Nieuws van CDA over GroenLinks inzichtelijk

10 documenten

Verklaring Fluitman en Pastoor tijdens raadsdialoog over het onderzoeksrapport (video)

CDA CDA GroenLinks Zeist 12-05-2020 18:14

Lees hieronder de verklaringen van zowel CDA Zeist fractievoorzitter Aline Pastoor als wethouder Marcel Fluitman: Aline Pastoor: Beste collega-raadsleden, burgemeester en Marcel, Het CDA is blij dater met het grondigeonderzoekeen einde is gekomen aan een vervelende periode. De conclusie van het rapport is glashelder: de klachten tegen wethouder Marcel Fluitman zijn,zoals verwacht, ongegrond.Hier is geen speld tussen te krijgen. Het voeltnietteminongemakkelijkdat wij hier vanavond over een klacht praten die van mens tot mens uitgepraat had kunnen worden. Dieookin deze publieke ruimte, de raadzaal, besproken had kunnen worden.Dan hadden we als raad en college onze energie enmiddelenbeter kunnen inzetten op wat de samenleving nu nodig heeft. Watons vanhet hart moet,is datwij niet begrijpenhoe een collega raadslid deze stap kan zetten,ende wijze waarop. Zonder enige vooraankondiging. Zonder enig besef van samenwerking. Zonder enig gevoel van empathie. Zonderenige vorm van reflectie. Het is natuurlijk ieders recht om een klacht in te dienen. Maar het bij voorbaat afwijzen van een gesprek van mens tot mens, past niet bijonze omgangsvormen. Niet bij het CDA, maar zeker ook niet bij deZeisterRaad.Wij zijnóók teleurgesteld dat er de afgelopen periodegeheime stukken zijn gelekt naar de pers. Dit heeft forse impact gehad op betrokkenen.Kunnen we elkaar nog vertrouwen?Al die vragen spelen dooronshoofd. Het CDA heeft hetantwoord niet.Ikzou hetdaaromgepastvinden alsde fractievoorzitter van GroenLinks hier vanavond op wil reflecteren. Het CDA heeft veel respect voor onze wethouder. Hijis niet bij de pakken neer gaan zitten, maarisvoortvarend doorgegaan met wat het beste is voor Zeist.Met alle verdachtmakingen was dat niet makkelijk. Nu ligt er dan eindelijk een glashelder rapport en kunnen we onze aandacht weer volledig richten op de uitdagingen voor Zeist. En natuurlijk heeft ieder mens ook zo zijn eigen uitdagingen en verbeterpunten. Die heeft Marcel ook.Wij kennen Marcel en weten dat hijnogal direct kan zijn,maarmeteen klein hart. Een hart dat altijd het beste voor Zeist voor ogen heeft. Tot slot. Laat het CDAoverééndingduidelijk zijn:het CDA is een partij van het zoeken naar de verbinding, van het samen doen.Onze uitgestoken hand,reiken wij nog steeds aan.Weet dat het CDA altijd open staat voor een gesprek.Een gesprek vanreflectie en verbinding.Waar iedereen kan en mag zeggen wat hij vindt.Een gesprek van mens tot mens.Juist nu hebben we elkaar hard nodig.Wantsamenkomenwe verder. Namens onze CDA-fractie, Marcel Fluitman Voorzitter, leden van de raad en toehoorders Dank voor de gelegenheid die mij wordt geboden om vandaag in deze bijeenkomst een verklaring af te leggen inzake de klacht die tegen mij op 17 december jl. is ingediend door twee leden van de GroenLinks fractie uit de Zeister gemeenteraad. Nu, na bijna vijf maanden, niet in het openbaar gesproken te hebben over deze klacht is het nu de tijd om mijn verhaal te doen: in eerste instantie tegenover de leden van onze gemeenteraad. De klacht In een brief van 17 december is een klacht tegen mij ingediend conform hoofdstuk 9 Algemene Wet Bestuursrecht door twee fractieleden (een raadslid en een buitengewoon raadslid) van de GroenLinks fractie uit onze gemeenteraad. De inhoud van de klacht behelsde 5 punten: ·Fluitman Verdraait woorden en zaken zodanig dat er sprake is van onheuse bejegening ·Fluitman Hanteert in gesprekken en bijeenkomsten dusdanige emoties, met name boosheid, dat je je niet vellig voelt om te zeggen wat je wilt ·Fluitman maakt het klagers moeilijk om hun werk uit te oefenen, voelen zich geremd om iets te zeggen of te vragen en voelen zich niet in een veilige omgeving en gaan soms met een knoop in hun maag naar het gemeentehuis. om hun werk uit te oefenen Vervolgens werd bovenstaande onderbouwd in de brief met omschrijvingen die er niet om logen. Enkele voorbeelden hiervan: komt met ongenuanceerde verwijten, draait zaken om, een patroon van herhaaldelijk buitengewoon intimiderend gedrag en onheuse bejegening en veel meer. Het proces Na de bekendmaking van de klacht aan mij door de Burgemeester is mij gevraagd of ik open stond voor mediation. Ik stond hier positief tegenover en vervolgens heeft er een intake gesprek plaats gevonden met een mediator. Na dit gesprek is mij medegedeeld dat klagers niet het proces van mediaton wilden volgen maar direct een klachtenprocedure wilden starten conform hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht. Vervolgens is het klachten proces opgestart. Hiervoor heeft de Burgemeester het bureau Bezemer & Schubad ingeschakeld. Het is een zorgvuldig en gedegen onderzoek geworden met als resultaat een eindrapport en conclusie. Vervolgens heeft, conform de AWB, het college van de gemeente Zeist, vanzelfsprekend niet in mijn aanwezigheid, een besluit genomen. Dit besluit is mij op 7 mei jl. persoonlijk door de Burgemeester overhandigd. Het besluit Het college heeft besloten om de slotconclusie en aanbeveling integraal over te nemen. Slotconclusie is: De klachten van mevrouw Pereboom en de heer El Mansouri jegens wethouder Fluitman zijn ongegrond. De aanbeveling luidt als volgt: Dat het gedrag van wethouder Fluitman jegens klagers niet grensoverschrijdenden niet klachtwaardig is geweest, neemt niet weg dat hij er wijs aan zal doen om gegeven die grotere en kleinere fricties die zijn gedrag met enige frequentie heeft opgeroepen, in het vervolg meer rekening te houden met de effecten van zijn wijze van communiceren op anderen en in voorkomende gevallen meer zelfbeheersing aan de dag te leggen. En vervolgt: Het is aan klagers en wethouder Fluitman om te besluiten of zij als vervolg op dit onderzoek in mediation willen proberen nader tot elkaar te komen. Mijn reflectie op proces en besluit Waar ik in eerste instantie nog dacht dat het hier om een communicatieprobleem ging tussen mensen werd het opeens heel groot. De onderzoeker heeft mij in zijn eerste gesprek klip en klaar duidelijk gemaakt dat het ernst was: “er liggen heel zware aantijgingen tegen u. U wordt voor zeer, zeer ernstige zaken aangeklaagd. Ook een van de klagers laat zich bijstaan door een advocaat.” Dit was voor mij het moment om het gesprek te schorsen en later weer op te starten in het bijzijn van een advocaat. De gesprekken met de onderzoeker waren constructief maar ook confronterend. De onderzoeker heeft mij het vuur aan de schenen gelegd. Het waren heel intensieve gesprekken. De onderzoeker was in mijn ogen volledig neutraal, objectief en niet te peilen over zijn mening in zijn gesprekken. Tijdens de gesprekken heb ik mijn beeld en weerwoord goed kunnen weergeven. Ook was er voldoende ruimte om verslagen te corrigeren of aanvullingen hierop te kunnen geven. Er zijn naast de klagers en mij ook een aantal mensen uit de politiek en