Nieuws van VVD over SP inzichtelijk

19 documenten

Prachtig resultaat voor de VVD Moerdijk

VVD VVD D66 SP CDA PvdA Moerdijk 22-03-2018 06:15

https://moerdijk.vvd.nl/nieuws/29546/prachtig-resultaat-voor-de-vvd-moerdijk

Dank voor uw stem gisteren! Het was voor iedereen op een verkiesbare plaats een erg spannende dag. Na 4 jaar hard gewerkt te hebben en de vele campagne-inspanningen hoopten wij dat de verkiezingen zich zouden vertalen in tenminste zetelbehoud en we hoopten op zetelwinst.

We hebben als VVD Moerdijk een prachtig resultaat behaald. Voor de eerste keer in de geschiedenis van de VVD in Moerdijk mogen wij 5 Raadszetels innemen ten opzichte van 4 nu. We zijn hierbij ook de tweede partij geworden in Moerdijk. Alleen Onafhankelijk Moerdijk is nog iets groter geworden, met 6 zetels.

De zetelverdeling voor de Gemeenteraad in Moerdijk ziet er als volgt uit:

• Onafhankelijk Moerdijk - 6

• VVD - 5

• CDA - 4

• Moerdijk Lokaal - 4

• Partij van de Arbeid - 2

• SP (Socialistische Partij) - 1

• ChristenUnie- 1

• Burger Belangen Moerdijk- 1

• Democraten 66 (D66) -1

Toch hebben we als VVD een opvallende uitslag. Ben Vos heeft bijvoorbeeld een mooie prestatie geleverd door van plaats 12 op de lijst, met voorkeursstemmen op plaats 2 binnen te komen. Pitricia Koomans is het door voorkeurstemmen gelukt een aantal plaatsen hoger te eindigen. Remco Heus wordt naar verwachting Raadslid, wanneer er coalitie wordt gevormd, maar heeft nu nog geen Raadszetel. Helaas is het ook ons huidige Raadslid Diman Kamp niet gelukt om een Raadszetel te bemachtigen. Hij staat voorlopig op de 7e plaats.

De volgorde van de Raadsleden voor de VVD Moerdijk is (voorlopig) als volgt:

1. Thomas Zwiers

2. Ben Vos

3. Danny Dingemans

4. Erik van der Linden

5. Pitricia Koomans-Schreuders

Als u meer wilt weten over de uitslagen in Moerdijk kunt u kijken op:

https://www.moerdijk.nl/Uitslag-gemeenteraadsverkiezingen

De komende weken zal in het teken staan van coalitievorming en zullen wij ook verdere afspraken maken in de fractie. Verder zijn wij ook van plan om deze periode weer met burgerleden te gaan werken in de commissies, zodat we ons verder kunnen versterken.

De Rotterdamwet

VVD VVD SP Zaanstad 22-12-2017 15:53

Tijdens de laatste raadsvergadering dit jaar stond de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek (wbmgp) op de agenda. Simpel gezegd komt het hier op neer: als er in een bepaald gebied zo’n opeenstapeling van problemen is, dan mag je als gemeente deze maatregel bij de minister aanvragen. Voor Poelenburg en een deel van Peldersveld (de flats langs de snelweg) wil de gemeente deze maatregel aanvragen.

Dit betekent dat er een aantal eisen aan nieuwe huurders van sociale huurwoningen gesteld kunnen worden en als je daar niet aan voldoet, dan mag je daar niet gaan wonen. Op die manier komt er rust in de wijken. Rotterdam heeft dit als eerste gemeente in Nederland gedaan en daarom staat deze wet ook wel bekend als de Rotterdamwet.

 

De wet bestaat uit een aantal artikelen waarbij 8, 9 en 10 de belangrijkste artikelen zijn. Artikel 8 beperkt de mogelijkheid voor het huren van een woning tot mensen die een inkomen hebben uit arbeid, een eigen bedrijf, pensioen of studiefinanciering en dus geen uitkering hebben. Er zijn in deze gebieden al bovengemiddeld veel mensen met een uitkering en door dit artikel in te voeren kan werken weer de norm worden om aan een woning te komen.

Met artikel 9 kunnen mensen voorrang krijgen op basis van sociaal-economische kenmerken zoals een baan als leerkracht of verpleegster, de samenstelling van het huishouden, leeftijd en/of opleidingsniveau. Artikel 10 maakt het mogelijk personen met overlastgevend, crimineel of extremistisch gedrag te weigeren.

 

De gemeente wil alleen de artikelen 9 en 10 bij de minister aanvragen. Als VVD willen we ook graag artikel 8 aanvragen omdat dat de essentie is van de wet. Als je deze maatregel in Zaanstad wil voeren, doe het dan ook gelijk goed en compleet en dus ook artikel 8! Helaas wilde alleen de POV dat ook, alle andere partijen waren tegen. De SP vindt het extreem rechts, anderen vinden het raar. Maar wat eigenlijk raar is, is dat alle andere gemeentes die de afgelopen maanden ook deze maatregel hebben aangevraagd allemaal artikel 8 en 10 aanvragen en alleen Zaanstad artikel 9 en 10 aanvraagt. Plus dat twee maanden geleden het college de gemeenteraad een brief stuurde dat ze artikel 8 en 9 wilden aanvragen en toen heeft geen enkele partij bezwaar gemaakt. Iedereen vond artikel 8 dus goed, maar nu twee maanden later opeens niet meer. Zijn Poelenburg en Peldersveld de afgelopen twee maanden opeens zo sterk verbeterd dat artikel 8 nu niet meer nodig is? Volgens ons en de vele bewoners die we gesproken hebben niet en daarom hebben we geprobeerd artikel 8 toch aan te vragen. Helaas voor de vele bewoners die dit wilden is het niet gelukt, maar we zullen de situatie goed in de gaten blijven houden. Als duidelijk wordt dat artikel 8 toch echt wel nodig is om de problemen in Poelenburg en Peldersveld goed aan te kunnen pakken, dan zullen we dat direct weer voorstellen aan de gemeenteraad. Voor nu wensen we u fijne feestdagen en een goed nieuwjaar en horen we graag hoe u denkt dat we de problemen in deze twee wijken kunnen aanpakken!   

 

 

 

 

 

 

Helaas geen steun voor VVD-voorstel undercover afvalhandhaving

VVD VVD CDA PvdA GroenLinks SP D66 Partij voor de Dieren Amsterdam 22-12-2017 09:40

Het voorstel van VVD-raadslid Rik Torn om in burger te gaan handhaven op afvalovertredingen heeft geen meerderheid gekregen in de gemeenteraad. Torn: “In de stad zijn verschillende plekken waar dagelijks afval wordt gedumpt. De pakkans moet hier écht omhoog. Wat de VVD betreft gaan we hier undercover handhaven, maar helaas is er nog geen meerderheid in de gemeenteraad die deze aanpak steunt.”

