Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

165 documenten

Vragen over Nationaal Groeifonds

PvdA PvdA Zeeland 09-09-2020 17:49

Begin deze week presenteerde de Rijksoverheid het Nationaal Groeifonds. Het groeifonds is bedoeld voor eenmalige publieke investeringen en omvat een bedrag van € 20 miljard. Het Rijk wil dit bedrag investeren in nieuwe ontwikkelingen en initiatieven die moeten bijdragen aan economische groei. Het geld is beschikbaar voor projecten waarbij het gaat om kennisontwikkeling, fysieke infrastructuur en onderzoek, ontwikkeling en innovatie.

We lezen dat het College van Gedeputeerde Staten van de Provincie Zeeland kansen voor Zeeland ziet. De provincie Zeeland wil de mogelijkheden van het groeifonds verkennen voor de vergroening van de industrie, het oplossen van een aantal infrastructurele knelpunten, de versterking van de kennisinfrastructuur en de effecten van de energietransitie op de arbeidsmarkt.

Provinciale Staten hebben op 10 juli 2020 de motie aangenomen om “op een constructieve manier de lobby richting de Rijksoverheid voor een tolvrije Westerscheldetunnel te blijven voeren” en “Geen kans onbenut te laten om een tolvrije tunnel op de agenda van de Rijksoverheid te (blijven) houden…”.

Naar aanleiding hiervan hebben PvdA-Statenleden Corina van der Vliet en Ralph van Hertum de volgende vragen aan Gedeputeerde Staten van Zeeland gesteld:

1. Het Nationaal Groeifonds legt het accent op investeringen in de economie. Wij zijn van mening dat investeringen niet alleen in de economie, maar juist in de zorg, het onderwijs, het milieu / klimaat en in cultuur dienen plaats te vinden. Delen Gedeputeerde Staten onze mening? Graag een toelichting.

2. Wordt bij het opstellen van projecten en investeringen gekeken naar wensen die in het kader van de compensatie marinierskazerne niet gehonoreerd konden worden, bijvoorbeeld een tolvrije Westerscheldetunnel of personenvervoer Gent-Terneuzen?

3. Gaat iedere Zeeuwse overheid een ‘wensenlijst’ opstellen of komt er één Zeeuws overzicht van gewenste investeringen? Is het College van Gedeputeerde Staten het met ons eens dat één krachtig Zeeuws geluid een sterker geluid is? En zo ja, zien Gedeputeerde Staten hierin (via het Overleg Zeeuwse Overheden) een regierol?

4. Welke infrastructurele knelpunten bedoelt het College van Gedeputeerde Staten (zie inleidende tekst)?

5. Op welke wijze worden Provinciale Staten geïnformeerd c.q. betrokken?

Het bericht Vragen over Nationaal Groeifonds verscheen eerst op PvdA Zeeland.

Raadsvragen.

PvdA PvdA Tholen 30-08-2020 06:52

https://tholen.pvda.nl/nieuws/raadsvragen/

Vervuiling Molenvlietsedijk

Onze fractie heeft kennisgenomen van de ingezonden brief van de heer C.J. v.d. Berge in de EB van 27-8-20. Daarnaast hebben we overleg gehad met betrokkene. Gegeven de inhoud van het schrijven en het bijbehorende verhaal nemen wij aan dat indien de gemeenteverantwoordelijk is voor het zwerfvuil dit op z’n minst wordt opgeruimd.

20.0015 Vervuiling Molenvlietsedijk PvdA-GL met antwoord definitief

 

https://tholen.pvda.nl/nieuws/raadsvragen/

Werkzaamheden terrein Hertenkamp

Is het college op de hoogte van de werkzaamheden op de voormalige volkstuintjes en aangrenzend perceel aan het Hertenkamp? Graag toelichting.

20.0002 Ingekomen schriftelijke vragen fractie PvdA-GroenLinks inzake Ontwikkelingen volkstuintjes Hertenkamp Tholen

20.0002 Beantwoording schriftelijke vragen fractie PvdA-GroenLinks inzake Ontwikkelingen volkstuintjes Hertenkamp Tholen

https://tholen.pvda.nl/nieuws/raadsvragen/

Kan de wethouder toezeggen dat er daadwerkelijk op zal worden toegezien dat er een vleermuis onderzoek zal plaatsvinden en een QuickScan naar in het rapport genoemde diersoorten?