ambtelijke organisatie gehoord. Allen onder naam op 1 na die anoniem wil blijven. Geconcludeerd wordt door de onderzoeker dat mijn wijze van acteren en werken niet grens overstijgend en klachtwaardig is. Dit alles resulteert in de eindconclusie: De klachten van mevrouw Pereboom en de heer El Mansouri jegens wethouder Fluitman zijn ongegrond. Wat doet het met de politiek en samenleving in Zeist Een klacht als deze heeft mijn inziens grote uitwerking op de politiek en samenleving. Ten aanzien van de politiek het volgende. Gaat het hier nu over een klacht tussen drie personen of raakt het de politiek? In het rapport is de onderzoeker hier heel duidelijk over: de klacht heeft een directe relatie met de politiek en staat hier niet los van. Ik heb ervaren dat de uitstraling van de klacht mijn werk en dat van anderen sterk heeft beïnvloed. Veel tijd en energie is weggevloeid die anders en beter had kunnen worden besteed. In de politiek is dagelijks sprake van verschillen van mening. Dit hoort ook bij een democratie. Hier voeren wij, zoals dat hoort, het debat over in de gemeenteraad, binnen de grenzen van de gedragscode zoals wij dit als richtsnoer van ons handelen zien. In Zeist is ook de goede gewoonte dat als ons iets dwars zit wij hier elkaar op aanspreken en met elkaar hier het gesprek over voeren. Nu is dit anders gelopen. Het is goed dat als er ontoelaatbare gedragingen zijn het ieders goed recht is hier een klacht over in te dienen. Echter in dit geval was ik van mening (en stond ik ook voor open) om via mediation tot een oplossing te komen in plaats van dit zeer zware middel in te zetten. Het aanzien van de politiek en de kwaliteit vraagt om elkaar te blijven opzoeken: ook bij verschillen. Dit zal ik altijd blijven uitdragen. Ten aanzien van de samenleving wil ik het volgende opmerken. Politiek staat nog steeds te ver af van onze inwoners. Dagelijks doen wij allemaal ons best om hen te betrekken, aan te laten sluiten en uit te leggen wat we doen en waarom besluiten worden genomen die voor de een positief zijn en voor de ander teleurstellend. Echter het indienen van een klacht, het op straat komen liggen hiervan en, ik zeg het maar zo: ruzie maken met elkaar schaadt het vertrouwen in de politiek en komen samenleving en politiek niet dichter bij elkaar. Wij moeten blijven werken aan verbinding met de samenleving en hen niet belasten met interne verschillen van mening. Dit draagt niet bij aan een betrouwbare overheid. Wat heeft het met mij persoonlijk gedaan Dit is het lastigste deel van mijn verklaring om vanavond met u te delen. Ik ben al heel lang betrokken bij de politiek in Zeist. In mijn jeugd actief, later aan de zijlijn en de laatste 20 jaar weer actief. In 2007 ben ik in de raad gekomen en vanaf 2014 actief als wethouder. Mijn achtergrond ligt binnen het HRM werkveld en heb hier jarenlange ervaring in, met name binnen de overheid. Ik werk graag met mensen. Waardeer ieder op zijn of haar inbreng. Vier successen maar ben ook kritisch op wat fout gaat. Ook kritisch naar mijzelf; waarom loopt dit anders dan gepland en wat is mijn rol hierin geweest? Ik zet mij altijd 100% in voor doelen die behaald moeten worden en samenwerken is hierbij voor mij een sleutelwoord. Gaan voor het doel en beslissingen durven nemen en deze uit kunnen leggen: leuk of niet leuk. En ik weet als geen ander wat mijn valkuilen zijn. ‘te snel denken’, ‘te duidelijk in mijn uitspraken’, ‘kritisch gericht op het eindresultaat’, ‘verwacht hoge inzet van anderen’, en soms niet altijd even diplomatiek in mijn uitspraken. Maar nooit met de intentie mensen bewust te beschadigen of weg te zetten. Dit zijn leerpunten voor mij, niet alleen vanuit het verleden, maar ook in het heden. Totaal onverwacht en zonder enige voor-communicatie ligt er dan een klacht. Ik kan u vertellen dat dit oprecht iets met je doet. Zeker als de kerstdagen en jaarwisseling zich aandienen. Dagen die feestelijk moeten zijn. Nu, ik kan u melden dat dit voor mij en familie wel anders was. Vrijwel dagelijks ben ik, en mijn familie, bevraagd in en buiten Zeist: hoe gaat het ermee en hoe staat het met de klacht. Iedere keer heb ik afhoudend geantwoord. Vervolgens lag de klacht, ondanks anders dan was afgesproken, op straat. Hoe graag had ik mijn mening willen verkondigen maar de afspraak was om tijdens het onderzoek niet naar buiten te treden. Hier heb ik mij dan ook aan gehouden. De afgelopen week is het eindrapport verschenen. Een rapport met veel herkenbare zaken voor mij maar toch ook nog enkele verrassingen. Klagers hebben niet geschroomd nog meer aantijgingen en kwalificaties richting mij aan te voeren en er meer mensen in naam en functie bij te betrekken die niet opgenomen waren in de door hen opgestelde klachtenbrief en hen hiervan in kennis te stellen. Een spijtige constatering. Het was een lastige tijd. Maar mede dankzij ook de vele positieve reacties die ik in de afgelopen maanden van inwoners, organisaties, vanuit de politiek en ambtenaren heb ik mijn werk met volle inzet gewoon uitgevoerd. Maar ik mag aannemen dat u begrijpt dat dit veel van mij gevraagd heeft en niet altijd gemakkelijk was. Graag spreek ik hierbij mijn dank uit aan iedereen die mij in deze lastige maanden hebben gesteund en hun vertrouwen in mij hebben uitgesproken. In eerste instantie mijn vrouw, drie jongens en hun aanhang. Ook dank aan mij partij het CDA. Veel raadsleden en oud raadsleden hebben mij een hart onder de riem gestoken. Geweldig hoe jullie er voor mij zijn! Maar ook dank voor de vele steunbetuigingen vanuit de samenleving die ik heb mogen ontvangen en de mensen die mij raadgevend hebben bijgestaan. Deze hebben mij oprecht geholpen in deze lastige periode. De toekomst De klacht is afgehandeld. De conclusie is overduidelijk: ongegrond en mijn gedrag richting de klagers is niet grensoverschrijdend geweest. Nu is er weer ruimte om te kijken naar de toekomst. Er zijn, zeker nu in deze crisistijd, grote problemen en vraagstukken die vragen om onze aandacht. Een groot deel van onze inwoners hebbe grote zorgen. Samen moeten we werken hoe wij door deze crisis komen en klaar zijn voor de tijd hierna. Een tijd die anders zal zijn dan voor de crisis. Inwoners, organisaties en ondernemers hebben ons harder nodig dan ooit. Laten wij het politieke klimaat in Zeist blijven koesteren en kiezen voor het gesprek in plaats van het machtsmiddel. Zowel in de politiek als in de samenleving. Wij hebben elkaar juist nu hard nodig om te werken aan een gezond en toekomst bestendig Zeist. De inzichten die ik in de afgelopen periode heb gekregen neem ik mee in mijn werk in de toekomst. Ik ben in de politiek gegaan om een steentje bij te dragen aan de samenleving in Zeist. Dit doe ik en blijf ik doen met veel plezier en grote inzet. Maar bovenal wil ik dit doen in goede verstandhouding en samenwerking met de samenleving en u als raad. Voorzitter, dank voor de gelegenheid om vanavond in deze bijeenkomst mijn verklaring tegenover de gemeenteraad en samenleving af te mogen leggen.

