Nieuws van D66 over ChristenUnie inzichtelijk

11 documenten

Gemeente Den Haag koopt voortaan lokaal

D66 D66 SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 17-07-2020 10:27

De gemeente Den Haag koopt jaarlijks bijna een miljard euro aan producten en diensten in bij bedrijven. Door de coronacrisis hebben veel Haagse bedrijven het moeilijk. Daarom is het juist nu des te belangrijker dat de gemeente zoveel mogelijk producten en diensten afneemt bij lokale bedrijven. Een brede coalitie van SP, D66, VVD, ChristenUnie/SGP en Hart voor Den Haag heeft ervoor gezorgd dat de gemeente nu inderdaad haar inkopen zoveel mogelijk lokaal gaat doen.

Haags Inkoop Platform Ook (semi-)publieke instellingen die in Den Haag gevestigd zijn (denk aan woningcorporaties, ziekenhuizen en onderwijsinstellingen) zouden dit voorbeeld moeten volgen. Om daarvoor te zorgen gaat de gemeente het initiatief nemen voor een Haags Inkoop Platform. Daarnaast willen de fracties dat voor opdrachten met een waarde tot 3 euro ondernemers uit Den Haag en/of de regio gericht worden uitgenodigd om zich hiervoor aan te melden. SP-fractievoorzitter Lesley Arp: “Als we alle publieke instellingen in Den Haag zover krijgen om lokaal in te kopen zou dat een flinke steun in de rug zijn voor het Haagse MKB. Daarnaast blijft iedere euro waarmee je als gemeente bij Haagse bedrijven inkoopt drie keer zo lang in de lokale economie. Tel uit je winst!”

Gemeente steunt Haagse ondernemers “De coronacrisis heeft ondernemers ontzettend veel pijn gedaan”, zegt Daniel Scheper. “Maar als gemeente hebben we ook laten zien dat we er echt zijn als de ondernemers ons nodig hebben. Met lokale steunpakketten van Saskia Bruines, met meer ruimte voor terrassen vanuit D66 en de VVD en nu door als gemeente lokaal in te kopen. Ondernemers verdienen steun en dat krijgen ze ook!

The post Gemeente Den Haag koopt voortaan lokaal appeared first on D66 Den Haag.

Open brief aan de Minister van Infrastructuur en Waterstaat

D66 D66 VVD ChristenUnie CDA PvdA Overijssel 20-06-2020 12:49

Samen met 9 andere Overijsselse Statenfracties stuurden we deze week een brief aan Minister Cora van Nieuwenhuizen. Daarin doen we een dringend beroep om de aanpak van de N35 niet langer op de lange baan te schuiven.  Lees hieronder de brief aan de minister terug, en hier de berichtgeving daarover in dagblad De Stentor.

 

Zwolle, 19 juni 2020

Geachte mevrouw Van Nieuwenhuizen,

De Rijksweg N35 is de verbinding tussen de regio’s Zwolle en Twente, de twee grootste economische centra van Overijssel. Dagelijks rijden 20.000 voertuigen over deze grotendeels 80 km-weg en kruisen daarbij een bebouwde kom, een overweg en 15 gelijkvloerse kruisingen, waarvan 7 zonder verkeerslichten.

https://overijssel.d66.nl/open-brief-aan-de-minister-van-infrastructuur-en-waterstaat/

De N35 nu met 15 gelijkvloerse kruisingen

Die situatie moet uit oogpunt van bereikbaarheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid veranderen. Het is een Rijksweg en daarom dus vooral de verantwoordelijkheid van u als Minister om daar wat aan te doen. De provincie Overijssel is bereid een deel van de kosten voor haar rekening te nemen. In totaal is er een bedrag nodig van circa 475 miljoen. De provincie is bereid om € 120 miljoen te betalen.

Dit voorjaar is het door u gewenste verdiepend onderzoek opgeleverd. Daarmee is er nu voldoende onderzoek gedaan om aan te onderbouwen dat de N35 Wythmen – Nijverdal weg schreeuwt om een integrale opwaardering.

Namens onze fracties doen wij een dringend beroep op u om niet langer te talmen maar nog deze zomer een besluit te nemen over de start van een MIRT-verkenning voor de N35 Nijverdal -Wythmen.

 

Ondertekend door de Overijsselse fracties van:

CDA      D66     VVD       PvdA      CU         SGP        FvD        PVV        GO         PvdT

 

Meer huizen voor starters en studenten met nieuw coalitieakkoord

D66 D66 GroenLinks VVD ChristenUnie CDA Almere 06-02-2020 20:52

D66 is trots op het nieuwe akkoord van D66, de VVD, GroenLinks, de ChristenUnie, het CDA en Leefbaar Almere. D66-fractievoorzitter Martine van Bemmel: “De titel van het akkoord is ‘Frisse Start’ en zo voelt het ook. Iedereen heeft enorm veel zin om er de tweede helft van de raadsperiode weer vol tegen aan te gaan voor Almere!”

Van Bemmel: “We willen meer huizen in onze stad. Zeker ook voor jongeren en starters is er nu een groot tekort. Daarom bouwen we in de komende tien jaar minstens 17500 woningen, maar het liefst meer. Omdat Almeerse jongeren in onze mooie stad moeten kunnen blijven wonen, worden er minimaal duizend woningen voor studenten en minimaal duizend woningen voor jongeren gebouwd. Uniek voor Almere is dat we voor mensen met een middeninkomen een grote hoeveelheid huurwoningen bouwen, in plaats van alleen maar koopwoningen. Zo zorgen we voor meer huizen voor de Almeerders van nu en van de toekomst.”

