Nieuws van GroenLinks over VVD inzichtelijk

53 documenten

Wel of geen asielzoekers in de Grenshof (Bellingwolde)? | Westerwolde

GroenLinks GroenLinks VVD Westerwolde 03-09-2020 00:00

Nog vóórdat er in een vergadering over is gesproken schreeuwen de VVD en Timmermans het van de daken: er mogen absoluut géén asielzoekers meer in het COA-gebouw ‘de Grenshof’ in Bellingwolde komen. Want asielzoekers geven overlast..... Dit idee wordt vervolgens nog vóórdat er een motie is ingediend namens de gemeente Westerwolde in diverse nieuwsbronnen gedeeld, helaas blijkbaar ondersteund door burgemeester Jaap Velema.

Nog vóórdat er in een vergadering over is gesproken schreeuwen de VVD en Timmermans het van de daken: er mogen absoluut géén asielzoekers meer in het COA-gebouw ‘de Grenshof’ in Bellingwolde komen. Want asielzoekers geven overlast..... Dit idee wordt vervolgens nog vóórdat er een motie is ingediend namens de gemeente Westerwolde in diverse nieuwsbronnen gedeeld, helaas blijkbaar ondersteund door burgemeester Jaap Velema.

GroenLinks Westerwolde denkt daar heel anders over! Verreweg de meeste asielzoekers hebben om dringende redenen huis en haard achter moeten laten en verdienen onze zorg en aandacht. Slechts een zeer klein deel veroorzaakt overlast en krijgt daarbij telkens alle aandacht in de media waardoor de xenofobe gevoelens van rechtsdenkend Nederland helaas weer worden opgepoetst...

De Grenshof is in eigendom van het COA en staat momenteel leeg. Er is juist nu behoefte om ruimte te geven aan inwoners van het AZC in Ter Apel zodat het Coronavirus zich niet kan verspreiden. Die ruimte kan snel worden geboden door een deel van de inwoners over te brengen naar de Grenshof. Dan gaat het níet om mensen die besmet zijn en in quarantaine moeten, en óók niet per sé om het verhogen van het totale aantal asielzoekers in gemeente Westerwolde: dat kan volgens afspraak gewoon op maximaal 2000 blijven. De bouw van tijdelijke nood-units op het terrein in Ter Apel wordt wellicht overbodig omdat er ruimte vrij komt.

De komst van nieuwe bewoners naar de Grenshof kan voor het dorp Bellingwolde weer een impuls geven die ook in het verleden door het overgrote deel van de bevolking als positief werd ervaren. En we helpen er mensen mee die het al moeilijk genoeg hebben in deze wereld!

Weesp bereidt alleenstaande vluchtelingenkinderen een veilige plek te bieden | Weesp

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA Weesp 25-06-2020 00:00

GroenLinks Weesp heeft voorgesteld dat de gemeente de bereidheid laat zien om een veilige plek te bieden aan een aantal alleenstaande vluchtelingenkinderen.

Deze kinderen zitten nu in een uitzichtloze situatie vast in overvolle Griekse kampen. In een motie heeft GroenLinks hiertoe opgeroepen, samen met D66, CDA en VVD. De motie kreeg een brede steun in de gemeenteraad afgelopen woensdagavond 24 juni.

De motie volgt op een oproep van Defence for Children, Stichting Vluchteling en Vluchtelingenwerk Nederland aan gemeenten in Nederland om 500 alleenstaande vluchtelingenkinderen op te nemen uit Griekse vluchtelingenkampen. Dit is de meest kwetsbare groep die onder erbarmelijke omstandigheden in de kampen verblijft. Deze kinderen verdienen een veilige plek.

Daarom is het belangrijk dat Weesp de bereidheid uitspreekt om zo’n veilige plek te bieden voor een deel van deze kinderen. Weesp sluit zich aan bij de ‘Coalition of the Willing’. Dit is een steeds groter wordende groep Nederlandse gemeenten, die zich hierover heeft uitgesproken. Op deze manier wordt lokaal de druk opgevoerd om de regering in beweging te krijgen om deze kwetsbare kinderen een veilige thuishaven te geven.

 

Ook Leiderdorp maakt zich sterk voor opvang kinderen Lesbos in Nederland | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Leiderdorp 26-05-2020 00:00

Brede steun voor motie van PvdA en GroenLinks

Leiderdorp maakt zich sterk voor de opvang van alleenstaande kinderen van het Griekse eiland Lesbos. Een motie van die strekking, ingediend door PvdA en GroenLinks, kreeg maandag brede steun in de gemeenteraad. Alleen de VVD stemde tegen.

Namens GroenLinks betoogde ons gemeenteraadslid Marlies van Beek dat onze gemeente de schrijnende situatie op Lesbos inderdaad niet in haar eentje kan oplossen. ,,Maar we kunnen wel een deel van de oplossing zijn’’, aldus Marlies. Waar een wil is, is een weg. Zij refereerde aan eerdere Leiderdorpse gastvrijheid voor vluchtelingen in 2015. Zo iets is weer mogelijk, ,,mocht er een beroep op onze gemeente worden gedaan.’’

In dit geval gaat het om alleenstaande kinderen in vluchtelingenkampen op Lesbos, die ook nog eens te maken hebben met een corona-dreiging. Ruim dertig Nederlandse gemeenten hebben zich inmiddels publiekelijk voorstander getoond van opvang van alleenstaande kinderen in Nederland. De rijksoverheid heeft nog geen gehoor gegeven aan de Griekse oproep om 2500 kinderen elders in Europa op te vangen.

Inbreng GroenLinks raadsvergadering 19 mei 2020 | Oosterhout

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Oosterhout 24-05-2020 00:00

In de raadsvergadering van 19 mei heeft GroenLinks het woord gevoerd over de regioniale energiestrategie, de ombuigingen bij het parkeren en een motie over de opvang van vluchtelingenkinderen. Er zijn mondelinge vragen gesteld over de coronamaatregelen voor het winkelcentrum van Oosterhout en de toegankelijkheid van de Bussel en de Warande.

Mondelinge vraag toegankelijkheid de Bussel en de Warande (Van der Zanden)

Voorzitter, In januari 2016 heeft het toenmalige Gehandicapten Platform Oosterhout een rapport geschreven over wat er volgens het GPO aangepast moest worden aan het gebouw van de Bussel en Theek 5 om dit goed toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Bij de behandeling van de begroting 2020 in de raadsvergadering van november 2019 heeft wethouder Piena aangegeven dat er bij de perspectiefnota 2021 een overzicht zal komen van de kosten die gemaakt moeten worden om belemmeringen qua toegankelijkheid op te lossen. Naar aanleiding van dit overzicht kan dan bepaald worden, welke problemen wel en niet aangepakt zullen gaan worden. Vanwege de Corona situatie is er dit jaar geen normale Perspectiefnota in juni.

Daarom de vraag aan de wethouder, wat op dit moment de stand van zaken is, betreffende dit overzicht en wanneer dat naar de gemeenteraad gestuurd gaat worden.

