Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

19 documenten

EU parlementsfractie ChristenUnie-SGP in Gorinchem

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Gorinchem 07-11-2019 21:12

Europarlementariër Peter van Dalen van de ChristenUnie en de SGP-kandidaat Bert Jan Ruissen (nr 2 van de kandidatenlijst) lieten zich informeren over het vervoer over water en de weg. Ze genoten zichtbaar van de contacten met mensen op straat en het wijde uitzicht op het rivierlandschap vanaf Buiten de Waterpoort. De mandarijntjes en de flyers werden rondgedeeld en onderwijl vertelde Anne de Jong van de lokale ChristenUnie-SGP fractie over de plannen om de veerboten van Riveer te verduurzamen en benadrukte het belang van deze verbinding met het Brabantse land voor scholieren en forensen. Met de A27 op de achtergrond en de dagelijks bekende filemeldingen was het gesprek over mobiliteit, verkeer en vervoer al snel geanimeerd.

Logistiek en transport

Al snel moest men haast maken om op tijd bij de afspraak bij het Logistiek Centrum Gorinchem te zijn. Daar werd de delegatie ontvangen door Marcel Heuvelman van de HTS Group en werd er gesproken over de Europese wet- en regelgeving op het gebied van containervervoer over de weg en over het water.

Als lid van de Commissie Transport gaf Europarlementariër Van Dalen op de hoogte te zijn van waar de Nederlandse transport- en logistieke sector tegenaan loopt. Maar gaf ook aan wat de begrenzingen zijn aan wat hij kan veranderen en betekenen. Brede steun is nodig om een verschil te kunnen maken.

Omdat in campagnetijd er altijd te weinig tijd is en wel de wil is om contact te houden vervolgde de campagnekaravaan na de belofte gedaan te hebben binnenkort terug te komen.

EU parlementsfractie ChristenUnie-SGP in Gorinchem

ChristenUnie ChristenUnie SGP Gorinchem 07-11-2019 21:12

https://gorinchem.christenunie.nl/k/n42426/news/view/1276186/43688/D6nQIkMX4AAyRLS.jpgOp een hele mooie woensdagmiddag (15 mei 2019) bracht een delegatie van de Europees Parlement fractie ChristenUnie-SGP een bezoek aan Gorinchem. Dit ook in het kader van de Europese Parlementsverkiezingen op donderdag 23 mei aanstaande.

Europarlementariër Peter van Dalen van de ChristenUnie en de SGP-kandidaat Bert Jan Ruissen (nr 2 van de kandidatenlijst) lieten zich informeren over het vervoer over water en de weg. Ze genoten zichtbaar van de contacten met mensen op straat en het wijde uitzicht op het rivierlandschap vanaf Buiten de Waterpoort. De mandarijntjes en de flyers werden rondgedeeld en onderwijl vertelde Anne de Jong van de lokale ChristenUnie-SGP fractie over de plannen om de veerboten van Riveer te verduurzamen en benadrukte het belang van deze verbinding met het Brabantse land voor scholieren en forensen. Met de A27 op de achtergrond en de dagelijks bekende filemeldingen was het gesprek over mobiliteit, verkeer en vervoer al snel geanimeerd. 

Logistiek en transport

Al snel moest men haast maken om op tijd bij de afspraak bij het Logistiek Centrum Gorinchem te zijn. Daar werd de delegatie ontvangen door Marcel Heuvelman van de HTS Group en werd er gesproken over de Europese wet- en regelgeving op het gebied van containervervoer over de weg en over het water. 

Als lid van de Commissie Transport gaf Europarlementariër Van Dalen op de hoogte te zijn van waar de Nederlandse transport- en logistieke sector tegenaan loopt. Maar gaf ook aan wat de begrenzingen zijn aan wat hij kan veranderen en betekenen. Brede steun is nodig om een verschil te kunnen maken. 

Omdat in campagnetijd er altijd te weinig tijd is en wel de wil is om contact te houden vervolgde de campagnekaravaan na de belofte gedaan te hebben binnenkort terug te komen.

