Nieuws van D66 over SGP inzichtelijk

8 documenten

Regionale Energie Strategie- 5 vragen en antwoorden

D66 D66 SGP CDA Utrechtse Heuvelrug 25-06-2020 11:34

Vanavond neemt de gemeenteraad van de Gemeente Utrechtse Heuvelrug een besluit over het concept bod voor de Regionale Energie Strategie (RES). Al een paar weken wordt in de voorbereidende commissies door de verschillende raadsfracties flink gediscussieerd over de RES. Maar wat is de RES nou precies en waarover wordt er besloten donderdag?

Wat is de achtergrond?

In het politieke klimaatakkoord dat vorig jaar gesloten werd voor de periode tot 2030, werd afgesproken dat voortaan lagere overheden zelf alle zeggenschap zouden krijgen over het opwekken van groene elektriciteit.

En dat betekent dat de gemeenten moeten komen met plannen. Alle plannen bij elkaar moeten ervoor zorgen dat het gezamenlijke klimaatdoel wordt bereikt, namelijk dat in 2030 ongeveer 70% van het Nederlandse elektriciteitsverbruik met zon en wind wordt opgewekt om ervoor te zorgen dat de CO2-uitstoot dat jaar met 49% gereduceerd wordt. Doel voor elektriciteit is om in 2030 landelijk 35 terrawattuur (TWh) stroom op land op te wekken. Nog eens 49 TWh moet in 2030 opgewekt worden door grote windturbines op de Noordzee.

Hoe komen de plannen tot stand?

Er zijn ruim 350 grote en kleine gemeenten in Nederland. Afstemming tussen de verschillende gemeenten is bij de voorbereiding van de plannen noodzakelijk. De Gemeente Utrechtse Heuvelrug overlegt over het plan voor duurzame opwek  binnen de U16. Dit is een samenwerkingsverband van 16 Utrechtse gemeenten, waarin allerlei maatschappelijke opgaven die vragen om een gemeente-overstijgende aanpak worden opgepakt. Ook 4 waterschapen, de provincie Utrecht en Stedin zijn bij de afspraken over duurzame opwek betrokken.

In totaal zijn er verschillende 30 energieregio’s in Nederland. Uiterlijk 1 oktober dienen alle energieregio’s het concept van hun plannen, oftewel de RES, in. Vervolgens beoordeelt het planbureau voor de leefomgeving (PBL) of alle plannen voldoende zijn om het klimaatdoel te halen. Het definitieve plan moet op 1 juli 2021 worden ingeleverd.

Hoeveel heeft de U16 te zeggen?

De U16 is een overlegstructuur. Wethouders spreken daarin met elkaar, stemmen hun plannen op elkaar af en komen met een gezamenlijk totaal bod. De U16 kan geen besluiten nemen. Dat doen de gemeenteraden van de verschillende gemeenten.

Waarover wordt op 25 juni tijdens de raadsvergadering besloten?

De afgelopen maanden hebben bijna alle energieregio’s hun voorlopige plannen openbaar gemaakt. Ook de U16 is gekomen met een voorlopig plan (RES) waarin staat hoeveel stroom de 16 gemeenten gezamenlijk denken op te wekken tot 2030. Deze gezamenlijke hoeveelheid, oftewel het bod, is voor de U16 uitgekomen op 1,8 TWh.

Op 25 juni moet de gemeenteraad van de Utrechtse Heuvelrug besluiten of ze akkoord is met de hoogte van dit regionale bod.

Er wordt op 25 juni niet besloten op welke manier (grote zonnedaken, zonneweides of windparken op land) de duurzame energie per gemeente wordt opgewekt. Ook niet over hoeveel er per gemeente moet worden opgewekt. Daarover wordt komend najaar gesproken.

Kan de gemeenteraad iets aan het bod wijzigen?

Ja, dat kan. Daartoe moet een wijzigingsvoorstel (amendement) ingediend worden. Er liggen op dit moment 2 wijzigingsvoorstellen:

een voorstel van BVHLokaal en SGP om aan het besluit toe te voegen als gemeente Utrechtse Heuvelrug in te zetten op energiebesparing, grootschalig zon op dak en ook te kijken naar de mogelijkheden van zonne-energie op, in en langs infrastructuur, parkeerplaatsen, vuilnisbelten en waterzuiveringen en een voorstel van het CDA aan het besluit toe te voegen dat binnen de gemeente Utrechtse Heuvelrug geen geschikte locaties zijn voor de opwekking van windenergie.

