Nieuws van politieke partijen over DENK inzichtelijk

77 documenten

Rembrandtbrug: Verkeerde informatie verstrekt?

Inwonersbelangen Inwonersbelangen DENK Woerden 19-03-2024 10:35

Opnieuw zijn er artikel 42 vragen nodig om opheldering te verkrijgen over de informatie en het proces ten aanzien van het project Rembrandtbrug. De gemeenteraad lijkt verkeerd geïnformeerd. Als dit zo is, dan zullen de kosten van Rembrandtburg weer verder oplopen.

Heeft er nu wel of niet een inventarisatie plaatsgevonden?

Op 4 maart jl. is er een brief vanuit de gemeente gestuurd aan de bewoners wonend en ondernemers gevestigd rondom het tracé van het project Rembrandtbrug. In deze brief wordt aangegeven dat er continu gewerkt is aan de ontwerp werkzaamheden van dit project. Ook wordt aangekondigd dat de gemeente laat onderzoeken, door middel van proefsleuven, hoe en waar de kabels en leidingen in het gebied liggen.

Op 28 september 2022 heeft het College naar de gemeenteraad de Nota van beantwoording zienswijzen Bestemmingsplan ‘Rembrandtbrug’ gestuurd. Hierin is de gemeenteraad over kabels en leidingen als volgt geïnformeerd:

* * * * *

8.19 Kabels en leidingen

U geeft aan dat in zijn geheel in het ontwerpbestemmingsplan Rembrandtbrug het onderdeel kabels en leidingen ontbreekt en dat het verleggen een kostenpost met zich meebrengt. 

Reactie

Het onderdeel kabels en leidingen is opgenomen in paragraaf 4.11 van de toelichting op het bestemmingsplan. Alle aanwezige kabels en leidingen binnen de plangrenzen zijn geïnventariseerd, waarbij de focus ligt op deze kabels en leidingen die mogelijk een raakvlak vormen met de geplande werkzaamheden. Uit de inventarisatie blijkt dat binnen de plangrenzen datakabels, laag- en middenspanningskabels, gasleidingen hoge en lage druk, rioolleidingen onder druk en vrijverval en waterleidingen aanwezig zijn (zie tabel 4.12 in de toelichting). In de kostenraming is rekening gehouden met de kosten voor het verleggen van kabels en leidingen. 

Conclusie

De zienswijze leidt niet tot aanpassing van het bestemmingsplan.

* * * * *

Gemeenteraad lijkt onjuist geïnformeerd over Rembrandtbrug

Uit de beantwoording zienswijzen komt het beeld naar voren dat de inventarisatie van leidingen en kabels uitgevoerd is. Dit staat haaks op de brief die recent gestuurd is, waarin inwoners en bedrijven geïnformeerd worden over uit te voeren werkzaamheden om in kaart te brengen waar leidingen en kabels in de grond zitten.

Naar aanleiding hiervan hebben Inwonersbelangen, Splinter en Woerden & Democratie de volgende vragen:

Hoe kan het zijn dat er nu pas onderzoek wordt gedaan naar de kabels en leidingen? Hoe kan het dat gemeenteraad eind 2022 geïnformeerd is dat helemaal inzichtelijk is waar kabels en leidingen liggen en dat er nu een onderzoek naar gedaan wordt? Wordt de gemeenteraad wel adequaat geïnformeerd over alle zaken die spelen rondom de Rembrandtbrug? Zijn er nog meer zaken waarover de gemeenteraad niet over geïnformeerd is? Denk bijvoorbeeld aan de benodigde keerlussen, waar uit eigen onderzoek van raadsleden bleek dat deze wel nodig zijn. Hoe is een raming van alle kosten en benodigde investeringen mogelijk als onduidelijk is, waar wat in de grond zit? Is het standpunt van het college nog steeds dat alle kosten voor omleggen van leidingen en kabels niet voor rekening van de gemeente is?

 

Het bericht Rembrandtbrug: Verkeerde informatie verstrekt? verscheen eerst op Inwonersbelangen.

Politiek inloopuurtje bij MIMIK

Gemeentebelang Gemeentebelang DENK Deventer 26-02-2024 12:29

Denk mee met lokale politici en voorzien hen van input

Het is essentieel dat lokale politici benaderbaar zijn en in gesprek blijven gaan met de inwoners van een gemeente. Dit doet de grootste lokale partij van onze gemeente door elke keer opnieuw een andere wijk, dorp of buurtschap in de gemeente te bezoeken en hier zogeheten ‘inloopuurtjes’ te organiseren. Onder het genot van een kop koffie of thee horen de lokale politici graag wat er leeft en speelt in de gemeente.

Op maandag 4 maart 2024 zitten diverse fractieleden van Gemeentebelang Deventer, van 19:00 tot 20:00 uur, klaar bij MIMIK om met inwoners in gesprek te gaan. Het inloopuurtje is er voor mensen die een verschil willen maken door actief mee te denken met de lokale politiek en hen van input te voorzien. “We pakken onderwerpen die actueel zijn voor inwoners constructief op, waarbij we in gesprek gaan met de direct betrokkenen. Vervolgens zoeken we met de fractie naar een passende oplossing” vertelt raadslid Hennie Eltink.

Naast het gesprek tijdens de inloop plannen de lokale politici desgewenst ook nog een persoonlijke vervolgafspraak in met een ieder die daar behoefte aan heeft. “Samen met de inwoners uit stad en buitengebied willen we de voortschrijdende samenleving op actuele wijze vorm blijven geven” aldus Bert Roetert. “Iedereen is op 4 maart om 19:00 uur van harte welkom om ons bij café ‘DAAR’ in MIMIK van input te komen voorzien”, zo sluit hij af.

