Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

185 documenten

Raadsvragen: Omleidingsroute N340 en afval Vechtoever/Bellingerweer

CDA CDA Dalfsen 21-06-2021 19:00

Maandag 21 juni stelt Bert Ruitenberg namens onze fractie raadsvragen over ‘Omleidingsroutes N340’ en ‘Afval Vechtoever/Bellingerweer’. Omleidingsroutes N340 vanwege drieweekse afsluiting in de zomer In augustus is de N340 drie weken volledig afgesloten voor al het doorgaande verkeer. Er worden grootschalige (regionale) en lokale omleidingen aangegeven, onlangs is dit ook in de huis aan huis bladen weergegeven. De lokale omleidingen zijn nog niet volledig in beeld en er bestaat een reële kans dat weggebruikers zelf een (sluip)route nemen. Hierover de volgende vragen aan het college: Zijn er na het publiceren van de hoofd omleidingsroutes de lokale omleidingen in beeld? Zo ja, wanneer worden deze gepubliceerd en aangegeven langs deze wegen? Deelt het college onze mening dat voorkomen moet worden dat er diverse sluiproutes ontstaan in onze kernen? Welke maatregelen kan/wil het college treffen om sluipverkeer en overlast, bijvoorbeeld aan de Koelmansstraat, zoveel mogelijk te voorkomen en/of te beperken? De beantwoording van de vragen door het college is hier te lezen. Achterlaten van afval na bezoek Vechtoever/Bellingerweer Ontspannen en recreëren aan de oevers van de Vecht vindt in deze periode van het jaar weer veelvuldig plaats, dat vindt de CDA-fractie mooi om te zien! Vooral nu de versoepelingen van de coronapandemie zich in rap tempo opvolgen gaan mensen erop uit en genieten van de mogelijkheden die met name de Vecht te bieden heeft. Op het strandje van Bellingerweer zie je dit ook. Wel zie je met name hier dat het opruimen van afval nog wel eens te wensen overlaat, ook via diverse media hebben wij hier berichten over kunnen lezen. Als CDA-fractie vinden we het belangrijk onze buitenruimte vrij te houden van afval. Wij vinden dat het opruimen van het afval vooral een verantwoordelijkheid van onze inwoners zelf is, maar zien ook een rol van de gemeente Dalfsen als het gaat om afvalinzameling. Hierbij hebben wij de volgende vragen aan het college: Is het college op de hoogte dat er op Bellingerweer en langs de Vecht veel afval wordt achtergelaten? Zo ja, is het college bereid om hier actief mee aan de slag te gaan door bestaande afvalbakken vaker te legen (bij mooi weer) of extra afvalbakken te plaatsen? Is het college bereid om via de media onze inwoners erop te attenderen dat het opruimen van afval een verantwoordelijkheid van ons allemaal is? De beantwoording van de vragen door het college is hier te lezen. De CDA-fractie blijft zowel de situatie ten aanzien van de N340 als de oevers van de Vecht nauwlettend volgen.

CDA Zwolle dient motie 'duurzaam doneren' in

CDA CDA Zwolle 13-06-2021 18:20

Tijdens de besluitvormende raadsvergadering op maandag 14 juni dient Arjan Spaans namens CDA Zwolle een motie in over duurzaam doneren. Vanaf 1 juli dit jaar zit er statiegeld op kleine PET flesjes en vanaf volgend jaar december ook op blikjes.CDA Zwolle zou graag zien dat er een ring geplaatst wordt om publieke prullenbakken waarin mensen hun flesjes/blikjes met statiegeld kunnen deponeren zodat anderen gebruik kunnen maken van dit statiegeld. Lees de hele motie hieronder. MOTIE: duurzaam doneren De gemeenteraad van Zwolle in vergadering bijeen op 14 juni 2021 Constaterende dat: Er vanaf 1 juli 2021 statiegeld wordt geheven op kleine PET-flessen én er vanaf 31 december 2022 statiegeld zal worden geheven op blikjes. Niet iedere gebruiker zijn flesje of blikje tijdens het verblijf in Zwolle bij zich wil houden en het gevaar bestaat dat flesjes en blikjes in de vuilnisbak verdwijnen, dit terwijl deze flesjes en blikjes geld waard zijn. In Duitsland het project "Every Bottle Helps"[1], een sociaal project dat in meer dan 100 gemeenten een succes is. Het betreft hier een stalen ring rondom vuilnisbakken waar mensen hun statiegeldflesjes in kunnen zetten zodat anderen ze kunnen verzamelen. Een afgeleide van dit concept, genaamd: “de doneerring”[2], in Nederland als pilot wordt ontwikkeld. Van mening dat: De statiegeldregeling een hoop afval voorkomt maar dat er altijd, zeker in de stads-en wijkcentra, statiegeld via vuilnisbakken verloren zal gaan. We op een eenvoudige manier mensen de mogelijkheid kunnen bieden om flesjes of blikjes achter te laten zodat anderen deze flesjes of blikjes voor bijvoorbeeld een goed doel kunnen verzamelen. Het sociale en duurzame karakter achter dit concept goed bij Zwolle past. Roept het college op: Om de mogelijkheden en haalbaarheid om aan te sluiten bij het concept “de doneerring te onderzoeken. En/of te kijken of het op basis van dit concept mogelijk is om hier een Zwols tintje aan te geven, denk bijvoorbeeld aan de inbreng van Zwolse kunstenaars en (smaak)makers. De conclusie en aanbevelingen voor eind 2021 te delen met de raad. En gaat over tot de orde van de dag. [1] https://every-bottle-helps.com/ [2] https://thehappyactivist.org/doneerring/

