Nieuws van SP over ChristenUnie inzichtelijk

32 documenten

Nog één nachtje slapen...

SP SP VVD D66 CDA ChristenUnie Veenendaal 04-09-2020 19:03

Actie voor de zorg

Morgen is het zover: 5 september. De dag van de grote actie voor de zorg, want onze zorg verdient meer dan applaus. Om 14:00u vindt een grote online actie plaats. We gaan voor de grootste online zorgactie ooit!

Ondanks verschillende stemmingen in de Tweede Kamer over ons voorstel voor meer structurele waardering voor zorgverleners, blijven de coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie dit blokkeren. Zo gaan we van klappen vóór de zorg naar een klap in het gezicht van de zorg. Dat laten we niet gebeuren, onze zorgverleners verdienen beter.

80 paar schoenen vanuit Veenendaal

Naast de online-actie is er ook een schoenen-actie, georganiseerd door "Drie Zusters", waarbij er schoenen op het Malieveld in Den Haag worden geplaatst. "Wij kunnen niet ophet Malieveld gaan demonstreren, maar onze schoenen wel," is het motto.

De SP ondersteunt de actie en hielp met het verzamelen van schoenen. Ook afdeling Veenendaal droeg haar steentje bij, en zamelde 40 paar schoenen aan. Vanuit De Gelderse Valei werd er nog eens zo'n 40 paar aan toegevoegd.

Al met al staan er dus een slordige 80 paar schoenen uit Veenendaal en omgeving, morgen op het Malieveld.

Beloon de Helden

Video of Onze zorg verdient meer dan applaus - Zendtijd Politieke Partijen
Uiteraard zal er een verslag van deze actie verschijnen op onze website.  

MOTIE: van bezuinigen naar investeren

SP SP VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Veenendaal 08-08-2020 06:14

in het sociale domein

Voorstel bij de Kaderbrief, om niet verder te bezuinigen op het sociale domein, maar te investeren.

Ingediend door: GroenLinks, SP, PvdA, Denk, D66 Uitslag: VOOR: D66, Denk, SP, GroenLinks, PvdA TEGEN: CDA, ChristenUnie, Lokaal Veenendaal, ProVeenendaal, SGP, VVD

VOORSTEL VERWORPEN

Dossier: 

Aanjaagteam legt vinger op zere plek

SP SP ChristenUnie Nederland 11-06-2020 15:37

'Het advies van het “Aanjaagteam bescherming arbeidsmigranten” onder leiding van Emile Roemer legt de vinger op de zere plek.' Dat zegt SP-leider Lilian Marijnissen na de publicatie van de aanbevelingen. ‘Ruim 400.000 arbeidsmigranten wonen en werken maar al te vaak onder slechte omstandigheden. Coronavoorschriften worden regelmatig genegeerd. Het aanjaagteam levert concrete oplossingen. Marijnissen roept de regering op om de aanbevelingen per direct over te nemen. Dit is in het belang van de arbeidsmigranten en de hele samenleving’

Het aanjaagteam doet een aantal belangrijke aanbevelingen op het gebied van registratie, wonen, vervoer en werk. In de kern komt het neer op meer en betere regulering van een sector waar nogal wat malafide werkgevers actief zijn. Zij maken zich schuldig aan onderbetaling, uitbuiting en slechte huisvesting. Het aanjaagteam wil dat foute uitzendbureaus van de markt gehaald kunnen worden. Minimumnormen zijn nodig om de concurrentie op arbeidsvoorwaarden tegen te gaan. Marijnissen: ‘Dit zijn voorstellen die de SP samen met de ChristenUnie ook doet in ons Actieplan Arbeidsmigratie.’

Het advies om elke arbeidsmigrant vanwege corona een eigen slaapkamer te geven is zeer terecht, stelt Marijnissen. Ook in het vervoer en op de werkplek moeten de regels veel beter worden nageleefd: ‘Het is absurd als de coronaregels wel voor ons gelden, maar niet voor arbeidsmigranten.’ De instelling van één centraal meldpunt waar arbeidsmigranten terecht kunnen met vragen is eveneens van groot belang.