Daarnaast wordt donderdag ook nog gestemd over een 7-tal moties. Deze moties wijzigen het voorstel niet, maar roepen de wethouder op met bepaalde zaken rekening te houden.

* Hoe staat D66 erin?

D66 vindt het belangrijk dat we als gemeente Utrechtse Heuvelrug de komende 10 jaar een steentje bijdragen en verantwoordelijkheid nemen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. We zijn dan ook akkoord met het bod en als het voorstel ongewijzigd blijft, zullen we in elk geval vóór het voorstel stemmen.

D66 ziet graag dat er meer wordt ingezet op energiebesparing (“wat je niet verbruikt, hoef je ook niet op te wekken”), zon op dak en zonnevelden, zeker als die een positieve invloed hebben op de biodiversiteit. Over windmolens doet D66 op dit moment geen uitspraak, behalve dan dat we van mening zijn dat het ondoordacht is om bij voorbaat bepaalde keuzes uit te sluiten. In ons verkiezingsprogramma hebben we aangegeven positief te staan tegenover duurzame energieopwekking zoals zonnepanelen en mini-windmolens, vooral bij nieuwbouw en op bedrijventerreinen.

Ten slotte is de fractie van D66 kritisch over de mate waarop de inwoners de afgelopen maanden zijn betrokken bij de energietransitie. In onze ogen heeft de gemeente daarbij een regierol en is het van wezenlijk belang inwoners breed te informeren én te betrekken bij de RES.

Dat is tot nog toe onvoldoende gebeurd en kan en moet beter.

Bod Regionale Energie Strategie (RES)

D66 D66 SGP Leerdam 03-06-2020 09:39

https://vijfheerenlanden.d66.nl/2020/06/03/bod-regionale-energie-strategie-res/
D66 - D66
https://vijfheerenlanden.d66.nl/2020/06/03/bod-regionale-energie-strategie-res/
D66 - D66
Tijdens de raadsvergadering van 28 mei jl. is het collegevoorstel omtrent de RES (Regionale Energie Strategie) besproken. Daarin wordt de bijdrage omschreven die de gemeente Vijfheerenlanden aan de RES en daarmee aan het vastgestelde klimaatakkoord gaat leveren: 49% minder CO2 in 2030 ten opzichte van 1990 en 95% minder CO2 in 2050.  Deze bijdrage is in overleg met andere Utrechtse gemeenten (de ‘U16’) en allerhande stakeholders tot stand gekomen. Het betreft vooralsnog een concept; het definitieve bod zal naar verwachting op 1 maart 2021 worden vastgesteld.

Heel concreet voorziet dit RES bod in de plaatsing van drie grote windmolens en zonnecollectoren op dak (dus niet in de vorm van zonnevelden). Voor de periode na 2030 zullen zeer waarschijnlijk extra inspanningen moeten worden geleverd. Het is te verwachten (en te hopen) dat daarbij andere energievormen dan wind en zon zullen worden benut. Vooralsnog zijn windmolens en zonnecollecteren echter de meest haalbare opties.

De fractie van D66 Vijfheerenlanden is er zich van bewust dat windmolens niet populair zijn. Wij zijn van mening dat de plaatsing van windmolens niet ten koste mag gaan van de veiligheid of de portemonnee van inwoners, of van de natuur. Daarom is het ook zo belangrijk dat we heel goed kijken naar de wijze waarop het RES bod vorm gaat krijgen. In deze vervolgfase gaat de gemeente met inwoners in gesprek over de vraag bijvoorbeeld, waar de windmolens komen te staan.

Op de fractie van SGP na – en één fractielid van VVD – is de gemeenteraad akkoord gegaan met dit RES bod. Lees hier de bijdrage van onze woordvoerder, Jaap Breur:

“Vanavond nemen we als raad een besluit over het concept bod RES. Met dit bod geven wij aan wat de minimale bijdrage van de Vijfheerenlanden zal zijn voor de komende jaren. Maar waarom moeten we dit bod nu vaststellen en onszelf “verplichten” om te gaan verduurzamen?

