluit om het Songfestival in Rotterdam te gaan organiseren is overigens niet lichtvaardig genomen door de gemeenteraad van Rotterdam. Raadslid Jimmy Smet, woordvoerder Songfestival, neemt je in vogelvlucht mee hoe dit gegaan is.

Door Jimmy Smet.

Door de winst van Duncan Laurence in 2019 - met het in de Rotterdamse Maassilo gecomponeerde nummer 'Arcade' - kreeg Nederland na 40 jaar weer de gelegenheid om het Eurovisie Songfestival in eigen land te kunnen organiseren. Rotterdam gold al vanaf het eerste moment als favoriete potentiële gaststad: de infrastructuur van de stad is er als het ware voor gemaakt. Dit werd nog eens onderstreept door een enthousiast college van burgemeester en wethouders - met wethouder Said Kasmi (D66) voorop - en een al even enthousiaste gemeenteraad die, met 37 stemmen voor en 8 stemmen tegen, het raadsvoorstel 'kandidaatstelling van Rotterdam ten behoeve van het Eurovisie Songfestival in 2020' op 4 en 9 juni 2019 bekrachtigde. De GroenLinks-fractie stemde - als enige partij - verdeeld; twee van de vijf raadsleden stemden voor, drie stemden tegen. Rotterdam stelde zich hiermee officieel kandidaat als gaststad voor het Songfestival in 2020 en zou financiële middelen vrijmaken voor het faciliteren van dit evenement.

Voor- en nadelen De fractie heeft toentertijd uitgebreid stilgestaan bij de voor- en nadelen van Rotterdam als gaststad voor het Songfestival, waarbij de balans in eerste instantie doorsloeg naar voornamelijk voordelen: de unieke gelegenheid om Rotterdam op een positieve manier te tonen aan de wereld, de impact op de Rotterdammers en op Rotterdam zelf. Maar daarnaast bleef voor ons als raadsleden tevens de belangrijkste vraag over: is er in de Rotterdamse begroting nog ruimte om ettelijke miljoenen - pas later mocht bekend worden 15,5 miljoen - vrij te maken hiervoor? En zo ja, ten koste van wat? Deze vragen waren voor de fractie uiteindelijk nog onvoldoende overtuigend beantwoord.

Als liefhebber van het Eurovisie Songfestival ben ik in de afgelopen tien jaar bij acht edities bezoeker van het festival geweest in diverse gaststeden en heb ik aan den lijve mogen ervaren wat het organiseren van het Songfestival met een stad doet; niet alleen economisch gezien, hoewel horeca, bedrijfsleven en ondernemers goed garen spinnen, maar vooral voor de sfeer en uitstraling van een stad is het Songfestival een perfecte - en unieke - gelegenheid. Het Eurovisie Songfestival is werkelijk de enige wedstrijd of competitie ter wereld waarbij 'tegenstanders' elkaar luidkeels toejuichen en bejubelen, waar ongegeneerd vlagvertoon vrolijk aangemoedigd wordt en waar letterlijk alle geuren en kleuren van de wereld samenkomen, dansen en zingen. Voor mij persoonlijk gaf dit uiteindelijk de doorslag in mijn voor-stem; Rotterdam en de Rotterdammers verdienen dit. Ook Peter Jan de Werk, die tijdelijk de raadszetel van Lies Roest innam vanwege haar zwangerschapsverlof en zelfverklaard songfestivalliefhebber, heeft deze ervaringen mee laten wegen in zijn besluit.

Rotterdam 2020 Maar het echte besluit werd natuurlijk uiteindelijk eind augustus genomen door organiserende omroepen AVRO/TROS en NPO: Rotterdam werd gaststad van het Eurovisie Songfestival in 2020. Vanaf dat moment kon de hele santenkraam - de mallemolen - officieel beginnen en bereidde iedereen zich op zijn of haar manier voor om Rotterdam 2020 in Ahoy tot een groot succes te maken. Gedurende de daaropvolgende maanden gonsde het van de relevante en minder relevante nieuwsberichten over het Songfestival; over gratis kaarten voor Rotterdammers met een smalle beurs tot de keuze van de Binnenrotte als European Fan Village. Van de keuze voor de presentatoren Chantal Janzen, Edsilia Rombley en Jan Smit tot de Nederlandse inzending: Jeangu Macrooy met het nummer 'Grow'. Van het logo en de huisstijl tot de officiële sleuteloverdracht - 'the Key Allocation Draw' - in het Rotterdamse stadhuis. Nederland - en Rotterdam voorop - was er klaar voor.