De aanbevelingen uit het vandaag verschenen rapport zijn de adviezen voor de korte termijn. Later dit jaar volgen structurele adviezen gericht op de lange termijn. Dan gaat het bijvoorbeeld om de vermindering van de grote afhankelijkheid van arbeidsmigranten van uitzendbureaus. Marijnissen is het daar volledig mee eens: ‘De werkgever van de arbeidsmigrant, is vaak ook de huisbaas. Dit bekent dat als je je baan verliest, je ook je dak boven je hoofd kwijt kunt zijn. Dat zorgt voor een heel ongewenste afhankelijkheid, die we snel moeten doorbreken.'

Uit de gemeenteraad van 25 februari 2020

SP SP GroenLinks ChristenUnie PvdA Smallingerland 02-03-2020 14:35

In de gemeenteraad zijn onder meer behandeld de problemen bij Carins de overheids B.V. die voor gemeente Smallingerland over het toekennen van vervoer passen en huishoudelijke hulp gaat en het vestigen van een KFC vestiging in Drachten

Carins overheids B.V. met problemen.

Onlangs was de organisatie die uitvoering geeft aan het sociaal beleid van de gemeente in het nieuws bij het televisieprogramma Radar. Dit naar aanleiding van de achterstanden bij de herindicatie van zorg. Jaarlijks wordt er gekeken of mensen nog recht hebben op een bepaalde voorziening. Het kan dan zijn dat de hulp ingekrompen of uitgebreid moet worden. Zonder indicatie kan er ook geen zorg worden ontvangen en moeten mensen het bijvoorbeeld zonder hulp in de huishouding doen.

De ChristenUnie diende een motie in die gesteund werd door een meerderheid van de raad, waaronder de SP. Hierin werd gevraagd om indicaties automatisch te verlengen als de situatie niet gewijzigd was. Daarnaast wordt het college ook opgedragen om de problemen zo spoedig mogelijk op te lossen. Carins is immers een overheid BV met als enige aandeelhouder de gemeente.

In de beantwoording gaf de wethouder aan dat er momenteel ruimhartig wordt omgegaan met herindicatie. Daarnaast zegde de wethouder toe in overleg te gaan met Carins om de problemen op te lossen, waarbij hij de raad op de hoogte houdt van de ontwikkelingen. De indieners van de motie gaven hierop de wethouder het voordeel van de twijfel en hielden zij de motie aan. Mochten de problemen niet worden opgelost dan komt de motie weer op tafel.

KFC vestiging in Drachten?

De vestiging van een fastfoodketen stond op de agenda. Aangezien hiervoor moet worden afgeweken van het bestemmingsplan binnen de bebouwde kom Drachten vroeg het college de raad haar wensen en bedenkingen aan te geven. Onze zorgen liggen echter niet zozeer bij de ruimtelijke ordening, maar hoe de vestiging van nog een fastfoodketen past binnen andere ambities van onze gemeente.

Bijvoorbeeld die op gebied van duurzame landbouw en gezond eten. Vorig jaar konden onze inwoners nog genieten van Festival B in de Lawei over voeding, gezondheid, biodiversiteit en bodem. Of op het gebied van onze jongeren in het project Jongeren op Gezond Gewicht waarbij gezonde kantines op school en bij de sportvereniging worden gepromoot. Of wijkgerichte projecten van het sportbedrijf met de buurtsportcoaches, waarbij onze inwoners worden gestimuleerd gezonder te leven en meer te bewegen.

Waar mochten wij dan onze wensen en bedenkingen over uiten vandaag? De ruimtelijke inpassing van een fastfoodketen.

Op onze vraag hoe de vestiging van een KFC zich verhoudt tot bovenstaand kwam geen antwoord. Het hebben van een KFC in de gemeente is volgens het college zo’n beetje de hemel op aarde en natuurlijk kunnen mensen zelf wel beslissen wat ze eten. Ook de PvdA was enthousiast vanwege de werkgelegenheid voor laaggeschoolde mensen en jongeren. Volgens de FNV blinken dit soort bedrijven niet uit als goed werkgever met lage lonen en hoge werkdruk. Ook houdt de PvdA er dan geen rekening mee dat door de komst van KFC lokale ondernemers misschien wel moeten sluiten. Tja…

Los van grotere vraagstukken als dierenwelzijn, winsten die naar multinationals gaan en klimaatverandering is het volgens de SP ook lokaal geen goede zaak om aan de ene kant gezondheid en duurzaamheid te bevorderen en aan de andere kant nog meer fastfoodketens toe te staan. Samen met FNP en GroenLinks stemden wij dan ook tegen de komst van een KFC.

