Nieuws van CDA inzichtelijk

17 documenten

Jos Leenders: hergebruik loze, oude persleidingen om droogte tegen te gaan

CDA CDA Asten 11-06-2020 07:07

Twee onderwerpen houden het CDA-gemeenteraadslid en algemeen bestuurslid van waterschap Aa en Maas momenteel bezig: corona en de enorme droogte. Om laatstgenoemd probleem te tackelen heeft onze Jos Leenders uit Heusden ‘out of the box gedacht’. Hij wil minder afhankelijk worden van Pluvius en kiest ervoor zelf de grondwaterstanden te beïnvloeden. De oplossing ligt al tijden op enkele meters diepte in de grond. ,,Er is enkele jaren geleden een hoofdpersleiding vervangen in de omgeving waar ik woon. Deze loopt van de rioolwaterzuiveringsinstallatie Asten naar het pompgemaal dat achter in de Hutten staat. Ze hebben hierbij de oude leiding in de grond laten zitten”, weet de Heusdenaar ‘die aan het denken is geslagen’. ,,We moeten meer water in de hoger gelegen gebieden laten infiltreren en hiermee een grotere voorraad opbouwen voor een drogere periode. Kunnen we oude persleidingen die niet meer in gebruik zijn inzetten om water omhoog te pompen? Naar gebieden waar het kan infiltreren in de bodem...” Het gaat volgens Leenders om een relatieve goedkope oplossing. Er hoeft alleen een pomp aangeschaft te worden die het water van de zuiveringsinstallatie naar het hoger gelegen deel van Asten stuwt. Dat kost samen met het onderhoud van de pomp, de stroomkosten en het maken van aftakkingen enkele duizenden euro’s, schat hij voorzichtig in. ,,De buizen zijn vijftig jaar oud en lekken wellicht, maar dat is in dit geval helemaal niet erg. Wat maakt mij het uit waar het water exact het gebied instroomt, als het er maar komt.” De bossen die rond het pompstation aan de Hutten liggen, zouden volgens hem hiermee kunnen worden voorzien van voldoende water. ,,Tevens zou hiermee jaarrond water worden geïnfiltreerd in een gebied dat rond de vijf meter hoger ligt dan het beekdal van de Aa.” Leenders weet dat soortgelijke, niet meer gebruikte leidingen ook in de omgeving van Helmond, Bakel en Deurne liggen. Leenders heeft zijn ideeaangekaart bij het dagelijks bestuur van Aa en Maas. Hij wacht nog op officiële antwoorden. Lees hier meer

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Amsterdams vaarbeleid kopje onder

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 12-05-2020 07:56

Op donderdag 14 mei staat de Nota Varen 2 op de agenda van deraadscommissieMobiliteit, Luchtkwaliteit en Water. Ik zal daar als duoraadslid namens het CDA het woord voeren. Deze nota is een nieuwe stap in een lange geschiedenis van vaarbeleid in Amsterdam. In dit blog wil ik - zeer beknopt - aangeven waarom het vaststellen van deze nota varen onverstandig, risicovol en duur gaat zijn en bovendien het achterliggende probleem niet doeltreffend oplost. Op dit moment lijkt het ons verstandig om deze nota met minimaal een jaar uit te stellen. Ook bij eerdere bespreking van dit vaarbeleid (de Nota Varen 1) was het CDA zeer kritisch, maar toen speelde nog niet de coronacrisis. Een belangrijke reden dat het CDA toen tegen de Nota Varen deel 1 gestemd heeft, was dat het vergunningenstelsel een bijzonder complexe en dure manier is om het probleem van drukte op het water en in de binnenstad tegen te gaan. Er was voor de coronacrisis natuurlijk een groot probleem met laagwaardig toerisme en drukte in de binnenstad. Het zou ook zeker goed kunnen dat na de coronacrisis dit probleem terugkeert en daar moet je natuurlijk op voorbereid zijn. Het is alleen een grote vraag of de rondvaartboten en pleziervaart een groot aandeel hebben in dit probleem. Wanneer je echt werk wil maken van kwaliteitstoerisme in Amsterdam zijn andere maatregelen veel effectiever, zoals beperking van coffeeshops en opschoning van de Wallen. Rondvaartboten worden - ook door binnenstadbewoners - niet als het meest knellende probleem van massatoerisme ervaren. Er zijn op sommige dagen en plekken zeker problemen met teveel boten, maar dit zou met maatwerk, tijdelijke regelingen en goede handhaving opgelost kunnen worden. Het voorgestelde beleid is een optelsom van complexe en juridisch risicovolle maatregelen, aangevuld met duurzaamheidseisen voor pleziervaart en mooie plannen voor zero-emissie vrachtvervoer op het water, waarvan de betaalbaarheid onduidelijk is. In de nota varen deel 2 wordt bijvoorbeeld gevraagd om 1 fte extra voor juridische ondersteuning, voor €125.000 per jaar, één senior adviseur beleid voor €125.000 per jaar en externe juridische kosten voor bijna €800.000. Totale kosten voor alleen het op-en-afstapbeleid zijn al €2,6 mln. Het is in deze coronacrisis niet uit te leggen dat een stad waarin ondernemers het loodzwaar hebben en alleen het GVB (100% eigendom van gemeente Amsterdam) € 20 mln. per maand verlies draait, een zwaar, complex en juridisch risicovol beleid gaat doorvoeren. Bovendien is de vraag of het überhaupt een probleem op gaat lossen. Zelfs wanneer je voorstander bent van dit beleid was in de situatie vóór de coronacrisis, zou je op zijn minst nu terughoudend moeten zijn met het aangaan van nieuwe verplichtingen. Amsterdam is een relatief rijke stad, maar zelfs vóór de coronacrisis was de meerjarenbegroting niet sluitend. Ik ben meestal niet zo van het gebruik van zware woorden, omdat dat vaak afleidt van de inhoud en niet zo constructief is. Maar door dit plan door te voeren lijkt het college alle contact met de gewone Amsterdammers verloren te zijn. De oproep aan GroenLinks, D66, PvdA en de SP is om hier deze keer niet in mee te gaan. Doe dit niet, geef rust en stel dit plan minimaal één jaar uit. Niek WijmengaDuoraadslid Milieu, Luchtkwaliteit & Waterniek@cda.amsterdam