Verklaring Fluitman en Pastoor tijdens raadsdialoog over het onderzoeksrapport (video)

CDA CDA GroenLinks Zeist 12-05-2020 18:14

Lees hieronder de verklaringen van zowel CDA Zeist fractievoorzitter Aline Pastoor als wethouder Marcel Fluitman: Aline Pastoor: Beste collega-raadsleden, burgemeester en Marcel, Het CDA is blij dater met het grondigeonderzoekeen einde is gekomen aan een vervelende periode. De conclusie van het rapport is glashelder: de klachten tegen wethouder Marcel Fluitman zijn,zoals verwacht, ongegrond.Hier is geen speld tussen te krijgen. Het voeltnietteminongemakkelijkdat wij hier vanavond over een klacht praten die van mens tot mens uitgepraat had kunnen worden. Dieookin deze publieke ruimte, de raadzaal, besproken had kunnen worden.Dan hadden we als raad en college onze energie enmiddelenbeter kunnen inzetten op wat de samenleving nu nodig heeft. Watons vanhet hart moet,is datwij niet begrijpenhoe een collega raadslid deze stap kan zetten,ende wijze waarop. Zonder enige vooraankondiging. Zonder enig besef van samenwerking. Zonder enig gevoel van empathie. Zonderenige vorm van reflectie. Het is natuurlijk ieders recht om een klacht in te dienen. Maar het bij voorbaat afwijzen van een gesprek van mens tot mens, past niet bijonze omgangsvormen. Niet bij het CDA, maar zeker ook niet bij deZeisterRaad.Wij zijnóók teleurgesteld dat er de afgelopen periodegeheime stukken zijn gelekt naar de pers. Dit heeft forse impact gehad op betrokkenen.Kunnen we elkaar nog vertrouwen?Al die vragen spelen dooronshoofd. Het CDA heeft hetantwoord niet.Ikzou hetdaaromgepastvinden alsde fractievoorzitter van GroenLinks hier vanavond op wil reflecteren. Het CDA heeft veel respect voor onze wethouder. Hijis niet bij de pakken neer gaan zitten, maarisvoortvarend doorgegaan met wat het beste is voor Zeist.Met alle verdachtmakingen was dat niet makkelijk. Nu ligt er dan eindelijk een glashelder rapport en kunnen we onze aandacht weer volledig richten op de uitdagingen voor Zeist. En natuurlijk heeft ieder mens ook zo zijn eigen uitdagingen en verbeterpunten. Die heeft Marcel ook.Wij kennen Marcel en weten dat hijnogal direct kan zijn,maarmeteen klein hart. Een hart dat altijd het beste voor Zeist voor ogen heeft. Tot slot. Laat het CDAoverééndingduidelijk zijn:het CDA is een partij van het zoeken naar de verbinding, van het samen doen.Onze uitgestoken hand,reiken wij nog steeds aan.Weet dat het CDA altijd open staat voor een gesprek.Een gesprek vanreflectie en verbinding.Waar iedereen kan en mag zeggen wat hij vindt.Een gesprek van mens tot mens.Juist nu hebben we elkaar hard nodig.Wantsamenkomenwe verder. Namens onze CDA-fractie, Marcel Fluitman Voorzitter, leden van de raad en toehoorders Dank voor de gelegenheid die mij wordt geboden om vandaag in deze bijeenkomst een verklaring af te leggen inzake de klacht die tegen mij op 17 december jl. is ingediend door twee leden van de GroenLinks fractie uit de Zeister gemeenteraad. Nu, na bijna vijf maanden, niet in het openbaar gesproken te hebben over deze klacht is het nu de tijd om mijn verhaal te doen: in eerste instantie tegenover de leden van onze gemeenteraad. De klacht In een brief van 17 december is een klacht tegen mij ingediend conform hoofdstuk 9 Algemene Wet Bestuursrecht door twee fractieleden (een raadslid en een buitengewoon raadslid) van de GroenLinks fractie uit onze gemeenteraad. De inhoud van de klacht behelsde 5 punten: ·Fluitman Verdraait woorden en zaken zodanig dat er sprake is van onheuse bejegening ·Fluitman Hanteert in gesprekken en bijeenkomsten dusdanige emoties, met name boosheid, dat je je niet vellig voelt om te zeggen wat je wilt ·Fluitman maakt het klagers moeilijk om hun werk uit te oefenen, voelen zich geremd om iets te zeggen of te vragen en voelen zich niet in een veilige omgeving en gaan soms met een knoop in hun maag naar het gemeentehuis. om hun werk uit te oefenen Vervolgens werd bovenstaande onderbouwd in de brief met omschrijvingen die er niet om logen. Enkele voorbeelden hiervan: komt met ongenuanceerde verwijten, draait zaken om, een patroon van herhaaldelijk buitengewoon intimiderend gedrag en onheuse bejegening en veel meer. Het proces Na de bekendmaking van de klacht aan mij door de Burgemeester is mij gevraagd of ik open stond voor mediation. Ik stond hier positief tegenover en vervolgens heeft er een intake gesprek plaats gevonden met een mediator. Na dit gesprek is mij medegedeeld dat klagers niet het proces van mediaton wilden volgen maar direct een klachtenprocedure wilden starten conform hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht. Vervolgens is het klachten proces opgestart. Hiervoor heeft de Burgemeester het bureau Bezemer & Schubad ingeschakeld. Het is een zorgvuldig en gedegen onderzoek geworden met als resultaat een eindrapport en conclusie. Vervolgens heeft, conform de AWB, het college van de gemeente Zeist, vanzelfsprekend niet in mijn aanwezigheid, een besluit genomen. Dit besluit is mij op 7 mei jl. persoonlijk door de Burgemeester overhandigd. Het besluit Het college heeft besloten om de slotconclusie en aanbeveling integraal over te nemen. Slotconclusie is: De klachten van mevrouw Pereboom en de heer El Mansouri jegens wethouder Fluitman zijn ongegrond. De aanbeveling luidt als volgt: Dat het gedrag van wethouder Fluitman jegens klagers niet grensoverschrijdenden niet klachtwaardig is geweest, neemt niet weg dat hij er wijs aan zal doen om gegeven die grotere en kleinere fricties die zijn gedrag met enige frequentie heeft opgeroepen, in het vervolg meer rekening te houden met de effecten van zijn wijze van communiceren op anderen en in voorkomende gevallen meer zelfbeheersing aan de dag te leggen. En vervolgt: Het is aan klagers en wethouder Fluitman om te besluiten of zij als vervolg op dit onderzoek in mediation willen proberen nader tot elkaar te komen. Mijn reflectie op proces en besluit Waar ik in eerste instantie nog dacht dat het hier om een communicatieprobleem ging tussen mensen werd het opeens heel groot. De onderzoeker heeft mij in zijn eerste gesprek klip en klaar duidelijk gemaakt dat het ernst was: “er liggen heel zware aantijgingen tegen u. U wordt voor zeer, zeer ernstige zaken aangeklaagd. Ook een van de klagers laat zich bijstaan door een advocaat.” Dit was voor mij het moment om het gesprek te schorsen en later weer op te starten in het bijzijn van een advocaat. De gesprekken met de onderzoeker waren constructief maar ook confronterend. De onderzoeker heeft mij het vuur aan de schenen gelegd. Het waren heel intensieve gesprekken. De onderzoeker was in mijn ogen volledig neutraal, objectief en niet te peilen over zijn mening in zijn gesprekken. Tijdens de gesprekken heb ik mijn beeld en weerwoord goed kunnen weergeven. Ook was er voldoende ruimte om verslagen te corrigeren of aanvullingen hierop te kunnen geven. Er zijn naast de klagers en mij ook een aantal mensen uit de politiek en ambtelijke organisatie gehoord. Allen