Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

43 documenten

Motie #SchiedamVuurwerkvrij aangenomen! | Schiedam

GroenLinks GroenLinks SGP D66 CDA Schiedam 10-03-2020 00:00

Eindelijk is het zover: een vuurwerkvrije jaarwisseling voor Schiedam. Oud en nieuw wordt weer een feest voor iedereen; mens, dier en milieu. De GroenLinks motie voor een totaalverbod voor het afsteken van consumentenvuurwerk is aangenomen!

We roepen het al jaren: vuurwerk is verschrikkelijk slecht voor de gezondheid en het welbevinden van mens, dier en milieu. En dan hebben we het nog over als alles goed gaat, maar helaas is daar in Schiedam geen sprake van. Iedere jaarwisseling komen de openbare orde en veiligheid in het geding. Hulpdiensten worden belaagd. Mensen raken ernstig gewond. Schiedammers voelen zich niet meer veilig in hun eigen huis en buurt. Dierenliefhebbers en longpatienten vluchten weg uit de stad.  De jaarwisseling is geen feest meer, er is sprake van vuurwerkterreur en het kost ons ook nog handenvol geld. Helemaal vergeleken met andere gemeenten.

Gelukkig zijn andere partijen in Schiedam ook tot inzicht gekomen dat er echt iets moest veranderen. We niet langer konden wachten op halve niet handhaafbare maatregelen van de landelijke regering. Dat we niet de vuurwerkafsteekplek van Rotterdam willen worden, nu zij ook een verbod hebben aangekondigd. Dank aan Progressief Schiedam, Fractie van Dijk en CU-SGP voor het mee-indienen en aan de Schiedamse fracties van D66, Denk, de Ouderenpartij en het CDA voor hun steun! 

Oud en nieuw moet een veilig en leuk feest zijn voor alle Schiedammers! Daarom hebben we in de motie het college ook gevraagd voor feestelijke alternatieven te zorgen. Zo krijgen zij de ruimte om zelf vorm te geven aan een Schiedams oud & nieuw. Zodat iedereen de jaarwisseling kan vieren hoe zij wil. Of dat nu rustig thuis is op de bank met een oliebolletje, of op een feestelijke samenkomst in de stad.

 

Dark Waters

D66 D66 Alblasserdam 03-03-2020 18:51

Advocaat Robert Bilott werd in 1998 door een veehouder uit West Virginia ingeschakeld om een rechtszaak te beginnen tegen DuPont. De veehouder meende dat het bedrijf een plaatselijke sloot vervuilde waardoor zijn vee ziek was geworden. In de juridische strijd die volgde bracht Bilott een decennialange geschiedenis van milieuverontreiniging aan het licht. Het ging in het bijzonder om de ongezonde effecten van perfluoroctaanzuur (C8), PFAS en PFOA. 22 jaar later ontvangen wij een brief van Chemours waarin zij mededelen per jaar nog steeds PFOA en PFAS te lozen op de rivier. Schokkend maar waar. Op verzoek van D66 vindt er 5 maart een besloten presentatie plaats van deze film. Maandag 9 en dinsdag 10 maart draait de film in de filmclub. D66 raadt deze film van harte bij u aan.

– Marko Stout

deze tekst is de ‘Blik op de raad’ uit de Klaroen van woensdag 26 februari 2020

Borging landelijke normen voor ruimtelijke ordening in Tilburg

D66 D66 Tilburg 18-02-2020 18:32

Geacht college,

Vandaag opende het NRC met een artikel over het falen van het landelijke ruimtelijke ordeningsbeleid (‘Zo werd er toch gebouwd naast een vuurwerkopslag’).[1] Dit artikel is gebaseerd op een nog niet eerder verschenen rapport uit 2018 van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De strekking van het rapport ‘De borging van de nationale ruimtelijke belangen’ is verontrustend.[2] Volgens het rapport is er van alles misgegaan sinds de rijksoverheid de ruimtelijke ordening rond de eeuwwisseling steeds meer bij lagere overheden heeft neergelegd. Belangrijke taken zijn niet opgepakt door gemeenten en provincies, met gevaarlijke en hinderlijke situaties tot gevolg.

