Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

170 documenten

Op de bres voor de binnenstad en de kern Swalmen!

VVD VVD Limburg 16-07-2021 01:27

https://roermond.vvd.nl/nieuws/45000/op-de-bres-voor-de-binnenstad-en-de-kern-swalmen

De VVD-fractie heeft vandaag schriftelijke vragen aan het college gesteld over het Rijksprogramma Impulsaanpak Winkelgebieden. Met dit programma wil de Rijksoverheid lokale projecten stimuleren en ondersteunen die de leegstand in binnensteden en kernen terugdringen.

Er is maar liefst € 100 miljoen hiervoor beschikbaar.

De VVD-fractie vraagt zich af of het college wel alles uit de kast haalt om leegstand en verloedering tegen te gaan.

Op retail gerichte maatregelen blijken hoogstens een tijdelijk effect te sorteren. De economische basis voor een winkelgebied dreigt steeds verder af te brokkelen.

Het initiatief en de regie ligt bij de gemeente om deze transformatie in samenspraak met de marktpartijen tot een goed einde te brengen.

Maar dat vereist wel daadkracht en durf bij het college! De schriftelijke vragen treft u hieronder aan.

Algemene beschouwingen ~ VVD Fractie

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 08-07-2021 07:02

Lees hier de algemene beschouwingen terug die kersvers fractievoorzitter Judith van Roy voorlas tijdens de algemene beschouwingen (8-7-2021) terugkijkend naar de afgelopen jaren. Klik voor de bijdrage op onderstaande PDF.

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/44901/algemene-beschouwingen-vvd-fractie

MAG HET IETS MEER ZIJN?

VVD VVD Oisterwijk 05-02-2021 11:27

Nog geen 50 jaar geleden was de standaardvraag in elke kruidenierswinkel: "Mag het iets meer zijn?" En het antwoord van de klant luidde steevast: “Ja hoor, geen probleem.” Iedereen blij: de winkelier z’n extra omzet en de klant een goed gevoel. Anno 2021 gaat dat heel anders.

https://oisterwijk.vvd.nl/nieuws/42601/mag-het-iets-meer-zijn

© Oisterwijk Verleden en Heden

De LIDL vertrekt binnenkort aan de Gemullenhoekenweg, maar opent op het KVL-terrein een gloednieuwe supermarkt. Goed bereikbaar en met flink meer ‘VVO’s’ (verkoopvloer-oppervlak). Iedereen met een beetje gezond verstand is dus eigenlijk wel voor. De gunfactor wint het van negatief doemdenken. Ondernemen is immers ook veranderen en meegaan met de tijd. Dat geldt niet alleen voor ondernemers maar ook voor consumenten, voor ons centrummanagement en voor de politiek. Het heeft misschien zo’n 5 jaar voorbereiding gekost, nu wordt het gerealiseerd op ons fraaie KVL-terrein.

 

Inleveren is compenseren

Het dorpscentrum levert met de verhuizing van de LIDL wat m² VVO in, tenzij een andere ondernemer kansen ziet op die locatie. Zo moet het wat ons betreft gaan en laten wij het ontwikkelen van nieuwe winkelformules bij voorkeur over aan professionals. Die hebben immers kennis van de markt en van de branche. Natuurlijk moeten we het belang van onze inwoners en van het winkelend publiek in ogenschouw houden. Maar doorgaans resulteren verschuivingen in het winkelbestand tot flinke verbeteringen op de lange termijn. Out of the Box denken, met nieuwe plannen voor bijvoorbeeld de Jumbo, Koos Kluytmans, Nettorama of misschien zelfs voor De Leye, The Inside of de huidige Albert Heijn? De lokale politiek moet echter vooral niet op de stoel van ondernemers gaan zitten. Dat gaat niet werken. Onze politieke opdracht is heel simpel: vitale en levendige centra, maar ook verpaupering en leegstand tegengaan in de schil om die centra heen. Daarom faciliteren we goede initiatieven, groot en klein zodat ondernemers hun ding kunnen blijven doen, in en om het centrum!

