Nieuws van SP over VVD inzichtelijk

26 documenten

Nieuwe Brabantse stikstofaanpak = het probleem voor je uit schuiven

SP SP VVD Noord-Brabant 28-07-2020 09:52

De commissie Remkes waarschuwde voor “de neiging om hoge ambities vast te stellen, maar realisatietermijnen vooruit te blijven schuiven en te reageren op wat op korte termijn prioriteit heeft”. Maar dat is precies wat het nieuwe Brabantse college doet. Voor de aangekondigde nieuwe Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof (BOS) laat men de oren volledig hangen naar de minister van LNV en het IPO. Belangrijkste wapenfeit wordt daarmee wat extra bedenktijd voor veehouders. Betrokken veehouders die overwegen te stoppen, doen dat nu ruim een jaar later. Met als gevolg een minder snelle reductie van de stikstofdepositie in Natura2000-gebieden, minder snel herstel van de natuurwaarden en voorlopig ook minder stikstofruimte voor economische ontwikkelingen.

Terwijl de minister op allerlei manieren (met verlaging van de snelheid op snelwegen, aanpassingen van het veevoer) een weliswaar marginale maar dan toch gegarandeerde afname van stikstofdepositie in Natura2000-gebieden probeert te realiseren, zet uitgerekend Brabant de hakken in het zand. De door Brabant in 2017 ingezette - en recent door de rechter toegestane - versnelling in de transitie wordt grotendeels teniet gedaan. Voor de echte keuzes die er uiteindelijk toe doen verschuilt het college zich vooral achter de minister van LNV en het IPO. Hoewel het nieuwe BOS pas komende winter wordt gepresenteerd, is nu al duidelijk dat dat niet meer wordt dan landelijk beleid aangevuld met de reeds in het bestuursakkoord aangekondigde maatregelen.

Brabantse Ontwikkelaanpak Stikstof

Aan de hand van de beantwoording van onze vragen (zie bijlage) valt op te maken dat de nieuwe aanpak (pas) komende winter aan Provinciale Staten zal worden voorgelegd. Het provinciebestuur heeft daarbij geen eigen inzet voor ogen. Men wil “samen met de minister en de overige provincies een oplossing formuleren”. Voor wat betreft reacties op het slotrapport van de commissie Remkes schaart men zich eveneens achter de reacties van de minister en van het IPO.

Wat wordt het doel?

Het college zegt voor de “doelen voor Natura2000-gebieden” aan te sluiten bij de door het ministerie van LNV geformuleerde aanwijzingsbesluiten per Natura2000-gebied. Deze doelen werden in 2006 geformuleerd waarbij realisatie van die doelen voor de meest urgentie situaties in een periode van zo’n 10 jaar zou plaatsvinden. Nu zegt het college, met de minister, realisatie in 2050 (bijna 30 jaar later) na te streven.

Waar de commissie Remkes stelt dat het, voor een robuust herstel van de natuur, essentieel is dat de stikstofdepositie uiteindelijk onder de Kritische Depositie Waarde (KDW) wordt gebracht, ziet het Brabants college dat als “geen doel op zichzelf”. Toch schaart het college zich even gemakkelijk achter het doel van de minister van LNV om landelijk 50% van de Natura2000-gebieden in 2030 onder de KDW te brengen. Maar als dat vervolgens zou gaan betekenen dat Brabant een hogere reductie opgave krijgt, wil het college daar weer niet aan meewerken. Hier blijkt het effect van gebrek aan een eigen visie.

Duidelijk wordt dat men niet uit is op een robuust natuurherstel, maar slechts aan de minimale juridische voorwaarden wil voldoen. Men zwakt zelfs het herstel van natuurwaarden af door genoegen te nemen met “(zicht op) het realiseren van de doelen voor beschermde natuurwaarden”.

Resultaatverplichting

Ook volgt het Brabantse college de minister waar het gaat om een wettelijk verankerde resultaatverplichting, maar ontwijkt een antwoord op mogelijke verplichtende maatregelen om dat resultaat ook te kunnen afdwingen met “dit is vooralsnog niet aan de orde”.

Aanpassing Natura2000-gebieden

Voor de met veel bravoure aangekondigde “aanpassing van Natura2000-gebieden” volgt het college eveneens de minister en schetst de commissie Remkes dat de mogelijkheden daartoe nihil zijn. Het is daarmee vooral een zoethoudertje voor met name VVD en FvD, die niet zoveel op lijken te hebben met biodiversiteit.

Stikstof is GEEN uitsluitend juridisch probleem

Saillant detail in de beantwoording is dat het voltallige college zich distantieert van de mening van het FvD dat stikstof een puur juridisch probleem zou zijn. Blijkbaar zijn de bestuurders van deze partij inmiddels tot inkeer gekomen.