19.0019 Ingekomen schriftelijke vraag fractie PvdA-GL m.b.t. bestemmingsplan Marehoek Oud-Vossemeer

https://tholen.pvda.nl/nieuws/raadsvragen/

Pluimpot.

Is er toestemming gegeven tot het rooien van een aanzienlijk aantal bomen op het landgoed aan de zuidelijke kant?

19.0020 Ingekomen schriftelijke vraag fractie PvdA-GL m.b.t. landgoed De Pluimpot

https://tholen.pvda.nl/nieuws/raadsvragen/

Gebiedstafels.

In 2021 treedt – volgens de planning – de Omgevingswet in werking in Nederland. Nieuw in het kader van de Omgevingswet is dat ook van inwoners sterke betrokkenheid en eigen initiatief worden verwacht bij de fysieke leefomgeving. Dat past bij de algemene maatschappelijke trend naar meer zelfredzaamheid van inwoners en een terugtredende overheid.

19.0018 Ingekomen schriftelijke vraag fractie PvdA-GL m.b.t. gebiedstafels Omgevingswet

19.0018 Antwoord op schriftelijke vraag fractie PvdA-GL m.b.t. gebiedstafels Omgevingswet

https://tholen.pvda.nl/nieuws/raadsvragen/

Verkoop volkstuinen.

Er is behoorlijke onrust ontstaan bij Thoolse burgers door het opdoeken van deze volkstuintjes en de manier waarop dit medegedeeld werd aan de betrokken gebruikers. Waarom zijn deze volkstuintjes verkocht en op welke manier werd dit gecommuniceerd aan de betrokkenen?

Antwoor op de schriftelijkvraag van PvdAGL over de verkoop van volkstuinen

https://tholen.pvda.nl/nieuws/raadsvragen/

Internetbeveiliging.

Heeft het college kennisgenomen van de berichtgeving d.d. 25 augustus j.l. inzake de beveiliging van gemeentelijke websites door Omroep Zeeland?

19.0017 Ingekomen schriftelijke vraag fractie PvdA-GL inzake beveiliging gemeentelijke websites

19.0017 Antwoord op schriftelijke vraag fractie PvdA-GL inzake beveiliging gemeentelijke websites

https://tholen.pvda.nl/nieuws/raadsvragen/

WMO

Hoeveel meer Wmo-aanvragen heeft onze gemeente in het eerste half jaar van 2019 t.o.v. 2018 te verwerken gekregen sinds de invoering van het abonnementstarief?

19.0012 Vraag PvdA-GL over aanwas WMO

19.0012 Vraag PvdA-GL over aanwas WMO (bijlage)

19.0012 Antwoord op schriftelijke vraag fractie PvdA-GL over aanwas WMO

https://tholen.pvda.nl/nieuws/raadsvragen/

Heeft het college kennisgenomen van de berichtgeving over zorgcowboys?

Ingekomen schriftelijke vraag fractie PvdA-GL inzake zorgcowboys

https://tholen.pvda.nl/nieuws/raadsvragen/

Geluidsoverlast vanuit de vluchthaven

Is het college bekend met klachten over voortdurende geluidsoverlast vanuit de vluchthaven in Tholen?

Schriftelijk vraag geluidsoverlast vluchthaven

https://tholen.pvda.nl/nieuws/raadsvragen/

GI Intervence

Is het college het met onze fractie eens dat de situatie bij de GI Intervence zeer zorgelijk is?

19.0003 vraag PvdA-GL over Intervence

https://tholen.pvda.nl/nieuws/raadsvragen/

Laadpalen.

*Klopt het dat er in de kern Tholen geen openbare laadpalen voor elektrische voertuigen meer geïnstalleerd worden? *Hoe verhoudt dat zich in relatie tot de klimaatdoelstellingen waardoor er een sterke toename zal zijn van elektrische auto’s? *Hoeveel openbare laadpalen voor elektrische auto’s zijn er in de diverse kernen van Tholen en waar zijn deze gesitueerd?