Kortom, hopelijk tot de 4e maart in Theater MIMIK!

Toekomst van onze evenementen

Nieuwe Lijn Nieuwe Lijn DENK Epe 09-02-2024 16:01

Via social media vernamen wij dat de VIOS stopt met het organiseren van de Vaassense Zomerfeesten. Als Nieuwe Lijn schrikken wij hiervan. Onze vrijwilligers en verenigingen staan bij ons hoog in het vaandel en zijn belangrijk voor ons dorp en onze gemeente.

Donderdag 8 februari heeft Albert namens onze fractie vragen gesteld aan het college over de strenge eisen die worden opgelegd mede door de Gemeente Epe. Meerdere verenigingen hebben hier al jaren last van om het hoofd boven water te houden.

Wij maken ons grote zorgen dat dit ook op andere verenigingen en organisatoren gaat door dreunen en we weten dat dit ook al doet. Denk aan de Kerstmarkt in Vaassen of Vaasaqua.

– Is dit een voorbode dat andere organisaties om deze reden ook het bijltje erbij neer gooien?

– Kan het college op korte termijn in gesprek gaan met VIOS of met andere verenigingen om te kijken naar een gezamenlijke oplossing?

– Heeft dit besluit ook gevolgen voor de ontwikkeling van het evenemententerrein in Vaassen?

– Zijn deze strenge eisen opgesteld door de gemeente, zo ja, welke zijn deze eisen en zijn zware eisen wettelijk noodzakelijk? Moet ze zo zwaar zijn dat evenementen er onder leiden?

– Hoe kan de gemeente voorkomen dat dit soort publiekstrekkers in het dorp, door de o zo belangrijke vrijwilligers, georganiseerd kunnen blijven organiseren?

Denk aan de woorden van de burgemeester van Oenerkoefeest. Een citaat uit het krantje van het Oenerkoefeest “dat (extra veiligheidsmaatregelen) vraagt nu wat extra inspanning van organisatoren om daar plannen voor op te stellen en te kijken of alles veilig kan verlopen, maar als gemeente helpen we daar graag bij”.

We hopen dat de burgemeester deze woorden kan nakomen en dit tot uitvoer kan brengen bij diverse evenementen in het dorp en onze gemeente. De burgemeester geeft aan in gesprek te gaan met in ieder geval VIOS voor het organiseren van de Zomerfeesten.

Wil je met ons meedenken of loop je ergens tegenaan, meld het ons. We komen graag langs voor een gesprek om samen te kijken naar wat we kunnen doen om deze prachtige evenementen te blijven organiseren.

(foto vanuit organisatie Kerstmarkt Vaassen)

Onzekere tijden met een sporthal van meer dan 12,5 miljoen

Gemeentebelang Gemeentebelang DENK PvdA Gilze en Rijen 19-11-2023 18:01

Gemeentebelang: tegen de begroting 2024, tekorten niet bij de inwoners leggen

Tijdens de raadsvergadering is de begroting voor 2024 besproken. De begroting is de uitwerking van de Perspectiefnota die in juli behandeld is. Gemeentebelang heeft toen nog voor de Perspectiefnota gestemd. Het college kreeg het voordeel van de twijfel. Wij spraken onze zorgen uit over de begroting en hebben aangegeven dat het college huiswerk had. Helaas bleek in het debat dat de zorgen van de fractie van Gemeentebelang niet weggenomen konden worden.

De lasten voor de inwoners gaan stijgen, maar het is nog niet bekend hoeveel. Door onzekerheid vanuit Den Haag heeft onze gemeente al te maken met grote tekorten vanaf 2026 (het ravijnjaar) maar het college wil daar nog niet op anticiperen. Dit ondanks aandringen vanuit Gemeentebelang en andere oppositiepartijen.

Maar dat is niet het enige waar het college de kop voor in het zand steekt. Financieel zitten er meer risico’s in de begroting dan enkel het ravijnjaar. Verschillende grote grote uitgaven zijn nog niet ingevuld. Denk aan het rioleringsplan van tientallen miljoenen, het herinrichten van het Wilhelminaplein van enkele tonnen, de kosten van de nieuwe ambtelijke huisvesting en de verbouwing van het huidige gemeentehuis die ook miljoenen gaat kosten.

Fractie van Gemeentebelang :: ‘Dit zijn niet onze keuzes en is niet onze begroting”

Wat dit college wel doet is extra uitgeven zoals de 2,5 miljoen voor de sporthal in Gilze. Dat er een sporthal moet komen staat vast maar het ontbreken van de wil bij het college om ook maar ergens op te bezuinigen stuit Gemeentebelang tegen de borst.

Grote kostenposten niet invullen, wil niet zeggen dat je een sluitende begroting hebt. Weten dat je een rekening moet betalen maar die nog even “vergeten”, brengt alleen maar financiële ellende. Tijdens het debat heeft Gemeentebelang aan de coalitiepartijen gevraagd of zij het echt wel een goed idee vonden om met zoveel onzekerheden de lasten te verzwaren voor onze inwoners. Zowel Kern ‘75, de PvdA als GGR konden daar volmondig ja op zeggen. En dat het college de rekening zonder meer bij de burgers legt vond Peter van Seters van GGR heel normaal. Want zo rederneerde hij: “inwoners betalen altijd, zo gaat het gewoon”. Het is maar dat je het weet.

Voor de raadsleden van Gemeentebelang was het daarom een heldere zaak. Fractievoorzitter Maud van der Meer gaf aan: ‘Dit zijn niet onze keuzes en is niet onze begroting”, ze heeft daarom tegen de begroting gestemd.

“Nu geld op tafel voor Hoeksch Theater!”