Teleurstellend besluit kabinet: marinierskazerne niet naar Vlissingen

CDA CDA Vlissingen 14-02-2020 18:01

Het zat er al een paar weken, of misschien wel een paar jaar, aan te komen: de marinierskazerne komt niet naar Vlissingen. Uitermatie teleurstellend, en ook wel boosmakend, want de rijksoverheid toont zich een onbetrouwbare contractpartner. In Den Haag is een afspraak blijkbaar geen afspraak.Vlissingen en Zeeland hebben fors geinvesteerd, dat moet sowieso vergoed worden. De kazerne had er al in 2017 moeten staan, en we zijn als Vlissingen al 3 maal een half miljoen aan onroerendgoedbelasting misgelopen. De beloofde impuls voor de economie blijft ook uit, en dat raakt heel Zeeland. Er moet dus op een andere manier een structurele verbetering van de Zeeuwse economie vanuit de rijksoverheid komen. Er is ook immateriele schade, imagoschade namelijk. De mariniers hebben Zeeland voorgesteld als een provincie waar je niet wilt wonen, als een achtergebleven gebied. Ook dat moet hersteld worden, en ook daar moet de rijksoverheid een bijdrage aan leveren. Fractievoorzitter Coen Bertijn van het CDA Vlissingen gaf een interview aan PowNews, u kunt het hier bekijken.

Bloemendaalse Zeemijl

CDA CDA Bloemendaal 21-08-2019 19:52

Afgelopen zondag vond aan het strand de 64e editie van de Zeemijl (= 1.852 mtr) plaats, georganiseerd door de Reddingsbrigade Bloemendaal. Ruim 250 zwemmers deden mee in verschillende categorieën, wedstrijdzwemmers, prestatietocht hele zeemijl en prestatietocht halve zeemijl. Onze CDA wethouder Sport, Susanne de Roy van Zuidewijn, deed ook mee met haar zoon en zwom de hele mijl. Ze vond het een echte belevenis en een fantastisch mooi initiatief van de Reddingsbrigade!

