Nieuws van GroenLinks over D66 inzichtelijk

11 documenten

Geschiedenis in de openbare ruimte vraagt om meer context | Deventer

GroenLinks GroenLinks CDA D66 ChristenUnie PvdA Deventer 25-06-2020 00:00

GroenLinks was afgelopen raadsvergadering mede-indiener van een motie van D66 dat zal leiden tot uitlegbordjes bij straatnamen en standbeelden van controversiële historische figuren. Kennis over personen uit de Deventer geschiedenis kan zo verrijkt worden met inzichten uit het heden.

Nadat bij anti-racismedemonstraties in de Verenigde Staten en Engeland omstreden standbeelden omver werden getrokken, leidde dit ook in Deventer dat er vraagtekens geplaatst werden bij beladen standbeelden. Onder andere milieugroep Extinction Rebellion riep daarom op om tegenover het station bij het beeld van Steyn (de laatste president van Oranje Vrijstaat) een bord te plaatsen met uitleg over zijn omstreden verleden. Terwijl de discussie zich nu vooral richt op standbeelden, zijn GroenLinks – met D66, ChristenUnie en PvdA – van mening dat we moeten inventariseren welke verwijzingen naar (inmiddels) controversiële historische personen uit de geschiedenis nog meer voorkomen in de openbare ruimte: zoals straatnaambordjesdie verwijzen naar een koloniaal verleden. GroenLinks-wethouder Verhaar (cultuur) zei tijdens de vergadering het Historisch Centrum Overijssel binnenkort opdracht te geven voor deze snelle inventarisatie.

 

Tijdens het debat riep CDA de vraag op waarom alleen de controversiële en niet alle verwijzingen naar historische personen van context worden voorzien. GroenLinks juicht meer aandacht voor lokale geschiedenis in de openbare ruimte toe, maar vanwege beperkte capaciteit willen wij ons vooralsnog beperken tot die bladzijden van onze geschiedenis die momenteel tot de meeste discussie leiden. Door gebruik te maken van een database van straatnaamborden kunnen we wellicht in de toekomst nog een snelle slag slaan en alle straatnamen voorzien van een QR-code die verwijst naar meer achtergrond.

Raadsvergadering 31 oktober 2019: focus op het spoor | Heemstede

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Heemstede 01-11-2019 00:00

Op de agenda voor deze raadsvergadering was het belangrijkste onderwerp de financiering die gevraagd wordt voor de ‘spoorse maatregelen’ op het traject Haarlem-Zandvoort. Verder was er een motie van het CDA en een amendement van D66 dat we hebben besproken. 

Voor het upgraden van het spoor van Haarlem naar Zandvoort is een investering nodig van 7 miljoen euro. Van de gemeenten in Zuid-Kennemerland wordt een bijdrage gevraagd van 1.4 miljoen. Voor Heemstede komt dit neer op €200.000,-. Vanuit de raad hebben we vijf punten geformuleerd die we terug zouden willen voor deze investering. Dit zijn:

 

Behouden van de IC status van station Heemstede-Aerdenhout Regionale bewegwijzering Dynamische verkeerssystemen OV fiets knooppunten Structurele P&R voorzieningen voor strandbezoekers

Vanuit de wethouders in de regio is een brief opgesteld waarin wordt toegezegd dat deze vijf punten versneld worden opgepakt. Een mooi succes voor onze wethouder, die zich hiervoor heeft ingespannen. Te meer omdat een aantal van deze punten al meer dan 10 jaar op de regionale agenda stonden, maar geen prioriteit kregen. Voor de zekerheid is met een amendement van D66 de brief gekoppeld aan het raadsbesluit. Daarmee wordt unaniem door de raad aangegeven dat we deze vijf punten niet los willen zien van de gevraagde investering voor de spoorse maatregelen.

Zie verder in de bijlage het volledige verslag van deze vergadering.

Omdat Deventer niet รฉรฉn, maar twee ...

GroenLinks GroenLinks D66 Deventer 01-08-2019 15:02

Omdat Deventer niet รฉรฉn, maar twee stations heeft: ๐Ÿš‰๐Ÿš‚๐Ÿš‰๐Ÿš‚๐Ÿš‰๐Ÿš‚ https://deventer.groenlinks.nl/nieuws/wij-zeggen-station-colmschate-kan-beter

Wij zeggen: Station Colmschate kan beter! | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 Deventer 01-08-2019 00:00

Samen met twee andere partijen in de gemeenteraad (D66 en Deventer Sociaal) hebben wij schriftelijke vragen gesteld over het vernieuwde NS-station Deventer Colmschate. Volgens ons kan dat station beter!