Update OV Waterland, N247 files en tunneldosering

VVD VVD CDA Edam-Volendam 19-10-2019 23:43

Afgelopen juni hebben we u bericht over de nieuwe aanbesteding (concessie) voor de vergrote regio Zaanstreek + Waterland. Dinsdag 15 oktober was de regioraad waar deze concessie werd besproken. In de regioraad wordt Edam-Volendam vertegenwoordigd door Emile Karregat (VVD), Alfred de Jong (CDA) en Dorèthy van Raaij (VVD). Zij hebben zich hard gemaakt om de twee huidige buslijnen (316 en 314) voor ons in het Programma van Eisen (PvE) vast te leggen. Andere gemeentes hadden vele eigen wensen ingebracht. Het was dus een spannende avond, aangezien de bewegingsruimte zeer beperkt was.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36885/update-ov-waterland-n247-files-en-tunneldosering

Gelukkig hebben we door te focussen op één belangrijke aanpassing en door veel lobbywerk dit punt binnen gehaald, waar andere gemeentes vele extra wensen zagen sneuvelen. 

De eerste drie jaar van de nieuwe concessie zijn er twee buslijnen vanaf Edam-Volendam naar Amsterdam Centraal Station gegarandeerd, daarna kan de vervoerder bekijken of de reizigersvraag op deze trajecten de twee buslijnen nog steeds rechtvaardigt.

Upgrade station Amsterdam Noord

Wij gaan er vanuit dat er de komende jaren meer forenzen vanuit Edam-Volendam naar Amsterdam willen. De twee buslijnen naar CS zijn nu en in de toekomst hard nodig. Een gedeelte zal via de Noord-Zuidlijn in Amsterdam Noord zijn reis verder maken. Ondanks dat het een nieuw station is, zijn er weinig faciliteiten en heeft het geen enkele uitstraling voor zo’n groot station. De VVD zal heeft een motie ondersteund die aandacht vraagt om het station een upgrade te geven zodat veel functioneler en levendiger wordt, inclusief openbaar sanitair. Samen met de nieuwe halte bij het Schouw kan de Noord-Zuidlijn dan optimaal gebruikt worden.

Niet goed werkende tunneldosering IJ-tunnel

Na de zomervakantie hebben reizigers vanuit onze regio naar Amsterdam via de IJ-tunnel gemerkt dat ze ineens stil stonden voor de tunnel. Er wordt één baan van de tweebaansweg afgesloten en dit veroorzaakt direct een file. Voorheen was er alleen een file voor de tunnel als er daadwerkelijk iets gebeurd was. Een waarschuwingsbord naast de weg verklaart het probleem; tunneldosering. Filedosering is een wettelijk verplichting om te voorkomen dat er files in het overdekte deel van de tunnel ontstaan.

Helaas blijkt bij navraag bij de gemeente Amsterdam dat het huidige systeem bij de IJ-tunnel niet goed werkt. De VVD vindt het vreemd dat een niet goed werkende tunneldosering, voor een niet bestaand probleem, files veroorzaakt. We hebben hierover vragen gesteld aan de vervoerregio en hopen dat dit zo snel mogelijk wordt opgelost.

VVD wil meer aandacht voor forenzen uit Edam-Volendam

Helaas werd deze zomer bekend dat voor de variant is gekozen met minimale verbetering bij het Knooppunt A10-N247-S116 (KANS). Een gemiste kans! Een andere lang gekoesterde wens van de VVD is een 2x2 onderdoorgang bij Broek in Waterland. Alleen deze variant is toekomstbestendig. De VVD zal deze punten, samen met omliggende gemeentes, in de regio onder de aandacht brengen. Beide projecten kunnen voor een enorme verbetering van de doorstroming zorgen en de files verminderen.

 

Meer zekerheid busvervoer Edam-Volendam en Waterland

VVD VVD Edam-Volendam 12-07-2019 09:14

Dinsdag 9 juli heeft de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam het Programma van Eisen voor de aanbesteding van het Openbaar Vervoer in Zaanstreek-Waterland voor de komende 15 jaar behandeld/besproken. In die Regioraad zijn alle regionale gemeenten vertegenwoordigd. Namens Edam-Volendam zijn Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat de vertegenwoordigers.

https://edamvolendam.vvd.nl/nieuws/36070/meer-zekerheid-busvervoer-edam-volendam-en-waterland

Na verschillende inspreekmomenten en evaluaties lag het concept Programma van Eisen (PvE) voor. Grootste wijziging ten opzichte van het verleden is dat zero emissie uitgangspunt is (elektrische bussen) waarbij de dienstverlening liefst op hetzelfde niveau blijft. Zero Emissie kost 3% extra, dus moeten regelingen extra efficiënt zijn om toch binnen de financiële kaders te blijven.