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/26120/helaas-geen-steun-voor-vvd-voorstel-undercover-afvalhandhaving

In het voorstel pleit Torn voor een handhavingsteam dat structureel in burger handhaaft, aanvullend op de handhavers die in uniform handhaven. Torn wil dat dit team wordt gefinancierd uit het budget van 1 miljoen euro dat de VVD reeds heeft gereserveerd voor handhaving. “Ook kunnen de boeteopbrengsten worden gebruikt om de handhavingskosten te compenseren,” aldus Torn.

Het voorstel werd tijdens de gemeenteraadsvergadering van 20 december verworpen met 14 stemmen voor (VVD, SP, PvdD, PvdO) en 31 stemmen tegen (D66, PvdA, GroenLinks, CDA).

Helaas geen steun voor VVD-voorstel undercover afvalhandhaving

VVD VVD D66 CDA PvdA GroenLinks SP Partij voor de Dieren Amsterdam 22-12-2017 09:40

Het voorstel van VVD-raadslid Rik Torn om in burger te gaan handhaven op afvalovertredingen heeft geen meerderheid gekregen in de gemeenteraad. Torn: “In de stad zijn verschillende plekken waar dagelijks afval wordt gedumpt. De pakkans moet hier écht omhoog. Wat de VVD betreft gaan we hier undercover handhaven, maar helaas is er nog geen meerderheid in de gemeenteraad die deze aanpak steunt.”

https://www.vvdamsterdam.nl/nieuws/26120/helaas-geen-steun-voor-vvd-voorstel-undercover-afvalhandhaving

In het voorstel pleit Torn voor een handhavingsteam dat structureel in burger handhaaft, aanvullend op de handhavers die in uniform handhaven. Torn wil dat dit team wordt gefinancierd uit het budget van 1 miljoen euro dat de VVD reeds heeft gereserveerd voor handhaving. “Ook kunnen de boeteopbrengsten worden gebruikt om de handhavingskosten te compenseren,” aldus Torn.

Het voorstel werd tijdens de gemeenteraadsvergadering van 20 december verworpen met 14 stemmen voor (VVD, SP, PvdD, PvdO) en 31 stemmen tegen (D66, PvdA, GroenLinks, CDA).

VVD betoog Raadsvergadeing 16 november

VVD VVD SP Nuenen, Gerwen en Nederwetten 21-11-2017 13:57

Inbreng VVD fractie / Gaby Scholder Raadsvergadering 16 november _ bestuurlijke toekomst

Het betoog van de VVD fractie vanavond onderstreept het belang van ons mooie Nuenen c.a. ! Behoud, ook voor de toekomst, van onze kernwaarden binnen en buiten de gemeentegrenzen, in de regio en binnen het stedelijk gebied. Dat is onze eerste verantwoordelijkheid.

Dat is wat de Nuenenaren van de Gemeenteraad van Nuenen, als gekozen volksvertegenwoordigers, mogen verwachten! De VVD Nuenen is inmiddels klaar om de strategische en majeure opgaven van Nuenen binnen de regio samen aan te pakken en verder uit te werken.

De financiële positie van de Gemeente Nuenen is in de afgelopen jaren sinds het rapport Demmers sterk verbeterd. Blijft over de bestuurskracht van bestuur en ambtenarenapparaat, die te wensen overlaat, mede door de aan de gemeenten toegewezen, en nog toe te wijzen taken uit Den Haag.

Ondanks de inspanningen en het goede werk dat zij doen kan dit nooit voldoende zijn om alle majeure taken aan te kunnen. Ook versterking van ons vestigings- en leefklimaat is essentieel. Dat kunnen we niet alleen, maar moeten we samen doen met inwoners en partners in de regio: ondernemers, onderwijsinstellingen en de ons omliggende gemeenten. Het grotere geheel, het Stedelijk Gebied Eindhoven. Alle samenwerkingsverbanden zijn ook een teken van het niet meer alleen kunnen. Dat geldt overigens niet alleen voor Nuenen.

Ik refereer graag aan enkele punten, die meesprekers/insprekers ook al hebben ingebracht

‘Meedoen in dit grote geheel betekent meer slagkracht en meer ‘massa’ om onze kroonjuwelen: van Gogh, sportverenigingen, ouderenbonden, en nog zo veel meer te behouden ,en ook de zorg voor jeugd en ouderen op langere termijn te waarborgen. Daar kan Nuenen c.a. in de regio, voor de inwoners van Nuenen niet alleen haar voordeel mee doen, maar ook invloed uitoefenen en inbreng hebben’.

Raadslid.nu schrijft:

In de huidige, bijna afgelopen raadsperiode zijn door de overheveling van taken in het sociaal domein (zorg, ondersteuning, jeugdzorg) veel meer zaken in regionale samenwerking georganiseerd. Dat heeft betekenis voor de mate waarin gemeenten zelfstandig alle taken nog kunnen uitvoeren. Bovendien is daardoor het debat over herindeling (ambtelijk en/of bestuurlijk) een actueel thema. Het is niet zonder toeval dat bijna tien procent van de gemeenten in november 2017 en november 2018 herindelingsverkiezingen hebben. Dan een citaat van de commissie Demmers: "eigenheid, loyaliteit, slagkracht en doorzettingsmacht geven de mogelijkheid om het adequaat aanpakken van de opgaven en het verzilveren van kansen, ook voor Nuenen".

Voor de VVD fractie is verdergaande samenwerking met buurgemeenten dan ook essentieel. Wij zijn een voorstander van een bestuurlijke fusie met Eindhoven. Wij willen niet met onze rug naar het Stedelijk Gebied gaan staan!

Maar de vraag die voorligt moet zijn: is de wedstrijd al niet gespeeld? Denken we echt via dit Raadsvoorstel, als Gemeenteraad van Nuenen, vanavond nog over onze bestuurlijke toekomst te kunnen beslissen?

Terwijl de Provincie de Arhi procedure al is gestart en zo de regie heeft weggehaald bij college en de Raad van Nuenen? Denken we nog te kunnen beslissen over wel of niet de regie terugkrijgen en dat GS hier dan na 1 1⁄2 jaar praten, nog mee instemt ook? Maar, waar beslissen wij eigenlijk nog zelf over vandaag? Nemen we een besluit dat ons het gevoel geeft nog zelf aan de bal te zijn, en nog enigszins de regie te behouden over onze eigen toekomst? Of nemen we een besluit dat direct kan rekenen op ingrijpen van GS?