 

Nee tenzij of Ja, mits?

In het nieuwe coalitieakkoord voor de komende 5 jaar hebben we het als volgt verwoord: “Het gemeentebestuur gaat voor het behartigen van belangen van inwoners en ondernemers. De gemeente biedt ruimte voor creatieve ideeën van ondernemers. Uitgangspunt is een positieve grondhouding bij elke aanvraag die binnenkomt. Dus niet meer “Nee, tenzij” maar “Ja, mits”! De gemeente faciliteert en de ondernemer onderneemt. Dit gebeurt uiteraard binnen de mogelijkheden van de gemeente. Laat iedereen die goede plannen heeft deze dus kenbaar maken, zodat we in beweging blijven en inspelen op nieuwe kansen. En net als vroeger elkaar weer iets gunnen in het belang van onze inwoners, ondernemers en onze prachtige gemeente Oisterwijk.

Winkels in Waalwijk in alle kernen geopend op zondag

SGP SGP VVD CDA PvdA GroenLinks D66 Waalwijk 10-07-2020 00:00

Winkels in Waalwijk in alle kernen geopend op zondag

Tijdens de raadsvergadering in de gemeente Waalwijk op donderdag 09 juli jl. heeft de VVD fractie een motie ingediend waarin werd opgeroepen om de winkeltijdenverordening aan te passen en het regime van Sprang-Capelle gelijk te trekken met het regime van de kern Waspik en de kern Waalwijk en een aangepaste verordening voor 1 januari 2021 voor te leggen aan de gemeenteraad. Voornaamste reden van de VVD om met dit voorstel te komen was de wens om zo min mogelijk beperkingen voor ondernemers te hebben in de gemeente Waalwijk, waarbij ook een koppeling werd gemaakt met de coronacrisis. Daarnaast ziet de VVD het als onwenselijk dat er een uitzonderingspositie is voor ondernemers in de kern Sprang-Capelle.

Binnen de gemeente Waalwijk wordt de kern Sprang-Capelle wel gezien als een protestantse enclave. De huidige regeling tav winkeltijden is nu zo, dat winkels in Waspik en Waalwijk 52 zondagen per jaar geopend mogen zijn en winkels in de kern Sprang-Capelle op 2e Paasdag, 2e Kerstdag, 2e Pinksterdag en op Hemelvaartsdag. Het is voor een winkelier in Sprang-Capelle nu al mogelijk om ontheffing aan te vragen om op zondag e deuren te mogen openen, maar van die mogelijkheid wordt niet of nauwelijks gebruik gemaakt.

Vanuit de SGP fractie kwam de vraag, of er daadwerkelijk onderzoek is gedaan door de VVD of er werkelijk behoefte is aan het verruimen van de winkelopenstelling in Sprang-Capelle naar de zondag. Dat bleek niet het geval. Een eigen rondgang langs de winkeliers gaf aan, dat slechts een gering aantal winkeliers open staat voor uitbreiding. Ook werd gewezen op de afspraken rond de herindeling in 1997, toen werd beloofd dat de eigenheid, het religieuze karakter en de cultuur van de kern Sprang-Capelle ook in de nieuw te vormen gemeente Waalwijk zou worden gerespecteerd. Aan die afspraak ziet het huidige college zich niet langer gebonden, sterker nog, de VVD wethouder Bakker stond enthousiast tegenover de motie.

De SGP heeft gewezen op het bijzondere karakter van de zondag. Deze dag is immers bij uitstek geschikt om naar de kerk te gaan, te luisteren naar Gods Woord en elkaar te ontmoeten. Iedereen is gebaat bij rust. De zondag als rustdag heeft en belangrijke maatschappelijke en sociale waarde. Ook ondernemers hebben die rust nodig. Gemeenten die op zondag de winkels open laten gaan, verliezen veel. De beloofde gunstige effecten in de winkelcentra zien we zeker niet in Waalwijk. Deze motie bewijst een zeer slechte dienst aan de samenleving van Sprang-Capelle.

