Nieuws van politieke partijen over D66 inzichtelijk

400 documenten

Vragen over de parkeerplaatsen op het Middeldijkerplein

D66 D66 Barendrecht 26-07-2021 10:34

Het opknappen van het Middeldijkerplein is in volle gang. Nu zijn de bloembakken geplaatst en die zullen wanneer ze gevuld zijn met planten en bloemen een mooie bijdrage leveren aan de opleving van dit plein.

Alleen hebben we wel vragen over de plaatsing van één van deze bakken en wel die voor het gezondheidscentrum Carnisselande is geplaatst. Bij de ligging van laatstgenoemde bloembak liggen ook parkeerplaatsen voor bezoekers van gezondheidscentrum Carnisselande. Deze zijn redelijk klein/kort.

Zijn er afmetingen waaraan een parkeerplek in Barendrecht op de openbare weg minimaal aan moet voldoen, zo ja wat is die afmeting? Is het college op de hoogte dat deze parkeerplekken kleiner/korter zijn dan de gemiddelde parkeerplek in Barendrecht? Is er bewust voor gekozen om deze plekken kleiner te maken, bijvoorbeeld omdat het om kort parkeren gaat of om het fietsen te stimuleren? Zijn er nog mogelijkheden om deze parkeerplekken te vergroten? Dit naar aanleiding van zorgen van inwoners die niet normaal hun auto daar kunnen parkeren. Kleine auto’s gaan nog wel, maar gemiddelde auto’s passen net (zie foto), maar grote auto’s of bestelbusjes kunnen de doorgang van de weg gaan blokkeren die over het Middeldijkerplein loopt.

The post Vragen over de parkeerplaatsen op het Middeldijkerplein appeared first on Barendrecht.

D66 stelt vragen over rioleringswerkzaamheden in Vught-Noord

D66 D66 Vught 21-09-2020 21:54

D66 heeft vragen gesteld over de rioleringswerkzaamheden in de wijk Villapark, die op andere wijze wordt gedaan dan in andere wijken. De gemeente laat daar op dit moment grootschalige werkzaamheden verrichten. Er wordt heel omslachtig langs het asfalt, in de berm, onder de bomen en tussen de boomwortels door nieuwe riolering aangelegd.

De fractie van D66 heeft geconstateerd dat hier niet het principe ‘werk met werk maken’ toegepast wordt, dus dat meerdere werkzaamheden in één keer plaatsvinden. Dus in dit geval: wel de riolering op een hele complexe manier vervangen, maar niet meteen het slechte wegdek aanpakken en het riool eronder leggen, zoals eigenlijk in alle straten van Vught gebeurt bij dit soort werkzaamheden.

Niet alleen het riool, maar ook het wegdek is aan vervanging toe

Vervangen van het oude, al vaak tussendoor herstelde asfalt is geen overbodige luxe. Op sommige plaatsen is de weg zelfs gevaarlijk, doordat asfalt omhoog gedrukt is door boomwortels en op sommige plekken zelfs afbrokkelt. Bovendien is er in sommige delen van de wijk als enige plek binnen de bebouwde kom van Vught zelfs nog geen schoonwaterriool, wat regelmatig ook tot wateroverlast leidt. Zelfs op plekken waar dit schoonwaterriool er wel is, werkt het vaak zo slecht dat straten lang blank blijven staan, zelfs bij lichte regen. Verschillende mensen hebben hierover al meermalen hun beklag gedaan bij de gemeente.

D66 heeft daarom de volgende vragen ingediend:

Waarom wordt hier het principe ‘werk met werk maken’ niet toegepast, net als bij andere rioleringswerkzaamheden in straten die hoognodig aan vervanging toe zijn? Waarom is er niet voor gekozen om het nieuwe riool onder de weg aan te leggen in plaats van tussen en onder boomwortels door, wat mogelijk schade veroorzaakt aan de bomen? Waarom is er in het Villapark een uitzondering gemaakt, want D66 kent geen soortgelijke aparte werkzaamheden is straten; overal worden steeds beide tegelijk aangepakt. Hoe lang zijn de wegen in het Villapark al afgeschreven en wanneer worden de wegen in het Villapark dan wel aangepakt? Wordt bij de werkzaamheden ook geprobeerd om alle eerder gemelde klachten over wateroverlast op te lossen? Krijgen de straten waar geen schoonwaterriool is dat nu wel?

The post D66 stelt vragen over rioleringswerkzaamheden in Vught-Noord appeared first on D66 Vught.

