Nieuws van SGP over CDA inzichtelijk

9 documenten

Verslag raadsvergadering donderdag 4 juni 2020

SGP SGP VVD CDA Waalwijk 06-06-2020 00:00

Verslag Raadsvergadering donderdag 4 juni 2020

Donderdag 04 juni jl. kwam de raad weer fysiek bij elkaar in de Raadzaal van Waalwijk, voor het eerst sinds de beperkende maatregelen ten gevolge van de Coronacrisis. Het was even wennen, geen publiek, geen pers, het College beperkt aanwezig, geen ambtenaren, en de raadsleden zaten strikt anderhalve meter van elkaar verwijderd. De agenda was vol. Het verslag van deze vergadering zal later integraal op de website van Waalwijk worden gepresenteerd, maar een korte samenvatting willen wij u op deze site wel geven. Daarbij beperken wij ons tot de voornaamste onderwerpen.

De raad heeft toegestemd in verdere planvorming om de Kerkvaartse haven in Waspik te verbreden en plannen te maken voor havengerelateerde bedrijvigheid in de directe omgeving. Er is een nieuw jeugdkader vastgesteld, waarbij de wethouder op ons verzoek heeft aangegeven open te staan voor een gesprek met kerken over mogelijke samenwerking op het gebied van activiteiten voor en door jongeren. De raad heeft ingestemd met aankoop van pand Winterdijk 3, een vervallen, bijna door het groen overwoekerd huisje, om hier een entree met pleisterplaats te maken voor het natuurgebied Westelijke Langstraat ter hoogte van de aansluiting met de Koesteeg. Een mede door de SGP ingediend voorstel om mogelijke alternatieven te onderzoeken heeft het helaas niet gehaald.

De SGP fractie is blij dat er eindelijk een besluit is genomen dat leidt tot aanpak van de bocht Wendelnesseweg-Oost-Hoofdstraat. Het pand op de hoek wordt gekocht en de situatie ter plaatse wordt anders ingericht. Hier hebben wij heel wat werk voor verzet en we hopen dat dit straks een mooi resultaat, ten gunste van de verkeersdeelnemers, zal opleveren.

Tot besluit van de vergadering kwam een motie vreemd op tafel van de fracties Groen-Linksaf en CDA om een oplossing te zoeken voor 500 minderjarige vluchtelingenkinderen die momenteel onder barre omstandigheden in Griekse kampen vast zitten. De SGP fractie heeft hierover het volgende gezegd:

Het is goed dat deze kwestie ook in de raad van Waalwijk aan de orde komt. In veel andere gemeenteraden is deze zaak ook onderwerp van debat geweest, met wisselende uitkomsten, zo ver wij konden nagaan.

Eigenlijk verbaast het ons niet, mevrouw Pouw, dat u nu juist diegene bent die dit voor Waalwijk oppakt. Zo kennen wij u en waarderen wij u.

Voor ons ligt een uitermate sympathiek voorstel. Naar wij begrijpen gaat het om ca. 500 alleenstaande minderjarige vluchtelingen. De term “weeskinderen” hebben wij ook horen noemen. Kinderen die zonder familie vastzitten in kampen onder omstandigheden die wij waarschijnlijks nauwelijks kunnen bevatten. Voor hen nauwelijks onderdak, eten, drinken, sanitair, laat staan afdoende bescherming tegen het Coronavirus.

Zijn er eigenlijk wel tegenargumenten? Jazeker. Hoort u maar.

1.   Een tegenargument dat nogal eens wordt ingezet is dat deze actie een aanloop kan zijn voor eventueel achterblijvende gezinsleden om ook naar Nederland te komen. Naar wij begrijpen is daar hier geen sprake van, dus dit kan van tafel;

2.   Het is symboolpolitiek. Signaalpolitiek. Een wedstrijdje barmhartigheid. Laat dat dan maar zo zijn. Laat het signaal maar worden afgegeven richting Den Haag. Laat vanuit Waalwijk maar horen dat wij in deze onze bijdrage willen leveren en niet enkel aan onszelf denken; 

3.   Nederland is al vol genoeg. Er zijn al genoeg, nee, te veel, veel te veel kansarme migranten op ons af gekomen. En de druk op de woningbouw en andere voorzieningen neemt alleen maar toe. Moet dát dan de reden zijn om de deuren te sluiten, als welvarend Nederland, als welvarend Waalwijk, nogmaals, om de deuren, de ogen en de harten te sluiten voor deze 500 kinderen?

Meer tegenargumenten heb ik niet direct kunnen bedenken. De christelijke barmhartigheid vereist dat we aan deze kinderen in nood onderdak bieden. Dat is ons voornaamste argument waarmee wij onze keuze bepalen.

Wij gaan deze motie steunen.

Bij het ter stemming brengen van dit voorstel werd het toch nog even spannend, want tegenstemmen van VVD en Lokaal belang leggen wel gewicht in de schaal. Met een verschil van 3 stemmen werd de motie aangenomen en spreekt Waalwijk daarmee uit dat wij bereid zijn om mee te denken en mee te doen wanneer een concrete oplossing wordt gevraagd voor de opvang van deze kinderen. Zo kwamen we aan het einde van een lange vergadering waarbij de datumgrens inmiddels was overschreden.

SGP bereikt resultaat voor Donderbergrotonde en Maarsbergen

SGP SGP VVD CDA PvdA Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Utrechtse Heuvelrug 11-12-2019 00:00

Twee mooie resultaten voor de gemeente Utrechtse Heuvelrug in de laatste Statenvergadering: de overkapping bij Maarsbergen wordt toch nog onderzocht en het onderzoek naar de meest geschikte oplossing voor de Donderbergrotonde wordt naar voren gehaald.