(Hieronder vindt u de beantwoording van de vragen die we eerder over dit onderwerp stelden.)

 

SP voorstel 'Stop de verdozing van Lingewaard' helaas verworpen

SP SP VVD D66 PvdA Lingewaard 11-06-2020 21:50

De meerderheid van politiek Lingewaard, met de PvdA en de VVD voorop, wil graag XXL-distributieloodsen aantrekken die in het gebied tussen Huissen en Bemmel gerealiseerd moeten worden. Met als gevolg dat daar eenzelfde soort 'verdozing’ gaat plaats vinden als op Park 15 tussen Elst en Oosterhout. Uitzondering daarop is met name de SP die dit een te grote aanslag vindt op het Lingewaards landschap. De SP trachtte tijdens de raadsvergadering van 11 juni de komst van de 4 of meer hectare metende distributieloodsen te voorkomen. Het SP voorstel ‘Stop de verdozing van Lingewaard’ werd helaas alleen gesteund door GL en D66.

SP fractievoorzitter Brian Claassen: 'Opmerkelijk is dat GL en D66 om dezelfde reden als de SP tegen de komst van megaloodsen zijn echter datzelfde landschap nog meer vol willen leggen met vele hectares aan installaties  met zonnepanelen. Dat wat voorkomen is met dank aan een voorstel van de SP en B06. En dat de voorstanders van de megaloodsen tegen deze installaties  zijn vanwege de aantasting van het landschap. Kortom, het betreffende landschap kent dus helaas nog maar één structurele beschermer, de SP. Lingewaard is de groene buffer tussen Arnhem en Nijmegen en dat blijft wat de SP ook zo. Wat de SP betreft stoppen we dan ook met het steeds verder afbreken van het betreffende mooie open landschapgebied door extra industrietereinen met megaloodsen of door megavelden vol met zonnepanelen. En behouden we dit gebied voor het verbouwen van landbouwproducten en het versterken van de natuur wat tevens goed is voor het klimaat en fietstoerisme.'

Gravenbol moet open blijven voor recreanten

SP SP GroenLinks VVD Wijk bij Duurstede 31-03-2020 14:06

WIJK BIJ DUURSTEDE – Op dit moment lopen er in de regio veel ontwikkelingen over de indeling van de omgeving. Zo zijn diverse organisaties bezig met het versterken van de Dijk. Hierbij wordt ook gekeken naar natuurontwikkeling in de Lunenburgerwaard, het gebied rond steenfabriek de Lunenburg. ´In de eerste plannen staat dat er rond de Gravenbol bijna alleen maar natuur komt, war geen recreatie bij mogelijk is. Dat kan wat ons betreft niet´, bekijken Frans van der Tol en Jeroen Brouwer namens de SP. De partij heeft al een reactie bij de provincie liggen.

De ideeën over de Lunenburgerwaard worden nu uitgewerkt. De Provincie gaat hierover. ´De provincie heeft met het Utrechts Landschap in 2017 al een eerste tekening gemaakt. Nu is men bezig met de uitvoering van dat idee. Zo worden hele delen van het gebied afgesloten. En dat terwijl de gemeenteraad best natuur in dit gebied wilde, maar dit wel open wil houden voor recreatie. Vandaar dat we nu, net als de jachthavens Lunenburg en watersportvereniging Rijn en Lek, aan de bel hebben getrokken bij de provincie´, vertelt Van der Tol.

De SP vindt niet dat het gebied rond de Gravenbol op een manier open moet blijven voor recreanten. De socialisten merken ook dat het college van VVD, PCG en GroenLinks hier helemaal niet mee bezig is. Brouwer; ´En dat is eigenlijk vreemd. Zeker omdat er al zo veel speelt betreffende de ruimtelijke indeling. Er liggen hier drie havens, die allemaal  mogen uitbreiden. De Gravenbol trekt jaarlijks tienduizenden recreanten. Vissers zijn hier actief, hondenliefhebbers, een zeer actieve scoutingvereniging, er worden zeillessen gegeven enzovoorts. We willen toch meer toerisme en recreatie op en rond het water? En waar blijft de burgerparticipatie? Dit gaat toch alle inwoners aan? Waar is de gemeente dan?