Druk houden op provinciaal fietsbeleid

D66 D66 Noord-Holland 15-09-2020 13:17

Fiets-woordvoerder en –fanaat Marcel Steeman houdt de druk op beter provinciaal fietsbeleid hoog. Fietsveiligheid en fietsverbindingen staan hoog op de agenda, maar intentieverklaringen leiden nog niet overal meteen tot brede fietspaden en rood asfalt.  Weliswaar heeft het provinciaal fietsnetwerk in het regionaal mobiliteitsprogramma een plek gekregen, omdat de CO2-uitstoot van verkeer omlaag moet, maar het gaat D66 niet snel genoeg.

In de vergadering van de provinciale commissie mobiliteit & bereikbaarheid (MB) op 31 augustus kreeg D66 van alle kanten bijval bij vragen naar aanleiding van de uitvoeringsregeling subsidie regionaal fietsnetwerk 2020. D66 had deze regeling geagendeerd naar aanleiding van de onlangs vernieuwde, maar niet verbrede fietsroute langs de N246 en klachten over de doorfietsroute Haarlem-Amsterdam – vooral over de belabberde kwaliteit van de fietspaden in Halfweg.

Toekomstig fietsgebruik moet uitgangspunt zijn voor de inrichting van nieuwe snelfiets-, doorfiets- en andere fietsroutes. Een bredere rode (asfalt-)loper moet overal uitgerold worden. Fietspaden moeten goed onderhouden worden. De Provincie helpt gemeenten om doorfietsroutes te realiseren. Zo krijgen we meer mensen op de fiets, en met de nieuwe elektrische tweewielers ook over langere afstanden voor woon-werk-verkeer. Dat is gezond en duurzaam. Belangrijk is om die samenwerking met gemeenten nu echt te stimuleren, want anders wordt het geld niet uitgegeven.

Bij omleidingen door werkzaamheden maken we nog te vaak mee dat de fietsomleidingsroute langer is en langer duurt dan nodig. Vaak krijgt de doorstroming van de auto’s de prioriteit en worden de fietsers weggejaagd. Dat willen we niet meer.

Er gebeurt ondertussen best veel, maar dat wordt niet altijd zichtbaar. D66 wil in de commissie over de resultaten van het fietsbeleid in het vervolg beter geïnformeerd worden met een integrale rapportage zoals bijvoorbeeld binnen de Vervoerregio gedaan wordt met de jaarlijkse voortgangsrapportage metropolitane fietsroutes.

Het college beloofde nadrukkelijk een kritische blik op fietsinfrastructuur en betrokkenheid van partijen zoals de Fietsersbond om tot betere resultaten te komen.

In de Provinciale Statenvergadering van 14 september kwam het probleem van veerponten in fietsroutes weer boven drijven: het in de vaart houden van het veerpont Ilpendam-Landsmeer over het Noord-Hollandskanaal lijkt moeilijk te worden. Een voorstel om hierin als Provincie met de gemeenten in gesprek te gaan werd unaniem aanvaard.

En Steeman was natuurlijk op de fiets naar de PS-vergadering in Egmond aan Zee gekomen!

Aan de slag met een autoluwe binnenstad | Leeuwarden

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie D66 PvdA Partij voor de Dieren Leeuwarden 11-09-2020 00:00

In de anderhalvemetersamenleving is het gebruik van de openbare ruimte wezenlijk veranderd.  Aan de ene kant zijn er minder autobewegingen en wordt het openbaar vervoer minder gebruikt. Aan de andere kant hebben de toenemende aantallen voetgangers en fietsers meer ruimte nodig om veilig afstand te houden. Dit speelt met name in de binnenstad van Leeuwarden, waar de publieke ruimte schaars is. Wat PAL GroenLinks betreft is nu dan ook het uitgelezen moment om extra stappen te zetten om de binnenstad van Leeuwarden versneld autoluw te maken.

 

Een autoluwe stad is een gezonde en aantrekkelijke stad

Steeds meer steden kiezen voor een autoluwe binnenstad en dat is ook helemaal niet gek, want eigenlijk zijn er vooral voordelen aan verbonden. Minder autoverkeer draagt bij aan de volksgezondheid. De leefomgeving is prettiger, groener en schoner door minder uitstoot van uitlaatgassen en fijnstof. Sowieso is het gezonder om de auto te laten staan en de fiets of benenwagen te nemen waar mogelijk. Daarnaast bevordert een autoluwe binnenstad ook de verkeersveiligheid: er zijn nou eenmaal minder verkeersongelukken als er minder auto’s rijden.

Een autoluwe binnenstad houdt meer publieke ruimte over voor terrassen, wandelaars en openbaar groen. Dit heeft ook positieve gevolgen voor winkeliers en horeca. Twee jaar geleden werd onder andere de Gran Vía - de grootste winkelstraat van Madrid - autoluw gemaakt tijdens de decembermaand en dat leidde tot een omzetstijging van maar liefst 9.5%.

