Nieuws van PvdA over GroenLinks inzichtelijk

16 documenten

Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk

PvdA PvdA ChristenUnie GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-06-2020 10:34

Door de realisatie van de Traverse Dieren en de herinrichting van de N348/Ellecomsedijk is niet alleen de hoeveelheid verkeer toegenomen, maar ook de gemiddelde snelheid die gereden wordt. Gemiddeld is dit hoger dan het toegestane maximum van 80 km/h. Van handhaving is daar op dit moment geen sprake.

Voor de bewoners van Dalstein (Ellecom) betekent dit dat zij veel te maken hebben met geluidshinder en daarmee een vermindering van hun gezonde leefomgeving. Bij de bepaling van het plangebied van de Traverse Dieren (in 2010 en 2011) is de oostzijde van Ellecom hierbuiten geplaatst en zijn er om die reden geen maatregelen tegen geluidsoverlast genomen.

Eind 2018 heeft de gemeenteraad van Rheden raadsbreed een motie opgesteld en aangenomen waarin de hinder voor de inwoners wordt erkend en het College van Burgemeester en Wethouders de opdracht krijgt om te zoeken naar eenvoudig te realiseren oplossingen voor de bewoners van Dalstein. De provincie Gelderland is de beheerder van deze weg. Om deze reden is er dus een samenwerking nodig tussen de inwoners, de gemeente en de provincie. Vanuit dit perspectief zijn de bewoners al in maart 2019 uitgenodigd door de provincie om mee te denken over de aanbesteding van de N348.

Over de huidige situatie en de zorgen van de inwoners stellen wij een aantal schriftelijke vragen, gezamenlijk met VVD, CDA, GroenLinks, ChristenUnie en SGP.

Is de gedeputeerde bekend met de huidige situatie in Ellecom zoals hierboven beschreven? Erkent de gedeputeerde dat de oostkant van Ellecom in verschillende planvormen terecht is gekomen? Wat is het effect van de uitvoering van deze twee planvormen naast elkaar? Kan de gedeputeerde aangeven of, en hoe, er rekening is gehouden met de mate van geluidsoverlast door deze splitsing van twee plannen voor het bedoelde gebied? Welke mogelijkheden heeft de gedeputeerde om een oplossing te bieden voor de inwoners van Ellecom die aangeven meer geluidshinder te ervaren?

Het bericht Coalitiepartijen stellen vragen over geluidshinder N348/Ellecomsedijk verscheen eerst op PvdA Gelderland.

Onverlichte skatebaan langs de John F. Kennedylaan

PvdA PvdA GroenLinks Peel en Maas 04-11-2019 18:00

De skatebaan langs de John F. Kennedylaan tussen Panningen en Helden is onverlicht. Nu het eerder donker wordt, kunnen skaters en BMX’ers hier ’s avonds niet terecht en wijken ze uit naar het plein bij het gemeentehuis in Panningen. Dit is gevaarlijk, vanwege de stoepen die er zijn en het verkeer dat er rijdt. PvdA/GroenLinks Peel en Maas zou het wenselijk vinden verlichting bij het skatepark te plaatsen.

[This post contains video, click to play]

Maak Hoogstraat Berlicum verkeersluw

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Sint-Michielsgestel 08-10-2019 09:10

https://sintmichielsgestel.pvda.nl/nieuws/maak-hoogstraat-berlicum-verkeersluw/PvdA stelt in motie voor:

Maak Hoogstraat Berlicum verkeersluw

Na lang treuzelen heeft de wethouder Verkeer onlangs besloten om de “ kruising “ Hoogstraat / Mariëndaal/ Apollostraat in Berlicum aan te pakken. Dit onder druk van de Gemeenteraad. De werkzaamheden beginnen binnenkort. Er wordt een verkeersgeleider aangebracht en een verhoogd wegdek. Op zich positief, vindt de PvdA.. Maar de bewoners van de wijk Beekveld vinden dat ze onvoldoende bij deze plannen zijn betrokken. Ze zijn van mening dat deze reconstructie onvoldoende bijdraagt aan de verkeersveiligheid.  Voor henzelf, maar vooral voor hun kinderen. Die moeten daar dagelijks oversteken naar school. Zij hebben onder andere bij de PvdA aandacht gevraagd voor verder gaande verkeersmaatregelen op de Hoogstraat. Vooral wil men graag, dat van het stuk Hoogstraat tussen de wijk Beekveld en het Mercuriusplein een 30 kilometer zone wordt gemaakt en dat er attentiepalen worden geplaatst! Daarop heeft de PvdA samen met GroenLinks en D66 een motie ingediend in de Raadsvergadering van 19 September. Strekking was, nu de Hoogstraat toch open moet, om meteen vanaf genoemde kruising tot aan het Mercuriusplein een 30 km zone te maken en attentiepalen te plaatsen. Een goede definitieve oplossing en alle werkzaamheden in één keer afwerken spaart ook kosten! Alle oppositiepartijen waren vóór. Helaas stemden de coalitiepartijen PPA, CDA en VVD tegen. Dit terwijl ze vorig jaar voor de verkiezingen nog lippendienst bewezen aan de verkeersveiligheid op de Hoogstraat. Teleurstellend vindt raadslid Jack de Vlieger.

