Nieuws van CDA over D66 inzichtelijk

532 documenten

Samenwerking in de Leidse Regio

CDA CDA D66 Leiderdorp 21-09-2020 19:12

In de Leiderdorpse Forum op 14 september en in de Raad van 21 september is het rapport Berenschot besproken. Dit rapport heeft als titel: 'Effectenvan eenbestuurlijkefusieindeLeidse regio. Onderzoek regionalesamenwerkingLeiderdorp'. Het is het vervolg op het TwijnstraGudde onderzoek wat de regionale samenwerkingsverbanden onderzocht.Namens het CDA Leiderdorp voerde Huibrecht Bos het woord in het Forum en de Raad. Huibrecht geeft aan dat we als CDA kritisch zijn op het rapport. Het is grotendeels een samenvatting van eerdere onderzoeken. Daarnaast maakte hij de volgende drie punten: De basisgedachte is dat we op bijna alle belangrijke dossiers met andere gemeenten aan tafel zitten, samenwerken of een Gemeenschappelijk Regeling gebruiken die klopt, echter dezehebben eigenlijk nooit de samenstelling van de 5 gemeenten van de Leidse Regio. MAAR… dat deze vijf gemeenten veel meer kunnen samenwerken als regio van wonen, werken en recreëren is een heel goed idee. Het CDA staat achter de gedachten dat we als vijf gemeenten beter kunnen samenwerken. De vraag is of de andere gemeenten wel zo open staan voor het gesprek hierover. MAAR… dat is de moeite waard om te proberen De meeste opgaven hebben al een overlegtafel: Holland Rijnland, Hart van Holland, maar ook 6 gemeenten in de Regionale bedrijventerreinen strategie. Dus het is zoeken naar een dossier. MAAR… als we een dossier vinden waar de 5 gemeenten van de Leidse Regio elkaar vinden, leren we elkaar beter kennen, en ook vinden om samen te werken op andere dossiers. De samenwerking, ook met gemeente Leiden, is bepaald niet van voldoende niveau. Het staat al jaren op een laag pitje en niemand neemt het initiatief om hiermee verder te gaan. Die uitdaging uit het Berenschot Rapport willen we als CDA graag steunen! Laten wij het initiatief nemen om te de 5 gemeenten structureel aan tafel te krijgen over inhoudelijke punten op het gebied van wonen, werken en recreëren. Om deze reden heeft het CDA steun uitgesproken voor een motie op initiatief van D66. Deze motie werd uiteindelijk unaniem gesteund. De motie roept op om samen met de andere regiogemeenten maximaal drie speerpunten te kiezen, waarbij samenwerking van belang is.Huibrecht steunde deze motie met de woorden dat het veel belangrijker is om goede samenwerking te bewerkstelligen, dan dat we een discussie voeren over een stip over de horizon.

Bolle Blogt - Trek portemonnee voor Groningse sport

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie D66 PvdA Groningen 13-09-2020 16:37