 

Nieuwe manier van kijken door corona

Door de coronacrisis wordt anders naar de inrichting van de publieke ruimte gekeken. Grote Europese steden als Berlijn, Brussel, Parijs en Milaan kozen er enkele maanden geleden al voor om de rode loper uit te rollen voor fietsers en voetgangers. Zo werden stadscentra omgetoverd tot woonerven, zijn stille autowegen in gebruik genomen als (tijdelijke) fietspaden en zijn er plannen aangekondigd voor uitgebreide fietsnetwerken. Bestuurders van deze steden hebben al aangekondigd dat deze maatregelen om de steden fietsvriendelijker te maken niet weer onderaan de stapel belanden als de coronacrisis voorbij is.

Ook op nationaal niveau zijn er de nodige ontwikkelingen. Onder andere de gemeenteraden van Amersfoort, Amsterdam en Haarlem hebben al stappen gezet richting een autoluwe binnenstad en een groot deel van de binnenstad van Delft en Groningen is al geruime tijd autoluw. Partij voor de Dieren en PAL GroenLinks stelden voor de zomer al schriftelijke vragen over de maatregelen die het college treft om de publieke ruimte in Leeuwarden beter te verdelen tussen voetgangers, fietsers en auto’s.

 

Eerste stappen in Leeuwarden

Ook in de gemeente Leeuwarden zijn de eerste stappen richting een autoluwe binnenstad al gezet. Eerder dit jaar stemde een meerderheid van de Leeuwarder gemeenteraad in met een motie van PAL GroenLinks, D66, PvdA en de Christenunie om de binnenstad voor 2035 zo autoluw mogelijk te maken. Er wordt inmiddels hard gewerkt om het Gouverneursplein, Hofplein, Raadhuisplein en de Eewal en Wortelhaven autoluw te maken en er zijn ook al plannen in de maak voor de Korfmakersstraat.

 

Meer kansen

Wat PAL GroenLinks betreft zijn er nog wel meer mogelijkheden om de stad autoluwer en aantrekkelijker in te richten. Wat te denken van de Voorstreek, de Kelders, de Tuinen, de Tweebaksmarkt en het Ruiterskwartier? Op veel van deze straten is doorgaand autoverkeer nog steeds mogelijk. Wij zouden liever zien dat er geen sluiproutes meer mogelijk zijn, dat er alleen auto’s worden toegelaten voor mensen die in de binnenstad wonen en dat het aantal parkeerplaatsen wordt teruggedrongen ten bate van ruimte voor voetgangers, terrassen en openbaar groen.

Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 31-08-2020 21:02

Inwoners van Helvoirt vrezen voor veel extra verkeersoverlast in het dorp als na de ombouw van de N65 alleen de Torenstraat als aansluiting op de N65 over blijft. Dat bleek uit een peiling van de D66 Stemtent, die afgelopen zaterdag bij de COOP in Helvoirt stond. Een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek zien mensen echter niet als oplossing. Meer dan twee derde van de stemmers liet weten hier niets in te zien. Van de helft van de stemmers mag het plan zelfs direct de prullenbak in.

De afdeling D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt peilt met haar Stemtent regelmatig de mening over actuele kwesties. Vanwege COVID-19 deden we dat een paar maanden niet, maar zaterdag wilden we, uiteraard op gepaste afstand, graag weer de mening van mensen horen. Er kon uiteraard gestemd worden, maar het hoofddoel is in gesprek komen met kiezers én niet-kiezers. Bovendien is op het stembiljet dat de mensen invullen ruimte voor nuanceringen of extra opmerkingen.

Net als in Vught geen plan van aanpak binnen de kom van Helvoirt

De problematiek die de aanpak van de N65 binnen de bebouwde kom van Helvoirt zal veroorzaken, is niet veel anders dan in Vught en Cromvoirt. Ook voor Helvoirt ligt geen plan klaar om de verkeersproblemen aan te pakken of te verzachten. Bijna 80 procent vindt één aansluiting op de N65 te weinig. Het merendeel daarvan wil dat ook in Helvoirt een verkeersplan moet komen met daarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen voor het extra verkeer binnen de kom, vergelijkbaar met het verkeersherstelplan dat D66 voorstelt voor Vught en Cromvoirt. Veel stemmers willen hoe dan ook dat de aansluiting op de N65 bij de Achterstraat richting Tilburg open blijft. 20 procent vindt het niet erg als Helvoirt wat minder bereikbaar wordt of vindt dat één aansluiting voldoende is.