Schriftelijk vraag fractie PvdA-GroenLinks inzake laadpalen[733]

18.0022 Antwoord op schriftelijk vraag fractie PvdA-GroenLinks inzake laadpalen elektrische auto’s

https://tholen.pvda.nl/nieuws/raadsvragen/

WOZ

Is het college op de hoogte van de onvoldoende die over 2017 uitgedeeld is door de Waarderingskamer inzake de waardering van de WOZ waarden in het samenwerkingsverband Sabewa? De PvdA/GL fractie vraagt een nadere toelichting aan het Colllege van B&W

2018-09-09 schriftelijke vraag PvdAGroenlinks over Sabewa

2018-09-09 bijlage schriftelijke vraag over Sabewa pdf

18.0020 Antwoord op schriftelijke vraag PvdA-Groenlinks over Sabewa – Bijlage Nieuwsbrief Sabewa Zeeland september 2018

https://tholen.pvda.nl/nieuws/raadsvragen/

Asbest.

Het Rijk is voornemens om asbestdaken vanaf 2024 te verbieden. De maatregel moet gezondheids- en milieuproblemen door asbest voorkomen. Sanering is op enig moment noodzakelijk. De realisatie van de sanering voor 2024 betekent voor alle betrokken partijen een grote opgave in tijd alsmede financieel. Het verbod in 2024 betekent voor gemeenten op termijn ook een kostbare handhavingsopgave. De Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft onlangs gemeenten opgeroepen in te zetten op een versnellingsaanpak voor asbestdakensanering, en daarmee de handhavingsopgave vanaf 2024 te verkleinen. Zie bijgevoegde brief.

18.0017 Ingekomen schriftelijk vraag fractie PvdA-GroenLinks inzake sanering asbestdaken

18.0017 Ingekomen schriftelijk vraag fractie PvdA-GroenLinks inzake sanering asbestdaken – Bijlage Brief VNG

18.0017 Antwoord op schriftelijk vraag fractie PvdA-GroenLinks inzake sanering asbestdaken

Het bericht Raadsvragen. verscheen eerst op PvdA Tholen.

Brouwerseiland, woordbreuk coalitiepartijen?

PvdA PvdA VVD CDA GroenLinks SGP D66 Schouwen-Duiveland 29-07-2020 17:00

Het college van B&W van Schouwen-Duiveland heeft onlangs (Raadsbrief 24 juli 2020) aangegeven nog steeds bereid te zijn om mee te werken aan het tot stand komen van Brouwerseiland. De initiatiefnemer heeft een concept-bestemmingsplan ingediend bij B&W, waarmee volgens B&W aan de bezwaren van de Raad van State die op 30 april 2019 onder andere het eerder nog door de gemeenteraad in 2017 vastgestelde bestemmingsplan volledig vernietigde, tegemoet wordt gekomen.

Opmerkelijk want de gemeenteraad heeft na die uitspraak van de Raad van State namelijk op 9 mei 2019 bij meerderheid uitgesproken dat er bij de gemeenteraad geen draagvlak (meer) bestaat voor het project Brouwerseiland. Alle coalitiepartijen (LSD, CDA, SGP en GroenLinks), de CU en natuurlijk ook de PvdA steunden die motie. De VVD (de enige fractie die de komst van Brouwerseiland nog ziet zitten), SP, D66 en HvSD stemden toen helaas tegen.

De coalitiepartijen hebben hun nieuwe standpunt ook breeduit in alle media onder de aandacht gebracht.

B&W legt die motie nu naast zich neer. Ze vreest – ons inziens ten onrechte –  een kansrijke claim van de initiatiefnemers als zij niet langer meewerkt. Zij gaat daarmee in tegen de uitdrukkelijke wens van alle coalitiepartijen.

Wat gaan de coalitiepartijen doen?  Wordt het met hangende koppies en met hangende pootjes toch maar B&W volgen en daarmee woordbreuk plegen?

De PvdA blijft in ieder geval bij haar standpunt: Er moet geen Brouwerseiland komen!