En toen was er Covid-19.  En zag de wereld er even helemaal anders uit.

Kort nadat de European Broadcast Union (EBU), de eigenlijke organisator van het Eurovisie Songfestival, heeft verklaard de editie van 2020 te moeten afgelasten, stuurde het Rotterdamse college een brief naar de gemeenteraad waarin zij onomwonden haar bereidwilligheid toonde om Rotterdam ook in 2021 gaststad te laten zijn.

Omwille van de duidelijkheid (voor bijvoorbeeld Ahoy en andere ondernemers) en op verzoek van de EBU zou er snel beslist moeten worden door de gemeenteraad of Rotterdam ook in 2021 gaststad van het Eurovisie Songfestival zou willen en kunnen zijn. Medio april werd duidelijk dat dit zo'n 6,7 miljoen euro extra zou kunnen gaan kosten. In totaal zou Rotterdam daarmee ruim 22 miljoen euro beschikbaar gaan stellen, wat neerkomt op ongeveer €34,- per Rotterdammer. En dat in een tijdperk waarin het nog totaal onduidelijk was (en is) welke gevolgen het coronavirus voor Rotterdam zou kunnen gaan hebben. Allereerst op sociaal-economisch en financieel gebied, maar ook of een Songfestival wel in 2021 op dezelfde wijze zou kunnen worden georganiseerd was (en is) nog veel onduidelijk.

Opnieuw dus vele vragen, die we als fractie - inmiddels digitaal - met elkaar hebben besproken. Een eveneens digitale technische sessie, een schriftelijke vragenronde en twee digitale commissievergaderingen werden (overigens zeer snel, vakkundig en efficiënt door de griffiemedewerkers) georganiseerd. Vragen zijn beantwoord en riepen tegelijkertijd weer meer vragen op. al met al een uitdagend vraagstuk. 

Uiteindelijk stond op de agenda van de allereerste digitale raadsvergadering ooit, die van donderdag 23 april, het agendapunt 'Rotterdam, gaststad voor het Eurovisie Songfestival in 2021' gepland. Het uiteindelijke raadsvoorstel is met 33 stemmen voor en 8 stemmen tegen aangenomen, waarmee Rotterdam zich opnieuw beschikbaar stelt als gaststad voor het Eurovisie Songfestival. Nu in mei 2021. De GroenLinks-fractie heeft hierbij opnieuw verdeeld gestemd; twee raadsleden stemden voor (net als VVD, D66, PvdA, CDA, Leefbaar Rotterdam, Denk, 50+ en CU/SGP), drie raadsleden stemden tegen (samen met Nida, PVV, PvdD en SP).

Hoe het Eurovisie Songfestival in Rotterdam 2021 eruit gaat zien is wellicht nog te vroeg om te beantwoorden aangezien de ontwikkelingen en mogelijkheden als gevolg van Covid-19 nog veel onzekerheden met zich meebrengt. De komende maanden zal het onderwerp Rotterdam 2021 waarschijnlijk weer veelvuldig de agenda van Rotterdam en de Rotterdamse gemeenteraad gaan vullen. 

Als woordvoerder songfestival kan ik me daarop in ieder geval weer - oprecht - verheugen!

Wordt vervolgd dus.

Raadslid Jimmy Smet over het Eurovisie Songfestival | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Rotterdam 13-05-2020 00:00

Deze week zou het Eurovisie Songfestival plaatsvinden in Ahoy. Zaterdagavond 16 mei zouden zo'n 200 miljoen televisiekijkers over de gehele wereld de finale bekijken. Corona zette echter een dikke streep door Rotterdam 2020. Noodgedwongen wordt het festival voorlopig een jaar uitgesteld. Het besluit om het Songfestival in Rotterdam te  organiseren is overigens niet lichtvaardig genomen door de gemeenteraad van Rotterdam. Raadslid Jimmy Smet vertelt hoe dit is gegaan.

Door Jimmy Smet.