Maarsbergen

In Maarsbergen wordt al lang gesproken over de ondertunneling van de N226. In 2018 viel definitief het besluit dat gekozen zou worden voor de Westvariant. Er werd 2,8 miljoen apart gezet voor bovenwettelijke maatregelen om omwonenden tegemoet te komen. Een hard getroffen groep omwonenden, de bewoners van de Engweg, hadden één belangrijke wens: een overkapping van de tunnel naast de Engweg. Na anderhalf jaar onderzoek legde het college afgelopen maand de resultaten op tafel: veel wensen konden worden ingewilligd, maar de overkapping was te duur en niet te realiseren. Na doorvragen van de SGP-er Bertrick van den Dikkenberg in de commissie bleek dat gerekend was met een totale overkluizing, terwijl er niet is gekeken naar een eenvoudigere overkapping. Naar aanleiding van Statenvragen, die Van den Dikkenberg namens SGP, D66, PvdA en CU stelde, deed gedeputeerde Schaddelee de toezegging opnieuw te gaan kijken naar de overkapping en zo mogelijk alsnog een (eenvoudigere) overkapping te realiseren. De gedeputeerde gaf nadrukkelijk aan dat de plannen die komende maand ter inzage worden gelegd nog kunnen worden aangepast als daar goede argumenten voor zijn.

Donderbergrotonde

Een tweede onderwerp in de gemeente Utrechtse Heuvelrug waar de SGP voor opkwam, is de problematiek op de Donderbergrotonde. Al jaren wordt gesproken over deze problemen. Het college is nu voornemens op korte termijn maatregelen te nemen waarmee de situatie van fietsers veiliger moet worden en hun voorrangspositie duidelijker. Over een definitieve oplossing wil het college echter pas in het voorjaar van 2021 beslissen. Men wil afwachten of de rotonde onderdeel wordt van een snelfietsroute. De normen voor zo’n route zijn heel anders dan bij een gewone fietsroute. Intussen ligt er echter een rapport waaruit naar voren komt dat er drie mogelijke structurele oplossingen zijn: één met verkeerslichten, één met verkeerslichten én een fietstunnel en één met een turborotonde en een fietstunnel. In de motie vroegen SGP, VVD en 50 Plus om deze drie opties zo snel mogelijk door te rekenen en de doorrekening voor te leggen aan de Staten, zodat de Staten eerder dan in 2021 kunnen besluiten over de aanpak van de Donderbergrotonde. De motie werd, met steun van SGP, VVD, 50 PLUS, CDA, D66, FVD, PvdD, PVV en SP aangenomen.
Blij met steun
SGP-Statenlid Bertrick van den Dikkenberg: ‘We zijn blij met dit mooie resultaat voor de Utrechtse Heuvelrug. We komen al jaren op voor de bewoners van de Engweg en we zijn blij dat het college nu echt serieus gaat kijken naar een haalbare overkapping op de plek waar dat het hardste nodig is. En natuurlijk prachtig dat we echt vaart gaan maken met de rotonde waar zoveel (jonge) inwoners van Utrechtse Heuvelrug iedere dag in gevaarlijke situaties terecht komen en waar zoveel mensen in de file staan.'



De burgemeester op onze ledenvergadering

SGP SGP CDA Vlissingen 11-10-2019 00:00

We zien terug op een goede ledenvergadering! Op 9 oktober was de burgemeester in ons midden. Voor de pauze handelden we het huishoudelijke gedeelte af. Hierbij vroegen we onder meer of de vergadering ermee akkoord ging dat Eugène Harthoorn wat foto's maakte: prima! Na de pauze was het de beurt van de burgemeester, drs. A.R.B. (Bas) van den Tillaar. Lilian had hem gevraagd om zijn ambtsketting mee te brengen dus deed hij die op een gegeven moment even om.

/r/ed3a132c83faeb9687ce36e8e3a8c32d?url=http%3A%2F%2Fwww.vlissingen.sgp.nl%2Factueel%2Fde-burgemeester-op-onze-ledenvergadering%2F11236&id=1b9d63c253195212925c280372fad4733d0f3f36

Eerst stelde hij zich wat nader voor. Aan zijn spraak is te horen dat hij uit Brabant komt maar er stroomt ook Zeeuws bloed door zijn aders: een Zeeuwse moeder, drie Zeeuwse grootouders en één Brabantse opa. Hij werd geboren in Mierlo. Hier heeft hij, naast zijn beroep als leraar, politieke ervaring opgedaan: raadslid, fractievoorzitter en wethouder. Ook heeft hij meegewerkt aan het opzetten van de club CDA-jongeren. In 2007 is hij  burgemeester geworden in het zuidelijkste puntje van NL: Gulpen-Wittem.

Hij solliciteerde naar de burgemeesterspost van Vlissingen omdat hij voeling had met onze stad. Hij heeft als kind vaak op Walcheren vertoeft. Inmiddels is hij ruim 3 jaar in Vlissingen werkzaam.

