Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

754 documenten

SP FLEVOLAND: MAAK OV RENDABEL & BETER BEREIKBAAR VOOR REIZIGERS

SP SP Flevoland 29-04-2021 11:50

 

28 april 2021: bespreking van het concept Pakket van Eisen voor het OV  IJssel-Vecht in de Provinciale Staten van Flevoland. Vorig jaar bleek Keolis fraude te hebben gepleegd. Daarom moest de aanbesteding van het openbaar vervoer opnieuw. Dit gaf ons de kans om een aantal wensen kenbaar te maken. In nauw overleg met SP-statenlid in Overijssel hebben we een drietal amendementen ingediend. De twee belangrijkste hebben het gehaald:

De gedeputeerden in Flevoland en in Overijssel moeten nu opnemen dat bewoners en reizigers beter betrokken worden bij een verandering of opheffing van een buslijn. Het gaat tenslotte niet om de winsten. Het gaat om het vervoer per bus goed bereikbaar te houden voor degenen die ervan afhankelijk zijn. De gedeputeerde in Flevoland dient mee te nemen dat wij niet willen dat een betaalde chauffeur wordt ingeruild door een vrijwilliger bij het herindelen en/of opheffen van een buslijn. In principe zou iedere chauffeur een betaalde chauffeur moeten zijn. Dat betekent niet dat we tegen vrijwilligers zijn. Deze kunnen absoluut iets toevoegen om een dienst aan te kunnen bieden die wat anders onmogelijk is. Een betaalde kracht mag nooit één op één ingeruild worden voor een vrijwilliger. Dat is broodroof en daar werken we niet aan mee. Definitief Plan van Aanpak (PvE)

Bovengenoemde amendementen zullen in de definitieve versie van het PvE worden opgenomen tenzij dit goed onderbouwd en gemotiveerd wordt weerlegt. Daarmee weten bedrijven waaraan ze moeten voldoen om zich te kunnen inschrijven op deze aanbesteding middels een tender. Gezien de perikelen rond dit onderwerp gaat de voorkeur ernaar uit om de doorlooptijd van deze aanbesteding zo kort mogelijk te houden. Uiteindelijk is het de bedoeling om met de nieuwe partij voor 10 of zelfs 13 jaar een contract aan te gaan.

Brandbrief aan kabinet: help ons OV door de crisis heen

D66 D66 Maassluis 28-03-2021 11:31

Het openbaar vervoer in de regio dreigt de coronacrisis niet te overleven. Daarom worden er vanaf september maatregelen genomen in het OV in Maassluis en omgeving. De maatregelen zijn nodig om steun van het Rijk te krijgen, maar ze doen ook pijn. Daarom is door 23 gemeentes, waaronder Maassluis, een brandbrief naar het Kabinet gestuurd waarin wordt gevraagd om extra financiële steun. Dit om ervoor te zorgen dat verdere maatregelen niet nodig zijn en we ons kunnen blijven inzetten voor goed, duurzaam en betrouwbaar openbaar vervoer. D66-fractievoorzitter Jesse de Jong heeft dinsdag 23 maart deze brief aangekondigd in de gemeenteraad.De 23 gemeenten van de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) zijn akkoord gegaan met een pakket aan maatregelen om geld te besparen in het openbaar vervoer. Zonder deze maatregelen leiden de vervoersbedrijven grote verliezen en bovendien zijn de maatregelen een voorwaarde voor extra geld vanuit het Rijk. Vanaf september wordt er gesneden in ritten van tram en bus in onze regio. Voor Maassluis betekent dit dat de Stop en Go-buslijn 526 verdwijnt, buslijn 126 tussen Maassluis west en Schiedam zal buiten de spits nog maar één keer per uur rijden en ook bus 33 en 34 gaan terug naar één keer per uur. Ook de eerste en laatste ritten van de metro op de Hoekse lijn vervallen.De 23 gemeenteraden van de MRDH vinden verder ingrijpen in het openbaar vervoer onwenselijk en vragen het Kabinet snel duidelijkheid te geven over extra financiële middelen voor 2022.De brief is hier te lezen.