Wij vragen ons op dit moment wel een paar dingen af:

Is er door het college advies gevraagd en verkregen over de vraag of het plan Brouwerseiland na de vernietiging van het bestemmingsplan 2017 nog steeds valt aan te merken als zogeheten “pijplijn-project” zoals bedoeld in de bij de Kustvisie Zeeland 2017 horende “Notitie overgangsbeleid”? Is er advies gevraagd en verkregen over de vraag of bij niet verdere medewerking door het college aan een nieuw plan voor Brouwerseiland de initiatiefnemer een kansrijke schadeclaim jegens de gemeente zou hebben? Is er advies gevraagd en verkregen over de vraag of in deze opnieuw een ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd moet worden of dat het het college in deze vrij staat bij het nemen van een nieuw besluit terug te vallen op de procedure die aan het vernietigde bestemmingsplan ten grondslag lag? Waarom is de periode waarin belanghebbenden kunnen reageren in vakantietijd?

We hopen dat over deze vragen snel duidelijkheid komt.

 

Het bericht Brouwerseiland, woordbreuk coalitiepartijen? verscheen eerst op PvdA Schouwen-Duiveland.

Eindelijk geld om de N50 bij Kampen te verbreden

CDA CDA Kampen 04-07-2020 20:04

Uit een besluit van het college van Gedeputeerde Staten van Overijssel blijkt dat de Provincie ruim 3,8 miljoen euro uit wil trekken voor verbreding van de Rijksweg N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid. Daarvoor is er nu in totaal 10 miljoen euro beschikbaar. De verwachting is dat de verbreding in 2023 met dat budget betaald kan worden. CDA Kampen is blij dat de N50 eindelijk verbreed gaat worden, omdat met name het weggedeelte bij Kampen regelmatig overbelast is, met files en ongelukken tot gevolg. Ook Wim Duitman, lid van de Provinciale Staten van Overijssel uit Kampen, heeft al meermaals benoemd dat de huidige weg te druk en te gevaarlijk is. “CDA Overijssel wil investeren in goede verbindingen via weg, water en spoor. De N50 is daarbij een van de knelpunten waar we prioriteit bij leggen”, zo sprak Duitman in maart 2019. Met de verbreding van de N50 tussen Kampen en Kampen-Zuid is daarom een wens in vervulling gegaan van zowel CDA Kampen als CDA Overijssel. Tegelijkertijd zal onze lobby bij het kabinet om van het hele stuk tussen Emmeloord en Hattemerbroek een weg met tweemaal twee rijkstroken te maken onverminderd doorgaan.

Advies oeververbindingen van D’Hooghe

PvdA PvdA Amsterdam 26-06-2020 19:03

De langverwachte advies van D’Hooghe:– 2 nieuwe bruggen, die ook geschikt zijn voor trams en/of bussen.– Een voetgangerstunnel– De Amsterdamse brug die vernieuwd of verbreed wordt– 2 nieuwe pontverbindingenWe zijn heel blij met dit advies die eindelijk vaste oeververbindingen tussen Noord en de rest van de stad mogelijk maakt.Maar we zijn ook sceptisch en afwachtend het is namelijk niet de eerste keer dat er een advies is en voorwerk verricht is voor vaste oeververbindingen die er uiteindelijk toch niet kwamen.We zijn dus benieuwd wat er na, de ellenlange discussies (die d’r zeker zullen komen) en gesprekken lees onderhandelingen tussen de ministerie en Amsterdam, van dit advies over zal blijven. En hoe lang we nog moeten wachten op realisatie van de plannen.

Klik hier voor het advies

Het bericht Advies oeververbindingen van D’Hooghe verscheen eerst op PvdA Amsterdam-Noord.