Politieke Avond 9 maart 2021---> Geef uw mening aan ons door!

CDA CDA Duiven 01-03-2021 18:41

Op 9 maart a.s. wordt de eerstvolgende Politieke Avond weer gehouden. Dit keer over het onderwerp Grondstoffenplan Samen minder afval gemeente Duiven met als bespreekpunteno.a. het per 1 januari 2022verlagen van de inzamelfrequentie restafval naar 1 keer per 4 weken en het per 1 januari 2022 verhogen tarief lediging restafval (tarieven 2021: 140 liter: € 3,34, 240 liter: €5,75). Verder staat het onderwerpHerinrichting kruispunt Zuidsingel-Parallelweg op de agenda waarvan het doel is het kruispunt Zuidsingel-Parallelweg her in te richtenzodatde verkeersveiligheid, voor met name fietsers, wordt gewaarborgd. En zeker zo belangrijk het onderwerpTijdelijke oplossing capaciteitsprobleem DVV waarin de Raad wordt gevraagd in te stemmen met het voorstel om alstijdelijke oplossing voor het capaciteitsproblemen van DVV een krediet beschikbaar te stellen van € 36.300,- zodat tijdelijke verlichting kan worden aangelegd op een wedstrijdveld dat daarmee ook gebruikt kan worden als trainingsveld. Voor eenstructurele oplossing volgt later dit jaar nog een voorstel. Verder komen op 9 maart nog aan bod de onderwerpen Taskforce Jeugdzorg, het Verbeterplan financiën (over de voortgang om de financiële organisatie van de gemeente te verbeteren) en tot slot de Toekomstvisie en transformatieagenda sociaal domein ( voornemen besluit tot vaststelling van de toekomstvisie en transformatieagenda en uitvoering van de opgenomen acties). Maarwat vindt u van deze (of een van deze) voorstellen? Onze CDA-fractie is benieuwd naar uw mening en stuur deze per email naar cdaduiven@gmail.com

Zorgen om gebruik menggranulaat

CDA CDA Noord-Brabant 20-02-2021 10:02

Het CDA Altena heeft schriftelijke vragen gesteld over mogelijk gebruik van menggranulaat. Dit type granulaat wordt overal in Nederland als gecertificeerde fundering van paden en wegen gebruikt. Niet alleen door Staatsbosbeheer, maar ook door andere terreinbeheerders zoals waterschappen, gemeentes, provincies, Rijkswaterstaat en natuurbeschermingsorganisaties. Dit materiaal is de reststof die vrij komt bij sloopwerkzaamheden van gebouwen. Het materiaal wordt hergebruikt. Op zichzelf is dat mooi. Echter volgens de huidige regelgeving mag daar nog 1% materiaal inzetten, zoals pluggen, stukjes pvc-buis, isolatiemateriaal, stukjes tegel, glas en koperdraad. Ter illustratie, uitgaande van die 1% gaat het bij een pad van 80 meter lang en 3 meter breed en met een laagdikte van 10 cm, om een geschatte hoeveelheid van 2,4 grote vuilniszakken vol plastic. Dit is toch een onverteerbare hoeveelheid en past niet in onze mooie gemeente Altena. Lees <<HIER>>de vragen