Door de winst van Duncan Laurence in 2019 - met het in de Rotterdamse Maassilo gecomponeerde nummer 'Arcade' - kreeg Nederland na 40 jaar weer de gelegenheid om het Eurovisie Songfestival in eigen land te kunnen organiseren. Rotterdam gold al vanaf het eerste moment als favoriete potentiële gaststad: de infrastructuur van de stad is er als het ware voor gemaakt. Dit werd nog eens onderstreept door een enthousiast college van burgemeester en wethouders - met wethouder Said Kasmi (D66) voorop - en een al even enthousiaste gemeenteraad die, met 37 stemmen voor en 8 stemmen tegen, het raadsvoorstel 'kandidaatstelling van Rotterdam ten behoeve van het Eurovisie Songfestival in 2020' op 4 en 9 juni 2019 bekrachtigde. De GroenLinks-fractie stemde - als enige partij - verdeeld; twee van de vijf raadsleden stemden voor, drie stemden tegen. Rotterdam stelde zich hiermee officieel kandidaat als gaststad voor het Songfestival in 2020 en zou financiële middelen vrijmaken voor het faciliteren van dit evenement.

Voor- en nadelen De fractie heeft toentertijd uitgebreid stilgestaan bij de voor- en nadelen van Rotterdam als gaststad voor het Songfestival, waarbij de balans in eerste instantie doorsloeg naar voornamelijk voordelen: de unieke gelegenheid om Rotterdam op een positieve manier te tonen aan de wereld, de impact op de Rotterdammers en op Rotterdam zelf. Maar daarnaast bleef voor ons als raadsleden tevens de belangrijkste vraag over: is er in de Rotterdamse begroting nog ruimte om ettelijke miljoenen - pas later mocht bekend worden 15,5 miljoen - vrij te maken hiervoor? En zo ja, ten koste van wat? Deze vragen waren voor de fractie uiteindelijk nog onvoldoende overtuigend beantwoord.

Als liefhebber van het Eurovisie Songfestival ben ik in de afgelopen tien jaar bij acht edities bezoeker van het festival geweest in diverse gaststeden en heb ik aan den lijve mogen ervaren wat het organiseren van het Songfestival met een stad doet; niet alleen economisch gezien, hoewel horeca, bedrijfsleven en ondernemers goed garen spinnen, maar vooral voor de sfeer en uitstraling van een stad is het Songfestival een perfecte - en unieke - gelegenheid. Het Eurovisie Songfestival is werkelijk de enige wedstrijd of competitie ter wereld waarbij 'tegenstanders' elkaar luidkeels toejuichen en bejubelen, waar ongegeneerd vlagvertoon vrolijk aangemoedigd wordt en waar letterlijk alle geuren en kleuren van de wereld samenkomen, dansen en zingen. Voor mij persoonlijk gaf dit uiteindelijk de doorslag in mijn voor-stem; Rotterdam en de Rotterdammers verdienen dit. Ook Peter Jan de Werk, die tijdelijk de raadszetel van Lies Roest innam vanwege haar zwangerschapsverlof en zelfverklaard songfestivalliefhebber, heeft deze ervaringen mee laten wegen in zijn besluit.

Rotterdam 2020 Maar het echte besluit werd natuurlijk uiteindelijk eind augustus genomen door organiserende omroepen AVRO/TROS en NPO: Rotterdam werd gaststad van het Eurovisie Songfestival in 2020. Vanaf dat moment kon de hele santenkraam - de mallemolen - officieel beginnen en bereidde iedereen zich op zijn of haar manier voor om Rotterdam 2020 in Ahoy tot een groot succes te maken. Gedurende de daaropvolgende maanden gonsde het van de relevante en minder relevante nieuwsberichten over het Songfestival; over gratis kaarten voor Rotterdammers met een smalle beurs tot de keuze van de Binnenrotte als European Fan Village. Van de keuze voor de presentatoren Chantal Janzen, Edsilia Rombley en Jan Smit tot de Nederlandse inzending: Jeangu Macrooy met het nummer 'Grow'. Van het logo en de huisstijl tot de officiële sleuteloverdracht - 'the Key Allocation Draw' - in het Rotterdamse stadhuis. Nederland - en Rotterdam voorop - was er klaar voor.

En toen was er Covid-19.  En zag de wereld er even helemaal anders uit.