Mondelinge vraag coronamaatregelen winkelcentrum Oosterhout (Van der Pluijm)

Het wordt steeds drukker in het centrum van Oosterhout. Zó druk dat het op de smallere stukken in het Arendshof soms zelfs onmogelijk is om anderhalve meter afstand aan te houden, zo merkte ik afgelopen zaterdag zelf. Ook in de winkelstraten kan afstand houden moeilijk zijn, maar daar wordt het met name veroorzaakt door de wachtrijen. GroenLinks heeft hier de volgende vragen over.

1. Volgens onderzoeksbureau Goudappel Coffeng kunnen Nederlandse winkelstraten in de anderhalvemetersamenleving slechts 15-20 procent van de maximale capaciteit kwijt. Is bij het college duidelijk wanneer deze capaciteit wordt overschreden?

2. Op de smallere stukken in het Arendshof, zoals het deel tussen het Hema-plein en Jamin, maar ook het grootste deel van Arnedshof 2 is het op drukke momenten moeilijk om anderhalve meter afstand te houden tot anderen. De beperkte ruimte hier wordt versterkt doordat er reclameborden en bankjes in het midden geplaatst staan. Is het college bekend met deze situatie?

3. Is het college van mening dat Arendshof als overdekt winkelcentrum en privaat terrein ook een maximaal aantal bezoekers gebaseerd op het aantal vierkante meters grondoppervlak in moet stellen?

4. Is het voor het college denkbaar dat, bijvoorbeeld op zaterdagen, eenrichtingsverkeer wordt ingesteld in de winkelstraten én het Arendshof om de anderhalve meter ruimte die gevraagd wordt te kunnen waarborgen?

5. Gaat u als college in gesprek met de eigenaars en winkels in het Arendshof om deze piekdrukte in goede banen te leiden?

6. Een ander probleem zijn wachtrijen. Zeker op zaterdagochtend kunnen deze op bijvoorbeeld de Keiweg een groot probleem vormen. Bijvoorbeeld omdat mensen kriskras op straat staan te wachten. Is het college bekend met dit probleem en bent u bereid in gesprek te gaan met winkeliers om eenduidige wachtrijen te creëeren zodat passerende voetgangers hier zo min mogelijk hinder van ondervinden?

Regionale Energiestrategie (Van der Pluijm)

Tijdens de vorige behandelingen van de Regionale Energie Strategie was GroenLinks altijd positief maar toch kritisch. Positief zijn we nog altijd als we kijken naar de grote lijnen in het plan. We zijn blij dat we als regio in 2030 meer duurzame energie op willen gaan wekken dan we nu überhaupt aan energie verbruiken. Dat toont lef en ambitie!

Positief zijn we ook over de innovatie die we als regio willen gaan doorvoeren. Die instelling zal de komende jaren van belang zijn, want de ontwikkelingen zijn enorm. Zo worden zonnecellen steeds efficiënter, waardoor een kleiner oppervlak nodig is. Ook kunnen we lichtere cellen aanbrengen op daken die voor de reguliere panelen te zwak zijn. We zijn er ook blij mee dat Oosterhout denkt over een waterstofuitgiftepunt. Een techniek waar autofabrikanten echt in geloven.

Voorzitter, voor het grootste deel is GroenLinks helemaal akkoord met dit concept. Dat zal geen verrassing zijn.

Toch hebben we onze bedenkingen bij enkele punten. Zo valt het ons op dat de Concept RES uitgaat van een besparing van 15 procent door besparen en isoleren in 2030. Dat lijkt ons erg weinig, Urgenda gaat er bijvorbeeld vanuit dat een besparing van liefst 50 procent mogelijk is. Nu mogen we ons misschien niet rijk rekenen voorzitter, maar dat gat is wel erg groot. Het verschil betekent een stuk minder grootschalige projecten voor energieopwekking. We horen graag van de portefeuillehouder waarom in de RES wordt gerekend met zo'n lage factor.

Wat de fractie van GroenLinks steekt is dat inwoners en belangengroepen nog niet bij de plannen betrokken zijn geweest. Die inspraak begint in feite pas nadat het plan is vastgesteld. Wat betreft GroenLinks hadden we dit in een eerder stadium moeten doen. We horen graag van de wethouder waarom het hier niet van gekomen is. We hopen dat dit voor de vaststelling van de definitieve RES wél gebeurt.

Voorzitter, een regionale milieu effect rapportage zou ons bovendien erg kunnen helpen. We kunnen daardoor voor de hele RES onderzoeken wat realistisch is en wat het effect van al deze grootschalige plannen gaat worden. Zo'n regionale MER zou bijvoorbeeld uitgevoerd kunnen worden tussen de vaststelling van dit concept en het vaststellen van de definitieve strategie. We kunnen daardoor ook meerdere alternatieven voor de projecten onderzoeken, zodat we als regio weten wat het beste past. Dat betekent evenwel dat we ons nu nog niet vast moeten leggen op concrete manieren van opwekking.

We dienen samen met VVD en Gemeentebelangen een amendement in om deze concrete manieren nu al vast te stellen. Wel moet de volledige opgave in het raadsvoorstel blijven staan.

Tot slot wil ik het nog hebben over Energiepark Oranjepolder. Natuurlijk weet ik dat we daar vanavond niet over gaan beslissen, voorzitter. Maar het plan voor 3 windturbines en een zonneweide staat wél concreet genoemd in de RES. Wel zien we opvallenderwijs in de RES staan dat nieuwe projecten voor tenminste uit 50% sociale participatie moeten bestaan. Het Energiepark Oranjepolder is daar echter van uitgesloten. Kan de portefeuillehouder uitleggen hoe dit zit?

Voorzitter, GroenLinks is niet tégen windmolens. Dat begrijpt u vast. Wel hebben we altijd gehamerd op voldoende draagvlak. Draagvlak begint bij draagvlak voor het proces. Bewoners moeten kunnen meepraten én meedenken over dit soort grootschalige plannen. Zeker met de enorme impact die dit heeft voor de wijk. De ligging van de windturbines baart omwonenden zorgen, en dat snapt GroenLinks volledig. Zeker de beruchte derde windmolen staat zó dicht bij de wijk dat dit voor ons onacceptabel is. En dan hebben we het nog niet gehad over de aanslag die de windmolens plegen op het landschap, voorzitter.

Bewoners zijn bang dat we vandaag al vastleggen dat deze windturbines er sowieso komen. Dat is natuurlijk nog geen gelopen race, voorzitter. De tweede reden dat we het amendement dat ik hiervoor al noemde mede indienen. Verder is het proces van inspraak voor de bewoners volstrekt onvoldoende geweest. Zij geven aan dat het digitale energiecafé veel te beperkt was. Het feit dat er 500 bezwaren binnen zijn gekomen, geeft al aan dat dit niet naar wens is geweest.