Duurzaamheid, het lijkt simpel

CDA CDA Lisse 10-01-2021 13:03

Duurzaamheid heeft veel raakvlakken met ander beleid en dat maakt keuzes maken moeilijk: welke onderdelen geven we prioriteit? Praktische voorbeelden: * Vergroening is belangrijk, maar waar willen we meer groen en welke grond offeren we daar voor op? * We willen meer betaalbare woningen. Moeten we dan minder aandacht geven aan isolatie, aardgasaansluitingen, parkeerplaatsen en groene ruimte om de huizen? * Hoe kunnen we zorgen dat we het huisvuil zodanig inzamelen dat we zo min mogelijk afval krijgen, zo min mogelijk hoeven te verbranden en zo veel mogelijk rendement halen uit de grondstoffen uit dat huisvuil? De rekenkamercommissie heeft vastgeteld dat er in het verleden nog te weinig concreet is omgegaan met ambities en keuzes. De raad was het hiermee eens en heeft het college opdracht gegeven zorg te dragen voor verbeteringen: heldere doelstellingen en gebruik maken van de expertise binnen Lisse. De CDA-fractie was tegen extreme moties en amendementen. Wij gaan voor reële ambities en blijven streven naar haalbare en betaalbare oplossingen. Alleen als 'iedereen' in Lisse bewust is van het belang van duurzaamheid, kunnen we onze doelstellingen halen.

World cleanup day

CDA CDA Medemblik 21-09-2020 18:20

De wereld is vandaag een beetje schoner Veel peuken, plastic, glas en zelfs verbrand chemisch afval opgeruimd. Ook het Noordhollands Dagblad besteedde aandacht aan deze actie: https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/DMF20200920_38785390/world-cleanup-day-in-west-friesland-een-greep-uit-de-regionale-opruimacties-van-lege-blikjes-tot-een-tampon Saskia, Ed en Claudia bedankt! #WorldCleanupDay in #GemeenteMedemblik

Betalen per zak of per kliko restafval een goed idee?