Een van de in het artikel en rapport genoemde voorbeelden is de opslag van explosieve grondstoffen. Na de vuurwerkramp in 2000 in Enschede bezwoeren beleidsmakers: dit nooit meer. Huizen mogen sindsdien niet meer te dicht in de buurt van de opslag van explosieve materialen – vuurwerk, munitie – worden gebouwd. Zogeheten veiligheidszones moeten dat verhinderen. Alleen moeten gemeenten deze zones wel vastleggen. Als daar in een bestemmingsplan niets over is opgenomen, is de weg alsnog vrij voor bijvoorbeeld woningbouw in de directe omgeving van de opslag van explosieve materialen.

De ILT onderzocht de afgelopen zes jaar bijna veertig bestemmingsplannen die relatie hadden met explosieve grondstoffen. De conclusie is dat in driekwart van de gevallen niets was geregeld, waardoor er toch woningen naast zo’n opslag konden worden gebouwd. Bij een derde van de onderzochte plannen bleek dat ook daadwerkelijk te zijn gebeurd, bijvoorbeeld in de Gelderse plaats Druten. Na contact is daar inmiddels actie ondernomen.

In het onderzoeksrapport worden, naast de opslag van explosieven, tal van andere terreinen met risico’s genoemd: veiligheid (opslag van ontplofbare stoffen, externe veiligheid inrichtingen en -buisleidingen, rijksvaarwegen, grote rivieren, primaire waterkeringen), gezondheid (grondwaterbeschermingsgebieden, regionale luchthavens, Defensie), financiën of economie (elektriciteitsvoorziening, Parallelle Kaagbaan, rijksvaarwegen, grote rivieren), cultuur en natuur (Natuurnetwerk Nederland, erfgoederen van unieke universele waarde, Waddenzee, Project Mainportontwikkeling Rotterdam), vertrouwen in instituties.

Ook op al deze genoemde terreinen bleek veel mis te zijn met gemeentelijke bestemmingsplannen. Zo bleek uit onderzoek in 19 gemeenten dat bij 10 bestemmingsplannen geluidszones rond militaire luchtvaartterreinen niet goed zijn geregeld. Deze 10 plannen hebben betrekking op zes van de acht militaire luchtvaartterreinen. De vliegbasis Gilze-Rijen is een van de acht Nederlandse luchtvaartterreinen en heeft ook (geluids)impact op de gemeente Tilburg. De lijst met de door de ILT geconstateerde gebreken gaat nog verder. Specifieke gemeenten worden echter niet genoemd.

Het rapport van de ILT geeft aanleiding tot het stellen van de volgende vragen:

Hoe oordeelt het college over de conclusies uit het rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport? Is de gemeente Tilburg door de Inspectie Leefomgeving en Transport benaderd naar aanleiding van het rapport over gebreken in bestemmingsplannen? Zo ja, wat was de melding van de ILT? Welke acties zijn hierop ondernomen? In hoeverre deelt het college de mening van D66 dat AMvB’s, zoals het Besluit algemene regels ruimtelijke regels (Barro), in beginsel dienen te worden nageleefd door de gemeente Tilburg? In hoeverre voldoet de gemeente Tilburg hier volgens u nu aan? Hoe zorgt het college ervoor dat landelijke regels rondom de hierboven genoemde thema’s worden doorvertaald naar het Tilburgs beleid? Welke checks and balances zijn daarvoor binnen de gemeente Tilburg van kracht?

[1] https://www.nrc.nl/nieuws/2020/02/09/zo-werd-er-toch-gebouwd-naast-een-vuurwerkopslag-a3989853

[2] https://www.scribd.com/document/446047797/Bijlage-Nationale-Ruimtelijke-Belangen-Borging-Nationale-Belangen

Beste plafondverf: Wat je moet weten voordat je het koopt

D66 D66 Ridderkerk 05-02-2020 03:00

Plafondverf is een zeldzaam nicheverfproduct, zoals badkamerverf, dat zijn intenties daar op het etiket aankondigt. De meeste andere verven zijn niet locatiegebonden. Je zult geen product vinden dat specifiek is aangeduid als een verf voor de woonkamer of een verf voor het kantoor aan huis. Zolang aan enkele basisvoorwaarden wordt voldaan, kent acryl-Latex-interieurverf weinig grenzen; het kan overal naartoe.

Is dit weer zo’n voorbeeld van bedrijven die bekende producten opnieuw etiketteren en ze iets anders noemen? Of is plafondverf een echte zaak die de moeite waard is om te kopen? Vind hier goedkope plafond sauzen.