Vervolgens geeft hij een inkijk in zijn veelomvattende werk als burgemeester door zijn agenda van één week globaal op te noemen. Het was niet bij tehouden om er een verslag van te maken. Daarom hier een verwijzing naar de website van B&W-Vlissingen: https://www.vlissingen.nl/bestuur/college-bw/burgemeester-bas-van-den-tillaar.htmlAls burgervader bezoekt hij echtparen, die 60 of meer jaar getrouwd zijn en is present bij verjaardagen van 100-jarigen. Na dit inleidende deel ontstaat er meer interactie. Vragen/opmerkingen als: wanneer legt u de eerst steen van de marinekazerne? Wanneer kan er wat aan het “gat” op de boulevard gedaan worden? Hoe staat het met samenwerking op het gebied van zorg, hoe verder nu Porthos mislukt is? Hoeveel politieagenten zijn er? Wat denkt u van gemeentelijke herindeling? Kan er voor straatzang in de Lange Zelke een langer lopende vergunning verstrekt worden?De burgemeester speelt op de vragen in, zegt nu en dan dat hij het “mee neemt”,  geeft ook een keer aan dat hij het exacte antwoord niet weet. Omstreeks 21.45 uur stelt de voorzitter dat de spreektijd helaas om is....Na de sluiting van de vergadering wordt er nog geruime tijd door meerdere personen nagepraat. Misschien is dit wel hét moment waarop (politieke) spijkers met koppen worden geslagen! Eugène is dan al naar huis dus maakt de secrtaresse nog snel wat foto's:

Onze achting voor de burgemeester is zeker toegenomen: wat komt er veel op hem af! Wij bidden hem wijsheid toe in de vele taken en spreken de hoop uit dat zijn werk tot zegen van onze stad mag zijn.

SGP BUNSCHOTEN IN GESPREK OVER NIEUWE COALITIE

SGP SGP VVD ChristenUnie CDA Bunschoten 27-09-2019 00:00

SGP BUNSCHOTEN IN GESPREK OVER NIEUWE COALITIE

De VVD heeft op woensdagavond 18 september jl. de samenwerking met de ChristenUnie opgezegd.

 Hiermee is na anderhalf jaar een einde gekomen aan deze coalitie. Op dinsdagavond 24 september jl. zijn wij als partijen op uitnodiging van de ChristenUnie bij elkaar gekomen om te spreken over de ontstane situatie.

 Wij hebben als SGP om een toelichting gevraagd aan ChristenUnie en de VVD, met betrekking tot de breuk en de gebeurtenissen die hieraan vooraf gingen. Wij hebben hierop onze reactie en visie gegeven op het gebeuren en hebben aangegeven dat wij, net als anderhalf jaar terug, beschikbaar zijn voor een nieuwe coalitie.

 Tijdens het overleg hebben wij mede gelet op onze ervaringen aangegeven dat wij als eerste een coalitievorming met de VVD willen onderzoeken, net als het CDA en CAP.  Aan de ChristenUnie is duidelijk gemaakt dat zij, ondanks de voorkeur voor de VVD, daarmee niet zijn uitgesloten.

 Wij willen als SGP onze verantwoordelijkheid nemen en ons inzetten voor ons mooie dorp. Wij realiseren ons terdege dat er nog de nodige hindernissen genomen moeten worden.  Samen met VVD, CDA en CAP proberen wij een nieuwe coalitie te vormen.

 Het volgende overleg met deze partijen zal op D.V. maandagavond 30 september plaats vinden. Het college van B&W is door de breuk demissionair, en zal zo lang als nodig aanblijven om de lopende zaken te behartigen.

Zelfbewust en voorzichtigHuisvestingsverordeningKadernota – alles Deo volente

SGP SGP CDA Scherpenzeel 19-07-2019 00:00

 

Maarten Zwankhuizen leidde, in zijn rol als waarnemend voorzitter, de laatste raadsvergadering voor het zomerreces. Waarnemend burgemeester Harry de Vries deed mee met de Nijmeegse vierdaagse. De raad wenste hem veel succes.

De huisvestingsverordening, bestuurs- en financiële rapportage en de kadernota stonden onder andere op de agenda. De SGP fractie kwam met een amendement voor de Bevrijdingsdag 2020 (75 jaar vrij), een motie over het toezicht op de werkzaamheden in de openbare ruimte en een motie over het wegenonderhoud (prioritering, fasering).

Huisvestingsverordening Amendement CU – voorkeurspositie vrijwillige brandweer

CU en GBS kwamen met een amendement om leden van de vrijwillige brandweer een voorkeurspositie te geven in de huisvestingsverordening.

SGP’er van Ekeren: “Goed amendement, maar we steunen het niet. Drie redenen: 1. Wees terughoudend met maken van onderscheid, waar begin je en waar eindig je. 2. Er is geen urgentie is aangetoond. 3. Pak het probleem bij de bron aan, namelijk het tekort aan woningen.” Het CDA deelde deze visie.

CU vond de urgentie wel aangetoond. Van de Peut: “Er zijn grote zorgen over de toekomst van de brandweer. Er is grote behoefte aan jeugd!”, zo stelde hij. GBS’er Van Loo: “Als de zon schijnt, moet je het dak repareren. Het amendement werd stemmen van SGP en CDA tegen evenwel aangenomen door de raad.

Kadernota – alles Deo volente

SGP’er Van Deelen voerde het woord bij de algemene beschouwingen omdat Zwankhuizen de vergadering moest voorzitten. Deze kunt u hier nalezen. Van Deelen: “We zijn een zelfbewust dorp in een turbulente tijd. (…) De SGP gaat voor een zorgvuldige, gefaseerde aanpak (samenwerking met andere gemeenten en verbeteren organisatie, in de juiste volgorde), waarbij zelfstandig blijven voorop staat, tenzij tegendeel bewezen wordt. De SGP is een koersvaste partij en raakt van gekakel niet zo snel van de leg. We willen best een keer door het gaas heen kijken naar die zgn. scharrelkippen, maar daarmee zijn we geenszins te betitelen als zgn. uitloop- dan wel wegloopkippen.”

Hij besloot zijn bijdrage met de volgende woorden: “ De kadenota en de algemene beschouwingen zijn een mooi moment om vooruit te kijken. We maken veel plannen. We praten veel over de toekomst van Scherpenzeel en over de regie nemen. Dat moet ook, wat je doet moet je goed doen. Maar wel in het besef dat wij kwetsbare mensen zijn. In het besef van wat de apostel Jakobus ons voorhoudt in het gelijknamige Bijbelboek. Daar gaat het over plannen maken: ‘reizen en handel drijven, winst maken’. Bij al die op zich goede voornemens is de raadgeving aan ons –

citaat: “Indien wij maar zeggen: indien de Heere wil en wij leven zullen, zullen wij dit of dat doen”. Of wel, Deo volente”.