Her en der in de regio zijn op basis van reizigersgegevens de dienstregelingen iets versoberd of haltes weggehaald. Voor Edam-Volendam was het pakket bijna ongewijzigd, echter werd de vervoerder wel theoretische ruimte gelaten om indien nodig regelingen te versoberen. Dat betrof met name de lijnen (314 en 316) met Amsterdam C.S. als eindhalte.

De gemeten reizigerstevredenheid in Zaanstreek-Waterland is hoog en dat willen de gemeenten uiteraard zo houden. Een aantal gemeenten waaronder Zaanstad, Oostzaan en Landsmeer dienden wijzigingsvoorstellen in om versobering ongedaan te maken. Edam-Volendam had ook twee voorstellen:

de buslijnen en busritten van Edam-Volendam – Amsterdam C.S. niet maximeren (40%) omdat de vraag erg groot isin geval het bonusbedrag van 1 miljoen euro niet of deels aan de vervoerder wordt uitgekeerd, het restant dan in het concessiegebied te besteden voor bijvoorbeeld verfraaiing van haltes, een lager prijsniveau, etc.

Verschillende wijzigingsvoorstellen zoals die van Zaanstad werden zowel door het Dagelijks Bestuur als ook door de Regioraad resoluut afgewezen c.q. weggestemd. Juist voor gemeenten die geen treinverbinding hebben, zoals Oostzaan, Landsmeer, Edam-Volendam en Waterland leek de Regioraad bereid tot meedenken.

Méér buslijnen- en ritten van Edam-Volendam naar Amsterdam C.S. was niet haalbaar, omdat dit niet in overeenstemming is met de Lijnennetvisie die in 2017 is vastgesteld. Echter na veel lobbywerk en overleg met Sharon Dijksma, voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio, is wel bereikt dat de Regioraad heeft ingestemd om als eis in het PvE op te nemen dat Edam-Volendam zeker de huidige 2 buslijnen (314 en 316) die naar Amsterdam C.S. rijden en de huidige frequentie behoudt, zolang de vervoersvraag aanwezig blijft.

Nadat Sharon Dijksma namens het Dagelijks Bestuur hier een positief advies over had gegeven wilden andere gemeenten dat ook wel. Na enkele schorsingen werd een soortgelijk wijzigingsverzoek door de regioraadsleden van Purmerend ingediend. Het gevaar bestond dat beide verzoeken (van Purmerend en Edam-Volendam) dan afgewezen zouden worden, maar Purmerend ging voor goud. Alles of niets.

Omdat de situatie in Purmerend wezenlijk anders is met bijvoorbeeld. een treinverbinding van en naar Amsterdam werd dat weggestemd, terwijl die van Edam-Volendam tot grote opluchting van de regioraadsleden van Edam-Volendam met overgrote meerderheid werd aangenomen.

De motie over het besteden van eventueel overblijvend bonusgeld –wat normaal vervalt in de algemene spaarpot van de Vervoerregio– is in overleg met het Dagelijks Bestuur aangehouden. Er is toegezegd dat het bestuur de Regioraad een voorstel gaat doen hoe hier mee om te gaan.

Het gaat over het Openbaar Vervoer voor de komende 15 jaar. De gemeente Edam-Volendam wilde dat de hoge reizigerstevredenheid in stand wordt gehouden en de dienstverlening zo goed mogelijk aan zou blijven sluiten bij de vraag. In opdracht van de gemeenteraad hopen wij ons steentje daaraan bijgedragen te hebben.

Vertegenwoordigers gemeenteraad Edam-Volendam in de Vervoersregio Amsterdam,Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat

Meer zekerheid busvervoer ...