Plafondverf’s viscositeit verminderd druppels, spatten

Als je een vlak, wit plafond wilt, dan kan de gewone vlakke, witte latexverf voor het interieur, die niet als plafondverf is gelabeld, op het plafond worden aangebracht. Maar het gebruik van plafondverf zal het proces gladder maken; zal resulteren in een beter uitziend plafond; en zal minder druppels en spetters produceren.

Gewone latexverf is laag in viscositeit of dikte. Dus als je het plafond ermee schildert, krijg je niet alleen grote verfdruppels, maar ook iets wat nog moeilijker op te ruimen is: een ultrafijne verfnevel die zich door luchtstoten kan verplaatsen, voorbij je druppeldoek. Hogere viscositeitsverf met meer vaste stoffen betekent dat je boven je hoofd kunt schilderen en minder druppels en weinig verfnevel verwacht. Druppels maken niet alleen een puinhoop onder het doek, maar zorgen ook voor lelijke plekken aan het plafond die na het drogen moeilijk te repareren zijn.

Voordat je verf koopt: vergelijk twee soorten plafondverf met één soort muurverf. Beide plafondverven overtreffen de muurverf in termen van viscositeit, totaal gewicht per gallon, en vaste stoffen in gewicht. In vergelijking met een viscositeitsmeter tegen andere stoffen heeft plafondverf ongeveer dezelfde consistentie als verdunde honing.

Lees ook: De voordelen van eiwitrepen: zijn ze echt zo gezond en behulpzaam als beweerd?

Motie “Vlissingen consumentenvuurwerk vrij” | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks VVD ChristenUnie PvdA SGP D66 CDA Vlissingen 02-02-2020 00:00

De raad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op, 30 januari 2020

 

Naar aanleiding van de uitspraken van de Burgemeester in zijn Nieuwjaarstoespraak op maandag 6 januari over veiligheid- en vuurwerkoverlast.

Ik citeer:

De burgemeester herhaalde zijn oproep van 2019 dat die veiligheid ook gebaat is bij een vuurwerkverbod voor consumenten.

De maatschappelijke kosten zijn inmiddels veel en veel te hoog geworden. Oud en nieuw is voor grote groepen inwoners al lang geen feest meer.Van de 'landelijke dag van de anarchie’ moeten we echt af.

En daarnaast:

de landelijk discussie die nu ontstaan is over het stoppen van vuurwerk afsteken gezien de kosten, leed, verwondingen en het gebruik van vuurwerk als wapens naar onze hulpverleners; er nu een meerderheid in de politiek maar ook bij de burgers in Nederland ontstaat over het afschaffen van het consumentenvuurwerk;  de afgelopen jaarwisseling er weer veel slachtoffers zijn gevallen, en voor miljoenen euro schade is aangericht die weer op het bordje van de burgers komen en door de burgers betaald worden; de politie de medische wereld en zelfs de vuurwerk-branchevereniging pleit voor het verbod op consumenten-knalvuurwerk en –vuurpijlen; de politie, brandweer en ambulance medewerkers hulp moeten verlenen met gevaar voor eigen leven; de grote schade die het aanbrengt aan ons milieu o.a. stikstof; de mogelijke CO2-reductie bij een algeheel vuurwerkverbod; de hoeveelheid leed en stress die ontstaat bij de dieren in de natuur, op de boerderij, landerijen en huisdieren; dat ongeveer de helft van de vuurwerkslachtoffers, die jaarlijks zijn te betreuren, onschuldige omstanders zijn; dat er voor meer dan een miljoen mensen zijn met copd of astma, die geen Nieuwjaar kunnen vieren zonder ademhalingsproblemen.

Verzoekt het college:

actie te ondernemen om tot een algemeen vuurwerk-verbod in Vlissingen te komen; dit in te laten gaan met ingang van de jaarwisseling van 2020-2021; te onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor het organiseren van vuurwerk-shows door lokale vuurwerkclubs of organisaties (met een vergunningen- systeem) tijdens de oud- en nieuwviering, om zodoende de Nederlandse traditie om met vuurwerk het nieuw jaar in te gaan in ere te houden. En er samen jaarlijks van te kunnen genieten. dit altijd onder eindverantwoording van de gemeente Vlissingen (de overheid) wat betreft veiligheid en openbare orde. de kosten voor het organiseren en inkoop van vuurwerk worden gedragen door de vuurwerkclubs en of organisaties.