Enquête tweede supermarkt Zevenhuizen

VVD VVD Zuidplas 11-02-2021 10:27

Op 13 februari verspreidt de VVD-fractie huis-aan-huis een brief in Zevenhuizen. 

Hierin roepen we de inwoners op een vragenlijst in te vullen met als doel de behoefte in kaart te brengen voor de realisatie van een tweede supermarkt in Zevenhuizen. 

Hoe kijkt u tegen een mogelijke tweede supermarkt aan? En waar zou deze dan moeten komen? 

Link naar de enquête --> KLIK HIER VOOR DE VRAGENLIJST

Mondelinge vragen Openbaar vervoer wijk Aalderinkshoek

ChristenUnie ChristenUnie Almelo 30-09-2020 09:02

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1319749/173756/buurtbus.jpgIn de wijk Aaldrinkshoek is een grote concentratie senioren aanwezig. Tegelijkertijd is er, omdat een reguliere lijnbus is omgezet naar een buurtbus die vanwege COVID-19 niet rijdt, een zeer gebrekkige situatie van het openbaar vervoer in deze wijk. Reden voor het stellen van vragen.

De coronacrisis treft ons allemaal. In deze tijd zijn veel dingen niet meer zoals we het gewend zijn.Zo ook het Openbaar Vervoer in onze stad. De normale bussen rijden weer volgens de oude dienstregeling. Dit geldt echter niet voor de buurtbussen. Omdat deze niet aan de eisen kunnen voldoen die op dit moment gesteld worden in verband met besmettingsgevaar van het coronavirus.Het gevolg is dan wel dat met name oudere mensen in onze stad verstoken blijven van de mogelijkheid om met de bus naar het centrum van de stad te komen.In de wijk Aalderinkshoek rijdt normaal de buurtbus lijn 525. Deze bus vangt het gat in de dienstregeling op van lijn 681 den Ham-Almelo die voor 10.00 uur en na 15.00 uur door deze wijk rijdt. Nu de buurtbus niet meer rijdt is er dus tussen 10.00 uur en 15.00 uur geen openbaar vervoer in deze wijk terwijl de bewoners van de Aalderinkshoek dat wel gewend waren. Vooral de oudere bewoners van deze wijk maken veel gebruik van deze mogelijkheid van openbaar vervoer. Aangezien het einde van de beperkende maatregelen in verband met het coronavirus nog niet in zicht is blijft het dus voor de oudere bewoners van deze wijk nog steeds moeilijk om overdag met het openbaar vervoer te reizen.

Wij hebben daarom de volgende vragen:

Klopt het dat in het contract dat gemaakt is met Keolis/Syntus bij de start van lijn 525 een clausule is opgenomen dat wanneer de kleine buurtbus niet inzetbaar is Keolis met een normale bus moet rijden? Zo ja, kan het college Keolis aan deze clausule houden zodat deze grote bus ingezet wordt om het gat in de dienstregeling op te vullen zolang de beperkende coronamaatregelen gelden? Zo nee, kan het college er dan bij Keolis op aandringen dat lijn 681 ook tussen 10.00 uur en 15.00 uur de uitgebreide route door de Aalderinkshoek rijdt zoals dat ook voor 10.00 uur en na 15.00 uur het geval is? In het westen van het land zijn de kleine acht persoons bussen al wel aangepast en rijden weer gewoon. Kan het college er bij Keolis ook spoed achter zetten dat ook hier de kleine bussen aangepast worden en ze weer volgens de normale dienstregeling kunnen rijden?

In antwoord op de vragen, gesteld door Jeanet Buikema, gaf de wethouder Maathuis aan dat de vragen worden doorgeleidt naar de Provincie Overijssel. Zij hebben immers het contract met Keolis gesloten.