Voorzitter, ook is het voor de bewoners totaal niet duidelijk wie nu de initiatiefnemer is van het project. Als ze met een vraag naar Shell en Eneco gaan, worden ze doorverwezen naar de gemeente en vice versa. Van het kastje naar de muur dus. Dat lijkt ons niet de bedoeling. Wij willen dat de bewoners serieus genomen worden. We dienen daarom een motie in waarin we het college oproepen om Shell en Eneco te verzoeken om de inspraakronde te pauzeren en pas opnieuw te starten als dit weer fysiek mogelijk is. Op die manier kunnen bewoners en andere belanghebbenden beter in gesprek met de initiatiefnemers. Digitaal is volgens de bewoners niet de juiste manier en dat kan GroenLinks begrijpen.

Ombuigingen parkeren (Van der Zanden)

Voorzitter, vandaag moet de gemeenteraad besluiten over een voorstel om te gaan bezuinigen op de kosten van het parkeren. Waarom deze situatie ontstaan is, is eigenlijk heel eenvoudig:

In 2012 wordt besloten om een parkeergarage te bouwen in het Santrijngebied, onder de voorwaarde dat de parkeertarieven elke 2 jaar met €0,10 per uur zouden stijgen. De parkeertarieven worden op een bepaald moment echter niet meer verhoogd en eind 2018 zelfs verlaagd. Deze structurele verlaging gebeurt zonder financiële dekking. Het gevolg is dat er jaarlijks € 300.000 meer aan parkeren wordt uitgegeven door de gemeente, dan er aan inkomsten binnenkomen.

In de raadsvergadering van november 2018 heeft GroenLinks deze manier van besluitvorming “parkeerpopulisme” genoemd. Een kenmerk van populisme is, dat er een simpele oplossing gepresenteerd wordt voor een best wel complex probleem. Er wordt vervolgens gedaan alsof iedereen van deze oplossing beter wordt en de eventuele negatieve effecten van het besluit worden onder het tapijt geschoven. Maar uiteindelijk worden we dan door de werkelijkheid ingehaald en blijken er toch allerlei nadelen te zijn.

De gevolgen van dit parkeerpopulisme zijn groot. Het parkeerbeleid heeft als doel om de beschikbare ruimte voor parkeren in de binnenstad op een zo goed mogelijk manier te verdelen. Sinds een aantal jaar heeft het parkeerbeleid een heel ander doel gekregen, namelijk het kunnen betalen van de Santrijn parkeergarage. Deze parkeergarage is dus van een middel een doel op zich geworden. Ook vandaag is weer duidelijk dat alles wat voorgesteld wordt op het gebied van parkeren eigenlijk maar aan een voorwaarde moet voldoen. Het moet geld opleveren of kosten besparen om deze parkeergarage te kunnen betalen.

Dit wordt het beste duidelijk uit de motie die Gemeentebelangen vanavond in wil dienen om te gaan onderzoeken of de fietsenstalling op de Markt op korte termijn gesloten kan worden. Het zal duidelijk zijn dat GroenLinks deze motie niet zal steunen. Wij vinden dat de fietsenstallingen open moeten blijven. Wat is er over van de doelstelling uit de mobiliteitsnota om het gebruik van de fiets te bevorderen? Een van de weinige instrumenten die de gemeente daarvoor heeft is het aanbieden van veilige fietsparkeerruimte. Het een wordt gezegd en het tegenovergestelde wordt hier gedaan. Het autogebruik wordt bevorderd ten koste van de fiets. Hoe geloofwaardig ben je dan nog. In deze coronatijd is het openbaar vervoer voor velen niet aantrekkelijk. Samen met een vriend/kennis in de auto is nu wettelijk verboden.

Daarnaast vinden wij deze motie ook zeer voorbarig. Er gaat in mei en juni een Corona Impact Analyse opgesteld worden, die in juli in de raad besproken wordt. Laten we eerst daar maar eens op wachten zodat we als raad wat meer inzicht krijgen in wat de gevolgen van de hele Corona situatie zijn. GroenLinks vindt het zeer onverstandig om nu in het wilde weg maar even wat te gaan besluiten.

Voorzitter, onder het kopje “Digitalisering” worden een aantal maatregelen doorgevoerd. Ten eerste is dat de digitale uitgifte van parkeervergunningen. Prima om hier als gemeente met de tijd mee te gaan. Maar financieel gezien levert het niets op, het is geen bezuiniging. Ten tweede is dat het idee om te gaan onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om in Oosterhout gebruik te gaan maken van een scanauto voor de controle of mensen betaald hebben voor het parkeren of over de juiste vergunning beschikken. Ook hier weer vindt GroenLinks het prima om te gaan onderzoeken of op deze manier beter gehandhaafd kan worden. Maar ook hier is op dit moment geen sprake van een bezuiniging. Het is enkel een opdracht om nader uit te zoeken. Financieel is nog niet goed duidelijk wat het op gaat leveren.

Voorzitter, dan komen we bij het laatste groepje maatregelen. Dat zijn de maatregelen op het gebied van parkeervergunningen en -producten. Ik concentreer me hierbij even op de twee voorstellen met het grootste effect:

Het voorstel om de kraskaart te vervangen door een digitale bezoekersregeling met een tarief van €0,50 per uur; Het voorstel om het vergunninghoudersparkeren te fiscaliseren. Dit betekent concreet dat voortaan iedereen (ook zonder vergunning) mag parkeren op een plaats voor vergunninghouders tegen een dagtarief van €7,50.

Voorzitter, dit zijn voorstellen waar wij als GroenLinks zeker voor open staan, maar het is ook niet meer als vanzelfsprekend om hierop burgerparticipatie toe te passen. In de raadsnota staat dat gezien de beschikbare tijd individuele burgers, bezoekers en bedrijven niet betrokken zijn bij het opstellen van de ombuigingsvoorstellen. Dit vindt GroenLinks geen argument, want al sinds anderhalf jaar is bekend dat er bezuinigingen nodig zijn. Op een schriftelijke vraag van GroenLinks antwoord het College als volgt: “Dit onderwerp leende zich minder goed voor de traditionele vorm van burgerparticipatie. Enerzijds omdat het parkeerbeleid in de binnenstad alle bewoners van Oosterhout raakt, hetzij als bewoners van het centrum, hetzij als bezoekers van de binnenstad.”. Wij vinden dit een zeer vreemde redenering. Omdat het parkeerbeleid alle bewoners van Oosterhout raakt, is het dus niet geschikt voor burgerparticipatie. In de raadsnota geeft het College vervolgens aan dat bij de tweede ronde van ombuigingsvoorstellen, die nog moet komen, burgerparticipatie toegepast KAN worden. Daar dient wat GroenLinks betreft gewoon MOET van gemaakt te worden. In 2020 is burgerparticipatie gewoon een vanzelfsprekendheid.

Voorzitter, ik kom tot een conclusie. Het zal duidelijk zijn dat GroenLinks met deze raadsnota niet zal kunnen instemmen.

Motie opvang vluchtelingenkinderen (Louwerens)

Het geweld in Syrië heeft heel veel inwoners het land doen ontvluchten. Velen van hen zijn gestrand op de Griekse eilanden. De opvangkampen aldaar zijn overvol. Ter illustratie: het kamp op Lesbos biedt ruimte aan 2000 vluchtelingen. Er zitten er op dit moment 20.000.