Daarnaast zich in te zetten:

om via politieke partijen, de Vereniging Zeeuwse Gemeenten en de Vereniging Nederlandse Gemeenten breed inzetten om tot een landelijk verkoop- en distributieverbod te komen; om bij de Regering, via VZG en VNG aan te dringen om wetgeving te maken, zodat bij overtreding van het verbod er sprake is van een forse stafmaat;  ouders en verzorgers op te roepen om bij te dragen aan een veilige en feestelijke jaarwisseling; zorg te dragen voor een adequate handhaving van het verbod zoals gesteld door korpschef Akerboom: “En als het er eenmaal komt, dan moeten we daar stevig op handhaven.” voor een forse strafmaat bij overtreding van het verbod een oudejaarsboetemenu in te voeren

En gaat over tot de orde van de dag;

 

ChristenUnie 50 Plus SP GL PSR

VVD Lijst Duijndam LPV

D66 CDA PvdA

Voor een vuurwerkvrij Maassluis

D66 D66 Maassluis 12-01-2020 19:50

Op 10 december sprak de gemeenteraad nog over oud & nieuw. De vraag was of we anders met de jaarwisseling om moeten gaan. De volgende dag stond in de krant: ‘voorlopig geen verandering, als het aan de raad ligt.’ De schade en overlast valt in Maassluis erg mee, zeiden verschillende partijen. 48% van de inwoners van Maassluis vindt dat vuurwerk niet door inwoners zelf moet worden afgestoken, terwijl nog maar 36% daar voorstander van is.

Na de jaarwisseling met brandstichting, vernieling en veel meldingen voor onze hulpverleners is het tijd om kleur te bekennen. We kunnen niet meer volhouden dat het wel meevalt.

D66 vindt dat er iets moet veranderen en wil daarom een afsteekverbod van consumentenvuurwerk in Maassluis. Vuurwerk moet op een veilige manier op een centraal Oud en Nieuwfeest worden afgestoken, zodat mensen die het willen ervan kunnen genieten en de rest geen overlast ervaart.

D66 en Groenlinks vragen het college naar sanering van asbestdaken en Proeftuin aardgasvrije wijken

D66 D66 Tilburg 06-01-2020 13:22

In juni 2019 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel voor een verbod op asbestdaken verworpen. Op 14 oktober 2019 heeft minister Van Veldhoven een Kamerbrief naar de Tweede Kamer gestuurd, warin ze ingaat op het vervolg van de sanering van asbestdaken[1]. Over de rol van gemeenten in deze aanpak schrijft de minister: “Gemeenten zijn in meerdere opzichten een essentiële schakel in de stimulering en facilitering van de asbestdaken sanering. Eigenaren zullen voor informatie bij gemeenten aankloppen en de ervaring leert dat gemeenten ook het best in staat zijn om te faciliteren, bijvoorbeeld via goede voorbeelden, het collectief saneren van daken en de inzet van ervencoaches. Gemeenten zijn uiteindelijk ook aan zet bij de handhaving van een veilige woonomgeving op basis van de Woningwet.”

[1] https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/asbest/documenten/kamerstukken/2019/10/14/aanpak-asbestdaken

Bij de Tilburgse proeftuin aardgasvrije wijk Quirijnstok is, ten aanzien van de betrokken woningen aan de Beethovenlaan en de Offenbachstraat, expliciet een koppeling gemaakt tussen het verwijderen van de asbestdaken en de warmtetransitie. Het besluit van de Eerste Kamer is voor diverse bewoners in de proeftuin reden geweest om af te zien van het verwijderen van de asbestdaken en de warmtetransitie. Het bestuur van de buurtvereniging Schanszicht heeft laten weten het jammer te vinden dat de asbestsanering in hun woonbuurt stokt. De daken zijn 45 jaar oud en onderzoek in de Offenbachstraat heeft aangetoond dat er serieuze risico’s zijn voor asbestvervuiling. Er is sprake van mosvorming op daken en bij harde wind brokkelt mos, dat losgeweekte asbestdeeltjes kan bevatten, af. Ook in andere gevallen in Tilburg waar er sprake is van asbestdaken, is er het risico op verspreiding van asbestvezels.