De provincie was van begin af aan duidelijk: Nuenen moet fuseren en haar majeure taken overdragen aan Eindhoven. Dit was ook voor Son & Breugel de boodschap. Voor Nuenen c.a. zou het voor de hand hebben gelegen om met Son & Breugel en Geldrop Mierlo samen te gaan. Immers met hen werken we al jaren samen in de Dienst Dommelvallei. Maar Geldrop/Mierlo wilde niet praten over een herindeling/fusie zo lijkt het. Son & Breugel wilde wel praten, maar toen puntje bij paaltje kwam toch nog maar zo lang mogelijk zelfstandig blijven.

Eindhoven daarentegen heeft Nuenen c.a. en het door Nuenen opgestelde profiel omarmt. Wij zijn meer dan welkom in Eindhoven.

De inwoners van Nuenen zijn het bestuurlijk gekibbel meer dan beu en roepen om het hardst ‘dat we bij Eindhoven moeten gaan.’. Dit liet ook de enquête uitgeschreven door het ED maar weer eens heel duidelijk zien. De SP wachtte op een reactie van de inwoners! Die hebt u gekregen! Des te verwarrender lijkt me voor die zelfde inwoners, de keuze die de SP hier vandaag met andere partijen samen maakt!

Willen we de regie over het proces over onze eigen bestuurlijke toekomst houden, dan moeten we een besluit nemen, waarmee we het vertrouwen van GS terug krijgen, dat we het zelf samen met de gekozen fusiepartner kunnen regelen. Dat betekent dat we moeten kiezen voor een fusiepartner die zelf ook met Nuenen c.a. wil fuseren. En niet ooit in de toekomst, maar nu, nu het actueel is!

Een weloverwogen en een verstandige keuze wordt dus van ons gevraagd! Als we dat niet doen, dan zijn het andere krachten die over ons lot beslissen en onze toekomst verder invullen.

Woensdag 22 november a.s. staat de volgende bijeenkomst ingepland met GS, de volgende stap in het kader van de door de provincie gevoerde Arhi-procedure met college van B & W en de gemeenteraad. Dan zal wel duidelijk worden wat de Provincie met het besluit, dat de Gemeenteraad van Nuenen, na vanavond, weloverwogen en met het volle verstand neemt gaat doen. Krijgen we de regie terug naar college en Raad of is Nuenen de regie definitief kwijt?

Tegen beter weten in hebben de fracties van W70, D66,CDA, Groen Links, De Combinatie met steun van de SP op emotie en koudwatervrees gekozen voor Son & Breugel. Volgens deze partijen: ‘een fusie tussen 2 gelijkwaardige partners.’ Dat getuigt niet van bestuurskracht Daarbij komt dat Son & Breugel hier kennelijk heel anders over denkt.

In ieder geval heeft Son &Breugel duidelijk en bij herhaling aangegeven voorlopig helemaal niet aan een fusie toe te zijn.

De VVD fractie heeft goed geluisterd naar haar achterban: wij willen de regie houden over de eigen toekomst van Nuenen c.a., en wij willen voor een fusiepartner gaan die wel samen met Nuenen c.a. verder wil! En daarom nogmaals, is de keuze van de VVD fractie heel duidelijk en weloverwogen om te fuseren met Eindhoven! Wij nemen dit besluit met name om zo te handelen in het belang van de inwoners van ons mooie dorp Nuenen c.a. 

VVD De Bilt over Programmabegroting 2018 en Meerjarenraming 2019-2021

VVD VVD SP CDA PvdA De Bilt 13-11-2017 01:00

Tekst van Kees Lelivelt namens de fractie van VVD De Bilt bij de begrotingsbespreking op 9 november 2017.

https://debilt.vvd.nl/nieuws/25159/vvd-de-bilt-over-programmabegroting-2018-en-meerjarenraming-2019-2021

© gemeente De Bilt

Voorzitter: Voor de verandering wil ik beginnen met het bedanken van alle medewerkers voor de inspanningen die weer zijn geleverd om voorliggende begroting op te stellen. Tevens de complimenten voor de overzichtelijke infographic met de inkomsten en uitgaven deze week, zoals gepubliceerd tezamen met betrokken partijen op de middenpagina’s van de lokale weekbladen.

Gemeente De Bilt is een gemeente met goede economische vooruitzichten en dat willen we graag zo houden.

Voorwaarde is samenwerking in een sterke regio Utrecht en verdere ontwikkeling van o.a. de Life Science As. Die combinatie trekt ondernemingen en mensen aan en dat is goed voor de werkgelegenheid. Daarbij moeten de ondernemers blijvend gestimuleerd te worden om ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen.

Dit betekent voor die bedrijven, hun werknemers en onze inwoners aandacht voor goede woonlocaties, bereikbaarheid, woningbouw (in alle kernen), noodzakelijke en goede voorzieningen als winkelcentra en zorg, en behoud van cultuur en sportvoorzieningen.

De schuldenlast dient af te nemen en de financiële buffer groeit een beetje. We hopen dat deze lijn zich de komende jaren doorzet. We willen voorkomen dat voor onze inwoners en onze bedrijven de gemeentelijke lastendruk gaat stijgen, bij voorkeur dalen.

We hebben nog wel enkele vragen:

Financieel

VVD De Bilt heeft vorig jaar en het jaar daarvoor gevraagd naar de stand van zaken over de gemiddelde betalingstermijn van de gemeente.

Vraag: Kan het college inmiddels nu wel aangeven of de gemiddelde betalingstermijn van de gemeente afgelopen jaar is gedaald en zo niet of ze bereid is aanvullende maatregelen te nemen waarmee de gemiddelde termijn daalt naar de gewenste en toegezegde termijn van 14 dagen?

Onlangs heeft ons een overzicht van toegerekende rentepercentages aan (nieuwe) investeringen bereikt. Hieruit blijkt dat voor overige en nieuwe investeringen met 1,5% rente wordt gerekend.

Vraag: Waarom heeft het college dit percentage voor de investering van een zwembad in eigen beheer niet eerder aan de raad gepresenteerd? Het door de inwoners gewenste grotere bad was dan haalbaar, waaraan ook nog eens goed businessplan aan ten grondslag lag!

Klaarblijkelijk stuit het innen van de centrumfondsen op veel weerstand met veel bezwaren. Er komen daarom nauwelijks voldoende financiële middelen in het fonds.

2 Vragen: 

-Kan het college dat bevestigen en welke maatregelen heeft het college genomen om deze weerstand weg te nemen dan wel nog gaat nemen.

-Kan het college de raad uiterlijk in januari 2018 voorzien van alle genomen en nog te nemen maatregelen inclusief een financieel overzicht?

Onderbezetting ambtenaren

Er zouden 45 vacatures (= bijna 20%) al langere tijd open staan.

3 vragen:

-Wat is nu de status van het ambtenarenapparaat?