Meer cultuur, minder regeltjes, betere zorg

Er wordt 400.000 euro extra geïnvesteerd in het Cultuurfonds, zodat er een fantastische cultureel programma komt bij de Floriade. Overbodige regels voor ondernemers worden geschrapt, zodat ondernemers zich meer kunnen richten op hun bedrijf in Almere, in plaats van op de papierwinkel. En we willen dat mensen met een beperking niet perse in een zorginstelling moeten wonen maar daar waar mogelijk met extra hulp en zorg, thuis kunnen wonen. Daarmee maak je het voor mensen met een beperking zo makkelijk mogelijk om hun eigen leven te leiden.

Nog meer goed werk

Belangrijke punten uit het vorige coalitieakkoord blijven van kracht. Van Bemmel: “D66 heeft hier hard voor gestreden. We willen meer banen in Almere, zodat mensen niet in de file hoeven te staan op weg naar werk buiten onze stad. Nooit eerder was er zoveel werkgelegenheid in Almere als nu. Almere is uitgeroepen tot meest MKB-vriendelijke stad en onze binnenstad is verkozen tot de Beste Binnenstad. Mooie resultaten, en daar blijven we ons voor inzetten. Daarmee gaan we onverminderd door!”

D66 en ChristenUnie organiseren geslaagd Zero-Waste Diner bij Stichting Sprank

D66 D66 ChristenUnie Lansingerland 20-01-2020 18:27

Op 18 januari 2020 werd er voor de tweede keer een zero-waste diner georganiseerd door de lokale politiek in Lansingerland in samenwerking met partners. Nadat eind 2016 er samen met statushouders werd gekookt en gegeten bij boerderij Het Lansingerland, vond de editie van 2020, georganiseerd door de lokale fracties van D66 en de ChristenUnie, plaats bij stichting Sprank, woonvoorziening De Handpalm in Berkel en Rodenrijs.

Zero Waste Ieder jaar wordt er veel eten weggegooid in Nederland; per huishouden hebben we het over zo’n 135 kilo eten per persoon per jaar! Hiervan wordt ongeveer 100 kilo in de keten verspild, maar ook nog eens 35 kilo bij mensen thuis. Hier kan nog veel aan gedaan worden, zeker als je bedenkt dat eten dat wordt weggegooid vaak nog prima te eten is. Het concept zero-waste diner is gebaseerd op de gedachte dat van voedsel dat vaak wordt weggegooid een heerlijk diner gekookt kan worden. De lokale politiek in Lansingerland vraagt hier graag aandacht voor, omdat het beter is voor de planeet om zuinig om te gaan met wat de aarde ons geeft.

Sprank De Handpalm Woonvoorziening De Handpalm van stichting Sprank is een woonlocatie voor cliënten met een verstandelijke beperking. De Handpalm zet zich al een tijd in voor duurzaamheid, bijvoorbeeld door het installeren van zonnepanelen en het creëren van bewustwording onder medewerkers en inwoners. Het tegengaan van voedselverspilling is ook voor de zorg belangrijk. D66 Lansingerland is goed bekend met de locatie en haar bewoners. Fractieleden hebben al vaker geklust bij De Handpalm bijvoorbeeld rondom NLdoet.

https://lansingerland.d66.nl/d66-en-christenunie-organiseren-geslaagd-zero-waste-diner-bij-stichting-sprank/Het diner Na een voorbereiding van enkele weken, kon op vrijdagochtend het koken beginnen voor het diner. Er werd een heerlijk drie gangen diner bereid voor de bewoners. Als voorgerecht werd er tomatensoep geserveerd met croutons, tzatziki en geroosterde tomaten met kaas. Als hoofdgerecht was er pasta rigatoni met een vegetarische groentesaus. Als toetje stonden chocolade mousse en panna cotta op het menu. Bij de koffie volgde nog koekjes en bonbons. Een zeer uitgebreid diner! Als speciale gasten schoven Agnes ter Beek, de nieuwe manager van De Handpalm, en wethouder Ankie van Tatenhove aan. Dit alles werd bijna volledig gekookt met producten die eigenlijk (bijna) niet meer goed zouden zijn! Dit bewijst opnieuw hoeveel lekkers je nog kan maken met restjes eten!

Partners Natuurlijk was een initiatief als dit niet mogelijk geweest zonder de steun van een heel aantal lokale ondernemers. Allereerst speelde stichting Sprank, De Handpalm natuurlijk een belangrijke rol als mede organisator en ondersteuning op de locatie. Ellen van Schie van Ellen Eten hielp op zaterdag mee in de keuken en dacht mee over het menu. BIO-center ZANN, groothandel in biologisch groente- en fruit leverde voor het initiatief groenten, zoals tomaten, paprika’s, courgettes, komkommers en uien die de basis vormde voor de verschillende gerechten. Bakker Ammerlaan leverde brood aan voor de croutons en chocolade en koekjes voor bij de koffie. Boerderij Het Lansingerland leverde de zuivelproducten ‘van de datum’ die de basis vormden van de toetjes. Plus Koelhuis was bereid om gratis pasta te leveren en verzorgde kaas met korting. Vermeer Bloemen, tot slot, leverde bloemen om de tafels te voorzien van een feestelijke sfeer.