Geen steun voor ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek

Het plan van Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks om een ontsluitingsweg voor zwaar verkeer aan te leggen door het Helvoirts Broek (van de industrieweg naar restaurant In ’t Groene Woud) werd niet erg serieus genomen. ‘Volstrekt onhaalbaar, want het is een beschermd gebied’, aldus een van de stemmers. Bijna de helft verwees het plan direct naar de prullenbak, terwijl ruim 20 procent denkt dat onderzoek zal aantonen dat het ‘niet meer dan een luchtballon’ is. Bijna een kwart staat open voor het idee, maar een deel van die stemmers gaf wel aan dat een volledige aansluiting bij restaurant In ’t Groene Woud dan een voorwaarde is, omdat de weg anders nutteloos is. Slechts 6 procent van de stemmers stelde ‘hoe meer wegen, hoe beter’.

Niki Lauda door de Kastanjelaan en de Lindelaan

Verder kwamen er nog tal van losse ideeën. Vooral de drukte op de Lindelaan en de Kastanjelaan werd vaak genoemd. ‘Niki Lauda is er soms niks bij’, aldus een van de stemmers over sommige hardrijders. Ook de volledige ondertunneling van de N65 was voor verschillende stemmers nog geen gepasseerd station. Het weren van zwaar verkeer dat niets in Helvoirt te zoeken heeft en een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur (ook in buurtschap Distelberg) werd regelmatig genoemd. Onvrede was er ook over de toekomstige aansluiting bij In ’t Groene Woud. Het geplande viaduct ligt daar verkeerd. Een halve aansluiting is nutteloos, want zwaar verkeer richting Vught gaat echt niet over de N65 terug om vervolgens te keren.

Meningen, tips en suggesties blijven welkom

De stemtent geeft zoals altijd een nuancerende en leerzame kijk op in dit geval de gevolgen voor Helvoirt van de verdieping van de N65. D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt dankt iedereen voor de prettige gesprekken en het invullen van de mini-enquête. En wil je nog iets kwijt? Mail dan naar fractie@d66vught.nl of bel een van onze fractieleden.

https://vught.d66.nl/2020/08/31/peiling-helvoirt-vreest-verkeersoverlast-in-dorp-na-aanpak-n65/

Eerdere berichten van D66 over Helvoirt – CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt (3-11-2019) – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (30-5-2020) – Team D66 doet mee aan de Helvoirt Kwis (21-5-2020) – Houdbaarheidsdatum van de nieuwe cultuurnota is beperkt: college is Helvoirt vergeten (13-1-2020) – Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe (17-12-2019) – Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen (2-10-2019) – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

The post Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65 appeared first on D66 Vught.

Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 31-08-2020 21:02

Inwoners van Helvoirt vrezen voor veel extra verkeersoverlast in het dorp als na de ombouw van de N65 alleen de Torenstraat als aansluiting op de N65 over blijft. Dat bleek uit een peiling van de D66 Stemtent, die afgelopen zaterdag bij de COOP in Helvoirt stond. Een ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek zien mensen echter niet als oplossing. Meer dan twee derde van de stemmers liet weten hier niets in te zien. Van de helft van de stemmers mag het plan zelfs direct de prullenbak in.

De afdeling D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt peilt met haar Stemtent regelmatig de mening over actuele kwesties. Vanwege COVID-19 deden we dat een paar maanden niet, maar zaterdag wilden we, uiteraard op gepaste afstand, graag weer de mening van mensen horen. Er kon uiteraard gestemd worden, maar het hoofddoel is in gesprek komen met kiezers én niet-kiezers. Bovendien is op het stembiljet dat de mensen invullen ruimte voor nuanceringen of extra opmerkingen.

Net als in Vught geen plan van aanpak binnen de kom van Helvoirt

De problematiek die de aanpak van de N65 binnen de bebouwde kom van Helvoirt zal veroorzaken, is niet veel anders dan in Vught en Cromvoirt. Ook voor Helvoirt ligt geen plan klaar om de verkeersproblemen aan te pakken of te verzachten. Bijna 80 procent vindt één aansluiting op de N65 te weinig. Het merendeel daarvan wil dat ook in Helvoirt een verkeersplan moet komen met daarin alle knelpunten en mogelijke oplossingen voor het extra verkeer binnen de kom, vergelijkbaar met het verkeersherstelplan dat D66 voorstelt voor Vught en Cromvoirt. Veel stemmers willen hoe dan ook dat de aansluiting op de N65 bij de Achterstraat richting Tilburg open blijft. 20 procent vindt het niet erg als Helvoirt wat minder bereikbaar wordt of vindt dat één aansluiting voldoende is.