Dit doen we om twee redenen:

Ten eerste: om de door mensen versnelde klimaatverandering te stoppen. Zoals afgesproken in het klimaatakkoord van Parijs. En dat is hard nodig.

Sinds het begin van het industriële tijdperk rond 1850 is het tempo van de opwarming van de aarde 10x sneller gegaan dan daarvoor. Hierdoor is elke periode van 10 jaar warmer geweest dan de voorgaande periode. En de gemiddelde tempratuur nu al bijna 1 graad gestegen.

Om nog maar eens een urgent voorbeeld te noemen: ook nu hebben we het droogterecord alweer te pakken. En worden hiervoor worden al kostbare maatregelen genomen. Zoals het oppompen en transporteren van rivierwater. En het herverdelen van ons grootste zoetwaterbekken, het IJsselmeer. Ook gelden er op vele plaatsen in Nederland nu al sproeiverboden. De droogte heeft gevolgen voor de oogsten en daarmee ook voor het inkomen binnen de landbouwsector. Ook zien we in Nederland steeds vaker natuurbranden ontstaan.

Kortom, de consequenties van klimaatverandering zijn dus al duidelijk zichtbaar en voelbaar.

Al sinds 1968 zijn er internationale zorgen over de manier hoe wij omgaan met de aarde en haar hulpbronnen. Helaas is er in die ruim 50 jaar niets of in ieder geval veel te weinig gedaan om deze negatieve invloed van het menselijk handelen op het milieu terug te dringen. En hier in Nederland al helemaal niet. Als één van de rijkste landen van de wereld hebben we het klimaatprobleem altijd weggeschoven en voorrang gegeven aan tal van andere zaken. Hierdoor bungelt Nederland onderaan de ranglijst wat betreft opwek van duurzame energie. Tijd om dit te veranderen! Schone energie heeft namelijk daarnaast nog tal van voordelen zoals: een betere luchtkwaliteit, een kleinere afhankelijkheid van fossiele brandstoffen uit het buitenland of de potentiele risico’s van kernenergie.

Ten tweede: Door het concept RES bod nu vast te stellen houden we voldoende tijd over voor inspraak of, nog beter, samenspraak met onze inwoners, bedrijven en instellingen. Door inspraak en samenwerking kunnen er samen voor zorgen dat er voldoende draagvlak is om de aangeven doelstellingen van minimaal 3 extra windmolens en maximaal zon op dak te realiseren. Wat betreft de inspraak van inwoners wil D66 Vijfheerenlanden graag nog 1 suggestie meegeven aan het college. Ga ook in gesprek met de jeugd, op bijvoorbeeld de basis en middelbare scholen. De beslissingen die wij voor de energie transitie moeten nemen doen wij namelijk vooral voor de komende generaties. Goed is het dan ook om met hen in gesprek te gaan en hun stem mee te nemen in de keuzes die wij voor hen zullen gaan nemen.

Het positieve is dat als we nu doorpakken we daadwerkelijk deze negatieve spiraal kunnen doorbreken en terug kunnen keren naar een goede balans. Hoewel wij ons daarbij ook goed realiseren dat hiervoor maatregelen nodig zijn die niet iedereen even leuk zal vinden. Wat D66 Vijfheerenlanden betreft moeten we daarom ook snel het conceptbod vaststellen, zodat we zo spoedig mogelijk het gesprek aan kunnen gaan met de inwoners, bedrijven en instelling binnen onze gemeente. Waardoor er een optimale participatie kan gaan plaats vinden. Voor zowel de opwek als de besparing van energie! Wij dagen dan ook iedereen binnen de Vijfheerenlanden uit om samen de handschoen op te pakken en de verantwoordelijkheid te nemen voor onze bijdrage in de energietransitie.”(Jaap Breur, 28 mei 2020, Vianen)

Kortom, in afwachting van het bovenstaande bod, zullen wij ons als fractie van D66 blijven bezighouden met alternatieve wijzen van energieopwekking en verdere verduurzaming binnen de gemeente Vijfheerenlanden.

 

The post Bod Regionale Energie Strategie (RES) appeared first on D66 Vijfheerenlanden.