CDA CDA Groningen 09-09-2020 12:56

Het CDA wil toewerken naar een circulaire economie. Het is daarvoor belangrijkom te zorgen voor minder restafval.Een simpele stap is het beter scheiden van afval. Op dit moment gebeurt dat in de gemeente Groningen vooral via nascheiding in de afvalverwerkers. Dit werkt goed bij plastic en drankkarton, maar bij GFT, papier en textiel geldt dat we dat veel beter vooraf kunnen scheiden. Op dit moment bevat het restafval in de gemeente Groningen tussen de 20 en 40% GFT, 16% papier en 10% glas en textiel. Het GFT wordt nog wel na-gescheiden, maar daar kan dan alleen nog maar groengas van gemaakt worden tegen relatief hoge kosten. Veel efficiënter is het composteren van GFT, maar daarvoor moet het schoon zijn en dus vooraf gescheiden. Landelijk is de doelstelling om tenminste 75% van het afval te scheiden. In Groningen halen we nu maar 60%. Dus we zullen ervoor moeten zorgen dat mensen hun afval beter gaan scheiden. Een financiële prikkel is daarbij effectief, dat zien we bij veel gemeenten waar een systeem van DIFTAR al is ingevoerd.Met DIFTAR wordt in het algemeen een afvalsysteem bedoeld, waarbij burgers betalen voor de hoeveelheid afval die zij aanbieden. Daarnaast hebben we in het bestuursakkoord met Haren afgesproken dat zij hun systeem van DIFTAR mogen houden. Tot zover een bondige samenvatting van de argumenten om voor DIFTAR te kiezen. De afgelopen jaren heeft de fractie van de voormalige gemeente Groningen zich vaak druk gemaakt over dumpingen van grofvuil en restafval. In de vorige collegeperiode is daarnaast ook al over DIFTAR gediscussieerd. De positie van de CDA-fractie was toen: zorg er nu eerst voor dat het beheer en onderhoud op orde is voor je een DIFTAR systeem gaat invoeren. Uit ervaringen in andere (stedelijke) gemeenten blijft dat daar het aantal dumpingen van afval vlak na de invoering van DIFTAR fors toeneemt. 'Het schoonhouden van de wijken en dorpen, het onderhoud van verharding en het groenonderhoud staat nu op matig. Breng dat nu eerst eens omhoog, voordat je DIFTAR wilt invoeren.' Het standpunt van het CDA Het standpunt van onze huidige fractie is dat de gemeente eerst moet zorgen dat de bestaande ontevredenheid bij veel inwoners over het onderhoud van de openbare ruimte en over dumpingen en zwerfafval verbetert! Het schoonhouden van de wijken en dorpen, het onderhoud van verharding en het groenonderhoud staat nu op matig. Breng dat nu eerst eens omhoog, voordat je DIFTAR wilt invoeren. Onze bezwaren richten zich met name op de nadelen van DIFTAR in delen van de gemeente waar nu al relatief veel afval op straat ligt en wordt gedumpt. Er zijn echter ook grote delen van onze nieuwe gemeente waar DIFTAR wel goed zal functioneren, in Haren functioneert het nu al jaren naar grote tevredenheid. Het probleem is echter dan het college een ander systeem van beprijzen voorstelt, niet op basis van gewicht, maar per keer dat een kliko wordt aangeboden. Het maakt dan niet uit hoe vol die kliko zit. Uit een kleine peiling onder onze achterban bleek dat veel leden vooral de nadelen zien van dit systeem per kliko. Zo verdwijnt een deel van financiële prikkel. Want stel je hebt nu elke twee weken een volle grijze container? Door DIFTAR ga je beter scheiden en is die kliko is na twee weken nog maar 75%. Maar je merkt daar vervolgens niks van, want je betaalt per kliko. Het zou veel effectiever zijn als de vrachtwagen gewoon elke kliko weegt, dan werkt de financiële prikkel veel beter. En mocht het wel lukken om een leging van dekliko over te slaan dan kan dat tot onhygiënische situaties leiden. Diftar op basis van gewicht Als er ondanks onze bezwaren nu wel een meerderheid in de raad voor DIFTAR is, dan pleiten wij voor een tarief op basis van gewicht. Dit kan overigens alleen in wijken en dorpen waar restafval in kliko’s gaat, omdat bij de ondergrondse stortcontainers een weegsysteem nog te kostbaar en storingsgevoelig is. Het grote probleem is dat volgens de wethouder een gemeente moet kiezen voor één systeem, dus of overal per kilo of overal per aanbieding. Hierover is sinds de bespreking in de raadscommissie op 2 september wel enige onduidelijkheid ontstaan, dat zal ongetwijfeld onderdeel worden van het debat in de raad!

Een schone en leefbare buurt: resultaten van GroenLinks Den Haag sinds het coalitieakkoord | Den Haag

GroenLinks GroenLinks SGP D66 ChristenUnie CDA Den Haag 03-08-2020 00:00

Den Haag kent veel uitdagingen op het gebied van leefbaarheid. Zo ervaren bewoners veel overlast van afval op straat, staan buurten onder druk door verkamering en is het verkeer nog vaak onveilig. GroenLinks heeft veel bereikt om hier verandering in te brengen.

Kamerbewoning wordt aan banden gelegd Actieplan schone stoep 2020-2021 Meer schoonmaken op het veen Aanpak overlast bedrijfsafval Veilig verkeer: snelheid omlaag naar 30 km/u Den Haag krijgt meer leefstraten Meer broodcontainers tegen rattenoverlast
Een schone en leefbare buurt Kamerbewoning wordt aan banden gelegd

Den Haag kent een dubbele crisis op de woningmarkt. Enerzijds is er een groot tekort aan betaalbare woningen, waardoor dakloosheid toeneemt en Hagenaars een steeds groter deel van hun inkomen kwijt zijn aan woonlasten. Anderzijds staat de leefbaarheid in kwetsbare wijken steeds meer onder druk, omdat vastgoedondernemers steeds meer huizen opsplitsen tot kamerwoningen. Dit leidt niet tot nog hogere huizenprijzen, een hogere (fiets)parkeerdruk en potentieel meer afvaloverlast. Dankzij het aangenomen initiatiefvoorstel ‘Laat ’t leefbaar, minder verkamering’, dat raadslid Mariëlle Vavier in samenwerking met ChristenUnie/SGP en Hart voor Den Haag indiende, komt er een kamerverbod in de meest kwetsbare wijken. In overige wijken komt er een maximaal percentage verkamering van 5%. Zo beschermen we de leefbaarheid in de meest kwetsbare wijken en zorgen we tegelijkertijd dat het aanbod aan kamerwoningen, dat belangrijk is voor studenten en starters, ook op peil blijft. Lees hier meer.