Afgelopen woensdag ging het in de gemeenteraad van Groningen tot diep in de nacht over Diftar. Daarvoor was al het trieste historische besluit genomen om de Drafbaan te sluiten. In die ronkende puinhoop was er weinig aandacht voor een motie die door de gehele coalitie om een uur of twee s ’nachts werd weggestemd. Waar ging die over? Tekort aan sporthallen Groningen kampt al jaren met een tekort aan sporthallen. Dat sporthal de Wijert en het Corpushuis ondertussen gesloopt werden maakte de situatie niet beter. Het gemeentebestuur erkende dit probleem echter niet. Tot uiteindelijk op 9 maart 2020 het rapport werd opgeleverd waaruit klip en klaar bleek waar de tekorten zich voordoen in de sport. Een tekort aan zwemwater, ijs en binnensportaccommodaties. Eindelijk erkenning voor de Sportkoepel - de koepel waarbij meer dan 90 verenigingen zijn aangesloten - die al jaren hamert op een goed onderzoek en erkenning van het capaciteitsprobleem. Dat er acht verenigingen gedwongen zijn om een ledenstop in te voeren en nog eens vijftien een wachtlijst hanteren zou een onwenselijke situatie moeten zijn voor elke sportwethouder. Dat er acht verenigingen gedwongen zijn om een ledenstop in te voeren en nog eens vijftien een wachtlijst hanteren zou een onwenselijke situatie moeten zijn voor elke sportwethouder. Motie Zes maanden na het uitkomen van het rapport werd het besproken in de gemeenteraad. Het tekort aan zwemwater en ijs zal worden meegenomen in de nieuwe plannen voor Kardinge, maar voor het nijpende tekort aan sporthallen is het afgelopen half jaar niets gebeurd. Sterker nog, de motie waarin het college wordt opgeroepen om zo spoedig mogelijk een oplossing te vinden voor het korte termijn tekort en een plan te maken voor de bouw van een aantal sporthallen op de lange termijn, werd weggestemd door GroenLinks, D66, PvdA en de ChristenUnie. Geldboom Het is inmiddels geen verrassing meer. Waar ChristenUnie wethouder Jongman als raadslid jarenlang pleitte voor meer geld voor sport, wijst ze nu steevast naar buiten met de woorden: “we hebben geen geldboom in de tuin staan”. De bezuinigingen op sport staan iedere vrijwillige sportbestuurder nog vers in het geheugen. Een verhoging van de tarieven, afschaffen van de trainingsveldkorting, ieder jaar hangt er hen wel weer een zwaard boven het hoofd waar ze op moeten reageren. Tegelijkertijd heeft de coalitie, met de wethouder voorop, ieder jaar mooie woorden over het belang van sport. Keuzes Als het echter op daden aankomt wordt er naar de portemonnee gewezen. En dat argument klopt natuurlijk. De gemeente zit niet ruim in de slappe was. Maar zoals het thuis een keuze is waar je je geld aan uit geeft. Zo is dat bij een gemeente ook. Het is een keuze of je wél plannen maakt voor een nieuwe Oosterpoort van circa 170 miljoen en niet voor twee extra sporthallen. Het is een keuze of je wél voor circa 8 miljoen een cultuurcluster in het Ebbingekwartier bouwt en geen plannen maakt voor twee sporthallen. Het is een keuze of je wél een stadhuis verbouwt voor 19 miljoen en geen plannen maakt voor extra sporthallen. Het is een keuze of je de 100-jarige drafsport serieus neemt en een onafhankelijk onderzoek uit laat voeren óf je zegt zonder overleg de huur op. Het is een keuze of je wél plannen maakt voor een nieuwe Oosterpoort van circa 170 miljoen en niet voor twee extra sporthallen. Appèl En het is ook een keuze of je naar buiten wijst naar een geldboom die niet bestaat, of dat je ondanks alle beperkingen vecht voor de dingen die je belangrijk zegt te vinden. Dat laatste ontbreekt bij dit gemeentebestuur en bij deze coalitie. De woorden zijn prachtig, maar als het op daden aankomt staat de sport in Groningen achter in de rij. Mijn partij zal blijven vechten voor de sport en gelukkig zijn resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst en blijft er hoop, het kan anders. Bij deze dan ook een appèl aan partijen als D66 en de ChristenUnie. Laten we de sport in Groningen serieus nemen en hen een perspectief bieden zodat we naast Groningen Kunst- en cultuurstad ook met recht kunnen zeggen: Groningen Sportstad.

Plan Wijkevoort raakt ook Gilze en Rijen

CDA CDA D66 Gilze en Rijen 12-09-2020 08:53

De gemeente Tilburg is druk bezig met plannen rondom Wijkevoort. Het gebied grenst aan Gilze en Rijen in de hoek van de A58 en de Burgemeester Letscherweg. Daarom zijn Janet Frankemölle en Alwijn ten Cate namens het CDA naar de inspraakavond van de gemeente Tilburg gegaan. We luisterden naar de toelichting van wethouder Berend de Vries (D66) en de kritische vragen van omwonenden uit o.a. de Reeshof. In het plan van de gemeente wordt 80 hectare natuur- en agrarische grond omgezet in bebouwing voor bedrijven in de logistiek. Zorgen leven er natuurlijk ook bij ons. Al in de zomer heeft Alwijn het gebied bezocht en met belanghebbenden gesproken. Hoe het gebied er nu bijstaat Het is een prachtig en wijds landschap dat wordt doorkruist door de Hultense Leij. Er staat anno 2020 een aantal mooie bedrijven, dat misschien voor Wijkevoort zal moeten wijken. Denk aan Hertenboerderij Zonhoeve, Sky Ballonvaarten, Camping petit 013 en Manege Thielen. Deze bedrijven passen goed in de wijdse en natuurlijke omgeving, bieden leuke mogelijkheden voor ontspanning en recreatie en voorzien ook nog eens in duurzame banen. Wijkevoort op papier Daarnaast wordt, op papier, conform wettelijke eisen een deel van de wegvallende natuur gecompenseerd. Direct aan de Hultense Leij komt natuurlijk en daarnaast is er in het plan veel ruimte voor waterberging. Ook zullen veel bomen worden terug geplant. In duurzaamheid wordt voorzien doordat alle daken van de grote distributiecentra van zonnepanelen moeten worden voorzien. Op papier zorgt het plan van de gemeente Tilburg ook voor veel extra banen. Gesproken wordt over minimaal 2800 banen. Risico's: arbeidsmigranten en extra verkeersdrukte Maar, deze banen kunnen lang niet allemaal worden ingevuld met werkzoekenden vanuit de regio. Dat betekent dat er hoogst waarschijnlijk veel mensen van buiten moeten komen. Het CDA vindt dat deze huisvesting goed moet worden geregeld door de gemeente Tilburg. Aangezien hiervoor geen concrete plannen zijn, maken omwonenden van Wijkevoort en wij als CDA Gilze en Rijen zich zorgen. Daarnaast gaan de nieuwe bedrijven voor veel extra vrachtverkeer zorgen en ook het woon-werkverkeer zal toenemen. Vanuit Rijen en Hulten zal het dan ook lastiger worden om de A58 te bereiken. Ook hierover hebben wij vragen. Uitstel van Wijkevoort is wenselijk Er zijn dus nog veel vragen over en onzekerheden in dit plan. Uitstel van besluitvorming door de gemeente Tilburg lijkt ons wenselijk. We zullen samen met andere fracties hierom verzoeken in een open brief aan het college van burgemeester en wethouders alsook de gemeenteraad te Tilburg. Janet Frankemölle, Fractievoorzitter CDA Gilze en Rijen

