Nieuws van politieke partijen over GroenLinks inzichtelijk

82 documenten

Samenwerken aan onze fietsambities! | Venlo

GroenLinks GroenLinks D66 Venlo 26-05-2020 00:00

GroenLinks Venlo en D66 Venlo hebben een motie ingediend met het doel het fietsen in Venlo te verbeteren. De motie roept op: maak werk van de plannen die er al liggen. Maak van Venlo dé fietsstad van Nederland! Bekijk hier het filmpje.

In een filmpje leggen Huub van Eijck (namens GroenLinks Venlo) en Remy Maessen (namens D66 Venlo) wat hun ambities zijn. In hun gezamenlijke motie roepen ze op: ga aan de slag met het plan van D66 om het fietsen echt eens op de kaart te gaan zetten. Het is tijd dat er actie wordt ondernomen. Maak fietsen nog aantrekkelijker, door bijvoorbeeld gratis fietsparkeerplaatsen in overvloed, veilige (snel)fietspaden, een fietsvriendelijke schoolomgeving, en geef fietsers een streepje voor bij het verkeerslicht.

Klik hieronder om het filmpje te bekijken op youtube.

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zoetermeer 22-04-2020 14:53

De fracties van SP, GL, CDA, FVD, PvdA, PvdD en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

 

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 22-04-2020 14:06

De fracties van GroenLinks, CDA, FVD, PvdA, PvdD, SP en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

Nadruk op duurzame mobiliteit in het stationsgebied | Purmerend

GroenLinks GroenLinks VVD Purmerend/Beemster/Zeevang 21-01-2020 00:00

Op 30 januari zal de gemeenteraad een besluit nemen over het vaststellen van de gebiedsvisie van het stationsgebied. Wij zijn erg enthousiast na het zien van de plannen voor verstedelijking met veel woningen bij een OVknooppunt voor het stationsgebied. De gebiedsvisie beschrijft een groene omgeving met minder ruimte voor de auto en meer voor fietsers, voetgangers, groen en verblijfsplekken. De nadruk komt te liggen op meer duurzame vormen van vervoer. Iets waar GroenLinks zich al langer voor inzet. In de commissie stedelijke ontwikkeling en beheer hebben we de volgende vragen en opmerkingen gemaakt. 

"GroenLinks is erg enthousiast na het zien van de plannen voor verstedelijking met veel woningen bij een OVknooppunt voor het stationsgebied. De gebiedsvisie beschrijft een groene omgeving met minder ruimte voor de auto en meer voor fietsers, voetgangers, groen en verblijfsplekken. De nadruk komt te liggen op meer duurzame vormen van vervoer. Iets waar GroenLinks zich al langer voor inzet. We hebben nog wel een aantal vragen en opmerkingen.

Allereerst over planning, organisatie en strategie: In het voorstel is meerdere keren te lezen dat het verplaatsen van het station cruciaal is. Wat als dit niet kan? Ook staat er dat dit onderwerp bij veel partijen hoog op de agenda staat. Welke partijen maken hier prioriteit van?  Het is een langdurig project met veel verschillende fasen en regelmatige terugkoppelingen vindt GroenLinks hierbij van belang. Hoe vaak kunnen we deze verwachten en wanneer krijgen we de eerste?  Communicatie is een belangrijk onderdeel van de transformatie en we kunnen aansluiten bij de opmerking van de VVD als het gaat om de participatie breder te trekken dan alleen omwonenden. Waarom is er hier niet - net als bij aardgasvrij- gekozen voor een communicatieadviseur in de projectorganisatie? Over de supervisor die zal worden aangesteld hoopt GroenLinks dat die ervaren is op het gebied van duurzaamheid  met energieneutraal of -leverend en natuurinclusief bouwen. Bij strategie vindt GroenLinks actieve grondpolitiek belangrijk zodat er meer mogelijkheden ontstaan voor het realiseren van maatschappelijke doelen zoals sociale huurwoningen.  

Dan twee opmerkingen over meer dan woordkeuzen: GroenLinks vindt het niet passend dat er in het voorstel wordt gesproken over woningbehoefte waar de juiste term woningnood is. En we gaan er vanuit dat waar wordt gesproken over 30 % sociale huur het over MINIMAAL 30% sociale huur gaat. 