VoorWaards Hoeksche Waard VoorWaards Hoeksche Waard DENK Hoeksche Waard 24-10-2023 14:59

Net zoals vorig jaar vraagt VoorWaards bij de begroting geld voor een Hoeksch Theater, een accommodatie met een podium en bioscoop in de Hoeksche Waard. “Het cultuurbeleid moet ambitieuzer en beter aansluiten bij wat onze inwoners willen”, zegt raadslid Eline Rood.

Al jaren is uit verschillende onderzoeken bekend dat de meerderheid van de inwoners behoefte heeft aan een theater in de Hoeksche Waard. Een plek voor jong en oud, waar men kan genieten van concerten, cabaret en theatervoorstellingen van zowel onze eigen verenigingen als van professionals. Je hoeft het eiland dan niet meer af voor een avondje uit.

Bij de bespreking van de begroting begin november vraagt de partij daarom om een bedrag te reserveren voor een dergelijke voorziening. Vorig jaar was daar onvoldoende steun voor bij andere partijen in de gemeenteraad, maar VoorWaards probeert het nu opnieuw. “Heel simpel, er moet geld op tafel komen voor een Hoeksch Theater omdat het hard nodig is.”

Dat er onvoldoende geld en aandacht uitgaat naar cultuur, bleek op 12 oktober toen de tussenevaluatie van het huidige cultuurbeleid werd besproken. Het voorstel van het college om de beleidsperiode met 2 jaar te verlengen, omdat niet alle actiepunten uitgevoerd zijn, viel niet in goede aarde bij VoorWaards. Volgens de partij is het ambitieniveau te laag en moet het beleid op het eerder afgesproken jaar, 2024, herzien worden. Om die reden stemde VoorWaards tegen de verlenging van de beleidsperiode met 2 jaar.

“De gemeente zegt in te zetten op ontmoetingsplekken, buurthuizen in elk dorp, maar dit komt moeizaam van de grond. En niet álle kunstenaars die nu onderdak hebben in CreActief krijgen straks onderdak in de basisschool aan de Jordaensdreef in Oud-Beijerland. Voor hen is nog geen alternatief bekend.”

Wat VoorWaards betreft blijven zij gehuisvest op de levendige locatie aan de Koninginneweg.

Accommodatie met de juiste faciliteiten

Nu moeten onze Hoeksche theatergezelschappen en scholen regelmatig van het eiland af om een voorstelling te kunnen geven. Raadslid Eline Rood: “Te gek voor woorden dat we onze eigen mensen geen fatsoenlijke plek kunnen bieden. Onze gemeente kent een rijk, cultureel verenigingsleven. Met 90.000 inwoners verdienen kunst en cultuur een stevige plek in onze samenleving. Er wordt gewerkt aan buurthuizen in alle dorpen, maar wanneer je bekende artiesten, cabaretiers of musicals naar de Hoeksche Waard wilt halen, is een grotere accommodatie nodig met de juiste faciliteiten. Denk aan coulissen, een kap voor decorstukken, goede akoestiek en voldoende zitplaatsen. Anders komen zij niet hoor. Daarom moet er een theater komen met, naast een podiumfunctie, ook een bioscoopzaal. Plezier voor jong en oud op ons eiland!”

Wanneer de gemeente, naast de buurthuizen, spreekt over een podiumfunctie met een zaal met slechts 250 stoelen, is voor ons duidelijk dat men niet beseft dat dit niet het gewenste resultaat bereikt. Theater het Kruispunt in Barendrecht (48.000 inwoners) telt al 500 zitplaatsen en daar komen grotere namen. “Zoiets zou het minimum moeten zijn”, volgens Rood. “Theater Kunstmin in Dordrecht vind ik ook een heel mooi, sfeervol voorbeeld.”

Vergeleken met andere gemeenten geeft de Hoeksche Waard erg weinig geld uit aan kunst en cultuur. 5 ton per jaar tegenover 1,9 miljoen in Barendrecht. Te weinig, meent VoorWaards, dus daar moet verandering in komen. “Investeren in het Hoeksch Theater is een eerste goede stap”, aldus Rood. De partij zoekt hiervoor nadrukkelijk de samenwerking met de gehele gemeenteraad.

Naar een nieuwe gemeentelijke organisatie

Toekomstig KLM Toekomstig KLM DENK Loon op Zand 02-10-2023 09:15

niemand tegenspreken. Maar met “gezond”  bedoelt Toekomstig KLM niet alleen dat je vandaag en morgen de zaken op orde hebt. Als je nu al weet dat je als gemeente in 2026 het moeilijk gaat krijgen, dan moet je daarover NU al nadenken. We spreken liever over de weerbaarheid van Loon op Zand. In dit artikel hebben we het over iets anders: de wendbaarheid van Loon op Zand. Dat is een moeilijke term voor het vermogen om je aan te passen aan de veranderende taken. Onze gemeente kent al jaren geen eindverantwoordelijke manager voor de bedrijfsvoering. Daar hebben we nu leergeld voor betaald met het plotselinge vertrek van onze gemeentesecretaris. In het Brabants Dagblad beaamde onze burgemeester dat het werk te veel was voor één persoon. Een gemiste kans dat er zo weinig is gedaan met dit inzicht.

Kosten organisatieontwikkeling.

Organisatieontwikkeling is een aspect van bedrijfsvoering en bedrijfsvoering is een taak van het college. Echter, organisatieontwikkeling kost geld, veel geld. En daarvoor komt de raad in beeld. In 2022 heeft de raad hiervoor jaarlijks budget vrijgemaakt van bijna € 1,2 miljoen. In 2023 komt daar desgevraagd € 400.000,– bij. En inmiddels weet de raad dat € 1,3 miljoen wordt meegenomen in de begroting 2024 voor aanvullende zaken. Dat betekent dat in totaal al jaarlijks € 2,9 miljoen wordt verspijkerd aan dit project. Waar is dat allemaal aan opgegaan ?