Geen steun voor ontsluitingsweg door het Helvoirts Broek

Het plan van Gemeentebelangen, VVD en PvdA-GroenLinks om een ontsluitingsweg voor zwaar verkeer aan te leggen door het Helvoirts Broek (van de industrieweg naar restaurant In ’t Groene Woud) werd niet erg serieus genomen. ‘Volstrekt onhaalbaar, want het is een beschermd gebied’, aldus een van de stemmers. Bijna de helft verwees het plan direct naar de prullenbak, terwijl ruim 20 procent denkt dat onderzoek zal aantonen dat het ‘niet meer dan een luchtballon’ is. Bijna een kwart staat open voor het idee, maar een deel van die stemmers gaf wel aan dat een volledige aansluiting bij restaurant In ’t Groene Woud dan een voorwaarde is, omdat de weg anders nutteloos is. Slechts 6 procent van de stemmers stelde ‘hoe meer wegen, hoe beter’.

Niki Lauda door de Kastanjelaan en de Lindelaan

Verder kwamen er nog tal van losse ideeën. Vooral de drukte op de Lindelaan en de Kastanjelaan werd vaak genoemd. ‘Niki Lauda is er soms niks bij’, aldus een van de stemmers over sommige hardrijders. Ook de volledige ondertunneling van de N65 was voor verschillende stemmers nog geen gepasseerd station. Het weren van zwaar verkeer dat niets in Helvoirt te zoeken heeft en een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur (ook in buurtschap Distelberg) werd regelmatig genoemd. Onvrede was er ook over de toekomstige aansluiting bij In ’t Groene Woud. Het geplande viaduct ligt daar verkeerd. Een halve aansluiting is nutteloos, want zwaar verkeer richting Vught gaat echt niet over de N65 terug om vervolgens te keren.

Meningen, tips en suggesties blijven welkom

De stemtent geeft zoals altijd een nuancerende en leerzame kijk op in dit geval de gevolgen voor Helvoirt van de verdieping van de N65. D66 Vught-Helvoirt-Cromvoirt dankt iedereen voor de prettige gesprekken en het invullen van de mini-enquête. En wil je nog iets kwijt? Mail dan naar fractie@d66vught.nl of bel een van onze fractieleden.

https://vught.d66.nl/2020/08/peiling-helvoirt-vreest-verkeersoverlast-in-dorp-na-aanpak-n65/

Eerdere berichten van D66 over Helvoirt – CDA wint D66-pubquiz Wie-Kent-Vught in Helvoirt (3-11-2019) – Plannen N65 nog lang niet af, D66 stemt er dus niet mee in (30-5-2020) – Team D66 doet mee aan de Helvoirt Kwis (21-5-2020) – Houdbaarheidsdatum van de nieuwe cultuurnota is beperkt: college is Helvoirt vergeten (13-1-2020) – Gemeente weigert gesprek met Maurick; leerlingen uit Vught, Helvoirt en Cromvoirt de dupe (17-12-2019) – Helvoirtenaren denken bij samenvoeging met Vught vooral in kansen en dromen (2-10-2019) – Helvoirtse politieke partij Progressief’96 zoekt samenwerking op met D66 Vught (10-9-2019) – D66 mist visie, ambitie en Helvoirt in nieuw bestuursakkoord (20-6-2018) – Themabijeenkomst: Helvoirt 100% bij Vught (18-3-2018) – D66: Helvoirt van harte welkom bij Vught, net als deel van Esch (14-2-2018) – Afdeling D66 Vught uitgebreid met Helvoirt (22-10-2017) – Behoud voorzieningen en eigenheid belangrijkste voor inwoners van Helvoirt bij samenvoeging met Vught (25-11-2015) – Peiling D66 Stemtent: Helvoirt wil bij Vught (12-10-2014) – Helvoirt en Vught samenvoegen? D66 Vught peilt de meningen in Helvoirt (6-10-2014)

The post Peiling: Helvoirt vreest verkeersoverlast in dorp na aanpak N65 appeared first on D66 Vught.

Dertig kilometer per uur: snel genoeg | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie Amersfoort 31-08-2020 00:00

Op initiatief van D66, GroenLinks en ChristenUnie praat de gemeenteraad dinsdag 1 september over het verlagen van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom. Want van wie is de openbare ruimte eigenlijk? Deze vraag hebben wij de afgelopen jaren al regelmatig in de gemeenteraad opgeworpen. Dillian Hos licht toe.

 

De vraag van wie de openbare ruimte nu eigenlijk is, brengen wij vaak ter sprake in de context van het parkeerbeleid. Al die auto’s in onze woonstraten die daar een groot deel van de dag onze ruimte innemen… Al dat stilstaande blik beperkt de ruimte tussen onze woningen waar je kunt verblijven, spelen, wandelen, fietsen, neemt ruimte in waar je niets meer mee kan. De omgekeerde wereld, vinden wij.

Het recht van de snelste?