In de kou...

SP SP VVD ChristenUnie SGP Veenendaal 06-02-2020 06:54

Beleidskader sociaal domein

Bij de behandeling van het beleidskader Sociaal Domein hebben coalitiepartijen (ChristenUnie, VVD, SGP, ProV) alle voorstellen om het beleid iets socialer te maken categorisch afgewezen. Daarmee laten ze mensen met een hulpvraag in de kou staan, vindt de SP.

Dit signaal is opgepikt door de Rijnpost.

Zie ook: Financien Zie ook: In de media Zie ook: Werk en Inkomen Zie ook: Zorg

Feyenoord City nog helemaal niet zeker

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD ChristenUnie Rotterdam 04-12-2019 12:51

'Ik heb werkelijk geen idee of we nu met 2-0 voorstaan of met 2-0 achter’, verzuchtte SP Rotterdam burgerlid Pieter Schol tijdens de commissievergadering van 3 december over Feyenoord City. Wethouder Van Gils kon geen antwoord geven hoe ver de financiering is van het nieuwe stadion. En het werd nog erger toen ook nog eens duidelijk werd dat de wethouder geen garantie kon geven aan Feyenoord dat de club ieder jaar minimaal 25 miljoen zou krijgen uit het stadion. Een eis die Feyenoord onlangs nog neerlegde. Daardoor komt de bouw van het stadion in gevaar en daarmee de hele gebiedsontwikkeling. Precies waar de Rotterdamse SP fractie al bang voor was.

Feyenoord City werd met veel poeha gepresenteerd in de gemeenteraad. Vrijwel alle partijen zwijmelden bij de mooie plaatjes hoe het er allemaal uit zou moeten zien. Kritiekloos aanvaardden de collegepartijen Groen Links, PvdA, VVD, D66, CDA en ChristenUnie het plan. Een plan dat helemaal is opgehangen aan de bouw van een nieuw stadion. Het college stelde al dat er geen plan B is. Lekker staaltje van goed bestuur. Nu is alles afhankelijk van één van de duurste stadions ter wereld van maar liefst 440 miljoen. Ook de organisatie die het allemaal bij elkaar moet harken, nadert een bodemloze put. Het krediet van de financiële roofridders Goldman Sachs is bijna op en er is nog niets bekend over de financiering van het stadion. Laat staan dat de voetbalclub zich in dit wespennest wil steken.

SP Rotterdam burgerlid Pieter Schol: 'Gevolg van deze ontwikkeling kan zijn dat de Kuip in handen komt van Goldman Sachs die het als onderpand heeft. Ook heeft Goldman Sachs recht op een deel van de opbrengsten in de toekomst. Worst-case-scenario is dat zowel Feyenoord als Rotterdam de Kuip kwijtraakt en dat de hele gebiedsontwikkeling stil komt te liggen. Een financiële strop van ongekende omvang. Waar de gewone Rotterdammer weer voor op kan draaien.'

Feyenoord City nog helemaal niet zeker

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD ChristenUnie Brielle 04-12-2019 12:51

'Ik heb werkelijk geen idee of we nu met 2-0 voorstaan of met 2-0 achter’, verzuchtte SP Rotterdam burgerlid Pieter Schol tijdens de commissievergadering van 3 december over Feyenoord City. Wethouder Van Gils kon geen antwoord geven hoe ver de financiering is van het nieuwe stadion. En het werd nog erger toen ook nog eens duidelijk werd dat de wethouder geen garantie kon geven aan Feyenoord dat de club ieder jaar minimaal 25 miljoen zou krijgen uit het stadion. Een eis die Feyenoord onlangs nog neerlegde. Daardoor komt de bouw van het stadion in gevaar en daarmee de hele gebiedsontwikkeling. Precies waar de Rotterdamse SP fractie al bang voor was.