De aanleiding hiervoor zijn nieuwe cijfers waaruit blijkt dat het aantal in-en uitstappers tussen 2011 en 2018 met 500 reizigers is gedaald. Wij zijn als politieke partijen vóór een breedgedragen OV-netwerk en vinden deze cijfers dus zorgelijk, zeker omdat wij de reden van de daling hiervan vermoeden. Wie vanaf Deventer Colmschate op station Deventer overstapt op een Intercity moet namelijk minimaal 20 minuten wachten. Dit kan reizigers verleiden alsnog de auto te pakken. Hoewel de gemeente niet over de dienstregeling gaat, zijn zijn als lokale overheid wel bij machte om dit probleem aan te kaarten bij de NS, en hiertoe roepen wij hen dan ook op.

Daarnaast zijn wij ook niet volledig enthousiast over de renovatie van station Colmschate. Hoewel er een mooie overkapping is gekomen aan één zijde van het station, is het voor mensen die slecht ter been zijn lastig om van het ene perron op het andere te komen. Extra onhandig is het feit dat er slechts aan één kant van het spoor een kaartautomaat te vinden is, waardoor mensen die hun OV-chipkaart willen opladen soms vijf minuten bezig zijn om de automaat te bereiken. Ook aan de stationsinrichting zou dus nog het een en ander kunnen worden verbeterd!

Kortom, wij vinden dat een stad als Deventer meerdere hoogwaardige stations verdient en daarom roepen wij de gemeente op om de situatie rond het station op de bestuurlijke agenda te zetten.

NB: wegens het zomerreces worden de antwoorden op onze schriftelijke vragen niet binnen de gebruikelijke drie weken verwacht. We houden jullie op de hoogte!

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Dordrecht 24-04-2019 10:02

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen we af op volgend project: de #waterbus. Er is veel te beleven op ons eiland alleen kan niemand er straks meer komen. in ieder geval niet met OV. Daarom hebben we nu op initiatief van Rolin den Heijer van de Dordtse VVD raadsbreed art 40 vragen gesteld. Hopelijk zijn we er op tijd bij. Hieronder kunt u de artikel 40 vragen lezen. Antwoorden op deze vragen verwachten wij over ongeveer 6 weken. Betreffende: Artikel 40-vragen Nieuwe aanbesteding waterbus Namens de gemeenteraad van Dordrecht: Beter voor Dordt, Dordtse VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP, PVV, SP, VSP, PvdA en Gewoon Dordt Afgelopen week werd bekend dat bij de nieuwe aanbesteding van de waterbus de frequentie fors omlaag gaat voor wat betreft de routes van Dordrecht naar Rotterdam en vice versa via de andere Drechtsteden. Van een nieuwe exploitant wordt een veel lagere vervoersfrequentie verwacht dan de reizigers nu gewend zijn. Dat is funest voor een evenwichtige modal split waarbij reizigers een prima alternatief grotendeels kwijtraken. Het Drechtstedenbestuur heeft hierover vorige week een kritische brief geschreven aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Janssen. Dit leidt bij de gemeenteraad Dordrecht tot de volgende vragen aan het college: 1. Bent u het met ons eens dat in het programma van eisen tenminste het huidige niveau van dienstverlening te vragen aan een nieuwe exploitant? 2. Bent u het met ons eens dat een verlaging van het niveau van de dienstverlening van de waterbus niet strookt met de groei-ambitie van Dordrecht en de Drechtsteden en de multimodale bereikbaarheid van de Drechtsteden in het algemeen en Dordrecht in het bijzonder? Zo neen, waarom niet? 3. Bent u het daarom met ons eens dat het Dordtse eiland ook per waterbus goed verbonden hoort te zijn met de andere Drechtsteden, Kinderdijk en Rotterdam? 4. Wat is de inzet geweest van het Dordtse college bij de aanbesteding van de nieuwe waterbusconcessie zowel richting Drechtsteden als provincie? 5. Wat is de inbreng van het Dordtse college in zowel de Drechtsteden als naar de verantwoordelijk gedeputeerde Janssen geweest? Welke (harde) Dordtse eisen en wensen zijn in dit overleg op tafel gelegd en wanneer was bekend wat de inzet van de provincie zou zijn? 6. Welke stappen gaat het college nemen zowel binnen de Drechtsteden als naar de provincie nemen om te komen tot de best mogelijke dienstverlening en dienstregeling in de nieuwe concessieperiode?