onder naam op 1 na die anoniem wil blijven. Geconcludeerd wordt door de onderzoeker dat mijn wijze van acteren en werken niet grens overstijgend en klachtwaardig is. Dit alles resulteert in de eindconclusie: De klachten van mevrouw Pereboom en de heer El Mansouri jegens wethouder Fluitman zijn ongegrond. Wat doet het met de politiek en samenleving in Zeist Een klacht als deze heeft mijn inziens grote uitwerking op de politiek en samenleving. Ten aanzien van de politiek het volgende. Gaat het hier nu over een klacht tussen drie personen of raakt het de politiek? In het rapport is de onderzoeker hier heel duidelijk over: de klacht heeft een directe relatie met de politiek en staat hier niet los van. Ik heb ervaren dat de uitstraling van de klacht mijn werk en dat van anderen sterk heeft beïnvloed. Veel tijd en energie is weggevloeid die anders en beter had kunnen worden besteed. In de politiek is dagelijks sprake van verschillen van mening. Dit hoort ook bij een democratie. Hier voeren wij, zoals dat hoort, het debat over in de gemeenteraad, binnen de grenzen van de gedragscode zoals wij dit als richtsnoer van ons handelen zien. In Zeist is ook de goede gewoonte dat als ons iets dwars zit wij hier elkaar op aanspreken en met elkaar hier het gesprek over voeren. Nu is dit anders gelopen. Het is goed dat als er ontoelaatbare gedragingen zijn het ieders goed recht is hier een klacht over in te dienen. Echter in dit geval was ik van mening (en stond ik ook voor open) om via mediation tot een oplossing te komen in plaats van dit zeer zware middel in te zetten. Het aanzien van de politiek en de kwaliteit vraagt om elkaar te blijven opzoeken: ook bij verschillen. Dit zal ik altijd blijven uitdragen. Ten aanzien van de samenleving wil ik het volgende opmerken. Politiek staat nog steeds te ver af van onze inwoners. Dagelijks doen wij allemaal ons best om hen te betrekken, aan te laten sluiten en uit te leggen wat we doen en waarom besluiten worden genomen die voor de een positief zijn en voor de ander teleurstellend. Echter het indienen van een klacht, het op straat komen liggen hiervan en, ik zeg het maar zo: ruzie maken met elkaar schaadt het vertrouwen in de politiek en komen samenleving en politiek niet dichter bij elkaar. Wij moeten blijven werken aan verbinding met de samenleving en hen niet belasten met interne verschillen van mening. Dit draagt niet bij aan een betrouwbare overheid. Wat heeft het met mij persoonlijk gedaan Dit is het lastigste deel van mijn verklaring om vanavond met u te delen. Ik ben al heel lang betrokken bij de politiek in Zeist. In mijn jeugd actief, later aan de zijlijn en de laatste 20 jaar weer actief. In 2007 ben ik in de raad gekomen en vanaf 2014 actief als wethouder. Mijn achtergrond ligt binnen het HRM werkveld en heb hier jarenlange ervaring in, met name binnen de overheid. Ik werk graag met mensen. Waardeer ieder op zijn of haar inbreng. Vier successen maar ben ook kritisch op wat fout gaat. Ook kritisch naar mijzelf; waarom loopt dit anders dan gepland en wat is mijn rol hierin geweest? Ik zet mij altijd 100% in voor doelen die behaald moeten worden en samenwerken is hierbij voor mij een sleutelwoord. Gaan voor het doel en beslissingen durven nemen en deze uit kunnen leggen: leuk of niet leuk. En ik weet als geen ander wat mijn valkuilen zijn. ‘te snel denken’, ‘te duidelijk in mijn uitspraken’, ‘kritisch gericht op het eindresultaat’, ‘verwacht hoge inzet van anderen’, en soms niet altijd even diplomatiek in mijn uitspraken. Maar nooit met de intentie mensen bewust te beschadigen of weg te zetten. Dit zijn leerpunten voor mij, niet alleen vanuit het verleden, maar ook in het heden. Totaal onverwacht en zonder enige voor-communicatie ligt er dan een klacht. Ik kan u vertellen dat dit oprecht iets met je doet. Zeker als de kerstdagen en jaarwisseling zich aandienen. Dagen die feestelijk moeten zijn. Nu, ik kan u melden dat dit voor mij en familie wel anders was. Vrijwel dagelijks ben ik, en mijn familie, bevraagd in en buiten Zeist: hoe gaat het ermee en hoe staat het met de klacht. Iedere keer heb ik afhoudend geantwoord. Vervolgens lag de klacht, ondanks anders dan was afgesproken, op straat. Hoe graag had ik mijn mening willen verkondigen maar de afspraak was om tijdens het onderzoek niet naar buiten te treden. Hier heb ik mij dan ook aan gehouden. De afgelopen week is het eindrapport verschenen. Een rapport met veel herkenbare zaken voor mij maar toch ook nog enkele verrassingen. Klagers hebben niet geschroomd nog meer aantijgingen en kwalificaties richting mij aan te voeren en er meer mensen in naam en functie bij te betrekken die niet opgenomen waren in de door hen opgestelde klachtenbrief en hen hiervan in kennis te stellen. Een spijtige constatering. Het was een lastige tijd. Maar mede dankzij ook de vele positieve reacties die ik in de afgelopen maanden van inwoners, organisaties, vanuit de politiek en ambtenaren heb ik mijn werk met volle inzet gewoon uitgevoerd. Maar ik mag aannemen dat u begrijpt dat dit veel van mij gevraagd heeft en niet altijd gemakkelijk was. Graag spreek ik hierbij mijn dank uit aan iedereen die mij in deze lastige maanden hebben gesteund en hun vertrouwen in mij hebben uitgesproken. In eerste instantie mijn vrouw, drie jongens en hun aanhang. Ook dank aan mij partij het CDA. Veel raadsleden en oud raadsleden hebben mij een hart onder de riem gestoken. Geweldig hoe jullie er voor mij zijn! Maar ook dank voor de vele steunbetuigingen vanuit de samenleving die ik heb mogen ontvangen en de mensen die mij raadgevend hebben bijgestaan. Deze hebben mij oprecht geholpen in deze lastige periode. De toekomst De klacht is afgehandeld. De conclusie is overduidelijk: ongegrond en mijn gedrag richting de klagers is niet grensoverschrijdend geweest. Nu is er weer ruimte om te kijken naar de toekomst. Er zijn, zeker nu in deze crisistijd, grote problemen en vraagstukken die vragen om onze aandacht. Een groot deel van onze inwoners hebbe grote zorgen. Samen moeten we werken hoe wij door deze crisis komen en klaar zijn voor de tijd hierna. Een tijd die anders zal zijn dan voor de crisis. Inwoners, organisaties en ondernemers hebben ons harder nodig dan ooit. Laten wij het politieke klimaat in Zeist blijven koesteren en kiezen voor het gesprek in plaats van het machtsmiddel. Zowel in de politiek als in de samenleving. Wij hebben elkaar juist nu hard nodig om te werken aan een gezond en toekomst bestendig Zeist. De inzichten die ik in de afgelopen periode heb gekregen neem ik mee in mijn werk in de toekomst. Ik ben in de politiek gegaan om een steentje bij te dragen aan de samenleving in Zeist. Dit doe ik en blijf ik doen met veel plezier en grote inzet. Maar bovenal wil ik dit doen in goede verstandhouding en samenwerking met de samenleving en u als raad. Voorzitter, dank voor de gelegenheid om vanavond in deze bijeenkomst mijn verklaring tegenover de gemeenteraad en samenleving af te mogen leggen.