Geef energiecoöperaties in Overijssel meer ruimte

D66 D66 VVD CDA SGP Overijssel 07-03-2020 12:46

Meer dan honderd lokale energiecoöperaties proberen van Overijssel een duurzame provincie te maken. Ze lopen alleen steeds vaker op tegen aangescherpte regels. Dat moet soepeler, schrijven de Overijsselse D66 fractievoorzitter Wybren Bakker en vijf Overijsselse energiecoöperaties.

In Overijssel zijn meer dan 100 energiecoöperaties aan de slag om duurzame energie voor de gemeenschap te realiseren. En dat is nodig. Iedereen weet dat de aarde uitgeput raakt en de fossiele brandstoffen opraken. De afspraken in het Klimaatakkoord zijn dan ook fors. Om aan deze opgave te voldoen, moeten we de ruimte die we hebben zo slim mogelijk benutten om zoveel mogelijk duurzame initiatieven te realiseren.

De provincie dient, ook voor deze ontwikkeling, een gewenst toekomstbeeld te schetsen en ruimte te bieden. Letterlijk en figuurlijk. Want al die lokale energiecoöperaties zijn niet gebaat bij nog meer aangescherpte regelgeving. Integendeel. Soepele wetgeving koestert niet alleen de lokale belangen, maar bevordert ook de creativiteit en versterkt de lokale saamhorigheid. Dan is er meer mogelijk en worden de duurzame doelen sneller bereikt. En het gaat nog sneller als de provincie daarbij een vraaggerichte ondersteunende rol vervult.

Dwingende regels

De provinciale coalitie van CDA, VVD, PVDA, CU en SGP heeft het voornemen, zie het coalitieakkoord,de huidige regels voor het mogelijk maken van opwekken van duurzame zonne-energie aan nog striktere banden te leggen. En dat staat haaks op wat nu nodig is. Een energiecoöperatie in Olst-Wijhe liep al tegen het bestaande beleid aan en ziet nieuwe ontwikkelingen in de kiem gesmoord worden vanwege de beoogde aanvullende regels. Dat belooft niet veel goeds in de loop van 2020 als de coalitie met aangescherpte regelgeving naar de Staten komt. Dus: weg met nog meer aanvullende bepalingen. Geef lokale partijen en coöperaties de ruimte hun energiedoelen te realiseren. Ze doen dat in een publiek belang voor hun gemeenschap.Daarbij heeft de provincie de verantwoordelijkheid om de lokale krachten te beschermen, zodat er geen durfkapitalisten met de grondopbrengsten vandoor gaan. Want de revenuen moeten daadwerkelijk ten goede komen aan de Overijsselaren.

Geen aangescherpte zonneladder

Om de doelen te realiseren passen niet nog meer dwingender provinciale regels. De huidige ‘zonneladder’ is al strikt genoeg. Als die nog meer aangescherpt wordt leidt dat tot frustraties en minder nieuwe duurzame energie. Bijvoorbeeld als opgenomen wordt dat eerst alle daken vol zonnepanelen moeten liggen voordat men elders duurzame energie op mag wekken. Of door nóg meer natuurcompensatie te eisen.Er moet dus volop ruimte blijven voor een ‘en-en-beleid’ waarbij maximaal ingezet wordt op dubbelgebruik van elke vierkante meter dak of grond. De samenleving is niet gebaat bij het dwingend – en tot in details – opleggen van de zonneladder. De zonneladder dient als een leidraad.

Handhaaf ten minste de ruimte die er is op basis van de provinciaal vastgestelde ‘Handreiking Kwaliteitsimpuls zonnevelden, februari 2017’. Het is de hoogste tijd voor meer bestuurlijk loslaten. Bied ruimte voor de noodzakelijke energietransitie. Doe dat dan ook maximaal: vanuit vertrouwen in de kracht van de inwoners van Overijssel. Dan ontstaat een duurzaam Overijssel en blijft de provincie die prachtige (energie)tuin van Nederland

                                                                                                                         

https://overijssel.d66.nl/geef-energiecooperaties-in-overijssel-meer-ruimte/

 

Wybren Bakker, Fractievoorzitter D66 Overijssel

Jeroen Jansen, Coöperatie Enschede Energie

Hans van Vliet, Coöperatie Goed Veur Mekare

Marius Roel, Energie Coöperatie Oldemarkt

Kees van Dorth, Stichting Duurzame Energie Wierden-Enter

Dit artikel verscheen op 7 maart 2020 in De Stentor.

