Nieuws van politieke partijen over SGP inzichtelijk

68 documenten

Kamerbewoning aan banden gelegd | Den Haag

GroenLinks GroenLinks SGP ChristenUnie Den Haag 14-07-2020 00:00

Initiatiefvoorstel ChristenUnie/SGP, GroenLinks en Hart voor Den Haag unaniem aangenomen.

Het initiatiefvoorstel van ChristenUnie/SGP, GroenLinks en Hart voor Den Haag om de overlast van te veel kamerverhuur te beperken en daarmee de leefbaarheid in Haagse woonwijken te beschermen is vanavond met algemene stemmen aangenomen in de Haagse raad. Hiermee wordt kamerbewoning in de stad aan banden gelegd. Pieter Grinwis (ChristenUnie/SGP): “Dit is echt een stap vooruit voor onze stad. In vele wijken is men de overbewoning, geluidsoverlast en de vele fietsen op de smalle stoepen als gevolg van steeds meer kamerbewoning meer dan zat. Met dit aangenomen voorstel worden rigoureuze maatregelen genomen om onder andere wijken met schaarse betaalbare woningen te beschermen en een quotum per wijk in te stellen: maximaal 5% van de woningen in een wijk mag voor kamerbewoning gebruikt worden. Alleen al door deze twee maatregelen is verkamering straks in meer dan de helft van de stad onmogelijk geworden, ook nadat het huidige door ons eerder geregelde tijdelijke verbod op verkamering is afgelopen.”

Tot voor kort was kamerbewoning tot 4 personen in heel Den Haag mogelijk zonder dat hiervoor een vergunning noodzakelijk was. Als iemand wilde verhuren aan meer dan 4 personen was er wel een vergunning nodig. William de Blok (Hart voor Den Haag): “En die vergunningen werden massaal aangevraagd. In bijvoorbeeld de wijk Leyenburg werden er vorig jaar zo’n 30 aangevraagd. En meer bewoners op minder ruimte zorgt voor problemen. Verkamering heeft gevolgen voor het wooncomfort, de leefbaarheid en sociale cohesie in een buurt. Daarom gaan we dit tegen door de vergunningplicht strenger te maken. De vergunningplicht gaat van 4 naar 3 personen. Met deze en andere maatregelen kan elke Haagse inwoner zich weer thuis gaan voelen in zijn eigen wijk.”

De fracties zijn zich ervan bewust dat er wel degelijk kamers nodig zijn in Den Haag. “De vraag naar kamers is er zeker, bijvoorbeeld onder studenten, starters op de arbeidsmarkt, expats en arbeidsmigranten”,  zegt Mariëlle Vavier (GroenLinks). “Vorig jaar zijn er ruim 130 vergunningen voor verkamering door de gemeente verstrekt. En dan zijn er nog de verkamerde woningen waar geen vergunning voor nodig is. De behoefte is er dus, maar die moeten we vooral gaan vervullen door bij te bouwen. Te veel bewoners ervaren overlast door overmatige verkamering in de buurt.” Daarom wordt uitgewerkt hoe leefbaarheid bepalend kan zijn voor wel of geen kamerbewoning in een straat of buurt. Vavier: “Mocht de leefbaarheid kamerbewoning toelaten, dan eisen we wel goede geluidsisolatie. Daarmee gaan we veel overlast voorkomen.”

Politiek wil Haagse boa's met wapenstok uitrusten

CDA CDA VVD D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid Partij voor de Dieren 's-Gravenhage 10-06-2020 09:12