De SP ziet in dat nu weliswaar pas de eerste ideeën voorliggen en dat die nog veranderen. De partij vindt dat de gemeente daar wel actief mee bezig moet zijn. ´Alle betrokken partijen willen hier meer natuur hier, dat staat buiten kijf. Maar we willen hier kunnen recreëren. Wellicht op een andere manier dan nu, maar toch. Daarbij is men in de Bosscherwaarden en de binnenstad ook bezig. Ooit hadden we de Visie Rivierfront, waar dit integraal terugkwam. Wijk moest het water en de omgeving meer benutten. Voor deze plannen was nooit geld. Nu er plannen liggen, moeten we de kansen goed bekijken, met oog voor de toekomst van Wijk´, eindigt Van der Tol.

Stemmingen moties en amendementen raadsvergadering 30 januari 2020

SP SP VVD D66 CDA PvdA Lingewaard 31-01-2020 16:50

Motie:  ‘Waarden gedreven inspiratiedocument meenemen bij vervolgtraject omgevingsvisie’

Voor: PvdA, SP, GL, D66, LZ, D66, LBL, VVD, CDA

Tegen: L.NU

Aangenomen

Motie:  ‘toevoeging landschappelijke waarde en biodiversiteit bij ontwikkeling omgevingsvisie’

Doel: Waarde van landschap en biodiversiteit als belangrijk uitgangspunt meenemen in de omgevingsvisie.

Voor: SP, GL, D66, PvdA, B06

Tegen: VVD, CDA, LBL, L.NU, LZ

Verworpen

Motie: ‘Rollen en verantwoordelijkheden duidelijk in omgevingsvisie’

Unaniem aangenomen

Motie: ‘Bijdrage ontwikkelaar per project aan het groenfonds betreffende bouw van dure koopwoningen’

Doel: Het ophogen van financiële middelen voor het beschermen/versterken van het Lingewaards groen.

Voor: GL, SP, PvdA, D66, B06, LZ

Tegen: CDA, VVD, L.NU, LBL

Verworpen

Motie: ‘Instellen raadscommissie Klimaat en Energie.

Doel: kennis van de raad vergroten op gebied van komende maatregelen omtrent de duurzaamheidsopgaven

Voor: D66, SP, PvdA, GL

Tegen: LBL, VVD, CDA, B06, L.NU, LZ

Verworpen

De voorstellen omtrent ‘centraal vuurwerk’ met en zonder vuurwerkverbod en het voorstel voor meer hoogbouw (meer dan 4 laags) werden door respectievelijk D66 en de VVD niet in stemming gebracht.

Opinie: Stikstofbeleid blijft dweilen met de kraan open.

SP SP VVD CDA Noord-Brabant 25-10-2019 08:12

We zouden inmiddels beter moeten weten. Na zeker 30 jaar “visieloze knutselpolitiek van het CDA en de VVD en de boerenlobby “ (Marjan Slob, Volkskrant 20 oktober 2019), is dat beleid onhoudbaar geworden. de natuur hebben we te lang willens en wetens genegeerd. Maar de uitspraak van de Raad van State verplicht ons nu de binnenlandse stikstof-emissie met zo’n 50% te reduceren. En alleen als we er eerst en slagen de stikstofdepositie daadwerkelijk te doen dalen, ontstaat er ook weer ruimte voor andere economische ontwikkelingen, zoals de woningbouw. Maar vooralsnog blijven we zwabberen en dweilen, terwijl de kraan wagenwijd open blijft staan. Het wordt tijd, nee noodzakelijk, om nu ook de kraan dicht te gaan draaien.

Het provinciebestuur in Brabant zag deze situatie al eerderaankomen. In juli 2017 besloot het provinciebestuur, toen nog met de SP in de coalitie, om serieus vaart te maken met een beperking van de stikstof-uitstoot. En ondanks een flink pakket aan compensatie mogelijkheden, ging dat ook toen niet zonder slag of stoot. Ook toen waren er politieke partijen die alleen het boerenbelang zagen en vast wilden houden aan het oude beleid. Liever deelden zij nog wat extra dweilen uit, dan het probleem bij de bron aan te pakken. 

De uitspraak van de Raad van State, die de in feite de noodzaak van de maatregelen van de provincie legitimeert, zou hen echter nu tot inkeer hebben moeten brengen. Het CDA zou zich, nu het weer zitting heeft genomen in het Brabantse provinciebestuur, eens kunnen ontdoen van de enorme boterberg op het hoofd. Maar dat blijkt niet het geval, men wenst het hoofd nogmaals te stoten. Hun “eisen voor Brabants landbouwbeleid”  die afgelopen vrijdag naar buiten kwamen, getuigen daarvan. Het zijn oude voorstellen, meer van hetzelfde, waaruit blijkt dat men stijfkoppig volhard in de inmiddels achterhaalde knutselpolitiek. Weer wordt ingezet op vertraging, uitstel en het versoepelen van regels en normering.