 

Raadsrelaas gemeenteraadsfractie D66 ...

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD ChristenUnie Middelburg 20-06-2019 06:45

Raadsrelaas gemeenteraadsfractie D66 mei 2019. Afgelopen maand bracht het College van B&W slechts één inhoudelijk agendapunt in voor de gemeenteraad van Middelburg. De raadsfracties van de politieke partijen zorgden via 14 moties zelf maar voor een volwaardige agenda… Hieronder een verslag over hoe we als fractie opereerden. De Rekenkamer over het Middelburgs Participatiefonds Dit fonds werd in 2003 opgericht om verhuizingen financieel te faciliteren van ouderen in Middelburg die van een goedkoop, maar verouderd appartement naar een van de nieuw te bouwen woon/zorgvoorzieningen in Middelburgse wijken wilden verhuizen. Die nieuwe, en ruimere, appartementen hadden natuurlijk een iets hogere huur. Rijk, Provincie en de Gemeente Middelburg stortten geld in dit fonds. De Rekenkamer, een door de gemeenteraad ingesteld onafhankelijk orgaan, deed op initiatief van D66 onderzoek naar bestedingen in dit fonds. Zij constateerde dat het fonds juiste verstrekkingen deed én, met de nog lopende verplichtingen, in ieder geval ruim € 630.000 over zou houden. Wij stelden als fractie voor om hiervan € 500.000 te bestemmen voor een op te richten Middelburgs Energie-transitiefonds. De redenering hierachter was dat de noodzaak om klimaatmaatregelen te nemen onverminderd groot is, het Rijk dat allemaal niet gaat betalen en dat we moeten voorkomen dat inwoners, louter vanwege de kosten, af zouden moeten zien van te nemen klimaatmaatregelen in eigen huis/omgeving. Iedereen doet mee! Bovendien zou het de gemeenteraad sieren om zelf de toon te zetten i.p.v. af te wachten waar het College mee komt. De betrokken wethouder meende dat het D66-idee uitvoerbaar was, maar ontraadde het: “laten we de eindevaluatie van dit Participatiefonds maar afwachten”. De gezagstrouwe coalitiepartijen (VVD, CDA, SGP en Lokale Partij Middelburg) gingen hierin mee. Ook een partij als GroenLinks bleek niet bereid geld voor het klimaat te oormerken. Schouwburg De gemeente, eigenaar van het gebouw, heeft ruim binnen het budget de renovatie van de schouwburg enkele maanden geleden afgerond. Nu speelde nog een kwestie rond een investering in een nieuwe trekkenwand, waarlangs decors opgetrokken en neergelaten kunnen worden. Kost een half miljoen. De exploitant van de schouwburg, Zeeland Theaters, zag graag dat de gemeente dit ging betalen, de gemeente op haar beurt vond dat de trekkenwand roerend goed is en er eerder afspraken gemaakt waren dat deze wand niet bij de renovatie hoorde. De politieke partijen werden geïnformeerd door zowel gemeente als Zeeland Theaters en er kwam een motie om het verschil van inzicht tussen eigenaar en exploitant bij de rechter weg te houden door bemiddeling of arbitrage. Hoewel we meenden dat de Gemeente een sterke zaak had, stemden wij toch voor deze motie. In deze fase was het o.i. beter om te praten dan te procederen. Bloemhagen en bijenbestand Samen met Groen Links en de Lokale Partij Middelburg dienden wij een motie in om op insectvriendelijke manier het onderhoud van bermen en gemeentelijk groen uit te voeren bij snoeien en maaien. Daarnaast wilden wij een van de punten uit ons verkiezingsprogramma, de aanleg van bloemhagen, hier realiseren. De wethouder gaf aan dat de gemeente al zoveel als mogelijk rekening hield met flora en fauna bij het snoeien en maaien en dat er voor aanvullende maatregelen