VVD VVD Edam-Volendam 12-07-2019 09:13

Meer zekerheid busvervoer Edam-Volendam en Waterland Dinsdag 9 juli heeft de Regioraad van de Vervoerregio Amsterdam het Programma van Eisen voor de aanbesteding van het Openbaar Vervoer in Zaanstreek-Waterland voor de komende 15 jaar behandeld/besproken. In die Regioraad zijn alle regionale gemeenten vertegenwoordigd. Namens Edam-Volendam zijn Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat de vertegenwoordigers. Na verschillende inspreekmomenten en evaluaties lag het concept Programma van Eisen (PvE) voor. Grootste wijziging ten opzichte van het verleden is dat zero emissie uitgangspunt is (elektrische bussen) waarbij de dienstverlening liefst op hetzelfde niveau blijft. Zero Emissie kost 3% extra, dus moeten regelingen extra efficiënt zijn om toch binnen de financiële kaders te blijven. Her en der in de regio zijn op basis van reizigersgegevens de dienstregelingen iets versoberd of haltes weggehaald. Voor Edam-Volendam was het pakket bijna ongewijzigd, echter werd de vervoerder wel theoretische ruimte gelaten om indien nodig regelingen te versoberen. Dat betrof met name de lijnen (314 en 316) met Amsterdam C.S. als eindhalte. De gemeten reizigerstevredenheid in Zaanstreek-Waterland is hoog en dat willen de gemeenten uiteraard zo houden. Een aantal gemeenten waaronder Zaanstad, Oostzaan en Landsmeer dienden wijzigingsvoorstellen in om versobering ongedaan te maken. Edam-Volendam had ook twee voorstellen: de buslijnen en busritten van Edam-Volendam – Amsterdam C.S. niet maximeren (40%) omdat de vraag erg groot is in geval het bonusbedrag van 1 miljoen euro niet of deels aan de vervoerder wordt uitgekeerd, het restant dan in het concessiegebied te besteden voor bijvoorbeeld verfraaiing van haltes, een lager prijsniveau, etc. Verschillende wijzigingsvoorstellen zoals die van Zaanstad werden zowel door het Dagelijks Bestuur als ook door de Regioraad resoluut afgewezen c.q. weggestemd. Juist voor gemeenten die geen treinverbinding hebben, zoals Oostzaan, Landsmeer, Edam-Volendam en Waterland leek de Regioraad bereid tot meedenken. Méér buslijnen- en ritten van Edam-Volendam naar Amsterdam C.S. was niet haalbaar, omdat dit niet in overeenstemming is met de Lijnennetvisie die in 2017 is vastgesteld. Echter na veel lobbywerk en overleg met Sharon Dijksma, voorzitter van het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio, is wel bereikt dat de Regioraad heeft ingestemd om als eis in het PvE op te nemen dat Edam-Volendam zeker de huidige 2 buslijnen (314 en 316) die naar Amsterdam C.S. rijden en de huidige frequentie behoudt, zolang de vervoersvraag aanwezig blijft. Nadat Sharon Dijksma namens het Dagelijks Bestuur hier een positief advies over had gegeven wilden andere gemeenten dat ook wel. Na enkele schorsingen werd een soortgelijk wijzigingsverzoek door de regioraadsleden van Purmerend ingediend. Het gevaar bestond dat beide verzoeken (van Purmerend en Edam-Volendam) dan afgewezen zouden worden, maar Purmerend ging voor goud. Alles of niets. Omdat de situatie in Purmerend wezenlijk anders is met bijvoorbeeld. een treinverbinding van en naar Amsterdam werd dat weggestemd, terwijl die van Edam-Volendam tot grote opluchting van de regioraadsleden van Edam-Volendam met overgrote meerderheid werd aangenomen. De motie over het besteden van eventueel overblijvend bonusgeld –wat normaal vervalt in de algemene spaarpot van de Vervoerregio– is in overleg met het Dagelijks Bestuur aangehouden. Er is toegezegd dat het bestuur de Regioraad een voorstel gaat doen hoe hier mee om te gaan. Het gaat over het Openbaar Vervoer voor de komende 15 jaar. De gemeente Edam-Volendam wilde dat de hoge reizigerstevredenheid in stand wordt gehouden en de dienstverlening zo goed mogelijk aan zou blijven sluiten bij de vraag. In opdracht van de gemeenteraad hopen wij ons steentje daaraan bijgedragen te hebben. Vertegenwoordigers gemeenteraad Edam-Volendam in de Vervoersregio Amsterdam, Dorèthy van Raaij, Alfred de Jong en Emile Karregat

Alwyn de Jong lid dagelijks bestuur

CDA CDA Amsterdam 02-04-2019 07:04

Het Amsterdamse CDA-lid Alwyn de Jong is toegetreden tot het Dagelijks Bestuur (DB) van het CDA. In het partijbureau van het CDA in Den Haag geeft de nieuwe voorzitter Rutger Ploum leiding aan de partij in het DB. Alwyn was al enkele jaren Algemeen Bestuurslid Grote Steden in het Partijbestuur. In zijn nieuwe functie als DB-lid steden zal hij opkomen voor onder andere Amsterdam en een brug vormen tussen het platteland en de stedelijke gebieden.