PvdA stapt uit de coalitie

CDA CDA GroenLinks VVD Súdwest-Fryslân 17-11-2019 18:35

Vanwege mogelijke verwevenheid van privé- en zakelijk belang wegens een gezamenlijke aankoop van een woning door de inmiddels afgetreden wethouder mevrouw S. van Gent en de algemeen directeur van NV Empatec, is een integriteitsonderzoek opgestart. In het in de Leeuwarder Courant van zaterdag 16 november 2019 door mevr. S. van Gent geschetste beeld herkennen wij ons niet. Gedurende het integriteitsonderzoek doen wij verder geen mededelingen. Wij wachten eerst de resultaten van dit onderzoek af. Mevrouw van Gent heeft inmiddels haar ontslagbrief ingediend. De komende tijd blijven we nauw samenwerken met de VVD en GroenLinks, en gaan ons oriënteren op de ontstane situatie. Douwe Attemafractievoorzitter CDA Súdwest-Fryslân

Info over de formatie in Gelderland

CDA CDA ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD Oldebroek 03-05-2019 08:29

Beste lezer, Wat geeft u mee aan de onderhandelaars voor het nieuwe coalitieakkoord van Gelderland? Samen doelen bereiken en maatschappelijke opgaven aanpakken vraagt om samenwerking. Dat geldt voor de uitvoering van onze plannen voor de komende 4 jaar. En natuurlijk ook voor het máken van deze plannen, zoals nu in het nieuwe coalitieakkoord voor Gelderland. Graag nodigen we u uit om uw inbreng te leveren voor het nieuwe coalitieakkoord. U bent hiervoor van harte welkom op zaterdag 11 mei van 9:30 tot 12:00 uurin het Huis der Provincie in Arnhem. Op zaterdag 11 mei horen we graag uw ideeën over de toekomst van Gelderland. Met u en andere mensen die betrokken zijn bij onze provincie willen we onder andere de volgende onderwerpen bespreken: bestuursstijl en de provincie als partnerduurzaamheid, klimaat en energiebereikbaarheid en economiewonen, leefomgeving, natuur en biodiversiteit We horen graag uw mening en ideeën rondom deze onderwerpen. Uiteraard is er ook ruimte voor andere thema’s en vraagstukken. Hoe kunt u deelnemen? U kunt zich tot en met donderdag 9 mei 2019 aanmelden via onze website. Kies daarbij 2 onderwerpen waarover u mee wilt praten. Na aanmelding ontvangt u van ons een bevestiging. Kent u nog andere mensen of organisaties voor wie deze bijeenkomst interessant kan zijn? Stuur deze uitnodiging dan vooral aan hen door. Wat gaan we met uw input doen? De bijeenkomst op 11 mei is voor ons belangrijk om van u te horen wat er leeft. Wij betrekken dit bij het opstellen van het coalitieakkoord. Wij verwachten op 5 juni het coalitieakkoord te kunnen bespreken met Provinciale Staten. Zo willen we samen aan de slag voor Gelderland. Namens de onderhandelende fracties van VVD, CDA, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie en SGP, Jan Markink, formateur

Eerste stappen richting nieuwe coalitie Stichtse Vecht

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Stichtse Vecht 19-01-2019 08:44

Na het vertrek van Lokaal Liberaal uit de coalitie van Stichtse Vecht, overleed kort daarop burgemeester Marc Witteman. Hierdoor heeft het enige tijd geduurd voordat de zittende coalitiepartijen aan de slag zijn gegaan met het zoeken naar een nieuwe meerderheid. Afgelopen weken hebben informerende gesprekken plaatsgevonden met de vier partijen die 2 of 3 zetels hebben in de gemeenteraad. Deze constructieve gesprekken waren prettig en hebben ertoe geleid dat nu gestart wordt met een verdiepende ronde met de Partij van de Arbeid. Zowel GroenLinks, het CDA als de VVD zien met de PvdA op dit moment de meeste overeenkomsten. De komende gesprekken moeten uitwijzen of de coalitie met de Partij van de Arbeid verder zal gaan.