 

Amendement Bevrijdingsdag

De SGP kwam met een amendement om geld beschikbaar te stellen om activiteiten rondom 75 jaar vrijheid te ondersteunen. Dit amendement wordt positief ontvangen. Over de hoogte van het bedrag ontstond nog enige discussie, omdat er nog gesprekken met diverse verenigingen lopen. Het amendement werd op dit punt aangepast en vervolgens raadsbreed aangenomen.

 

Motie toezicht en motie wegenonderhoud

De SGP kwam nog twee moties. De motie toezicht droeg het college op om maatregelen te nemen die beter en frequenter toezicht op de werkzaamheden in de openbare ruimte mogelijk maken. De motie werd helaas verworpen, maar het is goed dat hier vanuit de politiek aandacht voor is gevraagd. De motie wegenonderhoud (om prioriteiten en fasering aan te brengen in het wegenonderhoud en de financiële ruimte te besteden aan onderhoud trottoirs) heeft de SGP ingetrokken omdat de toezeggingen en toelichting van de wethouder op dit punt voldoende duidelijk waren. De motie werd daarmee overbodig.

Coalitieakkoord 'Samen verschil maken'

SGP SGP VVD CDA PvdA Zeeland 05-07-2019 00:00

Een provincie waar ruim 380.000 mensen wonen, met allemaal hun eigen opvattingen en levensovertuigingen. Coalitiepartijen CDA, SGP, PvdA en VVD hebben hun visie op Zeeland gepresenteerd en hoe ze van daaruit als fracties en gedeputeerden willen werken: als verbinder van alle partijen in Zeeland, voor alle inwoners van Zeeland.

Tijdens de Statenvergadering van 5 juli 2019 werd het coalitieakkoord 'Samen verschil maken' besproken door alle politieke partijen.  Als coalitiepartner heeft de SGP getracht om zoveel mogelijk speerpunten uit het verkiezingsprogramma in te brengen in het akkoord. Een groot aantal SGP-thema’s zijn in het coalitieakkoord opgenomen.

In onderstaande video zijn een aantal van deze punten uitgelicht. De tekst gaat verder onder de video. 

ZoetwaterWij krijgen water van Boven, maar we zijn er zo goed in geworden om al dat goede zoetwater snel naar de zee te dragen, zodat we met regelmaat een tekort hebben. Het Deltaplan zoetwater is erg belangrijk, voor natuur en landbouw. Hier moet voldoende geld voor uitgetrokken worden. Het College moet het Deltaplan nog dit jaar opstellen samen met andere overheden en landbouw- en natuurorganisaties in Zeeland. Samen het verschil maken. 

Bestuurlijke samenwerkingZeeland is een provincie met weinig inwoners. Dus moet er op een goede manier samengewerkt worden met andere overheden. Regiocontracten moeten een duw krijgen. Walcheren en Schouwen-Duiveland bijvoorbeeld, blijven nog stil. Er moet op korte termijn werk van gemaakt worden. In de zomernota moeten daar goede plannen voor komen. 

Visserij- en schelpdiersectorDe visserij- en schelpdiersector is een hele belangrijke, kenmerkende sector voor Zeeland. Bestuurlijke samenwerking gaat de komende jaren de sleutel voor succes zijn. Er loopt nu een convenant met natuurorganisaties en overheden om elkaar 10 jaar het werk te gunnen met ruimte voor zowel natuur als vissers. Eind van dit jaar loopt het convenant af. De SGP vindt dat het voor het College een speerpunt moet zijn om in het belang van Zeeland te werken aan een nieuw convenant.

Criminaliteit en veiligheidMeer en meer horen we berichten over ondermijning en drugscriminaliteit. Ook in Zeeland komen steeds vaker drugsdumpingen voor. Het is een lastig te vangen onderwerp, letterlijk. Maar wel met een grote impact op de samenleving met een gevoel van onveiligheid. De SGP heeft Gedeputeerde Staten nadrukkelijk gevraagd om van het bestrijden van criminaliteit en ondermijning een prioriteit te maken. In de Zomernota moet meer geld beschikbaar gesteld worden om de specifiek Zeeuwse problemen aan te pakken. Het geld mag niet weglekken naar andere regio’s. Zeeuws geld moet gaan naar de problemen die hier zijn.

VerkeersveiligheidAls het aan de SGP ligt, wordt er op korte termijn werk van gemaakt dat iedere school het Zeeuws Verkeersveiligheidslabel krijgt. Jongeren zijn kwetsbaar in het verkeer en het onderwerp raakt iedereen. Het lijkt een klein item, maar het kan zeer belangrijk zijn. Ook de aanpak van de Zanddijk bij Yerseke leeft enorm. Het probleem van de verkeersveiligheid is urgent, maar als blijkt dat er langer gezocht moet worden naar haalbare varianten, kan dit proces veel tijd vragen en wellicht niet op korte termijn aangepakt worden. Als dit proces heel lang duurt, is een oplossing voor verheersveiligheidsproblemen op de Deltaweg misschien eerder aan de orde. Verkeersveiligheid is namelijk zo belangrijk dat daar snel progressie op geboekt moet worden, de provincie heeft hier een belangrijke taak.