Terugblik commissie Ruimte van 27 juni 2019

CDA CDA Harderwijk 28-06-2019 09:35

De laatste vergadering van de commissie begon met een werkbezoek aan het Cresentpark dat zijn voltooiing nadert en 15 juli a.s. voor het publiek opengesteld zal worden. Daarna volgde nog een lange vergaderavond over historische schepen, markering stadsmuren, uitvoeringsagenda woonvisie, water en klimaatadaptatie en als laatste de stand van zaken over het project aardgasvrij wonen. Hierbij een aantal punten eruit gelicht. Bij de wandeling door het Cresentpark stonden we stil bij de acht meter hoge aarden wal die als geluidwering gaat dienen voor deelplan-2 van de woonwijk Harderweide. Bovenop de aarde wal, eigen grond van de gemeente, komt nog een ‘innovatief‘ scherm van vier meter hoog, met daarin zonnepanelen. De aanbesteding volgt binnenkort. Op het gedeelte waar ook nieuwe schermen moeten komen langs de A28 (dat deel waarvan het CDA voorstelde de oude schermen te herplaatsen) , is de grond van RWS (Rijkswaterstaat) is. Het is om die reden zeer de vraag of daar ook innovatieve schermen komen. RWS vraagt daar namelijk een bijdrage voor. Het CDA betreurt deze houding van RWS. De vroegere stadsmuren van Harderwijk te markeren door het aanbrengen van glazen stenen vinden wij een mooi plan. De bedoeling is eerst te pionieren op een plek, een voor de hand liggende locatie zal volgens de wethouder het Bergje zijn. De stenen kunnen gebruikt worden om muren op te bouwen, maar kunnen ook in de bestaande bestrating ingebracht worden. Het CDA is benieuwd of de stenen geschikt zijn om als bestrating gebruikt te worden. We bespraken vervolgens de dilemma’s waar de gemeente mee te maken krijgt als een bouwer een plan indient wat niet voldoet aan de woonvisie, hoe ver kom je de ontwikkelaar tegemoet? Hoe belangrijk is het dat een minder populaire kavel invulling krijgt. Door de klimaatverandering krijgt ‘water en klimaatadaptatie’ meer aandacht. Met de plaatsen in een werkregio Noord Veluwe trekken we gezamenlijk op. We staan achter het besluit om als inhoudelijke basis de Visie Natuurlijk Ontwikkelen vast te stellen. In de rondvraag vroeg het CDA aandacht voor een geactualiseerde lijst met locaties waar de Japanse Duizendknoop aangetroffen is, de nu bestaande lijst is niet up to date en bovendien moeilijk te vinden op de website van de gemeente. Ook vroegen we ons af de methode om de duizendknoop met stroomstoten te vernietigen wellicht in Harderwijk gebruikt kan worden. Tenslotte wil het CDA graag dat de evaluatie van het Strandeiland in de commissie besproken wordt. Diverse conclusies in de evaluatie werpen vragen op, zoals bijvoorbeeld sluitingstijd, fiets parkeren en bebouwing.

Beschoeiing Horstermeer

CDA CDA Wijdemeren 24-07-2018 11:36

11 april heeft de CDA fractie schriftelijke vragen gesteld over de werkzaamheden voor de vervanging van de beschoeiing op een klein gedeelte van de Middenweg in de Horstermeer.Op de sociale media werd flink gemopperd over de kwaliteit van de damwand en de veiligheid van vooral de fietsers.De opdracht is om de oude houten damwand te vervangen door een nieuwe houten damwand met verankering in de weg . De houten damwand werd met goedkeuring van de gemeente op verzoek van de aannemer verandert in het plaatsen van een stalen damwand,zonderverankering in de weg. Hiervoor zijn geen tekeningen gemaakt en is dus niet te controleren of we werkelijk krijgen waarvoor we betalen. De grootste ergernis van de bewoners is de manier hoe de wand er in staat. Het is geen mooi geplaatste rechte wand geworden. Het is duidelijk te zien dat er tijdens het plaatsen van de wanden veel moeilijkheden waren en de oorzaak was de erge harde ondergrond. En op sommige plekken wijkt de wand (geen verankering) nu al uit richting het water en kan dat gevolgen hebben voor scheurvorming in de onderkant tegen de wand en het fietspad.De veiligheid is ook een grote ergernis geweest. Uiteindelijk hebben er verkeersregelaars gestaan na diverse klachten maar aan het einde van de dag toen alle werkers en regelaars naar huis gingen , bleven de planken op het fietspad liggen en moesten de fietsers gezamenlijk met het autoverkeer gebruik maken van de weg.De wethouder heeft beloofd dat hij toeziet op een veilige situatie in de volgende fases en gaat evalueren met de ambtenaren of de volgende fase ook de schoeiing van staal moet worden gemaakt. In mijn bezoek aan verschillende bewoners van de Horstermeer is ook aangegeven dat het hier een specifiek gebied is met sterk stromend water en is er ook brak water aanwezig uit de bodem dat meer gevolgen op staal dan op hout kan hebben. Al met al een lastig probleem dat in onze ogen goed geëvalueerd moet worden om bovenstaande problemen en eventuele vervolgschades te voorkomen.Erik Torsing

“De balans tussen natuur en recreatie en toerisme lijkt zoek”