Bauke Dam nieuwe CDA-wethouder in Súdwest-Fryslân.

CDA CDA GroenLinks D66 VVD Súdwest-Fryslân 21-08-2020 10:00

Bauke Dam (36) uit Bolsward wordt door de CDA-fractie in de gemeenteraad van Súdwest-Fryslân voorgedragen als nieuwe wethouder. Hij volgt Maarten Offinga op die in de loop van september wordt geïnstalleerd als burgemeester van de gemeente Hardenberg. Met de voordracht van Dam heeft het CDA een wethouder uit de eigen fractie gevonden. Dam is raadslid sinds 1 februari 2018. Momenteel is hij accountmanager bij Afvalsturing Friesland in Heerenveen. CDA-fractievoorzitter Douwe Attema typeert zijn partijgenoot als iemand die bestuurlijke kwaliteiten heeft en de lopende dossiers goed kent. Om zaken voor elkaar te krijgen zoekt Dam de dialoog, zegt Attema. “Bauke gaat graag met de mensen in gesprek om de standpunten helder te krijgen, om daarna de beste koers te bepalen.” Dam is geboren en getogen in Súdwest-Fryslân. Hij woont in Bolsward. Dam is betrokken bij het verenigingsleven, nu als leider bij SC Bolsward, eerder onder andere bij het Heamiel en de Volleybalclub. Over de portefeuille van de nieuwe wethouder vindt nog overleg plaats met de andere collegepartijen (VVD, GroenLinks en D66).

Jongeren hebben de toekomst! Masterclass Politiek

CDA CDA D66 Venlo 19-08-2020 08:58

Samen met onze collega's van D66 Venlo organiseren wij een masterclass voor jongeren! Ben jij jong en politiek geïnteresseerd? Dan is deze masterclass zeker iets voor jou! Door middel van verschillende sprekers, diverse thema's en interactieve gesprekken hopen we de aandacht voor politiek onder jongeren te vergroten. Politiek is belangrijk voor jouw toekomst en jij kunt daar onderdeel van uitmaken! Op 15 september zal de eerste thema-avond zijn. Deze avond gaat over jong in de politiek! Vanwege de coronamaatregelen is het aantal plekken helaas beperkt. Meld je daarom snel aan, want vol is vol! Aanmelden kan door een mail te sturen naar: masterclassvenlo@gmail.com