Het aantal alleenstaande kinderen in deze kampen is 5000. Hun ouders worden vermist of zijn overleden. De hygiëne in de opvangkampen laat zeer te wensen over. De maatregelen met betrekking tot Corona, die natuurlijk ook in Griekenland zijn opgesteld, kunnen simpelweg niet uitgevoerd worden en de situatie is dan ook schrijnend te noemen.

Griekenland heeft de Europese lidstaten gevraagd te helpen bij de opvang van deze kwetsbare groep. Een langer verblijf in een overbevolkt vluchtelingenkamp, in een tijd waar het COVID19 virus rondwaart, is onwenselijk én onmenselijk.

‘Iedereen heeft het in deze crisis steeds over solidariteit. Daar waar de nood hoger is dienen we die solidariteit ook toe te passen’.

Een uitspraak, voorzitter, van oud-minister  en VVD coryfee Neelie Kroes. Een uitspraak uit ons hart gegrepen. Uw collega burgemeester Koen Schuiling van de VVD, burgemeester van Groningen, zei het als volgt: ‘Laten we de kinderen zonder vader en moeder opvangen. Het is een kwestie van beschaving’.

Voorzitter, wij vinden dat wij als Oosterhout hier niet weg kunnen kijken. Uit menselijkheid en uit solidariteit vinden wij dat als de staatssecretaris hier toe besluit, en voorzitter, ik zeg hier nadrukkelijk als, want wij gaan hier als Oosterhout niet over, als de staatssecretaris besluit om 500 kinderen uit deze kampen op te vangen in Nederland, Oosterhout bereid moet zijn hier een rol in te spelen. Inmiddels hebben 52 gemeenten een vergelijkbare motie aangenomen, waaronder Breda, waar deze motie unaniem is aangenomen.

Wel vragen wij, GroenLinks, GBV, PvdA, CDA en LZP, met deze motie het College te onderzoeken op welke wijze we deze opvang kunnen gaan bieden. En let wel voorzitter, het gaat om in totaal 500 kinderen. Deze 500 kinderen zullen evenredig verdeeld worden over de gemeenten, waardoor het aandeel van Oosterhout zich zal beperken tot de opvang van hooguit 4 kinderen. Het NIDOS, voogdijinstelling voor vluchtelingenkinderen, heeft al laten weten klaar te staan om de kinderen op te vangen.

In 2016 heeft de gemeenteraad van Oosterhout al de bereidheid getoond jonge vluchtelingen te helpen en op te vangen. Toen bleek opvang in Oosterhout niet nodig. De burgemeester heeft destijds aangegeven geen belemmeringen te zien om in de toekomst weer de zelfde bereidheid te tonen. Bij mijn weten is deze toezegging nooit ingetrokken.

Voorzitter, laten wij als Oosterhout solidariteit tonen met deze kinderen en de verantwoordelijk staatssecretaris laten weten dat de regering op de gemeente Oosterhout kan rekenen, wanneer zij besluit tot het bieden van asiel aan 500 vluchtelingenkinderen in Europees verband.

Vandaar dat wij het college verzoeken:

– Aan de Staatssecretaris te melden dat Oosterhout bereid is een aandeel te leveren in de aanpak van dit Europese probleem;

– Te onderzoeken in welke mate Oosterhout de opvang voor deze kwetsbare groep kinderen kan organiseren.

Politiek jaarverslag 2019 | Amsterdam Oost

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Amsterdam Oost 07-05-2020 00:00

Politiek Jaarverslag 2019 van GroenLinks Amsterdam-Oost

De stadsdeelcommissie trad aan eind maart 2018 en dat betekent dat 2019 het eerste volledige kalenderjaar van de stadsdeelcommissie was. Omdat er (uiteraard) ook een stelselwijziging meekwam met het instellen van de stadsdeelcommissie in 2018, duurde het ook even voordat alle procedures, processen en mensen aangepast/gewend waren aan het nieuwe stelsel. Hierdoor waren we als fractie in 2019 gelukkig minder tijd kwijt aan randzaken en konden we ons meer richten op de inhoud. Hieronder hebben we enkele belangrijke thema’s uitgekozen om de spannendste politieke punten en successen toe te lichten.

Tegengaan verstening

Een probleem dat in veel Amsterdamse wijken speelt, is de bouwwoede: woningeigenaren en projectontwikkelaars bouwen aan de achterkant van hun huis meters aan, of onderkelderen het pand. Dat leidt tot overlast tijdens de verbouwing, maar de schade is ook permanent: ‘versteende’ binnentuinen zorgen voor meer hitte- en geluidsweerkaatsing, mogelijke problemen met de waterhuishouding en minder privacy en licht voor buurwoningen. Zowel op stedelijk niveau (gemeenteraad, wethouder) als in de stadsdelen is dit een onderwerp dat veel aandacht vraagt en krijgt. Als fractie in Oost hebben we een advies geschreven met een heel aantal (16) concrete suggesties. Die lopen van ‘neem bij vergunningaanvragen voor een uitbouw de mogelijkheid van groene maatregelen zoals een groen dak mee’ tot ‘stimuleer bewoners hun binnentuin groen te houden door ze over mogelijkheden te informeren en stekjes of potgrond aan te bieden’. Dit advies schreven we samen met Méérbelangen, en dienden we ook met de PvdA-fractie in. Het is met alleen een tegenstem van de VVD-ers aangenomen. Portefeuillehouder Ivar Manuel zegde toe ermee aan de slag te gaan – dit wordt dus nog vervolgd!

Amsterdam Autoluw

Begin dit jaar is de Agenda Autoluw aangenomen in de gemeenteraad. De agenda is een mooie stap in de richting van een stad waar ruimte is voor iedereen. De agenda is ook behandeld in de stadsdeelcommissie. De fractie heeft daartoe voorstellen gedaan om de agenda nog beter te maken. Deze punten zijn in een advies opgenomen van de stadsdeelcommissie Oost aan het college. Het gaat om de volgende punten:

Het college wil een tweede fietsring creëren via de Bilderdijkstraat, Eerste Constantijn Huygenstraat naar de Ceintuurbaan. Wij hebben voorgesteld om deze fietsring vanaf de Ceintuurbaan via de Oosterparkbuurt en Indische buurt richting de Amsterdamse brug door te trekken. In de agenda staan plannen voor onderzoek naar de mogelijkheden om deelfietsen beschikbaar te maken bij metrostations. Wat ons betreft wordt dit uitgebreid naar grotere tramhaltes, zoals bij tram 26.  De Agenda Autoluw stelt een budget beschikbaar voor tijdelijke maatregelen in straten waar ruimte vrijkomt, maar geen grotere herinrichting in de planning zit. Wij willen bewoners de mogelijkheden te geven om via de site hun ideeën hiervoor op een makkelijke manier te kunnen delen. De agenda stelt voor de capaciteit en doorstroom van trams te verbeteren en zo een oost-westverbinding van metrokwaliteit te creëren. Ons voorstel om het college te adviseren haar ambities te vergroten werd unaniem aangenomen in de stadsdeelcommissie. We willen een echte Oost/Westmetrolijn en een metrolijn tussen Diemen-Zuid, IJburg en Almere. Over deze laatste lijn hebben we samen met de PvdA en collega’s in Nieuw-West ook een opiniestuk gepubliceerd in het Parool.