Reacties? Vlieg914@planet.nl , tel. 06-51330800 of via onze website: sintmichielsgestel.pvda.nl

Het bericht Maak Hoogstraat Berlicum verkeersluw verscheen eerst op PvdA Sint-Michielsgestel.

Richt dorpsstraten in voor 30km

PvdA PvdA GroenLinks Sint-Michielsgestel 09-07-2019 17:42

PvdA en GL-motie krijgt geen steun in de raad

De oude dorpsstraten in onze gemeente zijn aangelegd in tijden dat mensen te paard en te voet gingen. Daarvoor zijn de Dorpstraat in Gemonde, De Hoogstraat in Berlicum, de Nieuwstraat in Gestel en zoals hier de Litserstraat in Den Dungen uitstekend geschikt. Maar niet om er in twee richtingen met auto’s 50 km per uur doorheen te rijden en er dan rustig naast te kunnen fietsen en te wandelen. Keer op keer benaderen omwonenden van deze straten wethouders en raadsleden. Ze komen op voor de veiligheid en de leefbaarheid. Daarom pleiten ze er voor om dit soort straten in te richten voor maximaal 30 kilometer per uur. In veel dorpen in Brabant gebeurt dat ook, maar niet in de gemeente Sint-Michielsgestel. Ventwegen Jarenlang was er geen geld voor. En bij de kadernota onlangs in de raad zat het wéér niet in de financiële plannen voor 2020. Daarom diende de PvdA samen met GroenLinks een motie in. Maak geld voor vrij om genoemde dorpsstraten voor 30 km in te kunnen richten! 50 km in de bebouwde kom rijden kan prima als er naast de weg ruimte is voor fietspaden of ventwegen. Denk aan de Julianastraat in Middelrode, Milrooijseweg, Sassenheimseweg en Runweg in Berlicum of de Schijndelseweg in Sint-Michielsgestel. Maar als die ruimte er niet is dan moet de snelheid van auto’s zich aanpassen aan die van fietsers en voetgangers. Ouderen “Doorgaand verkeer hoort in dit soort straten niet thuis, dus 30 km rijden kan prima,” aldus PvdA-raadslid Jan Pieter Vermeulen: “Verkeersveiligheid en leefbaarheid horen hier voorop te staan. Zeker nu het aantal ouderen steeds verder toeneemt en langer thuis blijft wonen. En fietsen en wandelen zorgt ook nog eens voor nul uitstoot van CO₂ en stikstof.” Smoezen “Maar bij 30 km komt de doorstroming van het verkeer in gevaar. Dat is ook slecht voor het milieu.” “Er zijn te weinig alternatieven voor doorgaand verkeer.” “Mensen zijn het nu eenmaal gewend.” “Vanuit de nieuwbouwwijken kom je anders het dorp niet uit.” Smoezen genoeg van de andere partijen in de raad. Het gaat de komende jaren dus niet gebeuren in onze dorpsstraten. Hoogstens op kleine stukjes. Tenzij u als bewoners zich er druk over maakt en die andere partijen benadert. 

Het bericht Richt dorpsstraten in voor 30km verscheen eerst op PvdA Sint-Michielsgestel.

Vragen over instorten stadsmuur bij de Vief Köp

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 25-03-2019 10:54

Dit weekend stortte een gedeelte van de stadsmuur tussen de Vief Köp en de Poort Waerachtig in. Gelukkig waren er op dat moment geen mensen op of onder het desbetreffende gedeelte van de stadsmuur. Net als vele andere mensen in de stad, was de PvdA fractie in de veronderstelling dat het achterstallig en regulier onderhoud aan deze locatie nog maar net was voltooid. Verbazing was er dan ook dat we in de raadsinformatiebrief (rib) van 24 maart jl. moesten lezen dat er kennelijk problemen op deze plek gesignaleerd waren, waardoor nog niet tot restauratie was overgegaan. Ook waren we nogal verbaasd door de uitspraak in de media van wethouder Krabbendam (GroenLinks): ”de muur stortte te vroeg in, zou je kunnen zeggen”.

