Nieuws van PvdA over ChristenUnie inzichtelijk

11 documenten

Provincie Overijssel verscherpt voorwaarden aanleg zonneparken op natuur- en landbouwgrond

PvdA PvdA SGP CDA VVD ChristenUnie Overijssel 07-05-2020 12:28

De provincie Overijssel verscherpt de voorwaarden voor de aanleg van zonnevelden in natuurgebieden en op landbouwgrond. In de provincie zullen de komende jaren meerdere zonneparken worden aangelegd. Door het aanscherpen van de Overijsselse zonneladder wil de provincie ervoor zorgen dat de kwaliteit van het buitengebied beschermd wordt.

“Overijssel is een prachtige provincie. En dat willen we zo houden,” zegt PvdA-Statenlid Peter Hermans. “De toekomst vraagt om wind- en zonne-energie, maar ook om een zorgvuldige inpassing van die nieuwe energie. We laten ons landschap niet verrommelen.” Met de aangescherpte zonneladder wordt een belofte uit het coalitieprogramma van VVD, CDA, PvdA, ChristenUnie en SGP ingelost.

Zonneladder

In de zonneladder legt de provincie een voorkeursvolgorde voor zonnepanelen vast. Dubbel ruimtegebruik is het meest gewenst. Dan worden zonnepanelen bijvoorbeeld gelegd op fabriekshallen, of geïnstalleerd boven parkeerplaatsen. Gebruik van kostbare natuur- of landbouwgrond is de laatste optie.

“Kort gezegd: we leggen liever eerst de daken vol, voordat we ons buitengebied voltegelen met grote zonneparken,” zegt CDA-fractievoorzitter Bouwien Rutten. “Zo blijft landbouwgrond beschikbaar voor landbouw en beschermen we de kwaliteit van ons mooie landschap.”

Compensatie

De provincie staat aanleg van zonnevelden in het buitengebied alleen nog onder strenge voorwaarden toe. Zo moeten initiatiefnemers landschap en natuur extra compenseren. Ook wil de provincie dat initiatiefnemers omwonenden laten participeren in de opbrengst. Zo krijgt de omgeving ook iets terug voor de aanleg van een zonnepark.

Het bericht Provincie Overijssel verscherpt voorwaarden aanleg zonneparken op natuur- en landbouwgrond verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Overal windmolentjes?

PvdA PvdA D66 ChristenUnie Dalfsen 25-02-2020 16:33

Gisterenavond bespraken we in de gemeenteraad van Dalfsen het voorstel “kaders duurzame energie eigen opwek”. Kort gezegd stelt de gemeenteraad daarin de kaders vast voor het opwekken van energie rond het eigen erf. Zon op dak, zon op veld en “kleinere” windmolens. Wat ons betreft had deze raadsvergadering een ongelukkige uitkomst waar we nog lang last van gaan hebben. Gisteren is namelijk besloten dat bijna overal in onze gemeente “kleine” windmolens van 25 (!) meter hoog geplaatst kunnen worden. De voorwaarden waaronder zijn vooralsnog onduidelijk. Dit mag het college verder uitwerken. Wel weten we dat er onderzocht gaat worden of dit soort ontwikkelingen in de toekomst zonder ruimtelijke procedure afgedaan kunnen worden. Daarmee staat u als omwonende straks wellicht buitenspel.

Wij voorspellen naar aanleiding van deze kaders een explosie van dit type windmolens in ons buitengebied. Voor veel initiatiefnemers zal de keuze namelijk helder zijn. Een kleine windmolen is relatief makkelijk te realiseren en is daarmee op veel vlakken interessanter dan bijvoorbeeld zon op dak.

Zijn wij dan tegen deze kleine molens? Nee. Maar wel vragen wij om consequent beleid en zuinig ruimtegebruik.

Zuinig zijn op ruimte! In het landelijk gebied is een strijd om ruimte aan de gang. Landbouw, energie, wonen, natuur en water. Allemaal leggen ze een beslag op onze schaarse ruimte. Stuk voor stuk ook zijn het belangrijke functies die wat ons betreft zo goed als mogelijk met elkaar geïntegreerd moeten worden. Daar liggen volgens ons juist kansen.

Als het om energie gaat is het volgens ons dan ook belangrijk zo spaarzaam als mogelijk met die ruimte om te gaan. U hoort het vast vaker. “Eerst de daken vol en daarna kijken we verder.” Makkelijk gezegd, maar hoe krijgen we dat voor elkaar? En vraagt de energietransitie niet om een veel hoger tempo? En is de energievraag niet veel groter dan waarin we met onze daken kunnen voorzien? Het antwoord daarop is; ja en nee.

Het is nodig dat we vaart maken met de energietransitie maar het is tegelijkertijd nodig dat we iedereen meenemen in het verhaal van de energietransitie. Dat we zuinig zijn op onze schaarse ruimte en zuinig zijn op waarden als natuur en landschap. Dat we de juiste dingen op de juiste plek doen. Alleen dan kan de energietransitie een succes voor iedereen worden.

Consequent handelen essentieel! Zodra een initiatiefnemer in Dalfsen zich meldt met het plan voor een zonneveld is de eerste reactie uit veel hoeken; kan dat niet op het dak? En zijn de omwonenden wel betrokken bij het plan? En hoe zit het met de verdeling van de lusten en de lasten?

Terechte vragen. Vragen die wij bij elk initiatief belangrijk vinden. Ook bij “kleine” én grote windmolens. Want waarom niet eerst het dak vol? En vervolgens kijken of er nog behoefte is aan een kleine windmolen? Wat ons betreft een hele logische vraag. Een vraag die wij graag als kader hadden meegegeven. Helaas waren alleen PvdA en ChristenUnie overtuigd van deze noodzaak.

Daarmee wordt de door velen geuite roep om eerst de daken vol te leggen in de toekomst een holle kreet. Want die daken komen niet zomaar vol. Niet als er geen prikkels ingebouwd gaan worden om dit te realiseren. Initiatiefnemers zullen altijd de makkelijkste weg kiezen. En dat is begrijpelijk. Het is aan ons als overheid om te sturen waar dat moet. Dat heeft deze gemeenteraad in dit geval nagelaten.

Wij vrezen dat het toestaan van grotere molens dan 20 meter in grote delen van onze gemeente een verrommeld landschap als gevolg gaat hebben. Met als negatief neveneffect afnemend draagvlak voor windenergie. Laten we namelijk even heel helder zijn. D66 betoogde in de zelfde vergadering een maximale ashoogte van 35 meter voor “kleine” windmolens. Dat is qua tiphoogte zo hoog als de Grote Kerk van Dalfsen. Willen we dat overal lukraak in ons landschap terug zien? Wij denken van niet. Windenergie is een waardevol onderdeel van onze energiemix maar dient spaarzaam én effectief ingezet te worden.

Hoe dan wel? Wij willen zon op dak waar het technisch kan. Is het niet voor eigen gebruik, dan koppelen we daken en hangen ze in een coöperatie. Eigenaren van daken die dit willen maar er om wat voor reden niet uitkomen worden actief ondersteund.

Daarnaast willen we kleine molens toestaan bij boerenerven waar de opbrengst vanuit de zon niet afdoende is om te voorzien in de eigen energievraag. Maar wel in die volgorde.

Om ook het grootste deel van de energievraag in Dalfsen te verduurzamen willen wij op korte termijn één of twee grote clusters met windmolens realiseren. Een aantal grote molens levert namelijk een veelvoud aan energie. Ter illustratie; je hebt zo’n 400 “kleine” windmolens nodig om hetzelfde rendement te behalen als één grote windturbine.