Verkamering is ook aan de orde in Noord

PvdA PvdA Amsterdam 16-06-2020 18:55

Als fractie krijgen we veel vragen over verkamering in Amsterdam-Noord binnen. Verkamering komt vaak voor in Amsterdam zo ook in Noord. Het gaat hierbij dat een woning verbouwd wordt tot zelfstandige units die dan als kamers verhuurd worden. Voor onttrekken, samenvoegen en vormen van woonruimte heb je een vergunning nodig. Amsterdam heeft een nieuwe huisvestingsverordening en stelt sinds begin 2020 maximaal aantal vergunningen voor verkamering per stadsdeel, per wijk beschikbaar. De regels voor verkamering zijn in de nieuwe huisvestingsverordening per 1 januari 2020 aangescherpt dat betekent dat voor die datum verbouwde en gesplitste woningen zich nogmaals moeten aanmelden voor een vergunning. Het gaat dan om legalisering van de bestaande situatie. Voor omwonenden is zo’n omzetting vaak een doorn in het oog. Ze maken zich zorgen over eventuele overlast en drukte in hun eigen buurt. Vandaar dat ze bij ons aankloppen met vragen of vergunningen afgewezen kunnen worden. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan want als een aanvrager aan alle eisen voor een vergunningaanvraag voldoet kan je als stadsdeel zijnde dat niet afwijzen.Ook geven bewoners aan dat er een wildgroei aan verkamering is. Dat is zeker niet het geval. Dat weten we omdat we schriftelijke vragen hierover gesteld hebben. Aanscherping van de regels leidden de afgelopen maanden juist tot vermindering van nieuwe aanvragen. 8 á 9 van de 10 gevallen ging het voornamelijk om legalisatie van de bestaande situatie. En onze wijkquota’s zijn nog lang niet bereikt in Noord. Bij het verlenen van de aanvragen wordt de wijkquota goed in de gaten gehouden. U kunt trouwens de aanvragen, vergunningen en meldingen voor uw buurt wat betreft verkamering, verkeer, apv, horeca, evenementen, bestemmingsplan, water enz. heel makkelijk volgen via Omgevingsalert app. Download de app en blijf op de hoogte van wat er gebeurt of gaat gebeuren in uw buurt.

Het bericht Verkamering is ook aan de orde in Noord verscheen eerst op PvdA Amsterdam-Noord.

Meer duidelijkheid spoorwegovergang Orthen

D66 D66 s-Hertogenbosch 05-06-2020 12:51

De spoorwegovergang in Orthen is niet veilig genoeg. De afgelopen maanden is een viertal varianten onderzocht om tot een toekomstbestendige, veilige en bereikbare oplossing te komen. Er lijkt nu, letterlijk en figuurlijk, licht aan het einde van de tunnel.

Een onafhankelijk bureau onderzocht de onderstaande opties:

De tijdelijke situatie definitief maken. De overweg blijft dan gelijkvloers en is alleen geschikt voor langzaam verkeer. De overweg haaks leggen en openstellen voor al het verkeer. De overweg laten vervallen en een fiets- en voetgangerstunnel aanleggen. De overweg laten vervallen. Fietsers en voetgangers kunnen gebruikmaken van de bestaande tunnels op de Zandzuigerstraat en Treurenburg.

D66 kiest voor variant 3. Raadslid Geert Verbruggen: “We willen Orthen op een veilige manier bereikbaar houden, nu en in de toekomst. In de toekomst gaat het treinverkeer toenemen. Dan is variant 3 op meerdere vlakken de beste optie. Sociaal gezien is er dan een verbinding tussen bewoners van beide zijden. Daarnaast biedt een tunnel een veilige doorgang voor fietsers en voetgangers. De financiële dekking is een uitdaging, maar we hebben er vertrouwen in dat de wethouder dit gaat lukken.”

In de commissie Omgeving hebben we aandacht gevraagd voor de zorgen van bewoners. Tijdens Informeren en Ontmoeten gaven bewoners namelijk aan bezorgd te zijn over de locatie van de tunnel van variant 3. In het raadsvoorstel staat dat de realisatie ‘in de omgeving van de huidige overweg zal zijn’. De bewoners hebben hun zorgen geuit over de rekbaarheid van het begrip ‘omgeving’. Het antwoord op de vraag waar de tunnel exact komt te liggen, is er nog niet. Die volgt in het definitieve ontwerp. Wel heeft de wethouder verduidelijkt dat de tunnel in de directe omgeving van de overweg komt. Wat onze fractie betreft, betekent dit dat het gaat om ‘enkele meters’ en niet veel verder weg.

In de raadsvergadering van 9 juni staat de bespreking van de spoorwegovergang Orthen op de agenda. De huidige situatie blijft tot en met de keuze voor de precieze locatie zoals die nu is.