-Wat gaat het college aan het tekort van de capaciteit doen?

-Hoe gaat de ambtelijke organisatie worden omgevormd?

Sociaal domein

We zullen de uitvoering van de oude- en nieuwe WMO-taken met onder andere voldoende en noodzakelijke zorg (maatwerk) voor de meest kwetsbaren in de gemeente kritisch blijven volgen. Daarbij mag de ondersteuning en waardering van mantelzorgers en verplichte aanpassing algemene voorziening voor huishoudelijke hulp niet uit het oog worden verloren. De moties die SP en PvdA dit aangaande zullen indienen, zullen wij steunen en zijn door ons mede ondertekend.

Openbare veiligheid

In het najaar 2016 is gestart met de voorbereiding voor de aanbesteding van het beheer, onderhoud en de grote vervangingen van de openbare verlichting voor een lange termijn. Hier is een inhaalslag nodig door de gehele gemeente.

Vraag: Worden hierbij ook de donkere vlekken als gevolg van geen- of slechte verlichting openbare ruimte in kaart gebracht met de nodige maatregelen voor verbetering? Hierbij als voorbeeld te denken aan de verlichting fietsenstalling PR terrein station en op de Vuursche Dreef in Hollandsche Rading?

Blijkbaar zijn de lasten voor de brandweerpost Westbroek niet in kaart gebracht.

Vraag: Wat is daar de reden van?

Handhaving o.a. verkeer (en bereikbaarheid), overlast 

Bij onze inwoners heerst onvrede over het handhaven door de gemeente. Enkele voorbeelden zijn illegaal afsteken vuurwerk, de controle op de blauwe parkeerschijf bij winkelgebieden en fietsverlichting in het kader van ongevallen.

Vraag: Wil het college toezeggen om concrete maatregelen te treffen voor meer daadwerkelijke handhaving? 

Een motie voor een extra 4e BOA zal door ons worden ingediend.

Communicatie

Er wordt door het college slordig omgesprongen met de belangen van onze middenstand c.q. de winkeliers. De bomenkap op het Vinkenplein was slecht en laat gecommuniceerd naar alle betrokken winkeliers in het centrum van Bilthoven. Ook wordt niet duidelijk aangegeven welke werkzaamheden wanneer starten en beëindigen. Toevallig vandaag is een globale planning vrijgegeven. Veel te laat!

Vraag: Wanneer gaat het college nu eindelijk eens tijdig met de winkeliers om tafel om dit soort incidenten te voorkomen? Gaat het college vanaf nu dit beter begeleiden?

De Kwinkelier wordt door de eigenaar gedeeltelijk gesloopt, waardoor nu de ingang van de parkeergarage wordt gewijzigd. Geen enkele informatie!!  Niets !! Het winkelend publiek moet het maar uitzoeken. Nog steeds is geen informatie beschikbaar met bijvoorbeeld een plattegrond in de lift. Er zijn in de eerste week geen flyers uitgedeeld, er waren geen verkeersregelaars ingezet. Er zijn veel klachten over de steile hellingshoek van de in/uitgang parkeergarage.

Het risico is dat klanten hierdoor nog meer het centrum gaan mijden. Dit soort incidenten is de doodsteek voor ons zeer gevoelige winkelbestand. Wanneer gaat het college nu eindelijk eens tijdig met de winkeliers om tafel om dit soort incidenten te voorkomen. 

3 Vragen: 

-Wanneer komt een dedicated projectambtenaar (centrummanager) die hard nodig is om de winkeliers een hart onder de riem te steken.

-Gaat het college dit probleem uitdrukkelijk opnemen met de eigenaar?

-Ook hier, wanneer gaat het college nu eindelijk eens met de winkeliers om tafel om dit soort incidenten te voorkomen.

Beheer openbare ruimte

Uitvoeren van aanleg van kleine landschapselementen in samenwerking met provincie Utrecht waaronder het natuurnetwerk (voorheen de ecologische hoofdstructuur).

2 Vragen: 

-Wat is inmiddels de stand van zaken m.b.t. de realisatie van de ecopassages onder de Utrechtseweg bij Griftenstein en onder de Biltse Rading juist over de grens met Utrecht?

-Hoe staat het inmiddels met het groenonderhoud, en nemen de klachten van inwoners af?

Onderzoek instelling extra weekmarkten

In mei jl is een motie bijna raadsbreed ingediend voor een onderzoek instelling weekmarkt(en)

3 Vragen:

-Waarom heeft het college nu nog steeds geen onderzoek uitgevoerd of laten uitvoeren en aan de raad gerapporteerd? 

-Waarom is dit uitgesteld zonder dit aan de raad te rapporteren?

-Kan het college toezeggen de rapportage binnen een maand aan te leveren, zo mogelijk eerder?

Mobiliteit

Een punt van zorg zijn onze drukke wegen. Iedere dag reizen we naar ons werk of school, naar familie of vrienden. We nemen de auto, het openbaar vervoer, de motor of de fiets. Of we gaan gewoon lopen. Onze wegen zijn goed, en toch zijn er dagelijks files. Stil staan is niet alleen ontzettend irritant, maar het kost ook nog eens heel veel geld. Natuurlijk, de provincie Utrecht is een druk stukje Nederland. Maar een groot deel van de files is echt onnodig als we doorstroming kunnen verbeteren en slimmer gebruik maken van bestaande wegen. Hierdoor kunnen we proberen ook veel sluipverkeer binnen onze gemeente te voorkomen. Zo wil VVD De Bilt dat het college bij de Provincie gaat bepleiten dat wegen/kruisingen worden verbeterd. Dat is nodig zodat De Bilt al het verkeer tussen Utrecht en Amersfoort nu en in de toekomst beter kan verwerken. Een nieuwe tunnel zorgt er inmiddels voor dat fietsers snel en veilig onder de Amersfoortseweg (N237) doorkunnen.

2 Vragen: 

-Kan het college toezeggen op korte termijn actie te nemen richting gemeente Utrecht (mogelijk gezamenlijk in afstemming met gemeenten Bunnik en Zeist) om de verkeersproblematiek o.a. op de Utrechtseweg aan te pakken.

-Kan het college toezeggen weer een verkeerstelling incl. doorstroomsnelheid binnen de gemeente te laten uitvoeren? Dit nu realisatie/ingebruikname ondertunneling Leijenseweg gereed is? De vorige telling stamt uit 2012/2014? De resultaten zouden ook ondersteunend kunnen zijn voor een goede besluitvorming m.b.t. sluipverkeer, wegen voor eenrichtingverkeer en actie naar gemeente Utrecht en provincie?