Gert, Aart, André, Johan en Kees, bedankt!

ChristenUnie ChristenUnie Molenwaard 29-12-2018 13:20

https://molenlanden.christenunie.nl/k/n30504/news/view/1236203/1132123/Streefkerk banner 2Het (verkiezings)jaar 2018 is bijna voorbij en de gemeenten Giessenlanden en Molenwaard staan op het punt om te fuseren en op te gaan in onze nieuwe gemeente Molenlanden. Dat houdt ook in dat we afscheid nemen van de raadsleden Gert Lems en André de Jong uit Molenwaard en Aart Schalk en Johan van de Minkelis uit Giessenlanden.

Nu de coalitieonderhandelingen zijn afgerond is duidelijk geworden dat ook onze wethouder Kees Boender niet terugkeert in de gemeentepolitiek. Een woord van waardering is op z’n plaats om hen te bedanken voor het vele werk dat ze hebben verzet. Hun bijdrage is van betekenis (geweest) voor de inwoners van Giessenlanden en Molenwaard. Zij hebben ook de bouwstenen gelegd voor de samenwerking die de nieuwe gemeente Molenlanden tot resultaat heeft. Hartelijk dank voor jullie inzet en inbreng namens de ChristenUnie. De mooie verkiezingsuitslag van 21 november jl. is mede dankzij jullie werk tot stand gekomen.

 

Marian Claasen biedt petitie aan tegen bomenkap Van Nispenpark | Hillegom

GroenLinks GroenLinks Hillegom 21-12-2018 00:00

Marian Claasen biedt petitie aan tegen bomenkap in het Van Nispenpark, wethouder Anne de Jong geeft geen concrete toezeggingen dat er minder bomen gekapt zullen worden.

Marian Claasen heeft een petitie georganiseerd tegen de bomenkap in het van Nispenpark. Maar liefst 814 mensen hebben deze ondertekend, woensdag 19-12 zijn deze handtekeningen aangeboden aan burgemeester Arie van Erk en en wethouder Anne de Jong. Ondanks deze petitie en een aangeleverd bomen-onderzoek door een extern deskundige lijkt het er niet op dat er veel bomen gespaard zullen worden. Dit geeft zacht gezegd een wrange smaak aan de interpretatie van de doelstellingen van de gemeente om beter naar de burgers te luisteren ... Foto is het artikel in het Haarlems Dagblad van 20 december 2018.

Zo’n honderd scholieren genoten ...

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 10-03-2018 11:59

Zo’n honderd scholieren genoten vrijdag van een heuse College Tour, in de geest van het TV-programma van Twan Huys. Onder leiding van NPO-journaliste Astrid de Jong mochten jongeren van het Almere en Ichthus College alles vragen aan Tweede Kamerlid Eppo Bruins. Een heerlijke ochtend! Dank Ichthus College Kampen en Almere College Kampen - MP! https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1200829/631962/scholieren-hebben-lol-met-christenunie-kamerlid-eppo-bruins.html

Een unieke kans voor scholieren in ...

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 06-03-2018 18:40

Een unieke kans voor scholieren in Kampen; Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie Eppo Bruins is op vrijdag 9 maart in Kampen om alle vragen van scholieren te beantwoorden in een heuse College Tour! De grote zaal in Quintus fungeert als collegezaal, in de geest van het TV-programma van Twan Huys. Onder leiding van NPO-journaliste Astrid de Jong mogen scholieren tussen 9.30 en 10.30 uur alles vragen. Enkele klassen van in ieder geval het Ichthus College en Almere College kunnen hun vragen stellen en krijgen een quiz voor de kiezen. Wil jij met jouw klas ook meedoen (14-17 jaar) informeer dan via een PB naar de mogelijkheden. Meer info: https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1198132/631962/tweede-kamerlid-eppo-bruins-in-kamper-college-tour.html #waardevolkampen #collegetour #eppobruins

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.