Het lijkt er op dat deze zelfverklaarde boerenpartij nog volop ruimte ziet om onze natuur verder te belasten met stikstof. Maar dan heeft men de uitspraak van de Raad van State misbegrepen. Er is eenvoudig geen onderhandelingsruimte meer. En dus zeker geen ruimte voor de theoretische-, niet-gebruikte of latente-ruimte in de eerder verleende vergunningen. Het is immers het deel van de stikstof-emissie waarvoor wel een vergunning is afgegeven, maar die nog niet daadwerkelijk plaatsvindt. Het is de ruimte waardoor de natuur op dit moment dus nog niet belast wordt. Het beschikbaar houden van die ruimte zou de “stikstof-kraan” alleen maar verder opendraaien en nog meer vragen van hen die moeten blijven zwabberen en dweilen.

Voor een daadwerkelijke daling van de emissie, ontkomen we dus niet aan stringentere maatregelen. Met alleen de theoretische of “papieren” ruimte helpen we de natuur helemaal niets. Het gaat juist om het terugdringen van de emissieruimte in een vergunning die al wel in gebruik is. Een eis, zoals het CDA dat nu stelt aan het eigen provinciebestuur, dat boeren hun “latente ruimte” mogen behouden, zal de toets van de Raad van State niet overleven. Maar triester, het zal onze natuur verder decimeren. 

Als SP staan we voor maatregelen die ook effect hebben, waarbij we erkennen dat de ontstane situatie niet aan de individuele boeren te wijten is. We zullen ruimhartig moeten uitkopen en afkopen en vervolgens niet de aldus verkregen ruimte meteen weer allemaal in andere vervuilende activiteiten inzetten. Wat de SP betreft draaien we de kraan zover mogelijk dicht, zodat we ook niet meer hoeven te dweilen. Dat dat een stuk efficiënter is, kan iedereen met een beetje boerenverstand zelf bedenken.

Henri Swinkels 

SP Lid Provinciale Staten Noord-Brabant

Frank Futselaar

SP lid Tweede Kamer

Het Twiske de groene zone voor natuur en recreatie

SP SP GroenLinks VVD Noord-Holland 13-05-2019 12:52

De gemeenteraad van Oostzaan staat op 20 mei voor een moeilijk besluit. Mag er in principe een camping komen in Natura 2000- gebied? En mag er, als het bestemmingsplan van straks dit toestaat, overnacht worden in Het Twiske? Het gaat om een besluit dat grote gevolgen kan hebben voor de rust, de fauna en flora en de biodiversiteit in het gebied.

Het Twiske ontstond toen er in de jaren zestig van de vorige eeuw van onder het veen zeer veel zand gewonnen werd voor de aanleg van het Coentunneltracé. Na afloop richtte men de 40 meter diepe zandwinningsplas Stootersplas en het omliggende terrein in als recreatiegebied.

De plannen voor het recreatiegebied zijn gemaakt tussen 1964 en 1968 onder toezicht van de toenmalige Stichting Recreatiegebied Het Twiske, waarvan het bestuur werd gevormd door Provincie Noord-Holland, Ontwikkelingsschap Zaanstreek en de gemeenten Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Ilpendam en Amsterdam. In 1984 is de naam van de stichting veranderd in Recreatieschap Het Twiske.

Het ging buitengewoon goed met Het Twiske. De natuur kreeg, bedoeld of onbedoeld, de gelegenheid zich te ontwikkelen. En zo werd een recreatiegebied een Natura 2000- gebied, een gebied dat een speciale status heeft  als beschermd natuurgebied; een gebied dat door het rijk is aangewezen op basis van zijn hoge natuurwaarden en veel bijzondere flora en fauna.

Camping

In 2018 ging GroenLinks in zee met de VVD. De beide partijen vormen samen een coalitie, waarin de VVD twee keer zo sterk is als GroenLinks. In het coalitieakkoord spraken de beide partijen af dat er een camping in Het Twiske mag komen. Nu is deze camping aan de orde.

De camping komt -  als de ondernemer krijgt wat ze wenst - in het gebied bij de Twiske Haven, aan weerszijden van het restaurant. Aan de ene zijde komen zogenaamde safaritenten, aan de andere zijde komen zogenaamde ecolodges. Beiden toch wel indrukwekkende bouwsels, die te vergelijken zijn met grotere recreatiewoningen. Ook komt er nog een camperplaats. Als de gemeenteraad op 20 mei een principebesluit neemt, kan de ondernemer verder gaan met haar plannen. Er moet dan nog wel een uitgebreide natuurtoets komen.