Hetzelfde geldt voor de manier waarop we met ons verkeer omgaan. In mei verscheen het boek ‘Het recht van de snelste’, van Thalia Verkade en Marco te Brömmelstroet. Ik vind het een geweldig boek. Het beschrijft, zeer goed en feitelijk onderbouwd, hoe wij in de loop der jaren als vanzelfsprekend het gemotoriseerde verkeer de inrichting van onze openbare ruimte hebben laten domineren.

De straat is van de auto, die er met flinke snelheid doorheen mag rijden. Voor kinderen die willen spelen, hebben we aparte speelplaatsen ingericht waar ze naartoe moeten wandelen. Voor kinderen die veilig naar school willen kunnen, maakten we oversteekplaatsen waar je op een knopje moet drukken om de weg over te kunnen. Voor mensen die een balletje willen trappen, maakten we parken en sportterreinen. Het boek is geschreven vanuit een verwondering, die maakt dat je je ook zelf afvraagt: waarom moeten kinderen leren uitkijken voor de dode hoek, terwijl zij niet het probleem zijn?

Waarom nemen we beslissingen over verkeer vooral vanuit het idee dat automobilisten zo snel mogelijk moeten kunnen doorstromen?

 

Wat GroenLinks betreft is het tijd dat we veranderen wat we eerder hebben laten ontstaan. Onze stad, onze straten kunnen we weer zo inrichten dat je er fijn kunt verblijven, veilig kunt oversteken en we de meest kwetsbaren beschermen. Denk aan de spelende kinderen, voetgangers, ouderen die een ommetje maken, mensen met een scootmobiel, fietsers. Waarom zijn zij degenen die moeten oppassen? Dat kan anders! Vandaar dat wij het samen met D66 en ChristenUnie over verlaging van de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom willen hebben. Waar nu 50 km/u de norm is en 30 km/u de uitzondering, willen wij dit omdraaien.

In de meeste woonstraten is 30 al de norm, maar op de stedelijke verbindingswegen niet. Dat zijn de grotere wegen in de wijk, waar ook veel mensen wonen en waar veel fietsverkeer is. Wij willen de norm ook daar naar 30 km/u. En alleen 50 km/u - of meer - als er vrijliggende voet- en fietspaden liggen. Zijn die er niet, dan is het 30 km/u als het aan ons ligt. Voor straten als de ring in Kattenbroek, de Noordewierweg, de Jan van der Heijdenstraat, de Zevenhuizerstraat en vele andere is dit een verbetering. Op het kaartje is precies te zien welke straten nu nog een 50 km/u-regime hebben (de blauwe).

Scooters en critici

Groot voordeel van 30 km/u op deze straten: scooters kunnen makkelijker naar de rijbaan, omdat het verschil in snelheid met de auto dan kleiner is. En dat is veiliger en gezonder voor de fietser. Enig nadeel: een iets langere reistijd. Een paar minuten langer in de auto, voor de veiligheid van iedereen. Geen moeilijke keuze.

Critici komen met het voorspelbare argument ‘het is niet te handhaven’. Er staat inderdaad niet op elk hoek van de straat een handhaver of agent. Dat geldt voor heel veel meer zaken. Het gaat erom dat we een norm durven stellen, waarvan iedere verkeersdeelnemer weet dat deze geldt. Zonder die norm verandert er niks.

De meeste mensen zijn echt van goede wil, daar mogen we vertrouwen in hebben. Natuurlijk zal de inrichting van de weg soms aangepast moeten worden. Dat is niet van vandaag op morgen gebeurd, maar zal geleidelijk aan moeten. Eerst een begin maken. Wat we hebben laten ontstaan in vele jaren, kunnen we ook weer veranderen.

Dillian Hos

Herinrichting Boschdijk binnen de ring

D66 D66 PvdA Eindhoven 18-08-2020 17:50

In 2017 werd er een burgerinitiatief “Herinrichting Boschdijk” aangeboden aan de raad, dat opriep om te komen tot een groene en veilige Boschdijk. De uitgangspunten werden unaniem door de raad onderschreven, maar de huidige situatie laat nog steeds te wensen over.

Op 27 juli 2020 ging het weer gigantisch mis: met grote snelheid veroorzaakte een automobilist een enorme ravage aan de pas aangeplante groene middenberm van de Boschdijk, vermoedelijk door een mislukte inhaalmanoeuvre. Maar nog veel erger: een meisje werd op een haar na aangereden. Zoals u zich kunt voorstellen moet de schrik er flink in hebben gezeten: bij het meisje, bij de buurtbewoners en de automobilist. Dat auto’s hard rijden over dit stukje Boschdijk is al jaren bekend. D66 en PvdA vroegen hier immers verschillende malen aandacht voor de afgelopen jaren.