Kort nadat de European Broadcast Union (EBU), de eigenlijke organisator van het Eurovisie Songfestival, heeft verklaard de editie van 2020 te moeten afgelasten, stuurde het Rotterdamse college een brief naar de gemeenteraad waarin zij onomwonden haar bereidwilligheid toonde om Rotterdam ook in 2021 gaststad te laten zijn.

Omwille van de duidelijkheid (voor bijvoorbeeld Ahoy en andere ondernemers) en op verzoek van de EBU zou er snel beslist moeten worden door de gemeenteraad of Rotterdam ook in 2021 gaststad van het Eurovisie Songfestival zou willen en kunnen zijn. Medio april werd duidelijk dat dit zo'n 6,7 miljoen euro extra zou kunnen gaan kosten. In totaal zou Rotterdam daarmee ruim 22 miljoen euro beschikbaar gaan stellen, wat neerkomt op ongeveer €34,- per Rotterdammer. En dat in een tijdperk waarin het nog totaal onduidelijk was (en is) welke gevolgen het coronavirus voor Rotterdam zou kunnen gaan hebben. Allereerst op sociaal-economisch en financieel gebied, maar ook of een Songfestival wel in 2021 op dezelfde wijze zou kunnen worden georganiseerd was (en is) nog veel onduidelijk.

Opnieuw dus vele vragen, die we als fractie - inmiddels digitaal - met elkaar hebben besproken. Een eveneens digitale technische sessie, een schriftelijke vragenronde en twee digitale commissievergaderingen werden (overigens zeer snel, vakkundig en efficiënt door de griffiemedewerkers) georganiseerd. Vragen zijn beantwoord en riepen tegelijkertijd weer meer vragen op. al met al een uitdagend vraagstuk. 

Uiteindelijk stond op de agenda van de allereerste digitale raadsvergadering ooit, die van donderdag 23 april, het agendapunt 'Rotterdam, gaststad voor het Eurovisie Songfestival in 2021' gepland. Het uiteindelijke raadsvoorstel is met 33 stemmen voor en 8 stemmen tegen aangenomen, waarmee Rotterdam zich opnieuw beschikbaar stelt als gaststad voor het Eurovisie Songfestival. Nu in mei 2021. De GroenLinks-fractie heeft hierbij opnieuw verdeeld gestemd; twee raadsleden stemden voor (net als VVD, D66, PvdA, CDA, Leefbaar Rotterdam, Denk, 50+ en CU/SGP), drie raadsleden stemden tegen (samen met Nida, PVV, PvdD en SP).

Hoe het Eurovisie Songfestival in Rotterdam 2021 eruit gaat zien is wellicht nog te vroeg om te beantwoorden aangezien de ontwikkelingen en mogelijkheden als gevolg van Covid-19 nog veel onzekerheden met zich meebrengt. De komende maanden zal het onderwerp Rotterdam 2021 waarschijnlijk weer veelvuldig de agenda van Rotterdam en de Rotterdamse gemeenteraad gaan vullen. 

Als woordvoerder songfestival kan ik me daarop in ieder geval weer - oprecht - verheugen!

Wordt vervolgd dus.

Op weg naar rookvrije binnenstad Delft? | Delft

GroenLinks GroenLinks PvdA Delft 12-05-2020 00:00

De binnenstad van Delft wordt een rookvrije zone. Te beginnen met het autoluwe gebied. Tenminste, als de Scholieren In De DelftsE Raad oftewel SIDDER het voor het zeggen hebben. De beslissing van de SIDDER-raad is bizar actueel. Nu we massaal thuis moeten blijven, komen we erachter hoe de openbare ruimte dicht bij huis, in de stad, een belangrijke rol kan spelen. Voor onze gezondheid en welzijn. Door schone, rookvrije lucht bijvoorbeeld. GroenLinks hoopt daarom dat de gemeenteraad zich laat inspireren door de scholieren.

De SIDDER vergaderingen vinden jaarlijks plaats. In de voorbereiding hierop, hebben de leerlingen uit de bovenbouw van het Stanislascollege contact met diverse politieke fracties van de gemeenteraad om te praten over het werk als raadslid en het voorstel dat tijdens de SIDDER-vergadering behandeld wordt. Zo bogen de leerlingen zich op vrijdag 17 april 2020 over het fictieve voorstel om een algeheel rookverbod in te stellen in het autoluw gebied.  Dit is geïnspireerd door het geamendeerde initiatiefvoorstel “Delft naar een rookvrije generatie”, dat de gemeenteraad in de raadsvergadering van februari 2019 aangenomen heeft.