Pak lerarentekort aan: vergoed reiskosten

CDA CDA GroenLinks D66 ChristenUnie Utrecht 13-08-2020 12:33

De afgelopen week kreeg het CDA opnieuw van verschillende scholen signalen dat zij problemen ondervinden door hoge reiskosten. Dit is al langere tijd een probleem in Utrecht. Scholen geven aan dat zijzelf en/of hun personeel veel geld kwijt zijn aan parkeervergunningen en reiskosten. Ook vertellen de scholen dat ze soms vaste leerkrachten verliezen, omdat zij de reiskosten niet meer kunnen betalen. Bovendien is het vanwege hoge reiskosten en parkeerkosten erg moeilijk om nieuwe leerkrachten aan te trekken. Vandaag verscheen een artikel in De Telegraaf over deze problematiek. (Zie onderaan dit bericht.) Sander van Waveren (CDA): ‘We kunnen in Utrecht geen leraar meer missen, want we hebben te maken met een groot lerarentekort. We moeten daarom scholen serieus nemen als zij zeggen dat ze behoefte hebben aan tegemoetkoming in de reis- en parkeerkosten.’ Het CDA heeft de afgelopen jaren met verschillende andere partijen meerdere keren aandacht gevraagd voor deze problematiek en de wethouder opgeroepen om gratis parkeervergunningen te verlenen aan scholen. Helaas blijken de wethouder en de meerderheid van de raad keer op keer niet bereid om dit te doen. Motie CDA niet aangenomen Vandaag vergaderde de gemeenteraad over de Utrechtse Onderwijsagenda. Dat is een plan over het onderwijs in Utrecht dat verschillende scholen en de gemeente samen hebben opgesteld. In dit plan is het volgende fragment opgenomen: “We onderzoeken de mogelijkheden om het woon-werkverkeer met openbaar vervoer of (elektrische) fiets aantrekkelijker te maken, zodat het ook voor leraren die niet in Utrecht wonen aantrekkelijk is om naar Utrecht te reizen.” Na vragen van het CDA over dit citaat bleek echter dat de wethouder hier geen concrete maatregelen aan wil verbinden. Vandaag diende CDA Utrecht daarom een motie in, waarmee het college werd opgeroepen om voor de start van volgend schooljaar, in samenwerking met de schoolbesturen, concrete maatregelen te nemen die leraren en scholen tegemoet komen op het gebied van mobiliteit voor de leraren.(Klik hier om de motie te lezen)Helaas bleken de wethouder en de coalitiepartijen (GroenLinks, D66, ChristenUnie) weer niet bereid om de Utrechtse scholen op dit gebied te ondersteunen. Van Waveren: “Zelfs als dit college geen gratis parkeervergunningen wil geven, dan op zijn minst extra vergoedingen voor reiskosten zoals dat in Amsterdam ook gebeurt” Het CDA zal aandacht blijven vragen voor deze problematiek. We blijven daarom ook graag met scholen, leraren en ouders in gesprek. Wilt u uw verhaal over het lerarentekort in Utrecht met ons delen? Dan kunt u contact met ons opnemen via cda@raad.utrecht.nl

Hugo de Jonge nieuwe leider van het CDA:

CDA CDA D66 VVD ChristenUnie Lansingerland 16-07-2020 21:03

Hugo de Jonge nieuwe leider van het CDA: ‘Het CDA is opgericht om kloven te overbruggen en strijd te pacificeren'. Met een uiterst krappe zege op zijn tegenstrever Pieter Omtzigt heeft Hugo de Jonge de CDA-lijsttrekkersverkiezing om het partijleiderschap gewonnen. De opkomst was 66,7 procent. Het verschil is klein: 258 stemmen, oftewel, 50,7 tegen 49,3 procent. Met zijn 42 jaar is hij de jongste CDA-leider ooit, jonger dan Ruud Lubbers. Met die beroemde CDA-leider deelt hij opvallend veel. Een zekere no-nonsense en het heilig geloof in het politieke midden. Zorgzaamheid Met Hugo de Jonge -opgeruimd, handig met de media en betrokken- krijgt het CDA een lijsttrekker die waarden als zorgzaamheid en een sterke overheid predikt. Hij noemt de zorg voor elkaar het fundament van de samenleving en vat zijn politieke missie samen met de zorg van gewone mensen op tafel krijgen en daar praktische oplossingen voor vinden. Waar CDA’ers voorheen beducht waren om de overheid een grote rol te geven werd de overheid bij de strijd om het leiderschap opeens hét thema. Zowel De Jonge als zijn grote uitdager Pieter Omtzigt zijn er beiden al jaren mee bezig, zij het ieder met een belangrijk verschil in accent. De Jonge voerde een lijsttrekkerscampagne voor een sterke overheid die zorg en aandacht heeft voor de mensen. Omtzigt wil mensen beschermen tegen fouten van de overheid. De Jonge won de lijsttrekkersverkiezing na een campagne waarin hij zich aanbood als de man van het midden. Onder hem zal het CDA weer resoluut in het midden van de politiek opereren, beloofde hij. Het is een afscheid van de jaren onder Sybrand Buma, toen de blik meer naar rechts was gewend. Veel behendigheid Nu Hugo de Jonge het CDA gaat leiden, zal hij vooral binnen de partij veel behendigheid nodig hebben. Hem wacht mogelijk een intern debat over de koers.De Jonge staat volledig achter de nieuwe richting voor het CDA, zoals die is uitgestippeld door het wetenschappelijk bureau van de partij, onder de titel ‘Zij aan zij’. Het CDA omarmt daarin het klimaatbeleid, wil breken met marktwerking, zich verzetten tegen de maatschappelijke polarisatie en zoekt in de landbouw meer balans tussen duurzaamheid en exportbelangen. Favoriete kandidaat Hugo de Jonge was vanaf het begin de favoriete kandidaat van het partijbestuur, maar de lijsttrekkersverkiezing maakte duidelijk dat de CDA-kiezers nog lang niet klaar zijn met die discussie. Velen stemden op de andere twee kandidaten. De Jonge zal nog al zijn behendigheid nodig hebben voor het CDA volgend jaar de verkiezingen in kan. De Jonge kan gevoelige dossiers parkeren. Hij deed het bij medische ethiek, het onderwerp waar VVD, D66, CDA en ChristenUnie in het kabinet Rutte-III een wapenstilstand over sloten. De liberale fracties VVD en D66 probeerden de CDA-minister geregeld uit de tent te lokken, maar vergeefs. De praatgrage De Jonge kan dan opeens zeer zwijgzaam zijn. Politiek talent De Jonge werd al vroeg gespot als politiek talent en maakte een razendsnelle CDA-carrière. Op zijn 29e werkte hij voor de minister van onderwijs, niet veel later werd hij politieke assistent van CDA-premier Jan Peter Balkenende. Hij vertrok daarna naar Rotterdam, om wethouder te worden. Als bestuurder is De Jonge vooral een man van praktische oplossingen. Waar hij ook komt bezingt hij samenwerking als beproefd medicijn.