Niet onderdeel van de Agenda Autoluw maar wel met dezelfde insteek was het advies van de stadsdeelcommissie om in Eerste van Swindenstraat eenrichtingsverkeer in te stellen na de herinrichting, wat overgenomen is door het Dagelijks Bestuur. Dit was namelijk een wens van bewoners die naar voren kwam tijdens de inspraak en hiermee wordt de Eerste van Swindenstraat een veilige en aantrekkelijke winkelstraat met genoeg ruimte voor winkelend publiek en fietsers. We durven wel te stellen dat zonder onze inbreng dit advies nooit aangenomen was!

Diemerpark

Het Diemerpark heeft een hoge ecologische waarde en wordt volop gebruikt als recreatiegebied. Om te zorgen voor een goede balans tussen natuur een recreatie wordt het Diemerpark vernieuwd.

De balans tussen bescherming van de natuur en recreatiemogelijkheden zoals het uitlaten van honden moet worden hersteld. Daartoe zijn verschillende plannen gemaakt door natuur- en hondenliefhebbers. Deze plannen zijn besproken en de stadsdeelcommissie heeft geadviseerd een van de plannen als uitgangspunt te nemen. Hierbij worden de hondenuitrenstroken vergroot en wordt de rest van het park verboden voor honden. Er is grote behoefte aan meer sportvoorzieningen voor IJburg. Het college wil daarom het aantal sportvelden uitbreiden van zes naar tien velden. In themabijeenkomsten bekijkt het stadsdeel hoe dit kan worden gerealiseerd en hoe met bijvoorbeeld een shuttle-dienst het aantal auto’s in het park kan worden verminderd. Duurzame(re) energie

Het is voor ons als GroenLinks niet de vraag of maar hoe en hoe zo snel mogelijk we als stad klimaatneutraal kunnen worden. De Routekaart die wethouder Marieke van Doorninck recent presenteerde biedt daarvoor allerlei concrete maatregelen en plannen. In Oost zetten we bijvoorbeeld hard in op de ontwikkeling van een warmtenet in Middenmeer (Watergraafsmeer) met restwarmte uit datacenters in SciencePark.

Het debat over duurzamere energie is niet altijd eenvoudig: we zijn bepaald niet blij met de (waarschijnlijke) komst van een biomassacentrale van Vattenfall in Diemen. De discussie over de wenselijkheid van biomassa als energiebron wordt op diverse plaatsen in de partij gevoerd. Als fractie in Oost hebben we in ieder geval duidelijk aangegeven dat we de aanleg van deze centrale op deze plek liever niet door zien gaan.

We initieerden een advies, dat met algemene stemmen werd aangenomen. De mogelijke komst van deze centrale confronteerde ons wel met de grenzen aan wat de stadsdeelcommissie kan bereiken: in dit geval konden we niet meer dan de aandacht op de plannen vestigen en een stevig protest laten horen. Het was best frustrerend, en ook reden voor ons fractielid Fenna Swart om de stadsdeelpolitiek vaarwel te zeggen.

24-uursopvang voor ongedocumenteerden

Een van de kroonjuwelen – als je het tenminste een GroenLinkser vraagt – uit het coalitieakkoord is het regelen van 24-uursopvang voor 500 ongedocumenteerden in Amsterdam. In de uitvoering is besloten om de vluchtelingen in betrekkelijk kleine groepen verspreid over de stad te plaatsen. In Oost waren ook enkele gemeentelijke panden kandidaat: Danie Theronstraat 2 (het gebouw waarin BOOST zit), Javaplantsoen 17-19 en Zeeburgerdijk 269.

Over de Zeeburgerdijk was vrijwel iedereen (zowel bewoners als commissieleden) positief, en wij zeker, alleen heeft het college besloten dit pand niet in te zetten omdat het te klein is.

De voorgestelde opvang op het Javaplantsoen en pand van BOOST bracht meer dilemma’s met zich mee: uiteraard zijn wij voor de opvang, maar het Javaplantsoen is een moeilijke omgeving met veel kwetsbare mensen die ook van het pand gebruik maken of daar vlakbij zitten. Dus daarom hebben wij besloten om, ondanks het belang van de 24-uursopvang, toch negatief te adviseren voor deze locatie.

Wat betreft het pand van BOOST hadden we een ander dilemma: wij zijn enorm fan van BOOST en haar activiteiten die positief uitstralen naar de hele stad. En BOOST zelf is uiteraard ook groot voorstander van 24-uursopvang. Helaas werd voorgesteld om ongeveer de helft van het gebouw te bestemmen voor opvang wat een flinke impact zou hebben op de activiteiten van BOOST – en daarmee dus ook de integratie van vluchtelingen in Amsterdam. Uiteindelijk hebben wij onder voorwaarden voor gestemd, waarvan de belangrijkste is dat BOOST als een gelijkwaardige gesprekspartner betrokken zou worden bij de uitwerking van de plannen.

Uiteindelijk is door het college besloten om geen opvang op de Zeeburgerdijk in te richten omdat de plek te klein is en voor een te korte periode. Het pand van BOOST wordt voorlopig ook niet gebruikt omdat er te veel verbouwd zou moeten worden. Daarentegen is er ondanks het negatieve advies van de stadsdeelcommissie toch besloten om opvang op het Javaplantsoen te plaatsen.

Sociaal domein

Omdat er relatief weinig adviesaanvragen komen op sociaal gebied ten opzichte van bijvoorbeeld adviesaanvragen voor herinrichtingen, verkeer en woningbouwprojecten hebben we hier minder werk van kunnen maken. Desondanks hebben we aandacht gevraagd voor bezuinigingen op de sociale basisvoorzieningen en zijn we o.a. op de bres gesprongen voor het voortbestaan van de buurtkranten in Oost.

Wat komt eraan?

Wie van grootschalige infrastructurele bouwwerkzaamheden houdt, kan de komende jaren haar/zijn hart ophalen. De Piet Heintunnel gaat volgend jaar dicht en ProRail begint aan een grootschalige renovatie van sporen op het traject tussen Muiderpoortstation en Centraal Station. Wij blijven aandacht vragen voor fietsers, voetgangers en ov-gebruikers, voor toegankelijkheid en voor participatie. Hiernaast wachten we op de beslissing over de vaste oeververbinding van het Zeeburgereiland naar het Oostelijk Havengebied.

Conclusie

Oost is een mooi stadsdeel, waar veel mensen naar tevredenheid wonen: ze geven hun wijk gemiddeld een 7.8![1]  We doen ons best om daaraan bij te dragen, door te focussen op ontwikkelingen naar een groener en duurzamer, inclusiever en toegankelijker stadsdeel.