De SIDDER-GroenLinksfractie wist een toezegging van de SIDDER-wethouder – STIP Raadslid Marnix Weiler – binnen te halen.  Om kinderen te betrekken en te laten meedenken. Net als in de “echte” raad van 2019 toen het GroenLinks/PvdA-amendement “Mét kinderen in Delft naar een rookvrije generatie” kinderparticipatie toevoegde aan het initiatiefvoorstel. Ook bij de rest van de SIDDER-fracties waren de standpunten van de diverse politieke partijen goed herkenbaar. De scholieren ervoeren hoe democratie werkt. Dankzij amendementen en moties werd het voorstel verbeterd. Zo kwam er een evaluatie, rookhokjes en maatregelen om gedrag informeel te beïnvloeden. SIDDER-raadsvoorzitter – GroenLinks-wethouder Stephan Brandligt - complimenteerde de scholieren voor de gedisciplineerde digitale vergadering, ondanks het levendige debat met vele interrupties.

Wellicht inspireert deze SIDDER-sessie de echte raadsleden, aldus de leraar bij het afsluiten van de middag. “Wat willen we met de fysieke leefomgeving? Hoe vertalen we dit in de omgevingsvisie en omgevingsplan?”

Dit zijn de vragen die ik meeneem. Zeker we nu met zijn allen door Corona (her-)ontdekken hoe belangrijk de openbare ruimte is voor onze gezondheid en ons welzijn.

GroenLinks stelt centraal dat mens en dier zich prettig voelen in de openbare ruimte. Dat kunnen we waarmaken door de ruimte kindvriendelijk vorm te geven, autoluwe gebieden uit te breiden, ruimte voor sport en beweging te bieden, en de nadruk te leggen op voetgangers, fietsers, (meer) groen én schone rookvrije lucht.

Grote zorgen over ondermijning democratie in Noordwijk | Noordwijk

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Noordwijk 29-04-2020 00:00

Naar aanleiding van het abrupte vertrek van CDA-wethouder Henri de Jong hebben D66, GroenLinks Noordwijk, PUUR en PvdA schriftelijke vragen gesteld aan het college van B en W over ontoelaatbare beïnvloeding, manipulatie en intimidatie van wethouders. In het begeleidende schrijven spreken de fracties hun grote zorgen uit. Ze verwijzen daarbij, onder meer, naar brieven van voormalig burgemeester Rijpstra. Die refereert daarin onomwonden aan het vraagstuk van ondermijning, integriteit en cliëntelisme:

“Met ondermijning wordt bedoeld het verzwakken, aantasten, beschadigen en uithollen van de democratie en het gezag met als doel om buiten de democratische paden aan de touwtjes te trekken, te bepalen en politici, bestuurders en ambtenaren te beïnvloeden. Met name in de ruimtelijke ordening zijn de ‘eigen’ belangen in Noordwijk enorm groot.”

 

De volledige tekst van de vragen en het begeleidend schrijven

Zorgen over ontoelaatbare beïnvloeding van lokale democratie in Noordwijk

28 april 2020

D66, GroenLinks, PUUR en PvdA maken zich grote zorgen over ontoelaatbare, niet-transparante beïnvloeding van bestuurders vanuit de samenleving via partijlijnen, die gericht is op eigen belang en waarmee het algemeen belang wordt ondermijnd. Aanleiding was het recentelijke vertrek van Henri de Jong als wethouder Ruimtelijke Ordening. In een verklaring laat CDA-wethouder De Jong weten dat er soms dingen van hem werden verlangd door CDA-partijleden die niet in het coalitieakkoord staan noch in het CDA-programma. De Jong:

“Ik bleek meer een bestuurder te zijn dan een partijman. De grondbeginselen van de partij vind ik belangrijk, maar als wethouder wilde ik vooral het algemeen belang dienen van Zilkers, Noordwijkers en Noordwijkerhouters.”

In de raad van 21 april jl. heeft de PUUR-fractie de burgemeester in haar hoedanigheid van portefeuillehouder Integriteit het verzoek gedaan te onderzoeken hoe het in de toekomst kan worden voorkomen dat bestuurders zich gedwongen voelen om het eigen belang van partijleden boven het algemeen belang te stellen.