Volkshuisvesting

De toekomst vraagt om extra woningen en de bestaande markt zit vast. Er zijn in de regio Utrecht te weinig woningen beschikbaar en er is een tekort aan middel dure huur- en koopwoningen. VVD De Bilt wil dit oplossen door juist dit soort woningen te bouwen. Verder willen we bevorderen dat bedrijven die in het centrum c.q. woonwijken van de gemeente overlast geven gaan verplaatsen. Provincie Utrecht zal hiervoor in 2018 geld vrij maken om deze ondernemers op een nieuwe plek te laten groeien. Zo sla je twee vliegen in een klap, want op de vrijgekomen plekken kunnen nieuwe huizen worden gebouwd.

Let wel, VVD De Bilt is niet voor verstening binnen de rode contouren van mooie open ruimtes, maar voor het behoud van het karakter van de kernen, die zo typisch zijn voor gemeente De Bilt. Wel zijn we voor ontwikkelen van herbestemmingslocaties en faciliteren herbestemming vrijkomende en leegstaande panden voor alle kernen. Uitbreiding daarbij van het woningaanbod (met name van het middensegment zijnde middel dure huur- en koopwoningen om doorstroming te bevorderen en regionale afstemming) is voor de VVD  De Bilt wel noodzakelijk. Bij de realisatie van nieuwe woningen, ook sociale huurwoningen, zal tevens buiten de rode contour naar oplossingen gezocht dienen te worden. Uiteraard wel buiten de groene contour. Voorwaarde is wel dat de balans tussen wonen en groen in onze gemeente intact blijft en de woningbouw duidelijk aansluit bij onze eigen bestaande behoefte. Zoals bijvoorbeeld in Westbroek, in Maartensdijk en Beukenburg bij Groenekan.

In 2018 en verder zal het college werken aan de uitvoering van de Prestatieafspraken tussen Woonspraak, SSW en gemeente:

2 Vragen: 

-Worden ook woningen verkocht door SSW, zoals dat ook in de grote steden wordt gedaan zoals bijv. Amsterdam en Utrecht? De opbrengsten kunnen weer worden geïnvesteerd in verbetering van en nieuwbouw sociale woningen.

-Hoe staat nu de voorbereiding m.b.t. de bouw van vijf reguliere woningen aan de Holsblokkerweg in Westbroek? (In mei 2013 is door de raad hiervoor al een motie aangenomen.)

Algemeen belang

Wat ons steeds meer zorgen baart is het voortbestaan van “De Dierenweide” in Maartensdijk en de kinderboerderij “De Schaapskooi” in Bilthoven. Ons inziens zijn deze locaties van algemeen belang voor jong en oud, mensen met een beperking en de goede therapeutische werking van het omgaan met- en verzorgen van dieren. De financiële steun van de gemeente gaat naar- of is inmiddels gezet op nul. Ze proberen nu van alles om financiële middelen binnen te halen en dat lukt maar mondjesmaat. Al zou de gemeentelijke financiële bijdrage maar voldoende zijn enkel voor de aankoop van diervoeders. Mede gelet op de situatie dat de locaties worden geleid door vrijwilligers en niet door ondernemers. Voor “De Dierenweide” in Maartensdijk zou een bijdrage van € 7.000 per jaar het leed al enorm verzachten. Dit geldt ook voor een bedrag van € 15.000 per jaar voor kinderboerderij “De Schaapskooi” in Bilthoven. We hebben dit al in mei gevraagd middels een bijna raadsbreed aangenomen motie.

Vraag: Kan het college inmiddels de genoemde bedragen toezeggen om het voortbestaan van beide locaties te verzekeren? De motie opnieuw in te dienen door het CDA zullen wij steunen. Een amendement hiertoe zullen wij ook steunen.

Gebiedsplannen

De bedoeling is dat de inwoners steeds meer invloed krijgen en participeren bij de invulling van de openbare ruimte in hun omgeving: Bijvoorbeeld het gebiedsplan in Hollandsche Rading.

Vraag: Kan het college ons aangeven wanneer welke kernen en/of wijken in de planning gebiedsplannen inmiddels zijn opgenomen komende jaren?

Huisvesting onderwijs

Ingezet wordt op gezonde en energiezuinige scholen. 

We gaan er van uit dat inmiddels de extra benodigde kosten voor duurzaamheid en energiezuinigheid voor de bestaande scholen voorzien zijn in hun onderhoudsbudget.

Vraag: Wat is op dit moment de stand van zaken met nieuwbouw onderwijshuisvesting De Regenboog?

Voorzitter: De VVD-fractie gaat er van uit dat het gevoerde beleid van afgelopen 3,5 jaar wordt voortgezet en zal zich kritisch blijven opstellen, zeker m.b.t. economie, veiligheid, financiën en lastenverzwaring.

Dank u voorzitter.

Beschouwing VVD De Bilt 9 november 2017 Najaarsnota 2017

Voorzitter: De VVD fractie complimenteert alle medewerkers voor de inspanningen die weer zijn geleverd om deze najaarsnota aan ons de raad te presenteren.

We kunnen met trots terugkijken naar de inmiddels gerealiseerde majeure projecten Julianalaan, Emmaplein en de ondertunnelingen van het spoor. Dit is vooral te danken aan het genomen initiatief en de binnen gehaalde financiële middelen door onze VVD wethouder in de vorige periode, Arie-Jan Ditewig. Daarmee is de situatie op die locaties nu verbeterd en veiliger geworden en zijn er geen wachttijden meer voor passerende treinen.

Dank u voorzitter.

Brielle - Van de fractie: Programmabegroting 2018

VVD VVD SP Nissewaard 10-11-2017 04:46

https://voorne.vvd.nl/nieuws/25092/brielle-van-de-fractie-programmabegroting-2018

Hieronder kunt u de bijdrage van fractievoorzitter Arie van Gorsel lezen over de Programmabegroting 2018 en meerjarenperspectief tot 2021. De gemeenteraad van Brielle heeft uiteindelijk unaniem ingestemd met deze programmabegroting 2018.

 

Programmabegroting 2018 en meerjarenperspectief tot 2021Voorzitter, voor ons ligt de programmabegroting 2018  en het meerjarenperspectief waar wij vandaag in deze raad een besluit over dienen te nemen.

Bij de behandeling van de kadernota heeft de VVD-fractie al aangegeven dat wij met tevredenheid terugkijken op wat er door het college bereikt is, wat in uitvoering is en wat in voorbereiding is. Daarnaast hebben wij ook reeds eerder onze visie op de te maken begroting en meerjarenperspectief gegeven.

In technische zin zouden wij nog een discussie aan kunnen gaan op de reserveringen en het willen egaliseren van fluctuaties in het meerjarenperspectief. Wij bewaren deze graag tot de door het college toegezegde toelichting/brainstorm over de diverse potten die wij in december nog mogen verwachten.