Voortgang organisatieontwikkeling

In het organisatieplan Loon op Zand (januari 2023) lezen we dat “er in de afgelopen jaren veel is geschreven en besproken over de ontwikkeling van de organisatie. Er werd onderzoek gedaan. Er werden rapporten geschreven. Er werden plannen gemaakt. De organisatie werd in omvang uitgebreid. Maar doorpakken om echt in beweging te komen, blijft eigenlijk uit.”(blz. 5, hoofdstuk 1.3). Dat gevoel bekroop Toekomstig KLM nog steeds op de beeldvormende vergadering van 21 september jl. Het college schotelde de raad een nieuw functiewaarderingsmodel voor. Maar waarom lenen wij ons daarvoor? De raad zit er toch voor de strategische kant van de organisatieontwikkeling?

Wat moeten we doen ?

We weten allemaal dat organisatieontwikkeling succesvol bijdraagt aan je visie en missie, wanneer door een andere opzet in je operationele werkwijze je doelen beter en sneller kunnen worden bereikt en wanneer je organisatie zich flexibeler kan aanpassen aan zijn omgeving. Anders gezegd: speel zodanig in op de vraag/wensen/behoeften van je burgers en ondernemers, dat zij herkenbaar vooruit worden geholpen. Dat raakt ook gelijk aan de kern van het wendbaarheid vraagstuk.

En de wendbaarheid wordt bevorderd als de beoordeling van de behoefte aan nieuwe functies en functiekwaliteiten steeds doorgaat. Een functiewaarderingssysteem operatie, zoals die nu al ruim een jaar plaats vindt en waarvan nog geen einde in zicht is, hoeft geen belemmering te zijn om daarmee te wachten.

Zo hebben we al heel lang behoefte aan professionals die advies uitbrengen aan het gemeentebestuur over organisaties waaraan wij verbonden zijn als financier of aandeelhouder. Denk bijvoorbeeld aan: Baanbrekers, Veiligheidsregio, GGD Hart voor Brabant en Bank Nederlandse Gemeenten. Maar wat te denken van het gebrek aan eigen leiders in ruimtelijke en economische projecten. Het tekort aan deze discipline verklaart waarom we het planniveau van De Nieuwe Wetering na 7 jaren nog steeds niet zijn ontstegen.

Kortom, Toekomstig KLM roept de raad op om onze verantwoordelijkheden richting het college en onszelf meer strategisch invulling te geven. Toekomstig KLM zet zich in om de slagkracht van Loon op Zand als geheel in kaart te brengen. Helpt u ons daarmee ? Wij zijn te bereiken via info@toekomstigklm.nl. Bellen mag ook: 06-53296415.

Ontwikkelingsplan Zilver-As in Schoonhoven

Pro Krimpenerwaard Pro Krimpenerwaard DENK Krimpenerwaard 28-09-2023 18:07

In de beeldvormende commissievergadering van 26 september 2023 (u mocht daar niet bij zijn, maar u kunt de bijeenkomst terugzien via de gemeentelijke website) is de zogenaamde Zilver-As in Schoonhoven besproken. In juli 2018 heeft de gemeenteraad besloten om de culturele positie van de binnenstad van Schoonhoven met een integraal ontwikkelingsplan voor de “toeristische Zilver-As” te versterken. In oktober 2018 heeft de gemeenteraad het ambitiedocument “Zilverstad met allure” vastgesteld. Vervolgens is besloten om een ontwikkelingsplan voor de binnenstad van Schoonhoven (met focus op de Zilver-As) op te stellen.

De Zilver-As beslaat het gebied van de Veerpoort tot aan het Springerpark. In overleg met diverse partijen is dit ontwikkelingsplan tot stand gekomen. In het ontwikkelingsplan staan ideeën en kansen om van de Zilver-As een aantrekkelijk verblijfsgebied te maken. Het is een meerjarenplan. Bijgesloten de presentatie, de verkeerskundige analyse en het raadsvoorstel. Het ontwikkelingsplan is te groot om bij te voegen en verwezen wordt naar de site van de gemeente.

Graag verneemt Pro Krimpenerwaard uw op- en aanmerkingen. Het is nog een conceptplan. Wordt het duurste plan uitgevoerd dan bedragen de kosten € 3 miljoen.

Pro Krimpenerwaard vindt het de hoogste tijd dat het gebied een stevige update krijgt. Op 29 november 2000 hebben wij in de raad van de voormalige gemeente Schoonhoven hierover voorstellen gedaan om voor het centrum de verkeersdruk fors te verminderen, de Stenen Brug autovrij te maken, te komen met een verkeers- en parkeerplan. Bij herhaling zijn we daarop terug gekomen. Toen is met ons afgesproken dat eerst de 2 parkeerterreinen  buiten de Veerpoort gereed moeten zijn en dat de veerpoort voor het gemotoriseerde verkeer wordt afgesloten. Eindelijk is dat nu het geval en wij hopen dat met voortvarendheid het plan wordt uitgevoerd. Inhoudelijk hebben wij toch enkele bezwaren. Er moet blijkbaar een extra brug over de gracht worden geplaatst om de beide zijden van de Oude Haven met elkaar te verbinden. Leuk voor een ronde wandeling. Dit is volstrekt overbodig en wij vragen ons af of dit historisch kan worden onderbouwd. Dit geld kan beter aan de verdere uitwerking van het plan worden besteed. Denk hierbij ook het terugplaatsen van de bomen aan de Oude Haven. De uitvoeringskosten zijn nu al onbetaalbaar voor een gemeente die in 2026 met een ongedekte schuld van € 12 miljoen wordt geconfronteerd.