De camping zal, zoals de SP vermoedt, gevolgen hebben voor het Natura 2000- gebied. Er zal een verstoring komen van het leven van de vogels. Het grootste probleem van de camping is dat het gebied 's nachts toegankelijk zal moeten zijn voor de campinggasten. Want als Het Twiske 's nachts open is voor de campinggasten, zullen de beide festivals ook 's nachts gebruik willen maken van de mogelijkheid open te blijven. Het festival Welcome to the Future wil graag naar een driedaags festival met een camping in de nachtelijke uren. Het festival Lentekabinet, dat eerdaags (op 25 en 26 mei) plaatsvindt, zal dit dan ook willen.

Festivals

Een 'natuurcamping' is nog daaraan toe. De bezwaren daartegen richten zich vooral op de mogelijkheid om 24/7 van het Natura 2000- gebied gebruik te kunnen maken. Waar de camping de natuur enigermate zal verstoren, verstoren de festivals de natuur in hoge mate. Het festival Lentekabinet wordt gezien als een 'klein' festival, waar 'slechts' 12.000 mensen door aangetrokken worden (meer mensen dan er in de gemeente Oostzaan wonen). Het festival Welcome to the Future trekt 23.000 bezoekers (inderdaad, veel meer mensen dan er in Landsmeer wonen). Het bezoek van de SP Zaanstreek toonde aan dat de schade, die door het festival vorig jaar juli aan het festivalterrein werd toegebracht, nog steeds niet helemaal door de natuur is 'gerepareerd'.

Om een tweedaags of zelfs driedaags festival mogelijk te maken is heel veel nodig. Pontons moeten worden aangelegd om de zware vrachtwagens met attributen op het festivalterrein te kunnen krijgen, dagenlang draaien er zware dieselgeneratoren om het festival van stroom te voorzien, er zijn grote tenten, keukens en bars nodig en een onnoemelijke hoeveelheid wegwerpservies en -glazen zijn nodig om de bezoekers aan hun droogje en - vooral - natje te helpen. En na afloop van het festival moet alles weer opgeruimd worden en de natuur hersteld. In de tussentijd zijn de (broed)vogels verschrikt, zijn dieren uit het festivalgebied weggetrokken, zijn struiken en bomen ernstig beschadigd, is het gras veranderd in een modderpoel, is het bodemleven door de zware druk naar de knoppen geholpen en hebben mensen die in de wijde omgeving wonen ernstige geluidsoverlast.  

De stichting Hart voor het Twiske verzet zich dan ook tegen uitbreiding van Welcome to the Future, want als het festival meerdaags wordt, zal het aantal bezoekers verdubbelen.

Al wandelend en fotograferend door Het Twiske vroegen de SP'ers zich af of het de festivalbezoekers iets zou uitmaken als het festival níet middenin Natura 2000 gehouden zou worden. Zou de beleving van de festivalgangers niet precies hetzelfde zijn als het festival gehouden zou worden op een industrieterrein of in een grote leegstaande fabriekshal? Kortom, maakt het de bezoekers iets uit wáár de luide muziek zal klinken en wáár de gezelligheid is? De SP'ers zouden dit heel graag eens van de festivalbezoekers willen horen.

Bezoekers

Natuurlijk spraken de SP'ers tijdens hun fotosafari ook gebruikers van Het Twiske. We spraken een 'libellenteller', een fotograaf en een fietser. Nee, niet zo heel veel mensen. Per slot van rekening was de SP- missie erop gericht de fantastische natuur en de geweldige uitzichten in beeld te brengen. Dat is gelukt, zie de fotoserie. Niet op de foto's zijn de vele vogelgeluiden, de kikkergeluiden, het loeien van de Schotse Hooglanders, het zoemen van de insecten en het aangename ontbreken van geluiden van auto's. Dat moeten de lezers erbij denken. En zeg nou zelf, moet dit fantastische natuurgebied aangetast worden door twee meerdaagse festivals en een camping?

De mensen die wij het vroegen betreuren de komst van de camping. Maar meer nog betreuren zij de beide festivals, Welcome to the Future méér dan het Lentekabinet. Ze realiseren zich echter heel goed dat de festivals en de camping inkomsten voor het recreatieschap betekenen. Inkomsten die onvoldoende gebracht worden door de provincie Noord-Holland en de gemeenten. Ook vinden ze dat een dergelijk grote hoeveelheid herrie en rommel voorde festivals eigenlijk veel duurder zou moeten zijn dan nu. Want de schade die wordt toegebracht wordt naar alle waarschijnlijkheid niet gedekt door de inkomsten die de festivals het recreatieschap opleveren. Natuurlijk zou het veel beter zijn als door provincie en gemeenten meer betaald zou worden. Dan zouden de schadelijke festivals achterwege kunnen blijven.