De fractie GroenLinks Amsterdam Oost:

Chris Evers, Matthijs Joosten, Daphne Meijer, Maria Mos

 

[1] Cijfer op basis van onderzoek naar leefbaarheid, gepubliceerd 20 februari 2020  https://www.amsterdam.nl/bestuur-organisatie/organisatie/ruimte-economie...

Veenendaal steunt vluchtelingenkinderen | Veenendaal

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA VVD ChristenUnie Veenendaal 02-05-2020 00:00

In de eerste digitale raadsvergadering in de Veens politieke geschiedenis, op 23 april, heeft de raad van Veenendaal zich aangesloten bij de 'coalition of the willing' die door Defense for Children en Vluchtenlingenwerk is opgericht. Dat is een groep hulporganisaties en gemeenten die zich inspannen om tenminste 500 van de meest kwetsbare minderjarige vluchtelingen uit Griekse kampen op te vangen. Hiermee sluit Veenendaal zich aan bij gemeenten als Amsterdam, Zwolle, Zeist en Wageningen die zich allemaal bereid hebben verklaard een deel van de jonge vluchtelingen op te vangen. 

In maart stelden verschillende partijen in de raad (GroenLinks, Pvda, SP en Denk) in al schriftelijke vragen om het college te porren zich bij deze beweging aan te sluiten. Die voelden daar blijkbaar weinig voor.  In de raadsvergadering van april volgde daarom een motie waarin de raad zich bij deze coalitie van bereidwilligen aansloot en het college de opdracht gaf de minister te laten weten dat Veenendaal klaar staat om een deel van deze jonge vluchtelingen op te vangen. De motie werd ingediend door de Christenunie, GroenLinks, SP, PvdA, Denk, ProVeenendaal, CDA en D66. Uiteindelijk stemde de gehele raad in behalve de VVD en twee van de drie leden van Lokaal Veenendaal

Het Wilde Stadsdeel Enschede-West | Enschede-Haaksbergen

GroenLinks GroenLinks VVD Haaksbergen 17-04-2020 00:00

Beste lezer, Zo in coronatijd is Stadsdeel West wellicht iets minder wild. Maar desondanks gaat het leven door. Bovendien heeft u van mij nog een verslag van de stadsdeelvergadering West van 10 maart tegoed. Misschien in een tijd als deze iets minder belangrijk, alhoewel, als je er woont en leeft, dan zijn het wel degelijke relevante zaken.

Zoals altijd eerst een vergadering met informeel en daarna een formeel deel. Dit keer voorafgegaan door een wandeling langs de nieuwe stadsbeek in West. Sommige delen zijn al af, andere nog volop in, of wachtend op, ontwikkeling. Terwijl we daar met een handje commissieleden, ambtenaren en wat belangstellenden wandelen sluit zich er een groepje mensen bij ons aan. “Hoe zit dat eigenlijk precies? Waarom worden bewoners niet betrokken?” “Mijn parket is helemaal beschadigd!” Boze omwonenden vertellen over de overlast van het gele zand dat nu delen van de stoep heeft vervangen. Dat zand is nieuw. Het laat water door terwijl er wel overheen te lopen is. Ik moet eerlijk bekennen dat ik wekenlang om die stukken heen heb gelopen met het idee dat er nog tegels in moesten. Innovatief en mooi concept. Maar wel wennen. Daarnaast geeft dat zand ook overlast, omdat het even duurt voordat het goed vast ligt. Logisch dat mensen vragen hebben, dus wordt er door het stadsdeel beloofd om snel een nieuwe bijeenkomst voor hen te plannen. 

Het blijft trouwens wel een interessante vraag, hoe houd je bewoners goed betrokken? U en ik worden bevoordeeld geacht om altijd de gemeenteberichten in de huis-aan-huis te lezen, zodat we bij de aankondiging van een giftige fabriek in onze achtertuin (of nog erger: een dakkapel bij de buren), we ons “Nee, zijn jullie gek geworden!!” kunnen schrijven in een formeel bezwaar. Maar ik moet eerlijk bekennen, ik lees ze vaak niet. Ook sommige brieven en glossy flyers krijgen soms minder aandacht dan ze verdienen. Zou een website helpen? Een app? (Dat ligt ook weer gevoelig in deze tijd.) Inloopbijeenkomsten hebben weer last van bewoners die druk zijn met werk. Het blijft een interessante kwestie.  

Maar het is tijd voor het informele deel van de vergadering met haar open podium. Onderwerp: sociale cohesie. Met mooie persoonlijke verhalen van stichting Kunst van ontmoeting, informatie over buurtteam Stevenfenne en daarnaast informatie over wijkconnect.com. Dat laatste is een plek om te zien welke activiteiten er zijn in de wijk. Nuttig, maar ook afhankelijk van vrijwilligers die ze nu nog zoeken. Ik denk, ik gooi het in de groep: “vinden wij als commissie dat we hier meer mee moeten doen?” Mijn collega van de VVD geeft aan dat we er geen extern bureau of geld tegenaan moeten gaan gooien. Daar ben ik het op zich wel mee eens. Maar of we het zelf “als politici sneller en beter kunnen uitdragen”, dat vraag ik me af. Als iets belangrijk is, moet je het dan over willen laten aan vrijwilligers en de incidentele roep van een raadslid, of mag daar ook een ambtenaar op worden ingezet?   

Tijd voor het formele deel, met de melding dat de preventie tegen de processierups gaat beginnen. Dat vind ik persoonlijk geruststellend, ook al levert dat wat overlast op. Vervolgens tijd voor insprekers, waarbij een vertegenwoordiger van Twekkelo, Boekelo en Usselo vindt dat zij een evenredige bijdrage in duurzame energie zouden moeten leveren. Lees: ‘wij willen niet zomaar windmolens.’ Dat snap ik. Het beeld van die windmolens jaagt velen angst aan. En een evenredige bijdrage klinkt ook best redelijk. Maar toch is dat niet hoe het werkt. Het zou wat zijn als stadsdeel centrum zou vragen om een evenredige verdeling van winkels en horeca, of een evenredigere verdeling van groen en ruimte. Of het havengebied dat een evenredige verdeling van kanaal wil. Nee, de stad werkt ook in specialismes. Als je windmolens met afstand tot woningen echt nodig hebt, dan kom je toch aan bepaalde gebieden. 

Verder de wijkbudgetten, en dat is prima. Ook de garantstelling voor Sportzaal De Zweede, een waardevolle voorziening voor de stad. Hamerstuk. Daarnaast het bestemmingsplan Welenmosweg 1, het voormalig Labyrinth der zinnen, waar een nieuw plan voor is gemaakt. Het is al enige tijd een zorglocatie, en daarnaast willen ze nu ruimte voor recreatie, om te combineren met de zorg. Of dat combineren een goed idee is, dat is niet iets voor een bestemmingsplandiscussie. Wel of het ruimtelijk goed zit, en dat zag er allemaal goed uit. Prima. Voor nu akkoord van GroenLinks (of onze Robin moet er nog iets ontdekken.)