De PvdA is verheugd dat het college zelf heeft besloten over te gaan tot een nader onderzoek. Daarnaast willen PvdA, PVM, MOE:D en Groep Gunther graag meer informatie naast de summiere informatie in de rib.

Lees hier de vragen:

Wanneer is besloten om niet over te gaan tot het verrichten van regulier en achterstallig onderhoud op deze plek? Wie heeft die beslissing genomen? Hoe is vastgesteld dat er geen sprake zou zijn van een onveilige situatie op deze plek? Hoe weet je immers welke krachten er eenmaal op gang komen als een muur gaat instorten? Was er geen sprake van instortingsgevaar? Wie is bevoegd om hierover een uitspraak te doen? Graag zouden wij de onderliggende stukken ontvangen. Waarom is de raad niet per raadsinformatiebrief op de hoogte gesteld van het feit dat men “andere problemen” constateerde bij het uitvoeren van het achterstallig onderhoud en de renovatie? Eerder werd de raad immers wel geïnformeerd over de start van het project. Hoe vaak controleert de Gemeente Maastricht de vestingwerken? Zijn er nog meer plekken die op dit moment “extra onderhoud” en/of “extra onderzoek” vergen? Welke acties gaat u naar aanleiding van de situatie bij de Vijf Koppen ondernemen? Wanneer mogen wij de uitkomsten van het onderzoek over “hoe dit heeft kunnen gebeuren” bij de Vijf Koppen ontvangen? Mogen we ervan uit gaan dat dit onderzoek ook met de gemeenteraad wordt gedeeld? Mogen we er, gelet op het onderwerp, vanuit gaan dat u deze vragen op korte termijn zult beantwoorden?

In afwachting van uw antwoord, Met vriendelijke groet,

Simona Maassen M:OED, Tiny Meese PVM, John Gunther Groep Gunther & Manon Fokke PvdA

De Rib van 24 maart 2019 https://maastricht.raadsinformatie.nl/document/7450288/1/RIB%20calamiteit%20walmuur%20Vijf%20Koppen

De berichtgeving op L1 en het interview van de wethouder https://www.1limburg.nl/ingestorte-stadsmuur-maastricht-stond-onder-toezicht?context=latestarticles

De Rib van 6 maart 2018 https://maastricht.notubiz.nl/document/6259128/1#search=%22Restaurantie%20vestingmuren%22

Het bericht Vragen over instorten stadsmuur bij de Vief Köp verscheen eerst op PvdA Maastricht.

6 maart: Thema-avond over duurzame mobiliteit

PvdA PvdA GroenLinks Bunnik 17-02-2019 11:25

Kiezen voor duurzame mobiliteit, betekent dat een rode loper en groene golf voor fietsers, parkeren alleen voor deelauto’s en meer OV-verbindingen rond Werkhoven, Odijk en Bunnik? Wat is het voor jou? Deel op 6 maart jouw concrete vragen of wensen over duurzame mobiliteit met bestuurders van de gemeente Bunnik en de provincie Utrecht.

Hoe willen we vervoer in de gemeente Bunnik duurzaam ontwikkelen en bijdragen aan de klimaatdoelstellingen? We laten de sprekers aan het woord en de aanwezigen kunnen met hen in discussie gaan. In deze gemeente spelen veel vraagstukken rond mobiliteit.

Wat kunnen we doen aan goede fietsverbindingen? Kun je als voetganger en fietser veilig naar de winkels? Mag de parkeernorm omlaag? Betekent de ontwikkeling van station Bunnik tot OV-knooppunt dat er ook een sneltramverbinding naar de Uithof moet komen, of volstaat een doorgaand fietspad? Wanneer kun je als scholier uit Werkhoven met de bus naar Zeist? Blijft de file op de provinciale weg in de spits voor de A12? En krijgen OV en fiets meteen voorrang als Odijk-West wordt aangelegd? De bereikbaarheid van Bunnik kunnen we op veel manieren vormgeven. Hoe voorkomen we dat Bunnik dicht slibt?

https://www.p21.nl/6-maart-thema-avond-over-duurzame-mobiliteit/

De lokale partij P21 organiseert op woensdag 6 maart een thema-avond over deze onderwerpen Statenlid met Julie d’Hondt (PvdA) en David Oude Wesselink (GroenLinks) en wethouder Jorrit Eijbersen (De Liberalen). De eerste twee personen zijn kandidaat voor de Provinciale Verkiezingen op 20 maart a.s.  Zij gaan met jou in gesprek over de visie van de gemeente en provincie. Wat zijn de huidige plannen over toekomst mobiliteit en wat kan daar nog beter? Geef je mening aan hen mee op de avond zelf, of vooraf via het aanmeldformulier.