Beeldbepalende kerken en boerderijenDe SGP is blij dat de motie over beeldbepalende gebouwen en kerkenvisies die vorig jaar door PvdA en SGP is ingediend, in de praktijk steeds meer vorm krijgt. Verschillende Zeeuwse gemeenten hebben inmiddels een kerkenvisie opgesteld. Kerken zullen een centrale rol in de samenleving blijven hebben, in welke vorm dan ook. Dat is waardevol. Het onderwerp moet dus aandacht blijven krijgen.

KlimaatakkoordDe gevolgen van het Klimaatakkoord voor de industrie zijn nog niet te overzien. Kunnen zij aanhaken bij klimaatplannen? Zal het zo zijn dat in andere landen de industrie anders belast gaat worden? De verschillende overheden in Zeeland moeten in Den Haag het belang van een gelijk speelveld tussen grensregio’s laten horen. Om goed met elkaar te kunnen concurreren is een gelijk speelveld uitermate belangrijk. De SGP vindt een goede lobby op dit onderwerp belangrijk. Regio’s kunnen zelf nog invulling geven aan hetgeen in Den Haag besproken is. Het Klimaatakkoord moet nog verder uitgewerkt worden. Die rol moet de Provincie samen met het bedrijfsleven pakken.

Ouderen en jongerenHet is goed dat er op veel onderwerpen in het coalitieakkoord aandacht is voor ouderen. Bijvoorbeeld met betrekking tot levensloopbestendig wonen, het openbaar vervoer, etc. Als het gaat over jongeren, ligt er voor de Provincie een rol om jongeren de komende tijd meer te betrekken bij provinciaal beleid. Het is mooi dat de ambitie van de SGP dat iedere scholier één keer in zijn schoolperiode de Abdij kan bezoeken, is opgenomen in het akkoord. Concrete plannen om jongeren meer te betrekken bij de democratie moeten op korte termijn worden gemaakt.

Er is zoveel belangrijk, maar het is allemaal betrekkelijk. We kunnen heel veel plannen maken, maar het kan morgen zomaar over zijn. Memento mori, gedenk te sterven. Tot dat moment gekomen is, moeten we het goede zoeken voor de inwoners van Zeeland, met Gods hulp. De SGP wenst dit ook Gedeputeerde Staten toe.

Veiligheid station Kampen-Zuid

SGP SGP VVD CDA Kampen 27-09-2018 00:00

SGP Kampen is teleurgesteld in de reactie van het college op de motie over cameratoezicht bij het station Kampen Zuid. In november vorig jaar heeft de gehele raad in een motie het college opgeroepen om cameratoezicht in te stellen bij het station. Helaas legt het college deze oproep naast zich neer. Wel heeft de burgemeester laten weten na te denken over het openen van een meldpunt, zodat verdachte situaties rond het station gemonitord kunnen worden. Als dit meldpunt er komt laten we u dat gelijk weten!Lees hieronder de gehele bijdrage van de SGP tijdens de laatste vergadering van commissie Bestuur & Middelen.Een grote teleurstelling. Dat is de kern van de inbreng van de SGP-fractie. Teleurstelling in de eerste plaats omdat het voorstel op geen enkele manier voldoet aan de opdracht die het college van de gemeenteraad gekregen heeft. Op initiatief van CDA, SGP en VVD spraken we in november vorig jaar over cameratoezicht Station Kampen Zuid. De portefeuillehouder probeerde de raad te overtuigen om de motie niet aan te nemen, met dezelfde argumenten als nu in de verschillende stukken staan. Desondanks aanvaarde de gehele raad de motie met als opdracht om voor 21 maart 2018 een voorstel aan de raad te doen toekomen inzake het toepassen van cameratoezicht rond station Kampen Zuid. Duidelijker konden we de opdracht niet formuleren en het gaf uw college de ruimte om de details naar eigen inzicht nader in te vullen. Grote teleurstelling dus nu we als SGP-fractie moeten constateren dat u lijkt af te zien van de uitvoering van deze motie.De SGP-fractie is ook teleurgesteld over de stand van zaken rond de uitvoering van de toezegging die de portefeuillehouder in mei dit jaar in deze commissie deed. Er zouden significante veiligheidsverhogende maatregelen worden geïmplementeerd voor de wintertijd. Als SGP-fractie zijn we niet onder de indruk van de lijst met mogelijke maatregelen die vooral niet of nog niet genomen gaan worden. Opnieuw teleurgesteld dus.In het coalitieprogramma lezen we hele mooie woorden over veiligheid. Zo is er te lezen dat het voorkomen van onveiligheid beter is dan het genezen ervan. Juist die preventieve werking van cameratoezicht spreekt de SGP-fractie enorm aan. Ook wordt er in het coalitieprogramma voor elke wijk een wijkveiligheidsplan aangekondigd, waarbij samen met de inwoners onveilige punten worden gesignaleerd en opgelost. In het wijkveiligheidsplan van het Stationskwartier zal de stationsomgeving Kampen-Zuid een zogeheten hotspot zijn, om in de terminologie van de politie te blijven. U vraagt zich natuurlijk direct af waar de SGP-fractie die wijsheid vandaan haalt. Het antwoord daarop is eenvoudig. Dat beluisteren we in de samenleving. Dat zijn vooral moeders van onze jeugd die hun kinderen verbieden om er in het donker te komen. Dat zijn ook inwoners van de wijk Het Stationskwartier die ons melden dat er wekelijks verdachte situaties zijn die inmiddels niet allemaal meer gemeld worden. Dat alles maakt dat we van dit punt ook echt serieus werk hebben gemaakt. De verdachte situaties die wel gemeld worden staan in de informatienota genoemd. Dit komt neer op ongeveer één keer per week een verdachte situatie of diefstal waar de politie bij moet komen. Als dat in mijn eigen woonomgeving zo zou zijn, zou dat iets doen met het veiligheidsgevoel. Dit college noemt dit aantal relatief beperkt. We vinden dat teleurstellend.Maar het meest teleurgesteld zijn we over de devaluatie van de motie als raadsinstrument. Het gaat hier om een motie die met algemene stemmen werd aanvaard. Elk raadslid was voorstander van het instellen van cameratoezicht nabij station Kampen Zuid. Zonder deugdelijk alternatief legt het college deze motie feitelijk naast zich neer. Wat is het instrument motie nog waard? Die vraag stellen we onszelf, maar ook aan de portefeuillehouder. Waarom zou een wethouder zich nog gaan inspannen bij een motie als diezelfde raad laat gebeuren dat raadsbreed aanvaarde moties niet uitgevoerd worden? U begrijpt: de SGP-fractie is bij dit voorstel vooral teleurgesteld.