Deze grote molens dienen wat ons betreft coöperatief door onze inwoners ontwikkeld te worden (zie Nieuwleusen Synergie) zodat de opbrengsten direct terugvloeien in onze gemeenschap. Dit mogelijk aangevuld/gecombineerd met enkele zonneparken.

Dat is de energiemix die wij voorstaan voor onze gemeente. Dat is zorgvuldig omgaan met ruimte. Wij blijven ons inzetten voor een snelle én zorgvuldige energietransitie met aandacht voor ons mooie buitengebied.

Het bericht Overal windmolentjes? verscheen eerst op PvdA Dalfsen.

Ruimte voor de Toekomst

PvdA PvdA D66 ChristenUnie GroenLinks VVD CDA Flevoland 07-07-2019 15:07

Na enkele weken van intensief onderhandelen ligt er nu een nieuw coalitieakkoord voor Flevoland dat ons als PvdA-fractie voldoende houvast, vertrouwen en energie geeft. Het programma bevat een gezamenlijke visie en ambitie voor de toekomst van Flevoland. Er is, tussen de deelnemende partijen, duidelijk sprake van onderlinge samenwerkingsbereidheid en van een breed gedragen solidariteitsbesef.

Het akkoord geeft aan waarvoor wij, VVD, GroenLinks, CDA, PvdA, ChristenUnie en D66, ons in de nieuwe bestuursperiode 2019-2023 willen inzetten. We realiseren ons dat er de komende jaren belangrijke zaken voor Flevoland op de agenda staan. We hebben dan ook onze strategische opgaven gedefinieerd, zoals Krachtige Samenleving, Duurzame Energie en Circulaire Economie.

Deze opgaven, maar bijvoorbeeld ook Het Verhaal van Flevoland, vormen samen met de economische en gebiedsontwikkeling de rode draad voor de komende bestuursperiode. We dragen dus niet alleen zorg voor de ‘hardware’ in de provincie, maar ook voor de ‘software’. Dit komt onder andere tot uitdrukking in aandacht en middelen voor de Krachtige Samenleving en Leefbaar Platteland.

De portefeuille voor onze kandidaat (en huidige) gedeputeerde, Jop Fackeldey, past hem en ons als een goed zittende jas. Energietransitie, Krachtige Samenleving, Recreatie en Toerisme  en Kwaliteit Openbaar Bestuur zijn belangrijke onderwerpen om de komende jaren actief op in te zetten. Hierdoor kunnen we werken aan (en zijn we medeverantwoordelijk voor) duurzame ontwikkeling op de drie P’s: people, planet, profit.

Dat willen we de komende jaren graag doen op basis van een zo breed mogelijk draagvlak. De coalitie streeft daarom naar een transparant bestuur dat de verbinding met en draagvlak in de samenleving van Flevoland zoekt. Een open houding naar alle partijen in Provinciale Staten is hierbij cruciaal. Want juist in de dialoog kunnen we elkaar versterken. Daarbij houden we ruimte om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.

Samen met Jop, Dania, Monique en Abassin leg ik graag verantwoording af over het bereikte resultaat. Nog liever gaan wij (nu echt) gezamenlijk aan de slag voor een sterk en sociaal Flevoland!

Willem de Jager, lijsttrekker/fractievoorzitter/onderhandelaar PvdA Flevoland

Het bericht Ruimte voor de Toekomst verscheen eerst op PvdA Flevoland.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 29 JUNI T/M 5 JULI 2019

PvdA PvdA ChristenUnie Lansingerland 06-07-2019 21:32

Dit is nummer 520 van de weekverslagen van de PvdA fractie in Lansingerland. Onze fractieleden waren aanwezig bij de diverse commissievergaderingen. We doen uitgebreid verslag van de discussie rond de Nota “Lansingerland Duurzaam”, waar eerder al veel over te doen was. Ook stelden we bij de commissievergadering Ruimte een rondvraag over de herinrichting van de Rotonde op de Noordeindseweg, hetgeen voorlopig nog geen ‘done deal’ is. Bij commissie AB bespraken we de bestuurlijke opdracht om met onderzoek inzicht te krijgen in de verschillende contexten (denk aan openbaar vervoer, windenergie, relatie MRDH) die spelen rond het wel of niet actualiseren van de ontwikkelingsopgave voor het gebied Bleizo-West. De echte discussie over hoe er vervolgens wordt ontwikkeld mogen de raden van Lansingerland en Zoetermeer in Q4 2019 voeren.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Schilderachtige Bergboezem

“LANSINGERLAND DUURZAAM” MOET VOOR IEDEREEN MOGELIJK ZIJN

Afgelopen dinsdag boog de raadscommissie Ruimte zich eindelijk over de door het college gepresenteerde nota “Lansingerland Duurzaam”. Aan dit debat ging het nodige vooraf. In december 2018 vond de raad nog dat het door het college gepresenteerde voorstel onvoldragen was en dus niet rijp voor debat. Daarop werd in dit voorjaar een uitgebreide beeldvormende bijeenkomst gehouden waaraan ook door vele stakeholders en andere belangstellenden werd deelgenomen.

De verwachtingen van de PvdA-fractie waren tot nu toe niet al te hoog gespannen. Tijdens de vorige collegeperiode kwam het duurzaamheidsbeleid nauwelijks van de grond. Veel verder dan een aantal bewustwordingsacties en informatiecampagnes kwam het niet. Het ambitieniveau was laag. Het beschikbare budget was, net als de eigen rol en verantwoordelijkheid van de gemeente, zeer beperkt. Onze moties en amendementen om er veel meer vaart in te krijgen kregen nooit een meerderheid. Ook het coalitieakkoord 2018-2022 en het collegeprogramma boden ons aanvankelijk weinig hoop. Er werd nauwelijks geld vrijgemaakt en de bal werd opnieuw bij de Lansingerlandse samenleving gelegd. “Uiteindelijk zijn inwoners en ondernemers zelf verantwoordelijk voor verduurzaming”, was het devies.

De in juni door het college aangeboden nota “Lansingerland Duurzaam” laat gelukkig een trendbreuk zien. In deze visie legt het college uitgebreid uit waar de gemeente Lansingerland wil staan in 2050. Vanaf 2021 zal duurzaamheid bovendien integraal onderdeel uitmaken van de Omgevingsvisie en het Omgevingsplan. De visie sluit aan bij de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties, het Nationale Klimaatakkoord en de aanbevelingen van de VNG. Onze woordvoerder Sam de Groot gaf tijdens het commissiedebat aan “Lansingerland duurzaam” van harte te ondersteunen.

Het Rijk gaat er vanuit dat de decentrale overheden (gemeenten, provincies en waterschappen) zelf een klimaatbeleid voeren. Het Rijk ondersteunt dit ook. In het klimaatakkoord is afgesproken dat gemeenten een regionaal afgestemde bijdrage leveren aan de nationale klimaatdoelen. Lansingerland werkt in regionaal verband samen aan de Regionale Energie Strategie (RES) binnen de regio Rotterdam-Den Haag (binnen de contour van de Metropoolregio MRDH). In de RES wordt samengewerkt met de Greenport West-Holland, het havenindustrieel complex en in de MRDH rond mobiliteit. Halverwege 2019 is de RES voor de regio Rotterdam/Den Haag gereed. We zijn daar natuurlijk benieuwd naar.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Zilvergracht Berkel

Het college geeft terecht aan dat de visie is opgesteld met de kennis van nu. Er is dan ook veel ruimte voor innovatie en flexibiliteit, want duurzaamheid is een thema dat continu in ontwikkeling is. De lange termijn doelstellingen in de visie worden opgeknipt in concrete projecten en acties en geregelde evaluatie- en bijsturingsmomenten.