De bewoners en medewerkers van Sprank, De Handpalm en de organisatoren willen iedereen die mee heeft geholpen aan dit initiatief hartelijk bedanken voor hun steun! Het was een heerlijk en duurzaam diner en een welverdiende leuke avond voor de bewoners

Unaniem aangenomen D66-motie in Statenvergadering van 18 december 2019

D66 D66 ChristenUnie CDA Groningen 19-12-2019 15:21

Op 18 december 2019 vond de laatste Statenvergadering van dit jaar plaats. Het ging met name over nota’s die grote thema’s omvatten als leefbaarheid, de afstemming tussen arbeidsmarkt en onderwijs en de financiële opbouw van het Nationaal Programma Groningen. Daarnaast was er aandacht voor het Provinciale Sportbeleid 2020-2023 dat, terwijl er actief aan een Provinciaal Sport- en Beweegakkoord gewerkt wordt, uitgesteld is. Tot slot stonden ook de maatregelen om de stikstofuitstoot terug te dringen op de agenda. Een veelzijdige en goedgevulde agenda was het daarmee zeker. Hoogtepunt was de unaniem aangenomen motie van D66 om de ict-sector te betrekken bij de Kansrijke Leerweg om zo digitalisering ook een optie te laten zijn voor mensen die afstand hebben tot de arbeidsmarkt is. Hier lees je terug wat onze inzet op deze onderwerpen was.

Sport- en Beweegbeleid 2020-2023

D66 vindt het bijzonder positief dat er een provinciaal sport- en beweegakkoord gesloten gaat worden. Daarbinnen zijn voor ons talentontwikkeling, sportevenementen en sport bereikbaar maken voor iedereen belangrijke pijlers. Allereerst de talentontwikkeling: jonge sporters moeten in de provincie Groningen alle kans krijgen hun talent te ontwikkelen. Ten tweede de sportevenementen. Evenementen als de 4Mijl stimuleren iedereen zelf ook aan de slag te gaan. Tot slot de bereikbaarheid voor iedereen. Ook kwetsbare groepen moeten kunnen blijven sporten in Groningen. Sport levert een grote bijdrage aan de leefbaarheid. Het vermindert eenzaamheid en verhoogt de levensverwachting en het welzijn. Het Provinciaal Sport- en Beweegakkoord moet wat D66 betreft aan deze punten tegemoet komen. Ook diende Carin Tappel namens D66 om deze redenen een tweetal moties mede in. Een motie van de ChristenUnie om de geschiktheid van fietstypen aan te geven voor verschillende fietsknooppunten en een motie van het CDA waarin verschillende punten worden aangedragen die in het Sport- en Beweegakkoord moeten komen zoals verduurzaming van sportaccomodaties, verbetering van vervoersmogelijkheden voor sporters met een handicap en de ondersteuning van talentontwikkeling en evenementorganisatie.

Leefbaarheidsprogramma 2020-2023 en Krimpagenda 2020-2023

Carin Tappel vatte het tijdens de Statenvergadering goed samen: “Leefbaarheid in onze provincie vraagt wat D66 betreft focus op gezondheid, onderwijs, krimp, inkomen en arbeid.” In de aangenomen nota wordt goed op deze vlakken ingezet door de Provincie. D66 heeft wel de zeer belangrijke toezegging van Gedeputeerde Tjeerd van Dekken dat er meer samenhang aangebracht zal worden tussen preventie en plaatsen waar zorg moeilijker bereikbaar is. Zorg moet in veel breder verband bekeken worden, omdat welzijn ook verbeterd door goede huisvesting en minder eenzaamheid. Hierbij helpt het goede voorbeelden, zoals de buurtconciërges in onder andere Wedde die vrijwilligers koppelen aan de lokale behoeften die ouderen hebben, breder onder de aandacht te brengen. Ook op onderwijsvlak, waarin het gemiddelde opleidingsniveau opgeschroeft moet worden met de plannen uit deze nota, moeten er initiatieven ontwikkelt worden waardoor krimpgebieden meer perspectief krijgen. Op gebied van vastgoed zijn er ook nog een aantal aandachtspunten door D66 op de kaart gezet. Na 2025 zal er in Groningen volgens voorspellingen serieuze leegstand ontstaan. Sloop en aanpassing van woningen zijn nodig om passende huisvesting voor alle Groningers te realiseren, maar hier is veel geld en samenwerking met de krimpregio’s voor nodig. Daarom moet er perspectief komen op de periode na deze nota en daarvoor moet al tijdens deze Collegeperiode aandacht zijn.

Groningen@Work 2020-2023

De nota Groningen@Work 2020-2023 moet een enorme stimulans moet geven aan de afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Hiertussen is wat D66 betreft de mismatch te groot, ook al heeft Groningen een historisch lage werkloosheid van 4,5 procent. Het is belangrijk dat de Provincie oog blijft houden voor de noodzaak van een leven lang leren. Dat heeft Carin Tappel daarom nogmaals benoemd in de Statenvergadering. Vaardigheden verouderen en moeten onderhouden worden om de ontwikkeling van de arbeidsmarkt bij te houden. Daarin moet iedereen investeren, ook de Provincie en het MKB. D66 heeft de toezegging van de Gedeputeerde dat technologische ontwikkelingen eerder beschikbaar gesteld worden aan het onderwijs zodat mensen wendbaarder worden. Concreet uitgewerkte plannen ziet D66 graag tegemoet. Niet iedereen profiteert van de economische groei, voor sommige inwoners is de afstand tot de arbeidsmarkt heel groot. De Kansrijke Leerweg het het 1000-Banenplan kunnen juist voor deze mensen goede ondersteuning bieden. In de Kansrijke Leerweg wordt de ICT-sector echter niet genoemd, terwijl de ICT-sector in Groningen aan elfduizend mensen werk biedt. Daarom heeft D66 in een motie het College opgeroepen ICT ook onderdeel van de Kansrijke Leerweg te maken. Deze motie werd unaniem door de Staten aangenomen. Ambitieuze uitvoeringsprogramma’s zijn nodig om het onderwijs en arbeidsmarkt beter op elkaar aan te laten sluiten en van onze economie echt een lerende economie te maken.