Fotosafari

De SP laat het niet bij deze fotosafari. We willen graag een enquête houden onder de omwonenden en bezoekers van Het Twiske en hen vragen wat zij vinden van de camping en de festivals. Met de uitkomsten van de enquête kunnen we dan voorstellen voorleggen aan de provincie en de gemeenten, zodat Het Twiske zo'n prachtig Natura 2000- gebied blijft als het is. Als u binnenkort SP'ers tegenkomt die u vragen wat u er van vindt, dan zou het fijn zijn als u onze vragen goed en gemotiveerd kunt beantwoorden.

En als u een geweldig motiverende dag wilt hebben en mooie natuurfoto's wilt maken, dan is Het Twiske de aangewezen plek. Ga eens kijken en geniet van wat de natuur te bieden heeft!

De SP- afdelingen Zaanstreek, Landsmeer en Amsterdam-Noord wachten in spanning op de gemeenteraadsvergadering van Oostzaan van 20 mei, maar gaan hoe dan ook verder met hun onderzoek!

Anna de Groot

Uitkomst gemeenteraadsvergadering 18 april

SP SP VVD Purmerend 19-04-2019 10:42

Afgelopen donderdag hadden we een gemeenteraadsvergadering met een kleine, maar zeker niet onbelangrijke agenda. Er moest gestemd worden over wel of geen onderzoek naar de inrichting van het Beusebos, exclusief de beoogde locatie van een nieuw van der Valk hotel.

Het uitgangspunt van dit onderzoek is hoe het bos ingericht kan worden als natuurrecreatie- en wandelbos met een educatief karakter. De kosten van dit onderzoek; €140.000. De kosten zouden worden gedekt uit de grondverkoop aan het van der Valk. Echter is daar nog helemaal niet in de raad over gestemd. Wij en de rest van de oppositie waren dan ook zacht gezegd verbaasd over deze gang van zaken.

Een onderzoek zonder garandering dat deze gedekt kan worden is al reden genoeg om niet in te stemmen, maar dan hebben we de belangrijkste reden nog niet genoemd. Met name door het Beusebos decennialang met rust te laten is er een bijzonder ecosysteem ontstaan met 59 verschillende dieren (waarvan 17 beschermd) en is het interessant geworden om het een educatief karakter te geven. Juist daarom is het van belang om het bos en de dieren lekker hun gang te laten blijven gaan. Een simpel paadje, een paar bankjes en webcams om de bijzondere dieren op afstand te bekijken zijn meer dan genoeg. Daar hoeven we echt geen €140.000 voor uit te geven. Helaas werd het voorstel toch aangenomen met 19 stemmen voor en 16 stemmen tegen.

Gelukkig kreeg de vergadering toch nog een positieve afsluiter. De VVD kwam op het laatste moment met een motie om bij het rijk te pleiten voor meer geld om de tekorten in de jeugdzorg aan te vullen. Deze motie was in andere gemeenten in de regio al unaniem aangenomen en vormde daarmee een mooie kans om ons als gemeente daarbij aan te sluiten en zo gezamenlijk een sterker signaal af te geven. Ook in onze gemeenteraad werd de motie unaniem aangenomen.

Zo zie je maar weer dat in de lokale politiek de traditionele scheiding tussen links en rechts weleens vervaagt en rechts soms ook (volgens linkse begrippen) goede voorstellen doet.

Ruben van Kuik

Fractievoorzitter SP Purmerend

Tomatensmaak gewenst

SP SP VVD CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Noord-Holland 09-04-2019 07:04

De beide informateurs, Laura Bromet van GroenLinks en Cornelis Mooij van de VVD, zijn gestart met het informatieproces. Welke coalitie is er mogelijk in de provincie Noord-Holland nu Forum voor Democratie heeft aangegeven in de oppositie te willen? De SP bracht per brief de wensen in. Zo links mogelijk heeft de voorkeur mét voldoende tomatensmaak.

Weesp, 7 april 2019

Betreft: brief voorafgaand aan gesprek met informateurs GL en VVD d.d. 8 april 2019

Geachte informateurs,

Hierbij geven wij graag gehoor aan uw verzoek om enkele punten op schrift te stellen, voorafgaand aan ons gesprek op 8 april 2019.

Wat is uw duiding van de verkiezingsuitslag?