P21-bestuurslid en cabaretier Vincent Bijlo begeleidt de discussie op zijn eigen wijze.

Aanmelding vooraf wordt op prijs gesteld.

De avond begint om 20.00 uur, inloop om 19:45 uur. We sluiten rond 22:00 uur af met een drankje. Adres: Vroeg, Achterdijk 1, Bunnik, waar mobiliteit van dichtbij te aanschouwen is.

Vooraf, van 19.00 tot 19.45 is er een korte ledenvergadering van P21. Op de agenda staat onder meer de financiële rapportage over 2018. Omdat het een verkiezingsjaar betrof, waren aanzienlijk hogere uitgaven dan andere jaren.

PvdA niet gelukkig met komst vakantiepark in Lampzinspolder bij Nieuwvliet

PvdA PvdA GroenLinks Sluis 02-01-2019 13:31

In de Lampzinspolder bij Nieuwvliet mag een vakantiepark komen, besloot een meerderheid van de Sluise gemeenteraad donderdag. Met een kanttekening, er moet rekening worden gehouden met een toename van verkeer en er moet worden gekeken naar verkeersveiligheid rond het park.

Het park komt in een gebied van tien hectare tussen de campings Zonneweelde, Boshoeve, Vogelenzang en het Strand Resort van Landel in. Ontwikkelaar Van Garderen en Dekker mag er het laatste vakantiepark aan de West-Zeeuws-Vlaamse kust bouwen. Er moeten 124 recreatiewoningen komen.

Oppositiepartijen PvdA, GroenLinks en SP stemden tegen het voorstel. Ze vinden dat er een rem moet komen op de bebouwing aan de kust. De volledige oppositie was daarom ook niet blij met het raadsbesluit dat camping De Betteld bij Cadzand mag uitbreiden. Robert Evers (PvdA) wees op nog meer verkeer dat door Boerenhol moet rijden, om bij de kust te komen. ,,Die op springen staande ‘verkeers-aorta’ zal het daardoor ook niet minder druk krijgen.”

Het bericht PvdA niet gelukkig met komst vakantiepark in Lampzinspolder bij Nieuwvliet verscheen eerst op PvdA Sluis.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 3 T/M 9 NOV 2018

PvdA PvdA GroenLinks Lansingerland 11-11-2018 16:10

Dit is weekverslag nummer 489 van de PvdA fractie in Lansingerland. Op dinsdagavond waren er twee technische toelichtingen voor de leden van commissie Ruimte: één over het bod dat de gemeente Lansingerland deed aan het samenwerkingsverband voor woningmarktafspraken in de regio Rotterdam en één over de plannen voor veiligere, goed doorstromende rotondes. Beide belangrijke thema’s voor de PvdA-fractie. En we kunnen alvast verklappen: er komt een tunnel, maar niet waar wij deze het meest nodig achtten.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

Bevolkingsgroei in Parkzoom en Rodenrijsezoom.

SOCIALE WONINGBOUWPLANNEN VAN ONZE GEMEENTE

Onze fractie heeft er al járen op gehamerd: het aantal sociale huurwoningen in Lansingerland moet omhoog en bij voorkeur minimaal 20% van de totale woningvoorraad zijn. Nu ligt dat percentage op 19%. Er is lokaal en regionaal behoefte aan sociale woningen. Mensen die zich inschrijven als woningzoekenden bij Woonnet Rijnmond, waar ook de woningen van 3B-wonen in de pool zitten, krijgen te maken met een wachttijd van flink wat jaren, afhankelijk van hun behoeften en eisen. Jongeren vinden hier nauwelijks een woning. We gaven tijdens het debat op 1 november over de begroting 2019-2022 en het collegeprogramma al aan grote onvrede te hebben met de losse manier waarop de 20% grens nu wordt gehanteerd. Het was toen reden voor onze fractievoorzitter om een stemverklaring af te leggen.