Bewoners zijn erg geschrokken van het ongeluk, maar zijn ook teleurgesteld. Al jaren vragen ze aandacht voor deze onveilige maar ook onprettige weg en helaas krijgen zij elke keer nul op rekest bij de gemeente. Enkele bewonersreacties:

“Het wordt tijd dat de gemeente Eindhoven eens iets gaat doen met die hardrijders hier in de wijk. Lijkt hier wel een circuit!”

“Buiten de ring is de Boschdijk aan beide zijden enkelsbaans, tot aan de GGZE. De dubbele baan de stad uit voegt niks toe. Het zou de veiligheid ten goede komen als beide richtingen volledig enkelbaans is en dat er een apart fietspad komt richting de stad. Er is ruimte genoeg om dit te realiseren, zelfs met behoud van de parkeerplekken”

“De Boschdijk zou een visitekaartje moeten zijn voor de stad. Het is een straat waar honderden mensen aan wonen. Ook kwetsbare mensen, die ook een veilige oversteek en een groene en gezonde straat verdienen”

“Terwijl wij 550 handtekeningen hebben opgehaald, zien we dat andere straten steeds weer voorrang krijgen. Zijn we als bewoners niet luidruchtig genoeg? Is het omdat we in een arme wijk wonen? Wij voelen ons achtergesteld en niet gehoord! We willen graag van het stadsbestuur horen wanneer ze het nu eens ECHT aan gaan pakken!”

In het coalitieakkoord lezen we op pagina 19: “Bij bereikbaarheidsvraagstukken redeneren we vanuit de gewenste kwaliteitsimpuls, luchtkwaliteit en leefbaarheid en vanuit economische ontwikkeling en de daarmee samenhangende groei van de stad. We hebben daarbij altijd oog voor de verkeersveiligheid van alle vervoersmodaliteiten”

En op pagina 21: “De uitdaging voor de toekomst is om een evenwicht te vinden tussen deze groei en de leefbaarheid in onze stad. Daarbij is het uitgangspunt dat Eindhoven bereikbaar en verkeersveilig blijft”

Klik hieronder voor de vragen die D66 indiende (pdf):

Ingekomen_raadsvragen_Herinrichting_Boschdijk_binnen_de_ring__D66_

 

 

Bomen Excercitieveld voorlopig behouden

D66 D66 Woerden 25-07-2020 09:07

Al enkele maanden wordt er in de gemeenteraad gesproken over de bomen op het Excercitieveld. Wat is er nou aan de hand?

Een paar jaar geleden is via een enquête onder alle Woerdenaren besloten dat het Excercitieveld bij een renovatie het romantische beeld, met aan beide kanten van de weg een rij bomen, moet behouden. In maart dit jaar werd de raad echter geïnformeerd dat het college van plan was voorlopig een enkele rij bomen terug te plaatsen om zo de optie voor een parkeergarage onder het veld te behouden. Dit was tegen het zere been van de raad in, en ook niet afgesproken. Er zou een dubbele rij bomen komen was de afspraak.

Dit was voor partijen reden om andere voorstellen in te dienen. Zowel voor het terug planten van een dubbele rij bomen, maar ook voor het behoud van de huidige bomen. Want bij de renovatie zouden die sneuvelen. Dit laatste had meerdere redenen; Het riool aan 1 kant van het veld moest vervangen worden, en door het graven zouden de bomen omvallen, de bomen zijn al wat ouder en sommige zijn zelfs ziek zodat ze in de komende jaren (vele over 10-15 jaar) toch echt weg zouden moeten. Daarbij kwam dat planten van nieuwe (kleinere) bomen tussen bestaande bomen niet goed zou zijn voor de nieuwe bomen omdat die niet goed kunnen groeien.

Voor onze fractie een lastig dilemma. Want het kappen van bomen vinden wij sowieso al zonde, maar zeker zulke mooie grote bomen die zo bepalend zijn voor de sfeer van het veld. Maar omdat aan 1 kant de bomen sowieso weg zouden moeten en omdat herplant van kleiner bomen tussen de bestaande bomen moeizaam zou zijn, kozen wij er toch voor dan maar alles weg te halen en het hele veld te omringen met nieuwe bomen. De voordelen hiervan wogen voor ons zwaarder: in plaats van de 43 bomen (waarvan sommige ziek) die er nu staan zouden er 75 gezonde nieuwe bomen geplant gaan worden. Bomen die jarenlang meekunnen en die in die jaren kunnen uitgroeien tot grote bomen zoals we ze nu ook kennen. Dat zou nu pijn doen, maar is voor onze toekomst de beste optie zo vonden wij. Iets dat onderstreept werd door de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit en Erfgoed, die ook de optie ‘alles in 1 keer’ adviseerde. En uiteraard met een dubbele rij, naar de wens van de inwoners. Het beste besluit zo dachten wij.