Gezien bovenstaande willen wij u de volgende vragen stellen:

Wat zijn de concrete gevolgen van de uitspraak van de Eerste Kamer voor het proeftuinproject Quirijnstok? In het uitvoeringsplan Proeftuin Aardgasvrij Quirijnstok wordt gesteld: “De daken in de Beethovenlaan en omgeving beginnen te verweren, waardoor vervanging van de daken een urgent verbouwingsvraagstuk is geworden voor bewoners.” En “Op 24 woningen in Beethovenlaan en omgeving liggen asbestdaken. Daken die de komende jaren vervangen moeten worden omdat deze aan slijtage onderhevig zijn. Doordat de kans groot is dat er op termijn kleine vezels loskomen, is dit slecht voor de gezondheid.” Wat gaat de gemeente doen nu diverse bewoners afzien van sanering van hun asbestdaken? Hoe is in Tilburg het gemeentelijk beleid om gezondheidsrisico’s ten gevolge van asbestdaken te voorkomen, vormgegeven? Op welke manier werkt de gemeente aan het vergroten van het bewustzijn van haar inwoners, voor de gezondheidsrisico’s en het belang van het melden van  asbestdaken die mogelijk in slechte staat verkeren? Hoe kijkt het college naar de in de Kamerbrief genoemde wijzen waarop de gemeente een bijdrage kan leveren aan het saneren van asbestdaken (de informatiefunctie, het delen van goede voorbeelden, het collectief saneren van daken en de inzet van ervencoaches)? Op welke wijze gaat de gemeente in het kader van de sanering van asbestdaken om met haar bevoegdheid tot handhaving van een veilige woonomgeving op basis van de Woningwet? Heeft de gemeente nog meer juridisch instrumentarium om gebouweigenaren te verplichten om asbestdaken te saneren? Zo ja, hoe gaat de gemeente om met dit instrumentarium? Ziet het college kansen in een gemeentelijke (subsidie-)regeling om particuliere gebouweigenaren te helpen bij het saneren van asbestdaken?

Proeftuinen aardgasvrije wijken

1 december 2019 is door de Rijksoverheid de tweede ronde proeftuinen aardgasvrije wijken opengesteld. Gemeenten kunnen hiervoor van 1 december tot 1 april 2020 een aanvraag indienen.

Is het college bereid om, waar mogelijk in samenwerking met een of meerdere energiecoöperatie(s), te komen tot een aanvraag voor de tweede ronde proeftuinen aardgasvrije wijken?

 

D66: verbod op gevaarlijk vuurwerk in ‘s-Hertogenbosch

D66 D66 s-Hertogenbosch 06-01-2020 07:50

D66 wil een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen in ‘s-Hertogenbosch. Om de jaarwisseling weer een feest voor iedereen te maken wil de partij ook dat er vuurwerkvrije zones worden aangewezen. Dat gaf fractievoorzitter René van den Kerkhof zondag aan tijdens de nieuwjaarsreceptie van D66 ‘s-Hertogenbosch.

Ook in ‘s-Hertogenbosch vonden in de dagen voor oud en nieuw en tijdens de jaarwisseling weer meerdere incidenten plaats met vuurwerk. “Totaal niet acceptabel en stuk voor stuk situaties die vragen om verandering. Want ook tradities kunnen meegaan met de tijd, waardoor het weer gedeelde tradities kunnen worden, zoals tradities horen te zijn. Of het nu gaat om een kinderfeest of de jaarwisseling.”, aldus fractievoorzitter René van den Kerkhof.

Tijdens de jaarwisseling eindigen jaarlijks in Nederland bijna 500 mensen op de spoedeisende hulp, raken 200 ogen beschadigd, valt gemiddeld één dode per jaar en worden zo’n 11.000 incidenten geregistreerd. In ‘s-Hertogenbosch is de vuurwerkschade in aanloop en tijdens de afgelopen jaarwisseling naar recordhoogte gestegen: de schade is al opgelopen tot 125.00 euro, terwijl dat nog niet alles is. Daarmee is de jaarwisseling het onveiligste feest van het jaar. Van den Kerkhof: “De extreem harde knallen en incidenten maken des te meer duidelijk dat de vrijheid om allerlei soorten vuurwerk af te steken, daar eindigt waar iemands anders vrijheid en veiligheid begint. Die veiligheid en vrijheid van de ander zijn in het geding. Vandaar dat wij voorstander zijn van het uitvoeren van de aanbevelingen van de politie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Wij pleiten daarom voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen in ‘s-Hertogenbosch én voor het aanwijzen van vuurwerkvrije zones.”