Uiteindelijk is de motie aangenomen met 17 stemmen voor en 7 tegen. Voor hebben gestemd de fracties Lokaal Belang, VVD, Groen Linksaf, D66 en Lijst IJpelaar; tegen hebben gestemd de fracties SGP, CU, CDA, PvdA en Lijst Pouw.

 

De raad, Gehoord de beraadslaging,

Constaterende dat: • De Raad in 2013 de ‘Verordening Winkeltijden Waalwijk 2014’ heeft vastgesteld; • Bij de ‘Verordening Winkeltijden Waalwijk 2014’ gekozen is voor een regime waarbij er geen restricties worden opgelegd aan de openstelling van winkels op zondagen voor ondernemers in de kern Waalwijk en de kern Waspik; • De thans vigerende ‘Verordening Winkeltijden Waalwijk 2014’ geen mogelijkheden biedt voor de openstelling van winkels in Sprang-Capelle op zondag.

Overwegende dat, • Het wenselijk wordt geacht dat er zo min mogelijk beperkingen zijn voor ondernemers in de gehele gemeente Waalwijk; • De uitzonderingspositie en de beperkte mogelijkheden voor ondernemers in de kern Sprang-Capelle derhalve als onwenselijk wordt gezien.

Roept het college op: 1. De winkeltijdenverordening aan te passen en het regime van Sprang-Capelle gelijk te trekken met het regime van de kern Waspik en de kern Waalwijk; 2. Een aangepaste verordening voor 1 januari 2021 voor te leggen aan de gemeenteraad.

De zondag is een bijzondere dag. De SGP vindt het belangrijk dat deze opstandingsdag van Christus uniek blijft. Het is een groot voorrecht om één dag te hebben voor kerkgang, het luisteren naar het Woord van God en onderlinge ontmoeting. Deze dag is niet alleen vanwege het christelijke karakter van belang, maar ook vanwege de belangrijke maatschappelijke en sociale waarde. Iedereen is gebaat bij één dag rust in de week. Daarvoor hebben we al sinds jaar en dag de zondag om ruimte te bieden aan de kerkgang. Ook is het een belangrijk sociaal en maatschappelijk rustpunt in de week. Steeds vaker zitten (vaak jonge) werknemers langdurig thuis door werkstress.

Ook ondernemers hebben tijd nodig om bij te tanken. De overheid heeft een belangrijke taak om deze dag van God te beschermen. Des te triester is het dat steeds meer gemeenten ruim baan geven aan koopzondagen. De wet geeft aan dat in de afweging rekening gehouden moet worden met de belangen van werknemers en kleine winkeliers. Maar de praktijk leert helaas dat deze belangen regelmatig het onderspit delven. Gemeenten die de winkels op zondag opengooien, verliezen meer dan alleen zondagsrust. Grote winkelketens grijpen hun kans. Kleine winkeliers moeten het veld ruimen. Dat helpt bepaald niet om de teloorgang van binnensteden en winkelstraten tegen te gaan.

De Hilversumse VVD zit niet stil: #ikshoplokaal en #goedvoorbeeld

VVD VVD Hilversum 14-06-2020 19:34

In december vorig jaar werd in de Chinese miljoenenstad Wuhan bij verschillende mensen een, zoals dat werd omschreven, ‘longontsteking van onbekende oorsprong’ waargenomen. Een maand later werd het virus  SARS-CoV-2 (een nieuw corona virus en veroorzaker van de ziekte Covid-19) voor het eerst geïdentificeerd. De oorsprong was vermoedelijk de Huanan Zeevruchtenmarkt in Wuhan, waar het met de duizenden stalletjes zo gezellig shoppen was: van Honingdas tot Mongoolse gazelle. En waar je zo lekker kon lunchen, zeker als je trek had in geroosterd vlees van wolven-welpjes of slangensoep.