Kadernota 2021 of Kaalslagnota 2021?

CDA CDA GroenLinks VVD D66 PvdA Bloemendaal 14-07-2020 19:44

In de Kadernota 2021 worden de beleids- en technische uitgangspunten vastgesteld voor de ontwerpbegroting 2021 van de gemeente Bloemendaal. Het is in feite een opdracht van de gemeenteraad van Bloemendaal aan het college van Burgemeester en Wethouders voor het maken van een ontwerpbegroting. De gemeenteraad zal linksom of rechtsom ingrijpende beslissingen moeten nemen op het gebied van het uitvoeren van dienstverlening aan haar burgers/ondernemers en de financiering hiervan. Daar is helaas geen ontkomen aan. Deze ingrijpende beslissingen worden o.a. veroorzaakt door: a. Het zijn van een “nadeel gemeente.” We krijgen relatief weinig geld vanuit het rijk, omdat wij in de gemeente relatief dure huizen hebben en derhalve volgens het rijk dus meer belasting kunnen vragen aan onze burgers en bedrijven. b. Decentraliseren door het rijk van omvangrijke taken in vooral het sociale domein. Echter, er wordtdoor het rijk vergeten daarvoor voldoende geld aan de gemeente Bloemendaal te geven. c. De coronacrisis, welke tot gevolg heeft dat de inkomsten van de gemeente dalen en de uitgaven stijgen. Het college diende derhalve wel een voorstel te doen om de gemeentelijke inkomsten en uitgaven meer in balans te brengen. Dit heeft het college dan ook gedaan in de kadernota 2021. De vraag in het dualistische stelsel is echter wel, zijn wij als gemeenteraad - en dus als CDA fractie - het met dit voorstel van het college eens? Het CDA heeft deze vraag in de raadsvergadering van 2 juli 2020 met een “nee” beantwoord! Volgens het CDA dient de kadernota voorzien te worden van aangepaste kaders zowel aan de uitgavenkant als aan de inkomstenkant. Het onverkort aannemen van de door het college voorgestelde bezuinigingen riep bij het CDA ook de vraag op: “of je dan nog wel als zelfstandige gemeente verder zou moeten willen gaan?”. Voorts dient er vanuit het college ook nog de nodige toelichting te komen over wat de gevolgen zijn voor instellingen/burgers/ondernemers als je op de door het college voorgestelde gemeentelijke uitgaven gaat bezuinigen. Deze gevolgen blijken niet uit het collegevoorstel. Dit betreft vooral de voorstellen inzake het (weg)bezuinigen van: *De muziekschool, *de bibliotheek, *herziening dienstverlening servicepunt Bennebroek (blijft er dan nog een levensvatbare restvoorziening in Bennebroek voor de burgers over?, * minder culturele activiteiten, *de Hertenkamp in het Bloemendaalse bos. Ook is het CDA zonder meer tegen een aantal bezuinigingen, zoals bezuinigen op: *extra minimaondersteuning, *de milieustraat in Heemstede- moet namelijk wel toegankelijk blijven voor inwoners van de dorpen Bennebroek en Vogelenzang -, *bezuinigingen op het onderhoud en/of de instandhouding van gemeentelijke groen, *het ophalen Klein Chemisch Afval (KCA) bij Vogelenzang en detailhandel wordt afgeschaft, *versobering/ opheffen speelvoorzieningen. Maar ook de kaders inzake de inkomstenkant verdienen meer aandacht. Er dienen namelijk ook aan de inkomstenkant politieke keuzes gemaakt te worden door de gemeenteraad. Immers je mag tegen bezuinigingen zijn, maar dan zal je ook de politieke moed op moeten kunnen brengen als fractie, om dekking voor deze uitgaven te vinden zodat een sluitende begroting ontstaat. In het verkiezingsprogramma van het CDA staat letterlijk: “CDA Bloemendaal is geen voorstander van verghoging van de OZB. Over een eventuele verhoging van de OZB kan alleen gesproken worden indien het huidige voorzieningenniveau (kwalitatief en kwantitatief) zo ernstig onder druk komt te staan dat een kaalslag dreigt.” De CDA fractie heeft in de raad van 2 juli 2020 gesteld dat met de voorgestelde kaders door het college in de kadernota 2021 een zodanige kaalslag - zoals is bedoeld in het verkiezingsprogramma van het CDA - dreigt plaats te vinden binnen de gemeente Bloemendaal. Derhalve is belastingverhoging een zeer serieuze optie voor de CDA fractie straks bij de vaststelling van de begroting 2021. Voorts ziet de CDA fractie ook dat er de nodige gemeentelijke kosten zijn inzake honden die binnen de gemeente verblijven en worden uitgelaten, zoals hondenpoepzakjesautomaten, opknappen/ onderhouden van het wethouder van Gelukpark dat onder druk staat door het vele uitlaten van honden. Daarom is ook het herinvoeren van een Hondenbelasting een optie voor het CDA om tot voldoende dekking te komen. Voorts blijft het CDA het gezien de huidige financiële situatie het zeer onbevredigend vinden dat de kosten die de gemeente dient te maken voor de Formule 1: a. niet bijgehouden worden door het college en b. niet verhaald kunnen worden op de gemeente Zandvoort dan wel bij de GP zelf. Het CDA zou graag hier toch nader ambtelijk onderzoek en/of bestuurlijk overleg met gemeente Zandvoort/GP over willen zien door het college. Ook verwacht het CDA van het college dat zij binnen de organisatie plannen ontwikkelt om de inkomsten van de gemeente te optimaliseren. Daarbij kan worden gedacht aan een verordening om de kosten van “bovenwijkse voorzieningen” te verhalen op projectontwikkelaars. D66 gaf deze suggestie reeds in de commissie grondgebied. Het CDA wil zeker als zelfstandige gemeente Bloemendaal verder! Daarom heeft de CDA fractie ook het voortouw genomen om met andere politieke partijen in de gemeenteraad (D66, GroenLinks, PvdA en VVD) een alternatief voorstel (een amendement) te maken en in stemming te brengen in de gemeenteraad van 2 juli 2020. Dit voorstel heeft de CDA fractie met verveverdedigd in voornoemde gemeenteraadsvergadering en het voorstel is ook aangenomen door de gemeenteraad! In het aangenomen voorstel staat: Amendement CDA Kadernota 2021 2020002520 Namens de CDA fractie Bloemendaal Bob van der Veldt, Raadslid en lid van de commissie Bestuur en Middelen van de gemeente Bloemendaal