Begroting 2019

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA Boxtel 31-10-2018 14:36

Tijdens de raadsvergadering van 30 oktober stond de Begroting voor 2019 op de agenda.Lees hier de reactie van CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel: LeefbaarheidMet het merendeel van onze inwoners gaat het goed. Zij zijn tevreden over hun woonomgeving, de voorzieningen en de activiteiten en evenementen.Maar helaas zijn er ook inwoners waar dat niet voor opgaat. Zij kunnen niet deelnemen door bijvoorbeeld ziekte, armoede, leeftijd, gedrag of taal.De gemeente heeft de zorg om ook deze mensen te laten participeren.De gemeente beschikt over veel data, maar een analyse hiervan ontbreekt naar onze mening. Het CDA wil deze data-analyses inzetten om meer inzicht te krijgen in problematieken en kansen in ons dorp. Niet reactief, maar proactief beleid maken. Naar onze mening kunnen we dan een enorme inhaalslag maken op verschillende beleidsterreinen. Wij dienen hiervoor een motie in.FinanciënDe begroting is in opzet verbeterd, maar het blijft lastig om de bedragen voor nieuw beleid te vinden, daarnaast missen we op veel plaatsen de juiste indicatoren.Vanuit effectiviteit en efficiëntie moeten zowel het beleid als de uitvoering van het risicobeheer binnen Boxtel en Sint-Michielsgestel geüniformeerd worden. Aangezien dit op de lange termijn de minste kosten met zich meebrengt en tot een beter risicomanagement zal leiden.Als het gaat om financiën kijkt het CDA naar het verband tussen wat de gemeente uitvoert en wat de kosten zijn. Daar zit dan ook ons probleem met deze begroting.Er worden veel zaken genoemd die we gaan doen, maar belangrijke zaken zoals:-oplossingen voor de ontsluiting van Boxtel-nieuwe woonvoorzieningen voor senioren-muziekonderwijs-kunst in de openbare ruimtes worden allemaal niet genoemd.In de begroting lezen we dat het college te allen tijden kan besluiten om investeringen (10% van de begroting), op te schuiven indien financieel nodig. In tijden van financiële druk zal er zelfs verdere prioritering plaatsvinden. Dus eigenlijk weten we helemaal niet wat er van deze begroting uitgevoerd gaat worden. Dat horen we als raad dan pas bij de jaarrekening, wanneer investeringen ongetwijfeld doorgeschoven worden.Deze begroting is eigenlijk te vergelijken met een verlanglijstje voor Sinterklaas. Je schrijft heel veel op, maar je weet nooit wat Sinterklaas uiteindelijk in je schoen stopt. Daarnaast:-Is er weinig concreet beleid-Zijn er te veel gelden besteed aan de organisatie (20% van de begroting)-Zijn er te weinig investeringen die de burgers dit en volgend jaar gaan merken-En zijn er weer geen huuropbrengsten van DKA en vindt uitholling van het legaat van Cooth plaatsDus voor het CDA weinig reden tot juichen.Ook de BURAP bevestigt ons verhaal. M.b.t. de investeringen is er voor 2018 €10 miljoen begroot, €3 miljoen is uitgegeven en €7 miljoen wordt doorgeschoven naar 2019.De reserves komen zowel in 2018 als in 2019 onder de door de raad vastgestelde minimum. Het CDA wil echt dat er reserves aangelegd gaan worden voor het sociaal domein zodat er niet steeds een greep gedaan hoeft te worden uit de algemene reserves.SeniorenDeze groep kunnen we opdelen in drie leeftijdscategorieën:-50 tot 60 jarige hebben behoefte aan o.a. goede fietspaden, wandelroutes en een hobbycentrum-70 tot 80 jarigen hebben behoefte aan o.a. veilige trottoirs, ontmoetingsplekken en activiteiten zoals bridge-80 plussers hebben behoefte aan o.a. hulp in en rondom het huis, dagopvang, boodschappendienst en bestrijding van eenzaamheid. Voor dit laatste dienen we een motie in.Het CDA signaleert vooral hiaten voor oudere senioren.Er wordt slechts €50.000 geïnvesteerd in de Uitvoeringsagenda Senioren. Dit is niet in verhouding tot de landelijke en provinciale bijdrages die hiervoor ontvangen worden. Het CDA wil daarom meer investeringen in een seniorenbeleid, met extra aandacht voor zelfredzaamheid, gelijkwaardigheid en eenzaamheid.WoningbouwOp het gebied van wonen wil het CDA dat het college snel aan de slag gaat met het uitvoeren van de woonvisie. Biedt met name jongeren en senioren perspectief. We vragen het college meer sturing op woningbouw. Nergens in de begroting is te lezen dat de markt ook echt gemonitord wordt en dat u als gemeente hierop anticipeert. Vanuit de markt zijn er met name woningen voor 1 a 2 persoonshuishoudens nodig. Op welke manier bent u de markt aan het monitoren en hoe anticipeert u hierop?VerkeerInfrastructuur blijft voor het CDA een verhaal met een open einde. Het CDA is van mening dat de verkeersmaatregelen die genoemd worden in de begroting noodzakelijk zijn, maar wij zouden graag een degelijk totaalplan zien wat de onrust wegneemt bij bewoners. En noem het dan: Move’31 Plus.Ben open, transparant en communiceer wat wel en niet kan.Zorg in een vroeg stadium voor inspraak van inwoners en klankbordgroepen, niet pas wanneer het al bijna vastligt. We dienen samen met BALANS, PvdA/GroenLinks en VVD een motie in om de voorgestelde planning van MOVE ’31 aan te passen.Het CDA vindt samen met deze drie partijen burgerparticipatie zo belangrijk dat we willen dat inspraak vóór de voorlopige besluitvorming in de gemeenteraad plaatsvindt.Het CDA vraagt u om actief op zoek te gaan naar andere financiële middelen. Maak daarbij gebruik van provinciale, landelijke en Europese subsidies en innovaties. We dienen een motie in over onderzoek naar zonnepanelen in het wegdek.OndernemersDenk mee met onze ondernemers. Geef hen de ruimte om zich te ontwikkelen en om uit te breiden. Dit geldt voor onze ondernemers op Ladonk en Daasdonk, voor onze ondernemers in de verschillende winkelcentra en voor onze centrumondernemers.AgrariërsOnze agrariërs zijn overvallen met de enorme opgave die opgelegd is door de provincie Noord-Brabant. Vorig jaar heeft het CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel hier schriftelijke vragen over gesteld.Goed om te lezen dat de verduurzaming van de agrarische sector expliciet genoemd wordt. Het CDA hoort graag hoe u de agrariërs hierbij gaat ondersteunen.We zouden het daarnaast toejuichen als er ook pilots op dit gebied in onze gemeente mogelijk zijn.Kunst en cultuurWant Kunst is niet hetzelfde als cultuur. Het inzetten van kunstenaars voor sociale cohesie is geen Kunst. Kunst is voor het CDA tastbaar, hoorbaar of zichtbaar.Kunststichting Boxtel heeft in 2016 een bedrag van €190.000 overgemaakt naar de gemeente Boxtel. In de begroting lezen we dat hiervan €176.000 over is (in 2017). Waar is dit geld aan besteed?Kunst op Stapel wordt in deze begroting expliciet genoemd, u stelt hiervoor €5.000 beschikbaar in 2018 en eventueel €5.000 in 2019. Terwijl er voor de voorgaande editie €34.000 aan subsidie is verstrekt. Daarnaast kunt u ook geen duidelijkheid geven over de locatie. Het CDA vraagt zich af wat u met Kunst op Stapel wil. Wilt u dat het doorgaat of niet? Wees duidelijk naar de mensen die hier veel energie in stoppen.Hiervoor dienen we een motie in.Onze rolHet CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel is een actieve en betrokken partij.Wij praten liever met dan over onze inwoners.Dus ook in 2019 bezoeken wij instellingen, organisaties, belangengroepen en individuen in Boxtel, Liempde en Lennisheuvel.Het motto ‘Meewerkend Boxtel’ zit immers al jaren in onze haarvaten... CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel heeft tegen deze begroting gestemd.Om de volgende redenen:-Dealgemene reserves gaan onder de vastgestelde norm-Het Sociaal Domein is nog niet onder controle en bestemmingsreserves zijn niet aanwezig-Investeringen worden consequent doorgeschoven en dit zorgt voor een hoop onzekerheid over wat van deze begroting uitgevoerd gaat worden.Wij willen volgend jaar een realistisch opgestelde begroting zodat ook het CDA de begroting kan steunen.