Meer duidelijkheid spoorwegovergang Orthen

D66 D66 s-Hertogenbosch 05-06-2020 12:51

De spoorwegovergang in Orthen is niet veilig genoeg. De afgelopen maanden is een viertal varianten onderzocht om tot een toekomstbestendige, veilige en bereikbare oplossing te komen. Er lijkt nu, letterlijk en figuurlijk, licht aan het einde van de tunnel.

Een onafhankelijk bureau onderzocht de onderstaande opties:

De tijdelijke situatie definitief maken. De overweg blijft dan gelijkvloers en is alleen geschikt voor langzaam verkeer. De overweg haaks leggen en openstellen voor al het verkeer. De overweg laten vervallen en een fiets- en voetgangerstunnel aanleggen. De overweg laten vervallen. Fietsers en voetgangers kunnen gebruikmaken van de bestaande tunnels op de Zandzuigerstraat en Treurenburg.

D66 kiest voor variant 3. Raadslid Geert Verbruggen: “We willen Orthen op een veilige manier bereikbaar houden, nu en in de toekomst. In de toekomst gaat het treinverkeer toenemen. Dan is variant 3 op meerdere vlakken de beste optie. Sociaal gezien is er dan een verbinding tussen bewoners van beide zijden. Daarnaast biedt een tunnel een veilige doorgang voor fietsers en voetgangers. De financiële dekking is een uitdaging, maar we hebben er vertrouwen in dat de wethouder dit gaat lukken.”

In de commissie Omgeving hebben we aandacht gevraagd voor de zorgen van bewoners. Tijdens Informeren en Ontmoeten gaven bewoners namelijk aan bezorgd te zijn over de locatie van de tunnel van variant 3. In het raadsvoorstel staat dat de realisatie ‘in de omgeving van de huidige overweg zal zijn’. De bewoners hebben hun zorgen geuit over de rekbaarheid van het begrip ‘omgeving’. Het antwoord op de vraag waar de tunnel exact komt te liggen, is er nog niet. Die volgt in het definitieve ontwerp. Wel heeft de wethouder verduidelijkt dat de tunnel in de directe omgeving van de overweg komt. Wat onze fractie betreft, betekent dit dat het gaat om ‘enkele meters’ en niet veel verder weg.

In de raadsvergadering van 9 juni staat de bespreking van de spoorwegovergang Orthen op de agenda. De huidige situatie blijft tot en met de keuze voor de precieze locatie zoals die nu is.

Vragen over gevaarlijke provinciale weg N343 dwars door Weerselo

Forum voor Democratie Forum voor Democratie Overijssel 27-04-2020 02:10

De provinciale weg N343 van Slagharen naar Oldenzaal loopt dwars door Weerselo. Het drukke verkeer op de weg zorgt al jaren voor veel gevaarlijke verkeerssituaties. 

Om de dorpskern te ontlasten is enkele jaren geleden besloten een rondweg om het dorp aan te leggen, maar daar zit niet veel schot in. Enige tijd geleden vond herinrichting van de weg plaats; er zijn snelheidsremmers toegevoegd maar tegelijk ook weggehaald, en de herinrichting lijkt weinig effect te sorteren.

De verantwoordelijk wethouder wil wachten met de aanleg van nieuwe snelheidsremmers, tot bekend is wat de effecten zijn van een nieuwe rotonde die gebouwd gaat worden voor de beoogde rondweg.

Wat FVD Overijssel betreft is dat wachten op ongelukken.

Daarom heeft Statenlid Stijn Hesselink de volgende vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten over de gevaarlijke verkeerssituatie in Weerselo:

1. 

Wat gaat het college van Gedeputeerde Staten van Overijssel doen om de N343 (Bisschopstraat) veiliger te maken?

2. 

Is het College van Gedeputeerde Staten van Overijssel al in gesprek met het College van Burgemeesters en Wethouders van Dinkelland over bovengenoemde situatie? 

- Zo ja, wat zijn de resultaten van die gesprekken?

- Zo nee, gaat het College van Gedeputeerde Staten van Overijssel dat (op korte termijn) doen?

3.

Wat is de huidige stand van zaken omtrent de nieuw aan te leggen rondweg in Weerselo?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.