De PvdA-fractie is blij dat het college zich onze kritiek op de aanpak in het verleden heeft aangetrokken en het ambitieniveau fors heeft opgeschroefd. Voor onze fractie is belangrijk dat duurzaamheid bereikbaar en betaalbaar voor iedereen wordt. De komst van het ‘revolverende fonds’ (zie Kaderbrief 2020-2023) is een grote stap vooruit. Wat de PvdA betreft wordt dit fonds vooral ingezet om het mensen met een laag of middeninkomen mogelijk te maken om aan het brede energietransitie programma mee te doen. Wij hopen dat ook de andere fracties dit uitgangspunt onderschrijven.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Bastille Berkel

Het plan is ook voldoende concreet om de eerste, snelle stappen te zetten. Van groot belang is dat er een groot draagvlak en ook enthousiasme ontstaat om stap voor stap aan de slag te gaan. Regionale samenwerking is een must. Lansingerland moet bijvoorbeeld samen met de 22 andere gemeenten in de Metropoolregio stevig aan de bak om de uitstoot van CO2 door het verkeer te verminderen met 30% in 2025 ten opzichte van 2016. Deze opgave is in lijn met de klimaatdoelstelling van Parijs en met het huidige regeerakkoord. De MRDH heeft eerder uitgezocht met welke effectieve maatregelen de doelstelling kan worden gerealiseerd. Het totale pakket bevat 40 mogelijke maatregelen. Deze maatregelen zijn in het afgelopen jaar uitgewerkt, in nauwe afstemming met de 23 gemeenten. De PvdA fractie is heel benieuwd hoe dit pakket er uit gaat zien. Wat ons betreft gaat het ook om verlaging van de maximumsnelheid op de N209 en N470 en op de nieuwe A16 Rotterdam. Uitbreiding van het aantal 30 km zones in onze gemeente ligt ook voor de hand.

Belangrijk is ook de komst van het provinciale Warmtenet. Dit gaat niet zonder slag of stoot. Gemeenten en provincie liggen nu met elkaar overhoop over contracten en vergunningen met als resultaat dat de beoogde levering via dit net in 2020 waarschijnlijk niet gehaald wordt. Een faillissement van het Rotterdamse Warmtebedrijf dreigt. Het Warmtenet en de daaraan gekoppelde warmterotonde zijn essentieel voor de warmtevoorziening in onze gemeente. Zonder dit wordt ‘van gaslos’ een groot probleem. De PvdA is heel benieuwd hoe het college hiermee om zal gaan.

Het college wil in 2050 25% duurzame elektriciteit gaan opwekken. In 2030 is dit nog 12%. Zelf geproduceerd in Lansingerland. Om deze doelstelling te behalen, is het nodig om naast zonnepanelen op daken ook gebruik te maken van een mix van windenergie en zonnevelden. Voor windenergie is in 2018 een beleids- en toetskader wind vastgesteld en kreeg de gemeente van de provincie de bevoegdheid om zelf regie te houden op onze windopgave. De PvdA fractie heeft grote twijfels of er in Lansingerland daadwerkelijk windmolens en zonneweiden kunnen worden geplaatst en vraagt zich af of het doel van 25% eigen duurzame energie in 2050 in de praktijk kan worden gerealiseerd.

De ambities met betrekking tot een CO2 neutrale glastuinbouw zijn hoog maar volgens ons haalbaar. De geschiedenis heeft bewezen dat deze sector innovatief is en op de eerste rij zit als het om duurzaamheid gaat. Een voorbeeld industrie die wij koesteren. Wat bovendien van groot belang is, is dat de internationale regelgeving met betrekking tot de introductie van duurzame gewasbescherming aangepast wordt aan de eisen van de nieuwe tijd. Bedrijven als Koppert Biological Systems lopen hier voortdurend tegen aan.

Wat opvalt in de nota Duurzaam Lansingerland is dat de impact van het nieuwe beleid voor het sociale domein nauwelijks wordt uitgewerkt. Voor de PvdA is de relatie met het armoede en minimabeleid essentieel. Wat gaat dit voor mensen die niet zelf redzaam zijn betekenen? Hoe vangen we dit op? Bovendien gaat het om vervanging van oude economie en om nieuwe werkgelegenheid. Ook hier gaat het om een ingrijpende transitie waarbij de gemeente niet aan de zijlijn mag gaan staan.

De PvdA vindt het noodzakelijk dat dit belangrijke aandachtsgebied verder wordt uitgewerkt. Sam de Groot kondigde hierover, net als de ChristenUnie, een motie aan. Sam de Groot: “De PvdA maakt zich zorgen over de duurzaam-ongelijkheid die dreigt. Mensen met een hoog inkomen kunnen beter inspelen op de kosten met zich brengende veranderingen dan mensen met een laag inkomen. De positie van mensen met een eigen huis is sterker dan die van huurders. Hoe duurzaam is nog het om een goedkope tweede handswasmachine als bijzondere bijstand toe te kennen??”

Onze conclusie is dat de nota Duurzaam Lansingerland een goede stap vooruit is. De rol van de gemeente is veel beter uitgewerkt dan in het verleden. Bovendien wordt er goede samenhang gezocht met andere (regionale) overheden, bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en inwoners. Wat ons betreft wordt de relatie met het sociaal domein & armoedebestrijding beter uitgewerkt. Bereikbaarheid en betaalbaarheid zijn essentieel. Hier vindt u de nota Duurzaam Lansingerland.

 MEER MAATSCHAPPELIJK VASTGOED DAN OOIT TE VOREN

De gemeentelijke bezuinigingen van de afgelopen jaren betekenden een forse aanslag op het maatschappelijk vastgoed. Een fors deel van de sociaal culturele accommodaties die Lansingerland rijk was, moest dicht. Daar was de PvdA fractie het niet mee eens gezien de belangrijke sociale en verbindende functie van deze accommodaties voor vele inwoners van onze kernen. Bovendien gaat afstoten gepaard met een enorm verlies op de boekwaarde omdat deze locaties meestal voor een veel hogere waarde in de gemeentelijke boekhouding staan dan hun marktwaarde bij eventuele verkoop. Kapitaalvernietiging dus. Er was ook veel maatschappelijke boosheid bij de trouwe gebruikers van deze voorzieningen.

In Bergschenhoek ging het om het oude Polderhuis waar de muziekschool gevestigd was en om de Smitshoek waar vele activiteiten voor ouderen plaatsvonden, in Berkel en Rodenrijs moest de multifunctionele voorziening aan de Anthuriumsingel dicht en in Bleiswijk dreigde sluiting van jongerencentrum Pecto’s en van gebouw de Snip waarin de bibliotheek en het Bleiswijks museum gehuisvest waren. Alleen de gebouwen de Leeuwerik en ’t Web in Bleiswijk, het Berghonk en gebouw het Spectrum bij de Groeneweg in Bergschenhoek bleven over, zo was de beoogde situatie in 2015.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Huijgensplantsoen

Nu maar een paar jaar verder is de situatie ingrijpend gewijzigd. Het gebouw van Pecto’s blijft gelukkig toch als ontmoetingsplek voor de jeugd beschikbaar en er worden activiteiten door Jeugd en Jongerenwerk ontwikkeld. Positief, zo vonden eigenlijk alle fracties tijdens de vergadering van commissie Samenleving. Ook het gebouw Smitshoek blijven gewoon in gebruik. Humanitas Lansingerland komt naar de Smitshoek. Deze organisatie moet verhuizen omdat gebouw de Snip gesloopt gaat worden. De bibliotheek in Bleiswijk heeft met succes aansluiting gevonden bij ’t Web. Deze organisatie biedt een zeer aantrekkelijk cultureel programma. Het Museum Bleiswijk vindt in de toekomst huisvesting in de nieuwbouw die op de plek van de oude Snip wordt ontwikkeld.