Bij de start van dit college of eigenlijk al bij de verkiezingscampagne werd vooral ingezoomd door partijen en specifiek de SP op de decentralisaties binnen het sociaal domein. Er werd door laatst genoemde een doem- en angstscenario voorgespiegeld (denk nog maar eens aan het SP-pamflet dat bij de eerste begrotingsbehandeling van dit college in de Brielse brievenbussen gleed) waarin vermeld werd dat vooral de liberalen een a-sociaal zorg- of participatiebeleid zouden voorstaan in Brielle en de afbraak van de zorg in gang zouden zetten.

Het tegendeel is gebleken. Er zijn in de begrotingen van deze collegeperiode ruime middelen besteed aan de zorg, maatschappelijke dienstverlening en participatie. De kwaliteit hebben wij overeind willen houden. Ook niet geremd door budgetten, aangezien we telkens hebben gesteld dat burgers die zorg nodig hebben, zorg moeten kunnen ontvangen. Tevens blijkt uit de evaluaties dat wij het in onze gemeente voldoende tot goed geregeld hebben.

Ook nu zien wij dat de moties die wij ter behandeling opgediend krijgen, zich vooral richten op het sociaal domein en logischerwijs vanuit de SP op de minder draagkrachtigen. Bij het amendement van de SP komt dit aan de orde.

Een gemeentebestuur heeft de verantwoordelijkheid over een breed scala aan disciplines binnen de samenleving en dat zien wij dan ook terug in het collegeprogramma, de begrotingsprogramma’s en de behaalde resultaten. 

Op bestuurlijk niveau staat de AFO hoog op de agenda. De kosten die daarmee gemoeid zijn, zullen ons op termijn besparingen en kwaliteitsverbeteringen moeten opleveren. Ondanks de positieve besluitvorming van de drie gemeenten zijn wij er nog niet en zullen er nog wel enige hobbels met mogelijk financiële gevolgen op ons bord komen. Echter blijven wij dit traject zien als een investering naar de toekomst.

Wij hebben al eerder aangegeven dat wij een begroting realistisch vinden als achteraf vastgesteld kan worden dat hij gerealiseerd is. Ook in deze begroting vragen wij ons weer af of de uitvoering als realistisch beoordeeld kan worden. Het vertrouwen daarin is gezien de voorgaande jaren niet zo groot.

Overige onderwerpen waar de VVD in deze begrotingsperiode en daarna aan hecht zijn:

• Energietransitie nieuwbouw en bestaande woningen;
• Doorontwikkeling burgerparticipatie;
• Stimulering wijk- en dorpsraden;
• Uitvoering geven aan de binnenstad en havenvisie;
• Voortzetting Brielse Marketing (BBV) en Centrum Management;
• Leefbaar houden van kernen Vierpolders en Zwartewaal;
• Handhaving huidig niveau van zorg, voorzieningen en dienstverlening;
• Veilig leven en wonen in meest brede zin.

 

In deze begroting zijn de te maken uitvoeringsplannen Visie Vierpolders en Binnenstad en Havenvisie en uitvoeringskosten GVVP niet opgenomen. De VVD vindt dat deze plannen al of niet gefaseerd uitgevoerd moeten gaan worden om stad en kernen leefbaar, dynamisch en aantrekkelijk te houden. Hiervoor mag naar het oordeel van de VVD de Brielse Spaarpot aangewend worden.

Naast uitgeven zal naar de komende jaren ook gekeken moeten worden naar besparingsmogelijkheden. Het sluitend maken van onze begroting wordt nog steeds gerealiseerd vanuit onze Spaarpot beleg 10. Een mooie opdracht voor een volgend collegeperiode.

Wij danken bij voorbaat de uitkomst van het raadsbesluit over de begroting en de ambtelijke organisatie voor de inzet bij het opstellen van de begroting.

Namens de VVD fractie,

 

Arie van Gorsel

Fractievoorzitter VVD Brielle

 

Motie voortbestaan voorgezet onderwijs in gemeente Sluis

VVD VVD D66 SP CDA Sluis 10-11-2017 01:31

Op initiatief van VVD Sluis is tijdens de raadsvergadering gisteravond (9 november 2017) onderstaande motie raadsbreed aangenomen. Het betreft een motie om al het nodige te doen om volwaardig voortgezet onderwijs in Oostburg te behouden en verder te ontwikkelen. Daarbij geeft de voltallige gemeenteraad aan ook bereid te zijn hier financiële middelen voor beschikbaar te stellen, en afspraken te willen maken met andere betrokken partijen over de verdeelsleutel van de extra benodigde middelen.

Datum vergadering:

9 november 2017

Agendapunt:

rondvraag

Onderwerp:

Taskforce voortgezet onderwijs Zeeuws-Vlaanderen

Ingediend door:

VVD CDA NGB PVDA D&T Lijst Babijn D66 SP

 

De raad van de gemeente Sluis,

 

Kennis nemende van het op maandag 23 gepresenteerde rapport van de Taskforce Voortgezet Onderwijs Zeeuws-Vlaanderen

 

Constaterende dat:

Het voortbestaan van volwaardig voorgezet onderwijs op korte of middellange termijn in zowel de gemeenten Hulst als Sluis op de tocht staat.

 

Overwegende dat:

Er thans in de gemeente Sluis sprake is van een enorme dynamiek op sociaal economisch terrein. De werkgelegenheid toeneemt en de belangstelling om hier te verblijven groter wordt met de daarbij behorende noodzaak voor versterking van de woningmarkt. De kansen dat er voor wat betreft de demografische ontwikkelingen een trendbreuk gaat ontstaan. Hierbij volwaardig voortgezet onderwijs gezien kan worden als een conditio sine qua non. Bij het ontbreken hiervan we in een negatieve spiraal terecht komen waarbij de leefbaarheid sterk onder druk komt te staan. Voor wat betreft de toekomst van dit onderwijs, de Taskforce een goede analyse en een krachtige voorzet heeft gegeven, waarbij verwacht mag worden dat alle betrokken partijen  bij de verdere uitvoering zich hieraan conformeren. In dit opzicht dient er tevens extra aandacht te komen voor de zogenaamde startersgroepen in het basisonderwijs. De hiermee samenhangende uitstroom naar België is mede de oorzaak van omschreven problemen Alleen onder sterke regie en in nauwe samenwerking successen kunnen worden geboekt. Zo kan het zonnige perspectief van de 3 gemeenten in Zeeuws-Vlaanderen nog verder worden versterkt. Creativiteit is gewenst, We moeten van gesplitste verantwoordelijkheden naar een gezamenlijke verantwoordelijkheid. In Sluis is het huidige Zwin College een voorbeeld van een succesvol samengaan van een bijzondere en openbare school. De komende tijd zal ook een extra inzet worden gevraagd van de medewerkers van de betrokken scholen, maar dit is niet meer dan logisch. Bestaande structuren mogen geen doel op zich zijn. De leerlingen en de leefbaarheid dienen voorop te staan Ook in financieel opzicht zullen extra inspanningen noodzakelijk zijn. Gezien het fundamentele karakter van dit thema mag van alle betrokken partijen extra inzet worden verwacht