Actieplan Schone stoep 2020-2021

Hagenaars ervaren veel overlast van afval, met name in buurten als Transvaal, Oostbroek Rustenburg, Laak en Moerwijk. Afvaloverlast is een uiteenlopend probleem met verschillende oorzaken en gevolgen, maar bijplaatsingen bij afvalcontainers vormen één van de hoofdoorzaken. Wethouders Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) en Hilbert Bredemeijer (CDA) kwamen met een actieplan om deze overlast tegen te gaan. Dit plan bevat veel verschillende maatregelen, waaronder het vaker opruimen en ophalen bij zogeheten afvalhotspots, communicatie in meerdere talen, meer mogelijkheden voor bewonersparticipatie en proeven met ophaaldagen voor grofvuil. Lees hier meer.

Meer schoonmaken op het veen

Voor GroenLinks is het belangrijk dat de straten in alle Haagse wijken schoon worden gehouden. Toch hanteert de gemeente een dubbele standaard voor schone straten. Bij de toeristische gebieden bij Centrum en op Scheveningen streeft de gemeente de zogeheten ‘hofstadkwaliteit’ na, waarbij de straten extra schoon moeten zijn als internationaal visitekaartje. In de rest van de stad wordt zogeheten residentiekwaliteit nagestreefd, waarmee het kwaliteitsniveau van schone straten in wijken als Transvaal, Oostbroek Rustenburg, Moerwijk en Valkenboskwartier beduidend lager is. Dit leidt zichtbaar tot minder schone straten. Dankzij een aangenomen motie van Arjen Kapteijns focust de gemeente zich bij het schoonmaken nu extra op de plekken waar bewoners hun straten als minder schoon beoordelen, waarmee wijken op het veen hopelijk schoner worden. Lees hier meer.

Aanpak overlast bedrijfsafval

Zoals eerder al gezegd, kent Haagse afvalproblematiek veel verschillende oorzaken. Eén van de oorzaken ligt bij bedrijfsafval, dat door ondernemers bij afvalcontainers bedoeld voor bewoners wordt geplaatst. Dit is een gevolg van een rare (landelijk bepaalde) scheiding in ons afvalsysteem. Waar de gemeente verantwoordelijk is voor het ophalen van afval van bewoners, moeten ondernemers zelf een contract afsluiten met afvalbedrijven. Dit leidt regelmatig tot een chaotische situatie waarbij ondernemers in dezelfde straat verschillende contracten afsluiten, resulterend in hogere prijzen, veel verloren tijd en illegaal gedumpt afval bij de containers. Dankzij een aangenomen motie van fractievoorzitter Arjen Kapteijns worden ondernemers nu vaker door de gemeente ondersteund bij het gezamenlijk, coöperatief inkopen van afvalcontracten. Zo neemt het aantal bijplaatsingen af en wordt de situatie voor de ondernemers zelf ook overzichtelijker.

Veilig verkeer: snelheid vaker omlaag naar 30 km/u

Met de nieuwe visie op verkeersveiligheid van Wethouder Robert Van Asten (D66) wordt 30 km/u de nieuwe standaard maximum snelheid voor auto’s in Den Haag. Daar is GroenLinks blij mee, maar in de praktijk lijkt deze verandering nog moeizaam te gaan. Daarom roept raadslid Maarten De Vuyst steevast op de maximum snelheden omlaag te laten gaan, in straten als Mient, Diamanthorst, Theresiastraat en in Loosduinen. Dankzij een aangenomen motie van Maarten komt de gemeente met meer duidelijkheid over de voorwaarden en obstakels voor lagere snelheden, zodat de gemeenteraad hier beter op kan controleren.

Den Haag krijgt meer leefstraten

In de coronaperiode moesten veel kinderen en volwassenen de hele dag thuis binnen zitten. Dat is logisch, maar zeker voor mensen zonder tuin en met een onveilige straat kan het hiermee thuis meer benauwd worden. Om hier iets aan te doen, en te voorkomen dat te veel mensen naar dezelfde publieke plekken gaan, pleitte raadslid Maarten De Vuyst ervoor om het makkelijker te maken bepaalde straten op initiatief van bewoners zelf af te sluiten voor auto’s, zodat kinderen makkelijker kunnen buitenspelen. Dankzij schriftelijke vragen die hij later samen met D66 stelde gaat de gemeente hier ook voor zorgen!  