Een nipte meerderheid in de Haagse gemeenteraad wil dat buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) worden uitgerust met een korte wapenstok. Dat blijkt uit een inventarisatie door Den Haag FM. De Haagse boa’s moeten een korte wapenstok kunnen krijgen, als de ‘lokale driehoek’ van burgemeester, politie en justitie dat nodig vindt voor hun veiligheid. Minister Ferd Grapperhaus (CDA) wil dat er op korte termijn proeven worden gedaan op verschillende plekken in het land. In de Haagse gemeenteraad zijn Hart voor Den Haag/Groep de Mos, VVD, CDA, PVV, ChristenUnie/SGP, Partij voor de Toekomst en de Partij van de Eenheid voorstander van een wapenstok voor boa’s. Zij hebben samen 23 van de 45 raadszetels in de gemeenteraad van Den Haag, een krappe meerderheid dus. De kwestie verdeelt niet alleen de raad in twee kampen, maar splijt ook de coalitie in tweeën: VVD en CDA zijn voor, maar coalitiepartners D66, GroenLinks en PvdA tegen. CDA: wat extra gereedschap voor de boa’s De grootste oppositiepartij in de Haagse raad, Hart voor Den Haag/Groep de Mos, is voor uitbreiding van de verdedigingsmiddelen voor handhavers. Raadslid Jelle Meinesz: “We hebben altijd al gepleit voor het uitbreiden van de wapenuitrusting, maar daar hoort wel een goede opleiding bij en in goede afstemming met de politie. We willen ook bodycams en een noodknop om snel politie in te kunnen roepen bij escalatie. En natuurlijk moeten er agenten bij, onze stad komt honderden agenten tekort.” Ook de grootste coalitiepartij, de VVD, is voorstander van de wapenstok. VVD-fractieleider Frans de Graaf noemt het “verstandig” dat de gemeente nadenkt om de handhavers uit te rusten met wapenstok. Een andere coalitiepartij, het CDA, vindt het een goed plan als de boa’s worden uitgerust “met wat extra gereedschap”. CDA’er Kavish Partiman: “Zo kunnen ze hun werk naar behoren doen.” De Haagse PVV is het daarmee eens. Partij voor deToekomst: boa’s met stroomstootwapens is overweging waard “Het gewelds monopolie ligt bij de overheid, meer precies bij defensie en politie”, zegt Pieter Grinwis van de ChristenUnie/SGP. Hij redeneert als volgt: “Boa’s zijn ander opgeleid, maar komen steeds vaker in bedreigende situaties. Je kunt ze dan beter uitrusten of meer politie inzetten. Meer politieagenten zijn komende jaren niet voorhanden en is dus geen oplossing op korte termijn.” Maar brengt het bewapenen van boa’s hun veiligheid en de vrede in stad daadwerkelijk dichterbij? “Over die vrede, dat durf ik niet te zeggen. Feit is dat boa’s zich steeds vaker bedreigd voelen en zeker in relatie tot groepen zijn pepperspray en een bodycam niet genoeg. Bovendien, executieve politievrijwilligers hebben ook een wapenstok en die zijn ook niet zo opgeleid als een beroepsagent. Zij vallen weliswaar onder de politie, maar toch. Alles overwegend zijn wij voorstander van de wapenstok voor boa’s, mits de opleiding voor boa’s met een wapenstok ook meer vergelijkbaar wordt met een politie-surveillant.” De kwestie ligt ook bij de Partij voor de Toekomst (PvdT) genuanceerd, maar is overwegend voorstander. “De wapenstok heeft psychologisch meer effect dan praktisch. Vooral trouwens in de beleving van boa’s zelf, meer dan in de afschrikking van overtreders. Bij kleine opstootjes met maar twee politiedienders wordt hij zelden gebruikt. Dat pakt niet goed uit”, zegt Frans Hoynck van Papendrecht. Boa’s met vuurwapens uitrusten, gaat er niet van komen. Maar op termijn stroomstootwapens wél toestaan, is een overweging waard, vindt Hoynck. Net als de Partij voor de Toekomst vindt de Partij van de Eenheid (PvdE) dat er duidelijke protocollen en een goede training moeten komen voor het gebruik van de wapenstokken. Arnoud van Doorn (PvdE): “Dus dezelfde training hanteren voor geweldsmiddelen als de politieagenten krijgen.” Hij voegt eraan toe: “Deëscalatie blijft uiteraard de beste methode.” D66: probleem is niet tekort aan wapens, maar aan politieagenten Het andere kamp in de Haagse raad kent weliswaar meer partijen, maar samen hebben ze net iets minder zetels. Coalitiepartij D66 is de grootste in het nee-kamp. Fractievoorzitter Hanneke van der Werf legt uit waarom haar partij tegenstander is: “Boa’s doen waardevol werk, maar dat werk is niet het vervangen van politieagenten. Het probleem is niet een tekort aan wapens bij boa’s, maar een tekort aan politieagenten. We kunnen veel winst behalen door boa en agent meer te laten samenwerken en elkaar aan te vullen.” Fractieleider Arjen Kapteijns van GroenLinks is het daarmee eens. Hij noemt het “een onverstandig lapmiddel”. “En er is helemaal niet zo veel gebeurd, zou ik willen zeggen tegen de VVD. Het aantal incidenten met boa’s is niet toegenomen. Risico van escalatie wordt met wapenstok juist groter”, denkt Kapteijns. Zijn collega Mikal Tseggai van de PvdA vindt hij aan zijn zijde. Tseggai: “Het is onnodig. Het is een escalerend wapen voor onze handhavers!” HSP: probleem ontstaan door uitholling va npublieke taken Ook de Haagse Stadspartij (HSP) is “uiteraard” tegen. Fractievoorzitter Joris Wijsmuller betoogt: “Het geweldsmonopolie ligt nu bij de politie en dat kan al tot veel discussie leiden, getuige de protesten die nu wereldwijd gaande zijn. Boa’s bewapenen gaat weer een stap verder en is een escalatie die principieel de verkeerde kant op gaat. De discussie die hierachter schuil gaat is het capaciteitsprobleem bij de politie en de weeffouten in de politiewet. Ofwel de uitholling van publieke taken onder jarenlang neoliberaal beleid.” “De politie wordt jarenlang opgeleid om waar nodig wapens toe te passen. Boa’s zijn hier niet voor getraind en worden hier niet op aangestuurd”, stelt Robert Barker van de Partij voor de Dieren (PvdD). Het lijkt de PvdD daarom niet verstandig om boa’s opeens wapens te geven. Islam Democraten: kan voor onnodige machtsvertoning zorgen De functieomschrijving en taken van boa’s behoeft geen verdere uitrusting, dus zij moeten niet verdergaan dan toezicht houden, stellen Islam Democraten. Fractievoorzitter Tahsin Cetinkaya beargumenteert: “Hun opleiding is niet voldoende om te reageren op bepaalde situaties, wat gevaarlijke gevolgen kan hebben. Bovendien zien wij nog steeds dat er sprake is van institutionele racisme, waarbij de wapenstok voor onnodige machtsvertoning kan zorgen.” Het geweldsmonopolie ligt niets voor niets bij de politie, vindt de Haagse SP. Lesley Arp: “Wil men boa’s zwaarder gaan uitrusten, dan vergt dit ook training om goed met die uitrusting om te gaan. Ik ben bang dat enkel zwaardere uitrusting verstrekken escalatie juist in de hand werkt. Liever zie ik dat politie en handhavers beter gaan samenwerken.” Ook NIDA sluit zich daarbij aan. Den Haag wil grote verschillen met G4-steden voorkomen Waarnemend burgemeester Johan Remkes van Den Haag heeft de besluitvorming van de minister maandag besproken in de Driehoek (burgemeester, politie en justitie). De Driehoek zoekt afstemming met Amsterdam, Rotterdam en Utrecht (zogeheten G4-steden) om grote verschillen tussen de grote steden te voorkomen, zegt een woordvoerster van Remkes. De kwestie wordt binnenkort in het wekelijkse overleg van de Driehoek besproken. Haagse ambtenaren zetten de komende tijd op een rij of de korte wapenstok “een nodige of nuttige aanvulling” is. De vraag is ook welke boa’s daar dan voor in aanmerking zouden komen en welke niet. Ook wordt gekeken welke aanvullende opleidingseisen er moeten worden gesteld: een initiële opleiding en een periodieke training? Een andere vraag is hoe het juiste gebruik van de wapenstok wordt getoetst. Als de Driehoek op al deze en andere vragen heeft geformuleerd, zal de burgemeester een voorstel naar de raad sturen. De raad kan dan over het voorstel debatteren en een definitief besluit nemen. Bron / foto: Den Haag FM, Ivar Lingen