zoals die bloembermen en hagen geen geld beschikbaar was. Met die stand van zaken haalde de motie geen meerderheid en dus gaan we , met name waar het om bloembermen en bloemhagen betreft, bij de begrotingbesprekingen in november as. opnieuw hiervoor aandacht vragen en voorstellen geld toe te voegen aan het groenbudget van de gemeente. Ondertussen kan met de wijktafels in Middelburg overleg plaatsvinden over geschikte plekken voor deze bermen en hagen. Molenwaterpark Het park tegenover de schouwburg wordt komend jaar helemaal opnieuw ingericht en er komt een groot bassin in voor opslag/overloop van regenwater. De gemeenteraad heeft wat extra geld beschikbaar gesteld nu om het definitief ontwerp te realiseren. Dit was nodig omdat de aanbesteding van de werkzaamheden hoger uitviel dan verwacht. Tegelijk stemde de Raad over een motie van de PvdA, die mede door D66 werd ingediend, om de klinkerbestrating van de Koepoortlaan ( het Kastanjepad tussen Koepoort en Bleek, te handhaven en niet om, zoals in het definitief ontwerp, halfverharding toe te passen ( bijv. door schelpen) De Koepoortlaan is de belangrijkste fietsverbinding tussen stad en Nieuw Middelburg, Veerse Poort, Klarenbeek en Prooijenspark. Hier moet het fietscomfort domineren, zo vond D66, en een schelpenpad hindert dat. Een meerderheid van de Raad was het met D66 en PvdA eens dus Koepoortlaan blijft zoals deze nu is: comfortabel fietsen van wijk naar stad en weer terug! Horecabeleidsplan Middelburg De gemeenteraad ontving nog niet zolang geleden een overzicht van ontwikkelingen in de horeca, de wetgeving hierbij en verdere gemeentelijke besluiten over de horeca. Onze fractie meende dat het de moeite waard was om het 15 jaar oude horecabeleidsplan van de stad in een nieuw jasje te steken, temeer daar door de Raad bij het vaststellen van het actieplan Binnenstad gesteld werd de horecafunctie van de stad te willen versterken! We dienden dus hierover een motie in. Vooraf hadden we al wat gesondeerd bij de burgemeester. Die was er wel voor in, maar gaf aan dat er in het “gemeentelijk apparaat” onvoldoende beleidscapaciteit was om er mee aan de slag te gaan. Om die reden gaven we in de motie ook een dekking aan voor de te maken kosten voor inhuur van externe capaciteit en actieve betrokkenheid van ondernemers/inwoners van de binnenstad. De fracties van VVD en CDA wilden het wat beperkter qua beleid: alleen beleid over Air B&B en de bread en breakfastgelegenheden zou volstaan. De SGP houdt niet zo van levendigheid en de Christen Unie wilde eigenlijk alleen aandacht voor alcoholpreventie. Ook de SP-leden bleken geen feestnummers en Groen Links had weinig behoefte aan nieuw beleid. Kortom, alleen de Lokale Partij Middelburg, de PvdA en D66 stemden vóór de motie, te weinig voor een meerderheid Heb je ideeën, standpunten en/of waardevolle ervaringen met wat een goede binnenstad moet bieden juist voor inwoners: we horen het heel graag dan! De volgende gemeenteraadsvergadering is op 26 juni. Kom eens bij een fractievergadering in het stadskantoor en dat kan op dinsdag 11 juni om 20.00 uur of op donderdag 20 juni, ook om 20.00 uur. Ingang stadskantoor aan de zijde van het benzinestation.De raadsfractie van D66 in Middelburg bestaat uit: Bas van der Reest: 06-38622793, basvanderreest@live.nl Rob van Eijkelenburg: 06-10887963, rijke06@zeelandnet.nl Zij worden ondersteund door Ad van de Kreeke ( 06-22244220) en Rene Romijn (06-12165697) D66: Altijd in voor goede ideeën voor de stad