Coalitievorming Purmerend van start

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Purmerend 26-04-2018 06:16

De volgende vijf partijen: Stadspartij, D66 , CDA, GroenLinks en PvdA gaan de volgende fase in om een nieuwe coalitie te vormen. Dit nadat deze partijen hebben vastgesteld dat zij samen een stabiele coalitie kunnen vormen die op een breed draagvlak (21 zetels) kan rekenen. De partijen achten zich in staat om tot afspraken te komen over de belangrijke thema's voor de komende jaren, waaronder de twee dossiers hoogbouw bij PostNL en hotel KomA7/Beusebos. De voormalige verkenner Roald Helm zal fungeren als technisch voorzitter gedurende deze gesprekken. De verwachting is dat het coalitieakkoord eind mei 2018 gereed zal zijn.

Update coalitievorming: CDA, GroenLinks, VVD en ChristenUnie

CDA CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Houten 25-04-2018 17:17

Op 21 maart heeft CDA Houten, ’t Goy, Schalkwijk, Tull en ‘t Waal een schitterende verkiezingsuitslag geboekt: we zijn veruit de grootste partij in Houten! Samen met de grote vreugde geven we de afgelopen periode intensief invulling aan de grote verantwoordelijkheid tot het vormen van een stabiel bestuur voor Houten. Formatieproces Het CDA heeft de leiding in het formatieproces. We worden daarvoor bijgestaan door formateur Hans-Martijn Ostendorp. De heer Ostendorp is voormalig burgemeester van Bunnik en huidig voorzitter van betaald-voetbalclub De Graafschap. Uitgangspunt: een transparant en zorgvuldig proces om tot een stabiel college te komen waarmee we Houten de komende 4 jaar vooruit brengen. Verkenning met ITH Na een vliegende start met een “openbare bijeenkomst” in De Roskam, was al snel duidelijk dat wij als grootste partij, samen met met Groen Links (de grote winnaar met vijf zetels) samen zouden optrekken in dit proces. We hebben samen met GroenLinks drie intensieve gesprekken gevoerd met ITH, de partij die met 5 zetels opnieuw een flink deel van Houten representeert. Doel: verkennen of we samen het stabiele motorblok konden vormen van het nieuwe Houtense college. Hoewel de gesprekken goed en vruchtbaar waren, bleven er helaas vooralsnog te grote verschillen op bestuursstijl en inhoud, waaronder op duurzaamheid. Daarop hebben we met GroenLinks besloten eerst een bredere verkenning uit te voeren in gesprekken met andere partijen. We ontkrachten het beeld dat ITH hiermee “buitenspel gezet is”. Verwijten doen geen recht aan de eerlijke gesprekken en gang van zaken. Ondanks dat het niet uitgesloten is dat we in een latere fase opnieuw met ITH rond de tafel gaan, begrijpen we ook dat onze vervolgstap naar formatie-onderhandelingen de kans aanzienlijk verkleint dat ITH komende periode in het college komt. We vinden dit jammer, gezien hun stabiele aantal zetels in de Houtense gemeenteraad. We hadden hen graag in de dialoog over de bredere verkenning aanwezig gezien en ons appėl op inwonersparticipatie met hen willen delen. Maar we zijn ook zeker van onze zorgvuldige overwegingen om tot een ambitieus en betrouwbaar bestuur te komen dat voor alle inwoners van Houten klaarstaat om “groei naar nóg beter” te realiseren, waarmee we de afgelopen periode campagne hebben gevoerd. Formatie met VVD en ChristenUnie Het CDA en GroenLinks hebben besloten, op advies van de formateur, de formatiegesprekken verder in te gaan met VVD en ChristenUnie. Met de ChristenUnie is veel inhoudelijk raakvlak. En ondanks de inhoudelijke verschillen met de VVD, zoals in windenergie en Fort Honswijk, is er de afgelopen 8 jaar constructief samengewerkt, wat vertrouwen geeft om ook de vernieuwende beweging die het CDA met GroenLinks heeft ingestoken verder vorm te geven. De combinatie CDA, GroenLinks, VVD en ChristenUnie doet bovendien recht aan de verkiezingsuitslag, gezien de balans tussen vernieuwing en continuïteit enerzijds, en ruim voldoende draagvlak (16 van de 29 zetels) anderzijds. Twee belangrijke voorwaarden voor een stabiele en ambitieuze coalitie de komende 4 jaar. Vervolg We hebben begrip voor de teleurstelling die dit heeft opgeleverd voor partijen die ook graag in de nieuwe coalitie wilden deelnemen, maar dit doet niets af aan het zuivere proces dat doorlopen is met alle partijen onder leiding van de informateur. Nu dit een kansrijke coalitie op inhoud, vorm en stijl lijkt op te leveren, zijn we het aan Houten verplicht om door te pakken en de onderhandelingen aan te gaan met GroenLinks, VVD en ChristenUnie. Coalitieakkoord op hoofdlijnen De komende tijd trekt het CDA samen met de 3 andere partijen op om een ‘coalitieakkoord op hoofdlijnen’ te schrijven. De basis hiervan ligt in de verschillende verkiezingsprogramma’s. In deze fase van de formatie zullen we, onder leiding van de formateur, raad en inwoners hierbij actief betrekken. Over de wijze waarop worden de komende dagen besluiten genomen door de vier partijen. Meer informatie hierover volgt snel. Het plan is dat er eind mei, begin juni, een coalitieakkoord op hoofdlijnen ligt, waarna ook de wethouders van de vier partijen geïnstalleerd kunnen worden.