De verkiezingsuitslag laat een verdeeld landschap zien, met FvD en GL als grote winnaars. Dit zijn partijen die op het oog weinig gemeen hebben, hetgeen ook bleek uit de eerste informatieronde. Getalsmatig steekt de top 3 duidelijk uit boven de eerste (PvdA,D66) en de tweede divisie (CDA,PVV,PvdD, SP) en het is dus logisch dat het initiatief tot collegevorming daar ligt. Na het niet slagen van de eerste informatieronde ligt het voor de hand dat GL en VVD elkaar besnuffelen. Echter, of ze ook bij elkaar in de mand gaan liggen, is gezien de grote ideologische en programmatische verschillen niet meteen voor de hand liggend en geen feest voor de respectievelijke achterbannen.

Welke thema's en issues zijn voor u het belangrijkst in de komende vier jaar?

Wonen. Sturen op versneld bijbouwen in segmenten sociale huur en onderkant koopmarkt, bij voorkeur binnenstedelijk, gekoppeld aan OV-knooppunten. Verkeer en vervoer.  Versterken OV, betere verknoping trein-bus-fiets, zekerstellen dat iedereen op korte afstand een bushalte heeft. Geen A8-A9. Geen groei Schiphol. Investeren in lightrail. Klimaat/milieu/natuur. Klimaatkosten eerlijk verdelen o.a. door instellen van een fonds, (nieuwe) werkgelegenheid, sociale plannen voor industrie die afgestoten wordt. Omwonenden van ingrepen in openbare ruimte beslissen en profiteren mee. Burgerparticipatie in kader Omgevingswet concreet uitwerkern. Gedragen plan om bodemdaling veenweidegebieden tegen te gaan. Geïntegreerd IJmond-plan ten behoeve van leefbaarheid in de regio. Goederenvervoer over water stimuleren. Voltooien NatuurNetwerk. Sociaal domein. Hoewel er formeel geen/weinig taken resten in het sociaal domein, willen wij toch onderzoeken waar de provincie toegevoegde waarde kan hebben.

Welke mogelijke coalities ziet u? Wat zijn uw voorkeuren voor de samenstelling van deze coalitie en waarom?

Op basis van de uitslag en het mislukken van de eerste informatieronde is de combinatie GL-VVD-PvdA-D66 (30 zetels) de eerste die voor onderzoek in aanmerking zou komen. CDA zou een van de twee laatsten kunnen vervangen, waarna er nog altijd een krappe meerderheid is.

Verder constateren wij geen alternatieve meerderheid over rechts, maar wel over links (GL-PvdA-D66-PvdD-SP), waarbij dan nog CU, Denk en/of Ouderenpartij gedoogsteun zou moeten geven. Een lastiger constructie, maar niet onmogelijk. Zo'n coalitie zou ook goed aansluiten op het huidige stadsbestuur van Amsterdam, waardoor waarschijnlijk een aantal grote dossiers die de stad en MRA raken in samenhang kunnen worden aangepakt. Om niet in een krappe-meerderheidskramp te raken, kunnen sommige dossiers ook worden gesteund door wisselende meerderheden, waarmee vermeden wordt dat een collegeakkoord helemaal wordt dichtgetimmerd. Dit geeft provinciale staten een meer sturende rol en het maakt de provinciale politiek naar de bevolking toe interessanter en opener.

Als linkse partij heeft een zo links mogelijk college onze voorkeur, want het biedt de meeste kans je idealen in de praktijk te brengen. Een kleine meerderheid dwingt echter ook om goed te kijken naar de wensen van hen die partijen hebben gestemd of niet hebben gestemd.

Bent u bereid om deel te nemen aan de nieuwe coalitie?

De SP staat altijd open voor deelname aan een coalitie, mits er voldoende tomatensmaak aan een uiteindelijk collegeakkoord zit. Kortom, sociaal en duurzaam. De afgelopen periode heeft de SP in de helft van de provinciale colleges meebestuurd. Mocht het aan de orde komen, dan zal de statenfractie uiteraard de goedkeuring van de provinciale afdelingen moeten vragen.

Met vriendelijke groet,

SP fractie Noord-Holland

Uitslagen in onze SP afdeling

SP SP VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Dongeradeel 30-03-2019 19:20

Ook veel verlies voor de "gevestigde partijen" in onze SP afdeling, maar de CDA bleef de grootste in Noardeast-Fryslân, Dantumadiel en Ameland. Op Schiermonnikoog werd de PvdA de grootste. Helaas ook hier verlies voor de SP. Desalniettemin, alle SP stemmers: bedankt! Bekijk hier de uitslagen:

Noardeast-Fryslan, opkomst 56,4%

CDA 23,9% -5,9 FVD 14,8 +14,8 FNP 11,3% -2,3 CU 10,2 -1,5 PvdA 8,1 -1,5 VVD 6,9 -0,9 PVV 5,9 -3,0 GL 4,8 +2,5SP 4,1% -4,6 Partij vd Dieren 2,4 +0,4 D66 2,1 -1,3 50plus 1,8 +0,1 Prov Belang Frl 1,4 +1,4 SGP 1,4 +1,4 Natuurlijk Frl 0,7 +0,7 Denk 0,0 0,0 Overige 0,0 -0,5

Voor de uitslagen op kandidaatniveau en stemburo, klik hier.