Feyenoord City werd met veel poeha gepresenteerd in de gemeenteraad. Vrijwel alle partijen zwijmelden bij de mooie plaatjes hoe het er allemaal uit zou moeten zien. Kritiekloos aanvaardden de collegepartijen Groen Links, PvdA, VVD, D66, CDA en ChristenUnie het plan. Een plan dat helemaal is opgehangen aan de bouw van een nieuw stadion. Het college stelde al dat er geen plan B is. Lekker staaltje van goed bestuur. Nu is alles afhankelijk van één van de duurste stadions ter wereld van maar liefst 440 miljoen. Ook de organisatie die het allemaal bij elkaar moet harken, nadert een bodemloze put. Het krediet van de financiële roofridders Goldman Sachs is bijna op en er is nog niets bekend over de financiering van het stadion. Laat staan dat de voetbalclub zich in dit wespennest wil steken.

SP Rotterdam burgerlid Pieter Schol: 'Gevolg van deze ontwikkeling kan zijn dat de Kuip in handen komt van Goldman Sachs die het als onderpand heeft. Ook heeft Goldman Sachs recht op een deel van de opbrengsten in de toekomst. Worst-case-scenario is dat zowel Feyenoord als Rotterdam de Kuip kwijtraakt en dat de hele gebiedsontwikkeling stil komt te liggen. Een financiële strop van ongekende omvang. Waar de gewone Rotterdammer weer voor op kan draaien.'

Op naar een Sociaal Leiden

SP SP D66 CDA GroenLinks VVD Partij voor de Dieren ChristenUnie Leiden 03-12-2019 21:56

In november werd de begroting besproken in de Gemeenteraad. Voor de SP stond één onderwerp centraal bij deze begroting, en dat was het sociaal domein. Onder dit domein vallen alle aspecten van zorg binnen de gemeente, maar ook de inkomensondersteuning van mensen met een laag inkomen. Voor de SP Leiden is dit het belangrijkste onderwerp waar wij als gemeente mee bezig zijn. Met een goed sociaal domein kunnen we alle mensen steunen die de hulp van de gemeente het hardst nodig hebben.

Helaas kiest het Leidse College van GroenLinks, D66 en de PVDA voor bezuinigingen op de zorg en mensen met een laag inkomen. Een voorbeeld is de bezuiniging op de Collectieve Zorg Minima, een regeling die zorgt voor de betaalbaarheid van de aanvullende zorg voor mensen met een kleine beurs. Door deze bezuiniging moesten deze mensen maar liefst 15 euro per maand meer betalen voor de zorg. Hiernaast zijn maar liefst 22 andere bezuinigingsvoorstellen op het sociaal domein voorgesteld door dit College. De SP Leiden heeft zich de afgelopen maanden fel verzet tegen deze bezuinigingen. We zijn de afgelopen tijd ook langs de deuren gegaan om verhalen te verzamelen om concrete verhalen te horen over wat deze bezuiniging doet met mensen. Dit was niet makkelijk, er zit helaas een hoop schaamte achter dit onderwerp. Mensen schamen zich ervoor dat ze hulp nodig hebben van de gemeente, dat vinden wij onterecht. Zorgen voor goede zorg en goede financiële ondersteuning zien wij als een recht, ook al beweren veel andere politieke partijen dat dit niet het geval is. Desondanks hebben wij toch veel verhalen gehoord, die ons protest over de bezuinigingen op het sociaal domein hebben versterkt. Helaas dacht afgelopen dinsdag de meerderheid van de partijen hier anders over. GroenLinks, VVD,  D66, CDA en PVDA stemden vóór de begroting en daarmee ook vóór de bezuinigingen op het sociaal domein.