Ook hebben wij in de commissie kritiek geuit op de betrokkenheid van 2 van de 3  inwoners, zijnde de afspiegeling van de omwonenden, die raadslid zijn. Dit kan natuurlijk niet. De inwoners moeten op een serieuze wijze hierbij betrokken worden en geen dubbele pet op hebben. Wethouder Boere is het met ons eens dat de belangenverstrengeling moet worden voorkomen.

In principe is dit een goed plan, maar het moet natuurlijk wel uitvoerbaar zijn.

Voorzieningenniveau blijft op peil bij sluitende begroting

Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard Vereniging Gemeente Belang Krimpenerwaard DENK Krimpenerwaard 22-09-2023 14:37

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard heeft de meerjarenbegroting 2024-2027 aan de gemeenteraad aangeboden. Met deze begroting houden we ons voorzieningenniveau op peil en geven we invulling aan onze ambities uit het collegeprogramma “Vitaal Vooruit!”. Het is gelukt om, ondanks de grote maatschappelijke opgaven, een sluitende begroting met een klein overschot aan te bieden. De woonlasten voor 2024 worden alleen aangepast aan de inflatie. Hierdoor blijven deze relatief laag ten opzichte van gemeenten in de regio en het landelijk gemiddelde.

Grote maatschappelijke opgaven hebben veel invloed op het beleid en de financiën van de gemeente. Denk aan de oorlog in Oekraïne en de opvang van vluchtelingen. Of aan het gestegen prijspeil en de gevolgen daarvan op onze inwoners en bedrijven. Maar dit geldt ook voor de gemeente zelf: de prijzen van grondstoffen en personeel zijn gestegen. Het gevolg is dat eerder beschikbaar gestelde budgetten en kredieten niet langer toereikend zijn. Toch is het ook dit keer weer gelukt om een sluitende begroting op te stellen.

Wethouder Pascal van der Hek (Gemeente Belang Krimpenerwaard) “De begroting is sluitend en heeft in 2024 en 2025 een positief saldo. We zijn blij dat dit, ondanks alle grote maatschappelijke opgaven, is gelukt zonder te hoeven bezuinigen. Ook hebben we onze ambities uit het collegeprogramma vertaald in de begroting. Wel is toekomstige jaren sprake van toenemende onzekerheid en staan de financiën daardoor onder druk. Er komt komende jaren een flinke financiële uitdaging op ons af. Daar gaan we mee aan de slag!”

In 2024 sluit de begroting met een overschot van € 230.000 euro. Dit saldo wordt toegevoegd aan de reserve Begrotingstekorten. Zo blijft het beschikbaar om toekomstige tekorten op te kunnen vangen. Vanaf 2026 zien we de tekorten op begrotingsbasis oplopen naar ongeveer 12 miljoen euro. In lijn met de oproep van de VNG is ervoor gekozen om de tekorten in volle omvang te presenteren en er nog geen aanvullende dekking tegenover te zetten. Uiteraard buigen we ons de komende periode, in aanloop naar de kadernota 2025, wel over de vraag hoe dit op te lossen.

In 2024 worden de gemeentelijke heffingen (zoals de opbrengst onroerendezaakbelasting en de toeristenbelasting) aangepast aan de inflatie. Dit is 6,2 procent. De afvalstoffenheffing stijgt meer. Dit komt doordat papier minder opbrengt en de verwerkingskosten hoger zijn. De rioolheffing houden we gelijk aan het tarief van 2023. Hierdoor blijven de woonlasten relatief laag ten opzichte van omliggende gemeenten en het landelijk gemiddelde.

Behandeling begroting in de gemeenteraad

De meerjarenbegroting wordt in de eerstvolgende fractievergadering van Gemeente Belang Krimpenerwaard besproken ter voorbereiding voor de Begrotingscommissie op 25 oktober en de Begrotingsraad op 7 november.

Klik op onderstaande link voor de begroting 2024 -2027.

Raadspraat: Durf te doen (Jenny Houtgraaf)

PvdA PvdA DENK Bunnik 13-09-2023 11:50

De wereld verandert. De negatieve gevolgen van klimaatverandering worden met de dag duidelijker. Maar ook de positieve kanten van een transitie naar een duurzame samenleving komen steeds meer aan het licht. Denk aan een wereld zonder uitlaatgassen: een gezondere wereld. Denk aan een wereld met meer energie- en voedselzekerheid door kortere ketens: een wereld met sterkere (lokale) gemeenschappen. Ik ben van mening dat ook wij in de gemeente Bunnik ons hiervoor moeten inzetten, zo goed als wij allemaal kunnen.