Financiële opbouw Nationaal Programma Groningen

D66 kan zich vinden in de verdeling van middelen binnen het Nationaal Programma zoals dat voorligt. Wij beseffen dat in de voorbereiding van de activiteiten de kwaliteit en de inhoud van de plannen voorop staat, niet het eventuele trekkingsrecht op de middelen. Wij willen graag de bevestiging van het bestuur van het programmabureau dat zij, als verantwoordelijke voor deze middelen, deze alleen vrij geeft als zij overtuigd is van de kwaliteit van de plannen zoals deze lokaal en regionaal worden ontwikkeld. Het betreft hier de verdeling van middelen binnen een startkapitaal. We mikken erop dat als gevolg van het succes van het Nationaal Programma ook ná de planperiode tot 2030 middelen beschikbaar zijn om projecten uit te voeren. In discussies neemt D66 dan ook 2040 als het jaar waarin we willen zien wat het Nationaal Programma heeft opgeleverd. D66 hoopt op goede samenhang tussen de lokale en de regionale programma’s. Samen komen we verder. De ambities voor onze economie en onderwijs moeten in de gehele provincie worden versterkt. Structurele groei voor heel Groningen, ook de Veenkoloniën en Oost-Groningen moet de inzet zijn.

Beleidsregel salderen stikstof

D66 heeft in de afgelopen maanden al vaak ons standpunt over deze beleidsregel mogen aangeven. Peter Gerrits heeft namens D66 in de Statenvergadering opnieuw gesteld dat de maatregelen die we nu moeten treffen moeten omarmen, om de natuur te beschermen en de bouw weer op gang te helpen. Uitstel van noodzakelijke maatregelen maakt het op termijn niet makkelijker maar juist moeilijker om onze leefomgeving te behouden. We staan daarbij niet tegenover de boeren die het aangaat maar we willen juist náást hen staan. Een toekomstbestendige landbouw is in ieders belang, net als de diversiteit, de soortenrijkdom in de natuur en een toekomstbestendige vormgeving van ons vervoer en de industrie. De nieuwe beleidsregels zijn een goede basis voor deze samenwerking. Vergunningverlening is mogelijk onder heldere voorwaarden. Er is dus ruimte voor een goede bedrijfsvoering. Het is nodig om elkaar bij te staan in de uitvoering van deze maatregelen: in de vergunningverlening én in de handhaving van de regels in de praktijk. En laten we vanaf nu goed vooruit- en niet wegkijken.

D66 tegen onnodige bezuinigingen

D66 D66 VVD ChristenUnie PvdA Smallingerland 07-11-2019 19:01

Op dinsdag 5 november 2019 besprak de gemeenteraad van Smallingerland de begroting voor 2020-2023. We kwamen met voorstellen om minder te bezuinigen. Hier leest u wat wij vinden.

We zien het in veel gemeenten en ook in Smallingerland. Er is te weinig geld beschikbaar voor de zorg en daardoor zitten we in financieel zwaar weer. D66 is op dat moment geen voorstander van de keuze om miljoenen uit te geven aan dingen die onnodig zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld over het creëren van ‘flexibele werkplekken’ in het gemeentehuis en wat de coalitie ‘dienstverlening’ noemt. De coalitie bestaat uit PvdA, GL, FNP, ELP en VVD. We zijn er al helemaal geen voorstander van als er tegelijkertijd wordt bezuinigd op de zorg. Dat is wel waar het huidige college van burgemeester en wethouders en de huidige coalitie voor kiezen. Omdat D66 dat al herhaaldelijk kenbaar heeft gemaakt koos D66 dinsdag voor een andere insteek.

D66 is blij dat we als gemeenteraad en college samen gaan kijken hoe het werk van de gemeente goedkoper kan. Wij hopen dat ook Den Haag de oproepen om gemeenten meer geld te geven te komen serieus zal nemen. Dan komt er weer licht aan het einde van de tunnel.

Een belangrijke discussie om de kosten te drukken wordt de zogenaamde kerntakendiscussie. Die discussie gaat over welke zaken de gemeente nou echt zou moeten doen en welke niet. Daarbij moeten we wel oppassen dat de discussie geen discussie wordt over het woord ‘kerntaken’. Want de één vindt alleen het onderhoud van planten, het uitgeven van paspoorten en vergunningen en de infrastructuur kerntaken. Maar voor de ander zijn zorg voor mensen die het nodig hebben in de samenleving en cultuur ook kerntaken. Uiteindelijk gaat het erom dat we eerlijk en met empathie de beschikbare middelen verdelen.

Onze inzet

Zoals gezegd was de begroting die voor ons lag niet onze begroting. Daarom kwamen wij samen met de ChristenUnie, SP en het CDA met een wijzigingsvoorstel. Zo konden we de pijn voor met name de mensen in onze samenleving die het het hardst nodig hebben verzachten. We wilden dat op een manier doen die we ook konden betalen. Wij hoopten dat de coalitie daar in mee zou gaan.

Het gaat al goed met onze economie. Veel mensen hebben al werk. Als we nu nog meer geld pompen in de economie zijn we bang dat dat niets oplevert. Als we daarbij ook nog eens opboksen tegen gemeenten om ons heen heeft niemand daar wat aan. Het bedrag dat beschikbaar was voor het aanjagen van de economie was dan ook te veel.

Onze inzet was om van dat budget voor de actieagenda economie, 900.000 euro, een potje te maken voor de zorg. Op die manier hoefden we niet te bezuinigen op belangrijke voorzieningen. Het gaat dan om vervoer voor mensen die niet zelf ergens heen kunnen, hoeveel geld er is voor kinderopvang, het compenseren van mantelzorg, zo snel mogelijk een dak voor mensen die dakloos worden, de ondersteuning van de WMO-adviesraad, het helpen integreren van vluchtelingen, geld voor projecten in de wijk, hulp voor mensen met schulden en de mogelijkheid om bijvoorbeeld een koelkast te krijgen als mensen dat zelf niet kunnen betalen. We wilden in de jaren voor ons er wel voor zorgen dat de financiële positie beter zou worden. Zo wilden we voorkomen dat hier over een paar jaar alsnog op bezuinigd moest worden.