Wij wachten verder af en hopen dat er spoedig ook lokaal een politiek beraad komt over het OV in de Aaldrinkshoek. Onze fractie heeft op 5 maart 2018 schriftelijke vragen gesteld over het Openbaar Vervoer in de wijk Aalderinkshoek. Daarop is geantwoord dat uitkomsten van een onderzoek door Keolis met de gemeenteraad gedeeld zullen worden. In april 2019 was dit nog niet gebeurd en als antwoord op schriftelijke vervolgvragen door ons is toegezegd dat in september 2019 hierover een Politiek Beraad zou worden gehouden. Daar wachten we nog steeds op.

 

Buurtbussen staan nog stil door corona: PvdA wil alternatief

PvdA PvdA Overijssel 09-09-2020 11:10

Het openbaar vervoer komt weer op gang, maar de buurtbus staat nog aan de kant. In kleine bussen is het moeilijker om chauffeurs te beschermen tegen corona. Maar inwoners moeten daarvoor niet de prijs betalen. Door het uitvallen van de buurtbus komt op sommige plekken al sinds maart geen openbaar vervoer meer. De provincie denkt dat in november de buurtbussen weer veilig de weg op kan. Dat duurt te lang. Wij willen dat er tot die tijd een alternatief arrangement wordt georganiseerd zodat mensen toch naar de stad, school of supermarkt kunnen.

Buurtbussen zijn krapper en worden vaak gereden door oudere vrijwilligers. Zij lopen extra risico op besmetting met het coronavirus. Daarom is TNO opdracht gegeven aanvullend onderzoek te doen naar benodigde extra maatregelen voor natuurlijke ventilatie. Dat onderzoek is begin oktober afgerond.

“Natuurlijk is het goed dat we veel aandacht hebben voor de veiligheid,” zegt PvdA-Statenlid Hans Nooter. “Maar er is een groep inwoners die straks een half jaar zonder openbaar vervoer heeft gezeten. Het is een kleine groep, maar juist een groep die geen alternatief heeft. Wij vinden dat het aan de overheid is om ervoor te zorgen dat dat alternatief er wel komt, en liefst zo snel mogelijk.”

Het bericht Buurtbussen staan nog stil door corona: PvdA wil alternatief verscheen eerst op PvdA Overijssel.

Noord-Zuidlijn: GroenLinks alleen onder voorwaarden akkoord | Haarlemmermeer

GroenLinks GroenLinks Haarlemmermeer 05-09-2020 00:00

Gegarandeerd mínder CO2, géén verslechtering van het lokale openbaar vervoer, en geen nieuwe financiële strop. Dat zijn voor de lokale fractie van GroenLinks harde voorwaarden voor eventuele doortrekking van de Noord-Zuidlijn van Amsterdam naar Hoofddorp.

Al sinds de aanleg van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, wordt er ook in Haarlemmermeer druk over gesproken. De verlenging vanaf station Zuid naar Schiphol, en liefst zelfs verder, naar Hoofddorp, zou namelijk een aantal voordelen hebben. Zo zouden Haarlemmermeerders (vooral Hoofddorpers) en Schiphol-toeristen er sneller mee in de hoofdstad kunnen komen, schept het weer allemaal kansen voor werkgelegenheid, en zou de veiligheid in de tunnelbuis van Schiphol erop vooruitgaan, wat extra internationaal treinverkeer zou mogelijk maken. Niet gek dus dat de wens van de doortrekking twee jaar geleden al in het coalitieakkoord terecht kwam.

Inmiddels is er echter veel gebeurd. We leven in een behoorlijk andere wereld. En dat roept de vraag op: is de aanleg nog wel zo verstandig, zo die dat ooit al was?

Op 3 september sprak de gemeenteraad voor het eerst in het openbaar over de wens van de collegepartijen. Eindelijk dus. De fractie van GroenLinks bracht daarbij in wel een voorstander te zijn van meer openbaar vervoer, maar wel stevige bedenkingen te hebben bij déze lijn. Want was precies het nut en de noodzaak? Waren we hier niet vooral Schiphol aan het helpen, en weer extra bedrijventerreinen mogelijk te maken, waar we eigenlijk nauwelijks behoefte aan hebben?