De gemeente heeft weinig middelen. Maar gelukkig komt er vanuit de landelijke overheid en de provincie steeds meer geld om deze transitie te ondersteunen. (Of dit zo doorgaat, hangt natuurlijk voor een deel af van de uitslag van de komende Tweede Kamerverkiezingen.) De gemeente kan een sleutelrol spelen bij het inzetten van dit geld, onder andere door inwoners te informeren en faciliteren.Daarom ben ik ontzettend blij met de ruime steun deze zomer van de Bunnikse gemeenteraad voor een gemeentelijk stappenplan (‘Uitvoeringsprogramma’) Klimaatneutraal Bunnik 2040. Dit stappenplan bevat acties die de gemeentelijke organisatie per jaar in gang gaat zetten om de uitstoot van CO2 binnen de gemeentegrenzen terug te dringen. Met dit plan kan de gemeente geld effectiever en efficiënter inzetten en het tempo van de transitie opschroeven. Iets wat in mijn ogen hard nodig is.Dit is voor het eerst dat de Bunnikse gemeenteraad een concreet stappenplan heeft afgesproken richting klimaatneutraliteit. Stappen met als voorwaarde dat iedereen mee moet kunnen doen en dat wij geen kosten of schade afwentelen elders of op toekomstige generaties. En dat wij met respect omgaan met het Bunnikse landschap. Voorwaarden waar ik me helemaal in kan vinden. De opgave is enorm en allesomvattend: gebouwen, verkeer, landbouw, industrie. Veel partijen moeten samenwerken om dit voor elkaar te krijgen. Sommige stappen vereisen durf: durf van de gemeente, durf van ondernemers of durf van u, als inwoner. Laten wij samen de wereld voor ogen houden die wij willen en durf te doen.Van gedachten wisselen? Je kunt me bereiken via j.houtgraaf@bunnik.nl.

Jenny Houtgraaf, Raadslid P21

LGN reageert uitgebreid op jaarstukken 2022, tussenrapportage 2023 en perspectief 2024

Lijst Groen Noordenveld (LGN) Lijst Groen Noordenveld (LGN) DENK Noordenveld 11-07-2023 15:00

Op 10 juli 2023 had de gemeenteraad de jaarlijkse vergadering over de jaarstukken, trimesterrapportage en perspectiefnota. De stand van zaken van gemeentelijke financiën en voortgang van projecten werd besproken. Nelly Nieuwenhuizen deed dat voor de jaarstukken, Tineke Nieboer voor de andere twee onderwerpen. LGN wees daarbij op de moeizame planning en vele vertragingen bij projecten. Personeelsbeleid en ICT zijn niet op orde. Kostenstijgingen maken dat een project als Peize-Zuid er zeer verliesgevend uitziet.

De tekst van Nelly was de volgende. De jaarrekening 2022 wordt afgesloten met een voordelig resultaat van € 975.000. Er dient echter wel een bedrag beschikbaar te zijn voor zgn. overloopbudgetten. Daarnaast laat de 2e trimester-rapportage een positieve afwijking van € 1,4 miljoen zien. Het weerstandsvermogen lijkt goed te zijn, maar er zijn toch wel zorgen voor de toekomst. Er komt een gewijzigde landelijke verdeling van middelen uit het gemeentefonds en er zijn nog steeds onzekerheden i.v.m. de opvang van vluchtelingen, de inflatie en de energieprijzen. Een beheerst uitgavenpatroon de komende tijd ligt dan ook voor de hand.

In 2022 sluit het sociaal domein af met een positief resultaat van 4,3 miljoen euro. Het begrote overschot van bijna 1,2 miljoen is opgelopen naar 1,6 miljoen. Hierin zit o.a. ook 1,9 miljoen die we van het rijk gekregen hebben voor de hervormingsagenda voor de jeugd. De stand van de reserve sociaal domein bedroeg eind 2022 € 7.941.000, maar zal uiteindelijk uitkomen op ruim 9 miljoen ( € 9.062.000). Veel meer middelen dan volgens de risicoanalyse nodig zijn. Vraag aan het College: heeft het college al zicht op wat in de toekomst de plannen voor het sociaal domein zijn, en wat daarbij het beslag zal zijn op de reserve sociaal domein? In hoeverre is het dan nodig om dit volledige bedrag van meer dan 9 miljoen te reserveren?

De reserve grondexploitaties; (eind 2022 € 4.142.000). De tekorten van grondbeheer worden in mindering gebracht op de reserve grondexploitaties. Het betreft hier o.a. een tekort € 1.703.000 voor Peize-Zuid. Uiteindelijk resteert er nu in de reserve grondexploitaties ruim 1,9 miljoen (€ 1.921.000). LGN vraag zich af of dit wel voldoende is. Hoe zal zich het tekort op Peize-Zuid ontwikkelen? Daarnaast staan er ook nog plannen voor Roden-Zuid en Maatlanden/de Zulthe op de rol. LGN vraagt zich af of de reserve grondexploitaties dan nog wel voldoende is om tegenvallers op te vangen. Hoe gaat het college dit oplossen? Worden er dan in de toekomst alleen maar dure huizen gebouwd?

Het hele ICT-gebeuren is nog steeds een punt dat veel zorgen baart en de nodige aandacht vraagt. De accountant (BDO) stelt in zijn bevindingen over het IT-beheer dat de logische toegangsbeveiliging grotendeels ontoereikend is en Change management en continuïteit deels toereikend. Er is nog altijd veel te verbeteren. Er is een ICT-visie tot 2025, maar de IT-beheersing scoort nog onvoldoende en hiermee loopt de gemeentelijke organisatie risico’s. Verschillende door de accountant beoordeeld applicaties scoren onvoldoende op de aspecten autorisatiebeheer, periodieke controle en op juistheid. Het wachtwoordbeleid van de financiële administratie is slechter geworden. Ook heeft een hack plaatsgevonden bij één van de belangrijkste softwareleveranciers. De borging en bewaking bij de gemeente laat op dit punt te wensen over. Hoe en op welke termijn wil het college de beheersing en veiligheid van de ICT-processen borgen?

Het gaat daarbij ook om de aanbestedingsregels. Het blijkt dat niet alle diensten en leveringen rechtmatig aanbesteed zijn voor wat betreft de EU-aanbestedingsregels.