Dat beste lezer, was zo’n beetje wel de vergadering, alles uiteraard onder leiding van de welbekende voorzitter (dank aan onze Jelle.) Wanneer de volgende vergadering van West zal zijn, dat is nog even afwachten. Ik wens u alle goeds, blijf vooral gezond -en mocht u in West wonen-, misschien wel een tikkeltje wild.    

Vang alleenstaande vluchtelingenkinderen op in Zeist | Zeist

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP D66 Zeist 19-03-2020 00:00

GroenLinks Zeist wil dat de gemeente een aantal alleenstaande vluchtelingenkinderen, die nu vastzitten in overvolle Griekse kampen, gaat opvangen in Zeist. De partij vraagt in een motie of de gemeente bereid is zelf initiatief te nemen bij het naar Nederland halen en opvangen van deze kinderen en dit kenbaar te maken aan de regering. Deze motie is met brede steun aangenomen door de gemeenteraad.

De motie volgt op een oproep van Defence for Children, Stichting Vluchteling en Vluchtelingewerk Nederland aan gemeenten in Nederland om 500 alleenstaande vluchtelingkinderen op te nemen uit Griekse vluchtelingenkampen. De organisaties hopen dat gemeenten het morele leiderschap tonen dat op nationaal en Europees niveau ontbreekt.

Meerdere gemeenten zoals Den Haag, Amsterdam, Utrecht, Groningen, Nijmegen, Leiden, Zwolle en Middelburg hebben al aan de oproep van de ngo’s gehoor gegeven en zich aangesloten bij de Coalition of the willing. Het aantal gemeenten dat bereid is kinderen op te nemen neemt met de dag toe. GroenLinks Zeist roept het college op de bereidheid uit te spreken om alleenstaande vluchteling kinderen op te nemen en dit ook kenbaar te maken aan de regering. Daarmee maakt de gemeente duidelijk dat er draagvlak is voor de opvang van deze kwetsbare groep kinderen.

“Het is hartverscheurend om te zien hoe deze kinderen in overvolle kampen in erbarmelijke omstandigheden leven.  Ze stoppen met eten, ze zijn apathisch en sommige plegen zelfmoord. Nederland heeft het Kinderrechtenverdrag getekend en het wordt tijd dat we onze verantwoordelijkheid nemen. We kunnen een deel van deze kinderen opvangen, zodat juist deze kwetsbaarste groep niet meer vast zit in een uitzichtloze situatie, maar dat ze in een veilige omgeving kunnen bouwen aan hun toekomst.”

Ans Pereboom

GroenLinks Zeist staat achter de oproep van de ngo’s Vluchtelingenwerk Nederland, Stichting Vluchteling en Defence for Children en vraagt aan de gemeente zich aan te sluiten bij de Coalition of the willing.

In de motie spreekt de raad uit

“Het gewenst te vinden dat als Nederland zijn verantwoordelijkheid neemt en bereidheid toont om een aantal van deze alleenstaande kwetsbare kinderen op te vangen, Zeist bereid is daar haar steentje aan bij te dragen door samen met het Rijk, COA, VNG, vluchtelingenwerk en andere lokale partners opvangarrangementen voor een aantal van deze kwetsbare kinderen in Zeist mogelijk te maken; deze raadsuitspraak door de griffie door toezending aan de regering kenbaar te laten maken.”

De motie is aangenomen door de gemeenteraad van Zeist op 10 maart 2020 met steun van de fracties van CU/SGP, SP, D66, Nieuw Democratisch Zeist, PvdA en ZeisterBelang. De fracties van de VVD, CDA en Seyst.nu stemden tegen.  

Link naar de motie

Uit het archief; GroenLinks heeft iets uit te leggen | Heemskerk

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA PvdA Heemskerk 02-03-2020 00:00

GroenLinks Heemskerk heeft iets uit te leggen. Immers, we stappen in een college met VVD en CDA en niet met de PvdA. En dat terwijl de PvdA niet alleen de meest natuurlijke bondgenoot zou moeten zijn, maar tevens de winnaar van de verkiezingen is. De beste reden die we kunnen bieden is dat we menen dat we met CDA en VVD de belangrijkste punten uit ons verkiezingsprogramma kunnen waarmaken. En uiteindelijk is dat wat echt telt. GroenLinks heeft door (al dan niet bewust) onhandig onderhandelen van de PvdA de kans om in Heemskerk beleid te gaan maken in de schoot geworpen gekregen. De coalitie PvdA, CDA en VVD had in 2002 19 zetels, en had deze na 7 maart jl. nog steeds. In een college waarin volgens betrokkenen goed werd samengewerkt, ligt het dan voor de hand dat deze partijen hun karwei afmaken. En ligt het ook voor de hand dat GroenLinks met 3 van de 25 beschikbare zetels, geen rol van betekenis zal gaan spelen. Maar politiek is niet altijd logisch. De vraag waarom PvdA wel met CDA en niet met VVD oriënterende gesprekken heeft gevoerd, is niet aan GroenLinks maar aan de PvdA om te beantwoorden. GroenLinks heeft ook voor de verkiezingen verkennende gesprekken gevoerd met zowel de PvdA, als het CDA en de VVD. Voor alle duidelijkheid: GroenLinks heeft zelf nooit het initiatief genomen om een gesprek aan te gaan met welke partij dan ook Maar als we worden uitgenodigd dan komen we en praten we met elkaar.

Groenlinks is eerst uitgenodigd door PvdA voor een oriënterend gesprek. Ze wilden weten of er nog oud zeer leefde naar aanleiding van de laatste coalitieonderhandelingen van 2002. GroenLinks is toen op het laatste moment door de PvdA terzijde geschoven, waardoor het verrassende college werd gevormd met twee PvdA wethouders, terwijl het CDA de grootste partij was. Wij hebben toen gesteld dat het belangrijkste voor ons is het ongedaan maken van de 10% bezuinigingen op de organisaties en instellingen die zich inzetten voor de kwetsbare groepen in de samenleving, een volwaardige buurthuisvoorziening in Zuidbroek–Oosterwijk met name garanties voor een goede plek voor de jongeren in deze buurt en drie wethouders i.p.v. vier. Als er is bezuinigd op personeel en subsidies dan kan er ook bezuinigd worden op het bestuur.Voor de PvdA echter op dat moment niet bespreekbaar. Na het gesprek met de PvdA werden we tot onze verrassing uitgenodigd door VVD en CDA. We hebben toen eerst de vraag op tafel gelegd waarom CDA en VVD niet door gaan met de  coalitie van PvdA, CDA en VVD. Toch het meest voor de hand liggend. Hoe de uitslag ook zou worden, ze hebben altijd met z'n drieën een meerderheid. Zowel VVD als CDA gaven als reden op dat ze de voorkeur geven voor een college bestaande uit drie wethouders en dat de PvdA daarvoor niet voelt.  Vervolgens hebben wij bij zowel CDA als VVD onze eisen op tafel gelegd en tot onze verbazing zeiden ze direct dat daarover met hen te praten viel. Daarna hebben nog een keer oriënterende gesprekken plaatsgevonden met PvdA en eveneens met CDA en VVD. Steeds weer op verzoek van deze partijen. Ook in het tweede gesprek hebben VVD en CDA  herhaald dat met hen te praten viel over onze punten.  Het tweede gesprek met de PvdA verliep veel stroever dan het eerste gesprek.