Bij de presentatie over sociale woningbouw afgelopen dinsdag werd duidelijk dat het inderdaad helemaal niet de bedoeling is om de 20% norm te halen. “We zitten nu op 19%. De 20% is een richtgetal, maar er ligt al veel vast aan bouwplannen en daar kunnen we niet zomaar van afwijken”, zo werd uitgelegd. “Effectief heeft Lansingerland 241 corporatiewoningen bijgebouwd in de afgelopen jaren en dat kan je van de andere gemeentes niet zeggen, want daar is vaak ook veel gesloopt of verkocht”. Liggen de ambities van de regio en Lansingerland wel in één lijn? De regio wil voldoende sociale woningen realiseren ten opzichte van de totale woningvoorraad en wil ook graag een meer evenwichtige spreiding en betere betaalbaarheid. Lansingerland wil “in passend tempo groeien naar een omvang van 75.000 inwoners” en wil “huidige inwoners van Lansingerland aansprekende en bereikbare woningen bieden…met een grote variëteit aan woningen in verschillende prijsklassen, zowel koop als huur”. Wat een gek verhaal eigenlijk. Hoezo, voor huidige inwoners? We trekken met de prijzen van onze woningen toch vooral de Rotterdammers met de dure auto’s en af en toe een BN-er uit Amsterdam? En jongeren en mensen met lage inkomens zijn gedwongen te verhuizen naar één van de omliggende gemeentes van Lansingerland? Het college redeneert: aanbod creëert vraag en aangezien we binnen Woonnet Rijnmond verhuren, zouden we alleen maar bouwen voor import. Zo lijkt een deel van de fracties er ook in te zitten. Het bod aan de provincie kwam dus uit op (maar) 750-1000 sociale huurwoningen erbij bouwen tot 2030. We zijn natuurlijk benieuwd wat de provincie Zuid-Holland van het bod vindt. De provincie wil namelijk zeker weten dat de doelgroep goed gehuisvest wordt en dat er meer spreiding is. Wilderszijde, waar het geplande percentage sociaal nu op 20% staat, loopt daarbij nog wel een risico. Daar moet een bestemmingsplan worden vastgesteld. Wat nu als de provincie dit percentage liever hoger ziet? Bij de eerstvolgende vergadering van commissie Ruimte van 4 december a.s. zullen we samen met GroenLinks een bespreekstuk agenderen, waar het ‘bouwen voor eigen behoefte’ versus ‘solidair bouwen in de regio’ een belangrijke vraag zal zijn. De onderzoeksresultaten over woningbehoefte in de regio, die de commissie Ruimte inmiddels heeft ontvangen, zullen daarvoor de basis vormen. Binnenkort dus meer hierover.

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

Bouwen bij de HSL in Bergschenhoek

ROTONDES AANGEPAKT VOOR VEILIGHEID EN DOORSTROMING

 Bij de commissie Ruimte was er ook een uitgebreide uitleg over plannen voor verbetering van veiligheid van zeven grote rotondes in Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs. Verkeersveiligheid is belangrijk, maar de doorstroming van verkeer op de rotondes moet ook verzekerd zijn. Het speciaal gemaakte filmpje ‘Niek en de zeven rotondes’ illustreerde de onveilige situatie op deze rotondes. Niek is een jongen van een jaar of 15, die een aardig tempo heeft en houdt van de kortste weg over de rotonde. De problematiek bij de verschillende rotondes varieert: soms zijn fietsers niet goed zichtbaar door een heg, soms zitten ze in een dode hoek, soms naderen de auto’s te snel of fietsen de fietsers tegen het verkeer in, soms verschillen de voorrangsregels van rotonde tot rotonde en raken automobilisten in de war. U weet dat de rotonde bij de Oudelandselaan/Klapwijkse weg al jarenlang onze aandacht heeft. Het is een belangrijke route voor schoolgaande kinderen, van en naar de sportvelden en naar het centrum van Berkel. Scheiden van auto’s en fietsers is de enige veilige manier, wat ons betreft, en wij pleitten dus voor ondertunneling. Met onze petitie die we begin 2018 startten haalden we 1571 handtekeningen op bij bezorgde ouders, sportclubs, scholen en anderen. Uit het Masterplan voor de wijk Westpolder-Bolwerk bleek destijds dat er in 2002 al een fietstunnel gepland stond tussen de Leeweg en de Klapwijkseweg, halverwege de Oudelandselaan en de brug bij ’t Manneke. Onze scheidend fractieleider Gerard Bovens zei in maart 2018: “Eén blik van het college op het Masterplan 2002 had aanleiding moeten zijn om een gedegen technisch onderzoek te laten doen naar de haalbaarheid van bouw van een fietstunnel. Dit is niet gebeurd. Er is alleen onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om de rotonde aan te passen terwijl tegen de raad werd gezegd dat de aanleg van een tunnel technisch veel te ingewikkeld en te duur was. Het Masterplan Westpolder-Bolwerk laat zien dat dit niet spoort met het verhaal van zestien jaar geleden”. De Fietsersbond is overigens ook geen voorstander van ondertunneling. Leest u het allemaal nog maar eens rustig door in het meest recente stukken op onze website. Fietstunnel Oudelandselaan legt hypotheek op nieuwe college en College jokt over haalbaarheid tunnel.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