De uitkomst

Het wijzigingsvoorstel was niet in beton gegoten. We wilden graag met de raad in gesprek om tot een sociale begroting te komen voor onze gemeente. Ook riepen we op om de titel van de begroting, verbinden, eer aan te doen. De coalitie ging daar niet in mee en stemde tegen ons voorstel. Alleen de ELP en VVD hebben verdedigd waarom zij niet meegingen in het voorstel. Volgens hen blijft het sociaal domein ‘ruim toegankelijk’. Ze hebben het niet gehad over het afschaffen van bijvoorbeeld hulp bij het kopen van een koelkast en het project Housing First, waarmee dak- en thuislozen zo snel mogelijk onderdak en begeleiding krijgen. De PvdA, GL en FNP bleven stil bij het bespreken van het voorstel.

Het wijzigingsvoorstel vindt u hier. Voor ons voorstel waren D66, CU, SP, CDA en Smallingerlands Belang. Tegen ons voorstel om minder te bezuinigen waren GroenLinks, Partij van de Arbeid, FNP, ELP en VVD. Mede doordat de coalitie nadrukkelijk het blijven investeren in de al verhitte economie verkoos boven het tegengaan van ernstige bezuinigingen op onze inwoners kon de oppositie geen steun verlenen aan de begroting. U kunt hier de vergadering terugkijken.

The post D66 tegen onnodige bezuinigingen appeared first on Smallingerland.

Nieuwe coalitieakkoord ‘Samen voor Gelderland’ mist ambitie

D66 D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Gelderland 05-06-2019 14:22

De Provinciale Statenvergadering van vandaag staat vooral in het teken van een wisseling van de oude naar de nieuwe coalitie. Céline Blom voert namens D66 het woord over het nieuwe coalitieakkoord van de VVD, CDA, PvdA, GL, ChristenUnie en gedoogpartner SGP. “De fractie van D66 is blij om te zien dat er uitvoering wordt gegeven aan plannen van de vorige periode, toch hadden wij meer ambitie, heldere keuzes en concrete plannen willen zien in                                                                                      het akkoord.”

Céline Blom vraagt namens D66 aandacht voor drie grote thema’s uit het akkoord waaronder Klimaat, Onderwijs en Arbeidsmarkt en de bestuursstijl. Per saldo blijkt uit het coalitieakkoord dat er een bezuiniging is op het tegengaan van klimaatverandering. Er ontbreekt ruimte om echt te investeren rondom klimaat. De prioriteit voor het uitwerken van een klimaatplan ontbreekt en daarom dient D66 een motie in om prioriteit te stellen aan de uitwerking van het klimaatplan. D66 Gelderland kijkt uit naar de toekomst en wil stappen voorwaarts blijven zetten voor een gezond en duurzaam Gelderland.

Lees de spreektekst hier: 

Voorzitter,

U heeft het vast vernomen, de Sint komt dit jaar Nederland binnen via Gelderland, Apeldoorn om precies te zijn. Hoe mooi is dat? Gelderland en ook Apeldoorn heeft veel ervaring met het organiseren van grootschalige evenementen die een goed beeld geven van onze mooie streken, onze rijke cultuur en ons prachtige landschap! Denk aan de Giro, denk aan Serious Request, … en denk misschien ook wel aan het toekomstige Eurovisiesongfestival!

En dit jaar is de landelijke intocht van Sinterklaas dus in Gelderland.

En hoe gaan dat soort dingen dan in Nederland? Voorzitter we krijgen discussie, want HOE moet de beste man Apeldoorn in komen: het kanaal is te smal voor de stoomboot, de waterstofbus is te klein voor alle helpers en de stoomtrein is niet zoals het hoort, paniek alom.

Nu is het mooie dat de Sint altijd met een creatieve oplossing komt, waarmee het feest altijd weer gered wordt. En dat is maar goed ook, want als we te lang blijven hangen in alle mogelijke opties, als we het iedereen daarin naar de zin willen maken, als we niet ingaan op het hoe, is er geen sinterklaasintocht en krijgt er niemand wat.

Voorzitter,

Voor ons ligt het coalitieakkoord Samen voor Gelderland en het bruggetje is niet moeilijk. In dit akkoord worden in lange stukken tekst vele opties benoemd om Gelderland economisch krachtig, verbonden en duurzaam te laten blijven. Maar wordt verbetering gestimuleerd?

Er wordt geprobeerd het vele inwoners naar de zin te maken en dat is te prijzen. Volgens het akkoord is er goed naar ‘het veld’ geluisterd. Voor iedere organisatie zit er wel een zinnetje in. Voorzitter toch doet dat sterk denken aan ‘ik word genoemd’ … En sommige zaken zijn wel wat bijzonder, want gaan we niet eens over als provincie.

En er wordt vooral niet ingegaan op het HOE, vooral wordt benoemd dat we alles samen doen (dit woord wordt ruim 155 keer genoemd).  Uiteraard is D66 een voorstander van samenwerking. Maar dit stuk ademt vooral uit dat iedereen verantwoordelijk is voor alles, en uiteindelijk voelt dan niemand zich nog verantwoordelijk voor iets.

En toch, ook respect vanuit D66 en complimenten dat deze partijen laten zien dat we in Nederland en Gelderland nog steeds grote politieke verschillen kunnen overbruggen.