Onze partij heeft aangeven dat de tekorten op het sociaal domein moeten worden opgevangen. Dit als tegenhanger van het feit dat de huidige Regering tekort schiet in het ondersteunen van gemeenten hierin. De SP Leiden wilt graag de fouten van de Regering rechtzetten. Dit gaven wij vorm tijdens de begroting door samen met de ChristenUnie, partij Sleutelstad en de Partij voor de Dieren voor te stellen om  het hek om het sociaal domein weg te halen. Het hek om het sociaal domein is een afspraak van het huidige College om de tekorten in het sociaal domein ook op te lossen in het sociaal domein. Daardoor kunnen de tekorten in het sociaal domein niet worden opgevangen door bezuinigingen  op andere thema’s die minder belangrijk zijn. Naast het weghalen van dit hek, dienden wij concrete voorstellen in om te bezuinigen op Citymarketing en het prestigeproject Leiden Bio Sciencepark, samen met Partij Sleutelstad. Dit geld wilden wij gebruiken om de bezuiniging op regelingen die mensen met een laag inkomen en een zorgbehoefte deels tegen te gaan. Helaas werd dit niet gesteund en vonden onder andere de VVD, CDA, GroenLinks, D66 en PVDA het belangrijker om stadsmarketing en het Bio Sciencepark te ondersteunen dan om mensen te helpen die gemeentelijke steun verdienen. Een lichtpuntje in de begroting was onze aangenomen motie om de vervanging van de klinkers in de Breestraat uit te stellen. Hier zou, vooral om de ondernemers te paaien, vervroegt het asfalt worden vernieuwd. Dit terwijl de levensduur nog lang niet op was! Zonde vonden wij, want datgene dat nog niet kapot is, moet ook niet worden vervangen. Zeker niet ten tijde van bezuinigingen op de sociale thema’s. 

Onze strijd gaat ook na deze teleurstellende begroting gewoon door. Het sociaal domein zou prioriteit moeten zijn voor de stad, dat is het voor de SP, maar ook andere partijen moeten zien dat dit hét belangrijkste onderwerp is. Als er door deze partijen echt zou worden gesproken met de mensen die worden geraakt door deze bezuinigingen zoals wij doen, dan zouden de andere partijen ook terugdeinzen voor deze snoeiharde bezuinigingen. Wij voelen ons gesteund door organisaties in de stad en door de gesprekken die we voeren met Leidenaren hierin. Het redden van het sociaal domein in Leiden blijft voor ons topprioriteit en wij blijven ons inzetten om op te komen voor dit thema.  

Als u uw verhaal kwijt wilt aan de SP Leiden over wat de bezuinigingen op de zorg en inkomensondersteuning betekenen voor u, dan horen wij dit verhaal graag. U kunt contact opnemen via de mail van de SP Leiden, of door onze fractieleden te mailen of bellen.

Te weinig, te laat

SP SP GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Hilversum 20-09-2019 10:59

De conclusies waren duidelijk. Wethouder Wimar Jaeger brak de wet, had meerdere petten op bij het toewijzen van subsidies, en nam daarmee onverantwoorde risico's. Het zijn zaken waarbij je verwacht dat een wethouder zijn fouten erkent, zijn gedrag verklaart, en oprechte excuses biedt. Maar niets van dit alles gebeurde. De wethouder nam geen afstand en gaf geen excuses, zelfs niet over de beschuldigingen die hij aan het adres van de melders had geuit. Normaal stuur je zo'n wethouder weg. Maar van deze gemeenteraad mag hij blijven.

We hadden niet veel zelfreflectie van Wimar Jaeger verwacht. Maar de wijze waarop de wethouder draaide en draalde verbaasde zelfs ons.

Op geen enkele vraag kwam antwoord. En we hadden er nogal wat. Het rapport van Bing liet nog veel vragen open. Het is zorgvuldig opgesteld, maar het is niet volledig. De reikwijdte van de meldingenis groter dan de ruimte  - vastgelegd door het presidium - die Bing had, waardoor niet alle betrokkenen werden gehoord en sommige conclusies dus niet konden worden getrokken.

Over de aanbevelingen die in het rapport stonden en over het proces rond de meldingen zelf zullen we het op een later tijdstip nog gaan hebben. We beperken ons hier op de rol van de wethouder en hoe het college (in deze én de vorige periode) daarmee omging.

Uit het rapport, en de reacties die daarop volgen, stipten we drie elementen aan. Daarbij was bij elk element vooral de vraag: waarom?