Ambulance aanrijtijden

SGP SGP Zaltbommel 28-05-2020 00:00

 

In het vragenhalfuurtje vraagt dhr. G. Bok het woord:

Hij vraagt aandacht voor de aanrijtijden van de ambulance. Vorig jaar is er gevraagd om een update van de opkomsttijden. Er zou verbetering komen. Dat lijkt achter te blijven. En we kunnen er niet goed achter komen hoe het nu echt zit, omdat actuele cijfers niet worden bekend gemaakt. Er worden ambulances bijgeschakeld en nog steeds is er een gemiddelde verslechtering van de spoedritten in onze gemeente. En in bepaalde dorpen is het slecht.

Verzoek: graag de cijfers verstrekken aan de hand van een informatienota over de aanrijtijden in onze gemeente over 2019 en 2020 tot nu toe. En graag voor de zomervakantie. 

De burgemeester als portefeuillehouder geeft als antwoord dat 95% van de aanrijtijden binnen de norm is. Hij kan zich niet voorstellen dat er problemen zijn met het aanleveren van de cijfers. Hij zal erachteraan gaan om de cijfers beschikbaar te krijgen. Maar naar zijn mening zijn de cijfers gewoon bekend of ook aangeleverd. 

Dhr. G. Bok reageert dat hij het zorgelijk vindt dat dit college er blijkbaar geen prioriteit aan geeft. De laatste cijfers die bekend zijn geeft aan dat we onder de norm zitten. Dus hoe kan er nu gezegd worden dat we binnen de norm zitten. De portefeuillehouder maakt zich er gemakkelijk van af op deze manier. Er zijn dorpen waar van het aantal spoedritten slechts 50% op tijd is, dus doe er iets aan.  

De reactie hierop van de burgemeester: ik geef aan dat we er wel prioriteit aan geven en ik ga er zeker achteraan om de juiste actuele cijfers boven tafel te krijgen.

Beantwoording vragen inzake politiecapaciteit tijdens lockdown

SGP SGP Vlissingen 18-05-2020 00:00

beantwoording schriftelijke vragen artikel 34 inzake meer politiecapaciteit in Vlissingen tijdens intelligente lock - downGeachte mevrouw/heer,Naar aanleiding van de door uw fractie ingediende vragen ex artikel 34 RvO informeren wij u als volgt.Uw inleiding (zie hiervoor het gerelateerde bericht).De SGP wil hierover de volgende vragen stellen:

Vraag 1

Is het college het met de SGP eens dat onze huidige handhavers meer politiecapaciteitnodig hebben om hen in hun werkte ondersteunen (zie opsomming hierboven)?Ons antwoordBij de handhaving van de noodverordening, zoals die momenteel van kracht is, wordt nauwsamengewerkt door gemeentelijke BOA’s en de politie. Er worden gezamenlijke dienstengedraaid, wat door alle partijen als zeer positief en afdoende wordt ervaren.Overigens zijn de cijfers van aangiften, meldingen en overlast landelijk, en ook in Vlissingen,fors lager in deze periode. Dit ter nuancering van het beeld dat u met uw opsommingoproept.

Vraag 2

Wat heeft het college de afgelopen weken gedaan om (tijdelijk) meer politiecapaciteit naarZeeland/Vlissingen te halen, aangezien nu geen politie-inzet nodig is bij festivals,evenementen, voetbalwedstrijden en in uitgaansgebieden?Ons antwoordHet beeld dat de politie in deze periode capaciteit ‘over heeft’, ook elders in het land, isonjuist. Ook de politie is werkgever en heeft de verantwoordelijkheid om mogelijk te makendat haar medewerkers op een veilige manier hun taken kunnen uitvoeren en zo min mogelijkkans lopen op besmetting met het Coronavirus. Waar mogelijk wordt een deel van dewerkzaamheden vanuit huis opgepakt door middel van telewerken. Denk aan horengetuigen, opmaken dossiers, et cetera. Doordat bijvoorbeeld evenementen zijn afgelast,komt er capaciteit vrij, die capaciteit wordt ingezet op andere plekken. Bijvoorbeeld daarwaar politiemensen in thuisquarantaine of -isolatie moeten, of niet ingezet kunnen wordenomdat zij of gezinsleden tot een risicogroep behoren. Voor het basisteam Walcheren (en ook andere teams) betekent het concreet dat vanwege corona er momenteel minder mensen inzetbaar zijn dan normaal. Daarnaast levert de handhaving van de (Zeeuwse)noodverordening extra werk op, naast het reguliere politiewerk dat ook in deze periodeuiteraard gewoon doorgaat.