Wat D66 helaas wel opvalt is dat er geen stap voorwaarts wordt gezet. Deze coalitie wil uitvoeren wat bedacht is in de vorige periode, dat vindt d66 natuurlijk erg fijn om te constateren, maar we hadden graag meer ambitie gezien met heldere keuzes en concretere plannen over het hoe. Net als bij de intocht van Sinterklaas, moet er uiteindelijk toch echt gekozen: hoe treedt de beste man ons land in, wordt het de stoomtrein, of de boot, of toch de elektrische fiets?

 

D66 benoemt graag 3 thema’s specifiek uit het akkoord:

Klimaat

Het mag duidelijk zijn, D66 had meer verwacht van de klimaatplannen. Waar we stevig vooruit wilden maakt de coalitie een pas op de plaats, en doet zelfs een stap achteruit.

De kern voor D66 is: We zijn blij met de 30 miljoen per jaar die er is, maar dit is alleen genoeg voor de basis: Voor ambtelijke processen, het GEA, coöperaties en het goed ondersteunen van bedrijven.

Per saldo is deze 30 miljoen een bezuiniging op het tegengaan van klimaatverandering. Er was jaarlijks 30 mln beschikbaar PLUS de 5% regeling (breed aangenomen motie van D66: 18M93). Dat zou voor de komende periode op ongeveer 35 mln per jaar uitkomen. Nu is er maar 30 mln beschikbaar. Wat volgens d66 ontbreekt is ruimte om écht te investeren door het oprichten van een revolverend fonds. Waarmee we inwoners, coöperaties en bedrijven kunnen helpen te investeren in het terugdringen van hun uitstoot. Ook is er volgens ons haast met het uitwerken van het klimaatplan, waarbij er aandacht moet zijn voor tussentijdse indicatoren zodat we kunnen controleren of we het gaan halen. Maar u kent D66 als een optimistische partij. Wij willen graag samen met de hele Staten kijken hoe we het meest urgente probleem van de komende jaren ook echt aan kunne pakken. Daarom dienen we bijgaande motie … in met dictum….

 

2          Onderwijs en arbeidsmarkt

Waar het economie betreft, spreekt het coalitieakkoord over het robuust en toekomstbestendig maken van de Gelderse Economie. Innovatie moet het MKB aanjagen.

Wat volgens D66 mist is de uitwerking van de breed aangenomen D66 motie 19 M 13,

Waarin al opgeroepen wordt aan de slag te gaan met het ontwerpen van een nieuwe O&A -aanpak met een uitwerking van een O&A-talent- en kenniscentrum. Waarin het bestrijden van voortijdig schoolverlaten en het bevorderen van diversiteit benoemd worden Waarin gevraagd wordt samen met het bedrijfsleven aanvullend werk te maken van een mbo-samenwerkingsagenda, met aandacht voor Leven Lang Ontwikkelen (LLO), Waarin opgeroepen wordt per direct samen met het mbo aan de slag te gaan met de ontwikkeling van (korte) trajecten (voor het opleiden voor de tekorten in de technische beroepen voor de klimaat en energietransitie)

D66 is ervan overtuigd dat de focus niet allen moet liggen op arbeidsmigranten en hun woonruimte, maar ook op de groepen die vaak niet in beeld zijn: De niet-uitkeringsgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zonder werk. Waarbij er aandacht moet zijn voor het ontwikkelen van zowel beroeps- als taalvaardigheden.

We vragen ons wel af of de aspirant gedeputeerde bereid is om voor kerst te komen met een actualisatie van de arbeidsmarkt en onderwijs beleid volgens motie 19M13(toezegging?)

 

3          Bestuursstijl

In het coalitieakkoord wordt gesproken over een veranderende rol van Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten en van de provincie. Er wordt daarbij over meerdere rollen gesproken, waaronder de partnerrol. Hierbij verwacht de coalitie van Provinciale Staten geen ‘duidelijke kaderstelling inclusief instrumenten- en middelen keuze’ maar een akkoord om deels zonder kaders verder te gaan. Om vervolgens in de ‘Trialoog’ beleid vorm te geven.

De uitdagingen waarvoor we staan moeten inderdaad in gezamenlijkheid opgepakt worden. Tegelijk heeft PS een stevige verantwoordelijkheid richting de Gelderlanders: een toegankelijke en transparante besluitvorming organiseren.

D66 maakt zich hier zorgen over. De ‘Trialoog’ kent niet dezelfde transparantie als een Statenvergadering, of een oordeelsvormende bijeenkomst. Geen uitnodiging aan inwoners en pers om erbij te zijn. Geen integrale verslaglegging om het terug te kijken of luisteren.

Als we zoeken naar nieuwe overlegvormen, laten we dat dan wel in de openbaarheid blijven doen. Daarom dient D66 een motie in. 

D66 heeft ook nog 1 vraag: Het coalitieakkoord spreekt van het centraal stellen van de opgave i.p.v. de structuur. Waarom dan 75 miljoen naar Goed Bestuur (Veiligheid en handhaving en Werkwijze Gelders bestuur?) Hoe wordt dit besteed? Wat zijn kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen en wanneer zijn we tevreden?

Voorzitter, afsluitend:

D66 kiest voor de toekomst en wil een stap voorwaarts zetten voor een gezond Gelderland voor ons én voor onze kinderen.

Daarom is D66 is ten alle tijden bereid om mee te denken over het maken van keuzes en het uitwerken van het HOE in concrete plannen.

Want gelukkig zijn we ook blij met een aantal mooie zaken in dit coalitieakkoord: bijvoorbeeld de grote ambities voor biodiversiteit en de uitgebreide aandacht voor kringlooplandbouw. Daarnaast ook de wijze waarop vrijheid om jezelf te zijn ongeacht afkomst gender en seksuele oriëntatie, religie leeftijd of sociale economische achtergrond benoemd wordt in het akkoord.