 

 

Spreekt de Gemeenteraad van de gemeente Sluis uit:

Al het nodige te doen volwaardig voortgezet onderwijs in Oostburg te behouden en verder te ontwikkelen. Bereid te zijn hier ook financiële middelen voor beschikbaar te stellen en in overleg met de andere betrokken partijen op korte termijn afspraken te maken over de verdeelsleutel van de extra benodigde middelen

 

Deze motie in afschrift te sturen naar de betrokken partijen, zijnde: Gemeente Terneuzen, Gemeente Hulst, Provincie Zeeland, Ministeries van Binnenlandse Zaken en Onderwijs, Zwin College, Reinaert College, Zeldenrust/Steeland College, Scholengemeenschap de Rede

 

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Ondertekening indiener(s)

 

Van de fractie: Programmabegroting 2018

VVD VVD De Groenen SP Brielle 09-11-2017 22:47

https://brielle.vvd.nl/nieuws/25061/van-de-fractie-programmabegroting-2018

Hieronder kunt u de bijdrage van fractievoorzitter Arie van Gorsel lezen over de Programmabegroting 2018 en meerjarenperspectief tot 2021. De gemeenteraad van Brielle heeft uiteindelijk unaniem ingestemd met deze programmabegroting 2018.

Programmabegroting 2018 en meerjarenperspectief tot 2021Voorzitter, voor ons ligt de programmabegroting 2018  en het meerjarenperspectief waar wij vandaag in deze raad een besluit over dienen te nemen.

Bij de behandeling van de kadernota heeft de VVD-fractie al aangegeven dat wij met tevredenheid terugkijken op wat er door het college bereikt is, wat in uitvoering is en wat in voorbereiding is. Daarnaast hebben wij ook reeds eerder onze visie op de te maken begroting en meerjarenperspectief gegeven.

In technische zin zouden wij nog een discussie aan kunnen gaan op de reserveringen en het willen egaliseren van fluctuaties in het meerjarenperspectief. Wij bewaren deze graag tot de door het college toegezegde toelichting/brainstorm over de diverse potten die wij in december nog mogen verwachten.

Bij de start van dit college of eigenlijk al bij de verkiezingscampagne werd vooral ingezoomd door partijen en specifiek de SP op de decentralisaties binnen het sociaal domein. Er werd door laatst genoemde een doem- en angstscenario voorgespiegeld (denk nog maar eens aan het SP-pamflet dat bij de eerste begrotingsbehandeling van dit college in de Brielse brievenbussen gleed) waarin vermeld werd dat vooral de liberalen een a-sociaal zorg- of participatiebeleid zouden voorstaan in Brielle en de afbraak van de zorg in gang zouden zetten.

Het tegendeel is gebleken. Er zijn in de begrotingen van deze collegeperiode ruime middelen besteed aan de zorg, maatschappelijke dienstverlening en participatie. De kwaliteit hebben wij overeind willen houden. Ook niet geremd door budgetten, aangezien we telkens hebben gesteld dat burgers die zorg nodig hebben, zorg moeten kunnen ontvangen. Tevens blijkt uit de evaluaties dat wij het in onze gemeente voldoende tot goed geregeld hebben.

Ook nu zien wij dat de moties die wij ter behandeling opgediend krijgen, zich vooral richten op het sociaal domein en logischerwijs vanuit de SP op de minder draagkrachtigen. Bij het amendement van de SP komt dit aan de orde.

Een gemeentebestuur heeft de verantwoordelijkheid over een breed scala aan disciplines binnen de samenleving en dat zien wij dan ook terug in het collegeprogramma, de begrotingsprogramma’s en de behaalde resultaten. 

Op bestuurlijk niveau staat de AFO hoog op de agenda. De kosten die daarmee gemoeid zijn, zullen ons op termijn besparingen en kwaliteitsverbeteringen moeten opleveren. Ondanks de positieve besluitvorming van de drie gemeenten zijn wij er nog niet en zullen er nog wel enige hobbels met mogelijk financiële gevolgen op ons bord komen. Echter blijven wij dit traject zien als een investering naar de toekomst.

Wij hebben al eerder aangegeven dat wij een begroting realistisch vinden als achteraf vastgesteld kan worden dat hij gerealiseerd is. Ook in deze begroting vragen wij ons weer af of de uitvoering als realistisch beoordeeld kan worden. Het vertrouwen daarin is gezien de voorgaande jaren niet zo groot.

Overige onderwerpen waar de VVD in deze begrotingsperiode en daarna aan hecht zijn:

• Energietransitie nieuwbouw en bestaande woningen;
• Doorontwikkeling burgerparticipatie;
• Stimulering wijk- en dorpsraden;
• Uitvoering geven aan de binnenstad en havenvisie;
• Voortzetting Brielse Marketing (BBV) en Centrum Management;
• Leefbaar houden van kernen Vierpolders en Zwartewaal;
• Handhaving huidig niveau van zorg, voorzieningen en dienstverlening;
• Veilig leven en wonen in meest brede zin.

In deze begroting zijn de te maken uitvoeringsplannen Visie Vierpolders en Binnenstad en Havenvisie en uitvoeringskosten GVVP niet opgenomen. De VVD vindt dat deze plannen al of niet gefaseerd uitgevoerd moeten gaan worden om stad en kernen leefbaar, dynamisch en aantrekkelijk te houden. Hiervoor mag naar het oordeel van de VVD de Brielse Spaarpot aangewend worden.

Naast uitgeven zal naar de komende jaren ook gekeken moeten worden naar besparingsmogelijkheden. Het sluitend maken van onze begroting wordt nog steeds gerealiseerd vanuit onze Spaarpot beleg 10. Een mooie opdracht voor een volgend collegeperiode.

Wij danken bij voorbaat de uitkomst van het raadsbesluit over de begroting en de ambtelijke organisatie voor de inzet bij het opstellen van de begroting.

Namens de VVD fractie,

Arie van Gorsel

Fractievoorzitter VVD Brielle

Terugblik spoeddebat ontstane politieke situatie in de gemeente Dronten

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SP D66 CDA Dronten 20-10-2017 03:40

https://dronten.vvd.nl/nieuws/24551/terugblik-spoeddebat-ontstane-politieke-situatie-in-de-gemeente-dronten

© Gemeente Dronten

Donderdagavond 19 oktober stond het spoeddebat als gevolg van het vertrek van de wethouders Vis en Verlaan van CDA Dronten op de raadsagenda.  