GroenLinks bracht drie cruciale voorwaarden in voor de verlenging van de Noord-Zuidlijn: duurzaamheid, bereikbaarheid en financiën.

Qua duurzaamheid moet voor ons duidelijk worden dat de aanleg écht leidt tot een beloofde modal shift. Oftewel: we moeten aantoonbaar terugzien dat de aanleg leidt tot minder verkeer over de weg.

Maar net zo goed willen we die duurzaamheidseis verbinden aan Schiphol. Als de Noord-Zuidlijn leidt tot meer internationale treinen zijn we daar heel blij mee, maar niet als tegelijkertijd die ruimte op Schiphol weer wordt ‘volgevlogen’ met andere vluchten.

De tweede eis, bereikbaarheid, had vooral betrekking op ons huidige openbaar vervoer. Bij veel grote OV-projecten is te zien dat andere lokale OV-lijnen daaronder lijden. Dat willen we hier voorkomen. Met name de trein naar Nieuw Vennep vraagt daarbij de aandacht. Zullen daar niet veel treinen verdwijnen, als tussen Hoofddorp en Amsterdam een metrolijn rijdt? Daarom zeggen we ook hier: geen verslechtering van ander, lokaal OV is voor ons voorwaardelijk.

Een derde eis is: betaalbaarheid. Rondom de A9 hebben we geleerd wat het betekent als we als gemeente onze nek in een financiële strop steken. Daarvoor moeten heel veel projecten gerealiseerd worden wil dat ooit worden terugverdiend. En die druk willen we helemaal niet. Dus waarom zou de gemeente hier eigenlijk (substantieel) aan meebetalen? Een bod ligt er nog niet, we hebben ook nog geen idee van de kosten. Dat komt (waarschijnlijk) pas in november. Maar met de gemeentelijke financiën onder druk, weegt dit voor ons heel zwaar. Als we hiermee vooral Schiphol lijken te helpen, leg daar dan ook de rekening neer, zo is ons idee.

De fractie van GroenLinks in de gemeenteraad van Amsterdam eiste in 2018 minder uitstoot, minder geluidsoverlast en minder vliegbewegingen in ruil voor gemeentelijke investeringen in deze lijn. Dat geldt ook voor ons. Want alleen dan schieten wij er iets mee op.

Foto Wikimedia Commons

Verkeersveiligheid in Venlo in gedrang?

VVD VVD Venlo 01-09-2020 06:05

De zomervakantie zit er weer op, de scholen zijn weer begonnen. Kortom het is weer drukker op de Venlose wegen en langzamerhand worden de dagen weer korter en het weer wisselvalliger. Een “gevaarlijke” cocktail die de verkeersveiligheid onder druk zet.

https://venlo.vvd.nl/nieuws/40571/verkeersveiligheid-in-venlo-in-gedrang

De VVD-Venlo is van mening dat een wegbeheerder alles in het werk moet stellen de verkeersveiligheid met maximale inspanningen te garanderen. De gemeente Venlo heeft de afgelopen 10 jaar dan ook flink geïnvesteerd in het verbeteren van de infrastructuur voor voetgangers, fietsers en bestuurders van gemotoriseerd verkeer. Iets dat tot een jaar of twee geleden dan ook leidde tot structurele afname van het aantal ongevallen.

Helaas is deze trend doorbroken en loopt het aantal ongevallen (met voetgangs, fietsers en gemotoriseerd verkeer) in Venlo naar ons beeld toch weer op. Treffend is de afgelopen zomerperiode, waar in de maanden juli en augustus tussen de 15-20 ongevallen (veelal met letsel) te registreren viel, met als absolute dieptepunt de dodelijke ongevallen in de maanden juni-juli. Dit is voor onze raadsleden Maurice en René aanleiding tot het stellen van schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders.

Check de bijlage voor de vragen.