Uit de fractie

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Amsterdam 18-04-2018 11:52

Allereerst: heel hartelijk dank voor uw stem! Ik ben buitengewoon dankbaar voor de fantastische inzet van onze leden, kandidaat-raadsleden en vrijwilligers de afgelopen maanden, en aan al diegenen die ons bij de stembus hun vertrouwen hebben gegeven. Het CDA heeft veel meer stemmen gehaald dan vier jaar geleden. Helaas was het nét niet genoeg voor een tweede zetel, maar met deze winst zullen we de komende vier jaar vanuit de principes en idealen van onze partij verder bouwen aan de stad. En ik zal alles op alles zetten om elke stem waard te zijn en waar te maken.Op dit moment wordt driftig gewerkt om een links-progressieve coalitie van D66, PvdA en SP te smeden met GroenLinks als grootste partij. Ik sluit niet uit dat daar enkele goede voorstellen uitrollen maar het voorspelt op sommige terreinen ook weer niet heel veel goeds. Ik heb D66 opgeroepen om zich niet voor een links-progressief karretje te laten spannen. Het CDA zal hoe dan ook strijdbaar, constructief en kritisch oppositie blijven voeren, en met voorstellen blijven komen om deze stad beter, schoner en veiliger te maken. Tijdens de eerste vergadering van de nieuwe gemeenteraad heb ik daarnaast opgeroepen tot een goede en eerlijke oplossing voor de erfpachters. Dat is buitengewoon urgent. Het huidige beleid is voor een grote groep Amsterdammers nog steeds onacceptabel. Het CDA zal op alle fronten blijven vechten voor een eerlijke regeling.Ondertussen gaat er van alles veranderen. Amsterdam is op zoek naar een nieuwe burgemeester. De onderhandelaars zijn op zoek naar een nieuw college. De CDA-fractie is op zoek naar duoraadsleden om onze partij te vertegenwoordigen in de nieuwe raadscommissies. Meer informatie daarover volgt binnenkort, maar wie interesse heeft, laat het alvast weten! En gisteren hoorden we dat onze afdeling op zoek zal moeten gaan naar een nieuwe voorzitter: onze Sebastiaan, die zich al meer dan zes jaar met ongekende energie voor onze partij heeft ingezet, heeft na zes jaar besloten terug te treden. Weinig partijvoorzitters in Nederland hebben zoveel tijd en visie gewerkt om een afdeling te vernieuwen en klaar te stomen. Onder zijn bezielende leiding heeft het CDA Amsterdam een enorme slag gemaakt. Dankzij hem staat de afdeling er goed voor en klaar om de komende jaren verder te bouwen. Op een ander moment zullen we daar natuurlijk op terugkomen, maar voor nu: Sebastiaan, dank je wel!Diederik BoomsmaFractievoorzitter CDA Amsterdam

Kiezers bedankt: CDA wint stemmen en blijft stabiel op 3 zetels!

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA ChristenUnie De Wolden 24-03-2018 09:16

Vrijdagochtend werden de definitieve verkiezingsresultaten gepubliceerd. Op het CDA waren 1810 stemmen uitgebracht, 21 meer dan de 1789 van de gemeenteraadsverkiezingen 2014! De opkomst was met 64,25% ook hoger dan de 63,64% van 2014. Omdat er ook meer stemgerechtigden werden opgeroepen (nu 19.221 versus 18.654 in 1014) betekende dit dat het aandeel van het CDA iets lager werd, van 15,15% in 2014 naar 14,75% bij deze verkiezingen. De kiesdeler is het getal van het aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door het aantal raadszetels. Dat kwam uit op ruim 645 stemmen per zetel. Op deze wijze had het CDA 2 volle raadszetels. Alle andere partijen samen kwamen uit op 16 volle raadszetels, waardoor er dus 3 restzetels overbleven. Hiervan haalde het CDA met gemak de eerste restzetel binnen. De tweede ging naar Gemeentebelangen en de derde naar de VVD. De restzetel wordt toegekend met behulp van de methode van het grootste gemiddelde per zetel. Dus niet het grootste aantal reststemmen telt, maar het grootste gemiddelde waar een partij op uitkomt als ze een restzetel zouden krijgen. Lijstverbindingen zijn niet meer toegestaan. Onze partner in eerder lijstverbindingen, de ChristenUnie zou met de huidige uitslag geen zetel hebben kunnen winnen, en voor het CDA maakte het ook niet uit. Voor de vroegere combinatie PvdA en Groenlinks had het wel een zetel opgeleverd. De drie zetels betekent dat Karin Brouwer, Eline Vedder en Jeene Keizer raadslid worden. Karin behaalde 675 stemmen, Eline 464 en Jeene 196. Aangezien een voorkeurszetel wordt toegekend bij een kwart van de kiesdeler, betekent dit dat eenieder zijn zetel zelf heeft verdiend! Niet veel partijen kunnen zeggen dat al hun raadslid een vol mandaat van de kiezer hebben! Dinsdag 27 maart is om 16:00 uur de laatste gemeenteraadsvergadering van de oude raad, waarin de geloofsbrieven van de nieuwe raad worden beoordeeld en afscheid wordt genomen van de gaande raadsleden, in het geval van het CDA is dat Tjalling de Wit. De nieuwe raad wordt op donderdag 29 maart geïnstalleerd van 17:00 tot 19:00 uur. Om de uitslag te vieren werd op de kandidatenbijeenkomst op donderdag 22 maart een taart verorberd, geschonken door de Provinciale Staten fractie!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.