Onverwacht vertrek CDA wethouders  

Het vertrek van de twee CDA-wethouders afgelopen woensdag kwam voor VVD Dronten als een verrassing. Zeker omdat wethouder Vis donderdagavond tijdens de raadsvergadering verantwoording zou afleggen over zijn handelen in de payroll en het onjuist informeren van de raad.

Door zijn vertrek hoefde wethouder Vis geen verantwoording meer af te leggen aan de raad. Dat vindt VVD Dronten kwalijk. Wij zien het ontslag van wethouder Vis dan ook als een uitvlucht. Hij maakte fouten, werd daar op aangesproken en neemt één dag voor het debat ontslag. Dit hadden wij niet van wethouder Vis verwacht. Zo kennen wij hem niet. VVD Dronten heeft wethouder Vis ruimte gegeven om zijn verhaal te doen, zodat hij de raad uiteindelijk kon vragen om vertrouwen.  

Het vertrek van wethouder Verlaan is opvallend  

Het gelijktijdige vertrek van CDA-wethouder Verlaan is opvallend. Verlaan zegt hierover in een interview bij De Drontenaar dat zijn eigenbelang ondergeschikt is aan het belang van Dronten. De VVD begrijpt daarom niet dat hij opstapt, want voor hem is daar geen directe politieke aanleiding voor. 

Gelijktijdig vertrek van beide wethouders is opmerkelijk

Dat beide CDA-wethouders tegelijkertijd vertrekken is opmerkelijk. Het CDA zegt dat dit los van elkaar staat. De VVD herkent zich niet in de argumenten die door de vertrekkende wethouders zijn aangegeven in de ontslagbrieven. Beide wethouders leggen de schuld vooral bij hun collega’s in het college.  

Wethouder Vis verantwoordelijk voor organisatieontwikkeling  

Over de organisatieontwikkeling is wethouder Vis bezorgd, zo schrijft hij in zijn ontslagbrief. Dat verbaast de VVD nog het meest, want hij was juist de politiek verantwoordelijke wethouder voor de organisatieontwikkeling. Ook ten tijde van de anonieme brief waarin medewerkers klaagden over de organisatiecultuur. Hij maakt zich na zijn ontslag dus zorgen over iets wat hij zelf in stand hield of wat hij in ieder geval als verantwoordelijk wethouder niet heeft aangepakt.  

Verbazing bij de fractievoorzitter van het CDA  

De verbazing die de CDA-fractievoorzitter Klopman uitspreekt over het vertrek van beide wethouders, vindt de VVD onvoorstelbaar. De heer Klopman stelt in een interview bij De Drontenaar dat hij als fractievoorzitter nooit eerder iets heeft vernomen van stemmingmakerij binnen het college. En dat het vertrek van de twee wethouders voor hem als een verrassing komt.  

Ruimte voor wethouder Vis door CDA beperkt

Terwijl wethouder Vis nog druk aan de slag was met het feitenrelaas en zijn voorbereiding op zijn verdediging, koos het CDA ervoor om op voorhand via de media haar steun voor de wethouder uit te spreken. De VVD moest dit uit de media vernemen. Daarmee werd de VVD door haar coalitiepartner voor het blok gezet. Terwijl de VVD wethouder Vis de ruimte wilde geven om zich te verantwoorden.  

Wat doet dit voor het beeld van de lokale politiek?

Stel je bent ondernemer in Dronten, agrariër in Swifterbant of een inwoner in Biddinghuizen en je kijkt naar deze aflevering van ‘Ik vertrek’ van het CDA. Dan kun je maar één ding concluderen. Het is een puinhoop. Een puinhoop die is veroorzaakt door dit CDA en haar twee vertrekkende wethouders. Deze manier van handelen zijn wij van een bestuurderspartij als het CDA niet gewend.  

Grootste partij neemt de minste verantwoordelijkheid 

Gisteravond werd pijnlijk duidelijk dat dit CDA niet alleen haar coalitiepartners, maar ook inwoners, agrariërs en ondernemers in Dronten laat vallen. En dat terwijl zij de grootste politieke partij van Dronten zijn. De grootste partij heeft een grote verantwoordelijkheid en die laat het CDA nu liggen. Het CDA weigert zelfs antwoord te geven op alle vragen in het spoeddebat. En komt met een motie die vraagt om een onderzoek naar de organisatieontwikkeling en het functioneren van het college. Tegelijkertijd zegt het CDA dat ze de overgebleven college-leden steunen. Dat kan niet samengaan wat de VVD Dronten betreft.

Onderzoek naar de organisatie 

Op zich staat de VVD niet negatief tegenover een onderzoek naar de organisatie. Maar dit verzoek van het CDA zo'n 36 uur na het vertrek van de beide wethouders vinden wij ongepast. Zeker ook omdat wethouder Vis zelf verantwoordelijk was voor de organisatieontwikkeling. De VVD wil vragen om een raadsinformatiebrief en op een later moment bepalen of er wel of geen onderzoek komt. 

Het CDA zet zichzelf buiten spel

Het CDA weigert om verantwoording te nemen voor het vertrek van de twee wethouders en geeft tijdens het spoeddebat op geen enkele wijze een inhoudelijke reactie op alle vragen. Dat heeft de VVD doen besluiten een stevig signaal af te geven over de bestuurlijke handelswijze van het CDA.  

VVD Dronten neemt afstand van het CDA als coalitiepartner 

De VVD kan het CDA niet langer beschouwen als een coalitiepartner die bijdraagt aan de bestuurlijke stabiliteit en die handelt in het belang van de inwoners en ondernemers in de gemeente Dronten. Daarom heeft de VVD samen met Leefbaar Dronten afstand genomen van het CDA als coalitiepartner. De wethouders Van Amerongen en Van Bergen en burgemeester De Jonge boden aan om de portefeuilles over te nemen van de afgetreden wethouders. Omdat de coalitie met het CDA is gevallen, is donderdagavond gezocht naar een soort 'gedoogsteun' met de oppositiepartijen. En dat is gelukt.  

Een bredere samenwerking tussen VVD en andere partijen 

De partijen PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en de SP hebben het college, met daarin de wethouders van de VVD en Leefbaar Dronten, tot aan de verkiezingen in 2018 in beginsel het vertrouwen gegeven. Daarmee is er als het ware een nieuwe coalitie ontstaan tot aan de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart 2018.  

Zie hier de berichtgeving en het interview met onze fractievoorzitter Irene Korting bij Omroep Flevoland. 

Zie hier de eerstetweede en derde bijdrage van de VVD Dronten tijdens het spoeddebat. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.