PvdA Roermond wil duidelijkheid over stand van zaken aanpak centrum Swalmen

PvdA PvdA Roermond 31-08-2020 13:04

De Partij van de Arbeid Roermond heeft een Wob-verzoek ingediend bij het College van Burgemeester en Wethouders om inzicht te krijgen in de ontwikkelingen rond het centrum Swalmen. Lynn Rulkens, voorzitter van de PvdA Roermond: “Het is nog geen twee, maar wel vijf voor twaalf voor het centrum van Swalmen. Voor de sociale samenhang, het behoud van ondernemers en banen, maar ook voor de identiteit van Swalmen is een compact en levendig centrum ongelofelijk belangijk. Momenteel is het voor ons, maar ook voor veel inwoners van Swalmen onduidelijk welke acties en investeringen de gemeente Roermond heeft gedaan om de problemen in het centrum aan te pakken. Met dit Wob-verzoek willen we inzicht krijgen in wat er de afgelopen tijd is gedaan voor Swalmen.” 

 

Ron Piepers, Swalmenaar en tevens voorzitter van de Jonge Socialisten in Limburg: “Het centrum van Swalmen heeft een enorm potentieel. Op dit moment wordt er nauwelijks gebruik gemaakt van die potentie. Juist ons centrum moet een kloppend hart zijn voor de Zjwamer gemeenschap.” Piepers doelt hiermee op het gebrek aan plannen voor het centrum, waar o.a. de Brugstraat steeds leger raakt en op het Marktplein verschillende gebouwen leegstaan. 

 

Verschillende media hebben bericht over de aan- en vervolgens ook weer verkoop van panden door de mysterieuze firma Baidu Europe. De PvdA Roermond vindt het onverkoopbaar richting inwoners van Swalmen dat er onduidelijkheid blijft bestaan over de plannen van de gemeente. De gemeente moet duidelijkheid geven, maar ook in actie komen.” Ron Piepers: “We vragen de gemeente wat ze hebben gedaan en wat hun plan is. Het antwoord op leegstand komt niet uit zichzelf, daarom moeten we zelf als gemeenschap, samen met de gemeente, komen met een echte oplossing voor Swalmen.” 

Het bericht PvdA Roermond wil duidelijkheid over stand van zaken aanpak centrum Swalmen verscheen eerst op PvdA Roermond.

Vragen over situatie busvervoer in Brabant

SP SP D66 PvdA Noord-Brabant 31-08-2020 10:38

De situatie van het busvervoer in Brabant is zeer zorgelijk . Vanwege veel lagere passagiersaantallen door Corona dreigen lijnen opgeheven te worden of veel minder te gaan rijden.  Daarom heeft de SPfractie samen met D66 en de PvdA de volgende vragen gesteld: 

Via onze partijgenoten in Eindhoven zijn wij geïnformeerd over het exploitatieplan 2021 van Hermes. Het betreft een presentatie en deze is in de bijlage [1]van deze brief meegezonden voor uw informatie.

Sinds maart hebben Hermes en Arriva bijna 90% van hun reizigers verloren. Het herstel gaat voorzichtig en hoe het zich op lange termijn ontwikkeld is nog erg onzeker. Veel mensen denken dat thuiswerken in de toekomst vaker voor zal komen; ook zeggen meer mensen de fiets of de auto te overwegen ten koste van het openbaar vervoer. Hiermee dreigt het basisnetwerk van openbaar vervoer in Brabant als een kaartenhuis in elkaar te vallen. Onze steden en dorpen worden minder bereikbaar, omdat het schrappen van dienstlijnen zeer waarschijnlijk is. Zeker als de tegenvallende reizigersaantallen voortduren. Dat brengt ons tot de volgende vragen:

1. Erkent uw College de noodzaak van het opgebouwde OV-netwerk in onze provincie voor de bereikbaarheid van de steden en dorpen in Brabant en welke impact heeft het schrappen van dienstlijnen volgens haar op het OV-netwerk?