Rotonde bij Oudelandselaan/Klapwijkse weg

Toeval of niet, de ambtenaren bewaarde ‘onze’ rotonde tot het laatst. Het werd zo best een beetje spannend. Wat blijkt: daar zit nu géén tunnel in de planning, maar een zogenaamde ‘turborotonde met een Schiedamoplossing’. Daarbij worden de fietsoversteken verder van de rotonde afgelegd, zodat de automobilisten de fietsers niet in hun dode hoek kunnen hebben. Sam de Groot vroeg terecht of dat dan juist niet gevaarlijker is, omdat de auto’s met hoge snelheid (vooral op de Klapwijkseweg vanuit richting Pijnacker) naderen. Die ‘Schiedamoplossing’ is in Schiedam pas een jaar getest, maar levert inderdaad minder ongelukken op. Sam bleef doorvragen. “Hoe kun je van kleine kinderen verwachten dat ze veilig door zo’n file van auto’s oversteken? Niek is een oudere jongen, de kinderen die hier fietsen zijn vaak nog in de leeftijd van de basisschool. Hebben jullie ook met basisscholen en sportverenigingen gesproken?”. De ambtenaren gaan op pad naar die partijen met het filmpje van ‘Niek en de zeven rotondes’. Valmir Xhemaili vroeg nog of er meer verlichting op de rotondes mogelijk is voor veiligheid. Dat is inderdaad een aandachtspunt.

Waar wél een tunnel komt, op termijn, is de rotonde bij de Raadhuislaan, dus de rotonde bij de brandweerkazerne. Dit is de drukste rotonde in de spits volgens tellingen. Er komt veel fietsverkeer ook uit het AMG Schmidtpark razen. Het plan is om een fietstunnel te maken vanaf de Landscheiding naar het AMG Schmidtpark. Voor snelle, regionale fietsers. Denk dan eens door hoe je vervolgens langs de skatebaan en chillplek het nieuw aan te leggen fietspad langs het Berkels dijkje op kunt razen….Dat is nog wel een uitdaging! Het moet een belangrijke verbetering voor de regionale fietsroute worden. En het is ook belangrijk voor ontsluiting van Wilderszijde. Kosten: 3 miljoen. Valmir vroeg nog naar subsidies vanuit het Rijk. Het blijkt dat deze gelden via de Metropoolregio komen, gericht op doorstroming en veiligheid. Regionaal fietsverkeer gaat dus boven de veiligheid van onze schoolgaande en sportende kinderen. Eén van de vele onverwachte moves van het college van Lansingerland. Op 15 januari 2019 wordt dit in commissie Ruimte besproken.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

Straks geforceerd tunnelgebruik bij rotonde Randweg-West Bergschenhoek

 Tot slot: Er ligt weer een commissieweek in het verschiet. Alleen voor commissies Ruimte en AB, want voor Samenleving waren geen agendapunten. Is dat goed nieuws of slecht nieuws? Op maandag bezoekt Lucas Vokurka, de nieuwe gemeentesecretaris, ons bij de fractievergadering. Wij wensen u een goede week!

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

 Klimmen in het AMG Schmidtpark blijft leuk

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

Zingen tegen angst in het donker is binnenkort niet meer nodig

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

Trainen met de mountainbike kan ook in het AMG Schmidtpark

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-3-t-m-9-nov-2018/

Liever chillen in het park? Kan ook!

 

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 3 T/M 9 NOV 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

De uitverkoop van Tilburg?!