Algemene beschouwingen bij de begroting 2019

D66 D66 VVD CDA PvdA SGP De Ronde Venen 26-11-2018 16:18

https://derondevenen.d66.nl/2018/11/26/algemene-beschouwingen-bij-de-begroting-2019/

Marloes
Meindert Brunia

De Programmabegroting 2019 is de eerste Programmabegroting in deze gemeente waarvoor D66 medeverantwoordelijkheid draagt. En ik moet u zeggen: het smaakt naar meer. De begroting is goed leesbaar, weerspiegelt de ambitie uit het coalitieakkoord en staat vol met dingen die wij belangrijk vinden. Op thema’s als duurzaamheid, milieu, inwonersparticipatie en de leefomgeving staat een duidelijke visie beschreven; een visie die zich richt op de toekomst van onze mooie groene gemeente. Een goede start dus van het college. Nu wordt het een kwestie van uitvoeren en zorgen dat het gebeurt. De fractie heeft er alle vertrouwen in.

Vz, ik maak een paar opmerkingen over de begroting. En dat doe ik aan de hand van de buitenkant van dit boekwerk. Want aan die buitenkant is een heleboel te zien.

Wat we zien zijn twee fietsers. Fietsen is een onderwerp dat D66 na aan het hart ligt; we zullen daarover ook een amendement indienen. Maar het zijn niet zo maar fietsers. Het zijn blije fietsers. Blij omdat ze buiten zijn, blij omdat ze in beweging zijn, blij omdat ze kunnen genieten van een aantrekkelijke groene omgeving. Ook allemaal zaken die D66 belangrijk vindt en die ook maken dat de gemeente zich goed leent voor kleinschalige recreatie.

Wat we ook zien is een fraaie molen. Onderdeel van het cultureel erfgoed waarmee onze gemeente zo rijk bedeeld is. Maar ook een icoon van windenergie. Want onze verre voorvaderen waren natuurlijk al volop bezig met wind- en zonne-energie, ver voordat de fossiele brandstof werd ontdekt. Daarom is omschakelen naar groene energie eigenlijk helemaal geen vernieuwing, maar gewoon terug naar hoe het was en hoe het hoort. Gelukkig is dat onderwerp bij dit college in goede handen.

En wat we zien zijn de wolken.  En die bewolking, die vormt een metafoor voor de financiele situatie van de gemeente. Het is bepaald niet onbewolkt en er is dus geen enkele aanleiding om het werk het werk te laten en ons zorgeloos door de zon te laten koesteren. Maar het blijft wel droog; er dreigt geen bui, laat staan een onweer. Het weer is solide en de begroting is even solide, ook voor de komende jaren. We kunnen vooruit; er is genoeg te doen.

Ten slotte voorzitter, toch nog even over die fietsers. Ze rijden in dezelfde richting, maar ze trappen en sturen onafhankelijk van elkaar. Ze zitten niet samen op een tandem. Voor mij wekt dat een associatie op, een associatie met het college en de raad. Ook college en raad  zitten op aparte fietsen en niet op een tandem. Het zijn twee instanties, met gescheiden bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Dat noemen we dualisme. Ze hebben wel allebei dezelfde routekaart, om te voorkomen dat ze verschillende richtingen inslaan. Die routekaart, dat is het coalitieakkoord en, na vanavond, ook deze programmabegroting.

Voorzitter, onze moties en amendementen, en ik noem alleen die waarbij D66 1e ondertekenaar is:

1) Amendement ‘De Ronde Venen op de fiets’, met vijf aanvullende beslispunten over de uitvoering van het fietsverkeersplan, ondersteund door VVD, Pvda/GL, CU/SGP en CDA
2) Amendement ‘kunst en cultuurbudget’, ondersteund door PvdA/GL, L8K en Seniorenpartij
3) Motie ‘openbare toiletten, ingediend samen met de Seniorenpartij
4) Motie ‘Dick Bruna veilige schoolzone’, ingediend samen met de RVB, CDA en L8K

The post Algemene beschouwingen bij de begroting 2019 appeared first on De Ronde Venen.

Geen kerncentrales in Brabant

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid ChristenUnie VVD Partij voor de Dieren Noord-Brabant 10-11-2018 09:39

Tijdens de begrotingsvergadering op 9 november in het provinciehuis heeft Provinciale Staten Brabant een motie ingediend om de bouw van een kerncentrale in Brabant te voorkomen. Deze motie werd ingediend door D66 na een debat met de VVD, die de bouw van een dergelijke kerncentrale niet uit wilde sluiten. Uiteindelijk was er een meerderheid omdat alleen VVD, CDA, PVV en 50PLUS tegen stemden. De fracties van D66, SP, PvdA, Groenlinks, PvdD, ChristenUnie – SGP en Lokaal Brabant waren voor de motie.