 

En toen was er Corona

Binnen no-time overspoelde de ziekte de wereld. Tussen de gebeurtenissen op de markt in Wuhan en de gevolgen voor de markt in Hilversum (“Ongewoon gezellig”) lagen pak weg een kleine drie maanden. Ook Marco Pul van de gegrilde kipspecialiteiten, plantenverkoper Jan Westeneng, eierspecialist Gerke van Essen van Het Eigenwijze Ei en Ingrid & Lindy met hun cadeauartikelen uit Midden- en Zuid Amerika (om er maar een paar te noemen) werden plotseling geconfronteerd met de desastreuze gevolgen van de uitbraak.

De anderhalve-meter-samenleving deed zijn intrede. Er moesten verschillende maatregelen worden genomen om de overdracht van het virus tussen het winkelende publiek zo beperkt mogelijk te houden: de gangpaden op de markt werden breder gemaakt, er werd éénrichtingsverkeer voor de bezoekers ingesteld en er werden desinfectiespray zuilen geïnstalleerd.

Mocht de markt nog open blijven, de horeca, sport- en fitnessclubs en onder meer sauna’s kregen op zondag 15 maart te horen dat ze de tent voorlopig helemaal konden sluiten. Daarna volgenden vele winkels, al dan niet gedwongen. De winkelstraten waren plots uitgestorven. Kerkstraat, Groest en Gijsbrecht lagen er verloren bij. De parkeerterreinen bij winkelcentra als Kerkelanden en Seinhorst lagen er  vrijwel verlaten bij. Het winkelend publiek bleef voor een groot deel veiligheidshalve thuis. Er werden omzetdalingen van 50 tot 70 procent gemeld.

 

#ikshoplokaal

De Belgen weten het vaak zo mooi te zeggen. Ook in dit geval. Bij onze zuiderburen ontstond de campagne “Ik koop lokaal bij een winkelier van hier”. Ingegeven door het feit dat “lokale handelaars altijd klaar staan voor hun klanten en zuurstof geven aan de handelskern.” En in ons land werd de campagne #ikkooplokaal gelanceerd, met Hilversumse varianten als ‘Wees loyaal, koop lokaal’ en ‘Koop sociaal een pakketje lokaal’. Om de ondernemers in de mediastad een hart onder de riem te steken en een poging om de inwoners bewust te maken van het feit dat het midden- en kleinbedrijf écht in de problemen was gekomen.

VVD-raadslid Haitske van de Linde lanceerde eind mei twee acties: #Ikshoplokaal en #goedvoorbeeld. Voor de eerste campagne vroeg ze ontwerper Jan Johannes Ridderbos een beeld te creëren met de ‘skyline’ van Hilversum. Uiteindelijk haalden het oude raadhuis, de televisietoren, het raadhuis van Dudok, de Vitus en Beeld en Geluid het uiteindelijke resultaat. Een spontane inzamelingsactie onder de liberale leden leverde genoeg geld op om een paar honderd tassen met opdruk te bestellen (natuurlijk bij een Hilversums bedrijf: Innopress). https://www.vvdhilversum.nl/?p=7678

#ikshoplokaal-tas

De tas wordt as we speak gedrukt en is hopelijk volgende week verkrijgbaar. De donateurs die de tas mogelijk hebben gemaakt krijgen er uiteraard 1 voor henzelf en 1 om weg te geven. Wil je ook zo’n tas, dan kan dat natuurlijk! De bedrukte tas wordt verkrijgbaar via Haitske van de Linde voor € 5,00 per stuk. Hiermee help je de ‘campagnekas’ te vullen. Mail voor meer info naar: haitskevandelinde@vvdhilversum.nl

Er wordt ook gewerkt aan een ‘borreltas’, gevuld met heerlijke producten van lokale winkeliers. Zo’n tas krijgt een prijs die afhankelijk is van de inhoud, want we willen uiteraard de winkeliers een eerlijke prijs betalen. Zodra daar meer over bekend is zullen we dat laten weten.