Vraag 3

Om hoeveel extra politieagenten is gevraagd bij de landelijke politie? Mocht er nuonverhoopt niet gevraagd zijn om extra agenten, dan wil de SGP graag weten waarom datniet is gebeurd.Ons antwoord  Zie beantwoording bij vraag 2.

Vraag 4

De SGP vraagt zeer regelmatig om meer handhaving en meer agenten. Dat is helaas nodigomdat er niets verandert aan de veiligheidssituatie in onze gemeente. De portefeuillehouder geeft bij de beantwoording van onze vragen altijd aan hier druk mee bezig te zijn en dat ook in samenwerking met andere Zeeuwse gemeenten te doen. Dank daarvoor! Is het misschien mogelijk dat het college elk kwartaal een update geeft over de stand van zaken met betrekking tot meer capaciteit?Ons antwoordHet veiligheidsbeeld in de gemeente Vlissingen is de afgelopen jaren positiever geworden.Wij beseffen dat er hardnekkige problematiek/overlast is op sommige locaties rondbijvoorbeeld kamerbewoning, straatdealers en (hang)groepen. Maar tegelijkertijd is er ooksprake van afnemende criminaliteit en overlastmeldingen.Het college en de portefeuillehouder hebben altijd aangegeven dat zij zich inzetten om,samen met de Zeeuwse collega’s, bij de regioleiding van de politie aandacht te vragen voorde (te) beperkte politiecapaciteit in Vlissingen, Walcheren en Zeeland. Dat gebeurt binnenhet basisteam, de politieregio, en bij de VNG*). Het college is van mening dat een stad alsVlissingen en een gebied als Walcheren, met enerzijds haar sociale problematiek enbevolkingsopbouw en anderzijds de mix van stedelijke en plattelandsgemeenten met eengrote toeristische component, een robuuster basisteam verdient. Dit ook om de preventieve taken, naast de repressieve, van de politie weer breder op te kunnen pakken. En steviger in te kunnen zetten op hotspots. Die inzet blijft. We zijn daarbij sterk van landelijke kaders afhankelijk. Een kwartaalrapportage heeft daarbij geen enkele toegevoegde waarde.

Vraag 5

Welke escalatie mogelijkheden zijn er om op te schalen en de urgentie te laten doordringenin Den Haag?Ons antwoord Zie beantwoording bij vraag 4.

Vraag 6

Hoe gaat het college bij de landelijke politie motiveren dat structurele extra politiecapaciteitvoor Vlissingen en omstreken hard nodig is én blijft?Ons antwoord Zie beantwoording bij vraag 4.

Wij gaan ervan uit u hiermee in voldoende mate te hebben ingelicht.

Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Vlissingen,de secretaris,                                     de burgemeester,mr. drs. ing. M. van Vliet                  drs. A.R.B. van den Tillaar

Behandeld door M. de Wever

*) VNG = Vereniging van Nederlandse Gemeenten



Column: meer betalen, minder krijgen

SGP SGP Nunspeet 05-02-2020 00:00

 

Bezuinigingen op de brandweer

Afgelopen tijd is er veel gesproken over de bezuinigingen die door de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (VNOG) worden doorgevoerd. De veiligheidsregio’s zijn opgetuigd door de rijksoverheid met het doel het werk van de hulpdiensten efficiënter en beter uit te voeren. De brandweer valt niet meer onder verantwoordelijkheid van de gemeente maar van de veiligheidsregio. Van de beloofde voordelen is in de praktijk weinig te merken. Sterker nog: op het hoofdkantoor van de VNOG in Apeldoorn heerst(e) chaos en wanorde. Van een efficiënte dienstverlening aan lokale brandweerkorpsen was geen sprake en er werden grote blunders begaan. Zo werd bijvoorbeeld jarenlang ‘vergeten’ om personeelskosten te indexeren, met grote financiële tekorten als gevolg. De VNOG moet hierdoor fors bezuinigen, dit wordt gedaan door brandweerauto’s af te stoten en jaarlijks een extra factuur van honderdvijftigduizend euro naar onze gemeente te sturen.

In aanloop naar de bezuinigingen was het uitgangspunt dat niet ingeleverd zou worden op het veiligheidsniveau. In de praktijk blijkt dat dergelijke kostenbesparing áltijd een aanslag zijn op het veiligheidsniveau. Belangrijkste gevolg voor onze gemeente: de aanrijtijd van een peloton van vier brandweerauto’s gespecialiseerd in natuurbrandbestrijding gaat van maximaal 25 naar 42 minuten. Hierdoor kan veel later gestart kan worden met blussen. Het risico dat een natuurbrand daardoor onbeheersbaar wordt is significant groot. Dat risico is acceptabel op plekken waar geen mensen verblijven, zoals de Kroondomeinen. Maar in onze natuurgebieden is dat een enorm risico. In onze bossen staan namelijk niet alleen bomen maar wonen ook mensen. Niet zelden in zorglocaties. Deze mensen kunnen niet binnen korte tijd geëvacueerd worden. Snel ter plaatse zijn en starten met blussen is dan van levensbelang. Ditzelfde geldt voor campings in onze bossen waar in de zomer duizenden mensen verblijven.

