28 documenten
Beide Moties over Verkeersveiligheid Unaniem aangenomen!
VVD CDA PvdA Venlo 24-04-2024 07:15
Verkeersveiligheid dankzij verbindingsweg
VVD CDA Gennep 26-04-2020 08:48
Inmiddels is het een jarenlang dossier waar geen einde aan leek te komen: de verkeersproblematiek in Milsbeek. Enerzijds de hoeveelheid vrachtverkeer door de zandwinning, anderzijds het doorgaande verkeer dat de afgelopen jaren is toegenomen. Het maakt de Zwarteweg er niet veiliger op. Dit was in 2018 aanleiding voor de coalitie met CDA en SP om te besluiten dat er zowel naar de Zwarteweg als ook naar de optie voor een verbindingsweg tussen Ringbaan en N271 wordt gekeken.
Haagse VVD in het nieuws: VVD/CDA: Aanpak kruising Laan van Leidschenveen
VVD CDA 's-Gravenhage 10-02-2020 14:30
De Posthoorn Leidschenveen/Ypneburg, woensdag 22 januari 2020
Sinds dit jaar stelt het kabinet 50 miljoen euro beschikbaar voor het verbeteren van lokale verkeersveiligheid. Wat de VVD en het CDA betreft een mooie gelegenheid om vaart te maken met het opknappen van onder andere de gevaarlijke kruising Laan van Leidschenveen met Cicerostrook in Leidschenveen. 
Det Regts (VVD) en Kavish Partiman (CDA) vragen het college dit kruispunt prioriteit te geven en te kijken hoe geld van het rijk hiervoor ingezet kan worden.
Noha Lammerts van Bueren maakt werk van verkeersveiligheid basisscholen
VVD SGP CDA Harderwijk 08-11-2019 08:54
Noha Lammerts van Bueren heeft in de raadsvergadering van 7 november jl. een voorstel ingediend om een bedrag van €15.000,- per jaar vrij te maken, dat basisscholen zelf kunnen besteden aan kleine maatregelen om verkeersveiligheid rond de school te vergroten. Het initiatief werd mede ingediend door Harderwijk Anders, de SGP en het CDA en unaniem gesteund door de rest van de raad.
In de achterliggende maanden heeft de VVD Harderwijk-Hierden veel contact gehad met ouders en leerkrachten van de diverse scholen in de gemeente. Veel is goed geregeld als het gaat om de verkeersveiligheid. Toch kwamen bij bijna elke school kleine punten naar voren die voor verbetering vatbaar zijn. Kleine zaken die, als ze op de juiste manier opgelost worden, voor een groot resultaat kunnen zorgen. Soms gaat het hierbij om aanpassingen in de fysieke omgeving direct rond de school, zoals het aanduiden van een niet-parkeer zone, het bestraten van een fietsparkeerplaats of het plaatsen van een hek. Anderzijds kan het gaan om maatregelen die sturen op gedrag, zoals fout parkeren of te hard rijden.
De VVD vindt het belangrijk dat de school zelf de regie heeft over het beschikbare bedrag, op een laagdrempelige manier. Scholen weten immers zelf het beste wat er speelt. Via een daarvoor aangewezen beheerder bij de gemeente kunnen zij dan direct hun aanvraag doen, met een maximum van €1.000,- per school per jaar.
VVD WEER IN HET COLLEGE
VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Zaanstad 08-11-2019 05:58
De onderhandelingen om een nieuw meerderheidscollege te formeren zijn succesvol afgerond. Op 8 november heeft VVD Zaanstad fractievoorzitter Stephanie Onclin het akkoord namens de fractie ondertekend. De coalitie wordt nu gevormd door VVD, PvdA, ROSA, D66, GroenLinks, CDA en ChristenUnie en hebben 21 van de 39 zetels.
Doorpakken met de Bromtol
VVD CDA Oosterhout 25-09-2019 05:04
De economie trekt aan en dat is op de weg goed te merken. De files nemen weer toe. Zo ook rondom de Bromtol. Er wordt al sinds 2012 gesproken over een oplossing voor de Bromtol. Na vele discussies, afwegingen en varianten is in 2016 een duidelijke keuze gemaakt. Een keuze voor een betere bereikbaarheid van de bedrijven op Weststad, Oosterhout én Den Hout.
De VVD vindt een aanpak van de Bromtol hard nodig. Weststad en de vele bedrijven die daar gevestigd zijn, zorgen er voor dat de Oosterhoutse economie draait. Een betere bereikbaarheid is niet voor niets opgenomen in de Toekomstvisie en de mobiliteitsvisie. Kortom: we moeten een keuze maken met het oog op de bereikbaarheid van Oosterhout in de toekomst.
Tussenstap, maar wel snel door!