 

Goede voorbeelden verdienen het om gezien te worden

De #goedvoorbeeld campagne bestaat uit een serie filmpjes over Hilversumse ondernemers die de coronacrisis hebben aangegrepen om het roer (deels) om te gooien. Raadsleden van de VVD-fractie bezoeken de ondernemers en laten ze aan het woord. Zo vertelt Frank Loois van de Gulle Graef over wat zij allemaal aangepast hebben in verband met de coronacrisis. Van koken voor de zorg, afhalen en bezorgen, tot de maatregelen om de zaak op 1 juni weer open te kunnen doen. Fractiemedewerker Ellis Zeeuw van der Laan (die ook met de borreltas bezig is) ging langs bij Taberna Samen en fractievoorzitter Frits Vogel laat Baki Cinar van eetlokaal Baak aan het woord die de coronacrisis heeft aangegrepen om zich helemaal op Turkse specialiteiten te richten.

Haitske van de Linde: “Het is hartverwarmend om te zien hoe ondernemers in Hilversum alles in het werk stellen om het hoofd boven water te houden. Met beide acties proberen we zoveel mogelijk die strijd te ondersteunen. Het voortbestaan van de Hilversumse ondernemers gaat ons echt aan het hart.”

Met enige regelmaat komen er nieuwe filmpjes in de serie #goedvoorbeeld bij. De oogst tot op heden kan je hier bekijken.

 

Ondernemers: ‘Ga niet bezuinigen, maar investeren!’

De medische coronacrisis is nu (tijdelijk?) uit het zicht. Nu staan de schijnwerpers volop gericht op de economische effecten. Het Stadsfonds Hilversum constateert dat de coronacrisis veel Hilversumse bedrijven hard heeft getroffen. Maar het Fonds stelt ook vast dat optimisme bij de ondernemers in de mediastad overheerst. Dat bleek uit een enquête onder ruim veertig midden- en klein bedrijven en culturele ondernemers waarvan de resultaten begin juni werden gepubliceerd.

Samenwerken en buiten de gebaande paden denken zijn adviezen die door de ondervraagden worden gegeven als de vraag wordt gesteld “Wat heeft de crisis u geleerd?” De ondernemers doen natuurlijk ook een beroep op de inwoners om zoveel mogelijk lokaal te kopen. En ook de gemeente kan een steentje bijdragen: maak innovatie mogelijk door soepel om te gaan met geldende regels en zet geen rem op nieuwe ontwikkelingen. En er is ook een oproep, gericht aan de gemeente: ga niet bezuinigen, maar investeren.

Fractievoorzitter Frits Vogel: “De VVD heeft ondernemen en ondernemers hoog in het vaandel staan. Wij zullen er dan ook alles aan doen om Hilversumse ondernemers naar vermogen met raad en daad bij te staan. Minder regels en innovatie ondersteunen, daar kan ik mij helemaal in vinden.”

Tekst: Klaas Pieter Rieksen communicatie VVD Hilversum

KIM (Koop In Moerdijk)

VVD VVD Moerdijk 16-05-2020 10:12

Koop lokaal, KIM! Misschien ging je er altijd al heen, misschien heb je ze opnieuw gevonden nu je vaker thuis bent: de winkels in je eigen buurt. Ga ernaar toe en laat je verrassen door hun mooie producten.

https://moerdijk.vvd.nl/nieuws/39488/kim-koop-in-moerdijk

Koop lokaal, KIM!Misschien ging je er altijd al heen, misschien heb je ze opnieuw gevonden nu je vaker thuis bent: de winkels in je eigen buurt.De bakker, de slager, de bloemist, de groenteboer, de vishandel, de boekwinkel, de slijter. Noem ze allemaal maar op.

Als je er regelmatig komt, dan weet je hoe goed hun producten zijn. Hoe fijn de sfeer in hun winkel is. Hoe vaak je verrast wordt, iets nieuws probeert, de specialiteiten uit je eigen regio leert kennen.

Dan ken je de ondernemer persoonlijk, en zijn of haar gezin en medewerkers ook. Je weet dat elke euro die je er uitgeeft een deel is van hun inkomen. Je weet dat ze daar keihard voor werken, en je voelt dat de zaak vol zit met hun tijd, energie en liefde. Daarom kom je er zo graag.