Het college is al een aantal jaren druk met het oplossen van problemen van personeelsbeleid. Er is een knelpuntennota opgesteld waarin stappen vermeld worden hoe deze problemen op te lossen. We lezen in de stukken dat er in 2022 een relatief groot personeelsverloop van 12,5 % was, een ziekteverzuimpercentage van 10% en er wordt veel, al dan niet tijdelijk, personeel van buiten aangetrokken. Vraag: op welke termijn denkt het college deze problemen op te kunnen lossen en welke consequenties hebben deze problemen volgens het college op de mogelijkheid bestaande en toekomstige plannen uit te voeren? Heeft het college hier zicht op, bv. bij de invoering van de Omgevingswet?. In dit verband wil LGN ook aandacht vragen voor het Rekenkameronderzoek naar de demografische ontwikkelingen in Noordenveld. Uit dit onderzoek blijkt dat er binnen de gemeente onvoldoende visie bestaat op het gebruik van demografische gegevens bij het vaststellen en uitvoeren van beleid. Binnen de ambtelijke organisatie zijn er slechts incidentele contacten tussen ambtenaren wat betreft dit onderwerp. Lijst Groen Noordenveld ondersteunt de aanbeveling van de Rekenkamercommissie om hierop een visie te ontwikkelen.

Tot slot: wat betreft het Openbaar Primair Onderwijs in Noordenveld (OPON) lijkt het ons verstandig het advies van de accountant over te nemen om bij de ontvlechting van administraties de onderlinge afspraken te formaliseren en schriftelijk vast te leggen.

Tineke Nieboer bracht over de trimesterrapportage het volgende naar voren. Deze trimesterrapportage laat weer eens zien hoe groot het probleem van vertraging bij uitvoering van plannen is. Van ongeveer 35 miljoen euro aan budgetten (die van voor 2022 en de eenmalige) is zo’n 28,5 miljoen nog niet besteed. De planning zal toch echt anders moeten. Terwijl er PM posten voor de dorpsplannen Norg en Peize worden voorgesteld (blijkbaar is daar geen geld voor), blijven er bij andere plannen miljoenen ongebruikt liggen.

Ruim 1,1 miljoen meer aan uitgaven in 2023 komt door de nieuwe CAO. Degenen die vanuit Noordenveld nog in de Sociale Werkvoorziening bij Novatec werken mogen wat LGN betreft niet vergeten worden. Het college heeft hen al dezelfde eindejaarsuitkering toegekend als diegenen die onder de ambtenaren cao vallen ontvangen. Heel goed. LGN gaat er vanuit dat zij ook een vergelijkbare loonsverhoging / prijscompensatie als die  volgens de ambtenaren cao, ontvangen. Graag een bevestiging hiervan.

Bij de rapportage over Vitale Vakantieparken staat vermeld dat voor Camping Ot en Sien wordt gewerkt aan een toekomstperspectief voor na 2024. LGN gaat er vanuit dat dat betekent dat het huidige gebruik van de camping ook dan kan worden voortgezet. Graag een bevestiging hiervan.

En de inbreng  over de perspectiefnota luidde als volgt. LGN heeft over de perspectiefnota, in november 2022 een motie ingediend, die toen helaas geen meerderheid kreeg. Die motie ging in op het “voorspellend vermogen” van de begroting, dat tot nu toe beperkt is. Dat betekent dat ook in 2023 net als in eerdere jaren, veel plannen uit de begroting pas later, of niet, uitgevoerd worden en er veel niet-bestede budgetten zijn. Het geld daarvoor wordt niet gebruikt, terwijl er anderzijds dringende zaken zijn waarvoor geen geld is. Dat is een ongewenste situatie. Een tijdige openbare discussie in de raad kan het voorspellend vermogen verbeteren. Een aantal scenario’s, bijvoorbeeld met weinig tot veel projecten, kan tot een zo realistisch mogelijke keuze leiden.

Centraal in de vooruitblik op 2024 staan de stijgende kosten van (bouw)projecten, problemen met ICT en het gebrek aan mensen om bepaalde vacatures of vervanging tijdens ziekte, in te vullen. Daarnaast is er onzekerheid over bedragen die al dan niet van de rijksoverheid naar de gemeente gaan. Financieel gezien blijkt uit de stukken van vanavond, dat er meer kosten zijn dan begroot is, maar dat de rijksoverheid ook meer lijkt te gaan bijdragen aan gemeenten. Hoe dat zich ontwikkelt nu het kabinet gevallen is en alleen nog lopende zaken afhandelt, versterkt de onzekerheid.

Genoeg redenen voor LGN om het college te vragen scenario’s te schetsen voor de begroting 2024. Geen PM posten, maar plannen die

doorgaan als er menskracht en geld is. Vinden we niet genoeg geschikte mensen en komt geld niet beschikbaar, dan is een

van belang. LGN ziet dan twee mogelijkheden:

-          Een scenario met alleen het huidige personeelsbestand en inschakelen van de samenleving

-          Een scenario met alleen het huidige personeelsbestand en “vinkjes zetten”, waar de landelijke overheid op aanstuurt door middel van specifieke uitkeringen. Dus de procedures en rapportages afwerken, datagestuurd, en verder niet.

Dat laatste scenario heeft niet de voorkeur van LGN, integendeel. De samenleving heeft veel kennis en inzet van vrijwilligers. We maken daarvan al gebruik, bijvoorbeeld bij de sportverenigingen. Maar ook de lokale media zijn daarvoor belangrijk. Journalistiek die dicht bij de mensen staat en een belangrijke rol kan spelen bij het informeren en betrekken van mensen rond gemeentelijke plannen. Een voorbeeld waarbij meer gebruik gemaakt kan worden van de lokale media is de recente publicatie over het beleid om woningen te splitsen. De publicatie is moeilijk leesbaar en moeilijk te vinden. Als publicatie direct wat meer wervend en makkelijker leesbaar gebeurt, zeker ook in alle lokale papieren media, kan dat inwoners op ideeën brengen om een deel van hun woning voor anderen beschikbaar te stellen. Geen dure projectleider nodig, maar de samenleving stimuleren. Wat LGN betreft blijft Noordenveld alle lokale papieren media inclusief de Norger Courant, een vergoeding betalen voor de wekelijkse gemeentelijke publicatie. Hiervoor heeft LGN een motie voorbereid.