Via de officiële kanalen en via diverse media, waaronder het televisieprogramma EenVandaag, hebben we onze zorgen geuit. Ondanks alle bezwaren moet de bezuiniging koste wat het kost doorgang vinden. Het eindresultaat: we leveren een brandweerauto geschikt voor natuurbrandbestrijding in én we betalen fors extra. Zo frustrerend kan het soms zijn om gemeenteraadslid te zijn.  

Raadsbezoek brandweerpost Oympiaweg

SGP SGP Vlissingen 22-01-2020 00:00

Verslag raadsbezoek Brandweerpost aan Olympiaweg te Vlissingen 20-01-2020Maandagavond 20 januari 2020 bezochten raads- en commissieleden de brandweerpost aan de Olympiaweg te Vlissingen. Namens de SGP-fractie waren Willy de Goffau en Lilian Janse aanwezig.Na ontvangst met koffie of thee, kregen we van de commandant een terugblik op het jaar 2019. In dit jaar waren er ruim 200 meldingen voor de brandweer in Vlissingen. Hij gaf uitleg hoe het proces van zo’n melding gaat en welke soorten hulp de brandweer Vlissingen heeft geleverd. Ook gaf hij uitleg over de personeelsbezetting bij de VRZ, Veiligheids Regio Zeeland, waar de brandweer een onderdeel van is. Van de totaal 1200 werkzame mensen bij de brandweer, zijn 100 mensen beroeps brandweerman/vrouw en 1100 mensen vrijwilliger. Een vrijwilliger doet kwalitatief niet onder voor een beroeps, ze zijn beide gelijk opgeleid voor hun functie.Verder gaf hij uitleg over WNRA (Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren). De Europese rechter heeft bepaald dat er eigenlijk geen verschil is tussen een beroepsbrandweerman/vrouw of een vrijwilliger. Ze zijn beide gelijk opgeleid voor hun functie, er is geen verschil in de uitvoering van het werk. Het enige verschil is dat een vrijwilliger een oproep kan weigeren bij een melding, een beroeps is tijdens zijn/haar piket-dienst altijd beschikbaar.De EU-rechter vindt dat een vrijwilliger gelijk beloond moet worden, pensioen op kan bouwen en dat de VRZ voor de vrijwilliger alle werkgeverspremies moet afdragen. Aangezien de VRZ 1100 vrijwilligers heeft, zal dit enorme financiële consequenties hebben.De vrijwilligers van de brandweer krijgen al een behoorlijke vergoeding. Ook worden er vele duizenden euro’s geïnvesteerd in hun opleiding tot volwaardig brandweerman/vrouw.Indien de vrijwilligers volgens de WNRA gewaardeerd gaan worden, heeft dit ook consequenties voor hun eigen maatschappelijke baan die zij hebben. Een persoon mag immers niet meer dan 10 of 11 uur per dag achter elkaar werken. Als een brandweervrijwilliger een 8-urige werkdag achter de rug heeft, mag hij geen gehoor geven aan een melding van een brand, omdat hij dan mogelijk over het maximaal aantal werkuren per dag komt. Voor welke werkgever moet hij/zij dan kiezen? Die van zijn/haar maatschappelijke baan of de VRZ?De meeste vrijwilligers gaven aan dat zij vooral met hun hart brandweervrijwilliger zijn, daar alle opleiding, oefeningen en inzet voor willen doen en eigenlijk totaal niet zitten te wachten op de uitspraak van de EU-rechter op het gebied van de WNRA.Een denktank van het Ministerie van Justitie en Veiligheid gaat uitwerken hoe de uitspraak van de EU-rechter toegepast moet worden voor de verschillende Veiligheidsregio’s in Nederland. Vooral de regio’s waar voor het merendeel met vrijwilligers wordt gewerkt, zoals Zeeland, gaat dit grote gevolgen hebben. Door zowel de Zeeuwse gemeenten als de brandweer wordt dit nauwlettend gevolgd. Volgens planning zou het Ministerie in de zomer 2020 met een advies moeten komen.Na alle uitleg werd de groep in tweeën gesplitst. De ene groep ging naar buiten waar een TA (Tankspuit Auto) stond. Verschillende mensen mochten water spuiten met de brandweerslang onder leiding en uitleg van een vrijwilliger.De andere groep kreeg uitleg van een vrijwilliger hoe het werkt in de praktijk als een melding binnen komt. Binnen een halve minuut moet de vrijwilliger op zijn pieper aangeven of hij gehoor geeft aan de melding. Daarna dient hij/zij, komend vanaf thuis of werk, binnen 6 minuten in brandweerkleding in de brandweerauto te zitten, klaar om uit te rijden en af te gaan op de melding.Het was heel mooi om te bemerken hoe enorm serieus en gemotiveerd de brandweervrijwilligers zijn om hun werk goed te kunnen doen en hun conditie en kennis op peil te houden.