Meer broodcontainers tegen rattenoverlast

Wijken als Mariahoeve en Moerwijk kampen met veel overlast van ratten. Hier heeft de gemeente al allerlei maatregelen tegen ondernomen, maar er kan nog meer gebeuren op de maatregel die het beste werkt: broodcontainers. Dankzij vragen van Arjen Kapteijns in commissie leefomgeving krijgt Mariahoeve een broodcontainer en kunnen bewonersorganisaties het aangeven als hier behoefte aan is. Deze containers zijn een win-win: door een afgenomen toegang tot voedsel neemt het aantal ratten af, en het oude brood kan omgezet worden tot groen gas! Lees hier meer.

Afvalplan in de maak om kosten afvalstoffenheffing te drukken

VVD VVD D66 CDA Pijnacker-Nootdorp 29-07-2020 02:24

De VVD maakt zich grote zorgen over de oplopende kosten voor afvalverwerking. Dit vraagt om een plan dat alle gebieden van afval omvat. Op verzoek van de VVD en andere partijen in de raad wordt dit plan nu door het college gemaakt. De verwachting is dat in september-oktober dit plan naar de gemeenteraad gaat.

https://pijnackernootdorp.vvd.nl/nieuws/40396/afvalplan-in-de-maak-om-kosten-afvalstoffenheffing-te-drukken

VVD vraagt en krijgt een totaalplan om de kosten van afval te drukken

Ze waren een beetje boos, geïrriteerd en verbolgen. En ze voelden zich onbegrepen, de raadsleden van Pijnacker-Nootdorp die op maandag 13 juli een motie/voorstel wilden indienen waarin het totale afvalbeleid van voor tot achter op de schop wordt genomen. Een van de onderdelen van hun motie was/is de Ja Ja-sticker. Met die sticker willen ze de huis-aan-huis-papierberg ernstig terugbrengen. Het is echter een groot misverstand dat ze ook de Telstar/Eendracht onder die Ja Ja-sticker willen scharen. “We willen de sticker zo laten werken dat mensen die geen Ja Ja-sticker op hun deur plakken toch gewoon huis-aan-huis-bladen als de Telstar/Eendracht blijven ontvangen. Zo hebben we in juli 2019 de motie al ingediend”, zegt Jan-Willem Maas van Progressief PN.

Jan-Willem Maas trekt inzake het afvalbeleid samen op met Paul Turion van de VVD, Barend van de Kraats van D66 en Janno Meijer van het CDA. Zo is het een beetje gegroeid. We spreken Jan-Willem, Paul en Barend op zaterdagmorgen 25 juli bij restaurant Buytenhout waar het terras als gevolg van regen al snel wordt ingewisseld voor het restaurant. Janno Meijer was nog op vakantie in het buitenland.  

Het gesprek is een initiatief van Telstar/Eendracht zelf, maar wel bedacht na de nodige twitteronvrede die door diverse raadsleden werd geuit over de krant van vorige week waarin pagina 1 en 2 waren ingeruimd voor de dreiging van de Ja Ja-sticker.

Bij Telstar/Eendracht waren ze zich rot geschrokken van  het bericht: als de krant alleen nog maar kan worden bezorgd bij mensen die bewust Ja Ja zeggen, dan zou het huis-aan-huis-karakter verdwijnen. Dat staat nu al danig onder druk door de Nee Nee-sticker.

Ja Ja is een omdraaiing daarvan. Met Ja Ja geef je aan dat je kranten en folders wilt ontvangen. Staat op een brievenbus of voordeur geen Ja Ja, dan zou dat moeten worden uitgelegd als Nee Nee: ik wil geen kranten en geen folders.

Stapels folders

Jan-Willem Maas zegt als indiener van de motie dat het zomer vorig jaar al zijn bedoeling was om kranten toch niet onder de Ja Ja-sticker te laten vallen. “Het gaat ons in de eerste plaats om die enorme stapels en pakketten folders die voor een heel groot deel ongezien en ongelezen worden weggegooid. Mijn kinderen hebben ze ook gelopen. En wat zie je dan: een derde deel van de mensen wil ze niet hebben en maakt dat met een Nee Nee- of Nee Ja-sticker duidelijk. Het is blijkbaar ingewikkeld om dat goed in kaart te houden met als gevolg dat er standaard te veel pakketten worden afgeleverd bij de bezorgers. Deze pakketten gaan dan het einde van de ronde rechtstreeks in de papierbak.”