Tot de raad na de vergadering geïnformeerd werd dat bij het vervangen van het riool, de huidige riolering kan blijven liggen en dat er dus alternatieven bestaan omdat de bomen aan die ene kant dus niet allemaal weg zouden moeten. Onze informatie bleek dus niet te kloppen. En wat vonden we met deze nieuwe informatie van onze beslissing? Wat vele inwoners dachten was wel duidelijk. Een protestactie tegen de kap van de bomen op het veld kreeg veel aandacht. Het argument dat als aan 1 kant alles weg moet, dat aan de andere kant ook te doen bleek dus geen argument meer. Maar dat de bomen oud en ziek zijn is een feit. En ook dat er gaten vallen in de structuur die er nu is omdat nieuwe bomen niet goed groeien tussen de huidige is geen mooi gezicht. En dat zou alleen maar erger worden de komende jaren.

Een duivels dilemma dus. Er lag een voorstel van partijen dat aan het college vroeg om een scenario aan de raad voor te leggen waarbij de bomen behouden blijven. Dat vonden wij in principe een goed idee, maar we moeten de argumenten om toch in 1 keer alles aan te pakken ook goed kennen. Daarom deed de fractie van D66 bij monde van raadslid Tom Boersma het voorstel om het college aan meerdere scenario’s te laten werken, waarbij in ieder geval een scenario zou zitten waarbij de huidige bomen behouden blijven, maar ook scenario’s waarbij alles vervangen wordt. Dus hoe zit het met de riolering? Hoe zit het nou met het planten van nieuwe bomen tussen oude bomen? Hoe zit het met de veiligheid? Als dat alles op een rijtje staat, pas dan kan de raad de juiste beslissing nemen.

Dit voorstel werd door alle partijen in de raad overgenomen. En zo zullen de bomen dus voorlopig blijven staan en kunnen we er nog de hele zomer van genieten. Want dat de bomen hartstikke mooi zijn, daar twijfelt niemand aan.

Hart voor omwonenden Emmaüskerk

D66 D66 Amersfoort 14-07-2020 21:10

Al eerder zijn er Rondes geweest over de geplande woningbouw rondom de Emmauskerk in het Soesterkwartier, waarin omwonenden aangaven dat ze bang waren voor te weinig parkeerplaatsen in de buurt, zorgen maakten over de verkeersveiligheid en sluipverkeer. Er waren wel 12 insprekers tijdens de Ronde. Als D66 hebben we hier aandachtig naar geluisterd.

In wijken als het Soesterkwartier is de parkeerdruk hoog. Bij het bouwen van de wijk is er nooit rekening gehouden met zoveel auto’s. Op het kerkplein zijn twee parkeerplaatsen met beide 10 plekken en 6 officiële parkeerplaatsen aan de achterkant. In het plan wordt er rekening gehouden met de officiële parkeerplaatsen die nu in het gebied zijn. Maar daarnaast worden er nu veel stoepen ook als parkeerplaats gebruikt en worden er op het pleintje meer auto’s geparkeerd dan er parkeerplaatsen zijn. Dit is nu allemaal mogelijk en straks zou dat tot onveilige situatie kunnen leiden. De parkeerplaatsen staan ook vol als er geen activiteiten plaatsvinden in de kerk. De buurt heeft deze plekken nodig. Het is niet het toevoegen van blik in het zichtveld; de auto’s zijn er nu immers.

Nu is het zo dat wij verkeersveiligheid ook belangrijk vinden. Op de Noordewierweg is onlangs een gedeelte omgezet naar 30km-zone. Hier houdt nog niet iedereen zich aan; de Kinderwijkraad had deze week nog de stoepkrijtactie ‘Verkleuring’ (in plaats van bekeuring). Hier zijn dus nog stappen te maken.

Omdat het project aan de Noordewierweg ligt en we het parkeerprobleem niet ongehoord willen laten, hebben wij via een amendement het College opgeroepen om het plein voor de Emmaüskerk en het aansluitende deel van de Noordewierweg gelijktijdig met de uitvoering van het plan her in te richten en daarbij circa 10 extra parkeerplaatsen te realiseren. Zo komen wij de buurt tegemoet.

Helaas is er nog niet bekend of onze motie uitgevoerd zal gaan worden. Bij de stemming waren er 18 stemmen voor en 18 stemmen tegen. Hierbij verplaatst de stemming naar na het zomerreces. Wel is er een motie aangenomen waarin opgeroepen is om de leefbaarheid in de buurt te onderzoeken. Hier hebben wij ook voor gestemd, waarmee er ook voldoende aandacht zal zijn voor het parkeertekort en de veiligheid.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.