Vanwege de gestegen kosten heeft het college voorgesteld om alle varianten nog een keer op een rij te zetten. De VVD heeft dit voorstel ondersteund, maar wel gevraagd om snelheid. Er is al veel onderzocht. Misschien is de variant met een verlaagde bypass voor doorgaand verkeer vanaf de A59 naar Oosterhout toe, nu opeens wel financieel haalbaar? CDA en VVD hebben deze opties eerder ingebracht. Of zijn er maatregelen te nemen zodat er een fietsveilige oplossing komt? Dit kan best wat kosten, maar dan zetten we geld voor wegen wel in met het meeste effect: voor de doorstroming en verkeersveiligheid.
De gemeenteraad heeft besloten om de varianten opnieuw te bekijken. In januari 2020 neemt de raad een nieuw besluit over de Bromtol. Wat de VVD betreft blijven er niet omheen draaien: de files moeten we aanpakken!
Geen vuurwerkverbod in Middelburg
VVD GroenLinks SGP ChristenUnie CDA Middelburg 27-06-2019 06:00
Door een ruime meerderheid van de gemeenteraad (ChristenUnie, CDA, SGP, SP, GroenLinks, LPM) is een initiatiefvoorstel ingediend voor een stringent vuurwerkbeleid c.q. een vuurwerkverbod in Middelburg. De VVD heeft dit voorstel niet mee ingediend.
De VVD onderkent de overlast voor kwetsbaren, het bandeloze gedrag in combinatie met het afsteken van vuurwerk (wat schade en overlast veroorzaakt), de overmatige belasting van politie en boa's en de schade die dit veroorzaakt.
De VVD kan zich vinden in de lijn van het college (voorkomen van, handhaven op illegaal vuurwerk, handhaving door boa's gedurende lange periode, inzet politie en actiedagen en bewustwordingscampagnes).
De VVD begrijpt dat met name handhaving (bij vuurwerkvrije zones) lastig is bij geen landelijk verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk, waarvoor de Tweede Kamer niet heeft gekozen.
De VVD stribbelt mee, maar heeft niet “voor” het initiatiefvoorstel stemmen.
Zie tevens een artikel in de PZC van 13-06-2019 https://www.pzc.nl/walcheren/geen-vuurwerkverbod-in-middelburg~a0f0425f/
Geen vuurwerkverbod in Middelburg - stemverklaring van de VVD
VVD GroenLinks SGP ChristenUnie CDA Middelburg 26-06-2019 06:00
Door een ruime meerderheid van de gemeenteraad (ChristenUnie, CDA, SGP, SP, GroenLinks, LPM) is een initiatiefvoorstel ingediend voor een stringent vuurwerkbeleid c.q. een vuurwerkverbod in Middelburg. De VVD heeft dit voorstel niet mee ingediend.
De VVD fractie heeft de volgende stemverklaring gegeven:
"De VVD onderkent de overlast voor kwetsbaren, het bandeloze gedrag in combinatie met het afsteken van vuurwerk (wat schade en overlast veroorzaakt), de overmatige belasting van politie en boa's en de schade die dit veroorzaakt.
De VVD kan zich vinden in de lijn van het college (voorkomen van, handhaven op illegaal vuurwerk, handhaving door boa's gedurende lange periode, inzet politie en actiedagen en bewustwordings-campagnes).
De VVD begrijpt dat met name handhaving (bij vuurwerkvrije zones) lastig is als er géén landelijk verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk is (waarvoor de Tweede Kamer niet heeft gekozen).
De VVD stribbelt mee, maar zal niet “voor” het initiatiefvoorstel stemmen".
Zie tevens een artikel in de PZC van 13-06-2019 https://www.pzc.nl/walcheren/geen-vuurwerkverbod-in-middelburg~a0f0425f/
Invoering milieuzone in Haarlem onacceptabel
VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Haarlem 20-06-2019 04:08
De coalitie van GroenLinks, PvdA, D66 en CDA wil een milieuzone in Haarlem in gaan voeren. Een milieuzone waarbij op termijn mogelijk uw auto uit Haarlem verbannen zal worden. Dat betekend dat u met uw auto wellicht in de toekomst niet meer welkom bent in Haarlem. De oplossing volgens de coalitie? Uw auto wegdoen of een nieuwe kopen, aldus de PvdA.
Voor de VVD Haarlem is dat natuurlijk onacceptabel. Het verplicht moeten kopen van een nieuwe auto of het verplicht wegdoen van een auto is niet wat we in Haarlem willen. Uiteraard willen wij ook een schone en leefbare stad. Maar is er dan een probleem vraag je je af? De luchtkwaliteit van Haarlem voldoet ruimschoots aan de Europese luchtkwaliteitsnormen. Daarbij draagt de ontwikkeling van elektrisch rijden ook bij aan een betere, schonere en leefbare stad. Dat willen we juist stimuleren, maar dat draagt een milieuzone niets toe bij, daar zij andere maatregelen voor te bedenken, zoals positieve maatregelen als het goedkoper maken van parkeren voor auto’s die elektrisch rijden.