Het is niet de eerste keer dat bestuurders geconfronteerd worden met ontoelaatbare bemoeienissen. Dit blijkt onder meer uit de brieven van voormalig burgemeester Rijpstra in brieven aan de raad over het aanpakken van het vraagstuk van ondermijning, integriteit en cliëntelisme:

“Met ondermijning wordt bedoeld het verzwakken, aantasten, beschadigen en uithollen van de democratie en het gezag met als doel om buiten de democratische paden aan de touwtjes te trekken, te bepalen en politici, bestuurders en ambtenaren te beïnvloeden. Met name in de ruimtelijke ordening zijn de ‘eigen’ belangen in Noordwijk enorm groot.”

Het valt ons op dat gedurende opeenvolgende colleges in de afgelopen 20 jaar wethouders, specifiek verantwoordelijk voor Ruimtelijke Ordening en/of Grondzaken, van de voormalige gemeente Noordwijk structureel geconfronteerd zijn met manipulatie, valse aantijgingen en onjuiste berichtgeving ten aanzien van hun integriteit. Ontoelaatbare en ongeoorloofde middelen werden hierbij niet geschuwd.

De negatieve gevolgen voor de samenleving zijn enorm. Het kan niet anders zijn dat dit de lokale democratie raakt en schaadt. Inwoners worden letterlijk en figuurlijk het kind van de rekening. Zo is er bijvoorbeeld bij Bronsgeest sprake van grootschalige verspilling van belastinggelden bij een 2e omklap van deze woonlocatie naar (mogelijk) de Achterweg (schade die kan oplopen tot boven de 20 miljoen euro gemeenschapsgeld), is er onnodige vertraging van (sociale) woningbouw en worden inwoners misleid door onjuiste berichtgeving. Met als resultaat dat het goed en integer besturen van de gemeente Noordwijk onder druk is komen te staan.

Om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt hebben wij, naast het door u in te stellen onderzoek, de volgende aanvullende vragen:

1. Wat is uw mening over de verklaring van oud-wethouder De Jong dat hij het algemeen belang wilde dienen maar dat er soms dingen door zijn partijleden werden verlangd die niet terug te vinden zijn in het partijprogramma en/of het coalitieakkoord’?

2. Was het college op de hoogte van deze ontoelaatbare beïnvloeding van buitenaf? Zo ja, wat is hiermee gedaan?

3. Gaat u het gesprek aan met CDA-fractie en -bestuur om deze ontoelaatbare beïnvloeding te  bespreken? Graag ontvangen wij hiervan een verslag.

4. Op welke wijze gaat u het gesprek aan met uw collegeleden over de vraag of er voldoende vertrouwen is voor de toekomst voor samenwerking binnen het college waarbij ontoelaatbare beïnvloeding van buitenaf wordt uitgesloten?

5. Op welke wijze denkt u in de toekomst te voorkomen dat wethouders onder druk worden gezet om de belangen van partijleden te dienen boven het dienen van het algemeen belang waardoor hen integer handelen onmogelijk wordt gemaakt en zij zich gedwongen voelen om de wethouders-functie neer te leggen?

6. Bent u bereid om met voormalige wethouders Ruimtelijke Ordening en/of Grondzaken die in het verleden geconfronteerd zijn met manipulatie en intimidatie het gesprek aan te gaan en hen te betrekken bij het gevraagde onderzoek? Zo ja, op welke wijze?

7. Met welke maatregelen denkt u in de toekomst te voorkomen dat individuen ontoelaatbare invloed trachten uit te oefenen op het college, gemeenteraad en/of ambtenaren? Welke personen en organisaties gaat u hierbij betrekken?

8. Bent u bereid om naast een commissie Integriteit voor raadsleden (zie Artikel 17 Gedragscode raadsleden) ook een commissie Integriteit voor inwoners en ambtenaren in te stellen waar zij terecht kunnen als zij vermoeden dat er ondermijnende activiteiten plaatsvinden binnen het bestuur van de gemeente?

9. Bent u bereid om de gemeenteraad actief bij het gevraagde onderzoek te betrekken? Zo ja, op welke wijze?

10. Wanneer kan de gemeenteraad een plan van aanpak verwachten voor het onderzoek waarin u onder meer aangeeft welke organisaties u bij het onderzoek gaat betrekken?

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.