Dit betekent een onnodige papierproductie en een onnodige ophoging van de afvalberg. De gemeente Den Haag heeft onderzocht dat het in een jaar om ongeveer 34 kilo papier per huishouden gaat. Dat is op de schaal van Pijnacker-Nootdorp dus 750.000 kilo.”

Barend van de Kraats wijst er op dat er ook volop mogelijkheden zijn om folders digitaal te lezen. “Je kunt via een site aangeven welke folders je wel wilt ontvangen en welke niet. Er zijn dus best mogelijkheden om gericht folders te ontvangen en te lezen.” 

Totaalplan

De Ja Ja-sticker is maar een onderdeeltje van een veel groter geheel, zegt VVD-er Paul Turion. “Onze bedoeling is dat het College van B&W een totaalplan maakt waarin alle aspecten van deze complexe materie worden meegenomen. Het doel is om de rekening lager te krijgen, zodat onze inwoners beloond worden voor goed afval scheiden.”

Wethouder Ilona Jense - die ‘afval’ voorlopig heeft overgenomen van de afgetreden Hanneke van de Gevel - heeft toegezegd in september of oktober met dat plan te komen. Daardoor hoefde de motie niet in stemming gebracht te worden.

Paul Turion schetst eerst het probleem. “Vijf jaar geleden is Het Nieuwe Inzamelen afgekondigd.  De bedoeling was: meer verschillende stromen beter scheiden, zodat er hooguit honderd kilo restafval per jaar per huishouden overblijft. Er moest beter gescheiden worden en de kosten voor de burgers zouden lager worden. En wat zien we: de invoering van Het Nieuwe Inzamelen is ernstig vertraagd, het scheiden van de afvalstromen gaat nog lang niet goed genoeg en de kosten rijzen de pan uit. Het gevolg is dat we nog steeds een kleine tweehonderd kilo restafval per huishouden per jaar moet verwerken. Dat restafval gaat naar de verbrandingsoven  en doordat het verbranden door de landelijke overheid zwaar wordt belast, stijgen ook die kosten. Inzamelaar Avalex geeft aan dat de totale kosten met zeker tien procent toenemen, met als gevolg dat ook de mensen die alles netjes scheiden toch meer moeten gaan betalen. Vorig jaar hebben we de kostenstijging deels uit de algemene reserve gehaald om de afvalstoffenheffing binnen de perken te houden, maar eigenlijk moet het tarief kostendekkend zijn.”

Tarieven

Een eenpersoonshuishouden betaalt 259 euro per jaar en een meerpersoonshuishouden 340 euro. De feiten wijzen er op dat veel mensen blijkbaar onvoldoende gemotiveerd, bereid en/of in staat zijn om het afval goed te scheiden. In het restafval zit gemiddeld nog: 24 kilo papier, 62 kilo gft, 25 kilo PMD (Plastic Metaal en Drinkkartonnen) en 14 kilogram glas. Al met al dus 125 kilo op een totaal van 193 kilo restafval per huishouden per jaar.

De vier partijen die samen optrekken bij de afvalmaterie willen dat alles onder de loep wordt genomen. Barend: “Hoe motiveer je mensen? Hoe zorg je dat de communicatie beter wordt zodat mensen ook snappen en weten wat in welke bak moet? Hoe bereiken we dat Het Nieuwe Inzamelen op z’n laatst volgend jaar in de hele gemeente ingevoerd is? Wat is er te bereiken met nascheiden door de inzamelaar Avalex? Het integrale plan zal antwoorden moeten geven op al dit soort vragen.”

 

De raadsleden vinden onder andere dat de burgers veel meer moeten worden meegenomen in de informatievoorziening. Jan-Willem: “Toen Het Nieuwe Inzamelen in Delfgauw Emerald werd ingevoerd, vroegen de betrokken burgers om feitelijke informatie over de verschillende afvalstromen. Avalex kon lange tijd geen cijfers leveren omdat de vrachtwagens de ondergrondse containers van meerdere wijken in één wagen legen. Goede resultaten werken motiverend en positieve communicatie werkt stimulerend.”Barend voegt er aan toe dat de gemeente later wel cijfers kwam en dat er in het Kerkelijk Centrum Delfgauw nog een ‘afvalfeestje’ is gevierd.