Met de komst van ouderenvoorzieningen als ‘Ontmoet’ in gebouw De Stander in Bergschenhoek en Welkom!’ In Berkel centrum, de ontwikkeling van het Berkelse Cultuurhuis in Berkel centrum-west en de omvorming van het Spectrum bij de Groeneweg in Bergschenhoek tot de ‘Cultuurfabriek’ is er, in plaats van een vermindering van maatschappelijk vastgoed, juist sprake van een toename. Ging het in 2015 nog om in totaal acht maatschappelijke accommodaties, anno 2019 is er sprake van liefst negen maatschappelijk vastgoed locaties.

Al met al toch ironisch, gezien de eerder ingezette bezuinigingsoperatie. Na veel protest en intensieve maatschappelijke debatten, slechts een paar jaren verder en met de financiële wind in de rug blijkt: er is nu meer maatschappelijk vastgoed dan ooit tevoren. Eind goed al goed maar het college moet zich toch een beetje schamen voor de maatschappelijke onrust die het onnodig heeft veroorzaakt.

RONDVRAAG OVER HEROPENSTELLING NOORDEINDSEWEG

Medio juni informeerde het college de bewoners via een brief over de voortgang van het project ‘herinrichting Noordeindseweg’. In deze brief komt de volgende passage voor: “De heropenstelling van de Noordeindseweg richting de rotonde Oostmeerlaan is onderzocht met twee varianten. Een brug over de Noordeindsevaart bleek te stuiten op landschappelijke en verkeerstechnische bezwaren. Een openstelling rechtstreeks op de rotonde bleek meer draagvlak te hebben. Voor een verkeersveilige oplossing is hiervoor wel een deel van een kavel van een naastgelegen woning nodig. Het college is voornemens de openstelling te realiseren zodra dit kavel beschikbaar komt”.

 Tijdens de rondvraag van de commissie Ruimte van afgelopen dinsdag stelde Sam de Groot hierover de volgende vragen.

Wanneer komt deze kavel beschikbaar? Is de eigenaar van de betreffende kavel bereid om mee te werken? Is er voor een openstelling rechtstreeks op de rotonde behalve een verkeersbesluit ook een bestemmingsplanwijziging nodig?

Wethouder Simon Fortuyn berichtte dat de kavel met woning in kwestie eigendom is van het Hoogheemraadschap Delfland. Die is bereid aan de verkoop van een deel van de kavel mee te werken. Het woonhuis is echter verhuurd. De huurder in kwestie geniet huurbescherming. Er moet nog een wijziging van het bestemmingsplan plaatsvinden en er moet ook nog een verkeersbesluit genomen worden.

Wethouder Fortuyn toonde zich optimistisch over de voortgang. De vraag is waarop dit optimisme feitelijk gebaseerd is. Het plan om de Noordeindseweg richting Zoetermeer open te stellen loopt al vanaf 2014. Er vanuit gaande dat de huurder in kwestie niet zit te wachten op een weg door zijn tuin, is het dus wachten op zijn vertrek. Bovendien is er nog inspraak met betrekking tot het bestemmingsplan en het verkeersbesluit. Gezien de weerstand van de bewoners van de Noordeindseweg gaat de definitieve besluitvorming nog vele jaren duren. Onze prognose: voor 2022 (de volgende gemeenteraadsverkiezingen) is dit dossier niet afgerond. De gehele bewonersbrief staat op: http://www.lansingerland.nl/noordeindseweg

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Huidige situatie Noordeindseweg

VOLOP BOUWEN LANGS DE A12

De Duitse webwinkel Zalando investeert 200 miljoen euro in een distributiecentrum op het voormalige veilingterrein in Bleiswijk. Dit goede nieuws berichtte de NOS afgelopen donderdag. Het moet een van de grootste distributiecentra van Nederland worden, met een oppervlakte van 140.000 vierkante meter. Dat zijn zo’n 19 voetbalvelden. Vanuit Bleiswijk worden straks pakketten verzonden naar de Benelux, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Zalando heeft nu nog geen distributiecentrum in Nederland. De te bouwen vestiging moet 1500 arbeidsplaatsen in de regio opleveren. Daarmee wordt Zalando in een klap de grootste werkgever in de gemeente Lansingerland. In de zomer van 2021 moet het distributiecentrum operationeel zijn. RTV Rijnmond maakte dit filmpje van de locatie: https://www.rijnmond.nl/nieuws/183595/Zalando-bouwt-XXL-distributiecentrum-bij-Bleiswijk

Onze fractie hoopt dat het college er in slaagt een deel van de 1500 banen te laten bemensen door mensen met een beperking. Bijvoorbeeld door middel van een groepsdetachering via een sociaal werkvoorzieningsbedrijf of via een loonsubsidieregeling. Wij zullen hierover met verantwoordelijk wethouder Kathy Arends contact opnemen.

Daarnaast hopen we van harte dat de arbeidsvoorwaarden en –omstandigheden bij het bedrijf goed zijn. De verschillende distributiecentra hebben een niet al te goede naam, als het gaat om werkdruk, beloning en zekerheid van werk. Daar zou je de grootse werkgever van je gemeente op moeten kunnen aanspreken, mocht dit het geval zijn.

De komst van Zalando laat zien hoezeer de bedrijventerreinen in Lansingerland in trek zijn. Eerder meldden wij dat ook bedrijventerrein Oudeland als een speer gaat. In de nabije toekomst wordt krapte zeker een probleem, ook voor Rotterdam dat aan de noordrand nauwelijks meer lege locaties telt voor grote bedrijfsvestigingen.

Diezelfde donderdag tekende de gemeente Zoetermeer een contract voor het bouwen van een 70 meter hoge nieuwe vestiging van hotel Van der Valk aan de Zilverstraat in Zoetermeer. Het hotel wordt langs de A12 gebouwd naast het witte gebouw van Bouwend Nederland, precies tussen station Zoetermeer Oost en station Lansingerland-Zoetermeer in. ZoRo-buslijn 170 stopt er voor de deur, hoe fijn is dat!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Locatie waar vd Valk hotel komt

 Tot slot: In de komende week staat natuurlijk de raadsvergadering over de Kaderbrief 2020-2023 centraal. Dat is op donderdag. Op maandagavond zullen de verschillende fracties elkaar vast opzoeken om de moties en amendementen die in de pipeline zitten te bespreken. Bij onze fractie zit daar in ieder geval een motie ‘duurzaam bereikbaar en betaalbaar voor iedereen’ bij. En wie weet ook wel eentje over openbaar vervoer of bouwen. Op woensdagavond krijgen we de bouwplannen voor Wilderszijde gepresenteerd.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Nog te bebouwen Westpolder

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

 Groenzoom doet naam eer aan

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

Fietspad pal voor deur van nieuwe zorgvilla

(tip Greet Wijs)

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-29-juni-t-m-5-juli-2019/

 Melanchthon Berkel

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 29 JUNI T/M 5 JULI 2019 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Nieuwe energie voor Utrecht

PvdA PvdA GroenLinks ChristenUnie D66 CDA Amersfoort 02-06-2019 20:40

PvdA trots op sociaal coalitieakkoord ‘Nieuwe energie voor Utrecht’

Op 5 juni zal de PvdA toetreden tot het college van de Gedeputeerde Staten van Utrecht. Daarmee keert de PvdA terug in het dagelijks bestuur van de provincie na een afwezigheid sinds 2008; na weken van onderhandelen is een akkoord gesloten tussen PvdA, GroenLinks, D66, CDA en ChristenUnie. De provincie Utrecht gaat investeren in de versnelling van de energietransitie, het openbaar vervoer en de fiets en er wordt extra geld vrijgemaakt voor de ontwikkeling van natuur in de groene contourgebieden. Verder worden er meer betaalbare woningen gebouwd en komt er een sociale agenda om onder meer eenzaamheid en laaggeletterdheid tegen te gaan. Dit staat allemaal in het coalitieakkoord dat de titel ‘’Nieuwe energie voor Utrecht’’ heeft.