Gemeentelijke beleidsvrijheid wordt steeds verder ingeperkt door specifieke uitkeringen vanuit het Rijk. Ook, en met name in het sociaal domein. Om inwoners die het zelf niet helemaal redden, te blijven stimuleren om mee te doen in de samenleving, kan de gemeente zelf meer doen. Gevallen die buiten de datagestuurde “vinkjes” van de vergoedingen van de rijksoverheid vallen, kunnen mogelijk onder de Meedoen regeling gebracht worden. Voor degene die de Meedoen regeling niet kent: het is een regeling voor sociaal gezien noodzakelijke kosten waarvoor financiële bijdragen worden verstrekt. Dit is een mooi onderwerp om samen met de nieuwe Adviesraad Sociaal Domein op te pakken.

In het scenario dat extra geld en nieuw personeel niet beschikbaar komen, is het belangrijk  prioriteiten te stellen en eerst lopende plannen af te maken. Zie de trimesterrapportage met veel vertraagde en nog niet afgemaakte plannen, waarvoor de budgetten nog steeds beschikbaar zijn.  Dorpsplan Peize en dorpsplan Norg zouden als plannen die sinds 2021 klaarliggen, prioriteit moeten hebben. Met inschakeling van betrokken inwoners, moeten in ieder geval delen kunnen worden opgepakt. Dit geldt ook voor de sportaccommodaties in onze dorpen, een onderwerp dat aanstaande woensdag verder aan de orde komt. Goede projecten, zoals rond water en wegen in De Westerd Peize worden gelukkig uitgevoerd.

Ook water en inrichting van Norg-west dienen hoge prioriteit te krijgen. Er is al te vaak uitgesteld. Dergelijke projecten voor klimaatbestendigheid zijn essentieel. Inspelen op watertekort, wateroverlast en verzakking en beweging van de bodem, bepalen de leefbaarheid in Noordenveld. Honderden, misschien wel duizenden inwoners hebben mogelijk schade van te veel of te weinig water en van de bewegende bodem in de gemeente Noordenveld.

Het is een goede zaak dat er sinds 1 juni 2023 een Projectleider Wet Open Overheid is. In het algemeen is een open houding van de gemeente belangrijk. LGN merkt helaas te vaak dat de gemeente weinig toegankelijk is voor inwoners. Raadsleden krijgen de laatste tijd veel signalen dat inwoners bij de gemeente vastlopen. Ook dit is een prioriteit om te verbeteren: probeer de betrokkenheid van inwoners om te zetten in een positieve bijdrage in plaats van hen op afstand te houden en ideeën niet op te pakken. Loslaten en vertrouwen hebben in de samenleving. Luisteren, zorgen dat mensen gehoord worden. Goodwill kweken. Een extra inspanning leveren voor inwoners. Dat zijn zaken die zichzelf terugverdienen.

In verband met het gebouwenbeheerplan is gesproken over een onderzoek naar woonbestemming of multifunctionele bestemming van het huidige gemeentehuis. Wat LGN betreft heeft ook huisvesting van de medewerkers prioriteit. Verplaatsing naar het bedrijventerrein in Roden, waar de gemeente grond in eigendom heeft, is een goede optie. Daarbij kan er een loketfunctie in de dorpscentra van Roden, Peize en Norg komen. Een nieuwe opbouw van de werkorganisatie in een nieuw gebouw kan een aantal problemen oplossen. Denk aan het voldoen aan arboregels, duurzaamheid en veel aandacht voor veiligheid van digitale gegevens van inwoners. Bovendien kan het de arbeidsvreugde van onze zittende ambtenaren bevorderen en aantrekkelijk werken voor nieuwe aanwas.

Terug naar de scenario’s die geschetst kunnen worden.

-  Een scenario dat rekening houdt met het invullen van vacatures en vervanging van zieken. Welke projecten die niet direct moeten, kunnen dan aanvullend worden opgepakt?

-  Een scenario dat uitgaat van het inschakelen van externen, als vacatures niet ingevuld worden en ingehuurde expertise wel te vinden is. Welke projecten zijn dan nog meer mogelijk en wat zijn de extra kosten daarvan?

-  Een scenario dat geld waarover nu nog onzekerheid bestaat, beschikbaar komt en daarvoor uitvoeringscapaciteit te vinden is.

Bijvoorbeeld als er geld komt voor alternatieven voor het overbelaste elektriciteitsnet hoe kan de gemeente daar iets mee doen? Met betrokkenheid van de Adviesraad Duurzaamheid en de Energiecoöperatie Noordseveld moeten we dan een eind kunnen komen.

Verschillende scenario’s voorleggen aan de raad, en wellicht ook aan de inwoners, bevordert betrokkenheid en draagvlak voor het stellen van prioriteiten en voor het maken van onderbouwde keuzes. Keuzes die we kunnen uitleggen aan de inwoner van Noordenveld. LGN heeft hiertoe een motie voorbereid. Tot slot: Het lijkt erop dat het participatiebeleid vóór de begroting 2024 is behandeld in de raad, zodat conform een eerder aangehouden amendement van LGN, een paragraaf over participatie in de begroting kan worden opgenomen. Graag een bevestiging hiervan.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.