Vierde inloopmoment SGP Alblasserdam

SGP SGP Alblasserdam 08-01-2020 00:00

ALBLASSERDAM • De SGP-fractie organiseert donderdag 16 januari voor de vierde keer een inloopmoment voor inwoners.

 

Voorafgaand aan de fractievergadering wil de partij inwoners de mogelijkheid geven om de fractieleden te ontmoeten, vragen te stellen over bijvoorbeeld zaken die in hun wijk of buurt spelen of ervaringen te delen.

Eerder organiseerde SGP Alblasserdam een inloopmoment in mei en in december 2018 en in juni 2019. Verschillende inwoners maakten van de gelegenheid gebruik om in gesprek te gaan met de fractieleden en wethouder.

De SGP-fractie vergadert donderdag 16 januari in de Joannes Beukelmanschool, locatie Weversstraat, Weversstraat 2.

Buurtbewoners zijn van 19.30 tot 20.00 uur welkom om fractieleden te ontmoeten, vragen te stellen en ervaringen te delen.

Bijdrage ChristenUnie/SGP aan debat over vreugdevuren

ChristenUnie ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 28-11-2019 18:13

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1282237/487158/scheveningen-vreugdevuur.pngLees hier de bijdrage van Pieter Grinwis aan het debat over de Vreugdevuren op 28 november 2019.

Voorzitter. We zijn getuige van een typisch Nederlands tafereeltje. Eerst gedogen we een evenement met alle onverantwoorde risico's van dien tot het bittere end. Vervolgens gaat het faliekant mis, waarna de pendule helemaal de andere kant opslaat en we proceduretijgers en regelfetisjisten van het ergste soort dreigen te worden. Van roekeloos laat maar waaien in één beweging door naar de utopie van risicoloos samenleven. 

Geen misverstand. De ChristenUnie/SGP-fractie is voor het middel van de vergunning en is van opvatting dat de convenantenpolitiek heeft gefaald en failliet is. Maar een vergunning is er niet om op voorhand alle risico’s uit te sluiten, maar om ze te beheersen. De OvV zegt niet voor niets dat een vergunning op zich geen garantie is voor een vlekkeloos evenement. Ze bevelen “proportionele eisen aan de veiligheidsorganisatie” aan. En de burgemeester zei ook niet voor niets eerder op deze plek: “Veiligheidsgaranties zijn er niet in het leven.”  Verwacht de burgemeester in dit licht en in het kader van de nog maar anderhalve maand geleden ingezette transitie van een convenantenpolitiek naar een vergunningenbeleid inzake de vreugdevuren niet te veel garanties van de Scheveningse en Duindorpse vrijwilligersorganisaties? Graag reactie.

Voorzitter, de burgemeester zei sinds zijn aantreden steeds dat het streven er op gericht is de vuren door te laten gaan. Mijn vraag aan de burgemeester is dan: waar blijkt dat precies uit? Als ik de brief lees, lijkt het me eerlijk gezegd meer een bezweringsformule. Sterker, toen ik de brief van het college las, bekroop me het gevoel: hoe ver zouden alle betrokken autoriteiten hun nek eigenlijk hebben uitgestoken, als de vreugdevuren op het strand een Formule 1-race in de duinen zou zijn geweest? Met andere woorden: steekt de burgemeester, steken de autoriteiten, maximaal hun nek uit om het evenement veilig en wel plaats te laten vinden? Immers, bij andere evenementen gebeuren helaas ook wel eens verschrikkelijke dingen. Neem het tragische ongeval in de Scheveningse havenmond bij de Volvo Ocean Race. Desniettegenstaande lobbyde het college om de Ocean Race opnieuw naar Den Haag te halen, inclusief forse bedragen in de begroting voor dit festijn. Natuurlijk zijn het appels en peren, dat weet ik ook wel, maar toch de vraag: meet dit college met dezelfde maat? 

Voorzitter, ik loop nu eerst in iets andere volgorde de drie punten langs, waar het college obstakels opwerpt.

Breekpunt 1: brandweer en politieDe adviezen van brandweer en politie wegen zwaar en neem ik zeer serieus. Immers, vorig jaar had er een half dorp af kunnen branden. Maar voorzitter: het betreffen kritiekpunten op zaken als crowdcontrol, bereikbaarheid en mobiliteit. Dit lijken mij goed te verhelpen punten voor de vreugdevuurorganisaties, zeker als ik denk aan hoe hulpvaardig onze brandweer en politie zijn. Deze kritiekpunten hoeven toch niet de showstoppers te zijn burgemeester? Ik begrijp dat de bouwers juist graag samenwerken met de hulpdiensten om de laatste punten van kritiek te tackelen. In hoeverre is de burgemeester bereid om tot het gaatje te gaan en de komende dagen te kijken of en hoe de bouwers in goed overleg met de hulpdiensten alsnog tot een gedegen plan kunnen komen?

Bovendien voorzitter, er is niet voor niets een gedegen handhavingsplan aan de brief toegevoegd. In tegenstelling tot de risicomijdende toon van de rest van de brief, is het handhavingsplan juist gericht op het beheersen van de risico’s - maar liefst 29 - met duidelijke go-no go momenten. Biedt dit plan juist niet de handvatten om de aandachtspunten van politie en brandweer te monitoren en te tackelen?