En hoe komt Sinterklaas nu aan in Apeldoorn? Hij verzint vast een creatieve oplossing, samen met de hoofdpiet….en zet daarmee wellicht een enorme stap voorwaarts.

 

Openheid en vertrouwelijkheid coalitieonderhandelingen

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie Utrecht 11-10-2018 12:38

Op 1 juni presenteerden wij als GroenLinks, D66 en CU met trots het nieuwe coalitieakkoord ‘Ruimte voor iedereen’. Een resultaat van een periode van gezamenlijk onderhandelen na spannende verkiezingen. Met allemaal ons verkiezingsprogramma in de hand zijn we de onderhandelingen ingegaan om Utrecht elk op onze eigen manier mooier en beter te maken. Samen verken je alle ambities, alle mogelijkheden, overeenkomsten en verschillen en neem je besluiten. Als politieke partijen leggen wij sinds juni verantwoording af over ons akkoord en lichten we besluiten toe. Enigszins verrast vernamen we eind juni dat het Algemeen Dagblad inzage vroeg in de onderhandelingsstukken. Het is voor Utrecht en ook in Nederland uniek dat deze informatie vrijgegeven wordt.

Openheid en transparantie zijn een groot goed in onze democratie. Net zo belangrijk in het democratisch proces is de vertrouwelijkheid van coalitieonderhandelingen. Bij dit WOB-verzoek moesten die belangen tegen elkaar afgewogen worden. Namens GroenLinks, D66 en de ChristenUnie willen wij de vertrouwelijkheid van het onderhandelingsproces waarborgen. Niet alleen voor onszelf, maar juist ook met het oog op toekomstige onderhandelingen. Partijen die overwegen om te gaan besturen en daarover in gesprek zijn, moeten zich vrij voelen om standpunten naar voren te brengen en om informatie op te vragen. Dit zorgt voor een gelijk speelveld tussen de onderhandelende partijen en schept vertrouwen onderling. Ook moeten ideeën die eerder nog niet zijn bedacht of onderzocht, op tafel kunnen komen. Immers, de inzet (verkiezingsprogramma’s) en het resultaat (coalitieprogramma) zijn voor iedereen openbaar.

Tegelijkertijd zijn wij ook partijen die openheid willen geven in onze keuzes. Zo willen we  transparant zijn welke organisaties als expert hebben opgetreden tijdens de onderhandelingen of welke organisaties uit eigen beweging input hebben gegeven. Een groot deel van deze input is al tijdens of vlak na de onderhandelingen openbaar gemaakt. Via het WOB-verzoek wordt deze informatie nu opnieuw en volledig openbaar. Ook vinden wij het als partijen belangrijk dat feitelijke informatie en presentaties die wij hebben gekregen over dossiers, voor alle fracties en dus ook openbaar beschikbaar is. Door het WOB-verzoek wordt deze informatie ook vrijgegeven.

Met het oog op de toekomst vinden wij het belangrijk om als gehele gemeenteraad van gedachten te wisselen over hoe we met openbaarheid van informatie in het onderhandelingsproces willen omgaan. Natuurlijk zijn het uiteindelijk de partijen die daadwerkelijk aan de onderhandelingstafel zitten die hier met elkaar afspraken over maken. Wij leren van dit WOB-verzoek dat wij een volgende keer vóóraf afspraken maken over openheid en vertrouwelijkheid in plaats van achteraf.

Namens de coalitiepartijen,

Heleen de Boer – fractievoorzitter GroenLinks

Jony Ferket – fractievoorzitter D66

Rachel Streefland-Driesprong – fractievoorzitter CU

Gisteren sprak de gemeenteraad van ...