Hier past ook realiteitszin. Enkel een verbod zal het probleem niet verhelpen. Handhaving is minstens zo belangrijk. En het breken van een cultuur waarin mensen zich zomaar boven de wet verheffen en anderen in gevaar brengen is niet makkelijk gedaan. Laten we daarom vooral ook goed kijken naar alternatieven, zoals een centrale licht- of vuurwerkshow. Van den Kerkhof: “Wij gaan hierover de komende tijd met andere partijen in gesprek en zullen met een voorstel komen. Onze inzet is een jaarwisseling die niet beangstigt, maar verbindt.”

D66: verbod op gevaarlijk vuurwerk in ‘s-Hertogenbosch

D66 D66 s-Hertogenbosch 06-01-2020 07:50

D66 wil een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen in ‘s-Hertogenbosch. Om de jaarwisseling weer een feest voor iedereen te maken wil de partij ook dat er vuurwerkvrije zones worden aangewezen. Dat gaf fractievoorzitter René van den Kerkhof zondag aan tijdens de nieuwjaarsreceptie van D66 ‘s-Hertogenbosch.

Ook in ‘s-Hertogenbosch vonden in de dagen voor oud en nieuw en tijdens de jaarwisseling weer meerdere incidenten plaats met vuurwerk. “Totaal niet acceptabel en stuk voor stuk situaties die vragen om verandering. Want ook tradities kunnen meegaan met de tijd, waardoor het weer gedeelde tradities kunnen worden, zoals tradities horen te zijn. Of het nu gaat om een kinderfeest of de jaarwisseling.”, aldus fractievoorzitter René van den Kerkhof.

Tijdens de jaarwisseling eindigen jaarlijks in Nederland bijna 500 mensen op de spoedeisende hulp, raken 200 ogen beschadigd, valt gemiddeld één dode per jaar en worden zo’n 11.000 incidenten geregistreerd. In ‘s-Hertogenbosch is de vuurwerkschade in aanloop en tijdens de afgelopen jaarwisseling naar recordhoogte gestegen: de schade is al opgelopen tot 125.00 euro, terwijl dat nog niet alles is. Daarmee is de jaarwisseling het onveiligste feest van het jaar. Van den Kerkhof: “De extreem harde knallen en incidenten maken des te meer duidelijk dat de vrijheid om allerlei soorten vuurwerk af te steken, daar eindigt waar iemands anders vrijheid en veiligheid begint. Die veiligheid en vrijheid van de ander zijn in het geding. Vandaar dat wij voorstander zijn van het uitvoeren van de aanbevelingen van de politie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Wij pleiten daarom voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen in ‘s-Hertogenbosch én voor het aanwijzen van vuurwerkvrije zones.”

Hier past ook realiteitszin. Enkel een verbod zal het probleem niet verhelpen. Handhaving is minstens zo belangrijk. En het breken van een cultuur waarin mensen zich zomaar boven de wet verheffen en anderen in gevaar brengen is niet makkelijk gedaan. Laten we daarom vooral ook goed kijken naar alternatieven, zoals een centrale licht- of vuurwerkshow. Van den Kerkhof: “Wij gaan hierover de komende tijd met andere partijen in gesprek en zullen met een voorstel komen. Onze inzet is een jaarwisseling die niet beangstigt, maar verbindt.”

D66 uit zorgen over opslag illegaal vuurwerk in woonwijken

D66 D66 Groningen 19-12-2019 10:11

Vorige week zijn er in een woning aan de Oosterhamriklaan explosieve stoffen gevonden om vuurwerk te maken. Meerdere woningen moesten hierdoor worden ontruimd. Dit lijkt niet alleen in de stad te gebeuren, maar ook in de regio en elders in het land. 

Raadslid Wieke Paulusma: “D66 maakt zich hier zorgen over, omdat het vaak gaat om grote hoeveelheden vuurwerk of explosieve stoffen om vuurwerk te maken. Die zijn opgeslagen in huizen of garageboxen in woonwijken, op plekken waar mensen wonen en kinderen spelen en dus plekken waar veel slachtoffers kunnen vallen”. 

We willen dat hier adequaat tegen opgetreden kan worden en stelden daarom vragen aan de burgemeester. Schuiling deelt onze zorgen en zegt toe onder ander te lobbyen bij het Rijk voor extra passende maatregelen.

Het bericht D66 uit zorgen over opslag illegaal vuurwerk in woonwijken verscheen eerst op Groningen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.