Maar misschien zaten de lokale ondernemers nog niet in je systeem, in je routine, in je gebruikelijke boodschappenpatroon. Dat is zonde. Voor hen, maar zeker ook voor jou. Dus zoek ze op! Ontdek die prachtige winkels in je eigen buurt. Koop lokaal, KIM!

#kooplokaal   #KoopInMoerdijk #KIM

Koop lokaal!

VVD VVD Bloemendaal 15-05-2020 02:15

Misschien ging je er altijd al heen, misschien heb je ze opnieuw gevonden nu je vaker thuis bent: de winkels in je eigen buurt. De bakker, de slager, de bloemist, de groenteboer, de vishandel, de boekwinkel, de slijter. Noem ze allemaal maar op.

Als je er regelmatig komt, dan weet je hoe goed hun producten zijn. Hoe fijn de sfeer in hun winkel is. Hoe vaak je verrast wordt, iets nieuws probeert, de specialiteiten uit je eigen regio leert kennen.

Dan ken je de ondernemer persoonlijk, en zijn of haar gezin en medewerkers ook. Je weet dat elke euro die je er uitgeeft een deel is van hun inkomen. Je weet dat ze daar keihard voor werken, en je voelt dat de zaak vol zit met hun tijd, energie en liefde. Daarom kom je er zo graag.

Maar misschien zaten de lokale ondernemers nog niet in je systeem, in je routine, in je gebruikelijke boodschappenpatroon. Dat is zonde. Voor hen, maar zeker ook voor jou. Dus zoek ze op! Ontdek die prachtige winkels in je eigen buurt. Koop lokaal!

Zwaar weer voor de Bollenstreek

VVD VVD Hillegom 29-04-2020 07:06

https://hillegom-lisse.vvd.nl/nieuws/39221/zwaar-weer-voor-de-bollenstreek

Analyses door het Leidsch bureau Blaauwberg duiden erop dat de economische gevolgen door de coronacrisis in de Duin- en Bollenstreek groot en langdurig zullen zijn. Om verdere en onherstelbare schade te voorkomen is het van groot belang dat de regering spoedig komt met voldoende perspectief voor ondernemers.

 

Het rapport werd in opdracht van de Economic Board Duin- en Bollenstreek (EBDB) opgesteld. Hieruit blijkt onder meer dat de iconen in de streek: het toerisme, de sierteelt en de bollenindustrie zeer crisisgevoelige sectoren zijn. In zijn totaliteit wordt verondersteld dat al ruim 26% van de economie in de regio is stilgevallen, tegenover een landelijk gemiddelde van 19,7%. Voor het volledige rapport zie <pdf rapport Blaauwberg>

 

Tot dit moment zijn het vooral de mogelijke menselijke slachtoffers van corona geweest, die door maatregelen in bescherming zijn genomen. Heel logisch dat de politiek daar ‘alles’ aan wil doen. Maar de genoemde economische consequenties van deze maatregelen treft een tweede categorie, de ondernemers en daarbij alle verbonden werknemers. Deze categorie potentiele slachtoffers zou weleens veel groter kunnen zijn dan de eerste, maar is nu nog niet zichtbaar. Het ontstane toekomstbeeld met grote economische schade is immens.

 

Er zijn vanuit de samenleving duidelijke signalen dat op korte termijn aan de categorie ondernemers beter perspectief en lucht voor de toekomst moet worden gegeven. Om te kunnen overleven en om straks weer voor een gezonde economie te kunnen zorgen. 

 

Er moet daarom een betere balans in de maatregelen worden gevonden. Naast voldoende financiële ondersteuning voor de periode die hiervoor nodig is, zal de lockdown verlicht moeten worden. Te beginnen met maatregelen die geen of weinig effect hebben op de volksgezondheid. Want de aandacht moet nu vooral ook uitgaan naar het weer op gang krijgen van de economie!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.