En laten we niet vergeten waar we het nou eigenlijk over hebben. Vorig jaar ging het om een apocalyptische vuurstapel van 48x22x22. Nu over een vergeleken daarbij uit de kluiten gewassen kampvuur van 10x10x10. Max 1000 kuub, en bij een piramidevorm enkele honderden kuubs minder. Dat is een factor 12 tot misschien wel 20 kleiner dan het vuur van vorig jaar met z’n 12000 kuub. Dat zijn onvergelijkbare grootheden. Daarmee zijn de risico’s al gigantisch gereduceerd. En natuurlijk snap ik dat zo’n stapel nog steeds moeilijk blusbaar is, maar dat wil niet zeggen dat de stapel niet gecontroleerd uit kan branden, zoals de brandweer zo vaak zaken gecontroleerd laat uitbranden. Graag reactie. 

Breekpunt 2: aansprakelijkheidsverzekeringDan kom ik op de aansprakelijkheidsverzekering. Met stijgende verbazing heb ik de afgelopen weken gezien hoe het stadsbestuur de vrijwilligersorganisaties door ik weet niet hoeveel hoepels heeft laten springen, en dan naar aanleiding van een onderzoeks(!)motie nog maar eens een hoepel in het vreugdevuurcircus ophangt, ofwel de aansprakelijkheidsverzekering als keiharde eis stelt. Daar heb ik niet voor niets kritische vragen over gesteld, zowel in het vorige debat als schriftelijk twee weken terug. U en ik betalen waarschijnlijk nauwelijks honderd euro voor onze aansprakelijkheidsverzekering met een beperkt eigen risico en een goede dekking, maar bij het Scheveningse vreugdevuur ben je natuurlijk minstens het honderdvoudige kwijt, met een groot eigen risico en een beroerde dekking. Ik vind daar wat van, maar vooruit, laat ik mij van de constructieve kant tonen. De gemeente is namelijk bereid de bouwers de kosten te vergoeden, als ze in lijn liggen met de voorgaande jaren. Toen was er echter geen sprake van verzekeringskosten. Ook bij deze kosten past het college dezelfde houding. En daarom de constructieve motie met als dictum:

verzoekt het college zich bereid te tonen te voorzien in de extra kosten als gevolg van de aanvullende eis betreffende het afsluiten van een aansprakelijkheidsverzekering, waar de vrijwilligersorganisaties mee te maken krijgen zodra ze een dergelijke verzekering afsluiten, en de vreugdevuurorganisaties voorafgaand aan het vergunningenbesluit hier zekerheid over te geven.

Breekpunt 3: stikstofVoorzitter, in mijn ogen zijn de ‘kritiekpunten van politie- en brandweer en aansprakelijkheid best op te lossen. Dan rest natuurlijk nog de echte showstopper: de stikstofcrisis die als een zwaard van Damocles boven de vreugdevuren hangt. Want ja, er zou best wel eens een molletje of wat aan stikstofdepositie in de duinen terecht kunnen komen, en een grenswaarde van 0,00 biedt natuurlijk niet heel veel ruimte. Overigens opmerkelijk dat dit nu pas als groot breekpunt in de stukken staat, terwijl dit al maanden in de lucht hangt. Maar goed, het is dan ook niet de bevoegdheid van de gemeente, maar van de provincie. Daarover een vraag: heeft  de burgemeester enige indicatie hoe het bevoegd gezag, de provincie, hier in zit? Heeft Zuid-Holland de houding van Noord-Holland bij de vergunningverlening om het circuit van Zandvoort uit te breiden om er een Formule 1-race te kunnen houden? Of durft Zuid-Holland de vergunningverlening niet aan?

EvalueerVoorzitter, dan kom ik bij een volgend punt. Het lijkt wel alsof het college helemaal geen rekening meer houdt met de optie dat het feest gewoon doorgaat. Ik zie nergens in de stukken ook maar enige aandacht voor de monitoring en evaluatie van het vuur. Dat is namelijk belangrijk. Ik verwacht dat het beter zal gaan dan vorig jaar, maar de kans dat het vlekkeloos verloopt is natuurlijk ook niet 100%. Daarom een motie met als dictum:

verzoekt het college indien er vergunningen voor de vuren verstrekt worden, de locatie van de vuurstapels, de tijden waarop deze gebouwd mogen worden, de opbouw van de vuurstapels en de ontsteking van het vuur in afstemming met beide bouworganisaties, de brandweer en de politie tijdens de jaarwisseling te monitoren, en hier achteraf speciale aandacht voor te hebben in de jaarlijkse evaluatie van de jaarwisseling.

Schade-afhandeling en veiligheidVoorzitter, ik sluit af met twee korte punten over de schade-afhandeling en de veiligheid. Ik hoor dat Scheveningers die schade door de vuren hebben ondervonden niet te spreken zijn over het gebrek aan empathie en medeleven in de communicatie vanuit de gemeente. En dat begrijp ik wel gelezen de door hen ontvangen mails. Voorzitter, deze mensen verdienen geen behandeling alsof ze lastpakken zijn, deze mensen zijn slachtoffer! Een beetje empathie is toch niet te veel gevraagd?