Discutabele nevenfuncties

Ten eerste: de wethouder heeft zijn functie als bestuurslid van de Dutch Media Foundation - DMF - niet gemeld bij college of raad. Daarmee is de wet overtreden.

Waarom was die functie niet gemeld? De wethouder moest weten dat het zijn taak is om de raad actief te informeren.

De statuten zeggen dat de gemeente een bestuurder benoemt. Maar dat is niet gebeurd. Het college wíst niet eens dat de wethouder de functie had aanvaard. Waarom nam de wethouder die dan aan? En was zo'n functie nou echt nodig? Er was duidelijk nooit overwogen om knelpunten gewoon met goed overleg op te lossen. Bovendien had de gemeente iederéén kunnen benoemen - er is geen enkele eis dat de benoeming een wethouder moet zijn of zelfs iemand in dienst van de gemeente.

Uiteindelijk is de wethouder nooit door het college benoemd. De statuten vereisen dat wel, en daarmee zit de wethouder - officieel - niet als gemeentelijke vertegenwoordiger aan tafel. De statuten van de stichting wijzen er daarnaast nergens op dat de functie ambtsgebonden is. In tegendeel zelfs – in één van de regels staat dat de benoeming voor onbepaalde tijd is. Dat wijst er op dat een bestuursfunctie op persoonlijke basis is.

Had de wethouder de statuten wel gelezen? Van een bestuurssecretaris zou je dat verwachten. En waarom heeft hij zich dan toch niet laten benoemen?

En waarom heeft hij dat later niet gecorrigeerd? Toen er storm opstak over het melden van functies, toen de integriteitscheck werd gehouden, toen wethouder Scheepers werd geconfronteerd met de problemen rond de functie in de uitvaartstichting, al die keren moet de wethouder toch hebben gerealiseerd dat hij ook fout zat? Waarom toen niet alsnog actief geïnformeerd en de fout hersteld?

En toen de organisatie besloot - al een jaar geleden (!) - dat er een 'weeffout' (lees: de wethouder) in de stichting zat en dat die moest worden weggehaald, waarom is toen het college en de raad niet op de hoogte gebracht? Dat leek me toch echt wel een situatie waar de raad over moest worden geïnformeerd. Maar dat gebeurde niet. En klaarblijkelijk wist het college toen ook nog steeds van niks? Zo lijkt dat iig, gezien het feit dat wethouder Walters onze vraag naar Jaeger doorspeelde.

Maar er kwam geen antwoord. De wethouder weigerde een verklaring te geven. ‘Het was gegaan zoals het was gegaan,’ Het niet geven van informatie is normaliter een doodzonde in de politiek, maar klaarblijkelijk mag het als je mediawethouder Wimar Jaeger bent. Getuige de reacties later was D66 daar nog trots op ook.

De burgemeester zei niets van de functie te hebben geweten, maar dat die vast wel was goedgekeurd als dat wél zo was geweest. Waarom denkt hij dat? Ik weet minstens één wethouder die destijds bezwaar zou hebben gemaakt.

Ook daar kwam geen duidelijk antwoord op. Wel herhaalde de burgemeester dat hij écht niets wist over de 'administratieve' kant van de zaken rond DMF.

I.i.g. gaf de burgemeester toe fouten te hebben gemaakt, en bood hij excuses aan. Hij dus wél.

Er was meer onduidelijk. Volgens de gemeentesecretaris is de bestuursfunctie op verzoek van de wethouder - dus niet het college, laat staan de raad - bij DMF gelabeld als qualita qua functie - een functie die hoorde bij zijn taak als wethouder. Maar waarom dacht de wethouder dat hij dat zelf wel even kon bepalen? Het rapport van BING geeft duidelijk aan dat dat dus niet kan.

En is de functie nu wel of niet in het college aan de orde gesteld? De gemeentesecretaris zegt van niet, de wethouder van wel – al zegt hij niet wanneer dat dan was. De burgemeester weet (nog steeds) van niks. Wie spreekt er de waarheid? Je gaat je wel afvragen hoe het college over DMG en de subsidies daarvoor sprak - als het al ter tafel kwam. Als de functie van Jaeger daarin geen enkele keer is genoemd, ook niet terloops, geeft dat toch te denken.