Reactie op Kaderbrief 2021-2024: Op koers?!

CDA CDA D66 PvdA Waddinxveen 09-07-2020 14:57

Ziet u het voor zich? Er vaart een containerboot met de naam ‘Schip van Gemeente’ door de Gouwe van de Wilhelminakade in het zuiden naar het noordelijkste puntje van de Noordkade in Waddinxveen. In de stuurhut zijn de kapitein en 4 stuurmannen. Ze hebben de route goed voorbereid en hebben dat vastgelegd in het zogenaamde motorblokakkoord. Het schip heeft sinds twee jaar een speciaal motorblok (zijnde de huidige coalitie), maar het is nog steeds niet duidelijk welk merk motorblok dat is. In de containers aan boord vergaderen fracties, gelukkig zijn er ramen en deuren die open en dicht kunnen, want er moet wel overlegd kunnen worden, ook met de stuurmannen. Twee fracties hebben geen stuurman. Deze oppositiepartijen praten regelmatig met elkaar op de achtersteven over de koers van het schip, want daar kun je goed zien hoe de boot gevaren heeft. Het water onder de boot in de Gouwe is zeer onrustig, dat komt de laatste periode vooral door corona, maar ook omdat het ‘Schip van Staat’ taken in het Sociaal Domein aan het ‘Schip van Gemeente’ gegeven heeft, zonder de daarbij behorende middelen en dan is het best wel moeilijk sturen. Het CDA staat in het kader van de Koersbrief en de Tussentijdse Evaluatie (overigens is midterm review geen B1 taal) beurtelings op de voor - en achtersteven en kijkt naar de boeg- en hekgolven van het schip, maar ook naar het gebeuren op de wal, naar de mensen, de huizen, de bedrijven enz. Wat zien wij, het CDA, daar?! Wij zien dat de stuurmannen onder leiding van de kapitein hun weg proberen te vinden. Ze hebben een Koersbrief bij zich, maar de Hefbrug is door de Coronamist moeilijk te zien. Daarom hebben zij voor de verdere reis niet te veel nieuwe plannen gemaakt. Alleen Wee Oh Wee!, “Wettelijk, Onvermijdelijk en Wenselijk”. Beleidsarm noemen ze dat aan boord. Daar heeft onze fractie begrip voor. Op de kade staan best wel wat mensen die gebruik maken van de Collectieve Zorgverzekering. Juist voor hen is het moeilijk in te schatten wat de Coronacrisis voor gevolgen heeft. Heel fijn dat de voorgestelde beëindiging van deze voorziening uitgesteld wordt en hopelijk ook ongedaan. Wij hebben de motie over de collectieve verzekering daarom mede ondertekend. Op de kade ook wat mensen die door het niet verder doorontwikkelen van WadWijzer tussen wal en schip lijken te vallen. Wij vrezen dat de wal het schip moet keren. Vanaf de boot op de Gouwe horen we vrolijke geluiden van bruisende activiteiten bij De Kroon. Dat moet zo blijven, want cultuur is de ‘duurzame primer’ van het Schip van Gemeente. Cultuurparticipatie bevordert de sociale samenhang in ons dorp! Aan de hogere energiekosten kan de Kroon niets doen en ook niet aan hun succes, daar mogen ze in elk geval niet aan ten onder gaan! Vandaar dat wij akkoord gaan met de extra bijdrage voor de Kroon. Ook horen we vanaf de boot schoolkinderen enthousiast zingen. Het CDA staat volledig achter het structureel ‘in cofinanciering’ blijven bijdragen van de gemeente aan de scholen om kwalitatief goed aanbod cultuureducatie verder te ontwikkelen. Hoeveel troost biedt in deze coronatijden niet juist Kunst en Cultuur!! Het CDA vindt het onbegrijpelijk dat de cultuurnota pas verschijnt (hij had er in 2019 al moeten liggen) na de besluitvorming over het maatschappelijk vastgoed en een besluit over herijking