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Tilburg 08-11-2018 20:17

https://tilburg.pvda.nl/nieuws/de-uitverkoop-van-tilburg/In deze tijd van het jaar hangen de etalages in de Heuvelstraat vol met kreten als OP=OP, WEG=WEG, TOTALE LEEGVERKOOP of OPRUIMING. Gedurende de crisisjaren zag je deze kreten steeds vaker. Het ging niet goed met de retail. Ook nu is het nog vechten. Een goed voorbeeld is modewinkel Gimbrère die na 180 jaar het Tilburgse centrum gaat verlaten. De grote ketens en de webshops winnen het. Met grote en snel wisselende assortimenten, gratis thuisbezorgen en met de garantie binnen 24 uur het pakketje af te leveren.

https://www.bd.nl/tilburg/tilburg-legt-nieuwe-bedrijven-langs-een-meetlat~adf7434e/

Deze ontwikkeling kun je als ‘perfecte service’ en ‘de nieuwe economie’ zien, maar de schaduwzijde is dat de ‘binnen 24-uur thuisbezorgd’-drift zorgt voor de komst van gigantische logistieke reuzen. Blokkendozen verrijzen op industrieterreinen. Steeds groter en steeds meer. Tilburg is logistieke hotspot. We zijn er trots op en willen ‘in de top drie’ blijven meedoen. Maar waarom eigenlijk? De woordvoerder van XPO Logistics verklaart in het Brabants Dagblad dat ‘de lokale kaartenbakken van arbeidskrachten leeg zijn’. Voor de lokale arbeidsmarkt betekent méér blokkendozen dus niet méér werkgelegenheid of minder mensen in de bijstand. Die logica gaat niet op. Bovendien lijken veel nieuwe banen binnen een aantal jaar vervangen te zullen zijn door robots. Robots kunnen immers steeds meer en worden steeds goedkoper. Het monotone werk in distributiecentra leent zich daarvoor uitstekend.

In de tussentijd wordt het gros van het werk voornamelijk gedaan door arbeidsmigranten. Zij zouden fatsoenlijke huisvesting en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden moeten krijgen. Daar komt echter vaak weinig van terecht, zo blijkt uit verschillende onderzoeken. Bovendien zorgen arbeidsmigranten voor flinke druk op de lokale woningmarkt, tot wel 5.000 wooneenheden in Tilburg, waardoor er minder woningen beschikbaar zijn voor de lokale markt.

De logistieke reuzen zijn eveneens slecht voor het milieu. De miljoenen kilometers die het vrachtverkeer aflegt beginnen en eindigen in onze gemeente. De ontwikkeling van een inzetbare elektrische vrachtwagen gaat nog jaren duren en het vervoer over water en per trein is marginaal ten opzichte van de vele bewegingen over de weg. Ondertussen gaat de uitstoot van CO2 en fijnstof gewoon door.

Tot slot vervuilt de komst van de distributiecentra onze landschappen. Nieuwe bedrijventerreinen zoals Wijkevoort en Zwaluwenbunders verrijzen midden in mooie open landschappen. Netjes inpassen in het landschap lijkt een mooi uitgangspunt, maar kán simpelweg niet.

Is de komst dan nergens goed voor? Jawel, de verkoop van gemeentegrond levert het vastgoedbedrijf van de gemeente Tilburg de nodige centen op. Maar is dát het waard? Het is de uitverkoop van de gemeente. Van de uitgiftes die nu gedaan worden, zullen nog generaties Tilburgers last houden. Op het gebied van arbeidsomstandigheden, beschikbare woningen, milieu, verkeer en landschap.

In de coalitie lijkt het CDA voorop te lopen om te komen tot méér distributiecentra. De VVD-fractie is een oprecht enthousiaste mede pleitbezorger. D66 en GroenLinks zouden gezien hun beginselprogramma op het gebied van milieu en duurzaamheid anders moeten willen, maar hebben dit punt blijkbaar in de onderhandelingen geslikt of hebben toch hun argumenten om voor te zijn.

En de PvdA? Wat mij betreft is het tijd om wakker te worden. Voor de gemeentegrond en onze open landschappen geldt echt OP=OP. Maar wat vinden jullie er van?

Stefan Jansen

Lid PvdA Tilburg

Op woensdag 21 november gaan we tijdens de ALV in gesprek met PvdA-gedeputeerde Erik van Merrienboer (Ruimte en Financiën) van de Provincie Noord-Brabant. Hij is gedurende zijn loopbaan en in zijn huidige functie veelvuldig bezig geweest met opgaven op het gebied van logistiek, grondzaken en (regionale) economie. We bevragen hem over zijn functie, standpunten, regionale ontwikkelingen, logistieke reuzen en de arbeidsmigrantenhuisvesting. De mening van de leden op deze onderwerpen is daarbij heel belangrijk. Welke boodschap en richting geven we de fractie mee?