Bovendien wordt door de milieuzone de ondernemer ook hard gepakt. Opeens zit je als ondernemer met een wagenpark dat niet meer de stad in kan. Zo ga je niet om met onze ondernemers en de werkgelegenheid in de stad.
Ook de vorige GroenLinks wethouder Sikkema is het volledig met de VVD eens, een milieuzone is onzin. Dat schreef zij al in 2017 in een brief aan de commissie Beheer. Dat we nu, zonder enige reden, twee jaar later toch weer een milieuzone in willen gaan voeren heeft alleen veel kosten in het vooruitzicht. Kosten voor de stad, en dus voor iedere inwoner, voor de kosten van het invoeren van een milieuzone. Kosten voor ondernemers, die hun wagenpark drastisch moeten veranderen. Kosten voor bewoners, voor het kopen van een nieuwe auto.
Een milieuzone in Haarlem gaat niet bijdragen aan het welzijn van Haarlemmers. Dat is duidelijk. Andere maatregelen zijn effectiever en logischer wat betreft de VVD.
VVD Haarlem zal dan ook tegen de invoering van een milieuzone stemmen. Wij staan pal voor ondernemers, voor bewoners en voor Haarlem!
Veel geregeld voor onze inwoners met het mobiliteitsplan
VVD CDA Sint Anthonis 07-06-2019 09:32
Via gezamenlijke amendementen en moties van VVD, SAN en CDA is bepaald dat we de Klotweg in Landhorst verhard willen, er geen rondweg in de planning komt, het strooibeleid wordt aangepast, er maatwerk komt bij aanpassen snelheid om de voorrang niet zomaar te wijzigen, maatregelen te treffen om aanrijtijden van hulpdiensten niet te vertragen door verlaging van snelheden op de wegen, de wens voor een reconstructie Vloetweg en Grotestraat in Oploo en een onderzoek naar een veilige fietsroute Westerbeek, Oploo, Stevensbeek.
Hierbij de inbreng van VVD Sint Anthonis tijdens de eerste termijn van de raadsvergadering van 6 juni 2019.
Mobiliteit gaat natuurlijk over verplaatsen van A naar B, maar zeker ook over bereikbaar zijn. Bereikbaar voor familie, bereikbaar voor leden, bereikbaar voor klanten, bereikbaar voor relaties, bereikbaar voor patiënten, bereikbaar voor bezoekers, bereikbaar voor minder validen, bereikbaar voor iedereen.
Daarnaast gaat het over verkeersveiligheid. Een thema dat de VVD erg belangrijk vindt. Maar veiligheid raakt ook volksgezondheid en welzijn en is daardoor breder dan alleen verkeersveiligheid.
De VVD is altijd kritisch geweest waar in onze optiek te eenvoudig de snelheid op wegen werd verlaagd. In het rapport dat de basis is voor het besluit van vanavond staan voldoende voorbeeld van wegen waar het inderdaad logisch is dat je er minder snel rijdt dan 80 km/uur. Dat zijn wegen waar je liever niet hebt dat er tegenliggend verkeer komt om te voorkomen dat de autospiegels elkaar raken. En dat is dan nog zonder fietsers.
De VVD is vanwege de verkeersveiligheid een voorstander van een gepaste snelheid op basis van de aard en indeling van de weg. Dat zal in de regel als resultaat hebben dat ongevallen minder (ernstig) letstel en/of schade tot gevolg hebben. Maar verkeersveiligheid betreft ook goede en veilige fietspaden en voetpaden voor wandelaars en schoolgaande jeugd. We verzoeken u te kijken waar die wel gewenst zijn, maar niet in een optimale staat verkeren of zelfs nog ontbreken.
Maar, zoals gezegd, er is meer veiligheid waar de VVD naar wil kijken. We hebben het hier al vaker aangegeven: de aanrijtijd van de hulpdiensten in de gemeente. Met een mobiliteitsplan als onderwerp zou je al snel denken dat hulpdiensten komen vanwege verkeersongevallen. Maar dat is maar ten dele waar. In een gemeente die te maken heeft met toekomstscenario’s met krimp en vergrijzing is het zullen hulpdiensten zeker ook naar onze inwoners komen vanwege ongevallen thuis of op het werk, denk ook aan lichamelijk falen als vallen, een tia, herseninfarct, hartaanval of hersenbloeding. Dat zijn situatie’s waarbij elke seconde telt. En met het verlagen van de snelheid zal een hulpdienst, die zich weliswaar niet aan de snelheid hoeft te houden, toch langer doen over de rit bij een PRIO1-melding. Alleen al vanwege het feit dat de rest van het verkeer er langer over doet en er dus vaker ingehaald dient te worden.
Mede gezien die hulpdiensten en enkele individuele lokaties komen we nog met moties en amendementen.