van de subsidies. Je koopt toch een boot pas als je weet wat voor boot je wilt, wat je ermee wilt doen en natuurlijk ook wat die kost. Motie cultuurnota met D66 en PvdA/GL waarvan het dictum luidt: Verzoekt het college Bij het raadsvoorstel voor herijking van het subsidiebeleid voldoende flexibiliteit in te bouwen zodat de straks gewenste mogelijkheden voor de cultuursector niet bij voorbaat worden beperkt . Vanaf de achtersteven zien en horen we veel auto’s op de N 207 en in het dorp. Ons dorp moet nog beter bereikbaar worden. We weten dat er tot nu toe weinig gedaan is aan het verbeteren van het OV, terwijl dat wel in het motorblokakkoord stond. Tevens laat de ontwikkeling van (snel)fietspaden en de fietsveiligheid in het dorp nog best veel te wensen over. We maken nu een tussenstop bij de Hefbrug, bij het Oude Raadhuis (voorheen Streekmuziekschool) en kijken terug richting Wilhelminakade. Op het schip is een van de stuurmannen belast met de mensen aan wal en de beste stuurlui staan aan wal, weten we. Deze stuurman, die over participatie gaat, probeert de stuurlui aan wal erbij te betrekken, maar dat gaat nog lang niet goed, want het is vaak niet duidelijk wie, wanneer en waarover mee mogen denken en wat er met hun ideeën gedaan wordt. Het lijkt soms of de ideeën van de stuurlui aan wal in de rook van het ‘Schip van de Gemeente’ opgaan en dat kan toch niet de bedoeling zijn?! En.. hebt u veel jongeren op de kade gezien? Gehoord? Wij in ieder geval niet veel! We wachten nu op de evaluatie van het jongerenwerk en zijn m.n. benieuwd naar de effectiviteit daarvan. Al varend over de Gouwe is er ophef ontstaan in het dorp met de mensen op de boot en ook met een stuurman over biomassacentrales. De tegenstanders van biomassa demonstreerden zelfs voor corona al met mondkapjes. Het CDA vindt dat er binnen de wettelijke mogelijkheden alles aan gedaan moet worden om biomassacentrales uit ons mooie dorp te weren. We staan er al zo slecht voor op het gebied van duurzaamheid. Dit kan er echt niet bij! We constateren dat we tijdens de vaart niet meer, maar minder sociale woningen gezien hebben dan in het verleden en ook geen levensloopbestendige woningen. We zijn echt met stomheid geslagen. We hopen echt dat er per 1 januari 2021 nieuwe prestatie afspraken met Woonpartners gemaakt worden, waarin staat dat ze geen sociale woningen meer mogen verkopen en dat de huren moeten worden afgetopt op de liberalisatiegrens. Is het ‘Schip van Gemeente’ op koers?! In coronatijd is koers houden moeilijk. Bijsturen is noodzakelijk m.n. op preventie, ook niet zorg gerelateerd, om te voorkomen dat de tweedeling in de maatschappij, in Waddinxveen tussen Noord en Zuid, groter wordt. Het CDA is er nog steeds van overtuigd dat een preventieakkoord voor Waddinxveen, waarin bindende afspraken staan met publieke en private partijen voor de korte en lange termijn, noodzakelijk is. Het ‘Schip van de Gemeente’ is geen pieremachochel (dat is een heel vreemd bootje), maar best een toekomstbestendig schip. Dus het CDA geeft hierbij ook complimenten aan de kapitein, de stuurmannen en niet te vergeten het personeel aan boord voor het vele werk dat zij verrichten. Tot slot wenst het CDA het college helder inzicht en fijngevoeligheid om te onderscheiden waar het op aankomt, want het gaat om Welbevinden van Waddinxveners in Waddinxveen. Waddinxveen, 8-7-2020 Bastienne Prins, fractievoorzitter CDA