Een drietal wensen bij de gebiedsvisie: In het voorwoord van de twee wethouders staat een opsomming van de pareltjes in en in de nabijheid van Purmerend. GroenLinks mist hier iets. Purmerend is een stad met twee bossen en daar mogen we best trots op zijn. We zien dit graag in het voorwoord opgenomen. We hopen dat als het station verplaatst wordt er een prominente plek is voor het regenboogmonument zodat die nog beter zichtbaar is voor iedereen die het hart van Purmerend in komt. In de gebiedsvisie staat bij de omschrijving van deelgebied ov-knooppunt dat het mogelijk een goede locatie is voor een hotel. Dat vindt GroenLinks nou ook!  Een mooie locatie in het hart van een bruisende stad, naast het station wat voor bijvoorbeeld Zaandam goed werkt, een goede verbinding met de binnenstad, een klein stukje lopen en je bent zo op de Koemarkt. En boven alles, er hoeft geen bos voor te worden aangetast. GroenLinks ziet graag dat de komst van een hotel op deze plek zo snel mogelijk wordt onderzocht en opgepakt."

Alleen gesproken tekst geldt

Introductiefolder GroenLinks Venlo en omstreken | Venlo

GroenLinks GroenLinks Venlo 21-01-2020 00:00

De folder waarin GroenLinks Venlo en omstreken zich voorstelt, is bijgewerkt met de laatste informatie. Hij is hier te bekijken.

/r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0
/r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0 /r/4d6acd6ef5d1990bc62b095cf3e0f5b2?url=http%3A%2F%2Fvenlo.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fintroductiefolder-groenlinks-venlo-en-omstreken&id=085eb5f7209bbc40db2d2958f537cff287de04f0

Meer ruimte voor fiets, voetganger en OV | Rotterdam

GroenLinks GroenLinks Rotterdam 14-01-2020 00:00

Meer ruimte voor de fiets en de voetganger. En meer investeren in snel openbaar vervoer. Dat is in een notendop de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak van GroenLinks-wethouder Judith Bokhove.

GroenLinks wil de stad beter bereikbaar maken en de lucht schoner. We geven daarom voorrang aan schoon, veilig, gezond en efficiënt vervoer.

GroenLinks-raadslid Jeroen Postma: “Steeds meer Rotterdammers wandelen of gebruiken de fiets en het openbaar vervoer. Daar willen en moeten we ruimte voor maken. Stap voor stap richten we de stad de komende tijd opnieuw in: bredere fietspaden, meer plekken om je fiets neer te zetten, veilige oversteekplaatsen voor voetgangers, meer eenrichtingsverkeer en meer 30-kilometerwegen.”

Glimina Chakor maakt goede voornemens | Groningen

GroenLinks GroenLinks Groningen 04-01-2020 00:00

Onder de noemer "een nieuwe dag, een nieuwe boom" geeft de gemeente Groningen dit jaar elke dag een boom weg.

Het is één van de ideeën uit het gemeentelijke 'groenplan' voor de komende jaren. Eind vorig jaar heeft het stadsbestuur meerjarenprogramma’s vastgesteld op het gebied van ruimtelijke economie, leefkwaliteit, verkeer & vervoer, energie en wonen. GroenLinks wethouder Glimina Chakor noemt het de goede voornemens van het college voor de komende jaren.

Het weggeven van bomen is een aanvulling op reeds bestaande projecten, zoals tegels eruit, groen erin, en het aanleggen van bijenlinten en geveltuintjes. 

Chakor: "We willen het groen versterken. We weten dat veel tuinen in de gemeente versteend zijn. Dus we hebben gezegd, we gaan de inwoners informeren, inspireren en faciliteren. En dit is één van die manieren."

Wethouder Ashley North presenteert mobiliteitsnota: Leiden duurzaam bereikbaar | Leiden

GroenLinks GroenLinks Leiden 24-12-2019 00:00

Nieuwe fietsstraten, modernisering van het station en het autoluw maken van de eerste delen van de binnenstad. Zomaar een greep uit de maatregelen die in de Mobiliteitsnota staan. Het doel van wethouder Ashley North: Leiden duurzaam bereikbaar.

De nieuwe nota moet Leiden klaarmaken voor een nieuw decennium. Het decennium van de overgang naar schoon vervoer. “Ook de komende jaren moet Leiden goed bereikbaar zijn. Bovendien willen we de belangrijke klimaatdoelen van onze stad behalen. Daarvoor zijn nieuwe, toekomstbestendige keuzes nodig.”, zei Ashley North bij de presentatie van de mobiliteitsnota Leiden Duurzaam Bereikbaar.  De nota beschrijft de visie van de gemeente op verkeer én verbindt daar concrete maatregelen aan.