Voorzitter, dan een punt over zorgen die bewoners uiten, met name de bewoners op Scheveningen en in Duindorp. En dan heb ik het over zorgen over de veiligheid in de wijken tijdens de jaarwisseling. Ik snap die zorgen goed. Het reguleren van de vreugdevuren is namelijk ooit bedoeld als alternatief voor het roekeloos in brand steken van kerstbomen, auto’s en autobanden, met de nodige schade voor burgers en onveiligheid tot gevolg. En daar wilden we toen, en willen we nu, niet meer naar terug. Daarom een motie met als dictum:

verzoekt het college indien er dit jaar geen vergunningen voor de vreugdevuren worden verleend, er zorg voor te dragen dat op Scheveningen, in Duindorp, Leyenburg en Laak tijdens de jaarwisseling voldoende hulpdiensten zichtbaar aanwezig zijn, zodat ook de bewoners van deze wijken zich veilig weten in hun eigen huis en buurt.

Ten slotteVoorzitter, ik ben voor het in stand houden van de vreugdevuurtraditie op het Scheveningse Noorderstrand en Duindorpse Zuiderstrand, mits veilig, vakkundig en verantwoord, zo sprak ik tijdens de raad van 17 oktober. En ook na lezing van de brief van de burgemeester denk ik dat het mogelijk is om aankomende jaarwisseling veilige, vakkundige en verantwoorde vreugdevuren te organiseren. Veilig, omdat er een grondig handhavingsplan ligt, waarin veel verschillende risico’s van een passend antwoord zijn voorzien. Vakkundig, omdat de bouwers meer dan ooit hun plannen zwart op wit hebben moeten uitwerken en toelichten. Verantwoord, omdat met het fors verkleinen van het vuur en het optuigen van een vergunningprocedure en helder handhavingsplan al ontzettend veel aan risicobeheersing is gedaan.

Mijn fractie roept de burgemeester daarom op om nuchter en met een gezonde voorliefde voor de vreugdevuurtraditie zijn definitieve afweging inzake de evenementenvergunning te maken. Het is een goede zaak dat we af zijn van het convenantencircus, maar het zou een slechte zaak zijn als het vergunningenvehikel de stok is om de vreugdevuren met de ban te slaan.

Voorzitter, ik vraag de burgemeester geen onverantwoorde risico's te nemen. Ik vraag de burgemeester ook niet om een risicoloze samenleving en een risicoloos evenement. Ik vraag van de burgemeester om redelijke risicobeheersing. En ik vraag hem of hij naast ons wil komen staan in onze kijk op de toekomst van de vreugdevuren, die hoopvol en realistisch is. Dank u wel.

 

 

Bestuurswijziging SGP Bunschoten

SGP SGP Bunschoten 26-11-2019 00:00

 



Leden van SGP Bunschoten.

Op de ledenvergadering van 16 oktober 2019 heeft het bestuur mandaat gevraagd voor het benaderen van leden of zij zitting willen nemen in het bestuur. Uit de vergadering worden daar enkele opmerkingen over gemaakt maar uiteindelijk is iedereen akkoord.

Plaatselijke politieke ontwikkelingen deden ons sneller handelen dan voorzien, onze voorzitter wordt wethouder. Daar het onwenselijk en niet te combineren is dat de wethouder ook voorzitter is heeft het bestuur kandidaten gezocht om zitting te nemen in het bestuur van SGP Bunschoten.

Op de bestuursvergadering van 25 november 2019 hebben wij afscheid genomen van onze voorzitter Huig van Barneveld. De algemeen adjunct Maas van Drie spreekt namens het bestuur Huig van Barneveld toe. Maas memoreert het vele werk en de enorme inzet van Huig van Barneveld in de periode vanaf 2012. Het bestuur wenst Huig voor de komende tijd veel wijsheid en Gods Zegen toe.

In de lacune die nu ontstaan is worden de bestuursfuncties en daarbij behorende werkzaamheden uitvoerig besproken. De samenstelling van het bestuur is als volgt afgesproken met ingang van 25 november 2019.

Theo Schaap is de nieuwe voorzitter.

Henry de Graaf zal het secretariaat op zich nemen.

Henk Heeringa zal de voorzitter en secretaris bijstaan.

Theo Duijst blijft penningmeester.

Maas van Drie algemeen adjunct.

Herman Gerrits werkgroepen.

Geef de maatschappelijke functie voor 'Menswording' een eerlijke kans

ChristenUnie ChristenUnie SGP Leiderdorp 15-11-2019 14:15

https://leiderdorp.christenunie.nl/k/n43028/news/view/1235845/1122616/Leander Menswording.jpg

Maandagavond 10 december debatteerde het Politiek Forum over het bestemmingsplan van 'Heelblaadjespad 1', oftewel de voormalige Menswordingskerk. ChristenUnie-SGP ziet dat het plan leeft bij de omwonenden en dat er veel vragen zijn. Wat ChristenUnie-SGP betreft heeft het overleg met omwonenden een valse start gekregen door al een hele concrete schets neer te leggen, waardoor de suggestie wordt gewekt dat de buurt alleen nog mag bepalen waar de prullenbakken komen te staan.

ChristenUnie-SGP is, gezien de woningnood in Leiderdorp, in het algemeen vóór woningbouw. Echter, in deze specifieke casus en op deze specifieke locatie, pleiten wij voor het handhaven van de maatschappelijke functie. Er liggen voldoende initiatieven om de maatschappelijke functie vorm te geven. ChristenUnie-SGP zal niet instemmen met een wijziging van de bestemming zonder dat er eerst een aantal maanden geweest zijn waarin mensen met plannen voor een maatschappelijke bestemming de kans hebben gehad. 

https://soundcloud.com/sleutelstad/2018-12-10-cu-sgp-raadslid

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.