Hoe je het went of keert: de wethouder heeft een actieve informatieplicht. Het 'niet verborgen' houden, wat Bing concludeert, is onvoldoende. En de wethouder wéét dat ook.

Dubbele petten

Ten tweede: De wethouder acteert met meerdere petten.

Hij heeft erg veel vingers in de pap. In o.a. het Stadsfonds, Stichting Centrum Hilversum, Hilversum Media Campus en dus die Dutch Media Foundation.

De functie in DMF is duidelijk ongewenst. Niet alleen wij vinden dat – ook BING zegt het in zijn rapportage, en de gemeentesecretaris – de hoogste ambtenaar – adviseert tegen zo’n constructie.

De wethouder heeft daarbij ook bij mandaat subsidies verstrekt. Meer dan 6 ton is uiteindelijk naar DMF gegaan terwijl de wethouder daar een bestuursfunctie had:

- in 2017, na toetreden van de wethouder: € 433.750

- in 2018 : € 225.000

Totaal dus: € 658,750

Een deel is bij mandaat verstrekt - buiten zicht van het college en de raad. Een resultaat van het stelselmatig oprekken van de volmachten door het college. Waarom heeft de burgemeester deze situatie laten ontstaan? Waarom zijn die de volmachten zo uitgebreid? Er kwam, wederom, geen antwoord.

Er zit hier duidelijk een conflict. Bing noemt het een probleem met ‘governance’, maar dat is gewoon een ander woord voor 'belangenverstrengeling'. De dubbele pet is hier duidelijk aangetoond. Dat Jaeger zichzelf niet verrijkte is daarbij niet van belang - dat had overigens niemand beweerd. De man is tenslotte rijk zat.

Wel kon Jaeger hiermee zijn eigen projectjes aansturen zoals hij dat wilde - ten kostte van toezicht door de raad, én met het risico dat hij externe partijen, via een vorm van concurrentievervalsing, dupeerde.

De wethouder lijkt dit zich eigenlijk ook te beseffen, uit zijn verweer dat hij minder subsidie heeft gegeven dan is aangevraagd – alsof dat de schijn weg zou halen. Waarom heeft de wethouder hier dan geen afstand gehouden? Waarom niet het college betrokken om elke schijn te voorkomen?

Waarom vindt hij dat het doel de middelen heiligt?  

Waarom doet hij alsof de integriteitsschendingen - want het niet melden van de functie is dat wel degelijk - en de mogelijkheid van belangenverstrengeling - aantoonbaar in de functie bij DMF - geen valide punt van zorg zijn?

Geen verantwoordelijkheidsbesef

Want, tenslotte: Hij duikt en neemt geen verantwoordelijkheid.Hij draagt allerlei smoezen aan:

De raad had het kunnen weten - want het stond wel ergens, in een documentje ergens diep verstopt in een lade. Maar waarom zou de raad voor die informatie zelf actief moeten zoeken?

“But look, you found the notice, didn’t you?”“Yes,” said Arthur, “yes I did. It was on display in the bottom of a locked filing cabinet stuck in a disused lavatory with a sign on the door saying ‘Beware of the Leopard.”          Douglas Adams, "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy"

Waarom wordt de schuld van het niet informeren bij ambtenaren gelegd? Dat is totaal ongepast. De wethouder heeft de plicht, niet de ambtenaar.

Waarom schuift hij het af op zijn collega wethouders? Ja, die hebben ook nevenfuncties niet gemeld – wat ook onderdeel van het onderzoek was -  maar we hebben het hier wel over een functie met de schijn van belangenverstrengeling, en bij mandaat verstrekte subsidies. Waarom denkt hij dat dat hetzelfde is en gooit hij zijn collega's voor de trein?

Het was ons duidelijk. De wethouder moet stoppen met zijn functie bij DMF. Dat lijkt hij nu, onder enige dwang, te gaan doen.

Maar hij moet ook zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de ontstane situatie, en erkennen dat die door zijn daden is ontstaan.  

Vanuit de reactie in het rapport én in de raad bleek echter dat de wethouder dat geenszins van plan is.