Uit de motie blijkt dat D66 vindt dat de provincie met een schone energiemix uit hernieuwbare bronnen een echte energietransitie kan realiseren. Hier hoort kernenergie niet bij. Het is nog steeds niet zo dat de energie die hierdoor worden opgewekt zonder afval is. Ook is het zo dat er nog geen oplossing is om dit afval op te ruimen.

Het is juist een doel van de energietransitie om te komen tot een nieuwe energiehuishouding die ervoor zorgt dat we in de toekomst op een duurzame en hernieuwbare manier kunnen voorzien in onze energiebehoefte. Zonder schade voor mens en milieu. Fractievoorzitter Arend Meijer van D66: “Het is belangrijk dat de Brabanders vier maanden voor de verkiezingen weten waar de partijen staan op dit onderwerp. Ons standpunt is in ieder geval glashelder.”

Buiten dat D66 kernenergie niet als hernieuwbare bron ziet, is het ook zo dat een dergelijke centrale veel geld kost. Deze miljarden ziet de partij graag besteed aan andere meer duurzame innovaties. Denk hierbij aan nieuwe technieken om energie op te slaan en het isoleren van woningen.

Het voorstel in Brabant kan op steun rekenen in de Tweede Kamer, zo zegt D66 woordvoerder Matthijs Sienot: “wij willen dat we nu vaart maken met echt schone energie. Dat is goedkoper en sneller dan kernenergie. De bouw van een kerncentrale duurt minstens 15 jaar en kost zeker 10 miljard euro. De eerste deadline van de klimaatdoelen is al in 2030. Sowieso zijn we met kernenergie dus te laat. Bovendien steekt niemand zijn vinger op om een kerncentrale te bouwen. Laten we ons daarom niet afleiden en aan de slag gaan met de energie van de toekomst.”

Regenboog vlag komt ook bij de ...

D66 D66 SGP Zeeland 03-10-2018 20:16

Regenboog vlag komt ook bij de Provincie uit de kast!

Koersdocument Duurzaam Capelle

D66 D66 VVD SGP Capelle aan den IJssel 12-02-2018 17:46

Toen D66 bijna vier jaar geleden toetrad tot de Capelse coalitie was een belangrijk onderdeel van onze inbreng het duurzamer maken van Capelle. Concreet vertaald in de duurzaamheidsagenda. En iedereen in Capelle kan zien dat er stappen gemaakt zijn door deze agenda uit te voeren. Maar er was in Capelle ook behoefte aan een visie voor de langere termijn. Daarvoor is in de afgelopen periode het Koersdocument Duurzaam Capelle opgesteld.

In vier stappen wordt een doorkijk gegeven naar hoe in 2050 Capelle er uit zou moeten zien. Op het gebied van energie, klimaatadaptatie en de circulaire economie worden ambitieuze stappen voorgesteld.  Met de zogenaamde strategische partners, zoals het Energie Collectief Capelle, Havensteder en Stedin zijn in de afgelopen periode al stappen gezet, maar dit zal in de toekomst zeer zeker doorgaan. Hierbij is wel helder dat het Koersdocument geen statisch document is, maar dat (technologische) ontwikkelingen tot aanpassingen kunnen leiden.

Tijdens de behandeling in de gemeenteraad bleek dat er veel steun is om Capelle duurzamer te maken. Een VVD motie nota bene om de mogelijkheden voor duurzaamheidsleningen verder uit te werken bij de volgende duurzaamheidsagenda werd overgenomen door het college, evenals het voorstel  van de SGP om aan te sluiten bij de statiegeldalliantie. En een op initiatief van de SGP opgestelde, maar door D66 mede ingediende motie kon ook rekenen op een meerderheid in de raad. Hierdoor wordt bij de aankomende duurzaamheidsagenda gezocht naar bijbehorende financiën, waarbij bijvoorbeeld gekeken kan worden naar geld dat vrijkomt na de verkoop van Eneco of het Denk en Doe mee fonds.

Al met al zijn er weer stappen gezet op weg naar een duurzamer Capelle!

The post Koersdocument Duurzaam Capelle appeared first on Capelle aan den IJssel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.