 

“Het gaat heel goed met Leiden”, vervolgde Ashley. “Dat zien we op veel vlakken terug. Het inwonertal groeit, net als het aantal banen en bezoekers. Dat is fijn en brengt tegelijkertijd nieuwe uitdagingen mee. We willen namelijk ook een bereikbare en leefbare stad zijn. Daarom zijn scherpe keuzes nodig, zodat iedereen zich goed kan blijven verplaatsen en hier prettig kan verblijven.” 

Schoon vervoer 

Het college zet daarom in de nieuwe nota de fiets, de voetganger en het OV bovenaan. North: “In een compacte, dichtbevolkte stad zijn dit de logische vervoersopties voor bewoners en bezoekers. Met beperkte ruimte kunnen reizigers onmogelijk allemaal continu de auto gebruiken, omdat dan ons netwerk overloopt. Dan slibben onze wegen dicht en loopt het verkeer helemaal vast. Juist om Leiden voor iedereen bereikbaar te houden – ook voor mensen die afhankelijk zijn van de auto – acht het college de nieuwe investeringen in schoon vervoer dat minder ruimte in beslag neemt noodzakelijk.”

De nota zet de fiets op 1, met bijvoorbeeld flinke investeringen in nieuwe fietsroutes en meer en betere mogelijkheden voor het parkeren van je fiets: bij de stations, in het centrum én in wijken. Daarnaast komt ook de voetganger centraal te staan, door goede looproutes te creëren met veilige oversteekmogelijkheden en met aandacht voor mensen met een beperking. Tot slot stimuleert de nota openbaar vervoer en duurzame mobiliteit, bijvoorbeeld door plannen uit te werken voor een moderne OV-terminal, waar je makkelijk van vervoersvorm wisselt bij Leiden CS. Ook moet er een sterkere laadinfrastructuur komen voor elektrisch vervoer en gaat de gemeente samen met ondernemers werken aan een netwerk van schone stadsdistributie.

 

De keuze voor de fiets, de voetganger en het OV is een keuze voor schone mobiliteit en een duurzaam bereikbaar Leiden. Juist om dat mogelijk te maken, is er ook aandacht voor de auto. Want hoewel minder prominent, blijft deze ook de komende jaren aanwezig in onze stad. Daarom wordt er geïnvesteerd in laadpalen en wordt deelgebruik gestimuleerd. De auto’s die er zijn, worden soepel door de stad geleid, zodat ze niet op plekken komen waar ze niet hoeven te zijn en het zoekverkeer beperken. Zo verbetert de luchtkwaliteit en komt er ruimte voor een belangrijke ambitie van het college: de autoluwe binnenstad.

Autoluwe Binnenstad

Nog komend jaar wil het college het autoluwe gebied vergroten. Er komt een autoluwe wandelzone “tussen de kerken”: van de Oude Rijn via de Hooglandse Kerk, de Nieuwe Rijn en de Langebrug naar de Pieterskerk. Zo draagt de autoluwe binnenstad bij aan een veilig, aantrekkelijk en duurzaam centrum: minder gevaarlijke verkeerssituaties, een veel mooiere en prettige aanblik van de historische binnenstad, met minder uitstoot en méér groen. Bovendien werkt het college met de Leidse Ring Noord aan een robuuste ringstructuur. Deze zorgt voor betere doorstroming en dat betekent niet alleen een betere bereikbaarheid, maar ook minder uitstoot en dus een betere luchtkwaliteit.

 

Een andere belangrijke keuze om het gebruik van schoon vervoer te faciliteren, is het aanpassen van de parkeertarieven voor bezoekers. In 2021 en 2022 gaan deze met €0,30 omhoog. Dit is al inclusief inflatiecorrectie. Zo worden bezoekers gestimuleerd om met schone vervoersvormen naar en door Leiden te reizen, zoals de fiets en het OV. Vervolgens investeert het college de opbrengsten weer terug in duurzame mobiliteit en bereikbaarheid, bijvoorbeeld de grote opdracht voor het fietsparkeren. 

 

Benieuwd geworden? De nota ligt vanaf nu ter inzage voor inspraak! Je vindt hem hier. Iedereen die zich betrokken voelt, is uitgenodigd te reageren. Nadat het college die reacties heeft gewogen, bespreekt de gemeenteraad de visie begin volgend jaar. Op naar een duurzaam bereikbaar Leiden!