Tijdens de openbare onderhandelingen op 11 maart heeft PvdA verklaard dat één van hun opties is geweest om samen met het CDA een college te vormen beiden met twee wethouders. Het CDA  voelde niet voor deze optie om redenen die wij niet kennen. Pas op dat moment gaf PvdA aan ook de mogelijkheid te willen onderzoeken van een linkse combinatie, waarvan het hart gevormd zou worden door PvdA en GroenLinks. Aangevuld met D66 en Heemskerk Anders. In geen van de varianten is door PvdA de VVD genoemd,  wat leidde tot een blokvorming tussen CDA en VVD, die wel verklaarden met elkaar door te willen. Uit de analyse die wij  hebben gemaakt, hadden wij al geconcludeerd dat CDA en VVD elkaar niet zouden loslaten, waardoor een coalitie van PvdA, GroenLinks en CDA niet mogelijk zou worden. Zelf voelden wij niets voor coalitie waarin ook Heemskerk Anders is vertegenwoordigd. Deze partij moet eerst maar eens aantonen waar ze werkelijk voor staan en laten zien dat ze zich de komende vier jaar kunnen ontwikkelen tot een stabiele partij in Heemskerk. GroenLinks voelt er niets voor om met een dergelijke partij nu al collegeverantwoordelijkheid aan te gaan. Om die redenen hebben wij ervoor gekozen om in eerste instantie het gesprek aan te gaan met CDA en VVD om te onderzoeken of behalve het terugdraaien van de 10% bezuinigingen ook onze andere speerpunten uit ons verkiezingsprogramma met hen bespreekbaar zouden zijn. We zijn met 10 speerpunten zaterdagmiddag 11 maart begonnen en in rap tempo bleek dat CDA en VVD bereid bleken om 9 van de 10 speerpunten in het collegeprogramma op te nemen. Zodra het collegeprogramma klaar is, zal blijken dat de GroenLinks signatuur herkenbaar aanwezig is. Bovendien was, als we met PvdA in onderhandeling waren gegaan, de kans levensgroot aanwezig dat als ook het CDA was uitgenodigd deel te nemen, GroenLinks opnieuw op het laatste moment zou zijn ingeruild voor de VVD. En ook een Heemskerkse ezel stoot zich in het gemeen niet tweemaal aan dezelfde steen.

We zijn er van overtuigd dat we als GroenLinks meer kunnen bereiken door deel uit te maken van het college dan door opnieuw oppositie te voeren. We zullen ons zowel in het college en in de gemeenteraad de komende periode inzetten voor een groen, solidair en tolerant Heemskerk. Daarop kunnen de kiezers ons over vier jaar ter verantwoording roepen en afrekenen.

 

VVD STUURT AAN OP IN-DE-PLAATS-STELLING DOOR PROVINCIE?! | Bloemendaal

GroenLinks GroenLinks VVD PvdA Bloemendaal 01-03-2020 00:00

In de cie. Samenleving Bloemendaal 26-2-2020 (wordt vervolgd 5-3-2020) bleek hoe jammer het was dat het GrL-amendement van dec. jl. over statushouders-opvang geen meerderheid kreeg. Er bleek dat het College te weinig weinig ruimte en tijd is gegeven om de meest geschikte locaties te vinden.

Het plan dat er nu ligt had net even beter uitgewerkt moeten zijn en inwoners hadden eerder en beter betrokken kunnen worden. Daarmee had veel kritiek en weerstand (en ‘not in my backyard’-sentiment) voorkomen kunnen worden.

Wat nu helemaal niet helpt is dat de VVD, bij monde van dhr. Harder, de kritiek aanjaagt in plaats van met realistische oplossingen te komen. De VVD denkt dat bij de reguliere toewijzing nu statushouders woonruimte kan worden geboden (in 2020 zullen er 68 gehuisvest moeten worden), ten koste van andere urgente woningzoekers. In antwoord op interruptie van Shirley van Vliet zegt dhr. Harder dat de mensen die al lang op de wachtlijst staan “geluk” hebben dat ze een sociale woning aangeboden kregen in Bloemendaal (…) Bloemendaal heeft tot 1-1-2021 om te kunnen voldoen aan haar wettelijke verplichting om statushouders te huivesten. De oplossing die de VVD nu denkt te kunnen bieden zal denk ik niet of nauwelijks uitstelbereidheid bij de Provincie opleveren. En ik vermoed ik dat de VVD veel te optimistisch rekent: 1) de woonruimteverordening zal aangepast moeten worden; 2) niet alle 'mutaties' leiden dit jaar of de komende paar jaar tot [voor statushouders geschikt] woningaanbod; 3) aantallen gezinnen kan wel eens tegenvallen zodat er nog meer woningen voor statushouders nodig zijn dan college nu inschat.

Een raadsmeerderheid houdt hoop ik vast aan het plan om in 2020 voldoende noodwoningen realiseren. Om haalbaarheid optimaal te maken – en zo te voldoen aan de wet – heeft GroenLinks diverse aandachtspunten aan het College meegegeven (evt. af te dwingen via amendement in de raad van 12 maart a.s.): - Betere ruimtelijke onderbouwing voor de tijdelijke bebouwing (mits voor <10jr kan 'buitenplans' veel, maar hoe langer 'tijdelijk' is, des te zwaarder de motiveringseisen zijn; als ‘kruimelgeval’ kan een vergunning verleend worden, als de tijdelijke bebouwing niet in strijd is met een goede ruimtelijke ordening en als bij de vergunningverlening het zorgvuldigheidsbeginsel (art. 3:2 Awb) en het motiveringsbeginsel (art. 3:46 Awb) wordt toegepast. - Minder noodwoningen op de voorgestelde locaties; dat is zowel goed voor integratie als voor acceptatie en ruimtelijke kwaliteit. bv. Op de Zomerzorgerlaan is gestapelde bouw ruimtelijk niet passend en ook de duur zou beperkt kunnen worden(6 i.p.v. 10 jaar bv.) en - Keuze van nog 1 of 2 voor noodwoningen voor te bereiden locaties (voorstellen zijn bekend). - Duidelijker bekendmaking aan en waar nog mogelijk participatie van inwoners.

Overigens hebben GrL en de PvdA een beroep op het Bloemendaals college gedaan om nu serieus werk te maken van ontwikkeling van enkele kleine locaties voor definitieve sociale woningen en daarbij ervoor te waken dat de noodoplossingen te veel in de weg staan van definitieve oplossingen.

Richard Kruijswijk Fractie-voorzitter GroenLinks Bloemendaal

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.