 

Het is lastig om het positief te maken of te houden. De negatieve verhalen over rommel bij de milieuparkjes en bijplaatsingen overheersen steeds. Een flinke groep mensen gelooft het daarom wel. Degenen die wel van goede wil zijn en alles netjes scheiden, zien de kosten en tarieven hoger worden. Dat is geen stimulans om goed te blijven scheiden.

Het mooiste zou zijn: naar rato van de hoeveelheid restafval de mensen laten betalen, zodat goed gedrag wordt beloond en minder gedrag ‘bestraft’ door hogere kosten. Gedifferentieerde tarieven – diftar – is binnen Avalexverband niet haalbaar of nog niet haalbaar.

Wat blijft dan over? Zo veel mogelijk positieve informatie en bewustwording, ook via scholen en wijkverenigingen. Fout gedrag, zoals de eindeloze bijplaatsingen bij de milieuparkjes, aanpakken en mensen positief proberen te beïnvloeden door die parkjes mooi groei in te richten zodat mensen ze minder snel vervuilen.

Tegelijk willen de raadsafvalmannen ook aan de voorkant de afvalstromen beïnvloeden. De Ja Ja-sticker is daar een voorbeeld van. De verpakkingsindustrie moet eindelijk eens werk maken van minder papier en plastic. De lokale winkeliers kunnen plastic tasjes en dergelijke vervangen door papier maar als een tros druiven in een papieren zak dan een dubbeltje duurder maakt, dan is dat geen goed signaal. Als je het nog breder trekt, moet je een eind maken aan de wegwerpmaatschappij.

Wat overigens ook niet mee helpt: de prijzen die worden betaald voor PMD en oud papier zijn ingestort, dus daar is ook minder te halen. Het is al met al weerbarstige materie waar heel veel dingen meespelen. Wethouder Ilona Jense en haar mensen kunnen in de vakantie hun tanden er op stuk bijten.  

Huisafval, een gemiste kans

CDA CDA Harderwijk 18-07-2020 09:06

Donderdag 9 juli 2020 is het besluit gevallen. We krijgen in 2021 een afvalsysteem, waarbij PMD (Plastic, Metaal/Blik en Drankenkartons) met nascheiding eruit worden gehaald. Het CDA is daar niet voor en heeft samen met HA in diezelfde raadsvergadering een poging ondernomen, d.m.v. een amendement op het voorstel, om PMD apart in te zamelen, in transparante zakken. PMD is namelijk het grootste bestanddeel in de restafvalbak en door apart inzamelen zouden de inwoners van Harderwijk en Hierden hun restafval aanzienlijk kunnen verminderen. En dat is nodig, want de inwoners moeten vanaf 2021 per lediging, dus per keer dat je de bak aan de straat zet, betalen. Die kans op minder restafval is nu dus verkeken, wat tot hoge kosten voor de inwoners kan gaan leiden. Dus geen aparte inzameling, maar nascheiding. Alle PMD moet dus in de grijze bak. Zoals bekend, en nu voor de hoogbouw en binnenstad ook mogelijk wordt, houden we papier en gft wel apart, in resp. de blauwe en groene bak. Ook blijven we glas naar ondergrondse containers wegbrengen. Maar wat PMD betreft is er, volgens het CDA, totaal geen sprake van een financiële prikkel. Want je kan je bak niet leger krijgen en je kan je afvalstroom niet verminderen. “Voor de inwoners die al goed aan het scheiden waren, is er geen winst te behalen, helaas. Deze milieubewuste bewoners scheiden hun afval al heel goed en moeten nu dus plastic bij het restafval doen en daarvoor betalen”, aldus raadslid Peter Sels. Het CDA wil de inwoners serieus nemen en heeft daarom, samen met HA, het genoemde amendement ingediend. Met nascheiding is er geen sprake van het inzetten op bewustwording van het beter scheiden van het restafval, want PMD kan er ‘gewoon’ bij, in de grijze bak. Wat het CDA betreft een gemiste kans. De inwoners die toch hun PMD apart willen inzamelen, kunnen dat bij het gemeentelijke afvalstation doen. Dat is gratis. Met het oog op de hoeveelheid PMD zullen mensen dat wekelijks moeten doen. Anders heb je een aanhangwagen nodig. Als veel inwoners dat gaan doen, is de vraag of de verkeersbewegingen die hierdoor per week ontstaan, goed voor het milieu zijn en of het afvalstation de toeloop aankan. Het antwoord op deze vragen weten we eigenlijk al. Peter Sels Raadslid CDA Harderwijk-Hierden

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.