Vitale dorpen en steden

Samen met gemeenten en projectontwikkelaars wordt de woningbouwproductie verhoogd naar 10.000 woningen per jaar. Daarin wordt gestuurd op minstens 50% betaalbare woningen voor starters, ouderen en eenpersoonshuishoudens. Dan gaat het om zowel sociale huurwoningen als middenhuur. Liefst binnen de steden en dorpen, met aandacht voor voldoende groen en ruimte. Voor kleinere steden en dorpen geldt dat in specifieke situaties en onder voorwaarden kleinschalige uitbreiding buiten de zogenaamde rode contour  mogelijk wordt. Ook wordt bekeken welke maatregelen gewenst zijn om de vitaliteit te versterken; bijvoorbeeld een bibliotheekvoorziening, beter OV en/of passende woningbouw.

Mobiliteit

Het nieuwe college wil graag dat er veel meer wordt ingezet op fiets en OV en niet op het aanleggen van meer (auto)asfalt. Een belangrijk punt voor de PvdA is dat de provincie meer regie krijgt in het streekvervoer in plaats van de vervoerder. Het budget voor OV stijgt mee met het aantal inwoners, waardoor een groei in het aantal reizigers niet ten koste hoeft te gaan van minder drukke lijnen. Op initiatief van de PvdA komt er een proef met gratis openbaar vervoer buiten de spits voor ouderen die weinig te besteden hebben. En niet onbelangrijk: om de veiligheid en de leefbaarheid in een gebied te verbeteren kan de maximumsnelheid op sommige provinciale wegen worden verlaagd.

Energietransitie

Er is meer ruimte nodig voor het opwekken van wind- en zonne-energie. De nieuwe coalitie wil dat de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verminderd wordt. Gemeenten, inwoners en energiecoöperaties wordt ruimte en steun geboden om met plannen te komen. In 2023 wil de provincie 16 procent van het energiegebruik duurzaam opwekken. Er zijn hiervoor nog geen specifieke locaties in beeld maar er wordt in ieder geval gedacht aan locaties langs snelwegen, waterwegen en grote industrieterreinen. Iedereen dient mee te kunnen doen met de energietransitie ( besparen en opwekken).

Transparant

De onderhandelaars namens de PvdA, Rob van Muilekom en Julie d’Hondt, hebben het proces om tot dit akkoord te komen als zeer constructief en transparant ervaren. ‘Op sommige onderwerpen is er stevig gediscussieerd, maar de sfeer was altijd positief. We hebben er bewust voor gekozen om niet alleen onze eigen fractiegenoten, maar ook de niet-collegevormende fracties en de buitenwereld erbij te betrekken’, zegt Van Muilekom. Hiertoe was een speciale bijeenkomst georganiseerd op 8 mei, waarop bijna 200 belangstellenden input konden leveren voor het akkoord.

Toetreding tot het college

De huidige fractievoorzitter van de PvdA-fractie, Rob van Muilekom, zal namens de PvdA zitting nemen in het nieuwe college. Hij zal de portefeuilles binnenstedelijke ontwikkeling en wonen, cultuur en erfgoed, luchtkwaliteit, sociale agenda en organisatie op zich nemen. Rob draagt het stokje als fractievoorzitter over aan Marieke Lejeune. De rest van de fractie bestaat uit de statenleden Julie d’Hondt, Osman Suna en Wilma de Boer-Leijsma; ondersteund door de commissieleden Annet Krijgsman en Mohamed Talhaoui.

Het bericht Nieuwe energie voor Utrecht verscheen eerst op PvdA Amersfoort.