Beschouwingen SGP Kadernota 2019-2021

SGP SGP VVD CDA Bunschoten 07-07-2018 00:00

Bouwen aan vertrouwen in een veranderende omgeving

Voorzitter, geachte aanwezigen,

Bij relaties speelt vertrouwen een belangrijke rol. Dat geldt niet minder voor de verhouding tussen overheid en burger. Onderling vertrouwen bevordert de leefbaarheid en stabiliteit van de samenleving. Alleen op basis van vertrouwen kan immers iets tot stand worden gebracht. Een gebrek aan vertrouwen zorgt er daarentegen voor dat het maatschappelijk verkeer stroef en star verloopt. Niet zonder reden spreekt men als het over vertrouwen gaat over het cement of de bloedsomloop van de samenleving. Blijvende aandacht voor dit thema is dan ook allerminst overbodig als bedacht wordt dat het onderlinge vertrouwen voortdurend onder druk staat. Wetenschappers hebben de laatste decennia veelvuldig onderzoek gedaan naar de factoren die vertrouwen bevorderen. Veelal wordt gebruik gemaakt van het woord ‘sociaal kapitaal’, dat zich het best laat omschrijven als het vermogen van burgers om relaties met anderen met anderen aan te gaan, relaties die uiteindelijk uitmonden in gemeenschappelijke verbanden waarin een gezamenlijk doel wordt nagestreefd.

Over vertrouwen is veel gesproken en geschreven. Ook over het vertrouwen van de burger in de politiek. Burgers worden steeds mondiger en geven hun mening over onderwerpen of het nu het afvalbeleid of de aanpak van stankoverlast van een biogascentrale is. Er zal de komende tijd verder geïnvesteerd moeten worden in de relatie met onze burgers. Want bij het versterken van het vertrouwen in overheid en politiek is dit een belangrijke voorwaarde. Bouwen aan vertrouwen in relaties blijft een continue proces zowel zakelijk als privé.

Ook vandaag mag er weer gebouwd worden aan vertrouwen bij de behandeling van de kadernota begroting 2019-2022 waar de nodige keuzen moeten worden gemaakt. Direct valt op dat er de nieuwe coalitie op financieel ruimere voet wenst te gaan leven. Een onderzoek naar nascheiding waarbij de uitkomst zich moeilijk laat raden. Geen bescheiden, maar een ruime verhoging van de wethoudersformatie. Maar ook de oplopende zorgkosten waar in de ogen van de SGP onvoldoende een dam tegen wordt opgeworpen. Verder maken we ons als SGP zorgen over het nogal vloeibare huisvestingsplan voor de scholen. Kortom, wat hangt ons allemaal aan extra uitgaven boven het hoofd?

Tijdens de diverse commissievergaderingen hebben we al voor veel onderwerpen aandacht gevraagd, waarop we in het komende begrotingsjaar op gezette tijden zeker nog terug zullen komen.

De SGP gaat uit van een structureel sluitende begroting en waar mogelijk lastenverlichting voor onze burgers. Met als uitgangspunt dat de gemeente Bunschoten haar huis financieel op orde heeft. Zoals het er nu naar uitziet gaat deze sluitende begroting net als vorig jaar weer lukken. Ondanks het licht financiële herstel zijn we er naar onze mening nog lang niet. In de nieuwe raadsperiode zullen daar de nodige maatregelen voor moeten worden genomen. De grootste zorgpunten voor onze fractie blijven het weerstandsvermogen, de financiële kengetallen en het sociale domein. Alle financiële kengetallen geven aan dat de financiële positie van de gemeente Bunschoten voor verbetering vatbaar is. Een zwaluw maakt nog geen zomer.

Ontwikkelingen bestaand beleid

Het gaat goed met de economie het werk neemt toe en de kosten ook. Bedrijven gaan steeds meer rekenen voor hun diensten en kortingen komen te vervallen. We merken dit als gemeente ook. In het oog springt natuurlijk de extra lasten voor onderwijshuisvesting. Het is goed om hier aandacht aan te besteden en naar alternatieven te kijken. Zo roepen we college op en de andere partijen om blijvend aandacht te vragen via de VNG en onze landelijke vertegenwoordigers om de VNG-norm voor onderwijshuisvesting structureel door te laten werken in een hogere algemene uitkering.

Ontwikkelingen Sociaal Domein

De ontwikkelingen in het Sociaal Domein vergen de komende tijd veel aandacht. De financiën baren zorgen. Inmiddels hebben we twee jaar achtereen flinke tekorten op inkoop van jeugdzorg en ondersteuning geboekt. Het lopende jaar 2018 zal naar verwachting niet anders zijn. Immers, de effecten van de maatregelen die afgelopen maand zijn gepresenteerd zullen pas na verloop van tijd hopelijk merkbaar zijn.