Tilburg beter bereikbaar door meer fiets en OV | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 21-11-2019 00:00

Er is een onderzoek dat aantoont dat meer investeren in de fiets en het openbaar vervoer loont. Ook voor autogebruikers! En het is goed voor het klimaat. Raadslid Bas van Weegberg vraagt het college hoe ze dit ook echt gaan doen.

Het is beter om te investeren in fiets en openbaar vervoer in plaats van de auto. Dat zorgt voor een 3 tot 4 keer betere bereikbaarheid én is goed voor het klimaat. De uitstoot van broeikasgassen neemt af tot 10% en fijnstof tot 8%. Dit blijkt uit een recent onderzoek ‘Een nieuwe kijk op bereikbaarheid’, uitgevoerd door CE Delft en Move Mobility. Meer informatie over dit onderzoek vind je hier.

Ook de bereikbaarheid van Tilburg is onderzocht. De conclusie is dat investeringen in fiets en OV leiden tot een betere bereikbaarheid, lagere gebruikskosten, meer milieuwinst, meer geluidsreductie en minder ruimtebeslag. 

Voor GroenLinks is dit onderzoek reden tot nieuwsgierigheid. Vandaar de volgende vragen aan het college:

1.    Hoe kijken jullie naar de resultaten van dit onderzoek? 2.    Wat gaat het college doen met deze resultaten? a.    Nemen jullie het bijvoorbeeld mee in het nieuwe fietsbeleid en in de nieuwe concessie voor OV? 

Duurzaam verkeer in een gezonde stad | Zwolle

GroenLinks GroenLinks Zwolle 18-11-2019 00:00

De gemeenteraad vergadert over verkeer in de stad deze maandagavond. Raadslid Norman Finies geeft zijn kijk op mobiliteit in Zwolle.

GroenLinks heeft zich steeds sterk gemaakt om de fiets te bevoordelen, het openbaar vervoer te stimuleren en de auto terug te dringen. Ik ben blij dat deze drie ambities terug te vinden zijn in de plannen van het college.

Fietsen

Als je ergens in de stad naar toe moet, zou de fiets keuze nummer één moeten zijn. Niet alleen vanwege de gezondheidsvoordelen, maar ook vanwege de snelheid en het gemak. Ik ben daarom heel blij dat er nu regensensoren zijn bij kruispunten. Zo wordt de fietser bevoordeeld, en daarmee ook het groene vervoer. GroenLinks vroeg al in 2008 om zulke sensoren, dus we zijn blij dat dat nu is gelukt.

Ik kijk ook uit naar de realisatie van de fietsenkelder bij het station. Daarmee stimuleren we groene ketenmobiliteit: het wordt heel makkelijk om van het ene duurzame vervoersmiddel, zoals de fiets, over te stappen op het andere, zoals trein en elektrische bus.  

Dubbele slag

Op het gebied van autoverkeer valt er nog veel te winnen. Groenlinks vindt dat nu het moment is om een dubbele slag te slaan: van fossiel naar elektrisch, en van bezit naar gebruik. Eigenlijk is er sprake van een driedubbele transitie, want elektrische auto’s worden straks ook gebruikt voor de opslag van duurzame energie.

Auto's in een stedelijke omgeving zijn vaker een last dan een lust. Een geparkeerde auto neemt zomaar 25 vierkante meter aan schaarse stedelijke ruimte in. Dan rekenen we alle rijbanen en opstelstroken nog niet mee. En dit terwijl een auto gemiddeld maar 1,4 personen aan boord heeft. Fietsen en lopen, in combinatie met goed openbaar vervoer, is efficiënter en eerlijker voor iedereen. Een goed voetgangersbeleid leidt namelijk ook tot een toegankelijke en inclusieve stad. Bovendien is fietsen en lopen socialer en gezonder.

Uitstoot

GroenLinks kiest voor de gezondheid van Zwollenaren. Gezonde lucht is van groot belang voor de gezondheid en de leefbaarheid. In traditionele steden waar de auto alle ruimte krijgt, neemt de leefbaarheid af. GroenLinks werkt aan de gezonde, duurzame stad van de toekomst. Het weren van zeer vervuilende auto's en scooters, en het tegelijk faciliteren van alle andere vormen van schoon vervoer, past bij dit beleid. De gemeente kan zelf het goede voorbeeld geven door uitstootvrije auto’s en bestelbussen te gebruiken. Laten we gaan uitzoeken of dat financieel haalbaar is.

De plannen van de gemeente laten belangrijke stappen in de goede richting zien. Ik heb er vertrouwen in dat het college de komende jaren met hun plannen het verkeer in Zwolle groener, gezonder en duurzamer zal maken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.