Stem tegen het windpark Goyerbrug

PvdA PvdA GroenLinks ChristenUnie VVD CDA Houten 01-06-2019 16:03

In de raad van 28 mei 2019 stond het windpark Goyerbrug op de agenda. Een beladen onderwerp met uitgesproken vóór- en tegenstanders. De PvdA Houten heeft tegen het plan gestemd. En dat terwijl we helemaal niet tegen windenergie zijn. Want Nederland moet naar een duurzame energiehuishouding. Windenergie is daar een essentieel onderdeel van. Tegelijkertijd begrijpt de PvdA de moeite die omwonenden hebben met de plaatsing van nieuwe windmolens. Nederland is een dichtbevolkt land en daardoor zorgt elk groot infrastructureel project voor overlast voor omwonenden, of het nou gaat om een nieuwe weg, zonnevelden of windmolens. Windmolens zorgen voor geluidsoverlast, slagschaduw en aantasting van natuur en landschap. Het helemaal wegnemen van die overlast is een illusie, maar het kan beter dan in de huidige praktijk gebeurt. In elk geval beter dan de manier waarop dit college dat nu ten aanzien van het windpark Goyerbrug heeft aangepakt. Waar ging het fout? Laten we voorop stellen dat de ondernemer die het windpark wil bouwen geen blaam treft. Hij heeft een duidelijke ambitie en is al ruim 10 jaar bezig zijn plannen te verwezenlijken en daar zat nooit een woord Spaans bij. Hij heeft zoals we dat ook willen van ondernemers veel in het werk gesteld om omwonenden te betrekken bij de plannen en hij heeft voorstellen gedaan de overlast zoveel mogelijk weg te nemen en compensatieregelingen voorgesteld. Wat is dan het probleem? Nou, dit college heeft zich bijna vereenzelvigd met de ondernemer en daarmee haar eigen afwegingen die het college namens de inwoners van Houten moet maken, ‘weggegeven’. Dat is kwalijk. De afweging die de gemeente hoort te maken is of het windpark past in het landschap. Bij de aanwijzing van de locatie bij de Goyerbrug door de provincie is ook de ashoogte van de windmolens bepaald. De hoogte is toen vastgesteld op ten minste 60 meter. Toen de aanvraag van de ondernemer een aantal maanden geleden binnenkwam, bleek het te gaan om een ashoogte van 166 meter. Bijna 3 keer zo hoog! De turbines van het windpark Goyerbrug worden bovendien één van de grootste op land tot nu toe in Nederland. Toen had het college in actie moeten komen. De ruimtelijke inpassing is een afweging die alleen de gemeente moet maken. Naar onze stellige overtuiging past een windpark met dergelijke hoge masten daar niet. Maar daar hebben we dus geen enkel debat over gevoerd. Ook kwalijk is dat de gemeente zich verschuilt achter een extern bureau. Dit bureau heeft van alles getoetst aan de geldende wet- en regelgeving: geluid, luchtkwaliteit, slagschaduw, radar, kabels en leidingen enzovoort. Maar over één ding doen zij geen uitspraak (en dat benadrukken zij ook), namelijk of het windpark qua ruimtelijke ordening acceptabel is. Dat is ter beoordeling aan de gemeente. Je kan je als gemeente niet verschuilen achter een extern bureau dat zegt dat aan de regeltjes is voldaan. Dit college heeft de hoogte van de windmolens geen moment ter discussie gesteld, verschuilt zich achter procedures en wetten, heeft op dit punt haar huiswerk niet gedaan, met als gevolg dat de ashoogte van de molens er ‘ingerommeld’ is. Dat komt omdat het college dit windpark heel erg graag wil. Bij zo’n sterke ambitie ben je bereid een groot aantal nadelen voor lief te nemen. Die ambitie vertroebelt het nemen van verstandige en afgewogen besluiten. Als dat windpark daar komt, dan is dat omdat je dat als college op dit plek wil. Niet omdat je aan wet- en regelgeving gebonden bent. En dan natuurlijk het draagvlak. In de aanloop van dit college en in de afgelopen maanden lagen de woorden ‘samen’ en ‘draagvlak’ voortdurend op de lippen van de collegeleden. Ook over het windpark gaf het college hoog op dat ‘draagvlak belangrijk is’. Let wel, nergens is er een wettelijke bepaling te vinden die in gaat op het fenomeen ‘draagvlak’. Het college heeft daar zélf zo veel gewicht aan gegeven en daar een hele grote broek over aangetrokken. En dan moet je helaas aanzien hoe het college opschuift van ‘draagvlak is belangrijk’ naar ‘een zekere acceptatie’. Om het even in perspectief te zien: bij 15 adressen is sprake van een ‘zekere acceptatie’ en bij 500 adressen zegt het college zelf dat het beeld diffuus is, maar zeker niet positief. Hoezo, draagvlak?! Dan blijkt dat het college zelf bedacht heeft dat draagvlak van de bewoners die direct naast het windpark wonen, voor het college voldoende is om haar afwegingen te maken. 15 adressen dus. Dat hadden ze dan ook wel iets eerder mogen zeggen! Was daar dan van meet af aan eerlijk over geweest en zeg tegen omwonenden dat zij van alles kunnen vinden, maar dat dat geen effect zal hebben op de uiteindelijke plaatsing van de molens. Het was dan ook bijzonder om te zien dat VVD en CDA met hun beloftes over het belang van draagvlak, een 180 graden draai moesten verantwoorden en zich verweerden met een gezocht argument dat men ‘de regie niet aan de provincie wil geven’. Alsof de provincie een dergelijk project niet zou kunnen managen! Het bleek al snel dat de coalitie had ‘getekend bij het kruisje’ en de rijen zich op voorhand al hadden gesloten. Het plan is dan ook aangenomen. GroenLinks en de ChristenUnie konden hun geluk niet op en hamerden op argumenten van het algemeen belang waar niemand het mee oneens is: want natuurlijk wil iedereen duurzame energie! Maar de PvdA heeft als voorwaarde dat bewoners volwaardig mee kunnen praten over de uitvoeringsplannen. Dat betekent dat je voldoende ruimte geeft aan het organiseren van tegenspraak. We maken ons als PvdA geen illusies, het iedereen op elke plek altijd naar de zin maken zal niet lukken. En de verantwoordelijkheid om voor de komende generaties een duurzame energievoorziening te realiseren is groot. Te groot om nu de makkelijke weg te kiezen, je moet de tegenspraak een stem geven, niet wegduwen maar aan de terechte zorgen tegemoet komen. Want dit is niet het laatste windpark of zonneveld waar we ons hoofd over moeten breken. De energietransitie vraagt de komende jaren vaker om dergelijke ruimtelijke ingrepen. Linksom of rechtsom zullen we moeten leren dit samen met de inwoners te doen.

Het bericht Stem tegen het windpark Goyerbrug verscheen eerst op PvdA Houten.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 19 T/M 25 MEI 2018

PvdA PvdA ChristenUnie VVD CDA Lansingerland 25-05-2018 18:25

Dit is nummer 474 in onze lange reeks van weekverslagen. Op woensdag en donderdagavond waren er uitgebreide beeldvormende avonden over grote dossiers, waar een deel van onze fractie bij kon zijn. Op woensdagmorgen 23 mei reageerde onze fractie op het raamwerk dat de basis voor een coalitieakkoord zal vormen. Onze reactie staat hieronder letterlijk weergegeven. Als enige partij onderschreven wij het raamwerk niet, simpelweg omdat het te ver af staat van de sociale, duurzame, progressieve ambities die wij voor Lansingerland voor ogen hebben. Wij zijn consequent. Inmiddels is via een Persbericht coalitie bekend geworden dat de coalitie zal bestaan uit Leefbaar3B, VVD, CDA en ChristenUnie, een ‘stabiele meerderheidscoalitie’, zo zegt het persbericht. Wij wensen de vier partijen veel succes bij afronden van het coalitieakkoord en natuurlijk in de daarop volgende collegeperiode!

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-13-t-m-25-mei-2018/

Nieuw labyrint AMG Schmidtpark

 REACTIE VAN PVDA OP HET COALITIE-RAAMWERK                                                                           

De PvdA fractie dankt de delegaties van Leefbaar 3B en VVD voor het aangeboden raamwerk. U heeft een raamwerk gemaakt dat korte-termijn doelen zal dienen en de inwoners een gevoel van veiligheid in een groene, vertrouwde, dienstverlenende gemeente zal geven. Een gemeente met een degelijk financieel beleid.

Wij zullen het Raamwerk niet onderschrijven, omdat het op veel punten te ver af ligt van de ambities die wij met ons Verkiezingsprogramma 2018-2022 hebben neergezet. Het raamwerk was onvoldoende progressief en sociaal om ons uitgenodigd te voelen om mede bestuursverantwoordelijkheid te nemen. Wij zullen dit nog kort toelichten:

Bouwen: Speerpunt van onze ambitie voor Lansingerland was het sneller bouwen: betaalbaar, duurzaam, voor jong en oud. Sneller bouwen=sneller grond verkopen=de enige juiste remedie om snel van de schuldenlast af te komen. Voor sociale woningbouw wordt geen inhaalslag genoemd. Die is nodig om op de 20% van totale woningvoorraad te komen. Het voorstel om primair te bouwen voor de eigen behoefte is misleidend en bovendien contraproductief. Als de andere regiogemeenten dit ook doen, dan kunnen de inwoners van Lansingerland die vanwege werk, liefde of studie naar elders willen verhuizen geen kant op.

Economische ontwikkeling: De raad van Lansingerland schaarde zich vorig jaar achter het MRDH-concept “Roadmap to next economy”. Het concept daarvan is om de economische ontwikkeling direct te koppelen aan de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, werkgelegenheid en onderwijs. Deze lange-termijn, geïntegreerde aanpak van de Roadmap ontbreekt in dit raamwerk. Lansingerland hoort tot de top 10 van de economisch sterkst presterende gemeenten en heeft bovendien met de glastuinbouw een greenport in huis. Zonder de uitwerking van de Roadmap op lokaal niveau komen we in de metropoolregio bestuurlijk en economisch aan de zijlijn te staan. Die ambitie ontbreekt in de plannen.

Duurzaamheid: De zeer urgente energietransitie is eveneens van te lage ambitie. Gasloos bouwen is het minimum. Duurzaamheid wordt grotendeels overgelaten aan de glastuinbouw en er komt geen extra lokaal geld beschikbaar. De strategie is naar binnen gericht en korte-termijn. Vergelijk dit eens met de 50 miljoen euro’s die in Rotterdam voor duurzaamheid worden ingezet. Wat tevens dreigt is dat de Eneco-gelden voor schuldaflossing worden gebruikt. PvdA is er een voorstander van dat dit budget wordt aangewend voor de energietransitie (bijv. een investeringsfonds voor lokale duurzame energie of concrete bouw van zonnepanelen op sociale huurwoningen).