Kaasmarkt: Poppenkastparticipatie & #Stoppenmetproppen

CDA CDA D66 Leiden 06-07-2020 08:21

De Kaasmarkt: een van de laatste open stukjes in de Leidse binnenstad, direct aan de Nieuwe Rijn, met prachtige platanen en een enthousiaste & actieve buurt. Alle ingrediënten voor een mooi stadspark, zo je zeggen. Maar waar de buurt het etiket ‘poppenkastparticipatie’ op het inspraakproces plakte, werd de CDA-slogan ‘#StoppenMetProppen’. Kritiekloze verkoop gemeentegrond aan ontwikkelaar “Ons uitgangspunt was: maak het open, groen en rustgevend. Daar is geld voor nodig, wat verdiend wordt uit de opbrengst van de verkoop van gemeentegrond.” Daar zit volgens Heijnen, en meerdere partijen in de Leidse raad, de crux. Hoeveel geld er nodig is voor de nieuwe inrichting van het plein, is nog niet onderzocht. Toch wordt een flink voorschot genomen met die verkoop. “Aan de linkerkant wordt 45 meter verkocht aan projectontwikkelaar Bakker. De rechterkant ontwikkelt de gemeente zelf, waar 8 grachtenpanden van 6 ton zouden moeten komen.” In die twee uitgangspunten wilde het CDA graag verandering zien. “Huizen van 250 vierkante meter zijn echt niet nodig om de woningnood op te lossen. Bouw iets voor de doorstroming.” Wat betreft de aankoop van de grond door Bakker wilde Heijnen eerst weten wat de nieuwe inrichting van het plein zou gaan kosten. #StoppenMetProppen “Ons uitgangspunt is geweest: open & groen. Bepaal eerst wat het gaat kosten, voordat we ons gaan vastleggen bij een projectontwikkelaar om 45 meter gemeentegrond af te staan. Helaas is precies dat nu gebeurd.” Licht Heijnen toe. “We bedachten een staffel: aan weerszijden van de Kaasmarkt kon 10, 20 of 30% in bouwvolume verminderd worden. Voor de vergadering kon dit nog op een ruime meerderheid rekenen – onder andere D66 en GL waren voor.” In de raadsvergadering kantelde dit, na een toelichting van de wethouder dat er voor ‘de panden van Bakker’ geen aanpassingen meer gedaan konden worden. Het amendement van Heijnen haalde geen meerderheid. Dat betekent dat het volume van de door de gemeente te ontwikkelen grachtenpanden aangepast kan worden, maar de gebouwen van Bakker 45 meter van de openbare ruimte op gaan slokken. ‘Poppenkastparticipatie’ “Ik snap werkelijk niet waarom projectontwikkelaars in Leiden geen strobreed in de weg gelegd kan worden. Alsof de buurtbewoners en oppositiepartijen geen recht van spreken hebben. Als continu in ieder bouwproject buurtbewoners weggezet worden als NIMBY’s en zeikerds, klopt er gewoon iets niet. D66 noemde de participatie in dit project ‘perfect’. Het is opvallend hoe ver onze meningen dan uit elkaar liggen. De Kaasmarkt is wat het CDA betreft weer een mislukt dossier op de participatieplank.” Verdere vragen en/of opmerkingen naar aanleiding van bovenstaand artikel? Stuur een mail naar ons raadslid Josine Heijnen via j.heijnen@gemeenteraadleiden.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.