Een andere ontwikkeling is het herijking van het beleid in het Sociaal Domein. In het nieuwe beleidskader, wat we overigens nog niet hebben gezien, worden zaken meer integraal aangepakt. Een aanpak die verwachtingen wekt. Immers, als er een tekort is op de jeugdzorg, komt dat dan omdat de jeugdzorg niet goed is, of laten we het liggen op andere beleidsterreinen? Bijvoorbeeld op het gebied van relatiehulpverlening, waarover later meer. Opvallend is wel dat cijfers over het aantal echtscheidingen en jongeren die daar bij betrokken zijn niet standaard worden gedeeld (bijv. Jaarrekening). Dat er nog meer ingezet moet worden op preventie en vroegsignalering, zoals gesteld wordt in de kadernota, deelt de SGP-fractie met u. In die lijn, integrale aanpak en inzetten op preventie en vroegsignalering, zouden wij graag ook beleid ontwikkeld zien voor relationele hulpverlening.

Relationele hulpverlening

In 2015 is naar aanleiding van schriftelijke vragen die door CU fractie zijn gesteld gesproken over de echtscheidingsproblematiek en hulp die wordt geboden in Bunschoten. Om niet al te veel op de details in te gaan, het college kwam tot de conclusie dat er voldoende op het gebied van preventie en ondersteuning wordt gedaan. Het feit is echter wel dat het aantal echtscheiding jaarlijks alleen maar is toegenomen in Bunschoten. In 2015 nog 3 op 10 huwelijken, inmiddels meer dan 4 op 10 huwelijken. We weten allemaal ook dat er veel kinderen, vaak ook nog heel jonge kinderen bij betrokken zijn. Ze komen gelukkig niet allemaal in de jeugdzorg terecht, maar velen helaas wel.

Het is hoopgevend dat er vanuit diverse hoeken steeds meer en indringender wordt gepleit voor preventie waarbij ook het aanbieden van relatietherapie als algemene voorziening als een belangrijke instrument wordt gezien. Een paar voorbeelden:

* Recent in juni door Jeugdzorg Nederland in het document “Hoe overleef je als gemeente de transitie jeugdzorg”

* In febr jl. door oud CU minister Rouvoet in zijn actie plan “Scheiden …en de kinderen dan?”

* In opdracht overigens van de VVD minister Dekker en CDA minister De Jonge opgesteld

De SGP wil als gezinspartij niet wegkijken van het maatschappelijke probleem dat (v)echtscheiden heet en wil graag structureel middelen reserveren in deze kadernota voor een algemene voorziening als relatietherapie. Een voorziening die in Bunschoten nog ontbreekt en die uiteraard vrijblijvend aangeboden moet worden. (€20K oormerken van de €150K voor versterking basisinfrastructuur).

Wij dienen hiervoor een Amendement in.

Bieb op school

Het bevorderen van de leescultuur daar kun je niet jong genoeg mee beginnen. Het zou mooi zijn als er in de gezinnen ook tijd voor ingeruimd zou worden.

Het inrichten van een Bieb op school betekent meer dan alleen eenmalig financiële hulp bieden bij het opzetten ervan, waarvoor de huidige middelen in de meerjarenbegroting t/m 2019 voor zijn bedoeld. Het geld wat nu wordt gevraagd voor structurele dekking is voor continuering bedoeld van met name begeleiding van een leesconsulent.

De SGP-fractie zou graag een evaluatie van dit beleid willen zien en een visie op hoe verder met de uitbreiding van de Bieb op school. Voor dat laatste zou toch ruimte moeten zijn gelet op feit dat de middelen van het Rijk voor onderwijsachterstanden omhoog gaan?

Drugs en alcoholgebruik

We mogen God dankbaar zijn dat wij nog in een vrij land leven. Maar is dit wel zo, zijn wij wel werkelijk vrij. Wat is die vrijheid dan als je verslaafd bent aan drugs en alcohol of andere vormen van verslaving.

Drugsgebruik en overmatig drankgebruik wordt een steeds zichtbaarder probleem, maar blijft toch ook verborgen en onderschat, ook in ons mooie dorp. De burgemeester heeft eens gezegd dat wij in een permanente oorlog verkeren wat de drugsproblematiek betreft. Moedige Moeders en Waypoint kunnen daar uitvoerig over mee praten. De SGP vraagt hier wederom aandacht voor. Niet alleen voor repressieve aanpak maar ook voor preventieve aanpak door de inzet van een drugshond. Inzet waar geen kosten aan verbonden zijn. (Pilot).

Wat betreft de inzet van een drugshond heeft de SGP het idee dat we aan het lijntje worden gehouden. Hopelijk kan de burgemeester aangeven dat dit niet het geval is en de behoefte met overtuiging kan inbrengen bij de capaciteitsaanvraag bij de politie, met dien verstande dat er binnen een half jaar een drugshond ingezet kan worden bij o.a. alcoholcontroles op de uitvalswegen of in en rond het uitgaansgebied. Als steun in de rug dienen wij een motie in. Het wachten heeft nu lang genoeg geduurd. Tevens hopen we op de steun van andere law & and orderpartijen.

Ruimen van graven

Het ruimen van graven gaat nog steeds door. Zoals u weet zijn wij daar geen voorstander van en uit de gebleken adhesiebetuigingen velen met ons. Door het o.a. het ruimen van graven zijn ruim 120 nieuwe plaatsen gerealiseerd op de begraafplaats Memento Mori. Vraag hierbij aan het college wanneer er gestopt gaat worden met het ruimen van graven. Is er nog noodzaak om te ruimen en wordt het niet tijd voor herziening van het beleid. Hoe staan andere partijen hierin. Ik heb begrepen dat de CAP ook tegen het ruimen is en meen ook zo iets gehoord te hebben vanuit CU hoek tijdens het verkiezingsdebat.