Participatie: Ook hier weinig parallel met de lijn van PvdA. Er ligt veel nadruk op fraudeopsporing, sancties en tegenprestatie en te weinig op creëren van werkgelegenheid en geven van cliëntondersteuning. Wat opvalt, is dat de positie van mensen met een beperking als het om werk gaat niet specifiek aan de orde komt. Dit klemt des te meer omdat dit op dit moment een van de grote politieke vraagstukken is, met een directe link naar de uitvoering van de Participatiewet.

Mobiliteit en verkeersveiligheid: Ook hier erg minimalistisch. De VVD heeft de komst van een fietstunnel bij de rotonde Oudelandselaan kennelijk laten vallen.

Gratis OV voor mensen van 65 jaar en ouder is teruggebracht tot het instellen van een onderzoek naar de introductie van gratis openbaar vervoer (een wijkbus) voor ouderen die al eenzaam zijn. Hier wordt het paard achter de wagen gespannen. Leefbaar 3B vervult deze verkiezingsbelofte dus niet.

Financiën: Zijn nog steeds te conservatief, wat de PvdA betreft. Er valt nog een inhaalslag te maken wat betreft (sociale) voorzieningen. Het is een historische vergissing om, mede gelet op de inmiddels sterk verbeterde financiële situatie, nu niet méér te gaan investeren in verkeersveiligheid, duurzaamheid, armoedebestrijding en werk voor mensen met een beperking.

OZB-verlaging: De OZB is in Lansingerland ongeveer 100 euro hoger dan het landelijk gemiddelde. Een (structurele) daling van 25 euro per jaar in de OZB gaat wat de PvdA betreft niet ver genoeg.

Wat ons betreft moet het echt anders. Wij wensen u en de partijen die aanhaken veel succes in het verder vormgeven van het coalitieakkoord.

Met vriendelijke groet,

Petra Verhoef, namens de PvdA-fractie Lansingerland:

 Hamid Azzouzi, Sam de Groot, Valmir Xhemaili

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-13-t-m-25-mei-2018/

Bedrijventerrein Oudeland bereikt de Molenweg

Tot slot: nu wordt het wachten op het definitieve akkoord, dat op 14 juni in de raad op de agenda zal staan, samen met de benoeming van de vier wethouders. Het is te hopen dat er voldoende tijd wordt ingebouwd voor burgerparticipatie. Zoals in Zoetermeer bijvoorbeeld: daar is een burgerpanel geselecteerd dat serieus input mag geven op het akkoord. Op 28 mei is er een PvdA bestuursvergadering en op 31 mei een raadsvergadering, met nauwelijks bespreekpunten. Een heel goed weekend!

Aflevering 474 sinds januari 2007

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-13-t-m-25-mei-2018/

Brug over Berkelse Zweth

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-13-t-m-25-mei-2018/

In Lansingerland liggen fietstunnels op de verkeerde plek!

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-13-t-m-25-mei-2018/

Nieuwbouw Koppert langs de Molenweg

 

 

 

 

 

 

 

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 19 T/M 25 MEI 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

Coalitiepartijen gijzelen meerderheid Provinciale Staten

PvdA PvdA D66 CDA Fryske Nasjonale Partij VVD ChristenUnie Friesland 28-02-2018 11:43

Het is bijzonder, vreemd en frustrerend tegelijk: een minderheid die de meerderheid gijzelt. Vorige week was dit het geval in de Friese Provinciale Staten, bij het debat over de verordening ‘Romte’ uit 2014. Simpel gezegd gaat het om provinciale regels waaraan gemeenten zich moeten houden bij het ontwikkelen van bestemmingsplannen. De discussie liep vast op drie belangrijke onderwerpen op het gebied van duurzaamheid: mestvergisters, kleine windmolens en dorpsmolens.

Het provinciebestuur kwam met het voorstel om vrijwel overal in Fryslân mestvergisters toe te staan. De oppositie gaf aan dat grootschalige, industriële mestvergisters niet welkom zijn. Eenvoudigweg omdat wij hier geen mestoverschot hebben en de benodigde mest en bijproducten van ver buiten Fryslân komen. Verre van duurzaam dus. Gedeputeerde Klaas Kielstra en de coalitiepartijen willen deze vervuilende, overlast gevende, weinig duurzame bedrijven klaarblijkelijk wel. Ze deden in elk geval niks om het te voorkomen.

‘Groningse’ windmolens

Nieuw was het debat over kleine ‘Groningse’ windmolens. In de oude verordening werd rommelruimte gegeven zonder duidelijke regels over hoogtes. Nu kwam de gedeputeerde ineens met een hoogte van 10 meter op de proppen. Ondanks goede adviezen, het succes van 15-meter-windmolens in Groningen en weldoordachte moties bleef de coalitie doof voor de wens uit de Friese samenleving. Er was onderling 10 meter afgesproken en daar bleef het bij.

Dorpsmolens

Dit was ook het geval met de discussie over dorpsmolens. Ondanks eerdere besluiten staat deze coalitie (CDA, VVD, SP en FNP) al drie jaar negatief tegenover lokale windmolens met een groot draagvlak. Succesvolle dorpsmolens die willen doorontwikkelen, zoals bij Reduzum, staan daardoor op slot. Hetzelfde geldt voor nieuwe initiatieven. Er gaat een rood kruis door de plannen als die niet in de strenge bestemmingsplanregels van de provincie passen. Kortom: wel grote, vervuilende mestvergisters, maar geen kleine, succesvolle duurzaamheidsprojecten.

Krampachtig

Is deze krampachtige, niet-duurzame houding bij alle coalitiepartijen aan de orde? Zeker niet. De SP verklaarde dat ze eigenlijk voor dorpsmolens zijn en tegen industriële mestvergisters. Een afspraak uit het coalitieakkoord van 2015 belet hen echter om met ons mee te stemmen. Feitelijk is er dus een meerderheid, maar een minderheid aan coalitiepartijen (CDA, VVD en FNP) gijzelt de meerderheid via een, klaarblijkelijk, in beton gegoten akkoord. Tegelijkertijd beweren het college en de coalitiepartijen dat ze de oppositie een uitgestoken hand bieden. Daar was vorige week alleen bitter weinig van te merken.

Gewoon gesprek

Wat wij willen is een gewoon gesprek over duurzaamheid en geen technische discussie over wat wel of niet eerder is afgesproken. De samenleving is de afgelopen jaren ook van mening veranderd. Dan mag je verwachten dat Provinciale Staten daar iets mee doet. Maar er is nog hoop. Komende tijd staan er voldoende belangrijke ‘groene’ onderwerpen op de agenda, waaronder circulaire economie en duurzame landbouw. Wij zullen opnieuw met voorstellen komen en nodigen het college en de coalitiepartijen uit om onze uitgestoken hand dit keer wel aan te nemen.