2. Welke mogelijkheden ziet uw College om het huidige OV-netwerk zoveel mogelijk in stand te houden?

3. Welk instrumentarium heeft u om concessiehouders te ondersteunen in deze moeilijke tijd?

4. Waarom heeft uw College nog geen OV-steunpakket gepresenteerd?

5. Als concessieverlener is de provincie voor een groot deel verantwoordelijk voor de banen van werknemers bij de concessiehouder. Hoe ziet u deze verantwoordelijkheid?

6. Zijn er de afgelopen weken al ontslagen gevallen? Zoja, hoeveel? Zijn er in de afgelopen weken als ZZP-chauffeurs danwel chauffeurs die in dienst zijn van uitzendbureau’s minder ingehuurd? Zoja, hoeveel?

7. Welke inspanning verricht u om de werknemers baanbehoud te geven, ondanks tegenvallende reizigersaantallen? Is de inzet van deeltijd-WW volgens u een mogelijkheid voor deze werknemers?

8. Heeft u gesprekken met de concessiehouder over ontslagen van werknemers? Welke inspanning verwacht u van de concessiehouder op het gebied van re-integratie wanneer er ontslagen vallen? Ziet u omscholing, werk-naar-werk trajecten als goede instrumenten en gaat u de concessiehouder hierop wijzen?

9. Kan het College ons informeren over de stand van zaken rond de Buurtbussen? Tot 1 september is het mogelijk om tegen WMOtarief met de Regiotaxi te reizen in plaats van met de buurtbus. Is dit een volgens u een goed alternatief voor de kleine kernen gebleken? Wat is uw verwachting voor de komende periode?

10. Nu de scholen weer beginnen zien we dat ook scholieren en studenten weer gebruik willen gaan maken van de buurtbussen; mogen zij nu ook de Regiotaxi gebruiken? En is dit financieel betaalbaar?

Wij zien uit naar uw spoedige beantwoording en wensen u wijsheid in de besluitvorming rondom het exploitatieplan 2021.

CDA Dinkelland vraagt alternatief voor stilstaande buurtbussen

CDA CDA Dinkelland 29-08-2020 15:16

De CDA-fractie in Dinkelland vraagt het college hoelang de buurtbussen stil blijven staan en of er tijdelijke alternatieven mogelijk zijn. In verband met het coronavirus rijden de buurtbussen van Twents voorlopig niet. In de kleine busjes is het moeilijk om 1,5 meter afstand te houden. Na de nodige fysieke aanpassingen aan de reguliere lijnbussen en de invoering van de mondkapjesplicht in het gehele openbaar vervoer is de dienstregeling terug op het oude niveau. Alleen de buurtbussen blijven stilstaan. De branchevereniging OV-NL wil elke kans op besmetting zoveel mogelijk uitsluiten. ‘’Het gaat om een klein percentage van het hele openbaar vervoer, maar het zijn reizigers in bepaalde kernen die al sinds maart geen gebruik kunnen maken van de bus’’, legt CDA-raadslid Marc Smellink uit. De CDA-fractie begrijpt de veiligheidsmaatregelen die busvervoerder Keolis treft. De buurtbussen zijn kleiner en reizigers moeten door één deur in- en uitstappen. ‘’Zolang het reizen met de buurtbus niet veilig genoeg is vragen we om alternatieven, zoals grotere bussen. Tot de buurtbussen coronaproof worden gemaakt, nadat het onderzoek van TNO is afgerond’’, zegt Smellink. Smellink stelt namens de CDA-fractie mondelinge vragen aan het college hoe lang de buurtbussen aan de kant blijven en of vervoerder Keolis op de korte termijn voor een tijdelijk alternatief voor de buurtbus kan zorgen. De beantwoording volgt aanstaande dinsdag tijdens de commissievergadering. In de gemeente Dinkelland rijden buurtbus 592 (Weerselo-Borne), buurtbus 596 (Ootmarsum-Denekamp) en buurtbus 599 (Ootmarsum-Weerselo-Rossum).

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.