Betere treinverbinding met Randstad | Tilburg

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Tilburg 10-02-2019 00:00

Een snelle verbinding naar Tilburg: dat gun je iedere Randstedeling. Onze stad is de enige grote stad van Nederland zonder rechtstreekse verbinding via het spoor met Utrecht en Amsterdam. Zo’n verbinding zou natuurlijk ook prettig zijn voor onze Tilburgse reizigers. Raadslid Bas van Weegberg stelde dit samen met D66, CDA en VVD aan de orde in de gemeenteraad.

Woensdag 6 februari is het nieuwe landelijke ‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer’ gepresenteerd. Daarin staat onder andere dat er in 2040 iedere tien minuten een intercitytrein moet gaan rijden tussen negen grote steden, te weten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Breda, Eindhoven, Arnhem, Nijmegen en Zwolle. 

Naast een goede verbinding met de Chinese stad Chengdu is het volgens de fracties van GroenLinks en D66 hoog tijd voor een directe verbinding met wat meer pittoreske steden als Utrecht en Amsterdam. 

Daarom stellen wij de volgende vragen aan het college:

1.    Is het college het eens dat een directe treinverbinding tussen Tilburg en Utrecht/Amsterdam zeer wenselijk is? 2.    Zijn er de afgelopen jaren gesprekken geweest tussen de gemeente Tilburg en de NS over zo’n verbinding? a.    Zo ja, wat is de uitkomst van deze gesprekken? b.    Zo nee, is het college bereid een gesprek hierover te starten? 3.    Wat vindt het college ervan dat Tilburg in het ‘Toekomstbeeld Openbaar Vervoer’ niet bij de negen grote steden hoort waar iedere tien minuten een intercitytrein moet gaan rijden? a.    Is de gemeente Tilburg betrokken geweest bij de totstandkoming van het toekomstbeeld? b.    Is het college voornemens om wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van dit toekomstbeeld? 

Helder statement van het college ...

GroenLinks GroenLinks D66 Zutphen 28-01-2019 18:51

Helder statement van het college Gemeente Zutphen: niet meer #giftreinen over het spoor langs onze woonwijken. De gemeenten in de regio trekken samen op. Dit nalv onze vraag in de raad samen met D66 Zutphen Cda Zutphen-Warnsveld en Pvda Zutphen Warnsveld https://www.destentor.nl/deventer/kabinet-zet-deur-open-voor-meer-giftreinen-door-oost-nederland~afe3b1e4/

3oppositie partijen (D66, GroenLinks ...

GroenLinks GroenLinks D66 Brummen 25-01-2019 07:07

3oppositie partijen (D66, GroenLinks en DB) geven een duidelijk signaal af naar wethouder Wartena.

Bied een tijdelijk alternatief voor de Uithoflijn | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 Utrecht 08-02-2018 00:00

GroenLinks baalt enorm van de vertraging rondom de Uithoflijn. Het duurt nog zeker anderhalf jaar voordat het openbaar vervoer richting de Uithof ontlast kan worden. Daarom willen GroenLinks en D66 tijdens het spoeddebat van het college weten welke oplossingen er zijn voor de grote hoeveelheid reizigers.

GroenLinks raadslid Thijs Weistra wil dat er snel iets gedaan wordt aan de bereikbaarheid van de Uithof met het openbaar vervoer. “Studenten zitten als sardientjes in bus 12 en zijn veel te lang onderweg. We kunnen deze studenten niet langer om geduld vragen tot de tram rijdt." Raadslid Susanne Schilderman: “D66 kiest voor de reizigers. Met een breed gesteunde motie vraag ik de wethouder te onderzoeken wat allemaal kan: een tijdelijk intercity station erbij in Utrecht, extra leenfietsen, of extra fietsroutes vanaf het station naar de Uithof”. 

GroenLinks Berg en DalDie ...

GroenLinks GroenLinks VVD D66 PvdA Berg en Dal 31-01-2018 13:54

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.