CDA CDA Steenwijkerland 25-06-2018 17:35

“Het water in Steenwijkerland is mooi schoon”, aldus Femedith Kersjes van het CDA. “Maar waar schoon water voor de natuur heel belangrijk is, heeft té schoon water toch ook nadelen.” Al jaren ondervinden gebruikers van het water in onze gemeente hinder en belemmering door de aanwezigheid van waterplanten. Er groeien meer waterplanten dan voorheen als gevolg van waterkwaliteitsverbetering in het gebied. Voor de natuur is dit een gunstige ontwikkeling, maar met name de recreatie ervaart belemmering. Recreanten komen met hun bootjes vast te zitten in de planten en ondervinden op bepaalde plekken ook hinder bij het zwemmen. “Dit probleem is niet van vandaag”, aldus Femedith Kersjes. “Al in 2013 zijn er overleggen geweest tussen de diverse betrokken overheden en andere belanghebbenden. Uit deze overleggen zijn werkgroepen ontstaan.” Omdat het probleem steeds groter lijkt te worden, heeft Femedith Kersjes namens het CDA vragen gesteld aan het college. “We willen onder meer weten wat er sinds 2013 op dit gebied gebeurd is. Werken de werkgroepen bijvoorbeeld nog steeds samen?” Ook is het CDA benieuwd naar de rol van de gemeente. “We weten dat de gemeente niet alleen verantwoordelijk is, maar de gemeente was ook betrokken bij de werkgroepen. Er zijn verschillende rapporten verschenen de afgelopen jaren. We willen graag weten wat er met deze rapporten gedaan is.”Een van de adviezen was om een pilot te starten in de Oostelijke Belterwiede. Het CDA wil weten wat de stand van zaken is met betrekking tot deze pilot. In 2017 is er een nieuw beheerplan voor De Wieden en Weerribben vastgesteld. Hierin wordt het maaien van waterplanten meegenomen. De CDA fractie wil weten of de gemeente hier invloed op heeft uitgeoefend.“ Er zal echt iets moeten gebeuren, het liefst samen met alle betrokken partijen. Er moet een goede balans komen tussen natuur en recreatie en toerisme, maar op dit moment lijkt de balans zoek,” aldus Femedith Kersjes. “We zijn dan ook benieuwd welke stappen het college gaat zetten, om ervoor te zorgen dat we én een mooie natuur hebben, maar dat toeristen hier ook met plezier blijven komen om te varen.” Het CDA is van mening dat in een gemeente en provincie waar recreatie en toerisme gezien worden als belangrijke pijler voor de economie het moet lukken een oplossing te vinden voor de overlast van waterplanten. Op naar een betere balans!

CDA maakt zich sterk voor toerisme in Grou

CDA CDA Leeuwarden 19-06-2018 06:13

De CDA fractie van Leeuwarden bracht afgelopen week een werkbezoek aan Grou. Samen met de CDA Statenfractie bezochten zij het waterrijke gebied rondom Grou. Het dorp vreest voor de verbreding en aanpassing van de waterwegen in Grou. In de Staten van Provincie Fryslân wordt gesproken over een nieuwe vaarweg van en naar Drachten. Deze zou dwars door het watersportgebied van Grou moeten gaan lopen met alle gevolgen van dien. Het maatschappelijk middenveld van Grou ziet deze nieuwe vaarwegen als een grote bedreiging voor de toeristische sector. Bij aanpassingen van de vaarwegen zouden er grote vrachtschependwars door watersportgebieden en het natuurgebied de Burd kunnen varen. Het CDA ziet Grou als hét watersportdorp van de gemeente en misschien wel van de hele regio. Daarom ondersteunt het CDA de bezwaren van de Grouster middenstand, Pleatslik Belang en boeren. In een goed overleg tussen de Statenfractie en de gemeentelijke fractie van het CDA in het Grouster Theehús kwamen zij tot de conclusie dat ze samen op gaan trekken om nieuw onderzoek naar deze vaarweg te keren. Zowel de Statenfractie als de gemeentelijke fractie maken zich sterk voor de leefbaarheid in Grou en de bescherming van de toeristische sector.

CDA dringt aan op stille treinen op nieuwe spoorlijn

CDA CDA VVD Brielle 28-05-2018 15:33

Op de verlegde havenspoorlijn, op 700 meter van Zwartewaal, moeten hoofdzakelijk stille goederentreinen rijden. Dat wil het Brielse CDA.Wethouder Schoon (VVD) is op pad gestuurd om dit met het Havenbedrijf en het rijk te bespreken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.