Dantumadiel, opkomst 59,6%

CDA 21,2  -5 FVD 15,6 +15,6 CU 12,4 -7 FNP 9,4 -1,2 PvdA 8,0 -1,9 PVV 7,7 -3,3 SGP 6,3 +6,3SP 4,2 - 4,7 GL 4,1 +2,0 VVD 4,0 -0,9 D66 2,1 -0,7 Partij vd Dieren 1,6 0,0 50Plus 1,5 0,0 Prov. Belang Frl 1,3 +1,3 Natuurlijk Frl 0,5 +0,5 Denk 0,0 0,0 Overige 0,0 -0,4

Voor de uitslagen op kandidaatniveau en stemburo, klik hier.

Ameland, opkomst 61,7%

CDA 18,2%, FVD 16,7%, VVD 15,8%, Prov Belang Frl 12,6%, PvdA 10,4%, PVV 5,7%, GL 3,4%, 50plus 3,3%, D66 3,2%, SP 2,7% (-4,4%), FNP 2,2%, PvdD 2,1%, CU 2,0%, Natuurlijk Frl 1,5%, SGP 0,1%, Denk 0%

Schiermonnikoog, opkomst 68,8%

PvdA 18,2%, VVD 13,1%, CDA 12,9%, FVD 11,6%, GL 11,0%, PvdD 6,4%, PVV 6,2%, CU 5,1%, SP 4,5%, FNP 4,2%, D66 3,0%, 50Plus 1,1%, Denk 0,4%, Prov Bel Frl 0,4%, SGP 0,4%, Natuurlijk Frl 0,2%

N233: Wie komt er over de brug?

SP SP GroenLinks VVD D66 CDA Veenendaal 13-03-2019 07:21

Al jarenlang wordt er in de provincie gediscussieerd over de Rijnbrug. Nu lijkt het besluit hierover eindelijk te komen. Op de peilers van de huidige brug wordt het wegdek verdubbeld naar 2x2-baans, zo is het plan van het provinciebestuur. De provincies Utrecht en Gelderland betalen dan allebei de helft. Het plan is echter minder goed dan het lijkt. 

Want er is niet onderzocht of de peilers dit bredere wegdek – en bijkomend verkeer – wel aan kunnen. Een motie die de SP indiende, om dit alsnog na te gaan, kreeg geen meerderheid in de Provinciale Staten van Utrecht. Het provinciebestuur– een coalitie van VVD, D66, CDA en GroenLinks – geeft meer om prestige, dan om zorgvuldigheid.

De SP maakt andere keuzes en wil passende en betaalbare oplossingen. Daarbij is ze steeds vaker succesvol. Voor de fietstunnel bij Achterberg vraagt de provincie een bijdrage van 5 miljoen van de gemeente Rhenen. De SP wilde deze bijdrage drastisch te verminderen naar 2,4 miljoen; het werd uiteindelijk 3 miljoen.

Stop de verspilling!

Verderop aan de N233, in Veenendaal, verzet de SP zich tegen de plannen – en hoge kosten – voor de verbreding van Rondweg Oost. De plannen daar verbeteren de doorstroom niet, maar kosten bakken vol geld. Uw belastingcenten.

Deze houding van het Utrechtse provinciebestuur  zien we vaker. Ook bij de Uithoflijn in Utrecht, de Westelijke Ontsluiting bij Amersfoort en Rondweg Oost in Veenendaal zien we dat de plannen onvoldoende zijn doordacht of doorgerekend. En daardoor ook steeds onnodig duur uitvallen, waardoor er bakken vol belastinggeld verspild worden. Want uiteindelijk betaalt u de prijs.

Op 4 februari, tijdens een spoeddebat, diende de SP een motie van wantrouwen in tegen verspilzucht van de provinciale VVD bestuurder Dennis Straat. Deze motie kreeg geen steun van de coalitiepartijen noch van vrijwel alle oppositiepartijen. Zij hechten meer waarde aan goede relaties op het Provinciehuis dan aan deugdelijk beheer en gebruik van het door u opgebrachte belastinggeld!

Stop de verspilling!

Stem daarom 20 maart SP.

Filmpje Rijnbrug Filmpje Rondweg Oost Thema-avond verkiezingen Verkiezingspagina Programma Kandidaten provincieutrecht.sp.nl

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.