Het bericht De uitverkoop van Tilburg?! verscheen eerst op PvdA Tilburg.

‘De geloofwaardigheid van de VVD ligt begraven op het Grote Kerkhof’

PvdA PvdA GroenLinks VVD Deventer 01-11-2018 07:14

De VVD zit al een tijdje niet meer in het college in Deventer en dat is te merken. Het niet deelnemen aan het college in 2014 zat ze al een tijd behoorlijk dwars en bepaalde een groot deel van toonhoogte en het afstand nemen van eerder ingenomen standpunten. Het mislukken van een formatie waaraan de VVD in eerste instantie deelnam na de verkiezingen in maart van dit jaar zal daar niet echt aan bijgedragen hebben. Zeker niet getuige de grote onzin en onwaarheden die ze de laatste maanden verkondigen.

‘De Doodsklok luidt over het Grote Kerkhof’, luidt hun laatste kop bij een websiteartikel. Een dusdanig bizarre kop dat ik hem ik hem twee keer moest lezen om te zien of ik het goed zag. De onzin druipt er namelijk vanaf. De VVD heeft immers zelf eerder ingestemd met het raadsbesluit dat de basis vormt van het per januari 2019 autovrij maken van het Grote Kerkhof, een middeleeuws plein waarover o.a. de VVD bij de eerder voorgenomen (en uitgestelde) herinrichting nog pleitte voor het authentiek houden van dit plein. Hoe authentiek is een middeleeuws plein waarop nog auto’s staan, in een oude stad die het van zijn belevingswaarde moet hebben? Wie kan zich nog voorstellen dat auto’s midden op de Brink ooit een goed plan waren? De VVD in 2012 (incl. hun huidige fractievoorzitter) snapte dit toen ze volmondig en zonder twijfel instemden met het initiatiefvoorstel van GroenLinks voor een autovrij plein. De VVD in 2018 wilde het niet meer snappen omdat het niet bij hun ‘oppositiestrategie’ paste. In de misgelopen eerste formatiepoging van begin 2018 was een autovrij Grote Kerkhof overigens geen breekpunt voor de VVD.

Weten we dus niet meer waarom we dit plein vrij maken en doen we dit dan straks op een manier die onverstandig is voor de binnenstad? Als je nagaat dat de VVD zowel bij het besluit tot autovrij maken in 2012 tot aan 2014 de parkeerwethouder leverde, dan is het wat bijzonder om te stellen dat het onverantwoord is om deze ca. 100 parkeerplaatsen voor op te heffen. Aan de randvoorwaarden voor voldoende parkeercapaciteit is ondertussen wel voldaan. Randvoorwaarden die VVD-wethouder Swart in 2013 zelf opnam in zijn parkeerbeleidsplan, het beleidsstuk waarmee ook het huidige college van B&W nu nog werkt. In dat stuk werd gesteld dat het autovrij maken van het Grote Kerkhof afhankelijk was van ‘compensatie door eventuele restcapaciteit Wilhelminabruggarage en inzet vrije en vrijkomende ruimte in het Sluiskwartier.’

In de binnenstad is niet alleen sprake van structurele overcapaciteit op parkeerplekken (zelfs op de piekmomenten) maar er zijn ook extra maatregelen genomen om te zorgen dat bezoekers in de binnenstad gewoon eenvoudig hun auto kunnen blijven parkeren. De Wilhelminabruggarage was namelijk een tijdelijke garage en blijft alsnog behouden. Het is nu standaard parkeercapaciteit, nabij het Grote Kerkhof en de Brink. Overigens worden er ook tijdelijke parkeerplekken op het Sluiskwartier gerealiseerd. Op het Grote Kerkhof blijven wel enkele parkeerplekken voor mindervaliden, die daarmee o.a. het stadskantoor gewoon kunnen bereiken. Dat stond al opgenomen in het raadsbesluit van 2012. Met deze capaciteit houden de binnenstad en de ondernemers hun benodigde parkeerplekken en bereikbaarheid.

Helaas, de geloofwaardigheid van de VVD is dus al een tijdje geleden ten grave gedragen. Deze rust vredig op het Grote Kerkhof. Bloemen leggen is niet nodig, dat is groen en natuur en ook daar houdt de VVD – naast de waarheid – niet echt van.

Het bericht ‘De geloofwaardigheid van de VVD ligt begraven op het Grote Kerkhof’ verscheen eerst op PvdA Deventer.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.