Remco van Maurik, Partij van de Arbeid Statenfractie Margreet Mulder, D66 Statenfractie Rinie van der Zanden, Partij voor de Dieren Statenfractie Wiebo de Vries, ChristenUnie Statenfractie Retze van der Honing, GrienLinks Statenfractie Jan Waterlander, 50PLUS Statenfractie

Het bericht Coalitiepartijen gijzelen meerderheid Provinciale Staten verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

NAM-plannen: Zeker zijn van een veilig huis

PvdA PvdA ChristenUnie CDA Hardenberg 24-01-2018 16:45

De NAM wil in de gemeente Hardenberg langer en meer gas blijven boren. “Dat gaat zomaar niet, als het aan ons ligt. Voordat er een schop de grond in gaat moeten er eerst harde garanties worden gegeven dat eventuele schade, hoe klein die kans misschien ook is, snel en genereus zal worden vergoed. We willen hier geen Groningse toestanden, waar mensen jaren moeten wachten op hun recht”, zegt Gitta Luiten, fractievoorzitter. “Voor ons is het uitgangspunt ‘nee, tenzij’. Dus geen verhoging, tenzij alles van te voren heel goed is geregeld.” Maar dat is nog niet alles. “We verwachten van de NAM ook een substantiële bijdrage aan de verduurzaming van de energievoorziening. Noem het een maatschappelijke compensatie voor de inwoners. Het gebeurt onder hun huizen. Daar moet iets tegenover staan.”, aldus Luiten.

De NAM, het Ministerie van Economische Zaken en het Staatstoezicht op de Mijnen hebben vanochtend de Gemeenteraad van Hardenberg en leden van Provinciale Staten uitgebreid geïnformeerd over de plannen en de mogelijke risico’s. De Gemeente en de Provincie moeten nog advies uitbrengen over de plannen.

Lees hier de gezamenlijke verklaring die de coalitiepartijen (PvdA, CDA en ChristenUnie) vanmiddag hebben gepubliceerd:

Coalitie Hardenberg:  NOG NIET GERUSTGESTELD OVER VERLENING GASWINNINGSPLAN NAM

 De coalitiepartijen CDA, ChristenUnie en PvdA zijn na de informatiebijeenkomst over de gaswinning nog niet gerustgesteld over de plannen van de NAM. “We zullen het proces en de plannen zeer kritisch volgen, we zitten er bovenop. Ook willen we de risico’s zoals deze vermeldt staan in het rapport van SodM nader beschouwen. Belangrijke punten zijn voor ons dat er garanties komen dat eventuele schade ruimhartig en snel wordt gecompenseerd. Daarnaast dagen we de NAM uit om hun betrokkenheid bij de energie-transitie nog beter zichtbaar te maken in de Nederland en in de omgeving van het gaswinningsgebied.”

De informatiebijeenkomst was woensdagochtend op het gemeentehuis in Hardenberg voor raads- en statenleden. Tijdens de bijeenkomst hebben Economische Zaken (EZ), de NAM en Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) een toelichting gegeven op de plannen van de NAM, het vergunningsproces en de risico’s. Het was een unieke bijeenkomst: nog niet eerder hebben deze drie partijen gezamenlijk een informatiesessie gehouden voor lokale en provinciale bestuurders.

De bijeenkomst was ook het startschot voor het adviestraject van de overheden, aldus wethouder De Vent van de gemeente Hardenberg. De coalitiepartijen zullen er de komende tijd bij het college op aandringen om in het advies een ruimhartige schaderegeling en de social-return on investment voor Nederland en het winningsgebied op te nemen.

De gemeente heeft samen met de provincie en het waterschap adviesrecht op de vergunning verlening door EZ. Al eerder heeft de gemeenteraad van Hardenberg opgeroepen een gezamenlijk advies uit te brengen om hiermee een sterkere positie te hebben in het speelveld. Uiteindelijk beslist de minister van EZ en kan het advies naast zich neer gelegd worden.

De raden van de gemeente en de provincie worden op korte termijn geïnformeerd door de colleges over de stappen die nog genomen moeten worden. Behalve de bovenstaande punten zullen de coalitiepartijen kritisch kijken naar de communicatie naar de inwoners. Overigens werd tijdens de bijeenkomst bekend gemaakt door de NAM dat men op 6 en 8 februari met de voorlichtingsbus aanwezig zal zijn in de gemeente Hardenberg.

 

Het bericht NAM-plannen: Zeker zijn van een veilig huis verscheen eerst op PvdA Hardenberg.

Geluidsportcentrum Rilland.

PvdA PvdA ChristenUnie Reimerswaal 28-12-2014 18:26

De afgelopen jaren heeft het college van B&W van de gemeente Reimerswaal bereidwillige medewerking verleend aan de realisatie van een geluidsportcentrum bij Rilland. Meerdere locaties zijn bestudeerd en de gemeenteraad is in de loop van de jaren op verschillende momenten geïnformeerd over de voortgang. Kort na de start van de nieuwe collegeperiode kwam onverwacht de mededeling dat het college geen toekomst meer zag in het plan. De spreekwoordelijke ‘stekker’ werd uit de samenwerking getrokken. De mededeling kwam onverwacht. Immers, het laatste bericht was een enthousiaste presentatie van de initiatiefnemers van het beoogde kartcentrum aan de fracties van de gemeenteraad. Toen en sindsdien was er geen enkele mededelingen van belemmeringen of zorgen over de haalbaarheid van het plan.

De fractie van de ChristenUnie heeft kort na de mededeling van het college enkele schriftelijke vragen gesteld. De beantwoording was voor de fractie van de ChristenUnie, met steun ook van onze fracties, aanleiding voor een verder debat. Tot spijt van de fracties van de PvdA en Leefbaar Reimerswaal heeft de CU-fractie het verzoek tot agendering ingetrokken. De CU-fractie ziet zelf geen toekomst meer in het project, temeer nu de locatie inmiddels in beeld lijkt te zijn voor een volgend project. De fracties van de PvdA en Leefbaar Reimerswaal hebben echter nog wel enkele belangrijke vragen over de handelswijze van het college. Vragen die zich toespitsen op de verwachtingen die er door de lange duur van het project zijn ontstaan, alsmede de morele verplichtingen die dit commitment met zich mee brengt.

De fracties van PvdA en Leefbaar Reimerswaal hebben dan ook het college verzocht deze vragen schriftelijk te beantwoorden, opdat hierover een debat gevoerd kan worden in de opinieraad van januari 2015.

Zo is de vraag gesteld waarom de haalbaarheid van het plan voor de realisatie van het kartcentrum en geluidsportcentrum niet eerder expliciet ter sprake gebracht en ter discussie gesteld ? Het college heeft naar mening van beide fracties verzuimd om de raad daarover tijdig te informeren. Verder is de vraag gesteld waarom er met de initiatiefnemers geen alternatieve, wel haalbare mogelijkheden, voor de beoogde locatie zijn besproken of gezocht en waarom, ook na de beëindiging van de gemeentelijke medewerking, daar niet alsnog het gesprek over is gestart ? De lange looptijd van het project toont immers bereidwilligheid van het college, namens het openbaar bestuur. Dat commitment zou ook (moeten) blijken uit het advies om het plan aan te passen om de haalbaarheid niet te verliezen.

Het college is ook verzocht de berichten rondom een nieuw project voor de beoogde locatie van het kartcentrum te bevestigen of te ontkennen en als er sprake is van een nieuw of ander initiatief, wat de inschatting van het college is over de haalbaarheid van dat plan?

De keuze van het college om niet langer medewerking te verlenen, heeft direct reacties opgeleverd, ook vanuit de gemeenteraad. Een debat lag voor de hand en werd derhalve, met steun van meerdere fracties, voorbereid. De fracties van PvdA en Leefbaar Reimerswaal zouden dan ook graag van het college willen vernemen waarom zelf hierover niet het debat is gezocht en waarom het college, vooruitlopend op dit debat, is ingegaan op nieuwe plannen voor deze locatie ?

Kortom, het geluidsportcentrum  bij Rilland staat opnieuw op de agenda van de Reimerswaalse

Het bericht Geluidsportcentrum Rilland. verscheen eerst op PvdA Reimerswaal.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.