De melders - alle melders - hadden goede redenen hun zorgen te uiten. Het rapport bewijst dat ook. Ze verdienen allen respect. Geen beschuldigingen, geen verwijten. Ze verdienen excuses van deze wethouder - maar die kwamen niet, en ook dat is kwalijk.

Niet de eerste keer

Normaal is zo’n verhaal, zo’n reactie, al genoeg om de wethouder naar huis te sturen. Bij wethouder Jaeger zit er daarnaast ook geen verbetering in.

Laten we niet vergeten dat dit niet de eerste keer was dat Wimar Jaeger op het beklaagdenbankje zat. Gedoe tijdens de procedure rond Philipsterrein, het stoom-en-kokend-water proces bij de citymarketing stichting, de, niet afgesproken, exorbitante subsidie aan het Metropool Orkest en de Mediapark-visie die uiteindelijk geen visie werd… alle keren momenten waarbij de wethouder beterschap beloofde.

En, nog tijdens het onderzoek, de wethouder die in een interview openlijk lijkt te solliciteren naar een baantje in de media na zijn wethouderschap.

Het gaat hier om vasthoudend gedrag. Gedrag waarvan je niet kunt verwachten dat dat verandert. En dat is een probleem. Want het moet wél anders.

Jammer dan

Als je voort wilt met een integer en transparant bestuur, als je wil dat de procedures niet alleen strakker worden gevolgd maar dat er ook een duidelijk besef bestaat voor de noodzaak daarvan, dan kan je niet met deze wethouder verder. Een wethouder die zelf aangeeft dat hij in de gaten moet worden gehouden en dat hij begeleid moet worden, omdat hij niet van de procedures is. De verantwoordelijkheid legt hij dus bij anderen, want die moeten hem binnen de lijntjes houden. Het ligt dus niet bij hem.

Dat was voor ons reden het vertrouwen op te zeggen. Het kón niet anders.

De gemeenteraad liet het echter afweten. Slechts 7 van de 37 raadsleden begreep de ernst écht, en steunde de motie van wantrouwen.

De Christenunie kwam nog met een ‘motie van treurnis’. Een cop-out. Een treurmotie betekent in feite niets. Het zegt slechts: ‘Jammer dan’. Had dan een motie van afkeuring gedaan. Dat zegt tenminste nog iets wezenlijks.

Een aantal raadsleden zag de CU motie als een manier om hun gezicht te redden. Maar zelfs voor de ‘Jammer-dan’ motie was geen meerderheid. D66, VVD, Groenlinks, en zelfs een lid van Hart voor Hilversum – dat tijdens de campagne nog voor integer bestuur stond - stemden tegen. En dat was pas écht triest.

Conclusie

Goed en integer bestuur komt uiteindelijk uit jezelf. Zelfreflectie, empathie, en een gevoel voor wat juist is, moet niet van anderen komen.Rekening houden met anderen, belangenverstrengeling vermijden, correct en actief informeren, de procedures volgen en op de juiste manier handelen... dat kan niet het gevolg zijn van een leger ambtenaren die je in het gareel proberen te houden. En al helemaal niet van politici die, als je het woord sorry niet door je strot kan krijgen, het zelf maar uitspreken en daarna doen alsof dat genoeg is en je wel weer verder kan.

De enige juiste beslissing was de wethouder uit het college te halen. Helaas hadden de meeste partijen - inclusief één die voor het debat in alle kranten het hoogste woord had - daar geen zin an.

Voor de duidelijkheid: dat wantrouwen blijft. Dat is niet op magische wijze weg omdat een motie is weggestemd. Daarvoor is het gewoonweg te laat.

Zie ook: GEMEENTEBESTUUR

Foute bazen willen bewust de lonen ...

SP SP ChristenUnie Nederland 11-07-2019 08:36

Foute bazen willen bewust de lonen laag houden door Nederlanders en werknemers uit andere landen tegen elkaar uit te spelen. Wij leveren in, zij krijgen de winsten. Het rauwe kapitalisme aan het werk voor de mensen die het toch al goed hebben. De EU en Rutte moeten gestopt worden. We trekken samen met de ChristenUnie op om de ongebreidelde arbeidsmigratie aan banden te leggen en de uitbuiting aan te pakken.👇

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.