Afvalbeleid

Het afvalbeleid vraagt ook veel aandacht. Mensen die netjes afval scheiden krijgen als beloning de rekening, althans zo wordt het door velen ervaren en mensen die minder zorgvuldig zijn denken spekkoper te wezen. Is het niet het paard achter de wagen spannen? Hoe ervaart het college/ de coalitie deze tegenstelling?

Wij zijn nu een paar jaar verder en de algemene ervaring met diftar is dat de hoeveelheid restafval wel terugloopt maar niet verbetert. Wij voelen ervoor te stoppen met diftar de prijsprikkel die niet werkt. Alleen mensen die ter goede trouw hun afval storten ervaren de prikkel terwijl het veel andere mensen stimuleert om het afval ergens anders te dumpen. Daarnaast worden er teveel stortingen afgekeurd. Is handhaving de enige manier om te voorkomen dat er omgekeerd verkeerd wordt ingezameld. Waarom niet het vast tarief weer verhogen met als prikkel hoe beter we met elkaar afval scheiden hoe meer invloed we met elkaar hebben op het verlagen van dat vaste tarief (participatie gedachte). Vraag hierbij aan het college of dit onderzocht kan worden en of deze keuze meegenomen kan worden bij het vaststellen van de tarieven? Er zijn gemeenten die dit met succes toepassen. Wij dienen hiervoor een motie in.

 

Verkoop voormalig gebouw Monuta.

Ook de bestuurscultuur roept vragen bij ons op. In dit verband willen wij graag een reactie van het college op wat heet het Monuta-dossier. Waarom is de raad niet meegenomen in de besluitvorming? Dat is de prangende vraag. De gemeente had nota bene terugkooprecht. Weet het college het allemaal beter dan de raad? Ik moest hierbij denken aan de aanbevelingen van de rekenkamercommissie m.b.t. het Zuyderzee project. Sowieso is in de raadsvergadering van maart onjuiste informatie verschaft. Is het college bereid excuses aan te bieden over de gang van zaken? Er zijn de nodige bedenkingen. Extra kosten 137.000 euro moeten worden gemaakt. Kosten waar de SGP niet mee heeft in gestemd voor o.a. het aanpassen van de entree van de begraafplaats en de realisatie van parkeerplaatsen. We dienen een motie in om te onderzoeken of de oude toegang aan de stadsgracht weer gebruikt kan worden en welke maatregelen nodig zijn om dit te realiseren.

Bij de verkoop is ook de toiletvoorziening voor onze burgers komen te vervallen. Kan het college op korte termijn (minimaal voor de kadernota 2020) onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een zelfstandige toiletvoorziening. Befraafplaats De Akker kent overigens wel een toiletvoorziening die er keurig en ruim opgezet uitziet. Graag zien wij als SGP dat er een toiletvoorziening wordt gerealiseerd voor begraafplaats Memento Mori en dienen een motie in.

Voorzitter, we gaan afronden. We leven nog in de tijd van de genade. De wereld verandert met de dag. Gelukkig hoeven wij het niet van onszelf te verwachten, maar mogen we ons werk in biddend opzicht doen in afhankelijkheid van onze Heere. Dat wij mogen vertrouwen op de Heere en op ons verstand niet. Dan komen wij niet bedrogen uit en daar kunnen wij op bouwen en dat geeft vertrouwen. We hopen dat ons werk en het werk van de raad, van u als college en onze ambtenaren gezegend mag worden, tot eer van Hem en tot welzijn van onze burgers. Voorzitter ik dank u wel.

9 op de 10 zorgmeldingen bij WoerdenWijzer gevolg van relatieproblematiek

SGP SGP CDA ChristenUnie Woerden 11-07-2017 00:00

Uit antwoorden op vragen van Job van Meijeren (CDA) en Hugo Bulk (ChristenUnie-SGP) aan WoerdenWijzer blijkt dat de zorgmeldingen bij WoerdenWijzer in 9 van de 10 gevallen het gevolg zijn van relatieproblematiek.

WoerdenWijzer is de gemeentelijke organisatie die zorg en ondersteuningsvragen coördineert. 

“Een schokkende constatering. Waar zeker iets aan gedaan moet worden” geeft Job van Meijeren aan. Uit de antwoorden blijkt dat er in 2015 in Woerden 101 huwelijken of geregistreerde partnerschappen afgesloten werden door inwoners van Woerden. Tegelijkertijd lag het aantal scheidingen in Woerden voor 2015 boven de 100. Inmiddels loopt ongeveer 1 op de 5 scheidingen uit op een vechtscheiding, een groeiend aantal. In die situaties is er meestal sprake van inwonende kinderen onderen de 18 jaar.

Voor het CDA en de ChristenUnie-SGP Woerden is dit een reden om hier meer aandacht voor te vragen. Wat de beide fracties betreft start preventie voordat een relatie eindigt. In het privéleven van mensen is de rol van de overheid beperkt. Over de rol van de gemeente in preventieve zin, daarover moeten we met elkaar in gesprek. De effecten van stukgelopen relaties op de samenleving zijn namelijk erg groot. Naast de grote aantallen kinderen die ermee te maken hebben en de gevolgen daarvan, kan ook worden gedacht aan huiselijk geweld, ziekteverzuim, financiële problemen zoals schulden, afhankelijk zijn van een uitkering, en extra beslag op de (sociale) woningvoorraad.

Jeugdzorg constateert dat (v)echtscheidingssituaties steeds grimmiger verlopen, met meer strijd, en van een langere duur zijn. Hierdoor worden de betrokken kinderen langer blootgesteld aan een situatie van complexe gezinsproblematiek en hebben zij een verhoogd risico op het ontwikkelen van problemen.

Hugo BulkCommissielid WelzijnChristenUnie - SGP Woerden

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.