D66 D66 ChristenUnie Utrecht 12-09-2018 11:56

Gisteren sprak de gemeenteraad van Vianen in een forumvergadering over de plannen voor Sluiseiland. In een forumvergadering vindt de technische behandeling van een voorstel plaats. Dat betekent dat de gemeenteraadsleden daar alle vragen kunnen stellen die hen helpen een besluit te nemen over het voorstel. Deze vragen zijn niet politiek van aard, dus gaan niet over wat partijen vinden van het voorstel. Ze zijn bedoeld om op een goede manier een mening te kunnen vormen. Er was veel kritiek op de plannen. Vooral over de bouwhoogte en het aantal woningen op de zuidpunt van Sluiseiland werden door partijen veel vragen gesteld. Veel inwoners zijn daar dan ook heel boos over. D66 vroeg zich af hoe de procedure en de inspraak van inwoners dan geregeld was. Dit zijn de vragen die wij het college gesteld hebben: In de nota van beantwoording haalt u meermaals een team van experts aan. Op welke manier kunnen wij de kwaliteit en objectiviteit van dit expertteam beoordelen? Wie zitten er in dat team en vanwege welke expertise zijn zij in dat team terecht gekomen? Heeft dit team ook gesproken met omwonenden om input van hen te krijgen voordat zij tot een oordeel kwamen In de vraagspecificatie geeft u op pag. 29 al aan dat u de bevolking van Vianen bij de besluitvorming wilt betrekken door de mogelijkheid te bieden voor het uitbrengen van een voorkeursstem. U geeft aan dat u nog moet uitwerken hoe u dit vorm wilt geven in democratische zin. Ook geeft u aan dat de herontwikkeling voor de direct omwonenden ingrijpender is dan voor inwoners van een van de buitenwijken en dat daarmee het uitbrengen van een persoonlijke voorkeursstem belangrijk wordt geacht. Inmiddels is natuurlijk bekend hoe de inspraak vorm heeft gekregen. Maar voor ons is nog onduidelijk welke procedure precies is gevolgd. Kunt u ons nog even meenemen in de procedure die u heeft gehanteerd om de bevolking van Vianen een stem te geven? Mensen konden met behulp van muntjes een stem uitbrengen. Wat is gedaan om te controleren of iemand stemrecht heeft, dat een persoon maar 1x een stem uit heeft gebracht. Heeft u ook iets ondernomen om de stemmen te wegen naarmate iemand meer belanghebbend was (dus direct omwonenden een zwaardere stem oid)? Op welke manier is de uitslag vastgesteld? Wie was/waren bij het tellen van de stemmen aanwezig? Op welke manier, kortom, heeft u deze democratische procedure transparant gemaakt en het democratisch gehalte waarop u in de nota van beantwoording teruggrijpt geborgd? Een vraag over het aantal te bouwen huizen en uw beantwoording in de nota van zienswijzen: U stelt (mijn woorden) dat het klopt dat het aantal te bouwen huizen op SLuiseiland-zuid van 65 naar 107 is gegaan. U zegt daar: Dat is een fout en dat passen we aan in de toelichting bij het bestemmingsplan. Waarom zegt u daar niet: het is een fout, wij zorgen ervoor dat er daar geen 107 huizen worden gebouwd, maar ten hoogste 65? Over de bouwhoogte in diezelfde bouwblokken geeft u een hele uitgebreide technische verhandeling over het waarom die hoogte nodig is bij ondergronds parkeren of bij 5 bouwlagen of wanneer dan ook. Dat zal allemaal ongetwijfeld waar zijn. Maar de vraag is natuurlijk veel meer waarom dan persé 5 bouwlagen op een plek waar zo veel mogelijk mensen daar bezwaar tegen hebben? Terwijl we toch indicaties hebben gehad door voorontwerpen en vraagspecificaties dat die hogere en volumineuze bouw niet op die plek zou komen, maar juist aan de andere kant. En bij de vragen over de hoogte en het aantal is het antwoord “omdat het juridisch kan” wat mij betreft niet toereikend. In de nota van beantwoording geeft u aan dat de raad op de hoogte was van een wijziging in de vraagspecificatie omdat de raad bij monde van CHristenUnie daarover een vraag heeft gesteld. Ik heb dat even terug geluisterd, en inderdaad stelt mevrouw Kamstra daar de vraag of er een wijziging is gemaakt in de vraagspecificatie. Uw antwoord daarop is dat dat inderdaad is gebeurd om juridische redenen. Ik heb nergens kunnen vinden dat u zelf de raad hierover heeft geïnformeerd en ook niet wat dan de wijziging precies inhield. Maar we hebben natuurlijk heel erg veel documenten, brieven en stukken, dus het is ook wel lastig om dingen terug te vinden. Daarom vraag ik het maar aan u: op welk moment heeft u de raad dan geïnformeerd over de wijziging en welke wijziging dat dan was? Of beperkt de informatie zich inderdaad tot dit nietszeggende antwoord op een vraag die toevallig kwam uit de raad? Klopt het dat er geen gehoor is gegeven aan WOB-verzoeken van bewoners van de Merenborch? De antwoorden die wij hebben gekregen waren op geen enkele manier bevredigend. Wij staan daarom zeer kritisch tegenover het voorstel. Zoals het voorstel er nu ligt vinden wij het niet acceptabel. Wij hopen dan ook dat het college met de boodschap die is afgegeven aan de gang gaat en met een ander voorstel komt. En vooral dat daarbij serieus wordt omgegaan met de zorgen van onze inwoners. De manier waarop er nu door het college is geantwoord op al die zorgen is volgens ons echt niet goed en zorgt er alleen maar voor dat het vertrouwen in de politiek, dat in Vianen tóch al zo laag is, volledig wordt weggenomen. Terwijl er volgens ons hele mooie dingen kunnen gebeuren als je de inwoners bij planvorming betrekt. Politiek en inwoners horen niet tegenover elkaar te staan. De politiek is er tenslotte voor de inwoners. En samen kunnen we hele mooie en goede dingen bereiken! Je kunt de vergadering terugluisteren op de website van de gemeente: https://vianen.notubiz.nl/vergadering/479275/

D66 Houten positief over voorlopig coalitieakkoord

D66 D66 GroenLinks VVD CDA ChristenUnie Houten 26-05-2018 08:30

Afgelopen donderdag hebben de beoogde collegepartijen CDA, GroenLinks, VVD en ChristenUnie een voorlopig collegeakkoord gepresenteerd. D66 Houten is erg positief over dit akkoord op hoofdlijnen. We zijn blij met de aandacht voor klimaat en wonen. Wel zijn wij benieuwd naar de concrete invulling van het akkoord. Op basis van de verkiezingsprogramma’s rekenen we op een hoog ambitieniveau.

Opvallend vindt D66 Houten de weinige aandacht voor het sociaal domein. D66 Houten verwacht daar meer van. Denk bijvoorbeeld aan extra middelen voor de WMO, specifiek op het gebied van de huishoudelijke hulp. Enthousiast zijn we anderzijds over de geplande samenlevingsagenda. Hoewel de invulling daarvan nog niet helemaal duidelijk is, zijn we positief over de geplande meetings met raad en experts. We zijn blij met de rol die de inwoners en raad krijgen in het komende proces.

Morgen is de eerste bijeenkomst waarin inwoners, raad, ondernemers en maatschappelijke organisaties om tafel gaan over de verdere invulling van dit akkoord. D66 Houten is uiteraard aanwezig om te luisteren en mee te praten. We houden jullie op de hoogte.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.